uit het buitenland
j
Architect Dudok
te Londen gehuldigd.
TOON KELDER,
THIJS IJS EN DE KWADE SLANG
Sproeten komen vroeg in
Radio-Programma
VRIJDAG 19 APRIL 1935
Bulgarije.
De regeering-Slatef
afgetreden.
Minister-president generaal Slatef heeft
gisteravond de pers ontvangen en medege
deeld dat de koning de ontslagaanvrage van
het geheele kabinet had aangenomen; het ka
binet werd belast met de afwikkeling van de
loopende zaken.
Ministerpresident Slatef heeft den koning
de demissie van zijn regeering voorgelegd in
den loop van een conferentie welke hij Don
derdag met hem had naar aanleiding van het
feit, dat de minister van buitenlandsche za
ken Batalof, de minister van justitie, Dick-
kof, en de minister voor economische zaken
Molof, dien middag een bezoek gebracht, had
den bij den minister-president, teneinde hem
officieel in kennis te stellen van hun aftreden.
Bij het verlaten van het bureau van den
minister-president weigerden de ministers
eenigerlei verklaring af te leggen over de mo
tieven van hun demissie. Zij deelden echter
wel mede, dat hun verzoek om ontslag was
aanvaard.
He.t ligt voor de hand dat deze ontslagaan
vragen verband houden met de verbanning
van 'de oud-premiers Georgief en Zankof en
eenige andere personen die vroeger hooge
functies hebben bekleed.
Generaal Slatef heeft de persvertegenwoor
digers medegedeeld, dat zijn voorganger Geor
gief met een aantal van zijn politieke vrien
den steeds tegen het kabinet-Slatef heeft sa
mengespannen. Daarom had .hij de verban
ning bevolen.
Op de vraag wie de opvolger van Slatef zou
worden, antwoordde hij, dat hij dit nog niet
wist. De beslissing hierover ligt bij den ko
ning.
Toen gistermiddag de trein waarmede de
bannelingen naar Boergas werden vervoerd.
Philipopel passeerde, moest een eskadron ca
valerie met blanke sabel de menigte uiteen
drijven, welke zich voor het station had ver
zameld om de bannelingen toe te juichen.
Duitsch lamd.
Een Daitsch protest te Londen.
Duitschland heeft, naar Reuter meldt, een
mondeling protest tegen de houding van
Groot-Brittannie te Genève tot den Britschen
ambassadeur bij het Duitsclie departement
van buitenlandsche zaken gericht.
Van Duitsche zijde wordt het volgende ge
meld:
Bij het bezoek van den Engelschen en den
Italiaanschen ambassadeur aan het rijks
ministerie van buitenlandsche zaken, waarbij
naar reeds gemeld de formeele mededeeling
overhandigd werd betreffende de Engelsch-
Italiaansche verklaring over het verdrag van
Locarno te Stresa heeft staatssecretaris dr. von
Buelow tegenover de beide ambassa-
deus een mondeling protest uitge
bracht tegen de houding, die de Volken
bond in de raadszitting tegenover Duitsch
land heeft aangenomen.
De door een Engelsch nieuwsbureau gepu
bliceerde bewering, volgens welke het hier
een protest betrof tegen de door Engeland en
Stresa aangenomen houding ten opzichte van
Duitschland, is onjuist.
De geschiktheid voor den
militairen dienst.
De uitgeverij „Offene Worte" te Berlijn pu
bliceert thans de officieele bepalingen betref
fende de geschiktheid voor den militairen
dienst.
Bepaald is o.m., dat den onderzochte on
middellijk na het medisch onderzoek mededee
ling moet worden gedaan van den uitslag.
Slechts die onderzochten zullen geschikt wor
den verklaard, die krachtig gebouwd, goed
ontwikkeld en vrij van zoodanige gebreken
zijn, dat zij de gezondheid de bewegelijkheid
en het uithoudingsvermogen benadeelen. De
minimumlengte voor den militairen dienst is
vastgesteld op 154 cM. Beneden de 160 c.M.
worden de recruten echter alleen aangenomen,
wanneer bijzondere omstandigheden dit noo-
dig maken.
Zuid'Affrika.
Kabinetscrisis in Bulgarije. Verbanning van twee oud
premiers leidt tot het aftreden van het kabinet-Slatef. Een
Duitsch protest tegen de houding van den Volkenbond.
sche regeeringen te verbieden, met de motivee
ring, dat deze zich voorbereiden voor een
oorlog. Deze oorlog behoeft wel is waar nog
niet binnen twee, drie of vijf jaar uit te bre
ken. doch alle verstrekte leeningen aan sta
ten die zich ten oorlog voorbereiden, betee-
kenen een indirecte bevordering van den oor
log. Deze resolutie verbiedt zoowel overheids-
als particuliere leenin'gen, met uitzondering
van leeningen, die bestaande leeningen ver
nieuwen of converteeren.
Bij overtreding van deze bepalingen eischt
de resolutie een maximum straf van 10 jaar
gevangenisstraf en een boete van 100.000
dollar.
Bestuursreorganisatie in Zuid-
West-Afrika
Naar officieel te Kaapstad wordt medege
deeld is een commissie benoemd welke belast
is met het opstellen van een nieuw bestuurs
plan voor Zuid-West-Afrika.
De commissie zal, naar Reuter meldt, met
het oog op de ontevredenheid in Zuid-West,
een onderzoek instellen naar de mate van doel
treffendheid van den huidigen bewindsvorm
en naar de redenen van het misnoegen. Zij zal
nagaan, zoowel van constitutioneel als van
financieel standpunt, hoe het gebied beter kan
worden beheerd om een doeltreffender bewind
te waarborgen benevens een grooter mate van
tevredenheid onder de inwoners. Daarbij zal
rekening worden gehouden met het mandaat-
karakter van het gebied en met de grondwet
van de Unie van Zuid-Afrika.
Amerika.
Senator Borah verlangt verbod
van credietverleening aan
Europa.
Senator Borah heeft, naar de Tel. verneemt
een resolutie bij den Senaat ingediend, die
beoogt alle credietverleening aan Europee-
UITREIKING VAN „ADOLF HITLER"
EIEREN
Reuter meldt uit München:
Aangezien de 46ste verjaardag van Hitier
valt op den dag voor Paschen, heeft de stad
München besloten liet Hitier-verjaardags
fonds, waarvoor 18.500 mark is bijeengebracht
te bestemmen voor den aankoop van beschil
derde Paascheieren. Vooral arme gezinnen
met veel kinderen zullen bij de uitdeeling
dezer eieren worden bedacht. Die. welke drie
of meer kinderen hebben, zullen elk negentien
„Adolf Hitler"-eieren ontvangen, en die met
zes kinderen elk 28 eieren.
VENIZELOS TE PARIJS.
PARIJS, 18 April (Reuter) Venizelos is hier
hedenochtend aangekomen.
GEESTELIJKE VEROORDEELD WEGENS
BESCHIMPING DER RIJKSREGEERING.
ALLENSTEIN, 18 April. (V. D.) De burge
meester van Allenstein heeft een Katholiek
geestelijke laten arresteeren en ter beschik
king van de justitie gesteld aangezien hij
zich zou hebben schuldig gemaakt aan be
schimping van leden der Rij'ksregeering en
hij zich teger. het Nationaal-socialisme zou
hebben uitgesproken.. De priester zal voor
een buitengewone rechtbank terechtstaan.
BROER VAN RASPOETIN VERONGELUKT.
In Tomsk is door een politieauto een bede
laar overreden, die op slag dood was. Het in
gestelde onderzoek bracht aan het licht, dat
de verongelukte de broer was van Gregor
Raspoetin.
BERLIJNSCH KERKBLAD IN BESLAG..
GENOMEN.
Het Paaschnummer van het katholieke
kerkblad voor het bisdom Berlijn van 21 April
:s door de staatspolitie in verband met een
artikel over het proces tegen den Katholieken
priester, prelaat Leffers te Rostock in beslag
genomen.
INTERNATIONALE TARWECONFERENTIE
TE LONDEN.
LONDEN. 18 April. (V. D.) De secretaris
van de tarwecommissie heeft gisteren mede
gedeeld dat op 22 Mei te Londen een nieuwe
internationale tarweconferentie zal worden
bijeengeroepen in overleg met het Britsche
ministerie van handel. 21 regeeringen zijn
uitgenoodigd tot het zenden van vertegen-
woordieers teneinde de tarwe-export nader
te regelen door een bespreking van de kwes
tie der uitvoerquoten en landbouwrestrictie.
OUD-PREMIER GEORGIEFF VERBANNEN.
SOFIA, 18 April (Reuter). Behalve Zan-
koff zijn naar Boergas verbannen de oud
minister-president Georgieff, de vroegere
prefect van politie Natcheff en de vroegere
prefect van Sofia Karakolokoff.
Ontvangt gouden medaille van
British Institute of Architects.
LONDEN. Donderdag
De koninklijke gouden medaille van het Ko
ninklijk Instituut van Britsche Architecten is
aan architect W. M. Dudok uitgereikt in een
bijeenkomst van het Instituut in het gebouw
Portland Place 66. De Nederlandsche gezant
was tegenwoordig. Onder de andere aanwezi
gen bevonden zich. behalve de voornaamste
architecten van Londen en andere steden, de
President van de Royal Academy of Arts Sir
William Llewellyn, de President van het In
stituut van Ingenieurs Sir Richard Redmayne,
de Secretaris van de Anglo Batavian Society
Frank E. Beresford en vele anderen.
Het was een onvergetelijke avond voor de
aanwezige Nederlanders, die zich trotsch voel
den toen de President van het Instituut Sir
Giles Gilbert Scott na een keurige toespraak,
waarin de verdiensten van Dudok naar
waarde werden geschetst, de gouden medaille
met het lichtblauwe lint om de schouders van
den uitverkorene hing. Tevoren hadden de
architecten Guy Dawber en Lanchester den
heer Dudok naar het podium geleid. In zijn
woord van dank voor de hem ten deel geval
len onderscheiding zei de heer Dudok dat het
niet alleen een beau geste maar een mooie
traditie was dat de Souverein op aanbeveling
van de>i Raad van het Instituut zoo nu en
dan de hoogste architecturale belooning toe
wijst aan een buitenlandsch architect. Er ligt
de erkenning in dat het gebied der kunst gees
telijk is en niet wordt beperkt door grenzen,
zeide de spreker. Hij gaf uitdrukking aan zijn
diepe dankbaarheid tegenover zijn collega's
die deze eer aan zijn werk hadden bewezen
en aan zijn waardeering dat de Koning zijn
goedkeuring had willen hechten aan het
voorstel. Dudok zag in de onderscheiding het
bewijs dat hij niet geheel gefaald had in zijn
streven, in zijn werk de ontroering te leggen
welke hem bezielde en welke tot zijn schep
pingen had geleid. Maar zelfs deze medaille
had haar keerzijde, want in dit gelukkig uur
klonk de nimmer zwijgende stem der zelfkri
tiek, een stem die elke kunstenaar kent, lui
der dan ooit. Waaraan had hij deze onder
scheiding te danken?, vroeg hij zich af en hij
moest bekennen er geen antwoord op te vin
den. Spreker herinnerde vervolgens aan Cuy-
pers en Berlage, namen die onafscheidelijk
zijn verbonden aan de wederopleving der Ne
derlandsche architectuur, aan wie hij als
jonger landgenoot een woord van erkenning
en dankbaarheid schuldig was en wier zegen
rijken invloed hij als zooveel andere jongeren
had ondergaan. Vooral aan deze twee pioniers
dankte Nederland een architectuur vol toe
wijding en vol overgave. Dudok verklaarde
tenslotte dat hij zich van een neerdrukkend
gevoel bevrijd zou achten indien de onder
scheiding. hem ten deel gevallen, niet zoo
zeer werd beschouwd als een bewijs van per
soonlijke waardeering, maar van waardeering
voor hetgeen alle Hollandsche jongeren geza
menlijk hebben gedaan. De woorden van Du
dok werden met grooten bijval ontvangen. De
Nederlandsche gezant bekende dat hij in 22
jaar in Londen nog nooit zoo trotsch was ge
weest op Nederland als thans. De architect
Percy Thomas herinnerde er aan dat de ge
huldigde een nieuw woord had gebracht in de
Engelsche taal. Men sprak van „dudoky archi
tecture". De opmerking werd met eindeloos
applaus ontvangen. En daarmee was de ge
denkwaardige plechtigheid afgeloopen.
KRANT WEGENS PLAATSING VAN
FOUTIEF BERICHT VERBODEN.
ESSEN. 18 April. (V. D.) Het voormalige
Centrumblad, de katholieke „Essener Volks-
zeitung" is wegens het verspreiden van een
valsch bericht voor veertien dagen verboden,
terwijl de verantwoordelijke redacteur en de
hoofdredacteur zijn gearresteerd.
Het blad had gisteren abusievelijk bericht,
dat de moordenaar Lslakar, die gisteroch
tend met ziin medeplichtige te Essen is te
rechtgesteld. gratie zou hebben gekregen en
tot levenslange tuchthuisstraf zou zijn ver
oordeeld. De justitie was van meening dat
een dergelijk bericht berust „op een onge
hoord lichtvaardige weergave van een infor
matie. die de verslaggever van het blad in
een café van een derde, die van de betrok
ken kwestie niet op de hoogte was noch op
de hoogte kon zijn, had gekregen". De ar
restatie der beide redacteuren geschiedde
op bevel van den Oberprasident van het
Rijnland.
begeleiding ondersteunde zingen van het
koraal „O Haupt voll Blut und Wunden",
welks tekst in onze taal was overgebracht,
werd deze druk bezochte Paaschuifcvoering
besloten.
K. DE JONG.
kleurig romanticus.
MUZIEK.
KERKCOMCERT.
Remonsfrantsch Zangkoor.
Het onder leiding van mevr. L. Kruyf-
Hilarius staande Remonstrantsch Zangkoor,
dat in 1923 opgericht is, heb ik verleden jaar
op een concert in de Remonstrantsche kerk
voor het eerst gehoord. Toen werd ons na
mens het koor en zijn leidster verzocht, over
hun verrichtingen geen critiek te schrijven,
en we respecteerden dat verzoek, al bleek het
ons dat die verrichtingen den toets der open
bare beoordeeling glansrijk hadden kunnen
doorstaan. Bij het concert van Donderdag 18
April gewerd ons een dergelijk verzoek niet
en ik mag dus nu openlijk van mijn groote
waardeering voor de resultaten van den ar
beid der dirigente getuigen. Het Remonstrant
sche Zangkoor is klein: het telt nauwelijks
een 25-tal leden, maar het moet wel een keur
van stemmen zijn waaruit 'n schoonheid van
samenklank ontwikkeld kan worden als dit
koortje te genieten geeft.
Het Rem. Zangkoor had voor het concert
van Donderdagavond zijn programma opge
steld in overeenstemming met den Paasch-
tijd: een koraal van Bach en „Die sieben
Worte des E-rlösers am Kreuze" van Haydn.
Het aan de Matthaeus-Passion ontleende
koraal werd met Nederlandschen tekst a
cappella gezongen; de afwezigheid van de
bij de uitvoeringen der Matthaeus Passion
gebruikelijke instrumentale ondersteuning
gaf geen aanleiding tot onzuiverheid en,
doordat de sopranen bij het Rem. Zangkoor
in de meerderheid zijn, kwam de koraal
melodie als cantus firmus voldoende naar
voren.
Minder bevredigend was de vervanging van
het orkest bij Haydn's werk door piano, voor
al wijl de pianiste in talrijke dilettantische
fouten verviel: ongemotiveerd oedaalgebruik
dat verbinding schiep, waar afscheiding had
moeten zijn, verwaarloozing van rustteekens
waardoor meermalen de maat getransfor
meerd werd, onjuistheid in de interpretatie
van notenwaarden, en wat dies meer zij.
Ten gevolge daarvan werd soms van dirigen
te en solisten een aanpassing vereischt. die
in omgekeerde richting had moeten plaats
vinden. De pianiste moge het niet euvel dui
den, wanneer we haar aanraden in het ver
volg haar partij onder bevoegde leiding voor
te bereiden, want er zijn in haar spel andere
kwaliteiten, die een goede uitvoering zeker
mogelijk maken.
Van de vier solisten trad de sopraan Oor
Igesz, die zeer mooi zong, het meest op den
voorgrond. De drie overigen hadden een
minder omvangrijke solistische taak, maar
wat ze te doen hadden deden ze goed en hun
samenwerking met de sopraan tot terzet of
kwartet slaagde insgelijks uitstekend. Het
waren de alt Rie Tuyl Schuitemaker, de te
nor Frans Vroons en de bas H. Joh. de Haas.
Van Haydn's werk werd het laatste deel,
dat de aardbeving schildert, weggelaten. De
andere deelen bevatten veel mooie muziek,
maar al de langzame tempi en de gelijkvor
migheid der begeleidende figuren veroorza
ken een tekort aan aan afwisseling. Opmer
kelijk zijrt de gelijkenissen met een andere
bekende melodie van Haydn, die in het 2de
en het 4de deel voorkomen.
De organist der Rem. kerk Theo Pardoen
opende het concert met het Preludium in
b kl. t. niet b moll, zooals in 't program
ma stond: dit had dan h moll moeten zijn
van Bach. In zijn vertolking daarvan
kwamen nogal wat ongerechtigheden voor;
bovendien er geen plastiek in en zonder
deze wordt zulk een werk voor den hoorder
onbegrijpelijk. Beter slaagde zijn voordracht
van twee koraalvoorspelen van Bach: „Ich
ruf' zu dir" en „O Mensch bewein dein Suil
de erosz".
Met het gemeenschappelijk, door orgel-
Zijn werk is deze maand bij Van Wisselingh,
op het Rokin, te zien. Hij is de laatste jaren
in zijn evoluties kennelijk op een rustpunt ge
komen en zijn werk vertoont die kalme zelf
bewustheid van doen, die vermoeden doet dat
het thans bereikte hem. voorloopig althans,
voldoet. Kelder is een artist van beteekenis ge
worden, nadat zijn vroeger werk de belofte
daarvan reeds had afgelegd. Hij is meen ik
Rotterdammer van origine en heeft, behal
ve dat, met Van Dongen ook diens aangebo
ren flair voor het schilderen gemeen. Het is
opmerkelijk dat zoovele Rotterdammers die ge
makkei ij klieid van penseelvoering bezitten, zoo
vlot zijn en zonder in navolging te vervallen,
zoo gemakkelijk adapteeren, wat ze in de groo
te meesters getroffen heeft. Hij is nu zoo ver
dat hij een eigen persoonlijheid werd, van een
type dat wij in de kunst van vandaag hier niet
bezitten.
Hij heeft temperament, deze schilder. Een
gezonde sensualiteit bezielt hem, doch zijn
naakten zijn even kuisch als die der nymphen
van Diar of der baadsters van Fautin Latour.
Ze zijn van een lichter en smeltender kleurig
heid dan die van deze meesters, ze zijn zonni
ger en levenswarmer en staan in directer ver
band met sommige Italiaansche klassieken, die
ook hun voorbeelden waren.
Kelder's schilderen is meer Fransch-Itali-
aansch georienteerd dan dat van de meeste
moderne Hollanders van vandaag, die, of zich
in psychologische scheefheden verwarden of te
Parijs te veel in uitmiddelpuntigheden belang
stelden. Zijn landschappen met baadsters, zijn
Pastorale, zijn Parkfeesten enz., het zijn le
vensblije verbeeldingen eener gedroomde na
tuurschoonheid, anders dan een Monticelli ze
onderging, maar in wezen niet zoo ver uit
diens familie. Deze kunst is romantisch en de
kunstenaar een verrukkelijk fantast, die in
Don Quichotte behagen schept en de anioureu-
se historiën der Grieksche godenwereld nog
altijd de moeite waard vindt. Een jong schil
der die dezer dagen een eigen tentoonstelling
opende met het uitspreken eener inleidende
rede het klets kwaad woekert voort bij die
gebeurtenissen vertelde onder meer gronde
loosheden, dat in de kunst van vandaag „al
leen nog de kinderen romantisch waren". Het
zou wat! Kelder is geen kind meer en het is
meer dan waarschijnlijk dat juist nu, in een
periode van ontmoedigende inzinking aller-
wege, de romantiek weer een renaissance tege
moet gaat. Als de werkelijkheid niet meer
aantrekkelijk is, zoeken de fijnste geesten zich
in den droom te redden. Dat is een geschiede
nis die zich herhaalt. Maar niet ieder kan dat,
en dat is hier den doorslag gevend. Toon Kel
der beheerscht zijn metier en verstaat een
figuur en wie dat heeft, is meestal voor nuch
tere zakelijkheid een slecht .comparant.
Modigliani, voor wien hij een tijd lang eene
misschien te actieve bewondering koester
de, was een romanticus met een eenigszins
bizarren inslag. Het is vreemd dat altijd zulk
een inslag nagevolgd wordt en de groote, de
eeuwige qualiteiteii van hetzelfde werk uit het
oog verloren worden. Kelder heeft van het
werk van Modigliani veel geleerd maar is ge
lukkig de obzsessie van het specifiek Modi
gliani-ach tige kwijt geraakt.
Hij heeft de laatste paar jaren veel portret
ten geschilderd. Zijn fantasie li«t daa»-v
tuurlijk aan banden, doch zijn plezier r_a'
zekere grandezza in houding en bouw aari 663
portret, kan hij rustig uitvieren. Door »Jan
geboren schilder-vlotheid is zijn mi aaa"
verwant aan de wijze waarop qe p]?Vat'inS
portrettisten der achttiende eeuw d?ete!s<^
nen verstonden. ae Italia-
Doordat hij probeert den essentieels
van de verschillende verschijningen ri
bewegelijk menschengelaat zich kunrf m ee:i
toonen, vast te leggen, za! het vomïï ïer"
zijn dat men op het eerste gezicht X a®
lijkenis twijfelde om later te erkennm a 8t"
wezenlijke volkomen getroffen was VoT' i!'1
damesportretten was dat het geval «Tie
zelden te voren in die materie een
verborgen miskenning zoo in een ïJWft
meende erkenning zien omslaan. Dat
klem- en arrangement en picturale (Li aIs
heid zeer geslaagde portretten warXet?n'
onmiddellijk en grif toegegeven a,. wer(i
psychisch en als samenvatting'der tl ,°°k
aspecten scherp geformuleerd waren v5e
eerst langzamerhand inzien en erv... me»
het hierbij gereproduceerde portret 1,1
vrouw kan men wel ongeveer aflezen z!Jner
met die psychische samenvattin» bJuJ,l
anders eenigszins wanneer ze onl t1"
atelier een kopje koffie gereed maatt p hft
probeer haar man „uit te pomnen" ;'„ïaaï lk
kunstcritische aanteekeningen ander.
schien ook, wanneer ze met hun leuken t,
zoon bezig is, en toch geeft dit portret 11
passant, en al neemt de schilder den
aan, alleen om het picturale zulk ee„
op te zetten, de volmaakte essence vi,Ktrct
wezen. Al schilderend benadert KeS r
model indringender dan dat het m»n i?n
op zijn weg ligt met een paar lijnen
hjke opmerkelijkheid te accentueerem ft"
geen geboren caricaturist of tvpeerdm.
vreemde opvallendheden. Toen Ik w W1
geleden, eens bij onzen vorigen hooSvS™1
teur introduceerde om voor Haailem? nac"
blad te teekenen, bleek dat na korten tlid
doende. Dat hij zich na tien, vijftien jaat
een eersterangs portrettist van de vrouWlJS
verschijning zou ontwikkeld hebben was E
echter evenmin te voorzien. en
In het portret zijner vrouw manifesteert zlrt,
ook zijn plezier m het schilderen van hmS
Ze zijn steeds anders en steeds in congraêS
met het wezen van zijn model Men kan s
nu een aantal portretten bij Van WfiëiSS
E-eexposeerd zijn, gemakkelijk zelf comtahT
ren En dan niet verzuimen het alleraardig»
portret dat hy van zijn zoontje schilderde
bewonderen. Ik denk dat de dames dat'iè.
een snuit" zullen vinden, en heelemaal ome.
lyk zullen ze wel niet hebben. En het kW™,
zelfportret typeert hem volkomen- hii km
over zijn in den grond luchtig en jolig w»™
een masker van nadrukkelijke vastbéradm
heid trekken, waarnaast Musselini een im
gelijkt. En dat tegelijkertijd mooi schilde™
Kelder lijkt op weg een figuur van constante
beteekenis in onze kunst te worden En wii
die hem van zijn eerste tentoonstelling af er'
gens in de Prinsestraat in Den Haag (het 'lijkt
al heel lang geleden) gevolgd hebben, kunnen
ons daarover slechts verheugen.
j. H, DE BOB.
ONZE DACELIJKSCHE KINDERVERTELLING.
Thijs haalt een heel lang touw; daarin maakt hij een flinke lus en
deze deed hij om een rotsblok, dat stevfg op het pad scheen te liggen.
Hij zegt vervolgens tot Sim: „Hieraan moet jij mij laten afdalen,
dan kan ik in het ravijn je hoedje pakken."
„Juist," roept Sim, „dat is heel goed bedacht
Zoo gezegd zoo gedaan; zie maar eens naar het volgende plaatje^
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
(Adv. Incjez. Med.)
ZATERDAG 20 APRIL 1935,
HILVERSUM, 301 M. VARA-uitzending.
8.00 Orgelspel C. Steyn. 8.30 Gram.pl. 10.00
Morgenwijding VPRO. 10.15 Voor arb. i. d. con-
tinubedr.: VARA-tooneel o.l.v. W. v. Cappel-
len, „Qrvitropia", o.l.v. J. v. d. Horst, en gra-
mofoonpl. 12.00 Gram.pl. 12.30 „De Zonneklop
pers" o.l.v. C. Steyn. 1.15—1.45 „De Fliereflui
ters", o.l.v. E. Walis. 2.00 „Hoe de toonkunst
jroeide". 2.20 Mevr. H. Straalman—Kremer:
Coöperatiekwartiertje. 2.35 Pianorecital D.
Wins. 2.45 Ds. A. v. d. Heide spreekt over reclas
seering. 3.00 Dubbel-X-Ensemble o.l.v. C. Steyn.
3.30 Radiotooneel o.l.v. W. v. Cappellen. 4.00
Hollandsche Kamermuziekvereen. 5.00 Cause
rie. 5.15 Gram.pl. 5.40 Literaire lezing M. Wol-
ters. 6.00 „De Wielewaal", o.l.v. P. Tiggers. 6.30
Lezing E. Lasker. 6.50 Orgelspel J. Jong. 700
Mevr. G. StotijnMolenaar (sopraan), J. Sto
tijn en H. Stotijn (hobo en alt-hobo), en H.
Schouwman (piano). 7.45 Uitz. v. d. Centr.
Bond v. Transportarbeiders. 8.00 Hern. SOB-
Ber. 8.03 Vaz Dias en VARA-Varia. 8.10 Gra-
mofoonpl. 8.30 Rep. v. d. „Flora" Heemstede.
3.50 Vioolrecital E. Walis 9.00 vara-orkes: o.
I.v. H. de Groot en J. Schmidt (zang). 9-40J^
Dias. 9:45 Zang J. Schmidt (tenor). 10.00
VARA-Maandrevue van de Vries en Pleysier.
M.m.v. VARA-orkest o.l.v. H. de Groot, VARA-
tooneel en solisten. 11.00 „De Droom, die een
nachtmerrie werd", spel van Boer, m.m.v. r.
Nienhuys en gr.pl. 11.5512.00 Gram.pl.
HUIZEN, 1875 M. KRO-uitzending.
8.00 Gram.pl. 8.15 H. Mis. 10.00 Gram.pl.
ii.30—12.00 Godsd. halfuur. 12.15 Gram.pl. auu
Declamatie. 2.20 Gram.pl. 2.30 Sport 3.00—4.0ü
Kinderuur. 4.15 Schlagermuziek, gram.pJ. eu
lezingen. 8.00 Vaz Dias. 8.05 Orkestconcei t
m. v. solisten en gram.pl. 10.15 Gram.pl. 1
Vaz Dias. 10.35 Orkestconcert. lLia-if""
Gram.pl.
DROITWICH, 1500 M.
9.20 Voorlezing. 9.35—9.50 Morgenwyding.
10.20 Gram.pl. 11.05 BBC-Northern Orkest
o.l.v. C. McNair, m.m.v. C. Pearson (P*a«°''
12.20 Commodore Grand Orkest o.l.v. H. Jjavw
son 1.20 Het Belfaster Omroeporkest o.lv.
G. Brown, 2,20 Orgelspel D. Thorne. -au
Squire Celeste Octet m.m.v. H. ,Cos^ „RC-
riton). 4.05 Amerikaansch Relais. 4.3d
Dansorkest o.l.v. H. Hall. 5.20 Berichten.
Sportpraatje 6.05 Welsch Intermezz
Interviews. 6.50 Het orkest van H. M. wew
Guards o.l.v. Maj. A. Harris, m.m.v. F,
man (sopraan). 7.50 Variété-programma.
Berichten. 9.20 BBC-Theater-orkest o.ix
Robinson. 10.20—11.20 Ambrose en zijn o.k
RADIO PARIS, 1648 M.
6.20 en 7.20 Gram.pl. 11.35 Orkestconcert
o.l.v. Doyen. 7.20 Gevar. progra. 9.5U ua
muziek
KALUNDBORG, 1261 M. «sn-
11.20—1.20 Concert uit Eest. „Wivox
4.50 Omroeporkest o.l.v. Grondanl. 7.z_
programma. 9.50 Pransche muziek o.i.
sen. 10.35—11.05 Gram.pl.
KEULEN, 456 M. gn om-
5.20 Gram.pl. 6.35 Orkestconcert, t
roeporkest o.l.v. Topitz. 12.35 Omrwpkw^,
I.35 Gram.pl. 3.20 Vroolijk programma, i
omroepkleinorkest, omroepschrammeie»^
en solisten. 5.40 Concert. 8.30 Uit Mung^
omroeporkest o.l.v. List. 9.40 Gram.p
II.20 Paaschprogramma.