«Ha INTUÏTIEF SCHRIJVER De invloed van Lennon ZAT ZAT ZAT DAGS DAGS DAGS J I i ■Rfc» «VOEGSEL Haarlems Dagblad 13 DECEMBER 1980 HELPUS STOP THE RIPPER FROM KILLING AGAK 1 B 1 18 KX1 r I - - "I (0532)464111. door John Oomkes John en Yoko, Some time in New York City... Joop Zoetemelk Jack the Ripper Verkrachting I ER I VVOUMCOGMSI HTHB.IWOrrrTTO (John Lennon in Playboy, januari 1981) In de Amerikaanse stad Portland reageerde een straatkunstenaar zeer snel op de onverwachte dood van Lennon. Deze graffiti was het resultaat. Hij wist het als jongen die op 22- jarige leeftijd onder contract van een multinational kwam te staan ook niet precies. Maar hoewel een deskundige oudere producer een kritiekloze massahysterie. Zonder de jaren zestig te willen idealiseren of de invloed van Lennon te willen overdrijven of sublimeren, kun je alleen al aan de hand van zijn gedragingen vaststellen dat zeker een man als Lennon precies als de generatie, voor wie hij dan als voorbeeld diende, op zoek was. (George Martin) en een gehaaide zakelijk waarnemer (Brian Epstein) zich moeite getroosten om het commercieel Succes in deze boomindustrie te optimaliseren, koos met name Lennon heel eigenwijs zijn eigen weg. Artistiek is dat heel duidelijk waar te nemen, maar ook zijn oprecht zoeken naar de waarden van het leven valt op. De belangrijkste reden waarom The Beatles aanspraken lag niet in hun intelligentie. Het was de muziek. Slechts nadat een of andere vent in The Times had geschreven dat er Aeolische cadenzen waren gebruikt in It won-t’Be Long, begonnen mensen uit de middenklasse er naar te luisteren” Tot de dag van vandaag heb ik geen notie van wat Aeolische cadenzen zijn. Het klinkt me als exotische vogels in de oren”. (Interview met Jann Wenner, Rolling Stone, 1970) ..Het was fantastisch wat wij bewerkstelligden toen wij nog gewoon rock speelden en er niemand in Engeland was die ons maar kon benaderen. Toen wij eenmaal gevestigd waren, sleten de fijne kantjes eraf. Toen stierf de Beatlemuziek, wat betreft de musici. Daarom zijn wij nooit betere musici geworden. Wij hebben onszelf toen kapot gemaakt om succes te behalen. ongelimiteerde studio- experimenten die vooral McCartney zich getroost een gebrek aan flexibiliteit. Toch openbaart zich Lennon’s talent vele malen. Lucy in the Sky with Diamonds, A Day in the Life, Julia, Glass Onion, I am the Walrus, Strawberry Fields Forever en andere werkstukken verraden nog steeds een grote aspiratie. Lennons derde periode is er een van intense samenwerking met de Japanse beeldend kunstenares Yoko Ono en loopt van 1968 tot eind 1969. Veel meer dan voor fans interessante documents humains heeft deze twee jaar waarin het excentrieke stel de voorpagina’s van de wereldpers haalde niet opgeleverd. Curieuze geluidsopnamen als Two Minutes Silence (2 minuten stilte dus) vulden zes plaatkanten en hebben niets van doen met de bluesy Ballad of John and Yoko („Christ you know it ain’t easy You know how hard it can be The Way things are going They’re gonna crucify me) die de periode inluidde. Vanaf eind 1969 tot aan het moment dat het echtpaar in 1975 stilzwijgen betracht scheidt Lennon een relatief grote hoeveelheid materiaal af, die als zijn vierde periode kan worden betiteld. Onzekerheid, kwetsbaarheid maar ook een gebrek aan zelfkritiek bestempelen deze periode als zijn meest wisselvallige. De uitschieters van het materiaal behoren tot het beste dat Lennon schreef en met zijn klagelijke stemgeluid zelf ten beste gaf. De minpunten zijn bijna werkelijke blamages. r 3 k it „Wanneer je de droom van The Beatles en de jaren zestig met je meedraagt, dan is dat net zoiets als het koesteren van de Tweede Wereldoorlog en Glenn Miller. Dat wil niet zeggen datje niet van Glenn Miller of The Beatles mag genieten, maar als je in die droom leeft dan leefje in het schemerduister. Dan leefje niet nu. Het is een illusie”. (John Lennon in Playboy, januari 1981). 2 n it 3 j i- e s Het werk dat in deze vierde periode tot stand komt en melodieus interessant is, krijgt vaak een heel summiere instrumentale aankleding. Cold Turkey, Instant Karma, en Lennons solo-album met de plastic Ono Band (zonder Yoko) zijn de pronkstukken van deze periode, die zijn sublimatie vindt in het album Imagine. Het latere politieke extremisme op de elpee Some Time in New York City staat daarbij in opmerkelijke tegenstelling met wat de Lennons op hun recente album Double Fantasy laten horen. Maar de wisselvalligneid in sfeer illustreert Lennons intuïtieve wijze van werken. Zijn muziek vormt voortdurend een perfecte vertaling van dat wat hem bezighoudt. Double Fantasy zou getuige de single Starting Over een nieuwe, vredelievende en positieve fase hebben moeten in luiden. Joop Zoetemelk kan geen nee zeggen. Dat breekt hem wel eens op, zoals in het najaar toen hij op verzoek van Lévitan de Grand Prix des Nations reed. Hij kwam daar in grote moeilijkheden. Zoetemelk rust nu thuis uit. Peter Heerkens zocht hem in zijn Franse woondorp op. Aan de oever van de Marne. Joop kijkt alweer uit naar het nieuwe sei zoen. Hij is onuitblusbaar. Wie na het overlijden van John Lennon nog eens de songs doorspeelt die hij heeft nagelaten, ervaart zo nu en dan met een schok een associatie met het gebeurde van deze week. Achteraf is de interpretatie van iemands teksten en muziek altijd door subjectieve waarneming gekleurd. Zelfs de Beatles-fans die deze week voor het woonhuis van de Lennons, het Dakota- gebouw aan West-Central Park in New York, rouwden, schijnen Yesterday keer op keer te hebben gezongen. Nu is dat een ballad die geheel voor rekening van McCartney komt. Op basis van wat al bekend was en de uitgebreide informatie die uit de recent vrijgegeven interviews valt na te trekken, kan vrij zorgvuldig worden nagetrokken welke songs Lennon ten tijde van The Beatles heeft geschreven en welke aan McCartney vallen toe te schrijven. Het tweetal werkte alleen in de begintijd van de Liverpoolse groep zeer nauw samen, maar handhaafde de afspraak om beide namen onder alle songs te plaatsen ook al had een van de twee daaraan geen specifieke bijdrage geleverd. Een ruwe indeling op het eerste gezicht geeft het beeld van een gepolijste sentimenteel (McCartney) en een componist die wat sterker door de Amerikaanse rock en bluestraditie bepaald was (Lennon). De produktionele finesses kwamen dan vaak van Paul, veel van het esprit van The Beatles moet op het conto van John worden bijgeschreven. In zijn carrière als tekstdichter- componist vallen twee aspecten sterk op. Allereerst kun je op basis van het werk zijn oeuvre ruwweg in vier perioden indelen, en ten tweede, maar daarmee samenhangend, was Lennon een intuïtief schrijver. Muziek lezen, of handig arrangeren was hem vreemd. De rock ’n roll-basis van zijn werk werkte voldoende suggestief en was vaak op een integere manier uitgewerkt om als zodanig te kunnen boeien. Toch schreef Lennon evenals McCartney sterke melodieën, songs die de tand des tijds kunnen weerstaan. Voor zijn eerste periode als componist, die ruwweg afliep op het moment dat The Beatles hun live-activiteiten in 1966 voorgoed staakten, zijn bijvoorbeeld songs als I saw her standing there en In my Life als illustratief te betitelen. Het eerste heeft het uitdagende en uitgelatene van een jonge vent die op de versiertoer is en straalt dat dan ook op de juiste wijze uit. In my Life heeft een fraai bespiegelend karakter en staat in een gematigd tempo (moderato). In de tweede periode die in Lennons songschrijversloopbaan te onderscheiden valt, kunnen we een verdieping constateren van de wijze waarop hij te werk gaat. Hij spreekt zich enerzijds duidelijker en geprofileerder uit in de combinatie van tekst en muziek (John was een verklaarde tegenstander van de oorlog in Vietnam), flirt andeizjjus met modieus-revolutionair elan maar niet zonder zich op te stellen als pacifist (Revolution), maar laat zich verder vaak meeslepen door het bezadigde karakter dat de band tussen 1966 en 1970 behept. Het zijn weliswaar dezelfde jaren waarin de pronkstukken Sgt. i Pepper’s Lonely Heart’s Club Band en de naamloze witte dubbelelpee tot stand komen, i maar velen zien in de waarmee Lennon aan zijn verleden zat vastgebakken wist door te snijden. Nee, Lennon was opeens een huisman, die op kwam vooreen verjaard ideaal als het gezin. En Ono was nog steeds dezelfde heks, die hem uit het kwartet The Beatles had losgeweekt. Beiden bleken echter de laatste weken op een ongekende openhartige wijze over hun leven, werk en zorgen te hebben gesproken in tenminste twee uitvoerige, diepgravende interviews. Het vraaggesprek dat Andy Peebles voor de BBC vastlegde, bevatte al een schat van materiaal en werd gelukkig dadelijk door de radio en tv uitgezonden. Het interview dat David Sheff voor het januarinummer van Playboy had kunnen realiseren, werd gisteren gepubliceerd doordat het blad een week eerder in de verkoop kwam, en blijkt ronduit opzienbarend. Een intens pratende Lennon en Ono uiten zich zonder schroom over hun verwijdering van eind 1973 tot begin 1975, omschrijven op genuanceerde wijze de lasten die massale populariteit met zich meebracht en blikken nog vol hoop de toekomst in. Starting Over, de single die zij dit najaar uitbrachten, zou voor John de start geweest zijn van een vijfde artistieke fase in zijn leven. Ómdat het van essentieel belang is dat zijn nalatenschap op verantwoorde wijze wordt bijgezet, groeperen we zijn leven en werk om die thema’s, die daarop van grote invloed zijn geweest De schok dreunt na. Zelfs mensen die nauwelijks op de hoogte zijn van of voeling hebben met de songs van John Lennon reageren getroffen. Waarom doodde Mark David Chapman juist Lennon? De verhalen, de babbels, de bakerpraatjes waren de afgelopen dagen al in ruime mate te beluisteren via tal van media. Vooral in Hilversum leek het wel alsof de microfoon openstond voor een ieder die publiekelijk een traantje wilde wegpinken. De nagedachtenis van Lennon leek al te zijn bezoedeld voordat de crematie woensdagavond had kunnen plaatshebben. Alsnog leek het er op dat het stilzwijgen dat het echtpaar Lennon de afgelopen vijf jaar vrijwillig in acht had genomen, geen werkelijk effect zou sorteren. Niet het feit dat de ex-Beatle door zich op het huishouden te storten en zich daardoor te bevrijden van de last van het verleden op begrip kon rekenen; of de omstandigheid dat zijn vrouw Yoko Ono met taai geduld en met zorgvuldige procedures de zakelijke banden In Yorkshire heerst al tijden grote angst voor een vrouwenmoordenaar, die Jack the Ripper II wordt genoemd. Niet zo lang gele den werd er een studente om het leven gebracht, waarschijnlijk het zeventiende slachtoffer van de maniak. De politie heeft nog geen enkel spoor gevonden. In de Verenigde Staten is een langlopend onderzoek Ingesteld naar de lichamelijke en geestelijke gevolgen van verkrachting. Aan de hapd van de resultaten kunnen verkrach te vrouwen In de toekomst dan beter gehol pen worden bij hun problemen. Leens Maca- ré schreef er over. Sinds het uiteenvallen van The Beatles als een samenwerkingsvorm van vier musici in 1970, is er vaak gefilosofeerd over de uitwerking die hun muziek, ideeën en gedragingen hadden op de wereld in de jaren zestig. Weliswaar legde het Liverpoolse kwartet met zijn live-act al vier jaar eerder het loodje, maar dezelfde mysterieuze krachten die ervoor gezorgd hadden dat de muziek van Lennon en McCartney de muziek van een hele generatie werd, hadden ook als bijwerking dat al hun activiteiten de wereldpers haalden. Over de inhoud van hun ideeën en de draagkracht ervan werd al in die dagen geschamperd. Ze werden niet zelden afgedaan als de grillen van vier vroeg rijkgeworden jongens met een middelmatige intelligentie. Ook na de dood van Lennon wordt er vanuit een dergelijke visie wel op zijn leven teruggeblikt. Zijn ideeën over de maatschappij in de jaren zestig worden vaag genoemd, zijn nu en dan aan het daglicht tredende revolutionaire elan als modieus betiteld, terwijl zijn voorliefde voor surreële teksten (zoals in Lucy in the Sky with Diamonds) verdacht wordt gemaakt. Wie zo terugblikt op een era zal niet begrijpen waarom een man als Lennon dan zo’n invloed op het tijdsgewricht had, of die invloed willen afdoen als het resultaat van Zelfs in de dagen rond 1966, waarin Lennon zo’n beetje ontbeet met cocaïne en marihuana. Maar ook de consumptie daarvan paste in het zoeken van die generatie. In diezelfde tijd groeide Lennons ontevredenheid met het leven waarvan hij het slachtoffer dreigde te worden. De depressies waaraan hij toen leed werkten of verlammend of frustrerend. De songs die hij in die dagen schreef, waren als registraties van onvrede (hoewel toen niet als zodanig bewust begrepen) hun tijd vooruit. Help en I’m Down waren echte harteklachten „You teil liës thinking 1 can’t see. You can’t cry cos you’re laughing at me. I’m down. I’m really down”. Te zamen met de noveltysongs die Lennon schreef over wat hij in het leven zelf waarnam zoals over de verheerlijking van de vrije wapenhandel in de VS in Happiness is a warm gun! beïnvloedde Lennon zijn tijd juist, doordat hij in zijn teksten en. achteraf bekeken, misschien naïeve gedrag niet acteerde. x O P R K II 1I H A AR I. F M SC II F O IRAN T ■SUvoegIel L00R*THBHAICWWnN6. USTHITOHBWKE PHONE LHDS^ LOCAL POUdCj

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1980 | | pagina 19