m
GEJUS VAN DER MEULEN
(^EJUS, de artist. Dat is de snel
reageerende, emotioneele, tech
niek beheerschende, intuïtieve en
feilbare.
In iederen wedstrijd een fout en
vaak een noodlottige, is een op
merking, die men vaak tijdens een
wedstrijd kan hooren, wanneer Gejus
in het doel staat. En zoo is het
ook. Maar hij zou niet de artist-
voetballer zijn, wanneer hij ook niet
zijn eigen fout had. Anders was hij
een doelverdedigende machine, ter
wijl hij nu den geheelen wedstrijd
door boeiend blijft door het onver
wachte, dat hij zal gaan verrichten.
Er zijn ballen door hem uit het
doel gehouden, waarvan hij het zelf
niet weet, hoe hij het gedaan
heeft. Dat zijn niet de diepe uit
vallen, het hooge zweefgrijpen in
een hoek, het schijnbaar onverstoor
baar rustige oprapen van een bal
van de voet van een schietenden
tegenstander. Dat zijn de ballen, die
in een onderdeel van een seconde
door een bliksemsnelle reflexbewe
ging even van richting worden veranderd en dan net langs of over het doel gaan.
Ik herinner mij een kogel van den middenvoor van Uruguay, van vlak bij gelost,
die met een back-hand opzwaai over de lat werd geleid, tot nog meer verbazing
zelfs, dan bewondering van deze spelers. Alle ballen, die hij mist en welke mindere
grooten hadden gehouden, wegen niet op tegen één zoo n staaltje.
Zijn spanning en nervositeit maken fouten en verrichten wonderen. Zij uiten zich
ook in de stemming tijdens een wedstrijd tegenover de andere spelers. Lang niet steeds
vriendelijk, maar wat doet dat er toe. Want het is niet persoonlijk gemeend, het
is gebonden aan de gevoelens voor de H. F. C. en het eerste. Daarvoor moet een ieder
zich inspannen, tot de laatste reserve op is. Dat mag dan met succes bekroond worden
of niet. Hij zelf, steeds gespannen en actief van de eerste tot de laatste minuut, kan
zich niet beheerschen, wanneer ergens in het veld, waar hij niets kan doen, door
een ander sloom en laks gespeeld wordten menig heftig woord is dan wel eens
gevallen.
A. IJ. VAN DER MEULEN.