KENNEMER THEATER en BIOSCOOP DE PONT HET BEKENDE FILMWERK OEGANG VOOR ALLE LEEFTIIDEN STOUTENBEEK'S MODEMAGAZIJNEN Lange, donkere avonden Van Vrijdag 2 Nov. tof en met 9 Nov. ben. Besteedt de fettegeaaP aan hel maUen van i/eegcaolingen. root is de snelheid van het tegen woordig gevoelig materiaal, we kun nen dus foto's genoeg maken als we veertien dagen vacantie heb- Belichtingen van een duizendste se conde zijn wel niet veel voorkomend, maar als we bij helder zomerweer aan het strand zijn geweest en daar foto's hebben gemaakt met zeg een tweehonderdste, dan kunnen we in een uurNeen, zoo snel gaat het niet, en daarvoor zijn de snelle emulsies ook niet uit gedacht. Zoo is het ook met de gevoelige papieren. Vergrootingspapier, geschikt voor gaslicht, d.w.z. langzame papieren, worden tegenwoor dig niettegenstaande hun schitterende kwali teiten weinig meer gebruikt. Met de verklei ning van de camera-formaten kwam steeds meer de noodzaak van het vergrooten en er zijn slechts weinig langzaam werkende papie ren die zich daarvoor leenen. Anders is het met het bromidepapier. Daar zijn belichtingen van enkele seconden soms voldoende om het be hoorlijk ontwikkelen van een vergrooting mo gelijk te maken. En toch moet ik hier wel een pleidooi voor de langzaamheid houden. Dat wil niet zeggen dat ik de vergrooters allemaal naar het gaslichtpapier wil terug brengen, in geenen deele, alleen lijkt mij een aanmaning noodig om niet te snel te werken en daardoor de resultaten al bij voorbaat te bederven. Laten we eens aannemen dat U in een of ander vacantieoord een gelukje heeft gehad in den vorm van een mooien hemel met sta pelwolken, het landschap was ook niet kwaad en was daarbij nog al helder verlicht doordat de zon tusschen de wolken door haar weldadige stralen neer kon zenden op Uw onderwerp. De plaat of film is ontwikkeld en de hemel is wel flink gedekt, maar de wolken zijn niet weg gebleven. Het vergrootingsapparaat heeft aan getoond dat met volle opening van het objec tief een belichtingstijd van enkele seconden voldoende is om het landschap behoorlijk af te drukken. Jammer genoeg echter zijn de wol ken toch niet zoo mooi al het negatief wel deed verwachten. De geheele hemel is een beetje te wit gebleven en de wolken vertoonen zich in 't geheel niet contrastvol, zooals ze. toch wer kelijk behoorden te zijn. Jammer! Doch alleen jammer voor den te haastigen fotograaf, want met minder haast en meer overleg is het heel wel mogelijk de wolken en de lucht wat min der wit te krijgen, ja die keurige stapelwolken zijn heusch niet ongenegen ook op het afdruk- papier te voorschijn te komen. Maar dan de haast eerst de donkere kamer uit. s Heeft het vergrootingsapparaat eeln dia fragma in het objectief, dan moet de opening sterk verkleind worden, men mag wel eerst scherp stellen met de grootste opening, maar dan flink afdiafragmeeren tot het licht onge veer een vierde heeft van de sterkte met volle opening. Heeft het vergrootingsapparaat geen diafragma dan moeten zwakkere lampen ge bruikt worden. Nu gaan we nog eens een proef strook)'e probeeren om te bepalen hoeveel se conden het landschap noodig heeft, de wolken komen straks. Een stukje papier wordt eerst voor een deel belicht, na een paar seconden wordt het beschermende papier wat verder weggetrokken en zoo verder tot op 't laatst het eindstuk je alleen maar enkele seconden licht krijgt. Heeft men vijf belichtingen van vier seconden genomen, dan kan men snel bereke nen dat het eerste strookje 20, het tweede 16, het derde 12, het vierde 8 en het laatste 4 se conden belicht is geweest. De beste kleur wordt dan na volledig uit-ontwikkelen en fixeeren gekozen en men weet hoelang het landschap belicht moet worden. Na eenige oefening is het mogelijk zelfs de tusschenliggende getallen te benaderen. Wie nu denkt dat de wolken ook goed zijn met gelijke belichting is er leelijk naast, wolken willen altijd langer belicht zijn, dat is een hebbelijkheid die wolken nooit af loeren. Neem b.v. maar tweemaal zoolang als het landschap, de ondervinding leert op den duur wel of het te lang of te kort is en hij die liever geen papier wil verknoeien kan het ook al weer met proefstroolcjes vaststellen. Hebben we nu de verhouding landschap 1 en wolken 2 gevonden, dan is een belichting voor 1 van 12 seconden gelijk aan een belichting van 24 se conden voor 2. De grootste moeilijkheid is nu om te voor komen dat bij het doorbelichten van de eene partij de andere partij werkelijk niet door rechtstrëeksch of door valsch licht geraakt wordt. Wij doen dat op de volgende wijze. Aleer wij tot het werkelijke vergrooten over gaan wordt het 'beeld op een stuk zwart papier geprojecteerd precies op de plaats waar straks het af drukpapier moet liggen. De lijnen van den horizont worden met potlood zoo nauw keurig mogelijk aangegeven en we knippen langs deze potloodlijn den denkvaren wolken hemel af. Nu kan de kunstenmakerij begin nen. De 12 seconden die we hierboven hebben genoemd, worden besteed aan het belichten van het geheele beeld. Daarna halen we het zwarte stuk papier voor den dag en bewegen dat langzaam heen en weer boven het afdruk- papieren houden daarbij de zwarte bovenden geprojecteerd en horizont, terwijl we onder hand nog weer twaalf seconden belichten. Doordat het zwarte papier geen licht door heeft gelaten is het landschap niet verder be licht dan 12 seconden, de lucht met de wol ken tweemaal zoolang, en omdat we het zwarte papier heen en weer hebben bewogen is een scherpe afscheiding bij den horizont voorkomen. Nu gaan we het belichte papier in den ont wikkelaar stoppen. Is het formaat groot dan verdient het aanbeveling eerst het papier in zuiver water geheel door en door vochtig te maken, dat voorkomt dat de ontwikkelaar strepen maakt dooi- aanvankelijk slechts ge deeltelijk over het papier te vloeien. Ik zei straks al dat we geen haast moeten maken, daarom al weer niet te snel gewerkt, een of twee goede afdrukken op een avond is ruim voldoende, en in ieder geval beter dan een vel of tien in den afvalhoek. Als we een seconde of wat, misschien tien seconden, dat hangt van de toegepaste belch- T Vrijdag 1 voorstelling 8 uur Zaterdag 2 voorstellingen 7 uur en 9.30 Zondag 4 voorstellingen 2.30, 5.—, 7.9.30 uur MAANDAG, DINSDAG, WOENSDAG en DONDERDAG 1 voorstelling om 8 uur B E V E R W IJ K BREESTRAAT 65-69 HAARLEM PLEIN 10 Beleee confectie tegen voocddige ficifecenü ..vK wi Deze afdruk is slechts 5 seconden belicht, de wolken kregen evenveel licht als het land schap. De lijn geeft aan waar de grens is van de gewenschte doorbelichting der wolken. ting af, hebben gewacht komt door de inwer king van den ontwikkelaar de eerste zwarting op het papier. Alweer geen haast hebben. Het fotopapier wil met zorg behandeld worden en daarom halen we het weer uit den ontwikke laar en leggen het rustig een tijdje in schoon water, gaan desnoods even een sigaret rooken buiten de donkere kamer, dat schoone water doet de foto toch niets. De sigaret is op en we gaan weer eens kijken, en staan verwon derd over de wijze waarop in dat schoone wa ter toch de ontwikkeling is doorgegaan. Dat komt natuurlijk omdat de emulsie van het af- drukpapier zooveel ontwikkelaar had opgezo gen dat de werking in het schoone water nog niet dadelijk was afgeloopen. Nu gaat de foto weer een poosje in den ontwikkelaar en dan weer in het schoone water en men 'kan deze afwisselen, de handelingen zoo vaak herhalen tot men de juiste geachte kracht in het beeld heeft verkregen en de juist geachte zachtheid heeft behouden. Het één kan zeer goed met het ander samengaan, want bij behoorlijke behandeling is het mogelijk de hoogste licht jes en de diepste schaduwen op eenzelfde beeld zuiver af te drukken. Ik neem aan dat dit stukje geschreven is voor beginnende amateur-fotografen, als zij nu zoover zijn dat ze denken dat het beeld' goed is, moeten zij vooral niet nalaten den afdruk aan iemand te laten zien die verder in de zwarte kunst gevorderd is, liefst in een vereeniging van amateurs, ze kunnen er niet anders dan beter van worden. Maar ze. moeten vooral bedenken dat ze met haast niet verder komen, na het maken van een behoorlijken afdruk moet zorgvuldig ge fixeerd worden en even secuur gespoeld. Als de foto dan nog voor 't naar bed gaan te dro gen gehangen moet worden, om den volgen den morgen gauw even het resultaat te zien, dan is er werkelijk heel wat tijd voor noodig om afdrukken van twee verschillende nega tieven goed te maken. Van eenzelfde nega tief eenige afdrukken te maken is natuurlijk wel mogelijk, maar dan vervalt voor den tweeden, derden en iederen volgenden afdruk ook de noodzaak van het maken van proef strook] es, het maken van een doordruk- schermpje etc. Over 't algemeen hebben de amateurfotografen te weinig eerbied voor den geweldigen hersenarbeid van de chemici, die voortdurend bezig zijn om het af drukpapier nog mooier van oppervlak te maken dan het al is, nóg beter kleur te krijgen en nóg igroo- tere geschiktheid om het voor de diverse soor ten negatieven bruikbaar te maken. Ik heb hier alleen maar gesproken van een eenvoudige bewerking van een landschap met wolken, er zijn natuurlijk tal van andere mo gelijkheden. Bij een portret kunnen de soms blee'ke hoeken in den achtergrond worden doorbelic'ht, dus zwarter gemaakt, hetgeen het aanzien van de foto verbetert, ook kan men een gedeelte van een groep boomen, dat wat donker (dus blank op het negatief) ver schijnt; tegen houden door een zwart papier tje aan een breinaald heen en weer te be wegen boven die plek, nadat de belichting op gewone wijze reeds even heeft plaats gevon den. Een portret van iemand, genomen in den tuin tegen een erg onrustigen achtergrond kan worden tegengehouden, of de achtergrond doorbelicht, zoodat een rustiger geheel ver kregen wordt en het portret beter tot zijn recht komt, enzoovoort. Iemand, die eenige ervaring heeft verkregen ontdekt zelf de mo gelijkheden wel. Laat ik eindigen waarmee ik ben begonnen maak niet de minste haast, als de eene afdruk op een avond waarover i'k sprak niet naar wensch geslaagd is, hebt ge in ieder geval nog de voldoening dat er slechts één vel papier verknoeid is inplaats van een heel pak. Be gin den volgenden avond met denzeUden moed en ik voorspel u dat er een avond komt waarop ge werk maakt dat geschikt is voor een tentoonstelling. v. O. Een fier gezant. In de dagen van de repu bliek der Vereenigde Nederlanden werd de' 24- jarige Coenraad van Beuningen opgedragen te Parijs een overeenkomst te sluiten namens de Staten van Holland met Lodewijk XTV- De jonge van Beuningen zag er wel tegen op maar ging toch. Bij den koning toegelaten overtuigde hij dezen weldra van het groote belang der overeenkomst en Lodewijk bukte zich over zijn schrijftafel en onderteekende het papier met zijn onleesbaxen naam van „Zon nekoning". Met den rug nog naar van Beu ningen gekeerd, reikte hij dien het papier toe, maar deze deed alsof hij het niet zag. Na een oogenblik vroeg de koning waarom hij het pa pier niet aannam, waarop van Beuningen ant woordde, dat de gezant van de Staten van Hol land zich geen overeenkomst liet aanreiken over den schouder des konings en dat het de afdoening van een eerlijke zaak betrof, die zoomin achter den rug der Staten als achter dien des konings behoefde plaats te hebben. 6en bijzondere gelegenheid om voop lage prijs een nieuwe winfërttiantel tekoo- pen, uit onze nieuw aangevulde collectie

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1934 | | pagina 14