Nerveuze Te weinig absurdisme bij viertal Bamsisters Landschappen Engels zijn een daad van schilderen spanningen rusteloosheid, examenvrees. Valdispert een zuiver natuurprodukt uit de valeriaan wortel. V Nauwelijks belangstelling voor Scholengroep in de vakantie Leen Jongewaard Baal tijdelijk in theater bij IJtunnel Johan Kaartprijs voor acteur len Voorstelling gebaseerd op te schraal gegeven Tekenexperiment Yvonne Kracht bij Orez-Mobiel Zilveren CJP naar filmer Servais Eerste prijs festival van Cork voor Nederlandse film AABN tegen vertoning film Funny People Britse literatuurprijs voor William Golding WILDSEIZOEN 1980 Midzomernachtdroom gaat vrijdag verder Betaal maar de helft. Zwolsche Algemeene ZA H Ma 21 19 8 0 OKTOBER DONDERDAG 23 KUNST 20 23- nen N. sn in 24 12 66 van 3.M. rpa, root Ook u kunt kalmer leven met Kt «z* r i -■ f iveen: in Hollywood ’52 Stof tot praten Scène uit Hollywood '52 met vlnr Han Kerckhoffs. Loes van der Vliet en Hil/e Tiescheffer 'ADVERTENTIE) 528 JAN BAART Lees vooraf de gebruiksvoorschriften. <r Pieter Engels: Parallel Landscape Zwart-wit schildering uit 1979. 180 x 200 cm (ADVERTENTIE) 3- (ADVERTENTIE) Uitsluitend bij apotheker en drogist. Wanneer een dame en een heer zich op het toneel manifesteren als twee truttig aangeklede oude vrijsters, inclusief man telpak, handtas, hoedje en make-up (de oorspronkelijke aanpak van de Bamsis ters), dan wekken gekke gebaren, houdin gen of stembuigingen natuurlijk bij voor baat de lachlust op. Het tweetal leek bo vendien altijd erg geïnspireerd in hun diverse programma’s. Valt zo’n absurdis tische entourage weg en komt het in een gen zodat het gebaar van het inkten on derbroken of abrupt gestopt wordt. Een toevallige inktlijn ontstaat die soms - zie foto - de schoonheid kan hebben van een enkel rietblad op een Japanse tekening. Vanaf het binnenkomen van het publiek tot het doven van het toneellicht, bewe gen, zitten of liggen de spelers in nachtkle ding. De twee heren in rode en blauwe pyjama. De dames m lange witte nacht ponnen. Met een gekke muts of een wit kampeermatrasje als jas krijgt de kleding een persoonlijke toets. Soms erg goed passend bij het uitgebeelde type. Voornamelijk solo’s en twee persoons- acts vullen het programma binnen het kader van een steeds terugkerende af scheidsscène, terwijl de overige spelers dan passief toekijken of zich slapend hou den. Die afscheidsscène bestaat uit een dialoog tussen een man en een vrouw, ’s morgens na het ontbijt bij het vertrek naar het werk. Het rolpatroon wisselt daarbij geregeld tussen man en vrouw. In de uitvoering vullen alle spelers om beur ten de rollen in. De vier, al dan niet neurotische typen demonstreren afwisse lend het Amerikaanse en Nederlandse taalgebruik. Halverwege het programma, dat vijf kwartier in beslag neemt, begon ik me af te vragen hoe lang het nog zou duren. Het werd toen duidelijk dat er steeds naar hetzelfde (te schrale) stramien werd terug gekeerd, zonder dat dat de spanning ver hoogt. IJMUIDEN. De voorstelling Hollywood ’52, die de Scholengroep van toneelgroep Centrum momenteel speelt, duurt ongeveer een uur en al die tijd zit je er als toeschouwer met aandacht naar te kijken. Het stuk is geschreven door Peter Römer, acteur bij Centrum, die al eerder blijk gegeven heeft toneel te kunnen schrijven. Met Hollywood ’52 moet hij het dubbel moeilijk hebben gehad, want een stuk dat de Heksenjacht onder de fanaat McCarthy is in volle gang. Een stuk over angst en verraad, dat ook in de Tweede Wereld oorlog, of tijdens de zuivering van de NSB-ers daarna (door de Binnenlandse Strijdkrachten) zou kunnen spelen, of in welke andere periode waarin situaties van verfstreken grote ruimtelijke diepte sug gereren, zo heeft Engels letterlijk een stuk van de ruimte in bezit genomen in het werkstuk „Dilemma, the painter’s pain ting/ is never/ on/ the canvas”. Het is een op het concept of de idee gericht schilde rij. Wat is hier gebeurt? Deze titel staat gewoontegetrouw netjes in formica uit gespaard en zit middenop een smetteloos wit schildersvlak van circa twee bij twee meter. Links en rechts van het doek wer den twee witte klodders verf rechtstreeks op de ook al witte muur van de galerie aangebracht. Een persoonlijk dilemma van de schilder Engels dat om een reactie vraagt in het licht van de schilderkunst. Hij schept met dit werk opnieuw een paradox, stelt ons voor een niet opgelost schildersraadsel en tegelijk heeft hij, door lak te hebben aan stijl, zijn eigen stijl getypeerd: de omdraaiing, de omkering, het nadrukkelijk citeren op zijn manier en vooral het ontkennen of iets in het midden laten. Als overwegingen heeft deze kant van de uitdagende Amsterdamse kunste naar Pieter Engels met de ideeën-kunst te maken. In de uitvoering is zijn werk sterk verbonden met het abstract-expressionis- me. onderlinge chantage kunnen ontstaan dan ook. Het betreft in elk geval een toneelstuk dat ruim voldoende stof tot napraten ople vert. Over de maatschappij, over de ma nier waarop mensen elkaar bejegenen, in JAN ZUMBRINK T/m 31 oktober - open: di - zat. 15.40- 18.30 uur. OREZ, Paviljoensgracht 68-70. Den Haag. tijd van zorgeloosheid, maar vooral in tijd van angst, waarin het er op aankomt. Of misschien wel napraten over toneelspelen zelf en hoe je dat nou precies moet doen. In de gemeente Velsen blijkt de belang stelling voor dit soort activiteiten vanuit de toneelwereld minimaal, althans, wan neer je woensdagavond de koppen telde. Twintig scholen van het voortgezet onder wijs zijn tevoren aangeschreven en van een pakket informatie voorzien. Centrum gaf in een eerder stadium enkele try-outs van Hollywood ’52 bij de Vissering Scho lengemeenschap in Velsen, maar hoewel docenten en leerlingen zich toen vol geest drift toonden, bleef het gisteravond ook vanuit die hoek stil. Het is slecht verdeeld. De gemeente Vel sen onderkent de zin en het belang van een dergelijk scholenprogramma en is be reid er subsidiegeld aan uit te geven. De belangstelling vanuit de onderwijswereld is echter beschamend. In Haarlem is die belangstelling er wel en in een mate die niet te verwaarlozen is. Het Haarlemse gemeentebestuur vindt dramatische vor ming voor het voortgezet onderwijs echter niet opportuun en scharrelt wat in de marge met betrekking tot het lager onder wijs, zonder daarop evenwel een vervolg te kunnen bieden of zelfs maar een uit zicht daarop. Wat hapert er nou en waar? KO VAN LEEUWEN De serie voorstellingen werd onlangs gestaakt toen bleek dat er in de toneel vloer scheurtjes zaten die steeds groter werden. Om elk risico voor het publiek uit te sluiten wilden de theaterdirectie en het toneelgezelschap eerst de bouwkundige problemen uit de wereld helpen, alvorens met de Midzomernachtdroom door te gaan. Gemeentewerken en bouw- en wo ningtoezicht hebben de moeilijkheden in middels verholpen. De schouwburgdirec tie zal nu vier extravoorstellingen van het spel in het programma inlassen. De film, tot stand gekomen met een subsidie van het ministerie van CRM, werd geproduceerd door Frans Rasker in Amsterdam. De Belgische film De Witte van Sichem van regisseur Robbe de Hert is zondag op het festival van Orleans bekroond met een eerste prijs. De film vertelt het beroemde Vlaamse verhaal van Ernest Claes uit 1920 over het magere jongetje op het boe renland van België in de 19e eeuw, dat zijn geboortegrond verlaat om een stadsleven'’, te beginnen. De Poolse film Kung Fu van Janusz Kijowski kreeg een eervolle vermelding. De organisatoren van Orleans willen met hun festival een brug slaan tussen televi sie en bioscoopfilm. van daar zal laten draaien. Dit AABN woensdag meegedeeld. Volgens de beweging heeft schinsky gewaarschuwd tegen DEN HAAG/ORLEANS (ANP/AFP). De Nederlandse film Life and Death van Joost Roelofsz heeft op het filmfestival van Cork (Ierland) de eerste prijs gewon nen in de categorie animatiefilms. Te vens werd de film bekroond met de EEC Film Award voor de beste korte film uit de lidstaten van de EEG. )H g. Perdreau roti a l'Alsacienne Patrijs met zuurkool Wijnsuggestie: 1970 Chateau rouget, Pomerol Begrijpelijk, maar triest. De voorstel ling Hollywood ’52 is namelijk interessant genoeg. Zeker beter dan het gemiddelde dat het vormingstoneel (waartoe de Scho lengroep van Centrum best mag worden gerekend) laat zien. De speldocenten van bevroren door de eigenzinnige hantering van de middelen die de schilder ter be schikking staan. De kwasten van Engels liggen in de hand van een romanticus, die zijn aan drang tot schilderen op pathetische wijze uitstalt op de baan van het doek. Met grote bravoure stevent hij in volle vaart alle brave landschapsschilders voorbij die hun schilderplezier nog zoeken in het uit werken van de observatie van de zee, het landschap, een realistische beschouwing dus van de natuur. Engels’ landschappen zijn een daad van schilderen en geen nadenkende beschouwing. Aan de oor sprong van dit schilderen ligt ongetwij feld zijn lust tot citeren van het abstract- expressionisme zoals hij dat ook zelf be dreef in 1962-63, later in 1974 zijn blind schilderen met omwikkeld hoofe én han den of in het donker schilderen van een zelfportret.(zie katalogus Engels, the self portrait of this century, museum Boy mans, Rotterdam. 1975 onder de Genesis projecten van het jaar 1974). Als gezegd beperkt Engels zich net als de Amerikaan Franz Kline tot de niet- kleuren zwart en wit die in een barokke vermenging veel prachtige grijzen ople vert. In een enkel werk overheerst zijn geliefkoosd zwart, hier en daar openge broken door snelle toetsen wit. Zoals deze DEN HAAG. In Den Haag zijn er twee gerenommeerde galeries die twintig jaar bestaan, Nouvelles Images aan het Westeinde 22 en de galerie OREZ aan de Paviljoensgracht 68. Beide hebben eerder solo-exposities ingericht van de Amster damse kunstenares Yvonne Kracht. De eerste in 1973, ’75 en ’78, de tweede in 1970 en nu in 1980. Eerder in dit jaar was in de expositie 1 1 11 in museum F odor in Amsterdam te zien geweest hoe het nieuwe werk van Kracht sterk veranderd was ten opzichte van haar konstruktieve stijl tot in 1978. (Van onze kunstredactie) BRUSSEL. Het Zilveren CJP is dit jaar toegekend aan de Belgische anima- tiefilmer Raoul Servais. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Belgische en Nederlandse CJP-vereniging ter bevor dering van het deelnemen van jongeren aan cultuur. De onderscheiding, een kunstwerk van de Belgische beeldhou wer Chris Nicaes, zal op woensdag 29 oktober in Brussel worden uitgereikt. opzet met vier spelers aan op een meer persoonlijke mimiek en toneeluitstraling, dan moeten aanstellerige maniertjes of I andere komisch bedoelde ticks ook bin nen het geheel waargemaakt worden. Op dat punt schiet het spelerskwartet in The Empty Picture Show mijns inziens te kort. Doel van de Scholengroep van Centrum is scholieren van het voortgezet onderwijs bekend te maken met toneel, dramatische vorming, zo u wilt. En op die manier bij te dragen tot een inzicht in de maatschappij waarin wij leven. Dat klinkt misschien wat pretentieus en zo is het ook bedoeld. In de achterliggende praktijkjaren is het gezelschap gebleken dat er naar aanlei ding van een toneelvoorstelling, die zoals in dit geval, een gedramatiseerd brokje geschiedenis is, op vruchtbare en indrin gende wijze gediscussieerd kan worden over tal van heel gewone zaken die we dagelijks langs ons heen zien gaan. In Hollywood ’52 gaat het om een film- actrice die een oproep heeft gekregen om voor de senaatscommissie te verschijnen die Amerika van al wat met het commu nisme te maken heeft wil zuiveren. De AMSTERDAM (ANP). De Anti Apartheids Beweging Nederland zal don derdagavond acties voeren voor de bio scoop Tuschinsky in de Amsterdamse Re- guliersbreestraat, wanneer de directie Tuschinsky de film Funny People heeft de Woensdagavond speelde de groep Ro mers stuk in het Witte Tejater in IJmui- den. Een stuk bestemd voor scholieren en met de bedoeling er een nabespreking aan te wijden en zo mogelijk vanuit de bespre king nog een spel met de leerlingen en docenten die het stuk hebben gezien, op gezet vanuit de argumenten die van pu- bliekszijde worden aangedragen. Daar kwam woensdagavond niets van. Dat was toen ook niet direct de bedoeling, want het ging hier meer om een soort kennisma- kingsvoorstelling, en ten tweede is het herfstvakantie. Wellicht is daarin de oorzaak te vinden dat er zowel van de zijde van docenten als die van leerlingen een minimale belang stelling was in IJmuiden. Vakantie is nu eenmaal vakantie en een toneelgroep waar het voorvoegsel scholen aan verbon den is, vindt dan geen genade. Centrum die het stuk opvoeren onder levendige regie van Mette Bouhuijs laten zich van hun beste zijde zien en dat levert heel aantrekkelijke momenten op, vooral door het spel van Loes van der Vliet, Henk Strijbos en de met opmerkelijk vrije sou plesse spelende Johnny Kraaijkamp jr. (Van onze kunstredactie) AMSTELVEEN. Acteur-cabaretier Leen Jongewaard krijgt de Johan Kaart prijs voor het seizoen 1979/1980. De prijs, ingesteld door de „Stichting tot bevorde ring van de blijspel-kluchtkunst in de meest uitgebreide vorm”, zal op 4 novem ber aanstaande door Wim Bary, voorzitter van de stichting, worden uitgereikt. Dat gebeurt onmiddellijk na afloop van de voorstelling Duidelijk Zo, waarin Jonge waard samen met Robert Long, dan op treedt in theater Carré in Amsterdam. De Johan Kaartprijs bestaat uit een bronzen beeld van Kaart, ontworpen door Pieter de Monchy. HAARLEM. De Bamsisters treden niet meer op als duoformatie. Het nieuwe programma van de stichting Bam, The Empty Picture Show, wordt uitgevoerd door een vierkoppig gezelschap, aange duid als Empty Picture Bam. Naast de vroegere „sisters” Pamela Plastic en Beer Karton maken van dat viertal deel uit Sharon Landau en Robbie Hahn. Ver dubbeling van spelersaantal wil echter niet onmiddellijk zeggen verdubbeling van programmapret. super- innige) Slaap- I aap ka an alle -anten- Twee 3, zoals moeite Vraag- >rt, v.d. 1ook Dat wil zeggen: de vereisten voor een voorstelt, zijn aanwezig. LONDEN (DPA/ANP). De 69-jarige Britse romanschrijver William Golding is dinsdag in Londen onderscheiden met de Booker-McDonnelprijs voor 1980 waaraan een bedrag van ruim 10.000 pond (ruim 45.000 gulden) is verbonden. deze Tu-- de verto ning van deze film, omdat deze in strijd is met het streven van de AABN naar de volledige isolering van het apartheidsregi- me in Zuid-Afrika. De AABN beschrijft de film als „een produkt waarin op res pectloze, denigrerende manier mensen worden misbruikt en zwarten speciaal dom, dronken en vloekend worden voor gesteld”. In ruil voor de film Funny Peop le heeft de anti-apartheidsbeweging de directie van Tuschinsky de film „Last Grave at Dimbaza, oftewel „Zuid-Afrika ongecensureerd” aangeboden te laten draaien, aldus de AABN. Scholengroep gaat spelen, wordt ook nadat de repetities, de instrudering van de groep zelf, achter de rug zijn weer telkens opnieuw binnenstebuiten gekeerd in nagesprek- ken met scholieren. Dat vereist een sterke constructie en die bezit het stuk dan ook. projekt, zoals de Scholengroep zich dat Tegelijk met haar exposeert de kunste naar Jan van Munster met zijn derde object in de jaarreeks van energiepieken, die bestaan uit een koperen gebogen buis welke respectievelijk onder stroom, zicht bare gloeispanning en nu onder ijsafzet ting gezet wordt;Jan Schoonhoven toont tien nieuwe pentekeningen in twee reek sen van vijf en een drie-delig reliëf. Dit werk is een omkering tot een positieve vorm van de ruimtelijke verdeling van dezelfde tekeningen. Waren in zijn vroege re reliëfs hoofdzakelijk de ribben van de regelmatige vlakverdeling benadrukt als opstaande lijnen, Schoonhoven keert nu dit componeren om en neemt de tussenlig gende, negatieve vorm als basis die de blank witte kompositie bepaalt. de meest opvallende exposant is echter Pieter Engels. Het betreft nieuw werk uit 1979 en 1980. Een groep van zeven grote „parallelle landschappen” en een aantal expressionistische kras- en inkttekenin- gen op papier. Daarnaast een aantal klei nere identieke sea- of landscapes, sterk verwant met de heftigheid van de grote landschappen. Deels zijn ze eerder in Nij megen te zien geweest. Je staat voor een vlak vol halen en vegen en breed getrok ken banen verf in zwart en wit wat zich dikwijls tot grijs vermengt. Je bent als het ware getuige van een kokende, kolkende zee zoals alleen de oceaanzeilers van Kaap Hoorn zeggen te kennen. Dit zee- of land schap zoals Pieter Engels ze zelf noemt met een nuchtere titel onderaan bevestigd op een zwartgeverfde standaard balk, ont stond niet op grond van natuurstudie, maar als een chaotische deining van verf, (Van onze kunstredactie) AMSTERDAM. Toneelgroep Baal" die in verband met de vertraging van de! verbouwing van Frascati zijn voorstelling gen in de eigen reptitieruimte uitbracht,! heeft voor de komende winter onderdak;, gevonden in een hal aan de Valkenburger" straat in de hoofdstad. In het Baal-IJtun- neltheater zal de groep daar in november en decenber twee premières uitbrengen! van toneelstukken van de Oostenrijks^" schrijver Thomas Bernhard. Op 8 november is in het nieuwe theater de première van Het Jachtgezelschap (try- outs op 4, 5, 6 en 7 nov.) en op 12 decembei'/J volgt de première van De Wereldverbete-- raar, dat Bemhard in 1978 voltooide. De, try outs hiervoor zijn op 9, 10 en 11 de-», cember. Het Baal-IJtunneltheater is gevestigd-» op het adres Valkenburgerstraat 16 in!’ Amsterdam. De voorstellingen in het nieu we theater zullen om 20.30 uur beginnen, het theater is geopend vanaf 19.30 uur. De* toegangsprijs voor voorstellingen be-" draagt 10 gulden (CJP 5), vor try outs 5. gulden (CJP 2,50). Voorstelling Hollywood ’52. Toneel spel van Peter Römer opgevoerd door de Scholengroep van toneelgroep Cen trum in het Witte Tejater, IJmuiden. Gezien op 22 oktober 1980. Regie Mette Bouhuys. Spelers/speldocenten: Jan Kerckhoffs, Johnny Kraaijkamp jr., Henk Strijbos, Hilje Thiescheffer en Loes van der Vliet. Muzikale begelei ding Bert van Dijk. Op uitnodiging van het voortgezet onderwijs komt deze voorstelling op 11 december naar Haarlem. De plaats van spelen is nog niet bekend. Golding kreeg deze prijs, de hoogste die in Engeland voor een letterkundig werk wordt verleend, voor zijn jongste roman Rites of Passage. Er waren in totaal 60 kandidaten. William Golding is vooral bekend ge worden door zijn allegorische roman Lord of the Flies (1954) en The Inheritors (1955). Hij is een briljant stilist die de onvolkomenheden van de menselijke na tuur vaak relief weet te geven door zijn figuren te plaatsen in bizarre situaties. ij’ Een verblijf in Japan bracht de kunste- t nares tot de voor de hand liggende keuze r van het ijle rijstpapier als drager van haar 1 tekeningen. Penseel met inkt kwam in de t plaats voor de van punt naar punt getrok- ken rechte lijn, die gewoonlijk de in het j papier gevouwen lijnen scherp door- t sneed. De vlak- en schaduwwerking van E de betekening is in dit recente werk zo goed als geheel verdwenen om plaats te E maken voor het doorschijnen van de pen- I seeltekening. Zij hanteert nu een breed E penseel en herhaalt daarmee eenvoudige F streken op en achter het rijstpapier. Zij blijft „bewegen van punt naar punt met 1 een kwast inkt over het vlak”, maar „de expressie van het moment van de actie zelf’ heeft het nu gewonnen van de be dachtzaam getrokken lijn, (opmerkingen t van haar in Bulletin on constructive and E systematic art, nr. 1, juli 1980.) Bovendien j wordt het vel papier, dat ongeveer twee maal zo lang is als breed, soms in een rechte hoek of over de vloerplint gehan- ROTTERDAM (ANP). De voorstel lingen van Een Midzomernachtdroom door het Ro-Theater in de Rotterdamse Schouwburg worden vrijdag weer hervat. sss&w: ssstr+'-iX Rijdt u al meer dan 7 jaar schadevrij? U kunt zich dan wellicht goedkoper verzekeren. Wij geven 5(P o no-daim- korting op uw personenautoverzeke ring. Een uitstekende verzekering met o.a. gratis hulp bij pech en schade in binnen-èn buitenland. Informeer bij uw verzekeringsadvi seur of zend een lege envelop met uw naam en adres achteropaan: Zwolsche Algemeene Verzekeringen, Antwoord nummer 13933500VB Utrecht U ont vangt dan alle informatie. Bamproduktie: The Empty Picture Show. Spelers: Pamela Plastic, Beer Karton, Sharon Landau, Robbie Hahn. Toneelschuur Haarlem, 22 oktober 1980. Vanavond nog te zien. Li

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1980 | | pagina 21