Tot kwart over zes op het
afkickfeest!
asino,
1V1° is net warm
in Rio is het warm
hoewel de zon al is verdwenen
het is zwoel
de warmte straalt nog uit de stenen
de mensen zijn naar huis
en zitten zwetend in hun stoel
behalve éen
zij weet geen weg met haar gevoel
in de nacht
zingt haar hart
een eenzaam lied
vol verlangen en verdriet
'p naar
op naar Rio
overzee
gaat de boot
en wij reizen met haar mee
zij gaan varen overzee
voor het timmer- en schilderwerk gezorgd. Een waan
zinnig fraaie prestatie! De overige prestaties van het
produktieteam geven je dan bijna het gevoel dat het
niet mis mag gaan. In de eerste plaats is gezorgd voor
een aparte repetitie-avond in de schouwburg, op 13
oktober. Een luxe die je in het Haarlems amateurto
neel niet tegenkomt. Die luxe is trouwens hard nodig
om aan alle nieuwe omstandighe
den, attributen en weet-ik-wat-niet-
allemaal te wennen.
De rol van inspiciënt
wordt perfekt uitgevoerd door Dick,
broer van de ook zeer bij de produk-
tie betrokken Hans Kluit. Hetzelfde
geldt, al lange tijd, voor de rol van soufïleuse, die door
de altijd trouw opgekomen Mady van den Bergh-Elde-
ring is ingevuld.
Tijdens de generale repetitie maken we
kennis met het professionele licht en geluid van de
gerenommeerde Eelco Vellema en Jasper Verhaart.
En als de generale voorbij is komt er nog een
puntje bij: het publiek. Het publiek dat is opgetrom
meld door Aat Arends. Op een manier waarvoor Ende-
mol zich niet zou schamen. Twee uitverkochte zalen,
zelfs bezette plaatsen waar volgens schouwburgperso-
neel "nog nooit mensen hebben gezeten". En al die
1438 mensen hebben daarvoor/ 17,50 betaald. Eigen
inkomsten dus van zo'n 25 duizend gulden, die samen
met de sponsorbijdrage van ABN«AMR(), Lion d'Or
en Bavaria en met de decorstukken van Reklameburo
Dubbel AA en Holland Casino (mooie roulettetafel!)
alle produktiekosten hebben gedekt. De musical heeft
de club dus geen cent gekost.
HFC heeft geen proeftuinpro-
jekten nodig, bij HFC is
cultuurparticipatie een vanzelf
sprekendheid. En als service
kreeg iedere bezoeker ook nog
een programmaboekje dat fraai
ontworpen was door Denise Witjas.
We hebben de respons van het 'thuispubliek'
fantastisch gevonden. Twee totaal verschillende avon
den. Verschillende reakties ook (de een vond het vijf
jaar geleden beter, de ander niet, de een vrijdag mooier
en de ander zaterdag...), maar al die reakties kwamen
erop neer dat het weer een Heel Bijzonder Evenement
was geweest en dat het onvoorstelbaar was dat een
voetbalvereniging zoiets op poten kon zetten. Het ene
monument is gevolgd door een tweede.
Op zaterdag 15 oktober verlieten de laatsten
om kwart over zes 's ochtends het grote afkickfeest bij
Willem Veniet in Bentveld. De musical was over (en
voor de arme Maxime van Liemt en Jaap Spee heel
abrupt, waar de loodzware verplichtingen
van het Eerste in Velsenoord de volgende
middag op het programma stonden).
Een week daarna kwam het
produktieteam nog bij elkaar om de decor
stukken te demonteren. En toen was alles
En die doorzetter, uit het begin
van het verhaal? Hij heeft steeds een gedre
ven indruk gemaakt. Naar buiten toe (en
misschien ook wel van binnen) heilig over
tuigd van het welslagen van de onderne
ming. Zijn lidmaatschap van verdienste, aan
het slot van de laatste voorstelling, had niet
beter getimed kunnen worden door het
bestuur. Aryan van der Leij dus.
Met dank aan Aryan en aan alle
bovengenoemde personen, alsmede aan Else
Marian Heep (beroemd geworden door het
ontbreken in het programmaboekje), Bas
Zonjee, Sandra Kottman, Gert Jan Huijgens,
Arjen Hosper, Loes Hoogeveen jr., de gehele
familie Veniet, Pieter Kalbfleisch, Hans
Dekker, Joke Beentjes, Freek van Muiswinkel,
Ruud Onstein, André te Winkel, Frits
Darlang, Peter Adrian, Don Arends, Ineke
Spee, Arnoud de Jong, Maxime van Liemt,
Marjolein Winkel, Frits Bettman, Jaap
Hulscher, Robert Dekker, Kim Arends, Benja
min Proctor, Ingrid Nelis, Rina Rijpma, Jaap
Spee, Hester Stork, Jenny Verheul en het team
van de Haar- en Make-upschool Dick Peeters.