PU ie t 25065.- Kerstmis /CkoPDBn ET VIERT UW KERSTFEEST TRITAX GARAGE TRITAX 8115 ED. RUS E CaféS. Rumping WILDAVOND I Zaterdag le Kerstdag GESLOTEN ERRES RADIO Kerst kransen Kerstgeschenk Jac. Wisker Wij zijtt ZO fiCt. yaedkaapu Jleisko-sie-n tvimcUft vteyoed!! KANAALSTRAAT 63 TELEFOON 5501 295 DAMESSCHOENTJES ortm 107 B. KRAAY Duinvlietstraat 50 Het kerstfeest in de Middeleeuwen en later VUSJK's Bakkerij IN EEN KEURIG ZWART OF DONKERBLAUW COSTUUM Wij hebben er een geweldigen voorraad in, in alle kwaliteiten en modellen 34.75 - 29.75 - 28.50 - 27.50 24.50 - 22.75 - 19.75 - 18.75. COLBERTS en VEST 27.50 - 25.75 - 18.50 FANTASIE-PANTALONS ƒ11.50 - 9.50 - 8.50 - 7.50 5.95 - 5.75 VOOR UW JONGENS PLUS-FOURS PAKJES in ver schillende kleuren en kwali teit, blauw, bruin, groen ƒ15.75 - 14.— - 15. - 12.50 - 11.75 - 10.25 - 9.50 - 8.75 - 7.25 - 4.25 - 5.65 JONGEHEEREN-COSTUUM MET LANGE PANTALON 14.50 - 14.75 - 12.50 - 11.25 «li IJ M U I D E N BREESTRAAT 164 BEVERWIJK Geeft a.s. VRIJDAGAVOND een 1 u AANVANG 8 UUR O.l.v. H. DE CLERK MODERNE bruin, blauw, zwart suede zwart, bruin kalfsleder, B lAlA'? S617139^ met cuba hakje. «50/4Z MOOIE PASVORM. I ER IS EEN FORMA NATURA SCHOEN VOOR IEDEREN VOET! GEHEEL VRIJ LIGGEN UW TEENEN IN DE fORMA NATURA SCHOENEN W. STERK EN ZEEWEG Êgt, A. BLOEMENDAL ^2* FABRIKANTEN J. MANNAERTS TIIBUI ZN. GÉDIPl. PR ACT! PEDISTEN TELEF. 40 3 7 IJMU1DEN (O.) ONTWERPER DER F. N. SCHOENEN Gedurende de Kerst-week ontvangt „FLUKS" de gasten in zalen die door een passende versiering van hulst en sparregroen' nog gezelliger zijn dan ooit. De harslucht der dennen mengt zich met de verlokkende geuren van koffie en wijn-groe, en het verleidelijk uiter lijk van het Kerstgebak, tart de eetlust dei- bezoekers. Roomsoezen, warme Appelbollen van een penning, en kerststaven van de bekende fijne kwaliteit, van een of twee penningen vormen de hoofdschotel der Kerst-tractaties die, als alles wat „FLUKS" serveert, met volle recht aanspraak maken op de titels van „VEEL, FIJN en VERSCH". Speciale, fraai gedecoreerde Kerst-taarten, die twee of vier penningen ko;ten, zullen de bezoekers gaarne medenemen, als .zij, na een langdurig bezoek aan „FLUKS" zeer voldaan huis waarts keeren. RESTAURANT „FLUKS", GROOTE HOUTSTRAAT 21 HAARLEM. Op Oudejaar bakt „FLUKS" weer de beroemde oliebollen-met- krenten, vier stuks voor een penning van W/2 cent. BELUISTER DE KERSTKLANKEN DOOR Schitterende ontvangst v. alle stations. Visscherijberichten: heldere weergave. VAN HEES Co. levert u deze toe stellen op gemakkelijke betalings conditie. Komt eens hooren en vraagt inlichtingen bij onzen agent: STEPHENSONSTRAAT 61 TELEFOON 4525 IJMUIDEN PHILIPS-RADIO zonder vooruitbetaling en op zéér gemakkelijke betalingsvoorwaarden bij S P I D O'S Radio- en Rijwielmagazijn ZEESTRAAT 3 BEVERWIJK. HEEREN KAPSALON „WATERVLIET" Laat Uw HAAR voor de Kerstdagen vakkundig ver zorgen door AB. MORCUS, Watervlietstraat 47, Velsen-N. Tevens Uw adres voor de meestbekende merken TABAK, SIGAREN, SIGARETTEN en PARFUMS. Met de Feestdagen op reis, Nu, dat vinden wij eens wijs. Vraagt U daaromtrent eens prijs En ga niet over één nacht ijs. Mogen'wij U daarom raden, Bij de TRITAX aan te gaan. Omdat U dan van prijs en wagen, Absoluut verbaasd zult staan. MEERSTRAAT 4 BEVERWIJK TELEF. 5555 IN KLOKKEN, HORLOGES EN WEKKERS WEKKERKLOKJES, COLLIERS, ARMBANDEN, RIN- GEN en vele andere sieraden zijn wij ruim gesorteerd en hebben steeds het nieuwste. Geeft iets goeds met Kerstmis en koopt het bij H. STUTVOET Hoofdstraat 146 - Santpoort UURWERKEN OPTIEK GOUD EN ZILVER ALLE UURWERKEN MET GARANTIE is heden gevallen op nummer De houder van dit nummer heeft het CENTRAAL KWITANTIE, welke prompt is uitbetaald aangekocht bij den vertegenw. Velsen-Noord r-OEVEEL jaren en eeuwen zelfs zag de wereld vergaan en met welk een onafge broken regelmaat werd tel ken j are het heilige Christenfeest, het Kerstfeest gevierd. Laat ons dit maal eens enkele oogenblikken. stil staan bij de Kerstmis-viering in de Middeleeuwen en daarna Er bestaat een beschrijving van de viering van het Kerstfeest in de Utrechtsche Dom kerk (d.w.z. de oorspronkelijke, want de te genwoordige dateert eerst van 1254), om streeks het jaar 1150. Het is een enorme ruimte die de Domkerk bood en nochtans bleek zij .niet toereikend om de menigte edellieden en poorters te ont vangen die het feest wilden bijwonen. En dan waren daar behalve dezen nog honder den dorpers die alom uit den omtrek bijeen gestroomd waren om deel uit te maken van de kerstviering. Ditmaal zou ter viering van de Kerstmis de geschiedenis van de geboor te van Jezus in een beurtzang worden be handeld, een beurtzang die zou worden uit gevoerd door priesters en koorknapen. Na een kort orgelvoorspel volgt een zeer korte on derbreking -de muziek zwijgt en dan, plotseling, klinken de stemmen der priesters (zingen het lied van de engelenscharen) die zich verheugen, omdat „het eeuwige heil voor het menschelijk geslacht verschenen is". Dan klinkt daar helder als kristal de stem van enkele koorknapen die het „Eere zij God in den Hooge" inzetten. Wat nu volgt is een zangspel van vraag en antwoord: „Wien zaagt gij, herders" enz. klinkt uit vele kelen en de koorknapen antwoorden: „Den geboren Heiland zagen wij te midden der engelenscharen". Op deze plechtige en melodieuze wijze be handelden de priesters en koorknapen een gedeelte van de gewijde geschiedenis en de menigte luisterde zwijgend toe. Onnoodig te zeggen dat er vrijwel alles van de gezon gen tekst voor de toehoorders verloren ging, omdat die tekst in het Latijn, de taal dei- kerk, gezongen werd en dat bleef tenslotte voor de priesters niet verborgen, zoodat zij hun gezang illustreerden door gebaren en verklarende teekens. Een kribbe met het Christusbeeld werd vervolgens op het koor geplaatst en bij de dan volgende begroeting van de wijzen uit het Oosten, zagen de toeschouwers drie koningen die de kribbe naderden om den Heiland te begroeten en Hem hun gaven te offeren. Deze geheele wijze van kerkelijke kerst herdenking viel bij de menschen bijzonder in den smaak en naarmate de priesters die be langstelling zagen groeien, gingen zij er op den duur zelfs toe over om het gezongen La tijn te vervangen door de landstaal. Tal van predikers legden zich toe op soms zeer plastische voorstellingen die niet nalie ten grooten indruk op het volk te maken. Zoo verhaalt de biograaf van den beroemden stichter der Franciscaner-orde, Franciscus van Assisi dat deze op het Kerstfeest bij voorkeur in een stal predikte, bij een os en een ezel. In de geschiedenis is het ons veroorloofd groote sprongen te maken en zoo lezen wij in een beschrijving van een Kerstfeest viering ih de kerk te Delft in 1498 van de priesters dat zij „tot verscheyden doeren der kercken te pairde inne quamen rijden, elx met sijn gheselscap vergaderende in 't mid den der kercken" enz. Gewoonlijk werden op den feestdag zelve slechts.de stal van Bethle hem met den os, den ezel en de herders voor gesteld. De zooeven genoemde Franciscus van Nee, nee, ik ben niet het Kerstmannetje. (Tit-Bits). Assisi was de eerste die ter gelegenheid van de viering van het Kerstfeest een kribbe op richtte en dat voorbeeld vond spoedig alom navolging en er werden waarlijk geen kosten gespaard om heel het „mysterie-spel", zoo als het genoemd werd, op een „Godewaardige wijze" uit te voeren. En om tenslotte eenig denkbeeld te maken van de pracht, die men daarbij dikwijls ten toon spreidde, zij hier gememoreerd dat Bisschop David van Bour- gondië aan de Utrechtsche Domkerk een kribbe schonk die van massief goud ver vaardigd was Er was natuurlijk een tijd dat de Kerst boom zijn intrede in de Germaansche landen nog niet gedaan had en voordien werden er in geheel West-Europa, tot in de armoedigste huizen toe, zgn. Kerstblokken gebrand. Nog heden ten dage worden er in bepaalde stre ken van enkele landen nog sporen van dit gebruik gevonden. Zoo'n kerst-blok werd in Frankrijk een „buche de Noël" genoemd en in Engeland een „Yule-log", terwijl men in Vlaanderen van „kerstavondblokken" sprak. Het ontsteken van de Yule-logs in Engeland was geen algemeen gebruik. Men nam dan op den Kerstavond, dat wil dus zeggen de avond vóór den eersten Kerst dag, een zwaar blok, doorgaans het onderste deel van een zwaren boomstam, legde dat op het open haardvuur en stak het met een ge deeltelijk verkoold en weer gegloeid stuk hout, dat, van het vorige blok was overge bleven, aan. Dat stuk hout van het vorig jaar was nauwgezet het heele jaar door in het huis bewaard, meestal onder een bed of ergens in een hoekje en het heette dan dat de woning daardoor behoed was door het hemelvuur en andere rampen. De lecUn van het gezin schaarden ,zich nu om het bran dende blok hout en kortten dan den tijd met vroolijke scherts en gezang. Dat daarbij vol op werd gegeten en gedronken behoeft wel nauwelijks betoog. Het kerstblok zelve dankt weer zijn oor sprong aan de vuren die in den ouden tijd door de toen nog heidensche Germanen ontstoken werden op de bergen, de bekende offervuren, die aan den Zonnegod waren ge wijd en die ter aanduiding van zijn overwin nende kracht dienden. Dikwijls ook werd het kerstblok alvorens te worden aangestoken met kransen Versierd en wij zien hier al weef een merkwaardige gelijkenis met het latere versieren van on zen Kerstboom. Herst in de zestiende eeuw de juiste tijd is natuurlijk niet precies bekend r— ont stond de gewoonte van het geven van kerst geschenken. Of en in hoeverre deze geschen ken een symbolische beteekenis hadden, valt moeilijk uit te maken. Er blijft zeer zeker ruimte voor de veronderstelling dat de ge woonte van het geschenken geven haar be staan dankt aan den weerzin der Protestan ten om het Sint-Nicolaasfeest te vieren, zoo dat het Kerstfeest daarvoor een vergelding beteekende; ook dat is niet met zekerheid uit te' maken. Laat ons besluiten met een merkwaardige bepaling van de Provinciale Synode van Dordrecht, in 1574 gehouden en waaruit blijkt dat de Hervormde kerken in ons land weinig ophadden met de viering van het Kerstfeest. Zij luidde nL: „In betrekking tot de feestdagen, waarop men. evenals op Zon dag, niet arbeidt, maar vergadert in de ker ken, besluit de Synode dat men tevreden moet zijn met den Zondag. De onderwerpen echter, bij de herdenking van Christus' ge boorte gebruikelijk, mogen behandeld worden op den Zondag vóór den Kerstdag en het volk moet zoo bearbeid worden, dat de feest dagen worden afgeschaft". Later, tijdens de Synode van Dordrecht in 16181619 werd het besluit genomen, waar door ed gemeenten behalve den Zondag, ook het Kerstfeest, Paschen en Pinksteren met den daarop volgenden dag zouden vieren, een besluit, waaruit dus een mildere en toegeef lijker houding van de kerk tegenover het volk sprak.... Jusns y a WOOT)E UW ADRES VOOR WEIHNACHTSSTOLLEN, FIJNE KERSTBROODJES EN GEBAK is STATIONSWEG 237 93 MUIDEN-OOST Met St. Nicolaas iemand vergeten? Maak het dan goed met een Wij helpen U keus maken. Kijk maar WW Dit alles en nog veel meer heeft ^Breestraat 68, Beverwijk Telef. 3140 (t.o. 't Postkantoor) Reparatie-inrichting voor alle Electr. Apparaten en Rijwielen AUTOPEDS KINDERFIETSDES ZADELS RIDWIELLAMPEN LEESLAMPEN HUISKAMERLAMPEN SLAAPKAMERLAMPEN KEUKENLAMPEN GANGLAMPEN HANDWARMERS SPATSCHERMEN REGENPIDPEN MOTORHANDSCHOENEN MOTORDEKKERS STRIDKIDZERS STOFZUIGERS ENZ. ENZ. Versterken van rijwiel dynamo's en denkt aan Uw achterlichtje. Wij hebben ze met Rijks- keur reeds vanaf 20 ct.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1937 | | pagina 8