DE TREK NAAR DE BOLLENVELDEN.
Kunst in Haarlem
De goedkoope
avondretours
op 18 April.
en daarbuiten
GRIEP IN DE ZON.
WOENSDAG 14 APRIL 1937
Mooie velden bij Hillegom, Lisse en Sassenheim.
Maar ook bij Alkmaar en Den Helder-
RICHTING DENHLLDER
EN AFSLUITDIJK EN NAAR 05
^BOEIENVELDEN au
- BREEZAND
1ENNEBROEK
Het kleurenspel van de bollenvelden, dat
ieder jaar weer duizenden onder zijn be
koring brenft, gaat weer beginnen, aldus
schrijft ons de K.N.A.C.
De natuur heeft haar palet wederom met
kwistige hand voorzien van de fraaiste kleu
ren. Betooverend zal de aanblik zijn. De trek
naar de bollenvelden neemt een aanvang!
Neêrlands bollencentrum, gelegen tusschen
Leiden en Haarlem, zal weer op gastvrije
wijze tal van bezoekers ontvangen. Wonder-
schoone velden zijn daar te zien, langs den
hoofdweg HaarlemHillegom-Lisse en Sas
senheim, maar bovenal ook langs de wegen
en weggetjes, die zich tusschen den hoofd
weg en de duinenrij als het ware door de
narcissen-, hyacinthen- en tulpenvelden
heenslingeren.
Hillegom, Lisse en
Sassenheim.
Tochtenmakers, die uit de richting Den
Haag komen, kunnen bij Den Deyl links af
slaan naar Wassenaar. Zij volgen dan den
z.g. Achterweg over Katwijk, Noordwijik-Bin-
nen, Noordwij kerhout, Ruigenhoek en Voge
lenzang, om bij Bennebroek den hoofdweg
weer te bereiken. Hier kunnen zij rechts af
slaan in de richting van Hillegom. Vanzelf
sprekend is men .er op een „bollentocht" op
uit om zooveel mogelijk velden te zien. Dit
kan men bereiken door van Hillegom uit,
de binnenwegen te berijden. Aan het Zuid
einde van het dorp, tegenover de kerk, vindt
men b.v. rechts de Veenenburgerlaan, de
laan, die door haar hooge ligging aan weers
zijden boven de bollenvelden uitkomt, en al
dus een onvergelijkelijk uitzicht biedt over
het kleurrijke bloemtapijt. Men kan vervol
gens links of rechts afslaan en een route
kiezen, die zich tusschen de velden door een
weg baant. Maar welken weg men ook kiest,
overal zal men met volle teugen kunnen ge
nieten van de schoonste kleurschakeeringen.
Mooi ook zijn de wegen van Sassenheim naar
Noordwij kerhout, de binnenweg van Lisse
naar den Ruigenhoek, de Zwarteweg, de
Loosterweg II, de Loosterweg III en de Pas
toorslaan, in de omgeving van Hillegom. Op
het net van binnenwegen zal men hier en
daar een minder goed wegdek op den koop
moeten toenemen. Maar de pracht van de
velden zal een ieder dit ongerief spoedig
doen vergeten.
Velden bij Alkmaar.
Hoewel minder bekend en niet zoo „grootsch
van opzet", toch zijn de bollenvelden in de
buurt van Alkmaar en Santpoort het bezoe
ken zeker waard. Komende uit de richting
Haarlem kan men in Heiloo (bij het witte
kerkje met het roode pannendak) scherp
links afslaan en den weg tot aan de spoor
baan volgen. Voor den spoorwegovergang
slaat men links af en volgt den weg, die zich
tusschen weliswaar kleine, maar daarom niet
minder mooie bollenvelden door slingert. Bij
Limmen bereikt men dan weer den grooten
weg.
Bij Heemskerk vindt men aan den zijweg
die naar het dorp voert, den ingang van het
park Marquette, waar gedurende den bol-
lentijd een bloemententoonstelling (in den
■vollen grond) is georganiseerd. Ook tusschen
Castricum, Egmond. Bergen en Schoor! zijn
velden te vinden, die, gelegen tusschen het
teere groen der omringende hagen, een kleur
rijk aspect bieden
Bij Breezand.
Minder bekend, maar een bezoek loonend
zijn de bollenvelden van Breezand. Voor hen,
die uit Friesland komen en den Afsluitdijk
volgen, is dit wel het meest nabijgelegen bol
lencentrum. Men vindt de velden ten Z.W.
van Den Helder, en wel voornamelijk in
den vierhoek De Kooy, Ewijcksluis, Voorburg
en Westeinde. Dit jongste centrum onder de
Nederlandsche bollenvelden mag zich ver
heugen in een ieder jaar stijgend bezoek. Wil
men het bezoek aan de bollenvelden vereeni
gen met een tocht langs bosch en duinen,
dan kan men van De Kooy over Julianadorp,
Callantsoog, Petten, Groet, Katrijp, Schoorl
en Bergen naar Alkmaar rijden. Dit is een
tochtje, waarbij men zeer onder de bekoring
zal komen van het afwisselend natuurschoon,
dat de natuur in deze streek kan bieden.
In het Westland.
Langzamerhand heeft de bollencultuur ook
in het Westland vasten voet gekregen. Het
gewas, dat de velden te zien geven, is veel
belovend, maar men vindt er niet die aan-
Nederlandscli gezant te Athene.
Naar wij vernemen is de heer C. baron van
Breugel Douglas, tot dusver als gezantschaps-
raad verbonden aan H. Ms. gezantschap te
Washington, bestemd om binnenkort op te
treden als H.Ms. gezant te Athene.
PRINSELIJKE ONDERSCHEIDING.
Naar wij vernemen hebben Prinses Juliana
en Prins Bernhard aan den heer G Smol,
chef van de af deeling „buitenland" van het
reisbureau LissoneLindeman, te 's Graven-
hage, een zilveren draagmedaille verleend
ter herinnering aan de huwelijksplechtigheid
op 7 Januari j.l. De heer Smol heeft deze on
derscheiding verkregen als blijk van waar
deering voor hetgeen hij ter voorbereiding
van verschillende reizen van het prinselijk
echtpaar heeft verricht.
NARCISSEN EN HYACINTEN
IN BLOEI.
Als het weer gunstig "blijft is de ver
wachting gewettigd, dat Zondag a.s. tal
van narcissen- en hyacintenvelden in
vollen bloei zullen staan
een gesloten reeks van velden, die een we
reldvermaardheid hebben verworven. Voor
hen, die van Rotterdam komen, is het wel
aardig om, in plaats van den grooten weg
te volgen, over Maassluis te rijden, van hier
uit den Maasdijk te volgen naar 's-Graven-
zande. Vervolgens over Naaldwijk, Poeldijk,
Loosduinen en Den Haag. Men heeft dan
reeds een voorproefje gehad van de bollen
velden, die wachten tusschen Sassenheim en
Bennebroek.
De bloeitijden.
Na de crocussen, die de overige bolgewassen
in bloeitijd steeds een eind vóór zijn, komen
de narcissen en hyacinthen. Als het zachte
weer aanhoudt kan men er wel op rekenen,
dat deze velden zich omstreeks 20 April in
hun volle pracht vertoonen. Kort hierop vol
gen de vroege tulpen. Als het geluk den be-
HA15WE0
HAARLEM
zoeker gunstig is, kan het gebeuren, dat hij
naast narcissen en hyacinten ook reeds tal
van tulpenvelden in vollen bloei kan zien.
De late tulpen komen de naam zegt het
reeds eerst na de andere bolgewassen.
Nuttige wenken.
Zij, die in de gelegenheid zijn op een „door
den weekschen" dag de bollenvelden te be
zoeken, doen verstandig niet tot de Zonda
gen te wachten, tenzij het hun er om te doen
is aan den enormen trek naar de velden,
welke op die dagen is te verwachten, nog de
noodige kracht bij te zetten. Want druk zal
het zijn, zoo druk dat er veelal bijzondere
verkeersmaatregelen worden gevorderd, waar
bij het verkeer in één richting wordt geleid.
Natuurlijk zal een ieder de noodige verkeers-
voorzichtigheid in acht dienen te nemen en
zich strikt moeten houden aan de verkeers-
Prinses en Prins toonen belang
stelling voor de „Piet Hein".
Betimmeringen en meubelen bezichtigd.
Dinsdagmiddag brachten Prins Bernhard
en Prinses Juliana een bezoek aan de fabrie
ken en magazijnen van de Koninklijke Ne
derlandsche meubelenfabriek H. P. Mutters
en Zoon, te 's Gravenhage.
Het bezoek van het Prinselijk Paar gold o.a.
het bezichtigen van de betimmeringen en
meubelen ten dienste van het nationaal ge
schenk, het Dieselmotorjacht „Piet Hein"
volgens ontwerp van het technisch bureau
voor scheepsbouw H. W. de Voogt te Haar
lem, welke werken in de fabrieken van de
firma Mutters worden uitgevoerd.
In oogenschouw werden genomen de op na
tuurlijke grootte geteekende papieren wan
den en de aankleeding der toekomstige voor
naamste vertrekken van het jacht. Bij de be
zichtiging waren mede aanwezig de heeren
Ernst Crone, voorzitter van het comité van
uitvoering, ir. S. van Ravesteyn en H. P. Mut
ters, als ontwerpers van de interieurs van
het jacht.
Het prinselijk echtpaar nam met groote be
langstelling het geëxposeerde in oogenschouw
en bezichtigde tevens een kleine tentoonstel
ling van vroegere door de firma Mutters uit
gevoerde koninklijke opdrachten. Het bezoek
duurde ongeveer een uur.
Vredespaviljoen op (le Parijsche
tentoonstelling.
Groot gebouw op de Place de la Trocadéro.
Men schrijft ons:
Onder de plannen, welke ontworpen zijn in
verband met de Wereld-tentoonstelling te
Parijs, is ook de inrichting van een Vredes
paviljoen. Voor de eerste maal zal op een der
gelijke tentoonstelling een geheel gebouw ge
wijd worden aan de pogingen der mensch-
heid om den vrede te handhaven en aan het
werk van den volkenbond.
Het Vredespaviljoen wordt gebouwd op de
Place de la Trocadéro, juist bij den ingang
der tentoonstellingsterreinen. Het beslaat een
ruimte van 1.200 vierkante, meter. In het mid
den verrijst een zuil,, ruim 80 meter hoog, die
de namen draagt van 30 personen, die zich
verdienstelijk hebben gemaakt voor de
menschheid door hun vredesarbeid. Hierom
heen komt het paviljoen, dat dus den vorm
heeft van een reusachtige cirkelvormige ga
lerij.
Het paviljoen is gebouwd op initiatief van
de internationale Vredes-campagne (Ras-
semblement Universel pour la Paix) Het plan
is uitgevoerd door een organisatie-comité, dat
samengesteld is uit vertegenwoordigers van
de campagne en van groote internationale
organisaties, in het bijzonder van de volken-
bondsvereenigïngen
De benoodigde gelden zijn bijeengebracht
door bijdragen van Fransche autoriteiten en
vereenigingen en door giften en bijdragen uit
Engeland, de Ver. Staten, Tsjecho-Slowakije
en andere landen.
Tevens goedkoope
dagretours voor ver
schillende treinen.
Veertiendaagsche treinen derde klasse
naar Holland.
Naar wij vernemen zullen de Ne
derlandsche spoorwegen de bijzon
dere rctourkaarten, waarover wij
destijds reeds berichtten, van 18
April a.s. dagelijks verkrijgbaar stel
len. Zooals reeds eerder medege
deeld, is de prijs slechts iets hooger
dan de normale enkele reis-prijs;
voor kinderen wordt geen prijsverla
ging toegepast. Deze retourkaarten
zijn geldig op den dag van afstem
peling in de treinen, die na 18.00 uur
vertrekken, echter mag de heenreis
niet met de nachtsneltreinen afge
legd worden.
Bovendien zijn zij geldig, doch alleen voor
de derde klasse, van Amsterdam c.s. naar
Leiden, Den Haag H.S.M. en Rotterdam DP.-
Beurs en van Haarlem en Leiden naar Rot
terdam D.P.-Beurs, voor de heenreis in de
treinen 1007 en 1045 (Amsterdam C.S. van
6 u. 15 en 10 u. 15) en voor de terugreis in
trein 1104 (Rotterdam D.P. v. 15 u. 02); van
Rotterdam D.P.-Beurs naar Leiden, Haarlem
en Amsterdam C.S. en van Den Haag en
Leiden naar Amsterdam C.S. voor de heen
reis in de treinen 1008 en 1058 (Rotterdam
D.P. v. 5 u. 47 en 10. u. 32) en voor de terug
reis in tr. 1095 (Amsterdam C.S. v. 15 u. 15).
Voorts van Amsterdam W.P. naar Rotterdam
Maas voor de heenreis in trein 554 (Amster
dam W.P. v. 8 u. 24) en voor de terugreis in
trein 557 (Rotterdam Maas v. 16 u. 45) en
van Rotterdam Maas naar Amsterdam W.P.
voor de heenreis in tr. 607/553 (Rotterdam
Maas v. 8.11) en voor de terugreis in tr.
558/254 (Amsterdam W.P. v. 16 u. 58).
Ook zullen, zij het bij wijze van
proef, ingelegd worden goedkoope
treinen van Groningen-Friesland,
van Twente, van Limburg en van.
Zeeland naar Amsterdam, Rotter
dam en Den Haag.
Het eerste paar dezer treinen begint 21
April te loopen en wel van Twente, Deven
ter en Apeldoorn naar Den Haag- (Rotter
dam) en van Zeeland, Bergen op Zoom en
Roosendaal naar Rotterdam en Den Haag
(Amsterdam).
Om de veertien dagen zal uit de genoemde
streken zulk een goedkoope trein loopen, om
beurten naar Den Haag (Rotterdam) dan
wel naar Amsterdam. Zeeland zal in deze
periode voor den zomer elke veertien dagen
zulk 'n goedkoopen trein krijgen en wel naar
Rotterdam, Den Haag (Amsterdam)alle
hier genoemde treinen zullen steeds op
Woensdag loopen, alleen die van Zeeland zal
in de week van Hemelvaartsdag niet op
Woensdag, doch op Donderdag (Hemelvaarts
dag) loopen.
DIRECTEUREN VAN TEN HOPE EN Co's
BANK IN HOOGER BEROEP.
AMSTERDAM, 13 April. Naar wij verne
men zijn de beide bankiers K. en mr. dr. van
O., directeuren van Ten Hope en Co's Bank,
die onlangs door de rechtbank wegens verdifjs-
tering zijn veroordeeld, tot twee en een half
jaar gevangenisstraf met aftrek van voor
arrest, van dit vonnis in hooger beroep gegaan,
zoodat deze zaak weldra voor het gerechtshof
zal worden behandeld.
Voorjaarstentoonstellingen
in Arti en Sint Lucas.
Zaterdag is de voorjaarstentoonstelling in
Arti geopend, die van Sint Lucas was al een
week gaande, zoodat de kunstliefhebbers in
Amsterdam weer te gast kunnen gaan en
er, onder de inzenders menigen Haarlem-
schen kunstenaar begroeten. Wij zullen er
straks een aantal opsommen, doch eerst
even releveeren wat op beide exposities door
belangrijkheid of bijzonderheid de aandacht
vraagt. In het gemeentemuseum werd de
Sint Lueasprijs aan de Haarlemsche artiste
Coba Ritsema toegekend voor een mooi. groot
stillevenschilderij dat haar bekende qualitei-
ten "volledig bevat. In Arti werd een tweetal
premies toegekend een instelling waarvan
wij tot nu toe niet gehoord hadden en
waarvoor de schilders Westermann en Garf
werden uitverkoren ter onderscheiding hun
ner picturale verdiensten. Gerard Wester
mann de geboren romanticus, ontving ze
voor een uitvoerig en gedétailleerd geschil
derd landschap, waarboven een onweer is
losgebarsten. Bliksemschichten doorklieven
het zwerk om in den romantisehen stijl te
blijven in de verte vluchtende koeien heel
even fel belichtend; boomen staan tragisch
en sidderend onder den donkeren hemel, het
is wel een grootsch, schoon onheilspellend
natuurmoment. Boeiend is deze schildering
zeker en ernstig zoo van opvatting als be
handeling. In een ander groot doek toont
Westermann zich van een lichteren kant. Hij
gaf er zijn visie op de Gouden Koets, zooals
die door de Amsterdamsche straten reed.
omgeven door huzaren te paard. Vlot van
teekening, licht van kleur, werd deze luchtige
impressie tot een vreugdig juichen in lijn
en kleur, van een schilder die oranje in zijn
hart en op zijn palet heeft. De bekroonde
schilder Garf zond ditmaal een zijner zeer
beschaafd geschilderde stillevens „kreeften
op een tafel" degelijk en smaakvol behandeld
zooals men dat van hem, die tevens verdien
stelijk portretschilder is, verwachten kon.
Aan portretten is deze Arti-expositie dit
maal rijk en op een aantal er van valt de
aandacht te vestigen. Zoo schilderde Cees
Bolding op een vrij groot doek zijn vrouw en
beide dochtertjes, met een verklaarbaar ge
negen aandachtigheid behandeld, ja, mis
schien zelfs met een beetje te groote angst
valligheid om zijn ietwat nuchtere observa
tie niet te verliezen. Knap is het werk zeker
en volkomeD beheerscht Een antipode van
dezen Bolding vindt ge in dien anderen
Zaankanter, in Jaap Kaal's zelfportret dat,
even kundig van makelij, vol is van muzikale
stemming en nuanceering met een schijn
baar eenvoudig palet bereikt Het portret van
Stientje door Corn. Koning dat een beetje
als pendant van Kaal's zelfportret fungeert,
heeft het daartegen zwaar te verantwoorden.
Weer anders is de schilder Ernst Ley den die
in zijn zelfportret misschien iets van psycho
logische zelfanalyse bedoelde en dan niet
zonder opmerkelijkheid experimenteerde;
zijn andere stuk het portret van Dr. Reik is
minder opzettelijk analytisch, doch naar het
mij voorkomt als schilderkunst beter binnen
de gestelde grenzen gebleven en toch niet
minder interessant.
Nog een portret van een „Medicus" trok de
aandacht, het door Hofker, Rueter's schoon
zoon, geschilderd heerenportret, een fijnkleu-
rig, zorgvuldig en tegelijk indringend werk
stuk. Jaap Dooyewaard schilderde een knap
mondain portret van een Amerikaansch
ambassadeur en werd op zijn beurt gecon-
terfeit door zijn collega Willy Sluiter, die
daarmee een goede beurt maakte en bewijst
dat hij, zoo eenvoudig weg en zonder ver
dere preoccupatie schilderend, nog heel veel
in de mars heeft. Een zittend heerenportret
als J. L. Kleintjes van den schrijver Van
Genderen Stort maakte, zou men zonder veel
commentaar voorbijgaan zoo de catalogus
slechts van een portret van meneer X sprak.
Nu wij weten wie de geportretteerde is, be
geert men meer en zoekt vergeefs naar een
meer vergeestelijkte reproductie naar het
wezen van dezen fijnbesnaarden en tragi-
schen mensch. Meer of minder knap en in
het neutrale zwevend zijn er dan nog por
tretten door Rueter, Goudman, Peizel en
anderen, waaruit blijkt dat men onder de
Arti-leden nog keus heeft.
Jan Sluyters en Huib Luns zijn wel tijdge-
nooten in den studietijd geweest maar daar
houdt ook alle overeenkomst mede op. Het
zittend naakt op den rug gezien van den
eersten is weer vol smeltende kleur, de rug is
prachtig geschilderd en het geheel is weer
werk van een meester. Het wordt alleen op
den duur een weinig eentonig als alle mo
derne schilders hun naaktfiguren bij voort
during van een bak fruit voorzien, druiven,
peren, appels enz. om als kleurrepoussoir te
dienen. Deze soort badkamer-stillevens zijn
in de realiteit immers onwaarschijnlijk en
bovendien niet oorspronkelijk meer.
Huib Luns schilderde met de hem eigen ge
makkelijkheid een kerkelijke plechtigheid in
de San Marco te Venetië. Groote figuren van
prelaten en patriarchen, met een op den rug
geziene hoofdfiguur in het centrum, die vol
komen levenloos in haar mantel staat. De
kleur is bij Luns wel kleurig maar niet levend
en schijnt te verwachten dat de tijd er aan
komt meewerken: het is best mogelijk dat
zulk een schilderij na vijftien, twintig jaar
er veel rijper en doorvoeder uitziet en de
schraalheid van thans kwijt raakt. Daarop
behoeft men bij Martin Monnickendam niet
te wachten die heeft, als steeds, weer een
briljant stuk schilderkunst geproduceerd dat
sommigen misschien weer te luidruchtig
mag lijken, maar dat dan toch maar weel
een sterk staal van persoonlijke kunst op ge
zonde traditie opgebouwd vertegenwoordigt.
Hij geeft ditmaal een „Museumfeest" met
dozijnen personen op trappen en in de vesti
bule van het Rijksmuseum; in avondkleedij
en feestelijke stemming. Als men zich aan
Monnickendam's uitbundige kleurigheid even
gewend heeft en in de détails doordringt ko
men uit de massa de enkele figuren los en
herkent men, geamuseerd, bekende figuren
uit de kunstwereld, in de hen typeerende
houdingen: minister Slotemaker de Bruïne,
Mr. Dr. Baron A. Röell, Huib Luns, enz. enz.
Zonder in de caricatuur te vervallen gaf
Monnickendam hier geestige portretjes, on
deugend zonder grof te zijn en wat hoofdzaak
is, buitengewoon goed geschilderd. Wie doet
hem dat na! Het is inderdaad een beetje mal
dat deze schilder in geen enkel Hollandsch
museunï vertegenwoordigd isof neen, dat
is niet juist, in het Haagsch Gemeentemu
seum heeft men er onlangs een cadeau ge
kregen van een groep bewonderaars van den
schilder; maar of het reeds opgehangen is,
is mij niet bekend.
Als wij in ons boekje nagaan wie uit onze
omgeving op deze Arti tentoonstelling ver
tegenwoordigd zijn dan moeten wij wel tot
de overtuiging komen dat Haarlem rijk aan
schilders is. Wij noemen ze in alphabetische
volgorde en vinden dan H. F. Boot, met een
ateliershoek, mevr. Jos. de Jonge met een
sneeuwgezicht, den veteraan A. L. Koster,
met bloeiende boomen en tulpen, J. C. Rit
sema met een schetsmatig, doch sterk land
schap: Zomerdag. L. H. Schutte met een
handig groot figurenstuk „Mei-avond in An-
dalusië", Kees Verwey met een heel interes
sant. gedivisionneerd geschilderd „Voorjaar"
dat aan Van Gogh's rustige periode in As-
nières herinnert; Jan Visser met een „ouden
man". Herman Vreedenburgh met een stil
leven en een sluisgezicht, mevr. Woutersen-
Van Doesburgh met een Kwan Yin en D.
Harting tenslotte met een aquarel eener Gla
diool en teekeningen uit de Soesterduinen.
Wij mogen deze aanteekeningen niet af
sluiten zonder een knap schilderij van Jurres
vermeld te hebben en de aandacht te hebben
gevestigd op een paar zeer bijzondere cu-
rieuse stillevens van Josef Teixeira de Mattos
die om hun verfijndheid van arbeid en visie
die aandacht verdienen, en een nieuwen en
gelukkigen kant van dezen schilder vertoo
nen. Als geheel, geen slechte tentoonstelling,
dit voorjaar. Integendeel.
J. H. DE BOIS.
Juist dezen éérsten, werkelijken lentedag
Dat ik het voel opstijgen onder mijn schedel
dak zoo licht als lucht en voel nêerdalen langs
mijn dijen, over mijn knieschijven naar mijn
kuiten tot ónder in mijn enkels, traag als
stroop, zwaar als zand.
Dat je juist op dézen dag, nu iedereen zegt:
„hè hè, eindelijk m'n winterjas uit" en een
wandeling door den nieuwen zomer maken
gaat en zichzelf misschien tracteert op een dit-
of-datje op 'n koffiehuisterras.... wat krijgt
zoo'n dag een volkómen ander aanzien voor
mij, mét griep, binnen. Iets zieligs, iets on
werkelijks, iets bijna-onverdraaglijks.
Het is, of je gezellige kamer met allemaal
boeken en kranten en dingen die je lief zijn
een ce,l wordt; een grauwe, vervelende hoofd-
pijn-en-klamme-handen-verwekkende kerker;
of de stilte, die ik anders altijd zoo oprecht
kan waardeeren wanneer ik haar vrijwillig
zoek een zware fluweelen doek is, waar
onder alles versmoord wordt; je levenslust, je
dadendrang, je eetlust en je belangstelling-
voor mensch en wereld.
De lucht is zóó stralend.
En de zon schijnt zoo fel op het voortuintje,
waar de hond van den buurman alle zes hya
cinten heeft vertrapt, die er als een symbool
van verkreukelde en verfomfaaide illusies half
bij-hangen en half bij-liggen.
Vanwege de griep en de verschrikkelijke
verkoudheid mag ik er van mijn huisgenooten
mijn gemak eens van nemen en het is mij
toegestaan wat langer in bed te blijven.
V r ij w i 11 i g een uurtje langer kan een
zee-van-weelde beduiden, maar onvrij willig
wordt het een broeische, op dezen zomermor
gen afzichtelijk-luie bedoening, die je niet uit
houdt
En: „Kleê-ja maar niet an vandaag; trek
over je pyjama een kamerjas aan en blijf
zóó maar zitten in een makkelijke stoel."
Niets is degenereerender, verslappender,
slonziger en suffer dan zóó te zitten en rond
te loopen en zes zakdoeken te verbruiken en
al maar thee en koffie en. van de eene kamer
naar de andere. En een halve krant. Zestien
pagina's boek. Een boterham. Een kopje kof
fie. Een halve cigaret. En een halve ruzie
met je liefste huisgenoote, omdat die zegt:
„je bent heelemaal niet ziek, alleen maar 'n
beetje verkouden."
Stel je voor: heelemaal niet ziek! En al die
zakdoeken dan?
En die lichtheid in je hoofd? En die luste
loosheid?
Die fletse, waterige oogen?
Een brutaliteit om te veronderstellen dat
ik niet ziek ben en harteloos, liefdeloos, zor
geloos bovendien.
Wat een klimaat in Nederland! Gisteren
winter, vandaag zomer. Wat een mènschen!
Die boven mij en naast mij de radio zoo luid
mogelijk hebben om toch maar vooral niets
te missen van wat mij een gruwel in de
ooren is.
Wat een land,
Wat een wereld.
Wat een klimaat.
Wat een mènschen.,
Alles 't zonlicht en de ziekte en die volle,
teedere, stralende lente incluis grauw en
domp en suf. En een neusnou ja
daar spréék je niet overmaar dat is nu
al de zevende zakdoek.
„Jij vindt 't bést eens lekker om lui te zijn."
En hoe harteloos je medemensch zijn kan,
die niet weet wat lijden en wat melancholie is.
Zoo'n halfzachte, halfzieke zonnedag wéét
je: de mensch is eenzaam; het genie is,
dóór de eeuwen heen, gedoemd om miskend
te zijn en te blijven; ge moet uw eigen erw
tjes doppen.einsam bin ich nicht al-
leinejawèl mevrouw
De melkboer heeft vanmorgen aan de deur
gezegd: „heeft meneer óók al griep, er zijn
héél veel menschen grieperig op het oogen-
blik
Die man heeft tenminste een hart.
Die melkboer weet, dat ik een beetje troost
nu zoo goed gebruiken kan
Mr. E. ELI AS.
Werkloosheid te Amsterdam
mindert sterk.
Aan het einde van Maart stonden als niet
geplaatst nog bij de gemeente-arbeidsbeurs
te Amsterdam ingeschreven 56.201 werkzoe
kenden, waarvan 52.638 werkloozen naar
eigen opgaaf alsmede 231 gedeeltelijk werk
loozen.
Bij vergelijking met het einde der vorige
maand, toen het aantal werkloozen 55.601
bedroeg, blijkt, dat dit aantal aan het einde
van de verslagmaand 2963 lager is.
Vergeleken met de cijfer aan het einde van
dezelfde maand van het vorige jaar, toen
59,833 werkloozen werden genoteerd, vertoont
Maart een daling van 7195 als gevolg van
verbeterde conjunctuur. In het totaal aantal
werkloozen is nog begrepen een getal van
1852 werkloozen, die tijdelijk in werkver
schaffing arbeiden.
EEN HUIS TOTAAL LEEGGESTOLEN.
Een merkwaardige inbraak is Maandag te
Nijmegen gepleegd. Tijdens de afwezigheid
van den bewoner B. W. V., hebben inbrekers
zijn woning in de Groote Gas leeggehaald. De
geheele inboedel hebben de dieven meege
nomen. Er was geen geld in de woning aan
wezig. Van de daders heeft de politie nog
geen enkel spoor ontdekt.
AGENDA VOOR BEVERWIJK
DINSDAG 13 APRIL
Luxor Theater, Breestraat: „De Weg naar
Glorie" en „Meisjeslyceum", 8 uur.
WOENSDAG 14 APRIL
Kasteel „Marquette", Heemskerk: Bloe
mententoonstelling. V.m. 10 uui.
DONDERDAG 15 APRIL
Luxor Theater, Breestraat: „De Weg naar
Glorie" en „Meisjeslyceum", 8 uur.
Kasteel „Marquette", Heemskerk: Bloe
mententoonstelling. V.m. 10 uur.
AGENDA TE HAARLEM
Hed en:
WOENSDAG 14 APRIL
Palace Filmac: 11—5 uur: Doorloopend 50
minuten wereldnieuws.
Luxor Sound Theater: „San Francisco
voor de derde week geprolongeerd. 2.30, 7 en
9.15 uur.
Frans Hals Theater: „De charge van de
lichte brigade", 2.30, 7 en 9.15 uur.
Cinema Palace: „Man en Vrouw". 7 en
9.15 uur.
Rembrandt Theater: „Pygmalion", gepro
longeerd. 2.30. 7 en 9.15 uur.
Teyler's Museum, Spaarne 16. Geopend op
werkdagen van 11—3 uur, behalve 's Maan
dags. Toegang vrij.
DONDERDAG 15 APRIL
Groote Kerk; Orgelbespeling 3—4 uur.
Palace Filmac: 11—5 uur: DoorJoopend 50
minuten wereldnieuws.
Bioscoopvoorstellingen 's middags en des
avonds.