WILLEM M U LI ER DOOR JAN FEITH. Onze arme verbeeldingskracht zoekt steeds naar aanknoopingspunten, om er houvast bij te vinden, zoodat, wanneer wij een omlijnde voorstelling van be paalde begrippen ons voor oogen willen stellen, wij dadelijk rondzoeken in onze herinnering, of er niet pasklaar een bepaald specimen voorhanden is, om als kapstok te dienen voor de poovere draperie onzer fantasie. Ik bedoel dit zoo, dat bij het spreken over muziek, wij aanstonds uitkijken naar één bepaald muzikaal genre, naar één enkele muzikale figuur, om deze te laten dienst doen als mannequin onzer muzikale gevoelensbij schilderkunst zoeken wij naar één school, één historische glorie-figuur, één levenden meesterevenzoo handelen wij soms bij letter kunde of architectuur, bij politiek of theologie, bij wetenschap of wijsbegeerte. Bij tal van zulke onderwerpen, die zoo eens plotseling onze vluch tige belangstelling komen wekken, haasten we ons het standaard-type te zoeken, om dienst te doen als de affe verpersoonlijking onzer vaag- omlijnde bedoelingen. Vondel als onze dichterlijke figuur; Rembrandt als ons vaderlandsche schilders-typeWillem de Zwijger als onze meest zwijg zame staatsman; en Boerhave als de vertegenwoordiger onzer nationale geleerd heid!Of, voor het heden, een Bolland als de verpersoonlijkte filosoof, naast een Mengelberg als de belichaamde muziekmet een Berlage als het hoofd eener bouwschool en een Lorentz als type onzer naar buiten uitblinkende NoBELprijs-geleerdheid Waar wij hier spreken over voetbal en wel over een Haarlemsch jubileum,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Jubileumboeken HFC | 1919 | | pagina 28