DE VROUW IN DE XXe EEUW.
Over Bruidstoiletjes en nog wat
juliennesoep;
kalfsoesters, doppers (bus), gekookte
aardappelen;
appelen;
kabinetspudding.
Maandag:
biefstuk, andijvie, gekookte aard
appelen;
appelmoes.
Dinsdag:
gehaakt, bloemkool, gekookte aard
appelen,
fruit.
Woensdag:
carbonaden, savoye kool, gekookte
aardappelen;
vanillepudding.
Donderdag:
osselappen, spercieboonen (inmaak),
gekookte aardappelen;
chocoladepudding.
Vrijdag:
schelvisch, zure eierboter, gekookte
aardappelen;
lijst met pruimen.
Zaterdag:
stamppot van savoyekool en aard
appelen,
rolpens;
koffiepudding.
De vrouw en het internationalisme
Eenigen tijd geleden ontvingen we een op
roep van een drietal vrouwen uit de omgeving
van Haarlem tot, wat wij zouden willen noe
men „een bidstonde voor den vrede", naar aan
leiding van het beroep van de Keizerin van
Abessynië tot de vrouwen over de geheele we
reld. De bedoeling is n.l. de vrouwen in Neder
land van alle gezindten en richtingen allen op
eenzelfden dag en uur zich te laten concen-
treeren op de vredesgedachte, hetzij in gebed,
in een godshuis, hetzij thuis in meditatie, al
naar haar aard en geestesgesteldheid. We we
ten niet, of vele vrouwen gevolg zullen geven
aan dezen oproep, maar verwachten in ver
band met de enorme deelneming aan den vre-
desrondgang en de bezorgdheid voor oorlog,
veel belangstelling voor deze poging, om zelf
iets te „doen" om een grooter onheil te voor
komen, dat al het ernstige werk van Volken
bond en diplomaten niet schijnt te kunnen be
zweren. Er is gedachtekracht, er is telepathie.
Zouden de vrouwen van Nederland door haar
gedachtekracht op een afstand de moeders in
Italië kunnen bereiken? ïfet is altijd moeilijk
we herinneren het ons uit den wereldoor
log een volk, dat eenzijdig is voorgelicht,
tot een ander standpunt te bekeeren, en dus
schijnt er niet veel hoop, dat dit middel zal
baten, wat volstrekt niet beteekent, dat men
het niet zou mogen toepassen. Ieder die meent
op eenige wijze de afschuwelijke ellende te
kunnen afwenden, welke de wereld bedreigt,
moet de stem van zijn hart of zijn geweten
gehoorzamen, nadat zij goed heeft overwogen,
of de toe te passen methode niet eerder kan
schaden dan voordeel bieden.
Om te kunnen nagaan, op welk oogenblik
en hoe men moet ingrijpen, is inzicht in de
psyche van andere volken noodig: Het eene
volk zal gevoelig zijn voor de waardeering van
en samenwerking met andere volken, het an
dere zal elk woord van critiek als beleediging
en vernederende inmenging in zijn aangele
genheden opvatten en daardoor juist onhan
delbaar worden en volharden in de houding,
die anderen verkeerd achten. Daarom is het,
zoo wenschelijk, dat de volken elkander goed
leeren kennen en begrijpen, en zoo jammer,
dat de gelegenheid tot internationale kennis
making, welke reizen biedt, beperkt is door de
economische omstandigheden en maatregelen
van verschillende regeeringen, om hun geld
niet in het buitenland te doen verteren.
Maar de Nederlandsche vrouwen hebben de
laatste jaren nog veel gereisd en dus gelegen
heid gehad den buitenkant van enkele volken
te zien en te beoordeelen, daarbij geholpen
door haar talenkennis. Natuurlijk moeten zij
voorzichtig zijn, het blijft de buitenkant. Pas
wie langen tijd in een ander land vertoeven
en in de woningen worden ontvangen, kunnen
beter 't wezen der vreemdelingen waardeeren,
hun eigenaardigheden verklaren uit den aard
van hun bodem of van hun strijd om het te-
staan.
Er is bovendien de laatste jaren door het in
ternationaal werken van de vrouwen toene
mende mogelijkheid geweest, de zusteren uit
het buitenland te ontmoeten in en buiten
haar woonplaats, met haar mondeling en
schriftelijk van gedachten te wisselen over
vraagstukken op velerlei gebied en zoodoende
naast vele punten van verschil, verwantschap
te constateeren over vele essentieele quaesties,
waarin zij als vrouwen en moeders dezelfde
meening hebben. Altijd weer hoort men, dat
internationale congressen weinig practisch
nut zouden hebben, zij bieden echter toch het
voordeel, dat zij menschen van verschillende
nationaliteit vereenigen en hun inzicht geven
in eikaars standpunt omtrent de wereldbe
langen.
En al zouden de internationale vrouwen
bonden, wier aantal tegenwoordig te groot is,
om ze hier alle te noemen, alleen reeds de
toenadering tusschen verschillende groepen
van vrouwen in de verschillende landen heb
ben bevorderd, dan zouden zij daardoor reeds
dankbaar werk hebben verricht. Het is voor
het overige merkwaardig, dat in verscheidene
van die groote bonden, die niet enkel voor den
vrede werden opgericht, een neiging bestaat
om hun vredesactie uit te breiden. Zoo trach
ten de twee groote wereldbonden van werken
de vrouwen, die van de Professional and Bu
siness Women en die der Soroptimisten op
alle manieren de banden aan te halen, die
de vrouwen over de wereld vereenigen, zoo
wel door vermeerdering van het aantal gele
genheden om samen te komen en contact te
zoeken als door het oefenen van gastvrijheid
op de ruimste schaal jegens alle afzonderlijke
leden, die zich naar eenig land waar een club
of vereeniging gevestigd is, begeven. De Engel
sehen zijn steeds voorgegaan in het openen
van haar woningen voor vreemdelingen en wij
Nederlanders bezitten ook een traditioneele
gastvrijheid, versterkt door de gulle gastvrij
heid van de velen, die eenige-jaren in Indië
leefden en door het buitenland steeds op prijs
gesteld.
De vrouwen uit de landen, waar het fami
lieleven minder toegankelijk was voor den
vreemdeling, werden opgevoed door de ande
ren, begonnen ook vreemdelingen thuis te
ontvangen, vingen aan te reizen naar andere
landen en daardoor haar kijk op andere vol
ken te verruimen. Het gaat alles misschien
nog langzaam, maar het is bevorderlijk voor
het inzicht in de psyche van andere volken,
hetwelk weer onmisbaar is, om deze op de
juiste wijze te naderen. We zijn nog niet zoo
ver, als we moesten zijn: nog blijven tal van
vrouwen in alle landen buiten het vereni
gingsleven, nog missen zeer velen belangstel
ling voor vraagstukken, welke verband houden
met de beslissing over oorlog en vrede.
Het is te laat als zij verschrikt ontwaken
door de oorlogsverklaringLaat ieder daar
om de vrouwen in eigen kring met tact en
kennis van menschen en zaken blijven op
wekken tot belangstelling voor de openbare
zaak en de wereldgebeurtenissen. Want naast
het internationalisme, dat de vrouwen van
alle landen moet vereenigen, moet er zijn be
wuste samenwerking van de vrouwen in eigen
land voor de vredesdoeleinden, d.w.z. niet een
blindelings volgen van enkele leidsters, maar
een doelbewust zoeken van de meest doeltref
fende middelen om de zaak van den vrede te
dienen, waarbij ieder zich heeft af te vragen,
hoever zij met haar capaciteiten en levensop
vatting kan en wil gaan.
EMMY J. B.
ALS WIJ OM VREDE VRAGEN.,
„Aan den strijd, die wordt gestreden
Aan het leed. dat wordt geleden,
Zijn wij schuldig, Heer.
Wij, wij lieten alle wonden,
Elke misdaad, ied're zonde
Zonder tegenweer".
(Anton Polet)
Als wij Zondagavond vragen om vrede, zul
len we daar dan in de eerste plaats aan den
ken?
Beseffen al die vrouwen die geen oorlog wil
len, dat oorlog dan alleen uitblijven zal, als
wij vrede hébben?
Angst voor oorlog is nog geen dienst aan
den vrede. Juist de angst kweekt oorlog. \ye
zijn bang en we zijn vol wantrouwen, uit
angst en wantrouwen bewapenen we ons. Die
bewapening wekt weer angst en wantrouwen
bij anderen, die anderen moeten dan ook be
wapenen, maar dan hebben wij er ook weer
meer noodig, enz., enz., enz.
In angst en wantrouwen staan we tegen
over elkaar, de wapens in de hand
En dan vragen we, bidden we om vrede.
Er zal nooit vrede zijn zoolang de angst 'en
de haat in onze harten leven, zoolang we
voortgaan wapenen te smeden. Alleen ver
trouwen en liefde kunnen de wereld nog red
den. Met ons vertrouwen, met onze naasten
liefde kunnen we vertrouwen en liefde wek
ken, kunnen we den vrede dienen. Maar als
we haten, wie dan ook, en als we zouden wil
len dooden, wié dan ook, als we in angst en
wantrouwen ons bewapenen en zoo ons wan
trouwen de wereld toonen dan helpen we
mee den oorlog te bevorderen. Dan is ons ge
bed om vrede misschien een angstkreet, mis
schien een klacht. Maar dan is het geen be
lofte van trouw, geen vraag om die innerlijke
hulp, die ons kan helpen den vrede te ver
krijgen. Dan is het die oude, onvruchtbare
manier van bij bepaalde gelegenheden om
iets te bidden waarvoor we in het dage
lij ksch leven geen hand uitsteken.
't Gaat er niet om of we bang zijn voor den
oorlog, het gaat er om of we den vrede aan
durven. Of onze liefde het zal winnen van onze
vrees. Natuurlijk weten we even goed als
iedereen, dat er in de gegeven wereld weinig
reden voor vertrouwen is, dat we dagelijks
door afschuw en ontzetting beslopen worden
en dat er weinig of niets is dat onze spon
tane liefde en bewondering wekt. We voelen al
dat leelijke en al die ellende aankomen op
ons en op die ons lief zijn. Daarom is er durf
toe noodig den vrede te willen.
Om dat durven, laten we daarom vragen.
Als wij alle. leelijke haatgevoelens in de we
reld met onze leelijke haatgevoelens gaan be
antwoorden, als we de wapens met wapens
willen keeren dan kan er geen sprake zijn
van vrede, dan moét de oorlog losbarsten; de
oorlog is er eigenlijk al, al is de oorlogsdaad
er dan nog niet overal.
Vrede is niet zoo maar eens een politieke
toestand, vrede is een gezindheid. En zoolang
de gezindheid geen vrede is hebben we van
den politieken toestand niets goeds te wach
ten.
Als we vrede willen dan moeten we vrede
hébben. Dan moeten we vrij zijn van alle
haat, vrij van alle wapenen die we tegen onze
medemensehen zouden willen opnemen.
De oorlog leeft onder ons, de oorlog is dan
ook niet iets dat ons door pnze „slechte" me-
demenschen zal worden aangedaan. We moe
ten niet bidden om ons arme, onschuldige
menschen voor een oorlog te bewaren, nee,
we moeten biddend dit erkennen.
Aan den strijd, die wordt gestreden,
Aan het leed, dat wordt geleden
Zijn wij schuldig, Heer
En help ons iets minder schuldig te worden!
BEP OTTEN
SPECIALE AANBIEDING
Beide onderstaande patronen zijn in één
maat tegen den prijs van 38 ets per stuk te
verkrijgen. Deze standaardmaat is: boven
wijdte 102 cM.; taillewijdte 87 c.M.; heup
wijdte 107 c.M.; enz. Het werken met deze
patronen behoeft geen moeilijkheden op te
leveren, want door het al of niet aanknippen
van naden kan men het passend maken voor
het eigen figuur.
Nr. 593: aardige donkere wollen japon; zar-
neering van wit piqué. Benoodigd materiaal:
4 meter van 100 c.M. breedte
Deze patronen zijn dus in één maat, tegen
den prijs van 38 ets. per stuk te verkrijgen bij
het bureau van dit blad.
Een eenvoudig donker jurkje kan vaak op
gefleurd worden door een aardig garnituurtje.
Daar deze, als ze licht van kleur zijn, echter
gauw vuil worden, verdient het aanbeveling
meer dan een garnituur en liefst zoo veel mo
gelijk verschillende te bezitten.
KLEINE WENKEN
venkant is een volant. Met zijde in dezelfde of
een contrasteerende tint maakt men den fes-
tonrand en de borduursels. De tusschenlaag
maakt men van molton. Men kan, teneinde
het wasschen te vergemakkelijken, het over-
trekje met drukkers laten sluiten.
Het patroon van het jakje staat ook op de
iilu'tratie. Ook dit wordt gefestonneerd. Een
drukkertje of knoopje aan de bovenzijde vormt
de sluiting.
Een allerliefst geheel om cadeau te geven
aan een aanstaand moedertje.
GEBREID WOLLEN
GARNITUURTJE
Ofschoon Mei altijd als de maand geldt
voor de huwelijksvoltrekkingen, zijn er toch
heel wat bruidjes, die er de voorkeur aan
geven om in den herfst te trouwen en het
zijn vooral de vrouwelijke gasten, die dit
bijzonder prettig vinden. Men kan zich dan
een kostbaar toilet veroorloven voor de
plechtigheid, omdat men voor het winter
seizoen toch een nieuw avondtoilet noodig
had. Zoo gaat dit dan in een moeite door.
De mode van dit seizoen is al bijzonder gun
stig voor de bruidstoiletjes. Slepende gewaden,
zware zijde, elegant gedrapeerde halsuitsnij
dingen, dat alles werkt er toe mee om het
bruidstoilet tot iets klassieks te maken.
Bijzonder mooi zijn de bruidsjaponnen, die
behalve een losse sleep en sluier ook nog een
aangeknipt sleepje aan de japon hebben.
Vooral lange slanke figuren komen in een
dergelijke japon goed tot hun recht. De ja
ponnen der bruidsmeisjes kiest men eenmaal
in een andere kleur, doch wel in de trant
van de bruidsjapon. Ook neemt men
meestal niet hetzelfde materiaal.
Wit is in ons land de-traditioneele kleur
van de bruidsjapon. Als materiaal doen
satijn, crêpe georgette, zware zijden crêpe,
enz. dienst. De sluier is meestal van tule.
Heel mooi is echter ook deze van kant te
kiezen.
De jurken der bruidsmeisjes zijn meestal
van taftzljde in een teer pasteltintje. Op de
groote teekening ziet u
links: jurk voor een bruidsmeisje van oud-
rose taftzijde. Apart is de halsdrapeering en
de pofmouw. Daarnaast een avondjapon
voor een gast. Het geheel is eenigszins in
Griekschen stijl gehouden. Bijzonder chique is
het toilet daarnaast, bestemd voor een oudere
dame; het bestaat uit een rok van lichte zijde,
waarover een overkleed van fluweel.
Tenslotte de bruidsjaponnen. Beiden zijn
HET MENU VOOR DE HEELE WEEK
Zondag:
zeer eenvoudig; want vooral bij deze toiletten
is het de eenvoud van het maaksel, die het
materiaal op zijn best doet uitkomen.
Van .het bruidstoilet naar het avondtoilet
is slechts een stap. De meeste bruidjes ver
anderen toch later hun bruidstoilet in een
avondtoilet. De moderne bruidstoiletten zijn
rijkelijk met bloemen gegarneerd. Men kan
natuurlijk versche bloemen nemen; maar de
meeste dames geven de voorkeur aan kunst
bloemen van de mooiste materialen, die niet
bederven in een rookerige bal- of schouw
burgzaal. De plaats waar de corsage gedragen
wordt is verschillend. Sommige vrouwen vin
den het prettig op den schouder een corsage
te dragen; andere weer in de ceintuur en weer
andere aan de hals. De mode heeft hierom
trent geen bepaalde voorschriften gegeven;
dat kan ieder doen, zooals zij dit het beste-
vindt. Het materiaal dat voor de bloemen ge
bruikt wordt is goud en zilvergaas, satijn, flu
weel, enz. Maar niet alleen op de avondtoilet
ten zien wij de corsages; ook op winterman
tels en taüleurcostuums. Ze zijn dan ver
vaardigd van leer.
Om de wollen donkere winterjaponnetjes
op te vroolijken heeft men allerlei soorten
ceintuurs. De breedte is onbeperkt; alle ma
terialen zijn er voor te gebruiken; hoe origi-
neeler; hoe beter is het parool van Mevrouw
Mode. En zoo zien we op de donkere winter
japonnetjes ceintuur van gevlochten koord;
van leer met koord bewerkt; van gevlochten
leeren reepen; van stof met leer afgebiesd,
enz. enz. Aan de fantasie van elke vrouw
wordt vrij spel gelaten, om haar ceintuur zoo
apart mogelijk te maken. Heel grappig is ook,
wat ik laatst zag: ceintuur, kraag en man
chetten van leer, met koord afgewerkt. Het
geheel zag er zeer duur uit; maar de draag
ster ervan verzekerde me lachend, dat ze
het voor zeer weinig geld zelf gemaakt had.
Het grootste karpet. In één der Londen-
sche theaters heeft men het grootste karpet
aan één stuk, dat ooit ergens gelegd is; het is
n.l. 33 meter lang en 15 meter breed en het
weegt 1000 K.G.
Als ge op een bovenhuis woont en ver
plicht zijt uw wasch te drogen op lijntjes,
die vanuit het raam gespannen zijn, is hier
een gemakkelijke oplossing, hoe ge zonder
levensgevaarlijk uit het raam te rekken uw
wasch toch zoo ver mogelijk op het lijntje
kunt hangen. Dat kan n.l. met een katrol,
waarover het lijntje loopt. Deze katrollen J
kunnen gewone leege garenklosjes zijn die
aan de muur bevestigd worden.
De teekening is zoo duidelijk, dat verdere
uitleg overbodig is.
BABY-CARNITUURTJE
Het hier afgebeelde baby-garnituurtje be
staat uit: een jakje, een kussensloopje en een
dek je voor den wagen. Dit alles wordt ver
vaardigd van popeline en is geborduurd met
zijde.
Op de teekening ziet u op elk van de onder-
deelen het patroontje, met de juiste maten er
bij gegeven.
Het kussensloopje maakt men dubbel; aan
de onderzijde een rand met knoopen voor de
sluiting.
Het wagendekje wordt ook dubbel gemaakt.
De bovenkant heeft afmetingen van 65 bij 50
centimeter; de onderkant wordt 58 bij 43 cen
timeter. De overgebleven strook aan den bo-
Hier volgt de beschrijving van een garni
tuurtje, dat even origineel als aardig is en
dat een leuke aanwinst is voor uw garderobe.
Om het te vervaardigen hebben we onge-
i veer 50 gram wol noodig en breinaalden van
j 2.5 a 3 millimeter middellijn,
j Voor de kraag zetten we 10 centimeter ste-
ken op en dan breien we: een toer recht, een
toer averecht, twee toeren recht, twee toeren
averecht, een toer recht, twee toeren averecht,
een toer recht, enz.
Zoo breien we door tot de kraag de ge-
wenschte lengte heeft, aan de buitenzijde ge
meten. Dat is ongeveer 65 centimeter.
Aan den kant van de halsopening rimpelen
we den kraag in en maken hem aan een ge
breid bandje, dat even groot is als de hals
opening. Dit bandje maken we op de volgende
manier
een toer recht, een toer averecht, afwisse
lend. Als het twee centimeter hoog is, kanten
we het af, zonder de steken bij elkaar te
trekken.
Dit bandje rolt vanzelf op en vormt zoo een
mooie afsluiting aan den hals. Het gehaakte
koortje, waarmee de kraag wordt gesloten,
wordt aan de beide uiteinden door een rond
kogeltje van hout of galalith gehaald.
De manchetjes worden op dezelfde wijze
gemaakt als de kraag; alleen worden deze 8
centimeter hoog en ongeveer 35 centimeter
lang. Het bandje voor de afwerking moet de
wijdte hebben van de mouw.
Het verdient aanbeveling om de manchetjes
van boven met een paar steekjes te hechten,
daar ze anders telkens naar beneden zullen
vallen.
Voor men het stelletje gebruikt, doet men er
goed aan het met een heet strijkijzer onder
een vochtigen doek te persen.