ORGAAN VOOR DE GEMEENTE VELSEN bekendmaking" No. 129. Woensdag 24 Januari 1917. 2e Ja ar g an g. Administratiebureau en Drukkerij JAC. SINJEWEL, WILLEMSPLEIN 1JMUIDEN, Telefoon 153. Verschijnt WOENSDAGS en ZATERDAGS. AlfNNIMINTSlJtlJS80 ets., per 3 maanden, franco per. post 75 ets., voor het Buitenland f 1.25 Verhoogd met 10 ets. Oorlogstoeslag. ABONNEMENTEN worden aangenomen aan hot Bureau en bij de Agenten. 1USACTIE-ADRSSWillebrordstraat 105, Velseroord, Telefoon No. 141 Uitgave van de Naaml. Venn. Uitgevers Mij. „IJmuiden". ADVERTENTIËN van 15 regels 50 ets. Iedere regel meer 10 ets. Kleine advertentiën (dienstaanbiedingen en aanvragen, familieberichten van 15 regels 25 ets. iedere regel meer 5 ets. Ingezonden mededeelingen 15 ets. per regel. Advartentiacontracten tegen zeer billijk tarief. Advertentiën uiterlijk in te zenden WOENSDAG en ZATERDAG tot 9 uur v.m. Tot plaatsing van advertentiën van buiten de gemeente VELSEN in dit blad is uitsluitend gerechtigd het Advertentiebureau P. P. C. ROELSE IJMUIDEN. Advertentiën voor dit blad worden aangenomen aan het bureau WILLmSPLEIN S)müiden (Drukkerij Sin- jewel), in ket advertentiebu reau van den heer P. Ir. C. ROELSE, Kanaalstraat. Te Velseroord bij A. v. Ti3- bsirg, Willebroidstr. SS. Te Velsen en Wijkeroog bij 0. Schermer, Ooodlaao L hl, Wijkcroog. Te Santpoort bij P. vao Plcurs, Boekhandel. Dringend verzoek om bij verhuizing het oude en het nieuwe adres, Biet aan den looper, doch aan ons bureau WILLEMSPLEIN 11, op te geven. De Administratie. Bjj dit nummer behoort het offi- ciëcle Raadverslag, 16e zitting. Burgemeester en Wethouders dei- gemeente Velsen brengen ter alge- meene kennis: 1. dat de gewone Rijks-voorjaars keuring van tot dekking bestem de hengsten in 1917, voor zooveel deze Provincie betreft, zal gehou den worden te Hoofddorp Haar lemmermeer- op 16 Februari 2. dat de eigenaar of houder, die een hengst ter keuring wenscht aan te bieden, verplicht is daarvan ten minste drie weken vóór de keuring vrachtvrij eene schriftelijke enon- derteekende aangifte te zenden aan den secretaris der Provinciale- Regelingscommissie (den heer J. J. de Boer te Assendelftmet opgave van a. naam en woonplaats van den eigenaai en houder b. naam, ouderdom, ras, kleur en bijzondere kenteekenen van den hengst, benevens, indien deze in een stamboek is inge schreven, stamboek en stam boeknummer: c. zoo mogelijk afstamming van den hengst, zoowel van vaders als van moederszijde en naam en woonplaats van den fokker 8. dat een hengst, na bovenver melden termijn aangegeven, van de keuring is uitgesloten, tenzij de Commissie geen bezwaar tegen toelating heeft en de eigenaar of houder vóór dien dag der keuring eene som van tien gulden bij den voornoemden secretaris stort 4. dat inschrijvingsbiljetten voor de keuring op vrachtvrije, schrifte lijke en onderteekende aanvraag van eigenaars of houders van heng sten door den secretaris der Rege lingscommissie voornoemd zullen worden verstrekt. Velsen, 19 Januari 1917. Burgemeester en Wethouders voor noemd, De Burgemeester, H. vee LOREN van THE MAAT. De secretaris, TH. J. WIJNOLÜY DANIËLS. K&adsoverzieht. Vergadering van Donderdag 18 Jan. 1917. De rondvraag was bijkans afge- loepen en nog had niemand geklaagd over de late zending der raadsstuk ken. De heer van Tuyll was het zeker moede. Eindelijk, de heer Gerritsen kwam het ditmaal doen. En wat was het antwoord op zijn klacht? Dat de raadsvergadering nog eenige dagen was uitgesteld, omdat all© stukken nog niet klaar waren. p Maar zulk een wijze van werken moest men nu toch laten varen. Want de toelichting tot de agenda en verschillende raadsstukken ont vingen wij den morgen van de vergaderdag. De andere stukken Dinsdagsavonds, zoodat wij van de te behandelen zaken niets in ons blad konden vermelden. Nogmaals, tegen zulk een werk wijze komen wij op. Sinds de laat ste raadszitting was er ruim een maand verloopen en voor de vol gende vergadering komt alles nog net op 't nippertje. Eerst worden groote rapporten gedrukt van zaken, die nog niet door den raad behan deld worden, daarna de stukken, die wel in den raad komen. Zoo zouden wij wat gaarne willen dat de raad brak met de gewoonte van avondvergaderingen. Onze ge meente is nu toch geen plaats meer om de zaken eventjes op een avond- zitting af te doen. Zoo dikwijls roept ons ander werk, vooral in den wintertijd met zijn lezingen en uit voeringen. Echter zullen deze klachten voor- ioopig nog wel vergeefs zijn geuit. Toch hopen wij dat het eens anders zal worden. Yan het behandelde zelf op de vergadering valt niet veel te ver melden. Zooals gebruikelijk is, heb ben Gedeputeerde Staten de goed keuring op onze gemeentebegrooting aangehouden. De aankoop van grond ten behoeve der volkshuisvesting lokte de meeste discussie uit. Wij zijn het met den Voorzitter en de meerderheid der Financieële Com missie eens, dat het niet aangaat belangrijke financieële besluiten te nemen, alvorens de kosten berekend zrn. Maar aan den anderen kant hadden de voorstemmers gelijk de nijpende woningnood kan geen uit stel, hoe kort ook, velen. En dus besloot de raad tot groote aankoo- pen van grond- De reorganisatie der brandweer ondervond ook geen bezwaren. De tijdsomstandigheden vragen groote offers en 't is jammer dat zoo verbazend veel geld besteed moet worden aan den administra tieven rompslomp, eevolg van de distributieregeling. Nu weer een leider en twee klerken voor de broodregeling. Bij de rondvraag meer klachten dan vragen. De heer Netscher kwam met een ernstige beschuldiging inzake den schooljDOUw te Velseroord, hem mondeling en schriftelijk medege deeld. Wij hopen met hem dat, indien er niets van waar is, deze dingen zeer spoedig den kop zullen worden ingedrukt. Plaatselijk Nieuws. IJMUIDEN. Men kan een zaak, een voorwerp, ook een idee van twee, desnoods van meer. zijden bezien, belichten, beredeneereD, doch op welk stand punt ge U ook ten opziGhte van een dezer steit en meent het juiste standpunt te hebben ingenomen, hebt waardeering en eerbied voor ieder, die zich niet op uw stand punt plaatst, want vergeet niet, dat een eerlijke overtuiging, die niet de Uwe behoeft te zijn, evenveel recht van bestaan heeft, als de Uwe en dat Uw tegenstander met hetzelfde recht ais gij de overtuiging is toe gedaan, dat zijn inzicht, zijn stand punt het juiste, het ware is. Ten alle tijde iemands eerlijke overtui- tuiging, ook al druischt die recht streeks tegen de uwe in, te weten ja, te kunnen war deeren, dat ge tuigt van adel van karakter, van helderheid en hoogheid van geest en gemoed, van de edelste eigen schappen van den mensch. Dit dunkt ons het grondmotief van de rede van Ds. Schade van Wertrum van 's Grayenhage, die zijn eerste van een serie van drie lezingen Vrijdagavond j.l. heeit ge. houden in het gebouw van den Protestantenbond. Alleen iemand met zóó edel, hoog menschelijk ge voel van waardeering van anders denkenden, heeft het recht, die waardeering ook van anderen te vorderen, en 't is de eminente spreker ven Vrijdagavond geweest, die ons dit in een van den beginne tot den einde uiterst boeiende voor dracht bewust heeft gemaakt. Deze rede was niet pasklaar ge maakt voor leden van den Prote stantenbond. Deze bezielende woor den waren tot den „mensch" gericht, onverschillig van welke godsdien stige gezindheid. Deze rede was bezielend, omdat de spreker met volle overtuiging zijn gansche ge moed daarin blootlegdet; dat zich gevormd en gelouterd had in en door de aanraking rpet andersden kenden, andere gevoelsmensehen. Deze rede was verdraagzaam van geest in hooge mate, omdat hij het goed recht van andersdenkenden er kende en waardeerde Deze rede was leerzaam, omdat zij ons leerde, dat niemand met verwaten! eid mag noch kan zeggen, dat zijn leer, zi/jn inzicht, zijn gods dienst de eenig ju:ste en ware is. Deze rede was uiterst boeiend door haar schoonen vorm en haar rijken iDhoud, een genot voor in- tellectueelen om haar weelde van zinsbouw en beeldeneen genot voor ieder om haar helderheid en haar eenvoud, haar waarheid .en haar innige gemoedsstemming. Zij was dit alles voor ieder onbevoor oordeelde voor mede, zoowel als voor tegenstanders. Om van deze rede een uitvoerig verslag te geven, zouden we meer plaats noodig heb ben, dan de IJmuider Courant be schikbaar kan stellen. We zullen ons dus bepalen tot de hoofdpunten van deze eerste voordracht om ieder in gemoede te raden persoonlijk de beide andere lezingen te gaan hooren. Als vrijzinnig denkend predikant, die ook als leeraar veel omgang heeft gehad met andersdenkenden, wil de begaafde spreker het goed recht van het standpunt der vrij zinnigen handhaven tegen deoitho- doxie in het algemeeD. De laatste ziet nog altijd eenigszins uit de hoogte neder op allen, die niet hare godsdienstige opvatting deeit. Zij acht de vrijzinnige idee verdervelijk heeft geen waardeering voor haar is daardoor minder religieus, dan wel fiiosophises. De vrijzinnigen daarentegen hebben juist door hun breede standpunt geleerd anderer meening te eerbiedigen, zelis \an de meest linkschen, de ongeioovige geloovigen, die absolute wetenschap stellen tegenover den godsdienst. Voor dezen avond had Ds. Schade tot onderwerp van zijn voordracht genomen, de verhouding der vrij zinnigen tegenover de orthodoxie. Spreker behandelt daarbij achter eenvolgens: le. het subjeetioisme van de vrijzinnig godsdienstige op at ting tegenover de objectivistische der orthodoxen; Als concreet voorbeeld geeft spreker daartoe een duidelijk beeld van het verschil in de orthodoxe en de protestantsche bijbelbeschou wing; waarin de eerste een onaan tastbare, onfeilbare waarheid ge schreven zien, welke de laatsten na en door hun critiSGh onderzoek niet kunnen aanvaarden. Daarmede zij den orthodoxen allerminst een brevet van minder verstand of mindere scherpzinnigheid uitgereikt. Daar zijn voorbeelden te over die het tegendeel volkomen bevestigen. Dit verschil in beschouwing is slechts een gevolg van een bijzondere behoefte des gemoeds der ortho doxen, wier geloof aan de onfeil baarheid van het bijbelwoord de grondtoon is van hun godsdienstig leven en voelen. Het verstand en het gemoed der vrijzinnigen ver zetten zich tegen die onfeilbaarheid niet uit betweterij, maar uit ver schil van aard, aanleg, opvoeding en onderwijs, die tenslotte gezamen lijk het gemoed hebben gevormd. Indien bij een vrijzinnige een bijbelwoord in tegenspraak is met het hart en het geweten en spreker haalt daar enkele voorbeel den van aan dan houdt de vrijzinnige vast aan de inspraak van hart en gewetenhij wenscht zich zelf te zijn. Het verschil in geloof is een gevolg van de gees telijke geaardheid der menschen en niemand heeft daarom het recht met minachting op anderen neer te zien. Ieder is en denkt zoo ondanks zich zeiven. In de tweede plaats behandelt spreker uitvoerig het verschil in wereldbeschouwing der orthodoxen en der vrijzinnigen, waarin de eerste zich de pessimisten; de laatsten zich de optimisten toonen. Die der orthodoxen is de dualistische, die der vrijzinnigen de monistische beschouwing, waarbg spreker zich in hoofdzaak bepaalt tot beider opvatting van de zonde van het menschdom. Tegen de opvatting der orthodoxen, dat het kwaad uit den booze, dat is uit den duivel is, verzet zich de vrijzinnige idee; haar bezwaren daartegen zijn van verstandelijken aard. Ook hierbij geeft spreker vele treffende voorbeelden, waarbij bij uitlegt, hoe de modernen hun opti misme juist van Jezus zelf hebben. Ten slotte schotst spreker ons het velschil in opvatting in de verhouding Gods tot en in de wer king van de wereld. Als concreet voorbeeld bespreekt de inleider met ons uitvoerig het verschil in zienswijze ten opzichte van „Het Wonder". De orthodoxie vraagt geen verklaring van- een wonderzij aanvaardt het a priori zij gelooven aan en in de beschre ven wonderen, zooals zij gelooven in tegenwoordige en toekomstige wonderen, omdat zij ze beschouwen als uitingen van Gods almacht. De modernen gelooven niet in wonderen; zij zien het goddelijke in het natuurlijke. Zij achten won deren in strijd met Gods wijsheid, die geen afwijking van Zijn orde toelaat, za niet toelaten kan, om dat ze in strijd zou zijn met Zijn alwijsheid. Zijn almacht, Zijn alvoorzienigheid. God is niet èn liefde èn heiligheid, maar God is de heilige liefde; de almachtige wijsheid. Hij bestiert en regeert naar Zijn wil; niet Daar die des meDSchen. Met groote belangstelling zien wij het tweede gedeelte van de rede, die, naar we vernemen, toch een geheel op zichzelf zal vormen, dus ook geheel gevolgd zal kunnen worden door hen, die het eerste gedeelte hebben moeten missen, tegemoet, terwijl we met dank baarheid herinneren aan de zang en orgeïnummers, ons vóór de rede en in de pauze ten gehoore gebracht. Wien die vaderlandsche en al- genieene geschiedenis op school hebben hooren doceeren, herinnert zich niet de naam van dezen krach- tigen, nobele, hoogstaande, karakter volle man, die in een tijd van diepe inzinking van het hoogere Pransche volk, weerstand durft te bieden aan hofguiist, hoofsche vleierij, karakterlooze heerschers, tyrannieke adel- en geestelijkheid, gewetenlooze priesters en nog ge- wetenloozer vrouwen, die door de lafheid der heerschers over het Fransche volk regeerden. Wie heeft nooit gehoord van de St. Bar; telomeusnacht of de Bloedbruiloft? Wie kent niet de opera „de Huge nooten". Wie heeft niet verslon den de boeiende lectuur over dit tijdperk der wereldgeschiedenis, „Wie zingt nog niet met ontroering het „Een vaste burcht is onze God", 't Is over de opkomst, de verdruk king en trots dien de gelukkige ontwikkeling van het protestantis me in het in die dagen diep ver dorven Frankrijk dat de spreker iüMUIDER COURANT Lezingen Protestantenbond. Winterlezingen. In de derde win- terlezing in het gebouw voor Chris telijke Belangen heeft de heer P. Oosterlee, Directeur van de Kweek school op den Klokkenberg te Nij megen onze aandacht gevraagd voor Caspar de Colligny, de verheven, onvergetelijke figuur uit een dei- meest romantische tijdperken der Pransche geschiedenis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1917 | | pagina 1