Dinsdag 17 October 8 uur n.m. in zaai TIVOLI De Dood en het Meisje. JOH. DE WAARD 1 I SMIBHHHHDI Flora» Velseroord Ons Klein vak I TE KOOP inclusief machineriën. Koopsom f 16.500. Gelegen Industrie- straat C 47, IJmuiden. Te bevragen bij G. HARMSE» Makelaar Adverteert in dit Mad Vleeschhal jHeeren Modemagazijn 3 Papier Boorden Jongens Petten THALIA THEATER IJMUIDEN Verwacht a.s. Zaterdag Amsterdamsche DE DOOD EN HET MEISJE THALIA THEATER IJMÜIDEN Engelsche Zeemans-Truien Belgische Truien Fantasie- en Witte Truien 2 EDDIE POLO SHERLOK HOLMES Jumperwol per knot J21 v. d. Yinnestr. 2, Haarlem, Tel. 2951 DORA GRANTHAM VROUW EN ARTISTE m z TEL. 136 HEDEN WOENSDAG EN DONDERDAG, AANVANG 8.151 ALS HOOFDNUMMER: DETIJGERKAT. Boeiend drama uit het leven van een VISSCHERSMEISJE in 5 afd. Prachtvolle fotografie. Schitterend spel. Rijks- en Gemeentepersoneel Alle bestuursleden en correspondenten van organisaties van Rijks- en Gemeentepersoneel worden uitge- noodigd op samen te komen met de besturen der Spoorwegorganisaties, ter bespreking van hunne gemeenschappe lijke belangen inzake de in voorbereiding zijnde nieuwe classificatie der gemeenten, wat loonsverlaging ten gevolge zou kunnen hebben. Namens het Spoorwegpersoneel J. C. VERMEULEN. Namens het Waterstaatspersoheel H. GROENEVELD (H.B. lid). Stephensonstraat hoek Huigensstraat DAOELIJKS VERKRIJGBAAR Versch geïmporteerd rundvleesch Gehakt per 3 pond f 1.00 Lappen f 1.30 Vet f 1.8O Vet 5 ons f 0.70 Lappen extra mooi per 5 ons f 0.60 Rib en Baklappen f 0.65 Roasbeaf en Haas f 0.70 Rollade f 0.70 Biefstuk f 0.90 I iftirmu» wnaww'wniiw I f* Buitengewoon prachtwerk in 6 afd. Het is een Cinematografisch kunstwerk, dat injeder opzicht éf is. zal niet nalaten een diepen indruk te maken op den toeschouwer. TEL. 136 met en zonder ster met staande en liggende boorden H 2 in grootste keuze en laagste prijzen ÜJ H CO 03 O Kanaalstraat C 2224 2* Aanbevelend, Telefoon 171 z A.S. ZATERDAG EN ZONDAG EN In één Programma. staat aan de spits wat betreft prijzen en kwaliteiten. Vergelijkt onze prijzen met die van anderen en U koopt bij ons Drukknoopen doz. Ludazijde streng Borduurwol Breed Haarlint per el Wit feston 312 3 Vs 47* 29 1 7a Ermens garen 13 Breikatoen, ons bekende soort 13—19 Sajet per knot 192645 Sokkenwol alle kleuren 37 VRIJDAG 13 OCTOBER 8 UUR PRECIES tweede buitengewone voorstelling van het Rotterdamsch Tooneel Dir. HUB. KIEV1TS. Impressario JAC. SMITS. De Tante van Charley Beroemd blijspel in 3 bedrijven naar het Engelsch door BRANDON en THOMAS LACHEN LACHEN 30 dagen in Rotterdam voor uitverkochte zalen en in de Stads schouwburg te Haarlem voor een uitverkochte zaal opgevoerd. De Nagemaakte Tante, de heer KIEVITS Goedkoope prijzen: fl.f 0.75 en f 0.50 plus rechten. Plaatsbespreking dagelijks Prachtkwaliteit 9 cent Koopje 69 cent Pauwblauw, terra cotta, beige, groen, rood, wit, grijs paarsch, zwart, cerise. Botman Complete Timmerfabriek is --mstzesmmmHamBSssmmaiBm MAX O'RELL Vertaling van Mevr. B. DE GRAAF-VAN CAPPELLE. liet atelier was meer dan gezellig; liet was prachtig met de eikenhouten, ge- beeldhouwden Renaissance schoor steen, het heerlijk mooie Perzische, lichtgetinte kleed, de Pleyel-piano, de hoekenkast met weelderig gebonden kostbare kunstwerken, voortreffelijke schilderijen, standbeelden, hooge Moor- sche ramen, boogvormig uitgehouwen als deuren van een Moskee, met oude meubelen en zeldzaam porselein, gelak- t tochtschermen en groote vazen, steeds gevuld met de mooiste bloemen van het seizoen en het uitzicht op ge boomte en gazon door de openstaande deur. lil het midden van het atelier ston den twee schilderezels van bijkans ge lijke -grootte. Als ik nu zeg dat Philip en Dora daar dicht naast elkaar werk ten aan die bej,de ezels, begrijpt ieder il it liet met zooveel zorg gekozen en ge meubelde atelier, niet was ingericht om slechts te dienen voor werkkamer, maar t alles met groote voorliefde was bij eengezocht door de zielen van twee ar- ti ten, die elkaar innig lief hadden en hun leven daar sleten om te arbeiden, elkaar aan te moedigen en te beminnen. Dora koesterde zooveel eerbied voor dat atelier, dat ze het nooit betrad dan gekleed in kleuren die in harmonie wa ren met het tapijt en de tinten van het ameublement. Moeilijk viel haar dat niet. Dora was groot, donker; ze had een onberispelijk figuur en een prachtig besneden gelaat. Een trotsche trek speelde om de geslo ten lippen, doch de kleinste glimlach, vroolijk en gul, toonde een heerlijk mooien mond; de schitterende zwarte oogen gaven een blik in de ziel en bij haar blanke, mooie huid pasten bijkans alle kleuren. Philip bewonderde haar in alle mogelijke tinten, maar gaf als schilder aan enkele kleuren de voor keur. Het liefst zag hij Dora in rood, oranje of pauwplauw, en daar men de grillen van een artist nopit moet tegen gaan, was ze in een van die kleuren ge kleed als zij zich neerzette naast haar man die, volgens haar, onovertroffen het penseel hanteerde^ Op het tijdstip dat ons verhaal, histo risch en van jongen datum, een aan vang neemt, was Philip zes-en-dertig, Dora zeven-en-twintig jaar oud. Ze wa ren sinds zes jaren gehuwd en bezaten een verrukkelijk dochtertje van vijf jaar. Het kind was zoo heerlijk mooi en fijn gevormd, dat telkens als Philip een nieuw doek vertoonde aan een zijner vrienden het oordeel luidde, met een blik op de kleine Eva: het is prachtig, je kunst ontwikkelt met den dag, maar nooit zul je iets fraaiers leveren dan datdat kind zal je meesterstuk zijn. En daar bij Philip de vader boven den artist ging, antwoordde hij met trots: „je hebt volkomen gelijk". hand, zei ze, en het portret is gereed. Wat een gelijkenis! Precies dat mooie gezicht, die prachtige oogen, die lieve lach. En als je nu bedenkt, dacht ze, hoeveel menschen honderde franken moeten betalen voor hun portret, is het toch maar heerlijk om de vrouw van een schilder te zijn en het voor niets te krijgen." Ze werd gestoord in haar overpeinzin gen door een schel en tweemaal tikken aan de deur van het atelier. Een Engel- sche brievenbesteller tikt tweemaal met een hamertje om te waarschuwen dat er brieven in de bus liggen. Brengt hij een pakje, dan tikt hij eerst twee keer en schelt dan, om te toonen dat hij moet worden open gedaan. Hobbs deed dat en kwam al spoedig terug met een doos waar prachtige violen uit te voor schijn kwamen. De doos was kapot en Bobbs had moeite om de bloemen er ongeschonden uit te nemen. „Violen," dacht ze, zeker voor het por tret, modellen om na te schilderen. Als ik de vrouw was van een schilder, zou den die soort modellen de eenige zijn die ik toeliet bij mijn man. Wat ik maar niet kan begrijpen, is dat er schaamte- looze wezens bestaan, die zonder vrees zich in de ateliers bij de schilders ont- kleeden en als model dienenvoor alles! Zulke schepsels zetten gelukkig nooit een voet hier in huis." Men moet kunstenaar zijn, of ten min ste een artistieke natuur bezitten om te begrijpen, dat men een model in al haar naaktheid kan beschouwen, even kalm, en met evenveel eerbied, als of het een standbeeld ware. De Engelsche burge rij heeft daar niet het minste idéé van; voor een goede Engelsche huisvrouw is Philip en Dora waren hun huwelijks leven zoo eenvoudig mogelijk begon nen, doch het geluk diende hen. Elk jaar was de schilder meer bekend ge worden en zijn werk meer gezocht. Thans was hij niet alleen bekend doch bijna beroemd. Hun oprechte en mach tige liefde hield daarmede als het ware gelijken tred. Ze leidden tezamen eori heerlijk kalm bestaan, hun weg was met bloemen bestrooid, hun hemel was onbewolkt, aan hun zijde gingen hoop, arbeid, eer en voorspoed. Ik meen genoeg te hebben gezegd om den lezer te doen begrijpen, dat zoo er ooit een gelukkig klein gezin bestond, het gevonden werd: nummer 50 Ave nue des Ormes, te St. John's Wood. HOOFDSTUK III. Het Portret. Philip had zijn vrouw beloofd dat op 10 Mei 1897, den zesden verjaardag van hun huwelijk, hij den datum zou gedenken met de aanbieding van haar portret. Het was voltooid. Een schilder alleen zou zien dat hier en daar nog een enkele penseelstreek moest worden gegeven. Hobbs, de trouwe dienstmaagd, die kindermeid geweest was van Dora zelf, en haar volgde naar St. John's Wood toen ze zich daar inrichtte met haar echtgenoot, stofte het atelier af en zag telkens bewonderend naar Dora's por tret, dat haar op den ezel van Philip scheen toe te lachen. „Nog enkele bloemen in mevrouw's het model een verloren schepsel en de artist die haar uitbeeldt een slechtaard. Engeland bezit iets zeer humoristisch, het is het-preutsche model dat zich aan biedt bij den schilder of beeldhouwer: eerst weigert, lang aarzelt, begeert te worden uitgebeeld met eenige kleeren omhangen, allerlei fratsen verzint en eindigt met verzet toch toe te geven. Nog fraaier. Een mijner vrienden, een Fransch schilder, had te New-York het portret vervaardigd van een mooie Amerikaansche in balcostuum. Toen het hoofd en de hals gereed waren, be duidde de schoone jonkvrouw den schil der, dat ze bezwaar had en veei te moe was om langer te poseeren. Ze drong er op aan dat het portret voltooid zou wor den naar een model dat ongeveer haar figuur had en het balkleed kon dragen. Mijn vriend stemde toe, doch had veel moeite er een te vinden dat bereid was de bekoorlijkheden ten toon te spreiden, die de mooie Amerikaansche mondai- nes zonder blikken of blozen in gezel schap laten bewonderen Hobbs dacht niet verder met veront waardiging aan modellen, omdat ze wist dat zulke menschen nimmer den drempel van Philip's atelier overkwa men. Ze stofte het atelier verder af, nam zorgvuldig de mooie violen bij elkaar die door den postbode waren overreikt, en nam ze op om aan haar meesteres te brengen. Wordt vervolgd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1922 | | pagina 4