ORGAAN VOOR DE GEMEENTE
No. 88
Zaterdag 2 September 1922
7e Jaargang
Yerschynt Woensdags Zaterdags
DRINGEND VERZOEK
om bij verhuizing het oude en
het nieuwe adres, NIET aan
den looper, doch aan ons bu
reau WILLEMSPLEIN 11, op te
geven. De Administratie.
Kleine Advertenties
en Familieberichten kosten
VOORUITBETALING
slechts 15 Cent per regel.
bij
OFFICIEEL.
Loting voor den Dienstplicht.
Velsen, 25 Augustus 1922.
De Burgemeester voornoemd,
RIJ KENS.
VAN DEN WACHTTOREN.
HET CONSULTATIEBUREAU
IJMUIDER COURANT
Abonnementsprijs: fl.— per 3 maanden, franco per post f 1.35
Abonnementen worden aangenomen aan het Bureau en bij de
Agenten. Tot plaatsen van advertentiën van Buiten de gemeente
VELSEN in dit blad is uitsluitend gerechtigd het Advertentie-
bureau P. F. C. ROELSE, 1JMU1DEN.
Advertentiën uiterlijk in te zenden
WOENSDAG tot 9 uur v.m. en VRIJDAGS tot 4 uur n.m.
Uitgave van de N. V. UITGEVERS Mij. „IJMUJDEN"
ADRES VOOR REDACTIE EN ADMINISTRATIE
N. V. DRUKKERIJ S1NJEWEL
Willemsplein 11 Telefoon 153 ljmuiden
Ingezonde mededeelingen 40 ets. per regel Advertenties van 11. en m 5 regels
f l. iedere regel meer 20 ets. Compact gezette advertenties van 1 t eani.5
regels f 1.26, iedere regel meer 25 ets. Kleine advertenties en familieberiehten
zoomede verpenigings advertenties uit de gemeente, uitsluitend bij vooruitbeta
ling, van 1 tot en met 5 regels f0.75, iedere regel meer 15 ets Bij niet contante
betaling worden de gewone prijzen berekend Advertenties ,adres buteau ■•an
dit blad' 10 ets. extra; voor bezorging van op advertenties ingekomen brieven
wordt 10 ets. in rekening gebracht Bovenstaande regelprijzen worden met
5 ets. verhoogd voor advertenties van buiten de gemeente eisen
De Burgemeester van VeTsen maakt be
kend, dat de loting voor de lichting van
1923 voor deze gemeente zal plaats hebben
in de Gemeentelijke Bewaarschool te Vel-
seroord, ingang Casembrootzijstraat, op
Dinsdag den 5 September 1922, des voor
middags te 9.30 uur.
Wie aan de loting deelnemen.
Aan de loting nemen deel alle voor de
lichting ingeschreven personen, met uit
zondering van hen, omtrent wie vóór den
dag van aanvang der loting blijkt, dat zij
a. bij onherroepelijk geworden uitspraak
voorgoed ongeschikt verklaard of
uitgesloten zijn
b. zijn overleden
c. hebben opgehouden Nederlander te
wezen en ook geen ingezetene zijn
d. als niet-Nederlander hebben opge
houden ingezetene te zijn
e als ingezetene, niet-Nederlander, be-
hooren tot een Staat, waar de Neder
landers niet aan verplichten krijgsdienst
zijn onderworpen of waar ten aanzjen
van den dienstplicht het beginsel van
wederkeerigheid is aangenomen
f. terecht in een andere gemeente zijn
ingeschreven.
De ingeschrevenen, die aan de loting moe
ten deelnemen, worden uitgenoodigd om
op het hierboven vermelde uur ter aange
geven plaatse aanwezig te zijn.
Wijze van loting.
De loting geschiedt ten overstaan van den
Districtscommandant. De ingeschrevenen
worden in de volgorde van het alphabetisch
register afgeroepen, ten einde zelf een
nummer te trekken. Blijkt niet, dat de af
geroepen ingeschrevene aanwezig is, of is
deze buiten staat of onwillig ten nummer
te trekken, dan wordt de wettige vertegen
woordiger opgeroepen. Blijkt niet, dat deze
aanwezig is of is deze buiten staat of on
willig een nummer te trekken, of acht de
Districtscommandant het niet aannemelijk,
dat de verschijnende persoon de opgeroepene
is, dan geschiedt het trekken door den
Burgemeester, het lid van den gemeenteraad
of den ambtenaar der gemeente, bij de loting
tegenwoordig. Het lotingsbiljet wordt als
dan bewaard ter secretarie van de gemeente,
voor welke geloot werd. Aldaar kan de
loteling het biljet binnen drie maanden na
de trekking afhalen of doen afhalen.
Bezwaren tegen de loting.
Door belanghebbende lotelingen of door
hun wettigen vertegenwoordiger kunnen
tegen de wijze, waarop de loting is geschied,
bezwaren worden ingebracht bij den Com
missaris der Koningin. Het bezwaarschrift
kan op ongezegeld papier worden gesteld,
doch moet, met redenen omkleed en onder
teekend, binnen tien dagen, te rekenen van
den dag, waarop de loting is afgeloopen,
tegen bewijs van ontvangst worden inge
leverd bij den Burgemeester. Van de uit
spraak van den Commissaris der Koningin
zal een afschrift ter gemeentesecretarie ge
durende tien dagen ter inzage worden gelegd,
waarvan openbare kennisgeving zal geschie
den. Het ter inzage leggen van dat afschrift
zal tevens bij persoonlijke kennisgeving
worden bekendgemaakt aan hen, die de
bezwaren inbrachten.
Bezwaren, niet ingericht of niet ingeleverd
op de hiervoren aangegeven wijze, kunnen
geen gevolg hebben.
Een oorlog tegen verkeerde schoenen.
Het is de tijd, waarin de komkom
mers weer een machtelooze poging
doen, om op een killen doornatten
grond onder zwaarbewolkte lucht en
bij >een Novembertemperatuur rijp te
worden. Het resultaat zijn de bitter-
smakende, kleine, kommavormige
vruchten, die geplukt worden, als ook
het wereldnieuws vacantie neemt. De
groote bladen komen in zomerformaat
uit; er is minder ruimte voor geruch
ten en tegenspraak. Zelfs de inktpotten
der ingezonden-stukken-fabrikanten
blijven dicht. En journalisten babbelen
over onderwerpen, die voor de we
reldhistorie te nietig zijn. Waarom ook
niet een praatje gehouden over de
schoenen?
Wie met dunne witlinnen schoentjes
in de modder wil baggeren of de hak
jes van een halve meter schokkend
vooruit wil hippelen, moet het weten.
Dat schoenenuitverkoop nooit uitver
kocht raakt en de spotprijzen schoenen
geven, die spotten met de eerste
eischen van dichtheid en stevigheid,
die men zijn schoeisel stelt, is de erva
ring, die het publiek nooit wijzer zal
maken.
Dat de halve wereld aan voetmis
vormingen lijdt, de teenen op een al
lerzonderlingste wijze krom tegen el
kaar gegroeid zijn, onze onderdanen
voorzien zijn met de leelijkste celt-
knobbels, om van derzelver oorspron
kelijke blanke kleur maar te zw ijgen,
mag ondersteld worden naar de enkele
bloote voeten, die de mQnseh te zien
krijgt. Bij het pootje-baden zorgen de
meesten wel, dat zand en zeewater de
vele jammerlijk mishandelde voeten
bedekken. De zuigeling in de wieg
heeft aardige, rose voetjes, die het
licht kunnen zien, maar de pedicuur
moet eiken dag het meest verwaar
loosde en verminkte lichaamsdeel aan
schouwen en behandelen.
Een der oorzaken van dit kwaad is
de te nauwe schoen. We willen graag
op grooten voet leven, maar door ons
schoeisel den indruk wekken-, dat we
een kleinen voet hebben. In Chicago is
een oorlog begonnen tegen de slecht-
passende schoenen. Dat is de reden van
deze voetenmeditatie. Dr. Solomon
Strouse verzekerd, dat verreweg de
meeste menschen een schoen dragen
die hun niet past. Vandaar dat de be
kende raad over het aantrekken van
den passenden schoenen zoo weinig op
gevolgd kan worden! Ei zijn maar
weinig schoenen, die ons passen. Het
verkeerde schoeisel veroorzaakt aller
lei kwalen, tot uitputting en zenuwlij
den toe. Een Amerikaansehe zaken
man had 20 paar schoenen en kon geen
paar een week dragen, of hij had er
last van. Onder zijn vrienden was een
geneesheer, die hem den eenvoudigen
raad gaf, voortaan te zorgen, dat niet
zijn voeten pasklaar werden voor zijn
schoenen, maar zijn schoenen voor zijn
voeten. En de man had later nooit
meer last van zijn voeten.
Dr. Strouse maakt in dit verhand de
leuke opmerking, dat schoenen dan
pas goed zijn, als men niet merkt, dat
men ze aan heeft. Geen twee paar voe
ten ter wereld zijn gelijk; het is dus
niet makkelijk passend schoeisel te
krijgen ente maken. De kooper
koopt niet de schoenen, die geschikt
voor hem zijn maar die voorradig zijn
en een bepaald nummer hebben. Die
door zijn schoenen last aan zijn voeten
heeft, kan daardoor pijn in den rug
krijgen, zenuwzwak worden en zijn
heele familie lijdt eronder. Dr. Strouse
noemt enn man, die jarenlang patiënt
was, totdat de dokter als oorzaak van
zijn lijden knellende schoenen vond.
De vrouwen hebben leeren inzien, dat
nauwe corsetten nadeelig voor hen zijn
en hun gezondheid is erdoor verbeterd.
Het publiek moet zoo ook het kwaad
van slechtpassende schoenen leeren in
zien en eischen, dat er een weinig we
tenschap gebruikt wordt bij het koopen
Willemsbeekweg 42 Velseroord is gesloten
op de Woensdagen 30 Augustus en 6 en
13 September.
ervan. Betere schoenen beteekent hete
re gezondheid.
Onze lezers zullen in deze beschou
wing wel wat Amerikaansehe overdrij
ving vinden, maar er is toch ook een
goede dosis waarheid bij en al is het
niet noodig éen kruistocht tegen slecht
schoeisel te beginnen, wel is het wijs
te zorgen, dat de schoen den voet dient
en niet hindert.
Collins gedood.
De Iersche troebelen en moeilijkhe
den zijn zoo verward, dat men er moei
lijk de draad van redelijkheid in vin
don kan. Eerst hebben de Ieren tegen
de Engelschen gevochten, thans vech
ten ze tegen elkaar. Er is een partij, die
de regeling met de Engelsche regee
ring, waardoor Ierland zelfbestuur
heeft gekregen en tot een vrijstaat is
geworden, aanvaardt, maar ook nog
een kleinere partij van onverzoenlij
ken, die daarom tegen de eerste strijd
voert. Zij wil een zelfstandige Iersche
republiek. De Valera is haar aanvoer
der. Zij heeft zware nederlagen tegen
de nieuwe regeering van Ierland gela
den en voert thans nog een guerilla te
gen het Iersche leger voor haar hope-
looze zaak. De Ieren zijn gelukkig het
moorden, rooven en branden moe en
daar de Valera ook niet meer over geld
beschikt, zal hij den strijd wel spoedig
moeten opgeven. Zijn benden stroopnn
nu nog het land af en verbergen zich
in de bosschen en het gebergte.
Een der Iersche leiders, de legeraan
voerder Collins is dezer dagen in eer
hinderlaag gevallen en door de rebel
len gedood. Daarmee verdwijnt eert
van de voormannen uit de Iersche vrij
heidsbeweging, die echter geen afschei
ding van Engeland eischte, maar tevre
den was met het zelfbestuur van zijn
vaderland
Ook nu weer blijkt, hoezeer de eer-
Jned voor het leven in de tegenwoordi
ge wereld is afgenomen. Alles is duur
maar het menschenleveu is goedkoop
geworden. Overal waar na den oorlog
onrust gebleven is, Rusland, Honga
rije, Duitschland, Ierland zijn telk-ms
weer menschen gedood en heeft men
meerdere leidende persoonlijkheden
met de wapenen uit den weg geruimd.
Dit bewijst een achteruitgang in be
schaving. We gruwen van het kanni
balisme, hoewel menschenvleesch on
ze tong en onze maag waarschijnlijk
zouden streelen. Een van de afschuwe
lijkste geruchten over Duitsche oor
logsgruwelen is wel het verhaal ge
weest, dat de Duitschers vet bereidden
uit de lijken hunner vijanden.
In Frankrijk hebben velen erin ge
loofd en zijn erdoor versterkt gewor
den in hun meening, dat de Duitschers
onmenschen zijn.
Maar het menschenleveu wordt toch
minder geacht dan voor den oorlog.
i\ien verkwist Vele levens door sport-
verdwazing en motorrazernij of on
voorzichtigheid. lederen dag meldt de
krant immers een paar erge ongeluk
ken. En telkens weer worden tegen
standers verraderlijk uit den weg ge
ruimd. In Duitschland heeft men eoni-
ge der beste mannen vermoord en alle
staatsmannen reizen onder geleide van
geheime politie, die voor hun veilig
heid waken moeten. -
Eerst als het leven weer dum dei <n
het eten goedkooper geworden zal zijn,
kan men weer van normale tijden
spreken. Naast economisch herstel'is
ook noodig ernst met de grondbegin
selen der zedelijkheid, waartoe ook be
hoort, dat het leven van den naaste
ons heilig zij.
VELSEN IN DEN OUDEN TIJD.
Van den Torenklok.
Vast, om 't metselwerk gesloten,
Staat de vorm, uit leem gebrand,
Heden wordt de klok gegoten,
Dus gezellen! bij de hand!
Worde.uw voorhoofd heet
Gutse u daarvan 't zweet.
Zóó zal werk zijn meester eert n;
Doch de zegen is des Heeren.
Wat we in den diepen aard kuil vor
men
Geholpen door het krachtig vuur
Zal daar omhoog, trots wind en stor
men.
JLuid van ons tuigen, lang van duur.
Ta, duren zal 't, een reeks van dagen,
En treffen menig mensch'lijk oor.
t Zal met den droeve eenstemmig
klagen,
En stemmen tot der vromen koor.
Wat toekomst hier, den zoon der
aarde,
De wiss'ling van zijn lot ook draag,
Wat hem ooit vreugde of droefheid
haarde,
Klinkt van de Klok tot ons omlaag.
I
Uit het Lied van de Klok,
van Friedr. von Schiller,
vertaald door H. P. De-
wal d.
t
Een klok heeft een stem een stem,
die klinkt als een klok.
En den mensch, die zijn tonen ver
staat, heel wat te zeggen heelt.
He schoone lied van de Klok van
Schiller beeldt het meesterlijk uit.
Als Zondagsmorgens de klokken lui
den veraf en dichtbij, daar huiten in
't veld kan men zoo heerlijk en zoo
helder hooren, de klokken van de dor
pen in den omtrek, dan is 't alsof
alles er heel anders uitziet.
De menschen in hun Zondag's pak,
de tuin en het erf om de woning aan
geharkt, en het vriendelijk noodend
gelui van de kerkklokken, dat alles
geeft stemming aan den Zondagmor
gen. Zoo kan klokgelui vrede en rust
geven in 't menschelijk gemoed. Niet
alleen in blijde, maar ook in Iroeve
oogenblikken.
Want ook als 't klokgelui een dier
bare doode begeleidt naar zijn rust
plaats onder de groene zoden van het
kerkhof rond het dorpskerkje, is 't als
of de klanken omlaag dalen om zoo
als v. Schiller het uitdrukt eenstem
mig met de bedroefden te klagen. En te
stemmen tot berusting. Het doodsklok-
je luidt immers voor ieder op zijn
beurt.
De menschen hebben dikwerf niet
zooveel oog en oor meer voor die din
gen.
De roezemoes van het moderne levn,
en de zucht om zich te vergeten in ont
spanning en uitspanning, soms zelfs
wanneer de inspanning daaraan niet
eens is voorafgegaan, zijn mogelijk
oorzaak dat de eigenlijke poëzie van
het leven aan zoo menigeen voorbij
gaat en de schoonheid op den achter
grond wordt gedrongen.
Geslachten van vroeger dagen kon
den zulke mooie dingen maken. Ziet
de kerken, stadshuizen, waaggebou
wen, en dergelijke stichtingen van
voorheen. Een mooie kerk, een mooi
stadshuis, een mooi gebouw" waren
vaak de trots van een stad of dorp.
En dan de klok. Hoe heerlijk klinkt
niet menige klok, en hoe interessant
is vaak het opschrift, dat soms hoek-
declen srr^ëkt or.-trerit de beroering
van het men hel ijk hart.
Men leze bijv. li t lied van „Klokke
Roeland" uit don zangbundel van
Volkszang.
Een klok heeft een stem, zoo goed
als een mensch.
Die stem kan aantrekken en afstop
ten. Zoo onaangenaam als het geluid
van een schorren zanger of zangeres of
van een die valsch zingt, het gehoor
kan aandoen, zoo onplezierig is het te
moeten luisteren naar het gelui van
een gebarsten klok.
Maar goed als ei» geneesmiddelen
zijn voor schorre zangers en zangeres
sen, zijn er ook geneesmiddelen voor
gebarsten klokken. Ze kunnen vergo
ten worden.
De noodzakelijkheid hiertoe -deed
zijli in 1745 voor, met de torenklok in
het dorp Velsen, waaromtrent het na
volgende staat opgeteekend in het 2de
Memoriaal van aldehande voorvallen
en daar opgenomen besluiten hij
Schout en Schepenen van Velsen in de
jaren 1735—1746.
„7 July 1745 is bij Schout en Schee
penen der Ambagtsheerlijkheit Velsen
geresolveert vermits de groote kloek
die in de toorn hangt ten eenemaal hui
ten staat is om langer gebruijkt te cou
ncil werden, om dezelve te doen ver
gieten of verruijlen zodanig als de
Schout met de Kerkmeesteren ten
meesten nutte en profijte van 't dorp
en de Kerk zullen oordeelen te belmo
ren."
Het college bestond toen uit Abra
ham van Kalker, schout en secretaris
en de schepenen Cornelis van Vliet,
Barent Busburg, Maarte de Wolf, Wil
lem Schüll en Barent Kromhoudt.
„Ingevolge het geresolveerde van ze
ven July, 1745, is op den tweeden
Augustij daaraan volgende, het vergie
ten van de gebarste. kloek door de
schout uijt naamen van de magistraat
en kerkmeesteren besteet aan Cipria-
nus Crans Jansz., wonende te Amster
dam in de Stadsgeschut en klockegie-
terije, om op de nieuwe kloek te setten
zodanige waapen of waapens en letters
of naamen als bij Schout, Scheepenen
en Kerkmeesteren zullen geoordeelt
werden, des dat 't snijden van 't waa-
pe of waapens zal werden betaeld hij
de besteeders, de letters of namen bij
de aannemer tot twee regels in 't Ronde
meerder letters 'tot laste van de bestee
ders ieder letter tot twee st. f 3, waar
voor de aannemer met 't vergieten zal
genieten van ieder pond vier en een
vierde stuijver, en voor ieder pond dat
de nieuw te giete klok meerder weegt
als de oude derthien stuijvers en dat
onder die expresse conditie, zoo de
nieuw gegote kloek binnen 't jaar eomt
te barste, dat de aannemer voor zijn re
kening dezelve moet goed vergieten. -
En vermits sedert (volgens 't Rap
port van de Schout) de WelEd. Gestr.
Heer Gerrit Corver als Heere van Vel
sen en de Sandpoort etc. etc. etc. heeft
belooft; en aangenomen de oncosten
die op 't vergieten van de voornoemde
kloek te vallen zal betalen en 't dorp
en Kerck daarvan bevrijden, zoo is bij
schout, schepenen en Kerckmeesteren
geresolveert op dezelve kloek te doen
stellen het waape van Welgemelde
Heer en daaronder per murieficentiam,
amplissima Domini Gerardi Corveri,
toparcha Velsens is etc. Consulus Axn-
steloedamen sis sua vice praessidis,
hac campana renovata Ao. XVCCXLV,
't welk in 't Nederduyts behelst: door
Edelmoedig Geschenk van de WelEd.
Groot Achtb. Heere Gerrit Corver,
Heere van Velsen enz. enz., Burgemees
ter van Amsterdam, voor de 8e maal
president deze clock vernieuwt en
Welgemelde Heer door de Schout, twee
scheepenen en de Kerkmeesters te gaan
bedanken voor de goedheid dies aan
gaande aan 't Dorp en Kerk bewezen.
Verder is geresolveert nog twee wij-
sers aan de Toorn te laete maeken en
egaal met de twee oude op te laete
schilderen en vergulden, 't uurwerk
door de Orelogiemaeker Meltzer van
der Meer te laete vermaeken dat het
aan vier seijden van de Toorn wijst;
dat het timmerwerk in de Toorn nodig
zal werde gemaakt door de Timmer
lieden Jacob Gaijkema en Bai'ent Crom-
houdt.
Laatstelijk is bij Schout en Geregten
aan Kerkmeesteren geconsenteerd op
haar versoek, om voor haar Rekening
een weijser met een cloekje daar boven
in 't weste van de Kerk te mogen set-
ten, dat 't zelve door 't uurwerk van de