jjlottsCS M' MENU VAN DE WEEK Kunst m ons leven E Recepti en De eerste indruk ["UN eerste indruk van mensehen is altijd de goede, verzekert het reso lute jonge mevrouwtje in gezel schap. Ik vergis me daarin nooit, en zelfs wanneer die eerste impressie later vervaagt door invloed van anderen of door allerlei bijkomstigheden, dan kom ik op een zeker moment altijd weer tot de conclusie, dat die indruk toch de goede was. Mevrouwtje hoeft daar niet zoo prat op te gaan, zij is lang niet de eenige die het zoo aanvoelt; maar het is wel wat al te eenzijdig, -"•ant die zuivere eerste reactie, die inderaaad in ec.'iimige gevallen maatgevend kan zijn, is alleen van toepassing op de andere sexe, maar bijna nooit op onze mede-vrouwen. Dat is heelemaal niet onbegrijpelijk, of enkel en alleen maar gebaseerd op onze meest min derwaardige vrouwelijke instincten: mannen zoowel als vrouwen leggen voor hun eigen sexe een heel andere maatstaf aan dan voor de tegenovergestelde. Maar daarom is het zoo goed om eens te bedenken, dat wij vrou wen vooral niet moeten afgaan op den eersten indruk die een andere vrouw op ons maakt. En die helaas weieens aanleiding kan zijn tot het voorbijloopen aan een wederzijd- sche sympathie die op den duur van groote waarde zou kunnen worden. Om te beginnen zijn er al heel wat men- schen, die geen enkele eerste indruk achter laten, öf omdat zij geheel op den achtergrond blijven, öf omdat zij niets te geven hebben aan die andere. Maar buiten die neutrale ontmoetingen zijn er nog tallooze, waarbij de menschen niet ge heel zichzelf zijn, omdat zij zich niet in het gezelschap thuis voelen, of omdat zij van lou ter verlegenheid uitdagend en brutaal wor den, misschien ook omdat zij iets anders wil len verbergen, of omdat 'zij het land hebben over iets waar zij zelf buiten staan. Dit wekt alles een onjuisten indruk bij iemand die onbekend in zoo'n gezelschap binnenkomt, en onwillekeurig gaat deze naar huis met geheel verkeerde gedachten over de vrouw die zij zooeven ontmoette. Dat zou niets hinderen wanneer wij dan maar gewillig genoeg waren, om bij de eerstvolgende gele genheid onze meeningen te herzien, waarbij wij in menig geval tot verrassende conclu sies zouden komen. Maar omdat veel vrou wen het volste vertrouwen hebben op haar eerste indrukken, omdat zij haar gevoel het luidst aan het woord laten, blijft er voor wat nader overleg weinig plaats meer over. Wie eens nader ingaat op een resoluut ver kondigde meening: ik mag mevrouw of juf frouw die en die heelemaal niet, merkt soms dat dit niet-mogen ontleend is aan een of twee ontmoetingen, waaruit maar klakkeloos een vaststaande gedachte is gegroeid. Ik voel dat nu eenmaal zoo heet het dan, maar dat een dergelijk gevoel heel erg onzuiver kan zijn, omdat men de moeite niet wil nemen, wat verder in het karakter van zoo'n vrouw door te dringen, dat komt niet in de spreekster op. Maar ik heb er niets geen behoefte aan, om haar beter te leeren kennen zal zij te genwerpen. Dat is natuurlijk best mogelijk, men kan eenmaal niet alle menschen die men een enkele keer op zijn weg ontmoet, tot in den grond leeren kennen. Maar laten wij. ons er dan ook geen oordeel over aanmatigen, als of wij dat wèl deden. Men kan toch wel vol staan met te zeggen: zij trekt mij niet erg aan, maar ik moet zeggen, dat ik haar ook eigenlijk niet ken. Dan behoeft men immers van zijn hart ook geen moordkuil te maken, eri men is dichter bij de waarheid. Mijns inziens werkt alleen tegenover de an dere sexe het instinct van de vrouw soms zui ver en onvertroebeld. Ontmoet ge een man die. u het eerste oogenblik het gevoel geeft; pas op, vergeet dat dan meer nooit nicer, zulk gevóel blijkt op den duur wel het juiste te' zijn. Maar bij lang niet iedere eerste ont moeting met wien ook, wordt zoo'n sein dui delijk waargenomen, alleen wanneer dit zeer sterk als eerste indruk blijft hangen, kan het van eenige waarde zijn. Want wij mogen vooral niet vergeten, dat een sjofel pak of een stugge houding ook al afstootend kunnen werken, terwijl zij dan voor of tegen een ka rakter niets geen gewicht in de schaal leggen. En het zou dom zijn, om een dergelijke bij komstige eerste indruk te laten beslissen over de sympathie voor een medemensch. E. E. J.—P. ARTISTIEK KWARTETSPEL. Door de firma Joh. Enschedé en Zonen werd ons ter kennismaking toegezonden een zeer fijn en artistiek uitgevoerd kwartetspel, dat de schilderkunst der 17e eeuw in Neder- landsche musea in beeld brengt. Het werd samengesteld door mej. N. Posthumus Meyjes, die ernaar streefde ,eeii duidelijk overzicht te geven van de verschil lende groepen waarin de schilderskunst onzer gouden eeuw kan worden verdeeld, zóó dat de jeugd hiervan al spelende een goeden in druk krijgt. Het spel maakt een buitengewoon prettigen weiverzorgden indruk; oudere kinderen bijv. van 11 tot 14 jaar zullen er zeker met groote belangstelling mee spelen. Voor kleintjes is het minder geschikt, daar de kaarten vrij groot zijn en de namen uit den aard der zaak niet gemakkelijk uit elkaar te houden. De gehuwde werkende vrouw Op een groote openbare vergadering, in zake het voorontwerp-Romme (arbeidsverbod gehuwde vrouwen), voor enkele weken te Amsterdam gehouden, noteerden we de vol gende uitspraken van deskundigen: Ds. B. J. Aris, predikant: Wat moeten we verstaan onder gezinstaak? Zeker niet uit sluitend de materieele verzorging van het ge zin -Kinderen hebben noodig een moeder, die hen begrijpt en die ze kunnen vertrouwen. De man heeft noodig een vrouw, met wie hij praten kan over het leven, ook over zijn eigen leven. Die vrouwen en moeders hebben de meeste beteekenis voor haar man en op groeiende kinderen, die uit eigen ervaring het openbare leven, waarin deze staan, hebben leeren kennen. De gezinstaak van de vrouw is in de eerste plaats van geestelijken aard. Mej. N. Ongenboer, maatschappelijke leid ster Medisch Paedagogisch Bureau, 's Gra- venhage: Van 810 gevallen van moeilijke kinderen door mij onderzocht, waren slechts 2 uit gezinnen met werkende moeders; 260 daarentegen uit onvolledige gezinnen en zeer vele uit gezinnen van kleine winkeliers, waar vaak geen mogelijkheid is van gezinsleven. Dr. A. Kcttner, directeur H.B.S. afdeeling Amsterdamsch Lyceum: Nooit heb ik in mijn jarenlange praktijk een geval meegemaakt waarbij een kind van een werkende moeder bijzondere moeilijkheden opleverde, doch de moeilijkheden met kinderen van bridgende, tea'ende, overmatig de bioscoop bezoekende moeders waren legio. De groote mode en zoo buitengewoon practisch! Liefde in Hollywood De zeshonderd films, die Hollywood jaarlijks produceert draaien haast allemaal om het thema liefde. En dus is 't best te begrijpen, dat de opinie van het leeghoofdige Ameri- kaansche filmpubliek is, dat de stars nu ook werkelijk óók nog in hun vrijen tijd aan niets anders denken. Ieder verkoopstertje of loop meisje in een warenhuis, ieder typistetje of aankomend hulpje in de huishouding weet haarfijn, welke namen het hart van Robert Taylor of van Margot Graham sneller doen kloppen. Want het staat in alle kranten. Als Clark Gable eens een middag in gezelschap van een andere dame dan Carole Lombard is gezien, dan wordt dit feit den volgenden mor gen ook in geuren en kleuren beschreven mèt goede raadgevingen aan Carole, hoe zij Clark's hart kan terugwinnen. Als discreter opgevoed mensch staat men voor een moment verbaasd over die openhartigheid in de behandeling van intieme zaken! Maar zoo heel intiem is 't meestal niet, want de stars zelf hebben er in negen van de tien gevallen part noch deel aan. Als de „ge nerale staf" van Hollywood een jongeman wil lanceeren, kan zij niet beter doen dan hem een avond in 't publiek te laten verschijnen in gezelschap van een bekende vrouwelijke stel en (of) dit in alle kranten te laten zetten. Op ongeveer dezelfde manier werd Son ja Henie, het kunstrijwondertje, in Amerika po pulair. De „generale staf" afdeeling recla me gaf haar Tyrone Power tot cavalier. Ze werden iederen avond samen in restaurants gezien, waar ze hand in hand binnenkwamen. Binnen een paar dagen wist heeL Amerika, dit. Bovendien, hoeveel de orchideeën gekost hadden, die Tyrone aan Sonja had gegeven, hoeveel woorden haar laatste telegram bevat te endat het sterretje eigenhandig een das voor haar partner had gebreid! Dit alles ging er in als koek. Toen een bekend bankier', tevens schrijver, eens te Hollywood kwam. las hij den volgen den morgen in de krant, dat hij verloofd was met Rochelle Hudson en dat hij haar een kostbaren ring cadeau had gegeven. Hij spoedde zich naar 't telegraafkantoor om direct zijn vrouw gerust te stellenHij had Rochelle nooit gezien, maar de publiciteits- muskieten hadden dit wel een aardige reclame gevonden. Diep ongelukkig is dit geniale menschenras alstwee sterren, die ze uit reclamedoeleinden bijeen hebben gebracht, elkander merkelijk lief krijgen en gaan trou wen, zooals dit met Robert Taylor en Barbara Stan wij ck het geval was. Wantwat is er nu van getrouwde menschen nog voor inte ressants te vertellen? Ze azen er dan nog maar op, dat het huwe lijk misgaat, want dan begint de interesse van het duizendkoppige monsterpubliek opnieuw u, alvorens wij deze prettige kennismaking voortzetten, mij de namen van uw vrienden in Californië te noemen, opdat ik uitvoerig naar u kan informeeren. „Mijnheer", zei Mark Twain, „U hebt vol komen gelijk. Ik zal vast een paar namen op schrijven: bijv. generaal McComb, Alexander Rattlam, president Leader, overste Barnes., is dat vtildoende?" „Prachtig", zei de aanstaande schoon vader. /Ziezoo*, besloot Mark Twain, „al deze heeren zullen ongetwijfeld wel zoo vriende lijk zijn. over mij te jokken, evenals ik het in die omstandigheden over hen zou doen". Over deze vrijmoedigheid was de oude heer zóó verbluft, dat hij den heer Clemens zonder verdere informaties zijn dochter tot vrouw U hebt iets niéuws noodig, waar u er nu eens écht frisch en zomerachtig mee wilt uit zien, maar een jurk is te omslachtig of te kost baar? Dan is misschien onze modeteekening van deze week juist.iets voor u! Van links naar rechts ziet u (boven):, Gekleede blouse van citroengele crêpe de chine, gesloten door groote houten torren en blouse van bedrukte foülardzijde in rood met wit. Beneden: Een zeer practisch model, dat aan twee kanten kan worden gedragen, als u hier bij het maken op rekent, nl. door het vestje er los in te dragen en de naden als sieraden te behandelen. Het is vervaardigd van de nieu we, gestippelde reversiblezij, donkerblauw met witte en wit met donkerblauwe stipjes. Knoo- pen van glas. Daarnaast: gekleede blouse van ivoor-wit satijn, zeer sterk gerimpeld onder het raglan-schouderstuk. Een puntig stuk is aan de taille ingezet en valt over de rok. Al deze blouses worden trouwens over de rok gedragen. Hij wond er geen doekjes om! De beroemde schrijver Mark Twain had eens een reis gemaakt van Engeland naar Amerika en bij die gelegenheid kennis ge maakt met een ouden heer én zijn bekoor lijke dochter, aan wie hij zich onder zijn eigenlijken naam Clemens had voorgesteld, Toen de reis ten einde was, was wel zeer duidelijk gebleken, dat die twee het volkomen eens geworden waren over hun verderen levensweg. De vader moest er echter ook het zijne van hebben en daarom noodigde hij den jon gen man dan ook bij zich aan huis met het oogmerk om het naadje van de kous omtrent zijn aanstaanden schoonzoon te weten te komen. „Een aangenaam reis-genoot, mijnheer, be hoeft nog geen geschikte verloofde voor mijn dochter te zijn", zei hij. .Daarom verzoek ik Nelly Posthumus Meyjes vertelt van haar werk. EN paar weken geleden maakte ik kennis met de „rondleidster" van het stedelijk museum, mej. Nelly Posthu mus Meyjes een kennismaking, die begon, toen zij aan een groep ernstig belang stellenden trachtte, iets te laten zien van de tentoonstelling van abstracte kunst. Een ontzaglijk moeilijke taak, als u be denkt. hoe bevooroordeeld we allemaal zijn, als het gaat om iets, waar we nu eenmaal niet aan gewend zijn en dat ons dus in onze onnadenkende haastigheid als „gek" en .raar" aandoet! Toch slaagde mej. Posthumus Meyjes er in sterke impressies te geven van kunstuitin gen, waaraan we anders misschien achteloos voorbij waren geloopen. En dat is dan ook de taak van de rondleidster in een museum: een paar hinderpalen, vooropgezette gedach ten, die bij den bezoeker wortelen, uit den weg te ruimen, opdat het kunstwerk zélf on gehinderd tot de ziel kan spreken. Een vrouw, wier levenstaak het is, ons en onze kinderen nader te brengen tot het ont zaglijke gebied der kunst, dat heiligdom, dat vlak om ons heen is en waarin we toch zóó zelden binnengaan, zit tegenover mij en ver telt. „Mijn werk onder de menschen begon in 1923, nadat ik voordien de kunst had ge diend door eigen creatief werk en studie der kunstgeschiedenis als bijvak. De omstandig heden van het leven plaatsten mij toen ge heel onverwachts voor een plotselinge nood zaak, het in het verborgen beoefende in het openbaar te gaan betrachten. Ik begon mijn cursussen in kunstgeschie denis, op privaat-terrein, bij verschillende menschen aan huis èn o.p scholen. Het con tact met de jeugd is voor mij steeds zeer leerrijk geweest en in hooge mate stimulee- rend. Het is dan ook niet zonder groot leedwezen dat ik mij gedwongen heb gezien, de scholen vaarwel te zeggen en mij geheel aan het do- ceeren voor cursussen, volksuniversiteiten, conferenties en vereenigingen beschikbaar te houden. Het museumbezoek. de vaste rond leidingen zijn hier te Amsterdam bijgeko men, daar meer en meer ingezien wordt, hoe noodzakelijk museumrondgangen onder lei ding zijn. Iederen Woensdag- en Zaterdagmiddag om 2 uur ben ik daartoe in het Sted. museum aanwezig: tot deze instelling behooren ook: museum Fodor, Keizersgracht en museum Willet Holthuyzen beiden te Amsterdam. „Wat zijn de leidende denkbeelden waar van u uitgaat bij uw lessen en cursussen?" „Ik heb mijn werk volkomen aangepast aan de behoefte van de menschen. Er is in onzen tijd overal een kenmerkend verlan gen naar begrip, naar het met onderscheid leeren zien. En zeker is het mooie en het bezielende van mijn werk dit, dat zoovele categorieën van menschen dit gaan begrijpen en naar deze bevrijding verlangen. Men stelt zich meer en meer open voor den wetenschap- peliiken kant van het vak kunstgeschiedenis, omdat men daarbij een tekort aan kennis en geschoolden ondergrond bij zichzelf voelt. „Ik heb gehoord, dat u ook propaganda maakt voor het onderwijs In kunstgeschiede nis op de scholen". „Propaganda is eigenlijk het woord niet. want ik weet, dat dit met de bestaande toe standen op onderwijsgebied in ons land een voudig niet mogelijk is. Mijn werk voor de kunstopvoeding van de jeugd gaat langs den weg vaa t fezin. Ik wek de ouders die mijn cursussen bezoeken, op om zoo nu en dan eens met hun kinderen door een museum te gaan en daar desnoods één schilderij te be kijken, maar dan op de goede manier, één gebouw te laten zien, maar dan iets te laten voelen van de gedachte, die er -in wordt uit gedrukt. En ik moet zeggen, dat de resulta ten verblijdend zijn: de ouders loopen er warm voor en de kinderen vinden het heer lijk! Door de jeugdcursussen en privaatlessen bij mij aan huis ben ik natuurlijk steeds in contact met de jongeren. „U hebt dus wel den indruk, dat kinderen gevoelig zijn voor de aanraking met echte kunst?" „U zegt het goed: échte kunst. Ja, ik zeide u al. dat ik het juist daarom ook zoo jammer vond, mijn werken in een schoolverband te hebben moeten opgeven. Zeker is het, dat nu de jeugd hog te wei nig op de scholen een voorbereiding krijgt. Het gezin moet voelen, dat daar een taak ligt, die verder reikt dan men denken zou. Kinderen hebben ongetwijfeld een grooten voorsprong, vergeleken bij ons. Heel vaak is bij hen een zeer zuiver gevoel aanwezig voor wat echt en wat onecht is. De ouders moeten dit aankweeken en leiden en.vooral niet bederven met hun eigen vooropgezette mee ningen. „Nog een vraag: in welke kringen acht u de kinderen het meest gevoelig voor het on derscheiden van echte kunst?" „Ongetwijfeld zitten de zuiverste reacties bij het volkskind. Dat is omdat de ouders eenvoudig geen tijd hebben zich met kunst te bemoeien nog niet bedorven door op gelegde meeningen. Ook voelt het zóózeer reeds den levensstrijd, dat het vluchten in de schoonheid een diepe behoefte is gewor den. En doordat het midden in de realiteit van het harde leven staat, weet het vaak on middellijk het dillettantische „als niet écht aan te wijzen". „Dit lijkt me volkomen logisch. En bestaan er hier in ons land al bijzondere scholen, of instituten, waar de kinderen in 't onder schelden van kunst worden opgevoed op de manier zooals u dit zoudt wenschen?" „Het voortgezet Montessori-onderwijs hul digt zeer zeker hetzelfde ideaal. Kees Boeke doet goed werk op dit gebied evenals de Pal- las Athene-school te Amersfoort. Maar dit blijven voorloopig nog uitzonderingen. Dp kansen dat binnen afzienbaren tijd de kunst geschiedenis als beschavingsfactor bij op voeding en onderwijs recht zal wedervaren zijn in ons land nu nog uiterst gering. Wat dit betreft zijn andere landen ons reeds vooruit. Maargezien de groote belangstelling van de volwassenen moet het eenmaal toch mo gelijk zijn". Met deze hoopvolle woorden scheiden wij. Bu DE RTJYTER-v. d. FEER. Zondag: Groentesoep Biefstuk Stoofsla Aardappelen. Citroenvla Maandag: Kaaspannekoeken. Kropsla Custardvla met bananen. Dinsdag: Gebakken lever Macaroni Tomatensaus Wentelteefjes Woensdag: Runderlappen Postelein Aardappelen. Havermoutkoek j es. Donderdag: Saucijsjes. Bloemkool Aardappelen. Vruchten Vrijdag: Gebakken paling Komkommersla Botersaus Aardappelen. Maisvlokkenpap (cornflakes) Zaterdag: Kalfsgehakt Bruine sails. Rijst Vruchten. VEGETARISCHE MENU'S. 1. Macaroni met kaas Rabarberpudding en vanillesaus (met agar-agar) 2. Gesmoorde witte boonen Kropsla Flensjes met gember 3. Asperges Gewelde boter Aardappelen. Gekookte eieren Rijstpudding met abrikozen 4. Aspergesoep Aardappelen. Stoofsla Botersaus Griesmeelkoek j es. Deze week zijn er bij de menu's eenige voor beelden van maaltijden, die weinig tijd en geld kosten om klaar te maken. Kaaspannekoeken, kropsla- en custardvla met bananen of andere vruchten kunnen ze ker in een klein uur gekookt of gebakken zijn, en op tafpi staan. Men moet bij het berei den dan wel op de goede volgorde letten. Voor 4 personen rekent men: Voor vla: 3/4 L. melk, 40 gr. custardpoe- der, 50 gr. suiker, 2 bananen en b.v. 2 sinaas appelen. De grootste helft van de melk brengt men aan den kook, met de rest mengt men de cus- tardpoeder aan en giet die al roerende in de melk. Na even doorkoken wordt suiker toe gevoegd en zet men de pan in een teiltje koud water om af te koelen. Onder het pannekoeken bakken worden de vruchten schoongemaakt en in stukjes gesne den, en als de vla koud is, hiermee laag om laag in een vlaschaal gedaan. Voor de pannekoeken heeft men noodig: 4 eieren, 3 ons bloem, 4 d.L., melk 2'/2onsGoud- sche kaas in plakken gesneden, 4 lepels bo ter, zout. De eieren worden met bloem, zout cn de helft van de melk in een kom gedaan en met een garde roert men nu tot alle klontjes er uit zijn. Daarna voegt men de rest van de melk toe. In de koekepan laat men een stukje bo ter lichtbruin worden, giet ongeveer een vierde deel van het beslag in de -pan, Iaat het even staan en legt dan 1/4 van de plakken kaas er op, zoo, dat het dunne gedeelte van het beslag nog over de kaas heenloopt. De pannekoek langzaam gaar en bruin bakken in pl.m. 10 minuten. Zoo noodig met behulp van een deksel keeren. Ze warm houden op een pan heet water. Onder het bakken de sla schoonmaken. Men rekent voor 4 personal 2 a 3 niet te groote kroppen sla, 4 lepels slaolie, 4 lepels azijn, mosterd, peper zout en 1 ei. Als de sla schoongemaakt is en goed uitge knepen, doet men ze in de slabak, met olie, azijn, peper, zout en fijngemaakt, hardgekookt ei. Met slalepel en vork wordt alles dan heel goed gemengd. Een tweede voorbeeld hiervan is: Gebakken lever, macaroni, tomatensaus en wentelteefjes van beschuit. Men begint met pl.m. 4 ons mararoni in wa ter met wat zout gaar te koken 30 a 40 mi nuten). Om het aan elkaar kleven der maca roni te voorkomen brengt men het water aan de kook met het zout (l lepel op 1 L. water) en voegt de macaroni aan stukjes gebroken bij kleine hoeveelheden tegelijk toe. Als ze gaar is goed afgieten. Men rekent verder voor 4 personen: 4 plakken lever van pl.m. 1 ons, zout, peper en Va ons boter. De lever wasschen, met peper en zout inwrijven, bruin bakken in de boter, wat water toevoegen en zachtjes laten stoven tot de lever gaar is Vz uur). Voor de saus: 2 bouillonblokjes, 1/4 L. wa ter, Vz klein blikje tomatenpuree, 5 lepels bloem, 21/» lepel bottr. De boter in een steelpan laten smelten, bloem en tomatenpuree toevoegen en met de bouillon een saus maken. De afgegoten ma caroni er doorroeren en nog even laten sto ven. De wentelteefjes worden op de volgende manier gemaakt: 8 kleine beschuitjes worden gewerkt in een mengsel van 1 geklopt ei, 2J/2 ÓL. melk, 2 le pels suiker, wat kaneel en zout. Is het vocht er in getrokken, dan bakt men ze in wat bo ter in de koekepan aan beide kanten licht bruin. Kalfsgehakt met bruine saus en rijst. Benoodigdheden: 4 ons kalfsgehakt, zout, peper, noot, beschuit, melk, 2 justabletten, 50 gr. boter, 3 ons rijst, 8 dL. water, zout. Bereiding: Het gehakt aanmaken met kruiden, zout en geweekt brood of beschuit. Er 4 ballen van vormen en deze in de boter bruin bakken. Ze uit de jus nemen. De justa bletten fijnmaken, met wat water aanmen gen en plun. Vz L. water er bij schenken. Bij de boter in de pan gieten en door laten ko ken. Als de saus gebonden is, het gelaakt er weer in doen en pl.m. 20 minuten zachtjes laten stoven. Droge rijst of gekookte aardappelen erbij geven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1938 | | pagina 9