I I IFLORAl I Bidders der Duisternis 11 Sinjewel's Muziekhandel 1. SPRUIJT De Wiskotiens Sinjewel's Boekhandel en Kerkboeken ZlTESDAG m ZOSDAG KLU KLÜX KLAN De nieuwste succesnummers van George Hoffmann zijn: „De Draaimolen des Levens" en „Paaschklokken". Willemsplein - IJmuiden. LOS' DAMESKAPPERSZAAK HET AKTE C@SSET 8.50 M ANUFACTURENH ANREL „DE IRIS" VELSEROORD - OROOT MODERN SENSATIEDRAMA VAN DE EEN ZEER INTERESSANTE FILM. PRACHTVOL BIJ PROGRAMMA II Muzikale begeleiding van PIET STROOTMAN, Piano. MAX DELVALLE, Viool. ZONDAOMIDDAG 3 UUR thans gevestigd met 4 Salons, JANSSTRAAT 80 TEL. 883 HAARLEM £EE VOOR HET VORMEN EN BEHOU- DEN VAN EEN ELEGANT FIGUUR Voor alle figuren. Een mooi en sterk corset, van beste coutll. Laag ln de buste. Met 2 p. jarretelles. Een van Voor zware figuren. Een extra sterk cor set met elastieken bln- nengordel (21 cM. br.). In fijne écru tint. Dit corset wordt aanbevo- MODEL 1010 Voor corpulente figu ren. Vervaardigd van zeer sterke coutll, voorzien van gepaten teerde kruisjarretel- les o n onbreekbare spiraalbaleinen. Met 3 p. jarretell. "T" Maten 61-100 d. H.H. Doctoren. Alle „Twllfit" corseüen zijn Engelsch fabrikaat en worden over de heelo wereld met succes verkocht. Steeds zijn do nieuwste modellen voorhanden. KANAALSTRAAT 51 IJMUIDEN stoomververij Chem. Wasscherij fabriek en kantoor burowal 38-40-42 HAARLEM TELEFOON 2778 Een der grootste Inrichtingen o. d. gebied te Haarlem Depót t. Lochem-v. d. Wielen, Kanasletr.,IJmniden NU IS HET TIJD. Laat nu uw wintsr- mantels en winterjassen verven. i-t STOOMT - VERFT ALLES i-: Een prachtsorleering vindt U bij ons. Alsook Jongens- en Meisjesboeken en Romans, Kan toorboeken en Kantoorbenoodigdheden. Voor den schoonmaak Oiaspapier in alle kleuren, rollen Crêpepapier, Kastpapier (vellen en rollen) met en zonder rand, Punaises enz., enz. Alles tegen zeer concurreerende prijzen. II 14. door RUDOLF HERZOO. HOOFDSTUK II. „Beleefd? Tachtig jaren heb ik be leefd, m'n jonge vriend! Anderen heb ben de drie oorlogen beleefd, 64, 66 ep 70. Wie heeft nog hot stormachtige jaar 48 beleefd? Ik bedoel: Wie heeft nog mee op de barricade gestaan? De oude Korten' En wie heeft nog den grooten Napoleon beleefd? Weder de oude Korten! Maar u drinkt niet." Paul Wiskotten liet door den keliner een flesch Rijnwijn brengen. „Bewijs ons als 't u blieft de eer. mijnheer Kor ten." De grijsaard nam aan. Hij hield het gevulde glas tegen het licht, toen be snuffelde hij met vooruitgestoken neus den bouquet. Als dronk hij dag-in, dag-uit het edele druivennat, dat hij zoo dikwijls dervend bezongen had. „Mijne heeren, de kunst! Ik zou niet willen leven, als ik geen dichter was! Want de dichters, de kunstenaars proost, mijne heeren, proost!" In één teug dronk hij zijn glas leeg. „Dank u, dank u. Geef u geen moeite. O, ais u aan mij het ambt van schen ker over wilde laten! Dat heeft zoo iets feestelijks, vroolijks, zoo iets genotvols. Men komt zichzelf als een Croesus voor, die vloeibaar goud verdeelt. Mijn woord er op. De wijn vindt niets uit, hij wekt slechts tot praten op, zegt Schiller. Ja, die Schiller! Hij moest te vroeg verscheiden, evenals Napo leon Hij dronk, in gedachten verdiept. „Vroeg sterft hij, dien de goden lief hebben Zouden ze mij niet liefge had hebben „U zeide Napoleon, mijnheer Kor ten „Ja, Napoleon „Hebt u hem nog gekend?" „Gekend? Zeker!" verklaarde de grijsaard. „Niet gezien, helaas met. Maar gekend! Ik was vier jaar, toen de volkerenslag bij Leipzig geleverd werd, en vijf, toen de zon van Water loo onderging. Wij in het Bergsche land, in het oude hertogdom, zaten er gedurende de Fransche overheersching midden in. Tot voor vijftig jaren, ja, tot kort vóór den oorlog van 64 tegen de Denen, zong men hier in het dal de Napoleonsliedjes en de liedjes zijner getrouwen. Ja, ja, ja, gestorven groot heid werpt nog langen tijd een scha duw." „Zeg eens zoo'n liedje voor ons op." De oogen van den grijsaard straalden van een jeugdig vuur. „Wer ist der Held, der dort bei seinen Fahnen, In Jugendkraft einhergeht, stolz und kühn? Sein graues Haupt will wundersam mich mahnen. Wer ist der Held mit solchem Krie- gersinnï. O Feldherr, spricht mit Lust der Offi- zier, Er ist Latour, dein bester Grenadier." „En Napoleon prijst hem, den ouden edelman, die weder als gewoon soldaat in dienst getreden is, in leven en in dood: „Zu Strasburg stand in langen, weiten Reihen, Das Regiment. Der Kaiser tritt heran. Wo ist Latour? Da schluehtzten all die Treuen, Und ernsten Schritts tritt vor der Flügelmann. O Kaiser, ach, die Adler huldigen dir, Für Frankreich starb dein bester Grenadier." „Maar in het jaar 1800," waagde Ewald Wiskotten op te merken, „toen Latour d'Auvergne sneuvelde, was Bo naparte volstrekt nog geen keizer." „Wat was hij niet? Nu ja, dat is eene dichterlijke vrijheid. En zeer gerecht vaardigd ook. Voor het volk is hij ten allen tijde Keizer Napoleon. Dat is het speurende gevoel, het instinct, dat het volk ten opzichte der grooten van alle tijden aan den dag legt. Gelooft u, dat men na Waterloo hier langs den Rijn over den gevallen Keizer gejubeld heeft? Over Pruisens overwinning heeft men gejubeld in echt Duitsche stemming. Niet over den overwonnen keizer, wiens regiment men des te meer eer wedervaren liet, omdat onze bond- genooten, de I'.ussen, in het jaar 1813 door hunne Kozakken, Kalmukken en Baschkiren onze burgers lieten mis handelen, onze vrouwen verkrachten en de stad plunderden. Luister nu naar het lied van Waterloo of Bclle- Alliance, dat hier een jaar of tien ge leden nog gezongen werd: „Als friih der andre Morgen graute, Der Donner der Kanonen schwieg, Aurora aus dem Osten schaute, Die stolzen Preuszen riefen Sieg, Lfnd Frankreich's I-Ieldensöhne lagen Dahingestreckt aufs weiche Moos: ihr toter Mund schien noch zu sagen, Sieg oder Tod sei unser Los." „Zoo eert het volk zijn groote tegen standers! Het volk kent geen geschie- denisvervalsching, het volk niet. Om dat het zijne dichters heeft, zijne volks dichters! Prosit, mijne heeren!" Hij dronk en schonk met de grandezza van een gastvrijen edelman de jeugdige gevers in. „Wellicht, omdat na de vrijheidsoorlogen de reactie kwam en de demagogie, de ontrouw van hooger- hand, die tot het jaar 48 leidde. Wel licht zong men daarom hij ons zoo luid de liedjes over de Fransche trouw Om die daar in Berlijn te toonen: Zoo denkt het volk over trouw! Blücber was een volksheld, en generaal Ber- trand, die Napoleon naar St. Helena volgde, werd ook een volksheld. Rond uit gezegd, mijne heeren, heb ik zelf als jonge man mijne keel heesch ge schreeuwd aan „Bertrand's Afscheid", waarin hij zijn keizer toevoegt: i*. „Ein nackter Fels, fern van Europa's Küsten, Ward zum Gefangnis ewig ihm be- stimmt. Koin Wesen ist, dat theil am Schmerz hier nimmt. Doch wenn ich Tröster meinem Kaiser werde, Dann wird mein Schicksal dennoch selig sein. Ich war in Ruhm und Gliick stets sein Gefahrte, Ich will es auch im Unglück ihm nun sein!" Ewald Wiskotten's oogen fonkelden. Hat was nog eens iets anders dan een Zondag thuis. Hier waren polsslag, vuur, kleur. Hij bestelde een nieuwe flesch. Reeds lang zaten de andere medele den van het gezelschap weer op hunne plaatsen en luisterden naar de vonken schietende herinneringen van den grijsaard. De eposdichter stiet opge wonden kreten uit. Alsof hij een edel strijdros aanspoorde. In den geest stel de hij uit het oude boek des levens een nieuw epos samen. Vergeten helden dichter. werden opgediept, van zeldza me historische prenten en karikaturen werd verteld, van beroemde schilde rijen met oorlogstafereelen en portret ten in oude, voorname families. En al tijd maar weer prezen deze mannen, die overdag op de kantoorkruk zaten of vooi een klas schooljongens stonden, de kunst, die alles scheppende, de al les bereikende. Wordt vervolgd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1924 | | pagina 8