Bonnen die thans geldig zijn: Een rede van minister Rust. KORT EN BONDIG. MAANDAG 9 DECEMBER 1940 Bij het in gebruik nemen van het nieuwe gebouw der Kaiser Wilhelmschule te Amsterdam. get A.N.P. meldt d.d. 9 December uit Amster dam' Ter gelegenheid van het in gebruik nemen van het nieuwe gebouw der Deutsche Oberschule (Kaiser Wilhelmschule) te Amsterdam, heeft de jjeichsminister fiir Wissenschaft, Erzïehung und Volksbildung de volgende rede uitgesproken. Dames en Heerer. Duitsche mannelijke en vrouwelijke volksge- nooten. De wereld moet de nieuwe wording van Duitsch- !and als een wonder ondergaan. Dezelfde menschen v3n tier jaar geleden zijn er immers nog. De Duit- cc'ne positie is evenwel van den grond af veran derd. Hoe heeft dit wonder zich voltrokken? De eenvoudigste formuleering zou onsreveer kunnen luiden: doordat de krachter van dit groote volk E-Ch niet meer tegen elkander richten doch met eikander op een groot doel gericht zijn. Tn de ulaats van een vruchtelooze verspilling door het 'tegen elkander" treedt het groote „met elkander", kls'kerr van deze vorming van kracht in Duitsch- jarid zien wij een wilsvorming, waartoe aanvan kelijk enkelingen, daarna een grooter aantal en tenslotte de meerderheid van het Duitsche volk zich aar een sloten. Deze menschen. met wie Adolf Hitler de nieuwe wilskern begon te vormen, hebben allen het een of ander moeten .opgeven, dat zij tot dus ver beschouwd hadden als iets, dat bij hun leven behoorde en van beslissende beteekeris was. De werkman -moest zich losmaken van zijn Marxisti sche organisatie en ook van een denkwijze in ter men van klassestrijd die hem tot eer tweede na tuur geworder was. Voor den burger was het op een andere wijze moeilijk. Wij waren er immers teen van allen voor opgevoed onze vuist te ge bruiken. Wat zich daar voor onze oogen voltrok, boezemde ons afkeer in. De Führer echter had een andere school doorloopen. Hij had immers zijn ouders verloren, was heel jong voor den strijd om het bestaan geplaatst, moest temidden van het Marxistische werkvolk zelf werken en geraakte o reeds vroeg bekend met het politieke leven van deze menschen. Zijn formuleering luidde: een be tere idee met dezelfde brute kracht. Indien wij anders voorgegaan waren, wie weet waar wij thans zouden staan, of wij zelfs nog wel in leven zouden zjjr. Zoo zijn wij aangetreden, gewapend met een nieuwen wil, gedragen door een nieuwe idee, die op haar beurt slechts berust op de vrijmaking der innei-lijke krachten in ons binnenste en tevens be sloten onder alle omstandigheden de krachten, die in ons zijn, niet te snaren. De tiid, waarin "de her vorming van ons volk zich op deze wijze voltrok, bedraagt nu reeds een menschenleeftijd. Eer snel lere methode heeft de Führer niet te baat willen nemen. Hij wilde het nieuwe door eigen besluit van liet volk doen uitgaan. In Januari 1933 was de tijd rijp en door de benoeming van den leider der N. S. D. A. P. tot Dui.tsch rijkskanselier langs legalen weg, door rijkspresident Von Hindenburg, werd het proces in een nieuwen vorm gegoten. De uni ficatie van den Duitschen wil voltrok zich nu aan merkelijk sneller, daar Adolf Hitler in staat was de organisaties van de Duitsche zelfvernietiging uit te schakelen. Toen wij aan de macht kwamen, waren er meer dan. veertig partijen. Zoover wanen de menschen reeds van het gezonde verstand afge- dv/aald. Dat was geen grondslag voor onbouw meer. Deze heksenketel werd weggevaagd. De partijen verdjvenen. Dat, was de eerste noodzakelijke schre de, nadat het Duitsche volk volgens eigen besluit zijn, lot aan den Führer had toevertrouwd. Partij twisten vormden echter niet de eenige rotte plek. Den ouderen vorm van de Duitsche krachtvei-spil- ling kent u allen: de voorkeur voor vele staten. De. Duitsche landkaart omvatte eens meer dan 300 kleine staatjes. Slechts heel langzaam was de zui vering van Brandenburg -Pruisen uitgegaan. Adolf Hitler voltooide dit. In Mei 1933 vielen de laatste partijen. In 1934 verdween het recht der landen op souvereiniteit en de eenige souvereine staat bleef het rijk. Zoo werd een oeroud Duitsch verlangen vervuld zoo voltrok zich het wonder van het ont staan van het volk, het groote werk der eenwor ding. Toen ik in 1933 Pruisisch minister van eeredienst werd eerst in 1934 ging het onderwijs onder de comnetentie van het rijk trof ik ook het schoolwezen, volkomen in overeenstemming met het partijwezen, in een toestand van versplinte ring aan. Er waren destijds meer dan 40 verschil lende schooltypen. Indien ik u nu in overeen stemming met'de plaats van deze plechtigheid om te beginnen iets zeg van de middelbare school, dan zou ik daarbij principieel het volgende op den voorgrond willen stellen: wij mogen ons dan thans de voorkeur voor kleine staatjes afgewend heb ben, wij mogen ons dan den grooten, wereldher- vormenden wil van den Führer eigen gemaakt heb ben, als we aan de school de vrijheid lieten te or- ganiseeren zooals men wil, dan zou de arbeid van den Führer een aangelegenheid van een of twee generaties worden en weldra zou hij weer uiteen vallen. Het ging er derhalve om, aan de opvoeding van de jeugd, voor zoover de school daarbij be trokken is, de waarborgen te ontleen en, dat deze offers niet vergeefsch geweest zijn. Voor mij was niets anders mogelijk dan een unificatie van de Duitsche school. Ik geloof, dat ik u allen, die uw kinderen aan de Kaiser Wilhelmschule toevertrouwt, inzonder heid ook den Nederlandschen vaders en moeders, enkele woorden ter verduidelijking omtrent het tyre van de Duitsche Oberschule schuldig ben. De minisetr gaf hierna een overizcht van de ont wikkeling van de Oberschule en van verschillende wijzigingen, welke hij in 't leerprogram heeft aan gebracht en vervolgde dan: Van beslissender beteekenis dan de Oberschule is voor de toekomst van het geheele volk overi gens de school der breede massa. Hier was ons parool: eenheid van het geheele onderwijs. Toen Adolf Hitler in Maart 1938 over den Inn trok en partijgenoot Seyss Inquart hem aan de andere zijde verwelkomde, weerklonk voor ons in het oude rijk een roep, dien niemand van bovenaf had aangeheven, die uit de wolken is gekomen met reusachtige kracht: één volk, één rijk. één leider. Ik zeg hier: één volk, één rijk, één leider. Zeker, maar dan ook één volk. Daarom kan en zal ik ook nooit toelaten, dat naast de school van het Duitsche volk, die door zijn staatsleiding beschik baar wordt gesteld, een andere gehandhaafd wordt. Wij hebben dan ook de zuiver confessioneele scholen afgeschaft en opgenomen in gemengde scho len. Met godsdienstige kwesties heeft dit in 't ge heel niets te maken. Wij stellen er zeer veel prijs op de uniformiteit van het onderwijs te waar borgen. Zoodra ik gelegenheid geef voor het op richten van afzonderlijke instellingen, heb ik de wilsvorming niet meer in de hand. Dan beginnen ongeluk en versnippering opnieuw. Daarom heb ben wij de volksschool en al het andere onderwijs op uniforme wijze van staatswege geregeld en wij staan niemand toe daarover met ons te discus sieeren. De volksschool is derhalve in de eerste plaats een staatsschool. Zij is echter bovendien een school, van waaruit ieder den weg tot de Duitsche leiding en den Duitschen arbeid kan betreden. Het is een beslissende daad van den Führer geweest, toen hij vier weken geleden bepaalde dat met de invoering van de Hauptschule der Ostmarlc in het geheele rijk een begin gemaakt is met een overwegend socialistische schoolinrichting. Voor ieder kind namelijk, dat de vereisclite hoedanigheden bezit, komt op grond van een verplichte selectie na de eerste vier leerjaren der volksschool de weg voor 'n hoogere opleiding vrij. De Houptschule, die voor de geselecteerden in de plaats van de tweede reeks der vier leerjaren van de volksschool treedt en die ongeveer een derde van alle leerlingen der volks school zal opleiden tot een doel, dat boven dat van de volksschool uitsteekt, zal voor het Duitsche volk uit 't reservoir der groote massa, dat tot dus verre niet voldoende gebruikt is, een aanvullende reserve van hooge hoedanigheid leveren voor alle beroepen, die een bijzondere opleiding vereischen. Voor degenen, die het eindexamen der Hauptschule hebben afgelegd, zullen wij ook den weg tot het voorbereind hooger onderwijs openen. Ik moge hier" nog eenige woorden zeggen over de positie der school in het kader van den natioaal- socialistischen gedachtengang. Wij kennen sedert lang de dwaling, waarin zich een zeker tijdperk van het verleden bevond, de dwaling namelijk, dat de ziel van het kind en zijn geest zijn als een blad onbeschreven papier, waarop de paedagoog kan schrijven wat hij wil. Dit is zeer onjuist. Beslis send voor iederen mensch is het uur van zijn ge boorte. zijn geërfde hoedanigheden, zijn aangeboren karakter en aanleg, niemand zal dat beter weten dan een volk met koloniën, zooals het Nederland- sche. Ge hebt geleerd, dat de volken der Zuidzee niet alleen een andere huidskleur hebben, maar ook fundamenteel anders zijn. Hier komen wij tot het rasbegrip, dat alleen voor den man van pri mitieven geest niets meer dan het Jodenvraagstuk omvat. Ook dit is zeer onjuist. Er is thans niemand meer, die, zooals in de geheele Middeleeuwen, ge looft. dat de aarde stilstaat en de zon om de aarde draait. Evenzoo zal de tijd komen, waarin wij allen de dingen van het rassenstandpunt moeten zien en de beteekenis van het ras moeten ei-kennen. De waarheid kan een tijdlang vervagen, maar een eeuwig tegengehouden worden. De tijd zal komen dat er 'n einde komt aan de verwijten, dat Duitschland is afgedaald tot een geestloos rassenmaterialisme. Die verwijten zijn ons van het Westen uit, vaak ge maakt. Wij hebben slechts kunnen antwoorden: ate de laatste echte Fransehman zich afgeeft met een negerin en de laatste echte Fransche met een Jood, dan heeft ook het laatste uur van den leven den Franschen geest geslagen, want er is geen geest zonder natuur. De geest kan niet levend blij ven zonder de mensehen. die hem in een eeuwen lange beïnvloeding gedaante gegeven en gevormd hebben. Dat is het inzicht voor de toekomst, waar voor wij de oogen niet mogen sluiten. Wie de volken wil leiden, mag dit niet uitschakelen. Van dit gezichtspunt uit moet ik nu de vraag stellen welke opvoeding wij in het verleder in Duitschland hebben gegeven. Wï; huldigden toen de opvatting: hoe meer iemand weet, hoe beter. Dat was onjuist. Als ge op heidegrond suikerbieten plant, verkrijgt ge geen vrucht. Ook op geestelijk terrein kan men niet op iederen grond alles zaaien. De vrucht, die wij als tuiniers van het Duitsche volk willen krijgen, is het beste type van den Duit schen mensch var hooge waarde. Daarom zoeken wij bij de opleiding voor het beste zaad, den bes ten Duitschen bodem. Zoo komen wij tot het begin sel der selectie. Wij geven dat de voorkeur boven het willekeurig voeden met- kennis. Daarom -past men in Duitschlard een selectie toe, die bijvoor beeld bijzonder duidelijk is bij de nationaaï-poli- tieke opleidingsinstituten. In het landjaar of in de Hauptschule zoeken wij ïh al onze menschen de geëerfdé eigenschappen van groote waarde, die wij vormen. Zij zijn bij. het Duitsche volk, evenals bij het Ne'derlandscbe, in groote mate aanwezig. Dat is onze methode om het geestelijke beeld van het Duitsche volk steeds zuiverder, duidelijker en or- dubb el zinniger Duitsch te maken. En wij gelooven ook, zoo onze bijdrage tot den cultureelen arbeid der geheele wereld op die beste wijze te leveren. In den strijd voor de erkenning der beteekenis van het ras en voor het beginsel der selectie heb ben wij ingezien, hoe noodlottig de splitsing van het wereldbeeld van het Avondland is geweest in het dualisme van geest zonder matuur en natuur zonder geest. Het uitzicht op het werkelijke wezen van den mensch is ons daardoor benomen. Of nu iemand den geest of de stof hboger waardeerde, de mensch als geheel kwam daarbij tekort. Vroe gere volken en tijde*-1 hebben die onheilzame ver deeldheid niet beseft. Denkt aan d© oude Helle nen. De Grieksche godengestalten hebben niet al leen prachtige lichamen, op hun gelaat troont;ook de geest in zijr edelste uitdrukking. Het is den Grieken ernst geweest met een eenheid van lichaam en ziel. En het Grieksche volk is het volk van de sport, van de gymnastiek, het volle van de muziek en de muzen geworden. Keeren wij tot de school terug. Als thans in* het kader der enorme immigratie in het Duitsche rijk vaders van woonplaats veranderen, mogen de kinderen daarvoor niet boeten. Anders zou het zoo zijn: de vader verhuist, de zoon blijft zitten. Waar het Duitsche kind ook komt, het moet dezelfde school vinden. Indien er verscheidene hoogere scholen ter plaatse zijn. is er een gymnasium en anders de Oberschule. Op die school wordt welis waar geen Grieksch onderwijzen, doch ik wil geens zins de goden, die in de geestelijke wereld van het Avondland als fonkelende sterren aan het fir mament staan, voor orze opvoeding verloren laten gaan. We wereld der Hellenen is, als de wereld der muzen en van het edele en diepe denken, euwig jong en zal nooit oud worden, evenmin als het volk der Romeiner met zijn mannelijke ge zindheid uit het beeld onze historie kan worden verwijderd. Deze elementen zullen, zij het ook zonder het Grieksch, op de Duitsche Oberschule blijven bestaan. Bovendien komt het er niet eens zoo zeer op aar, dat wij vertellen en onderwijzen, wat de Grieken gedaan hebben, doch wij willen die prachtige menschelijke uniforme opvoeding zelf weder voor onze jeugd toepassen. Daarom brengen wij onze kinderen naar het sportterrein», waar zij in lichte kleeding, in licht en zon hun krachten moeten ontwikkelen en meten. "Voor records heb ben we daarbij geen belangstelling. Van belang voor ons is de sport als karakterschool. Onze licha melijke opvoeding heeft niets uitstaarde met mili tarisme. zij komt voort uit de nieuwe wereldbe schouwing. Wij zijn daarbij indachtig, dat het lot der volken tenslotte niet afhankelijk is van hun wetenschap, maar van de overoude deugden: moed. dapperheid, taaiheid, trouw. Wat hielp het eers Archimedes toen hij, bij het binnendringen dei- Romeinen te Syracuse, een Romeinschen soldaat toeriep: Noli turbare circulos meos? (Verniel mijn cirkels niet?) De Romein trok zijr- zwaard en sloeg hem neer. Ook op de hoogste geestelijke trap moe ten wij elk oogenblik in staat zijn onze natuurlijke kracht en onze deugden te bewijzen. Het was de geest van Olympia, die bij Salamis overwon. De ma-nrieliike deugden willen niet alleen geërfd, maar ook onderhouden worden. Wat beteekenen vijf uur lichamelijke opvoeding in de week tegenover de massa van het wetenschappelijke ouderwijs? Bij het spel der krachten op het grasveld, bij don wed loop, bij het boksen en worstelen worden die deugden van den jongen naar voren gebracht, ge oefend en bevorderd. Bij den wedkamp mag nie mand zwichten. Oo taaiheid komt het aan. Dat kunnen wij ook leeren van onze tegenstanders aan gene zijde van het Kanaal. Zij zijn aai. niet al leen door aanleg, maar ook door opvoeding. En het waren de taaiheid en dapperheid van de Duitsche militaire leiding en van iederen Duitschen soldaat, die ons de Maginolinie hebben doen overwinnen, die thans bereikt hebben, dat wij niet meer over wonnen kunnen worden. En het Duitsche volk zal dat nooit vergeten. God heeft nu eenmaal de na tuur zoo geschapen, dat het sterkere dier het zwakkere verslaat. Van alles wat de natuur voort brengt houdt zich altijd slechts het sterke staande. Zoo is het ook onder volken en menschen. Geef bezit is door God gewaarborgd, al acht zich een volk nog zoo gelijk aan God en uitverkoren. Dat zal En-geland thans leeren. Alle goederen dezer aarde zijn als wisselbekers. De sterke neemt ze, de zwakke geeft ze over. Dat is de wil van den Schepper, waaraan wij ons onderwerpen en dien wij tot uitvoering trachten te brengen, wanneer wij onze jeugd bij de sportwedstrijden opvoeden tot dapperheid en moed, stoerheid en taaiheid. Het gaat ons bij de opvoeding natuurlijk ook nog om andere deugden en hoedanigheden, die ik hier al thans wil aanstippen, omdat ik ze buitengewoon be langrijk acht. Daar is vooral de moed van de waar heid. Dan is er de kunstopvoeding, waaraan wij veel gewicht hechten. Ge moet vooral voor oogen houden, dat er geen dictatuur der intellectueele op leiding bestaat, dat wij veeleer waarde toekennen aan de harmonie van alle kracht van lichaam, ziel en geest. Na alles, wat ik hier gezegd heb, zult gij van mij gelooven, dat Duitschland ook op de scholen zijn groot verleden niet vergeet. De vergeetachtigen wa ren veeleer degenen, die aan de nihilistische kunst- BROOD BON 17 Geldig van 2 tot en 15 December BON 18. Geldig van 9 t.m. 22 December. 2000 gr brood of 2500 gr roggebrood. BON 2 van de Bloemkaart Geldig van 2 t.m. 15 Dec. 60 a 65 gram roggebrood of 50 gram ander brood. KOFFIE EN THEE BON 81 Algem. Distributie bonboekje van 9 Nov. t.m. 20 Dec. 1/2 pond koffie of 3/4 ons thee. BON 30 Algem. Distributie boekje v. 7 t.m. 20 Dec. 1 kg. suiker. VLEESCH EN VLEESCHWAREN BON 11 vleeschvan de Vleeschkaart. Van 5 t.m. 18 Dec. 100 gr. rund-, kalfs- of varkensvleesch of ongesmol ten .vet of een rantsoen vleeschwaren BON 11 „worst of vleesch waren" van 5 t.m. 18 Dec. 75150 gr. vleeschwaren. BOTER EN VETTEN BON 20 Boterkaart. Geldig v. 7 t.m. 20 Dec. 1/2 pond boter of margarine of twee ons vet. BON 20 Vetlcaart. Geldig v. 7 t.m. 20 Dec. 1/2 pond margarine of boter of twee ons vet. KAAS BONS 49, 50. 62, 63 Algem Dislributieboekje elk 1 ons kaas. Geldig van 229 Dec PEULVRUCHTEN BON 56 Algem. Distributie boekje t.m. 16 December 1/2 kg peulvruchten MEEL- EN GRUTTERSWAREN BON 43 Algem. Distributie boekje. T.m. 27 Dec. 250 gr rijst of rijstemeel of rijste bloem of gruttenmeel. BON 83 Algem. Distributie boekje. T.m. 27 Dec. 250 gr havermout of havervlokken of haverbloem of aardappel- meelvlokken of gort of gort- mout of grutten. BON 88 Algem. Distributie- boekje. T.m. 27 Dec. 250 gr gort of gortemeel of grutten BON 98 Algem. Distributie boekje. T.m. 27 Dec. 100 gr macaroni of vermicelli of spaghetti. BON 93 Algem. Distributie boekje. T.m. 27 Dec. 100 gr maïzena of griesmeel of sago of aardappelmeel. BON 2 van de Bloemkaart Geldig van 2 Dec. t.m. 29 Dec. 35 gr. tarwemeel of tar webloem of roggemeel of roggebloem of zelfrijzend bakmeel of boekweitmeel. EIEREN BON 36 Geldig van 2 Dec t.m. 15 Dec. BON 23 Geldig van 9 t.m. 22 December 1 ei. KOEK EN GEBAK BON 17 (Broodkaart) v. 2 t.m. 15 Dec. BON 18 (Broodkaart) v. 9 t.m. 22 Dec. 1 rantsoen gebak. BON 2 van de Bloemkaart. Geldig van 2 t.m. 29 Dec. (1 rantsoen ontbijtkoek 160 gr., speculaas 140 gr. an dere koekjes 200 gr. biscuit en wafels 90 gr., beschuit 75 gr., cake 300 gr., taart 600 gr. gebakjes 600 gr., korstgebak 500 gr klein korstgebak 400 gram.) SCHEERZEEP BON 116 T.m. 31 Dec. 50 gr. scheerzeep of 1 tube scheer- crème of 7 pot scheerzeep ZEEP BON 17 T.m. 31 Dec. 150 gr. toiletzeep of 120 gr. huishoudzeep of 200 gr. zachte zeep of 250 gr. zeeppoeder of 125 gr. zeep vlokken of 250 gr. zelf werkende waschmiddelen of 200 gr. vloeibare zeep. BRANDSTOFFEN BONS 04, 05, 06, 07 Bonkaart distributie vaste brandstof fen, haarden, kachels, 1 een heid. BONS 07, 08, 09, 10, 11, 12, 13 14 Bonkaart distributie cen trale verwarming: 1 een heid. Bons, gemerkt: Brandstof fen, één eenheid 2e periode l eenheid. Bons, gemerkt: Cokes, één eenheid tweede periode: 1 eenheid. BONS 08, 09, 10, 11 Bonkaart distributie vaste brandstof fen - haarden, kachels: 1 eenheid turf. (Wenscht men geen turf dan kan men op deze bons later andere brandstof fen betrekken). Alles geldig tot en met 14 December. HONDENBROOD BON 11 T.m. 31 Dec. Groep 1 en 2: 10 K.G. Gr. 3: 8 K.G Gr. 4: 5 K.G. Gr. 5: 4 K.G Gr. 6: 3 K.G- Hondenbrood wordt alleen verstrekt voor groote rashonden of ingeval men meer dan één hond heeft. KATTENBROOD BON 11 Tm. 31Dec. 1 1/2 kg Kattenbrood wordt alleen verstrekt voor raskatten. PETROLEUM ZEGEL PERIODE 7 (alleen voor hen, die uitsluitend op petroleum kunnen koken van 4 Nov t.m. 29 Dec. 2 Ltr ZEGEL PERIODE 8 (alleen voor hen, die uitsluitend pe troleum verlichting hebben) van 11 Nov t.m 15 Dec 2 L Alvorens naar Spanje terug te reizen heeft Sint Nicolaas een bezoek gebracht aan het herstellingsoord voor militairen te Aerdenhout .„Kareol". Op deze foto zien wij den Sint en zijn knecht temidden van de herstellenden, terwijl ze een voorstelling van de Haarlemschc Tooneelclub bijwonen. (Foto Stevens.) richting in Duitschland een volledige plaats gaven. Toen ik mij vanmorgen van Den Haag naar Amster dam begaf zag ik de opalen kleuren in het spel dei- jagende wolken boven de wijde vlakte. Ik zag het Rembrandtmonument en toen ben ik mij bewust geworden, wat uw Nederlandsche meesters voor de geheele wereld gewrocht hebben. Blijft ook gij in het voetspoor van uw meesters, zooals Adolf Hitler besloten heeft in het spoor der groote Duitscne meesters te blijven en niet de nihilisten te volgen. En reeds zien wij in Duitschland een nieuwe bouw kunst opbloeien, die in nieuwe heerlijke en groot- sche vormen de schoonste erfenis van de Duitsche bouwkunst brengt. Men heeft ons het volk van dichters en denkers genoemd. Indien het dat ge weest is en daaraan twijfelen wij niet dan is het dat ook nog thans en zal het dat ook blijven. Wij zijn ook het volk der reformatie. Het vermogen en de drang tot een zich onbeschrijflijk intensief wij den aan de diepste problemen, die Luther een revo lutionair deden zijn, en die het Duitsche volk later er toe bracht het reusachtige offer van een dertig jarigen oorlog op zich te nemen, dit vermogen ligt tenslotte ook ten grondslag aan de nationaal-socia- listische revolutie en geeft vorm aan ons wereld beeld. Overigens heeft dit wijden aan denken en dichten, de drang, om steeds weer „zu den Müttern" af te dalen, ons nog meer groote offers gekost sedert den dertigjarigen oorlog, gedurende welken de be volking van Duitschland van 21 millioen tot onge veer 4V2 millioen daalde. Het is ons gegaan zooals den dichter in Schillers „Die Teilung der Erde", die als laatste voor den troon van God kwam. toen alles reeds verdeeld was, en dien God slechts kon uit- noodigen in den hemel te komen. Het is het volk der Duitsche dichtkunst, dat de aarde heeft ver loren. Alles verdwijnt, wanneer er geen ruimte is, waarin het gezonde volk nog kan leven. Onze groote dichters wisten dat. Zij zijn de nuchterste zieners geweest. Schiller, heeft niet voor niets zijn vrij heidsgedichten geschreven, hij heeft het volk reeds toen gewaarschuwd, dat er ergens op aarde een recht is, dat men altijd zelf moet verdedigen: „Und setzt ihr nicht das Leb.en, Nïe wird eüch das Leben ge wonnen sein". En Goethe, die als ziener in de toe komst zag, zeide: „Das ist der Weishei t letzter Schluss: nur der verdient sich Freiheit wie das Le ben, der taglich sie erobern muss". Het is niet waar, dat de Duitsche romantici alleen van liefde en woud gezongen hebben. Zij hebben ook gehunkerd naar he+ rijk, dat verloren was gegaan. Toen eindelijk is Bis marck gekomen, die een nieuw fundament voor het rijk schiep. De Engelschen echter gevoelen ons ster ker worden als een ongeoorloofde inbreuk op hun geheiligde wereldorde. Eens hadden zij de Neder landen beoorloogd en Frankrijk, toen volgde de om singeling van Duitschland. Wij delfden het onder spit, doordat wij geloofden aan de nieuwe betere wereld, die hun staatslieden ons beloofden. Bij de nakoming van het vredesverdrag gingen wij tot aan de grens van den zelfmoord. Wij aanvaardden de democratische constitutie, wij traden toe tot den Volkenbond, wij ontwapenden tot aan het uiterste. Wij stortten herstelbetalingen, betaalden en bleven betalen. Nooit is een volk zoo bedrogen. Geen enkele hun ner beloften werd nagekomen en ons werkloozen- leger groeide. De Duitsche boerengrond geraakte in handen van vreemde geldmenschen, de krachten van ontbinding namen toe, het Jodendom stak steeds brutaler den kop op. Toen vonden wij, in den hoogsten nood, den weg tot redding door eigen kracht, de genius van het volk, belichaamd in Adolf Hitler, bracht ons tot be zinning op de eeuwige wetten van het leven. Het is ons vast besluit aan die wetten trouw te blijven. Daarom voeden wij onze -jeugd op tot strijdbaarheid, maar ook tot deelneming aan de levende gemeen schap. dat wil zeggen tot kameraadschap en leiden en gehoorzamen. En wanneer wij over de grenzen van het Duitsche rijk heenzien, dan weet gij, dat het niet onze bedoeling is, den volken van Europa min dere rechten te geven dan wij zelf bezitten, maar zij moeten de nieuwe ordening ook zelf willen. Ik ben ervan overtuigd, dat wij in de toekomst, in Europa vrede zullen hebben, omdat de leiding dan niet meer belang heeft bij onrust, maar bij vrede. Het is het Engelsche noodlot geworden, dat Enge land geloofde zijn rijk slechts te kunnen regeeren indien de andere volken van Europa elkander kort hielden. Engeland was dan ook bij de Europeesche tweedracht geïnteresseerd. Wij zullen dit vraagstuk oplossen. Niet alleen het vertrouwen, ook het hel dere inzicht marcheert hier met den Führer on. Wij zullen ons handhaven, zooals wij gehandhaafd heb ben, toen wij nog met enkele duizenden zijn volge lingen waren. Wij zullen de overwinning bevechten en den weg effenen voor een nieuwe wereld. Op de laatste cultureele vergadering te Neurenberg heeft de Führer het woord gesproken: „Ik ben geen Dzjengis Kahn. Ik kom niet om te vernielen, maar om op te bouwen". De volken van het Europeesche vasteland zijn be zig hun plaats in te nemen in dit Opbouwfront. dat door de spilmogendheöen geleid wordt, omdat zij be seffen, dat dit de weg is der Europeesche zelfbe schikking, de weg van Europa tot zichzelf. Indien wij zoo het oog op de toekomst gericht houden, worden wij ons bewust van de groote ver antwoordelijkheid der school. Non scholae sed vïtae discimi7s: wij leeren niet voor de school, maar voor het leven. Begrijpt, dat er een nieuwe tijd aan breekt en voedt uw jeugd daartoe op." Behalve Londen, ook de Dost- en Zuidkust van Engeland bestookt. (Men zie ook pag. 1) STOCKHOLM, 9 Dec. (D.N.B.). Van het En gelsche ministerie van luchtvaart en van het mini sterie voor de binnenlandsche veiligheid is thans een bericht ontvangen over den grooten Duitschen aanval op Londen in den afgeloopen nacht. In dit bericht wordt gezegd dat in den loop van den nacht van Zondag op Maandag Duitsche luchtstrijdkrach ten een zwaren bomaanval hebben gedaan op Lon den en omgeving, waardoor vele branden zijn ont staan en aanzienlijke schade is aangericht. Volgens dit bericht zijn bij den aanval een aantal slachtoffers gevallen. Naar het bericht verder meldt zijn ook op de vele gebieden tusschen Londen en de Oost- en Zuidkust van Engeland, alsmede in eenige andere gebieden in het Zuiden van Enge land bommen geworpen, waar in enkele plaatsjes branden ontstonden en schade werd aangericht. Ook in deze streken is een aantal slachtoffers gevallen. OUD-COMMISSARIS VAN POLITIE TE ROTTERDAM OVERLEDEN. In den ouderdom van 58 jaar is te Heemste de waar hij sedert kort woonde, overleden de oud commissaris van politie te Rotterdam, de heer J. A. Kok. Laatstelijk was hij commissaris voor den 'linker Maasoever en hij heeft mede leiding gege ven aan de concentratie van het corps. In totaal heeft de heer Kok de politie 35 jaar gediend. Eenige maanden geleden zag hij zich ge noodzaakt wegens gezondheidsredenen ontslag uit den dienst te nemen. De teraardebestelling heeft plaats op Dinsdag 10 December a.s. te twee uur op de algemeen© be graafplaats Crooswijk te Rotterdam, Vele branden in de Britsche hoofdstad. Zaterdagochtend wilde de spoorwegarbeider F. Nauta op het station Nijmegen zich van het eerste naar het tweede perron begeven. Blijkbaar heeft de man niet bemerkt, dat op dat oogenblik zich een rangeerlocomotief in zijn richting voort bewoog. De man werd gegrepen én op slag gedood. Zondagochtend vroeg heeft de politie in de oude haven te Rotterdam een drenkeling opge haald. De levensgeesten waren reeds geweken. Bij onderzoek is gebleken dat het slachtoffer dat ver moedelijk bij duisternis te water is geraakt, is de 21-jarige W. Heuvink, afkomstig uit Apeldoorn, sedert eenigen tijd te Rotterdam woonachtig. Hedenmiddag heeft de directeur van de Utrechtsche sterrewacht, prof. dr. M. G. J. Min- naert, voor een groot aantal genoodigden met een rede officieel het nieuwe gedeelte, dat na de ver bouwing is tot stand gekomen, geopend. De vergadering van de vereeniging van leera ren in levende talen, die gewoonlijk in de eerste week van Januari in Amsterdam wordt gehouden, wordt volgend jaar, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, gehouden op 18 April. Zaterdagmiddag is het 6-jarige zoontje van den heer Vos, wonende aan den Voorthuizerstraat- weg te Putten bij het oversteken van den weg door een passeerende auto overreden. Met dezelfde auto werd het deerlijk gewonde kind naar doktor Vonk te Putten overgebracht. Deze constateerde den dood. Den chauffeur treft geen schuld. B. en W. van Amersfoort hebben bij den ge meenteraad een voorstel ingediend het politie corps uit te breiden met 24 agenten en drie in specteurs. De Edesche politie nam bij een Bennekom- sche firma 25.000 rantsoenen zèep in beslag. Zij zouden daar door een elders gevestigde fabriek in depót zijn gegeven. In afwachting van de nadere resultaten van het onderzoek is de zeep per vrachtauto naar het politiebureau te Ede vervoerd en aldaar tijdelijk opgeslagen. Zaterdagochtend is de 78-jarige van B. te Kampen te water geraakt De man werd spoedig op het droge gebracht, doch Is later overleden. B. en W. van Rotterdam stellen den raad voor het subsidie aan het Rotterdamsch Philhar- monisch Orkest eventueel te verhoogen tot. maxi maal f 21.500. Deze verhooging met f 6500 is het bedrag, dat onder normale omstandigheden aan de N.V. Italiaansche Opera werd toegekend. Waarschijnlijk door de duisternis misleid is de 63-jarige schipper Th. Emans in het water van de Rotte te Rotterdam geraakt en verdron ken. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag heeft de storm veel schade aangericht. In Den Haag zijn eenige personen tegen boomen gesmakt of in het water ged.even. Sommigen liepen kwetsuren op. Bij een botsing tusschen een tram en een vrachtauto op den Wateringschen weg te Delft werden vier personen licht en een zwaar gewond. Laatstgenoemde werd naar het ziekenhuis over gebracht. De politie te Delft heeft naar het A .NR. meldt, in arrest gesteld den spoorwegarbeider van der B., die vele goederen uit zendingen van Delftsche zakenlieden heeft gestolen. In zijn woning werden aangetroffen ham, koffie, thee, tabak, sigaren, ongeveer drieduizend sigaretten, cacao en margarine. Ook werden nog levens middelen aangetroffen, die door v. d. B. onder den vloer van de goederenloods waren geborgen. De Vereeniging van Amstei'damsche Schoen winkeliers heeft het plan opgevat, mede in ver band met de moeilijke tijdsomstandigheden, in Amsterdam een beurs te organiseeren. De Zaandamsche poli tie heeft, in verband met den diefstal van vijfhonderd ons thee ten nadeele van de firma Terwee aldaar, drie Zaandammers aangehouden, die bekend hebben de inbraak te heb ben gepleegd. Zij hadden de thee aan iemand in Amsterdam verkocht ei» het geld verdeeld. Naar aanleiding van een enkele dagen ge leden te Zaandam gepleegde inbraak, waarbij uit een opslagplaats aan den Zuiddük te Zaandam zes tien blikken groene zeep en zestien doozen, elk met 24 blikken tomatensoep werden gestolen, zijn twee Zaandammers, resp. 27 en 28 jaar oud, aange houden, die verdacht worden dezen diefstal te heb ben gepleged. De politie van het bureau Leidscheplein te Amsterdam, heeft een 32-jarige vrouw gearresteerd en ingesloten, die gedurende eenigen tijd haar fa milie heeft bestolen. Zij kwam regelmatig op be zoek en maakte dan van de gelegenheid gebruik om geld te stelen uit een geldkistje. In totaal werd een bedrag van f 400 vermist. De vrouw heeft een bekentenis afgelegd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1940 | | pagina 3