EN VOOR A.S. FEESTDAGEN^ SLAGERIJEN BERNARD KOOMEN De Heilige Nacht in beeld' woord en toon. BEDRYF dragen wij zorg voor EXTRA FIJNE ROLLADES Wat MARCELIS doet, Doet hij altijd goed. MET DE KERSTDAGEN PANTOFFELS IJMUIDEN - ORANJESTR. 27 OSSEROLLADE per pond 35, per 3 pond ƒ1.00 VAKKENSROLLADE per pond 45, per 3 pond 1.25 KALFSROLLADE per pond 45. Rosbief 38 p. p. II Biefstuk 50 p. p. Lende of Staartstuk 38 II Ossehaas 50 ZIET VERDER ONDERSTAANDE EXTRA LAGE PRIJZEN. VARKENSVLEES steeds 't laagst. 1ste kwaliteit RUNDVLEES. p. p. 2 p. Gehakt 27 50 Poulet 30 Lappen doorr30 Lappen, mager 32 Riblappen 35 p. p. Carbonade 40 Lappen, mager 40 Lappen doorr35 Lappen, vette 28 Fricandeau 45 ONZE VETPRIJZEN BLIJVEN GEHANDHAAFD. Dik Niervet Gedraaid Ossevet SCHAPENVLEES. p. p, Eigen gesmolten Rundvet 35 Vette Varkenslappen 28 VET GEMEST KALFSVLEES. p. p. Carbonade borst 21 Carbonade Haas Rib 30 Lappen, mager 40 Fricandeau 45 Poulet 35 Gepakt 35 P- P- Lappen doorr. m. b.20 Lappen doorr. z. b. 27 Carbonade doorr24 Carbonade mager 27 Lappen mager 34 Bout 37 Onze prima RAUWE ROOKWORST, eigen fabrikaat, 35 et. per pond VET ROOK5PEK 35 cent per pond, per 5 pond1.50 VOOR DE BOTERHAM Extra fijn en de prijzen bijzonder klein. Alles eigen fabrikaat p. ons p. Vz Pd. Boterhamworst 8 ct. 17 ct. Tongenworst 10 20 Reclameham 10 20 Schouderham 12 25 Achterham 16 34 RECLAME OSSENROOKVLEES, GEKOOKTE METWORST 25 cent per pond BLOEDWORST 25 cent per pond LEVERWORST 10 cent per pond Pekelvleesch 12 25 Gebraden Rosbief 16 36 Frocureurspek 14 32 Ontbijtspek 12 Leverkaas 12 Rookvlees (muisje) 16 per ons 12 cent, per 1 pond 25 cent DEN HELDER ALKMAAR Laat 142 Tel. 3896 Zeeweg 83-85 Telefoon 4026 IJMUIDEN-OOST Koningstraat 57 Tel. 697 Keizerstr. 93 Tel. 592 Hoe het Kerstfeest door alle eeuwen heen de kunstenaarsziel ontroerde. Speciaal voor de Werk- loozen en de schrale beurzen. 1 pond lekkere Koffie 19 ct. 2 ons prima Thee 37 ct. 1 half porid Cacao 9 ct. Afgehaald bij MARCELIS' Koffiebranderij TROMPSTRAAT 17 EEN PAAR HEERLIJKE WARME RcEDS VANAF WHMa«;isii.i.»w Een pakje H.Z. in 30 L. water koud op lossen; dit met het waschgoed aan de kook brengen en dan 15 minuten laten trekken. [PRODUCT*.-VAM DE M. V. HQLLAMDIA, ZEEPFABRIEKEN - UMUIDEN „Wat zang, icat klang, van d'engélsche scharen komen de herderkens heden verklaren (Oud Vlaamsch lied). Geef een schilder palet en penseelen, laat een dichter in 't stille werk vertrek voor zijn onbeschreven blad pai ier gaan zitten, plaats den componist voor het klavier, gereed om op de nog ledige notenbalken van het vel muziek- papier de, voor den leek zoo wonderlijke tee- kens aan te brengen, welke wellicht eenmaal de massa tot geestdrift zullen voeren... „wat baat dat alles, indien bij dien schilder, dien dichter, dien componist, het ééne noodige ontbreekt, om hem to scheppende kracht te brengen, nlde inspiratie. Kasten vol boekengeleerdheid kunnen het gemis aan inspiratie niet aanvullen, en de meest ontwikkelde doctor in de letteren, de gene die grondig compositieleer bestudeerd heeft, zij zullen geen gedicht op papier kun nen schrijven, geen muzikale gedachte in notenbeeld vermogen om te zetten, indien niet de inspiratie aanwezig is. Allen, wien het gegeven is in de rijen der scheppende kunstenaars te mogen plaats nemen, weten maar al te goed, hoe inspiratie niet afhankelijk is van tijd of plaats, van maatschappelijken welstand of wat ook. De goede fee, welke den naam van ..inspiratie" draagt, komt tot ons op oogenblikken. wan neer wij het ons zeiven nauwelijks bewust zijn. Zij koestert ons. weet de jui-ste snaren in onze ziel te doen trillen, en zóó ontstaat de scheppende kracht. Wien zou het dan kunnen verbazen, dat door alle eeuwen heen het heerlijk gebeuren te Bethlehem den mensch tot scheppenden kunstenaar heeft gemaakt? Op allerlei ge bied in die inspiratie, die bezieling, welke van den Heiligen Nacht uitging, merkbaar geweest. Hoe hebben de kunstenaars van het penseel ons op wonderschoone wijze Moeder en Kind op het doek weten te tooveren. Wel zeer verschillend is de wijze van uitbeelden geweest, maar vóór alles sprak er te allen tijde uit de devote aanbidding voor den Heiland. ..Hoe uiteenloopend van opvatting en uitdrukking dë schildering ook wezen mocht, steeds was de bezieling voelbaar, welke den kunstenaar doortinteld had. toen hij zich nederzette, om op het doek te brengen, wat hem uit de Heilige Schrift ge leerd was. Uiteraard leent de beperkte ruimte van een nieuwsblad zich niet voor een diepgaan de beschrijving der voorname kunstwerken, welke tal van grootmeesters in den loop dei- eeuwen aan de -jnenscTih?id geschonken heb ben. Maar laten*:.wij in ieder geval hier en daar eëh enkelen'greep rhogen doen. om te herinneren aan dat goede en schoone, wat 's kunstenaars hand voortbracht. Denken wij b.v. aan de wijze, waarop Fi- lippo Lippi, een Flórentijnsche kloosterbroe der omstreeks 1460 penseelde. Hoogst een voudig was de opvatting van dezen kunste naar. Hij liet ons een open plek in het woud zien, waarop de Moeder is neergezeten met het aangebeden kind, dat voor haar ligt. Er is in de blikken van haar. een innige ver eering te lezen voor het teedere wezentje, dat eenmaal aan het menschdom de afgebeden genade brengen zou. Terzijde is de jonge Jo hannes zichtbaar, die blijkbaar aarzelend naderbij komt. Vanuit den hoogen aan schouwt God de Vader zegenend het tafereel. Van dit doek. dit kunstwerk, zeide H. J. Cal- koen Jr. o.a.: ..De groote gracieuse Maria- figuur is gehuld in een prachtig strak ge plooid gewaad, In opvatting herinnerend aan de voorafgaande gothiek. Wij voelen onmid dellijk, dat de' schilder hier meer gegeven heeft, dan de godsdienstige gedachte alleen, en wel vooral ook de stille innigheid tusschen Moeder en Kind. Filippo Lippi was een der eersten, die af week van het geijkte klassiek-schpone Ma donna-type". Iets geheel anders gaf de Vlaamsche mees ter Jan Gossaert van Mahuse ruim een halve eeuw later. Hij was de eerste Vlaamsche schilder, die naar Rome trok. om daar de groote Italianen te bestudeeren. Nadat hij in Henegouwen was teruggekeerd; schilderde hij de „Aanbidding der Koningen", welk werk hoezeer ook de Italiaansche invloed merk baar was. toch duidelijk het Vlaamsche ka rakter verried. Onder de grootmeesters, die de Christusge boorte op het doek deden leven, behoort ook genoemd te worden Antonio Allegri, die Cor- reggio genaamd werd, naar zijn geboorte plaats. Zijn kunstwerk ontstond in 1530 en was te beschouwen als een uiting van Ita liaansche hoog-renaissance. Correggio gaf in zijne figuren niet zoozeer de kerkelijke tra ditie weer. als wel den mensch als zoodanig. Dan moge ook niet vergeten worden Cas- pard de Craver's sublieme ..Aanbidding dei- Herders" (einde 16e en begin 17e eeuw), en zeker ook niet hetzelfde onderwerp, op won derschoone wijze door Giorgione op het ein der der 15e eeuw geschilderd. Indien wij ons weer meer bepalen bij de Maria-figuur met het Kindeke Jezus, dan denken wij in de eerste plaats aan het mees terwerk van A. Dürer, dat altijd weer den toeschouwer in ontroering brengt, Maar wij zouden ondankbaar zijn, als wij na het noe men van zoo vele buitenlandsche groot meesters Dürer bracht wel eenige jaren in ons land door, maar was Neurenberger van geboorte onze Nederlandsche kunstenaars vergaten. Wij weten, hoe Ferdinand Bol de „Overnachting te Bethlehem" op het doek bracht en hoe ook Gerrit Honthorst in 1621 te Rome. in opdracht van den Groothertog van Toscane, den Heiligen Nacht in beeld bracht, op een wijze, welke meesterlijk van lichteffect genoemd werd. Wij hebben met opzet men meene niet, dat hier gering schatting van het meesterlijk talent ons er toe gebracht zou kunnen hebbenbij het memoreeren van eenige kunstdoeken, betrek king hebbende op het Heilig Kerstgebeuren, tot het laatst gewacht met de vermelding van Rembrandt's wonderschoone ets, welke hij in 1634 vervaardigde en waaraan hij.den naam schonk van „De Verkondiging aan de Herders". De wijze, waarop Rembrandt hiel de Mariafiguur gegeven heeft, is uiterst so ber, maar juist daardoor té treffender. Heer lijk van uitbeelding zijn de. uit het donker van den achtergrond komende wijzen, die in het hemelsche licht treden. Rembrandt is geheel getrouw gebleven aan het Evangelie van Lucas: „Daar waren her ders in die landstreek, vertoevende in het veld. en hielden de nachtwacht over hun kudde". Later, nl. in 1652, heeft Rembrandt, maar op andere wijze, de Jezus-geboorte opnieuw geëtst. Indien wij onze aandacht nu verder wijden aan andere schoone kunsten, dan is het niet, omdat niet door andere kunstenaars van het penseel of van den etsnaald, de Heilige Nacht is uitgebeeld o, er vragen nog zoo vele namen om vermelding maar omdat de beperkte ïuiimte van een nieuwsblad ons tot zelfbeperking noodzaakt. Naast de schilders, zijn ook de dichters te allen tijde geïnspireerd geworden door de lichtende sterre. welke den herders den weg wees. De Psalmdichter is ons daarin voor gegaan en talloozen hebben zijne voetsporen gevolgd en hebben zich. alweer geinspireerd door de Blijde Boodschap, laten gaan op de vleugelen der rhythmiek. In alle talen is het heilig gebeuren bezongen, en bijna altijd hebben de- dichterwoorden op hunne beurt weer den musicus bezield, die zorg droeg-, dat het gedicht.tot lied .werd. Over dien. liederen - rijkdom straks nog een enkel woord, Maar eerst willen wij even aandacht wijden aan dat kenschetsend oud-Vlaamsche gedicht, waarvan wij hieronder de eerste strophe la ten volgen en dat wij eens, zoo juist van pas, zagen afgedrukt naast een reproductie van Pieter Breughel's kunstwerk „De Aanbid ding"- „Wat zang, wat klang van d'engelsche scharen komen de herderkens heden verklaren. van dezen nacht zoo lang verwacht, dat van een maget nu is vöortgebragt een teeder Kind uyt duyzend verkooren: dat van Maria nu is gebooren ln eenen stal den God van al, die ons komt zoeken in arme doeken, tot boeten Adams ellendlgen val". Ook hij, die door het nageslacht bewon derd werd, eeuwen lang, maar die door zijn tijdgenooten zóó weinig in eere gehouden werd. dat hij een harden strijd om het be staan te voeren had, de grootmeester der Nederlandsche dichterkunst Joost van den Vondel, heeft op ontroerend schoone wijze den Kernstnacht bezongen in die overbeken de Rey, welke aanvangt met de woorden: „O Kerstnacht, schooner dan de dagen, Hoe kan Herodes 't licht verdragen, 'Dat in Uw duistermsse blinkt En als wij denken aan Charles Dickens' „Christmas Carol", dan mogen wij veilig de gevolgtrekking maken, dat het niet alleen de dichters waren, die door de geboorte van den Heiland geinspireerd werden. Maar de vruchten dier inspiraties verkrij gen toch eerst haar hoogtepunt in de muziek en talloos vele zijn de Kerstliederen, welke ons in den loop der tijden geschonken wer den. Wij gelooven weinig tegenspraak te zul len ontmoeten, als wij bovenaan de lijst der meest bezongen Kerstliederen het prachtige lied van Adolphe Adam: „Cantique de Noëi" In stillen eerbied ter kerke. plaatsen, hetwelk de componist opdroeg aan Madame Alexandre Bernardini. Geen gezin, waar op Kerstmis gewijde liederen gezongen worden, of Cantique de Noël wordt er ook vertolkt, en plechtig en ontroerend klinken de oude woorden door de kamers: „Minuit, Chrètiens. c'est Theure solemnelle. Ou l'Homme Dieu descendit jusqu'a nous". Wij weten wel, dat. er een ander lied is, dat wellicht van nog algemeener. bekendheid is, maar uit muzikaal oogpunt staat voorzeker Adam's Cantique toch hooger. Niettemin zou den wij niets willen afdingen op de schoon-' heid en den eenvoud van het. in alle wereld- deelen gezongen lied: „Stille Nacht. Heilige Nacht", dat in 1818 door Franz Xaver Gru ber gecomponeerd werd. Groot en klein, arm en rijk, kennen het, zingen het en bij het warme schijnsel van de Kerstboomkaarsjes, spreken de bekende klanken altijd weer op nieuw tot ons gemoed. Dat'dit lied, zoo een voudig en zoo reiny dat nu reeds 117 jaren oud is. nog niets van zijn frischheid verlo ren heeft, getuigt wel het best voor de waar de. welke het heeft als Kerstlied voor den huiselüken kring. Het werd ook in lruise- lijken kring voor de eerste maal gezongen én, onder eigenaardige omstandigheden vervaar- digd. De straks genoemde componist Gruber. had een vriend te Oberndorf, Jozef Mohr ge- heeten. die hulpprediker was. Gr.uber woonde in Arndorf en was organist in de parochie kerk van den H. Nicola us te Oberndorf. Nu~ had Mohr destijds zijn vriend beloofd een Kerstlied te zullen dichten, waarbij 'Gruber de muziek zou schrijven. Mohr was echter nog niet gelukt, de juiste wóórden te vinden,' woorden, welke hem bevredigen kondén. Maar ziet, hij gaat in het avonduur zijn vriend bezoeken en vervolgt den dicht-be- sneeuwden weg. De fonkelende sterren, de heerlijke stilte.het past alles zoo bij de Kerststemming en ook Mohr ondergaat weer de heilige inspiratie en. zonder zelfs de woorden op papier te behoeven brengen, ontspruiten zij als het ware aan zijn brein, en het later wereldbekende lied wordt in dat uur geboren. In deeenvoudige woning van -Gruber gekomen, laat hij zijn schepping hooren en allen zijn onder den indruk van de woorden, waarin de gebeurtenis, welke het groote Licht ontstak, dat aan het menschdom de redding zou brengen, ver haald werd. Onmiddellijk nadat de dichter weer de thuisreis had ondernomen, schreef Gruber. de muziek bij de zooeven vernomen dichter woorden en op het onmiddellijk volgende Kerstfeest werd het lied in de St. Nicolaus- kerk te Oberndorf voor de eerste maal ge zongen. Wij zeiden hierboven reeds, dat er talloos vele Kerstcomposities zijn. maar met de zoo even genoemde zijn inderdaad de meest al gemeen verspreide gememoreerd. Wij ken nen de Weihnachtslieder van Peter Cornelius en het mooie bundeltje oud-Fransche Kerst liederen van Catharina van Rennes, wij we ten. dat Bach ook eenmaal „Ein Weihnachts- Oratorium" gecomponeerd heeft, hetwelk echter om zijn omvang zoo goed als niet ten gehoore wordt gebracht, en wij zouden nog tal van andere Kerstbundels kunnen opnoe men, maar het zou ons alweer tot een on bescheiden gebruikmaken van de ruimte in dit blad moeten nopen. Kerstmis zonder Kerstgezangen is niet denkbaar. En zelfs in deze donkere dagen, nu zoo veien, hetzij luidruchtig, hetzij in stilte, in opstand komen tegen hetgeen hun op de schouders wordt gelegd, zelfs thans, nu het licht zoo verre schijnt en het al don kerder om ons heen dreigt te worden -ook thans zal van het Kerstlied troost kunnen uitgaan, omdat juist in de ure der beproe ving. twee eeuwen geleden ook het groote licht ontstoken werd. Licht moét en Licht zal er ook ontstoken worden voor hen, die het kruis in gelatenheid weten te dragen en die dat kruis weten te aanvaarden, omdat het hun opgelegd werd te dragen. Licht zal er stralen van den Kerstboom, en als de troostvolle liederen klinken, zal er vrede komen in de ziel. omdat de lichtende Kerstboom ons terugvoert naar den Heiligen Nacht, toen de lichtende sterre den herders, den weg wees. Licht zal en Licht moet het worden in de ziele, die gelooft aan cfe heer lijke woorden: ^Stille Nacht, Heil'ge Nacht'\ „Daar is uit \s werelds duist're wolken Een Licht der Lichten opgegaan. Komt tot ziin schijnsel, alle 'volken!' En gij, mijn ziele! bid het aan". JOH. CHR, WIJNAND, Maar tijdelijk geeft H.Z. thans nog een andere groote verrassing n.l.: EEN OVERHEERLIJKE FRANK RADEMAKER'S REEP BIJ ELK PAK Wie met H.Z. wascht, is verrast over het schitterende resultaat. Want H.Z. zelfwerkend waschmiddel bevat de bijzondere zonnewer- king, die een hagelwitte waschgeeftentochgeen enkel weefsel aantast. (Hoewel de kwaliteit aan de hoogste eischen vol doet, is de prijs slechts 17'/2 cents per pak!

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1935 | | pagina 12