WUIP XkopPEn MEÖWSEM VOOR EEN GOEDE KOUDE VOETEN? ACCORDEONS die smaakvol en elegant is VELSEN-NOORD Haalaadaekkaade^ Heuiet fa. LiesUaut ea Bmmt IN BRUIKLEEN Kïumpers Kleeding pern king ie obeA I Burgem.Weertsstr.26-28-38 DAMES, Mantelmagazïjn HL B. ELZE PAUL GAUGUINVROUWEN IN HET PARK, ARLES. E barre winter van negentig, vaag nog levend in de herinnering van ouderen, is' door het gelijknamige boek van Herman de.Man een historische pe- uuc geworden. De schrijver heeft er een ro- mantischen winter uit gebrouwen, waarvan d en jong hebben kunnen genieten, door zijn talent, van het land tusschen de stijf bevroren Hollandsche rivieren een tafreel te schilderen, vaarvan de levendigheid den lezer nog lang bijblijft. De winter, die aan dien barren winter voor- ai ging, onderscheidde zich in niets van de ■eer gewone, waaraan de bewoners der landen kngs de zee gewend zijn. Doch die winter van c<«en-en-tachlig heeft voor de kimsthistorie ïaS den laatsten tijd een bepaalde belangrijk heid en het is daarom niet onaardig er in een winternummer iets over te vertellen. Wij gaan daartoe naar Bretagne dat dan nog niet, als thans met pleiziertreinen, autocars en dergelijke te bereiken is, om eens een dagje uit te zijn; waar dan nog geen coquet-goedkoope villatjes langs het strand gepoot, nog geen. zo- merhotels met mondaine namen en duur eten opgericht zijn. Langs de Bretonsche kust heb ben de visschersdorpen nog ongeveer het ka rakter van ons Zandvoort, zeventig, tachtig laar geleden, toen Jozef Israëls daar kwam om ér de zee en de visschers te schilderen. Mis schien waren ze nog eenvoudiger, maar ook naar die Bretonsche plaatsjes trokken de schil ders. Het was in het eenvoudig, goed- koope dorpslogement van Le Pouldu dat in den bewusten winter een tweetal schilders hun intrek hadden genomen, waar van de één een wereldnaam zou krijgen en de tweede, een Hollander, zoo goed als vergeten zou zijn binnen enkele tientallen jaren. Van tijd tot tijd komen er Parijsche vrienden op be zoek en luisteren naar wat Paul Gauguin zijn vriend Meyer de Haan te vertellen heeft. Laval komt er, en Filiger en Armand Séguin, maar vooral Paul Sérusier die later Gauguin's meest consequente volgeling zal blijven, als onder de kameraden over Gauguin's kunst al lang weer oneenigheid zal ontstaan zijn en zijn leider schap betwist wordt. Maar in dien winter van '89.zijn we nog zoo ver niet. Gauguin is dan nog evenmin beroemd als zijn vriend Van Gogh, van wien hij juist is teruggekeerd, na in Arles een zeer bewogen zomer met hem te hebben doorgebracht. Via Parijs is Gauguin weer naar Bretagne getrokken, een rustig land voor wie niet veel te verteren heeft. Hij is er al meer geweest. In Pont-Aven, wat hij nu nog niet eens rustig genoeg vindt, waarom hij met De Haan nog v;at verder naar Pouldu verhuist en er bij Maria Henry de logementhoudster der „Grands-Sables" in den kost gaat. In die win teravondgesprekken krijgen Gauguin's ideeën en verlangens vasten vorm. Het „met een be perkt aantal kleuren vullen van een plat op pervlak" is de door Sérusier later uitgewerkte idee, over wat een schilderij moet zijn. Daar mee komt Gauguin tegenover de impressionisti- cre natuurafbeelding van zijn tijdgenooten te ttaan en propageert cenigszins een décoratieve synthese. Onderwijl bleven zijn verlangens uit gaan naar een leven, zoover mogelijk verwij derd van de Europeesche cultuur, naar een land, waar een leven zonder maatschappelijke banden mogelijk, het klimaat zacht is en men- schen en zeden natuurlijk zijn. Hij beraamt reeds zijn vertrek naar Tahiti en het zal zijn laatste Bretonsche winter wezen. Bretagne zal hem echter niet uit den geest gaan, al moet hij zijn einde op de Stille Zuidzee-eilanden vinden. Wanneer, in 1903, de zendeling en een paar bevriende inboorlingen den schilder dood vin den in zijn atelier in Papeete, staat op een ezel het laatste doek waaraan hij nog gewerkt heeft: een Bretonsche Winter. De man, die hem die wintermaanden in Le Pouldu had gezelschap gehouden, die vergeten Hollander Meyer de Haan, verdient de erken telijkheid der kunsthistorie. Hij was een be gaafd schilder, leerling der Amsterdamsche Academie, en afkomstig uit een welgestelde fa milie onzer hoofdstad. De broodfabriek De Haan in de Rapenburgerstraat.ietwat oudere Amsterdammers moeten zich die goed befaamde bakkèrij, althans van hooren zeggen, nog wel herinneren. Daardoor was de jonge artist in de familie in staat op bescheiden schaal onafhankelijk te leven. Na een paar aar dige successen in Amsterdam was hij naar Frankrijk gegaan en had bij Pissarro, die Gau guin's leermeester was geweest, ook met Gau guin zelf kennis gemaakt. En was door diens inzichten in leven en kunst zoozeer gepakt, dat een van zijn kant zeker zeer trouwe vriend schap ontstaan was. Ook Gauguin had, om te kunnen schilderen, een prachtige financieele positie er aan gegeven. Hij was bankbeambte bij Bertin geweest en jaren gehad, waarin zijn inkomen tusschen 'twintig en deftig duizend' francs schommelde. Daarvan was in zijn laat sten Bretonschen winter zoo goed als niets meer over. Toen heeft De Haan, die van huis iedere maand 300 francs toegestuurd kreeg, dat met zijn vriend gedeeld en is met hem mede naar Bretagne getrokken. Zoo heeft een thans vergeten Hollander, die een fijngevoelig mensch en behalve schilder een zeer ontwikkeld kenner der litteratuur was, er het zijne toe bijgedra gen onbewust dat Gauguin zich dat jaar kon redden en toevallig een kring om zich kon verzamelen, die als synthetisten en symbolis ten later in de historie in de „school van Pont- Aven" gegroepeerd zijn. Eigenlijk was school van Pouldu juister geweest. Dankbaarheid lag niet in Gauguin's aard en die heeft De Haan dan ook niet ondervonden. Hij is een ietwat tragische maar tegelijk respectabele figuur in onze kunsthistorie geworden. Ter illustreering van dit artikeltje geven wij twee reproducties: de laatste „Bretonsche Win ter" door Gauguin geschilderd en zijn „Vrou wen uit Arles in een park" ontstaan na zijn verblijf bij Van Gogh en dus vlak voor de reis naar Le Pouldu. Litteratuur over het voorafgaande kan men in de boeken van Charles Morice en De Roton- charnps over Gauguin vinden en vooral in Le Groupe de Pont-Aven van Charles Chassé. J. H. DE BOIS. PAUL GAUGUIN: BRETONSCHE WINTER. Un pqm U vindt ze in een groot assortiment in iederen prijs bij c=u irvw ira. ra 99 99 DAMES JAPONNEN TRICOT 18.65 - 14.25 - 9.70 - 6.35 - 5.40 DAMES JAPONNEN STOF 9.85 - 8.30 - 6.45 - 4.25 - 3.30 Voor Uw kinderen „DELANA TRICOT". Vlotte en sterke Jurken 5.50 - 4.65 - 3.80 - 2.95 met langdurige garantie. Voor iedere hand en iedere beurs. Slaagt U zeker bij VELSERDUINPLEIN 5 Wij geven U gaarne inlichtingen over de gratis OSMIA prijs vraag. 2000.aan prijzen. IJMUIDEN-OOST OSMIA VULPENHOUDERS thans vanaf ƒ3.25, met 3 jaar garantie en vanaf 4.25 nu met 5 jaar ga rantie. Officiéél PARKER Dealer. Eigen reparatie inrichting. Het is niet noodig. Wij hebben reeds PANTOFFELS vanaf 60 ct. U kunt bij ons keuze doen uit ruim 100 verschillende soorten. - Daar moet dan toch wel een pantoffeltje naar Uw zin bij zijn enU weet het toch, bij KOPPEN koopt U BETERE KWALITEIT. ORANJESTRAAT 27. VOOR BETERE SCHOENEN BEKEND. BEHANGERS- en SCHILDlas vERf. Hand?M,n borstelwerk. - uw WAREN - BORSltt SCHILDER- en BEHANG-, GLASoerd door reclamewerk,( j vraagt vn]. Rijvend prijsopgaaf SPECIALE DAMES-, HEEREN- en KINDERCLUBS. VRAAGT INLICHTINGEN VELSER ACCORDEON-SCHOOL JAC. CATSLAAN17 DRIEHUIS HOTEL 'T HUIS ASSUMBURG ASSENDELFT. Er is toch geen DANCING zoo fijn als bij COR KLEINE. lederen ZONDAG van 3—12 uur DANSEN. PRIJZEN ALLEEN ZEGGEN NIETS. U MOET ZE BEKIJKEN IN VERBAND MET DE KWALITEIT. HET HOLLANDSCH KLEEDINGHUIS ALLEEN STATIONSWEG 161 IJMUIDEN levert U HET BESTE tegen prijzen, welke VER BENEDEN de algemeen geldende gaan. HEERENULSTERS geheel gevoerd vanaf 6.95 op zijde bewerkt 12.—, 13.50, 15— op kameelhaar bewerkt, zeer moderne dessins 16.50, 17.50, 18.75 SPORTULSTERSin de nieuwste modellen 9.ƒ10.50, ƒ13—, onze successerie 14.50, f 15.50 ZWARE VELOURS in alle modellen 12. 13.50, 16.50, 17.50, 18.50, 19.50. JEKKERS: vanaf .f6.90 tot ƒ10.25 KINDERULSTERS leeftijd 9 jaar, vanaf ƒ4.25 Onze bekende SCHOOLULSTERS vanaf f 5.50 Wij kunnen niet alles opnoemen, doch wat U ook zoekt, U slaagt bij ons BETER en VOORDEELIGER dan elders. BABY-JASJES - REGENJASSEN - COSTUUMS - KINDERPAKJES enz. enz. ENORME SORTEERING. 32 VERKOOPMAGAZIJNEN. EIGEN FABRIEKEN HET HUIS VAN VERTROUWEN. Bij ELZE is de voorraad chique WINTER MANTELS en -JAPONNEN wederom aan gevuld. Voor U dus een GOEDE GELEGEN HEID om U tegen UITERST MATIGEN prijs van mooie duurzame Winterkleeding te voor zien. Ook in de allergrootste maten voorradig. KENAUSTRAAT 22, TELEFOON 15723 Een ander zette hem op. Wat verve» lend nu toch - zoo'n mooie nieuwe. Maar er is een lichtpunt. Het was een hoed van Meuwsen, dus verzekerd tegen verlies, diefstal, vermissing of verwisseling. Vraagt het certificaat, dat bij eiken nieuwen Meuwsen*haed behoort HAARLEM GROOTE HOUTSTRAAT 32, TELEF. 13440

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1938 | | pagina 13