prist hU
ismêtevmmfeH
DapMadtettome
Europeesche kunst in de 17de eeuw.
LUIDSPREKERS
Lessen
Personeel
gevraagd
Personeel
aangeboden
Huizen
gevraagd
Huizen
aangeboden
Huisraad
gevraagd
Kost- en
Inwoning
Kamers
gevraagd
Kamers
aangeboden
Londensche Academie exposeert meester
werken der Hollandsche School.
Portret van den Franschen kunsthandelaar Francois Langlois, door Ant. van
Dyck, uit de collectie van Viscount Cowdray.
Prachtige collectie Rembrandts.
f -4 LS het he
i' litiek u
tijden sl<
mmihelar
LS het heden n niet bevalt, als de po-
i verveelt, als u vindt, dat de
slecht zijn, dat de moderne
meubelen ongemakkelijk, de belas
tingen te hoog en de japonnen van mevrouw
te duur zijn, enfin, als u eens naar de „goede
oude tijden" verlangt, kom dan eens in de Lon
densche Royal Academie of Arts en loop eens
door de pas geopende tentoonstelling: „De
Europeesche kunst in de 17de eeuw". U krijgt
hier niet enkel schilderijen en teekeningen te
zien, maar ook meubelen, kleeren en gebruiks
voorwerpen, alles uit de „Gouden Eeuw" en
niet alleen uit één enkel land, maar haast uit
alle landen van Europa. Ik denk niet, dat het
deze idee van een „vlucht uit het heden" was
die den President der Academie, Sir William
Llewellyn, deed besluiten deze tentoonstelling
in te richten. Maar het ongewilde effect wordt
al dadelijk bij het binnentreden bereikt. Wie
hier komt, vergeet voor een urtje de kranten
berichten uit China, de beurs, het nog niet-in
gevulde formulier voor de Personeele Belas
ting, zelfs den grijzen Londenschen motregen,
welke buiten onophoudelijk op de zwarte trot
toirs neerval en op het zelfingenomen gezicht
van Sir Joshua Reynolds, die zijn steenen pen
seel boven de keurig op een rijtje staande
Roll's-Royces uitsteekt. Wie hier vandaan
gaat, weet dan ook, dat in de „Gouden Eeuw"
de stoelen ook vrij ongemakkelijk waren, en
dat er japonnen waren zóó mooi en zóó kost
baar, dat een eerlijk man soms 12 jaar lang
hard moest werken om er één enkele te kun
nen betalen. Alleen de Rembrandts waren een
tijd lang goedkoop, maar toen was de „Gou
den Eeuw" eigenlijk al weer achter den rug.
De beroemde Londensche tentoonstellingen
van „Vlaamsche kunst", „Hollandsche kunst"
enz. tot en met „Chineesche kunst" hebben
meer bezoekers naar de Royal Academie ge
trokken dan ons land inwoners telt. Dit succes
deed de idee opkomen een nieuwe reeks ten
toonstellingen te doen plaats vinden, welke
niet meer aan de kunst van één enkel land
gewijd zouden zijn, maar aan de kunst van
alle landen gedurende één enkele eeuw. De
eerste tentoonstelling van deze reeks heeft de
17de eeuw tot motto.
Pioniers der Kunst.
Elke tijd heeft haar kunst die afhankelijk
is van politieke, economische en sociale fac
toren welke in deze periode beslissend zijn.
Gedurende het eind van de 16e en het begin
van de 17de eeuw werd de toekomst van
Eeuropa in dien Noord-Westelijken uithoek
van het continent gesmeed, waar een jong
volk voor zijn vrijheid en zijn geloof den strijd
aangebonden had tegen de wereldmacht van
de Spaansche monarchie en van de Katholieke
Kerk. Deze historische strijd van vrijheid
tegen dwang en de historische zege van de
democratie op het totalitaire absolutisme wa
ren de belangrijkste politieke factoren der 17de
eeuw, en het is daarom ook niet toevallig dat
de Hollandsche kunst in het middelpunt der
Londensche tentoonstelling staat. Vier van de
tien zalen herbergen onze 17de-eeuwsche
meesters, die de wereld een volkomen nieuwe
schilderkunst gebracht hebben. Dit wil niet
zeggen, dat deze kunst niet, zooals elke andere,
uit tradities van vroegere generaties voortge
komen is en gedeeltelijk ook invloeden uit het
buitenland in zich opgenomen heeft. Maar
toen Frans Hals zijn „Malle Babbe" schilderde
of Hobbema zijn landschappen, - bestond er
buiten Holland niets wat ook maar eenigszins
daarop leek. Deze nieuwe kunst is natuurlijk
niet „zoomaar" ontstaan, omdat de schilders
plotseling besloten hadden „nu eens iets heel
nieuws" te gaan maken. Veeleer was ze onder
den dwang der omstandigheden geboren, on
der den dwang der sociale en economische
factoren voortgekomen uit de politieke en reli
gieuze emancipatie, den strijd en de over
winning. Het tegenoffensief van het Spaan
sche absolutisme en van de Katholieke Kerk
werd niet uitsluitend te velde uitgevochten
maar ook met wapens, welke wij tegenwoordig
„propaganda en volksvoorlichting" zouden
noemen. Deze propaganda werd met behulp
van geschriften en tractaten, vooral echter
door het middel van de beeldende kunsten ge
leid. In die dagen toch bereikte het schilderij
in de kerk of het standbeeld op een plein veel
grootere deelen des volks dan het geschreven
of gedrukte woord. Zoodoende waren de mo
narchie en de kerk de grootste opdrachtgevers
der beeldende kunstenaars en had de kunst
der Katholieke landen een sterk propagandis
tisch karakter.
Ontstaan der genrestukken.
In de Noordelijke Nederlanden ontbraken
deze machten; er ontbrak hun dwang, echter
ook geld. In Holland waren toen noch de pa
leizen aan welker muren drie-meter-hooge
Leerlingen van den Meester.
Geen andere Hollandsche meester heeft
gedurende de 17e eeuw zoo vele leerlingen
gehad als Rembrandt. De meeste zijn in
Londen met nog vrijwel onbekende werken
vertegenwoordigd. Tot de belangrijkste be-
hooren de twee prachtige vroege schilderijen
van Nicolaes Maes „De Keuken" uit de col
lectie Lord Swaytley en het „Melkmeisje" uit
de verz. Rothschild. Dit laatste schilderij
maakte vroeger deel uit van de Amsterdam-
sche collectie van Loon, welke in 1878 en bloc
door de Rothschilds gekocht werd. Sinds
meer dan 70 jaar was dit schilderij op geen
publieke tentoonstelling te zien. Het heeft
nog al de kwaliteiten, welke alleen de vroege
werken van Maes bezitten, werken zooals ze
tegenwoordig, helaas, nog enkel maar in En-
gelsche particuliere verzamelingen voorko
men.
Wij zijn hier op de Hollandsche schilde
rijen vrij uitvoerig ingegaan, niet alleen om
dat dit thema den Hollandschen lezer het
meest interesseert, maar ook omdat deze
afdeeling in vele opzichten de belangrijkste
is. Dit neemt niet weg, dat ook in de andere
afdeelingen stukken van buitengewone kwa
liteit te vinden zijn; zeldzame, mooie en in
teressante werken van groote meesters. In
een volgend artikel komen wij hierop uit
voeriger terug. Voor diegene onder onze le
zers, die op een kunsttentoonstelling met
voorkeur op valsche schilderijen jagen, ver
melden wij, dat in Londen ook hiervoor ge
zorgd is: de obligate „valsche Frans Hals"
ontbreekt er niet.
Dr. N S. TRIVAS.
portretten of „Kruisingen" konden hangen,
noch waren er vorsten, die ze bestelden en
betaalden. Daarentegen nam de algemeene
welvaart na de oorlogen zienderoogen toe:
handel en scheepvaart bloeiden en brachten
steeds meer rijkdom in 't land; huizen werden
gebouwd en moesten versierd worden. Zoo
.cwam de vraag naar schilderijen van klein
formaat en de nieuwe opdrachtgever dicteerde
nieuwe thema's.
Het mysticisme was in den ban. Den nieu
wen mensch, burger der jongste republiek,
interesseerde vooral de reeële wereld; het
land dat hij en zijn vaderen verdedigd had
den, de zee en de schepen die hem rijkdom
brachten, het „gewone volk" waaruit hij
voortgekomen was en de „deftige burger
stand" waartoe hij graag gerekend wilde
worden. Zoo ontstonden de „genres" der rea
listische Hollandsche kunst: het landschap,
het zeestuk, het boerenstuk en het zooge
naamde „burgerlijke interieur". Zoo zien wij
op de Londensche tentoonstelling prachtige
landschappen van.Hobbema, Ruysdael, Cuyp.
e.a:. zeegezichten van Capelle, van de Velde
enz., boerenstukken van Ostade en Jan Steen,
en stille, voorname intérieurs van Vermeer
van Delft, Pieter de Hoogh, Metsu e.a.
Het genie: Rembrandt.
Boven al deze „specialisten" staat één ge
nie: Rembrandt. Hij voelde zich door alle
thema's aangetrokken, hem interesseerden
alle technieken. Hij was universeel, tragisch
en misschien minder symbolisch voor zijn
eeuw dan wij denken. Het tragische open
baart zich ons al dadelijk, in de eerste zaal,
welke aan de Hollandsche kunstgewijd is en
waar drie zelfportretten van Rembrandt
naast elkaar gehangen zijn. Drie zelfportret
ten uit verschillende jaren, de meester als
jongeling, als man en als grijsaard: de meest
authentieke biografieUit het vroegste,
1632 gedateerde portret, blikt een jonge man
vol zelfvertrouwen op den beschouwer; het
dunne snorretje en de elegante groote hoed
verraden den dandy. Dit portret moet kort
na Rembrandt's vestiging te Amsterdam
ontstaan zijn. Later kwam het in het bezit
der familie Orléans, werd gedurende de
Fransche revolutie naar Engeland gebracht
en door Lord Egremont gekocht. Van diens
nazaten heeft de „kranten-lord" Viscount
Rothermere het verworven, die het voor de
tentoonstelling afstond.
Het tweede zelfportret (uit de coll. Hey-
wood—Lonsdale) moet jaren later ontstaan
zijn. De meester ziet er veel ouder uit. Nog
kijkt hij trots de wereld in, maar de zorge
loosheid van het jeugdige zelfportret is ver
dwenen; de blik is zorgelijker geworden, het
licht zachter, de kleur dieper en het schilde
rij mooier. Op het derde portret, dat vermoe
delijk omstreeks 1660, dus een tiental jaren
voor Rembrandt's dood geschilderd is, zien
wij een ouden man. Geen spoor van élégance,
ijdelheid of zelfbewustheid. Geen spoor ook
van wanhoop of neerslachtigheid. Diepe wijze
oogen fonkelen uit het donker van den ach
tergrond, uit de diepte van een oude vuile
vernis. De oogen verraden leed en berusting;
geen pose, geen geste, maar welk een schil
derij Dit portret is kort na den oorlog dooi
den Italiaansche Marchese Guido Serra di
Cassano voor een luttel bedrag van de hand
gedaan en bevindt zich thans in het bezit
van Mrs. W. R. Mitchell, die onlangs een bod
van 125.000 gulden van de hand gewezen zou
hebben.
Behalve de zelfportretten herbergt de Lon
densche tentoonstelling nog vier andere
schilderijen van Rembrandt, alle belangrijk
genoeg om er een heel artikel aan te wijden.
Wij zullen deze verzoeking echter weerstaan
en hier enkel over het „Portret van Admiraal
Cornells Tromp" hebben, dat tot de laatste
werken van den meester behoort en sinds
meer dan 60 jaren niet in het openbaar ten
toongesteld was. Of het 1667 gedateerde por
tret werkelijk den admiraal voorstelt, die
toen pas 38 jaar oud was, is niet zeker. Maar
wie het model ook zijn moge, het portret be
hoort tot de geweldigste en mooiste werken
uit des meesters laten, tragischen tijd. Inte
ressant is, dat het gedurende de 18e eeuw
als „Van Tromp bij Frans Hals" bekend was,
totdat in 1821 op een tentoonstelling de volle
signatuur van Rembrandt ontdekt werd. De
ruimte ontbreekt ons om op de overige schil
derijen van den meester, op zijn etsen en op
de vele teekeningen in te gaan, welke hier
te zien zijn en waarvan de mooiste uit de
Koninklijke verzameling op Windsor Castle,
uit de collectie van den Hertog van De
vonshire en uit het Ashmolean Museum in
Oxford afkomstig zijn.
SPAANSCHE EES GEVRAAG».
Brieven met Inlichtingen G 861
bur. van dit blad
TIMMERLES gevraagd (meube
len). Br. met prijsopg. G 862 bur.
an dit blad
DWTSCHE EES GEVRAAGD.
Hoofdzakelijk voor verbetering v.
uitspraak en behandeling van
gedichten. Br. met cond. G 924
bur. van dit blad
ITAERAANSCHE EES gevr., voor
•stbeg. (gezamenlijk). Br. m.
cond. G 961 bur. van dit blad
TAFELTENNIS.
SHOT—H.T.T.C.
Bovengenoemde wedstrijd is in een gede
cideerde overwinning voor H.T.T.C. geëin
digd. Frankenhuyzen wist een set van Heeck
te winnen. De beslissende set verloor hij
slechts met klein verschil (2110, 1621
2117). Van Telchuys (21—14; 21:9) en
Vetter (2111, 219) verloor hij met groot
verschil.
Waanders wist Telchuys een set te be
dwingen (2115, 1521, 21—10), maar tegen
Vetter had hij niets in te brengen 216,
21—5.
Nidelsteyn Walter, die voor Sonneborn in
viel, bracht het tegen Vetter in de eerste
set niet verder dan drie punten, in de tweede
ging het beter en nu scoorde hij 1-8 tegen-
punten.
Van Heeck (219, 21—6) 'en Telchuys
(2321, 2117) verloor hij in-twee sets.
Het dubbelspel werd gewonnen door Vet
terTelchuys met 21;12, 19^21, 21r—12 van
Frankenhuysen-Waanders.
Tweede klasse:
H.TT.C. 3—Barna 2
T.O.G. 1 J—H.T.T.C. 2 D 2—8
Derde klasse:
H.T.T.C. 4Barna 5 5—5
T.O.G. 5Zandvoort 2
(Zandvoort .2 niet opgekomen)
WIELRIJDEN.
EXCELSIOR.
Bovengenoemde vereeniging houdt a;s.
Zondag haar eersten wedstrijd voor de com
petitie op home-trainers in het clubgebouw
aan de Gen. de la Reystraat 15. Het begint
te 9 uur.
Deze competitie wordt verreden over 4
wedstrijden over een afstand van 3ÖÜ iM„ 500
M., 750 M. en 1 K.M.
De veteranen rijden, eveenens een compe
titie op home-trainers van vier wedstrijden,
namelijk 300 M. 500 M., 750 M. en J K.M.
BILJARTEN.
De Nederlandsche kampioen
schappen 71—2.
Onder zeer groote belangstelling zijn Don
derdagavond in caf4 „Suisse", te Amsterdam
de Nederlandsche kampioenschappen 712
begonnen, georganiseerd door de biljartclub
„Sarphati". Deelnemers zijn J. G. Beuming
(H.E.T.E.IJ' Amsterdam), A. Bos, K.R.A.S.
Amsterdam), J. Dommering (Bristol Biljart
Club Arnhem), L. Gehrels ('t Zuid Rotter
dam), P. de Leeuw (H.E.T.E.IJ. Amsterdam)
J. 'H. Sweering (ïnsulinde Amsterdam),
Wiemers (Friesche Biljartclub Dokkum) en
de kampioen C van vliet ('s-Gravenhaagsche
Biljartclub Den Haag).
Begonnen werd met de partij Dommering-
Van Vliet
Eerstgenoemde was er het eerst in. Met
een snel gespeelde 52 in de 5e beurt liep hij
uit; Van Vliet vermocht zijn achterstand
niet meer in te halen. Hij speelde zeer gede
primeerd, ook al omdat hij enkele zeer ge
makkelijke stooten miste. Na 15 beurten
leidde de Arnhemmer met 177 om 01. Wel
slaagde Van Vliet er in, met 46 in de 19e
beurt een stuk van zijn achterstand in te
loopen, maar Dommering liet zich de over
winning niet meer ontglippen. De uitslag
was:
Dommering 300 35 52 8.57
Van Vliet 180 35 46 5.14
Het slot van den avond werd gevormd door
de partijen BosGehrels en SweeringWie
mers.
De verdere uitslagen waren:
De Leeuw 300 42 38 7.14
Beuming 136 42 17 3.23
Sweering 300 34 63 8.
Wiemers 203 34 68 5.97
Gehrels
Bos
300 35 42 8.57
253 35 27 7.22
GYMNASTIEK.
WEDSTRIJD K. T. K.
De heerenwedstrijd K. T. K.reserves A.
T. B., die a.s. Zaterdag zou plaats vinden,
tot 22 Januari uitgesteld op verzoek van den
A. T. B. De wedstrijd wordt in Amsterdam ge
houden.
JAARVERSLAG GYMNASTIEKLEERAREN.
Verschenen is het door den secretaris, den
heer W. van der Laan uitgebrachte jaarver
slag van de afdeeling Haarlem van de Ver
eeniging van leeraren en onderwijzers in de
lichamelijke opvoeding te Haarlem. In dit
verslag worden o.a. gemeenoreerd de Lighal-
uitvoering, de zwemwedstrijden, de- spélmid-
dagen en de vaardigheidsproeven.
Deze laatste werden afgenomen in Haar
lem, Bloemendaal, Heemstede. Zandvoort en
Beverwijk.
Voorts zijn o.a. vermeld de vorming van een
bibliotheek en de uitgifte van een adreiboekj
Voor sportvereenigingen
Voor huishouding
Gevr. in Bl'daal flinlc zelfstandig
MEISJE, v. d. en n.f met 1 Febr.
Loon 25 p. maand. Br. no. G
863 bur. van dit blad
NET MEISJE gevr., per 1 Febr
voor dag en nacht, zelfst. kunnen
de koken en werken, v. g. j
Eoon 27.50. Aanmelden 's av.
na S uur Santpoorterplein 17, Kle
verpark.
Gevraagd bekwame COSTUUM-
NAAISTER als huisnaaister. Br.
G 866 bür. van dit blad
Gevr. FE. MEISJE v. d. en nacht,
dag-2e meisje aanw. en meerdere
hulp. Aanm. Westerduinwt
Aerdenhout-Bentveld.
FRINK ZELFST. MEISJE gevr.
v. d. en n., goede behandeling.
Mevr. Moser, Brederodesti'aat 119,
Zandvoort,
WERKSTER gevraagd van S.30-
uur, Maand., Dinsd. en VrSjd.
d. Vlerk's Foto, Kleine Hout
straat 112. -
NET MEISJE gevr., tegen 1 Febr.
d. en n., v. g. g. v., goed lcunn.
werken en eenvoudig koken. Aan-
m. Wagenweg 54 t.o. Florapark,
s av. van 89 uui\
Gevraagd 1 Febr. NET MEISJE,
L. en n„ hulp werkster. Aan
melden mevr. Glasz, Oosterduin
weg 258, Aerdenhout
Gevraagd NETTE WERKSTER.
Zonder g. g. onn. aan te melden.
Aanmelden na half S Kenaupark
31, Haarlem
Tot hulp v. dienstbode DAG
MEISJE gevraagd van half 9 tot
5 uur.. Loon 4 per week. Z. a. te
m. Vrijdagavond ha 7 uur Lin-
naeuslaan 27. Haarlem
BESCHAAFD MEISJE gevr., van
l4 uur, netjes kunnende wer
ken. Mevr. v. Giffen, Wilhelmina-
straat 41, Haarlem
Wegens ziekte direct NET DAG
MEISJE gevraagd. Kleverpark
weg 111, Haarlem
MEISJE gevraagd van 8.30 uur
tot 12.30 uur. Loon 2.50. Adres
Keizerstraat 10, Haarlem.
Gevraagd een JONGE WERK-
STER voor tijdelijk, v. g,.
Mesdaglaan 4, Heemstede
Gevr. Santp. Stat. DAGM,, 8.30
ur, niet ben. 17 jr., zelfst.
werken, Sal. 5.50. Zonder goede
get. niet aanm. Br. G 930 bur.
d, blad
Gevr. FLINKE DIENSTBODE
d. en n., goed kunn. koken
netjes werken, v. g. g. v. Dr.
Bakkerlaan 80, Bloemendaal.
Thuis Maandag- en Dinsdagav,
KOEENFORNUIS te k. agb., wit
emaille, prima in orde. Rijksstr.
weg 94, H.Nrd.
TE KOOP Salamanderkachel
plaat en pijp voor 1.50. v. Looij,
Gasthuislaan 36 Hrl.
TE KOOP huiskamer-ameublem.
eiken, 2 faut., 4 stoelen 27.50,
Koudenhorn 12 rood, Haarlem
Goed onder. JAARSMATT A ARP
te koop, in pr. staat. P. J. v.
J. F. Helmersstraat 19 1-Irl. Oost
JONG MEISJE gevr., 8—12
Aanm. bij mevr. Goebertus. Nwe.
Gracht 88, Haarlem.
Gevr. NET MEISJE voor halve
dagen, v. g. g. v. Goede behande
ling. Kleverlaan IS6.
Gevr. FE. WERKMEISJE,
en Vr. v. 8.305 uur. Do. en Zat.
tot 12.30 u. 3.50 p. w. Vinken-
baan 15, Santpoort Station.
Gevr. nette R.K. DIENSTBODE,
goed kunnende koken, v. d.
Aanm. mevr. Schroder, Bijweg
laan 33, Bennebroek.
NET DAGMEISJE gevraagd,
ongeveer 15 jaar. Emmalaan 16,
Gevraagd beslist net en handig
DAGMEISJE, niet beneden 16 jr.
Zonder goede getuigen onnoodig
zich aan te melden Delftlaan 189
Terstond gevraagd FLINK NET
DAGMEISJE. Zond. vrij. Meer
Boschlaan 41, Heemstede
Voor bedrijf
Gevr. een FRESSCHENSPOEEER
Tevens fietsjongen voor de avond
uren. Aanm. „Marnixapotheelc"
Marnlxstraat 65. Zaterdagmorgen
tusschen 1012 uur.
blijkt het, welke zakenman ten volle
voor zijn taak berekend is.
Wanneer er overvloed in den lande is,
is het niet moeilijk zaken doen.
Toch zijn er ook in deze tijden genoeg
doortastende zakenlieden, die niet bij
de pakken neerzitten en goede zaken
weten te doen.
Let eens op de bedrijven, die onver
stoord, ja nog energieker voortgaan
met de meest rationeele verkoops
methode adverteeren.
Doordat vele concurrenten ten onrechte
op de verkoopkosten bezuinigen, ziet
zoo'n energiek bedrijf veelal de kans
schoon zijn afzetgebied aanzienlijk uit
te breiden.
Wanneer het tij keert, zullen deze be
drijven aan de spits gaan, geen duim
breed wijkend van het veroverde
terrein.
Zélfs in deze tijden behoeft de massa
voedsel en kleeding en huisraad in
enorme hoeveelheden.
Bezuinigt goed maar doet dat
door het meest economische, doeltref
fendste reclamemiddel te benutten
Courantenreclame.
FLINKE JONGEN voor fiets- en
huiswerk 4 p.w. Bontwinkel Gr.
Houtstraat 174.
Habermehl's Brood- en Banket
bakkerij, Raadhuisstraat 95, H'st.
vraagt een nette WINKELJUF
FROUW. Zij die met het vak be
kend zijn genieten de voorkeur.
Aanmelding 's av. na 8 uur beh.
Zaterdags.
FLINKE JONGEN gevraagd, v.
Bloemisterij, 15 a 16 jaar. Kwee-
kerij Jan Blom Jr., Marcelisvaart-
pad 15, einde Ramplaan.
FLINKE SLAGERSJONGEN
vraagd. 16 jaar. Schrevellusstr.
ge-
LOOPJONGEN gevraagd, 15 a 16
jaar. Filiaal J. Kort, Gen. Cronjé-
straat 29.
Gevraagd LEERLING KAPSTER
Maison Miep Wagner, Terrasweg
3 Santpoort (Dorp)
Gevr. nette flinke WINKELJUF
FROUW in brood- en banketbak
kerij, met het vak beleend. Br. m.
r. verlangd salaris G 915 bur.
van dit blad
NETTE SLAGERSLEERLING
gevraagd. Hoogerwoerdstraat 43,
Haarlem Noord
Voorhuishouding
B. z. a. NET MEISJE v. buiten,
liefst in burgergez., v. d. en
met 1 Febr., v. g. g. v. Br. G 878
bur. van dit blad
Biedt zich aan NETTE HUIS
HOUDSTER, P.G., bij heer of da-
me, t. k, en inw. en kleine ver
goeding. Br. G 879 bur. v.d. blad
NETTE JONGE WERKSTER
vraagt werkhuizen voor eiken dag.
Br. G 932 bur. van dit blad
B. z. a. NETTE WERKSTER,
nog eenige dagen vrij zijnde. Mej.
Zoet, Paul Krugerstraat 49 rood.
ERV. NAAISTER b. z. a. v
veranderen v. japonnen, bontrep.,
verstelw. enz. Lage prijzen. Br. G
921 bur. van dit blad
NETTE WERKSTER b. z. a. voor
kantoox-werkz.h. voor de morgenu.
of iets derg. Br. G 922 bur. van
dit blad
Voor bedryf
Biedt zich aan NETTE JONGE
MAN voor magazijn, winkel of
andere werkz.heden. Goede
tuigschr. Br. G 880 bur. v. d. blad
AANK. KAPSTER wil van zaak
veranderen. Eenigsz. k. ond. en
waterg. Br. G 953 bur. v.d. blad
SAMENWONING gevr. d. men
sehen z. k., ongev. 6 a 7 p.w.
tezamen verm. Br. G 881 bur. van
dit blad
Gevr. Heemstede ONGEM. GE
DEELTE VTLLA met centf. verw,
bad en tel. aanw., door d. met d,
13 j. Br. met omschr. en prijsopg.
G S82 bur. v. d. blad
HUUROVERNAME. G. st. dr.
buurt, waarin fotozaak oph. w.
ziekfe. Cond. overn. eenige app.
Br. G 883 bur. van dit blad
Te koop gevraagd in goeden staat
zijnde KACHEL. Br. met prijsopg.
G 892 bur. van dit blad
KOST EN INWONING agb., kam.
m. of z. pension, nette stand, rus
tig gezin. Br. G 890 bur. v. d. blad
Dame vr. 2 GEST. KAMERS met
vrije kookgel., berging fiets. Prijs
pl.m. 18 p. m. Br. met uitv. inl.
G 864 bur. van dit blad
Voor meisje agb. GRATIS SL.K.
met 's morgens thee. Tegenpresta
tie 2 halve of 1 dag werken. Br. G
885 bur. van dit blad
GESTOFF. KAMERS aangeb. v.
Dame of Heer. Emmastraat 9 t.o.
de brug.
Zeer net SL.KAMERTJE agb., v.
juffr., t. vergoeding wat werkz.h.
Leidscheplein 26 rd.
Te huur MOOIE ZIT-SLAAJPKA-
MER aan de straatzijde, voorzien
van eleetr. en vrij water, tyans-
straat 73, Haarlem
Plaats gez. v. MEISJE v. g. 15 j.
als leerl. winkelj. in nette zaak.
Br. €r 959 bur. van dit blad
GOED GEM. KAMERS met uitst.
pens., voor 2 pers., klein gezin
zonder kinderen. Geen ber.pens.
Prinsen Bolwerk. Br. G 889 bur.
van dit blad