Bonnen die thans geldig zijn: Op Ontdekkingsreis Aspirin EEN GEZONDE GEEST IN EEN GEZOND LICHAAM Ei ei is Paaschei. HEEMSKERK in de arbeidssfeer van jftr allen schijn van dat hij voor deze bijzon- i e gelegenheid met een extra klemmenden „va- i ..n Vtolc uroc „ifrffirnct Gippn Txrnn. De fotograaf zegt telken keer: „Nu vriend'lijk kijken, hoor meneer!" een rijmpje uit een kwartetspel dat ik mij in Pi'ille ieuSd herinner en dat niet spoedig uit D1? geheugen zal vervagen, omdat er menige J!t aditige Zondagmiddag in den huiselijken rëen ce werd doorgebracht. De geciteerde vers- m zjjn mjj voornamelijk bijgebleven vanwege mijn oogen indrukwekkende voorstelling óe 'n jjet rijmpje in beeld bracht. Het was de rea- \e schildering van een familie die den euvc- k<tlffloed had gehad zich naar den fotograaf te be- 'e"m om zioh daar op haar Paaschbest te laten ^eeuwften. Een erg vroolijk plaatje was het niet, niemand scheen zich daar in het bijzijn van fotograaf bepaald op zijn gemak te voelen, v^ral voor den heer des huizes moest dit poseeren, ordeelen naar zijn verstarde gelaatsuitdrukking, vare beproeving zijn en dat was geen wonder, 11hij had blijkbaar al ettelijke malen zijn ge- 'a!1- ja* moeien verschikken en bovendien had - ~|j| wi ":i ju ^wrder" om den hals was uitgerust. Geen won- x dat het den stakkerd moeite kostte bij dat alles k nog een blijmoedig gezicht te zetten! Van den fto2raaf zelf was op het plaatje bitter weinig te 1 Hij ging bijkans geheel schuil onder een laag hangende zwarte doek, waaronder nog juist een van 's mans been en diens laarzen zichtbaar 'zm zag het er in den goeden ouden tijd in de «éeidssfeer van den fotograaf uit en dat plaatje !'t mijn kinderjaren kwam mij weer plotseling voor x«n "eest toen ik deze week korten tijd in de sfeer •an den modernen fotograaf vertoefde. Ik consta teerde onwillekeurig dat liet griezelige tooneel uit n herinnering een grondige wijziging had onder- an Zoowel wat de „décors" als wat de „spelers" betrof. De fotograaf is niet meer de boeman uit het verleden. Hij dwingt je niet te lachen, hij dwingt je niet ernstig te kijken, hij laat dat alle maal rustig aan je eigen gemoedsgesteldheid over en dat is natuurlijk heel verstandig, want op deze wijze schakelt hij meteen het ongewenschte element posé" uit. En dan de kleeding! Stel je voor dat ik eerst naar huis was gegaan om mijn gewichtigste plunje aan te trekken. Dat ik hier in jacquet of in smoking gezeten had! Neen, dat is wel wat een voudiger gegaan. Zoo maar in mijn dagelijksehe colbertje ben ik hierheen gekomen. Ik heb even met den kam mijn -haren in het goede pad geleid en vervolgens mijn das recht getrokken, maar dat varen dan ook de eenige voorbereidingen die mij noodzakelijk toeleken. En toen ik mij neergezet had in den stoel tusschen de twee zoekliohten kon ik toi mijn vrugde vaststellen dat ik mij voor een egalen achtergrond bevond en niet voor een bruggetje of een bloemperk, waarvan iedereen bij eersten oog opslag kan zien dat het geschilderd en dan nog heel slecht geschilderd is. Ja, daar is in deze eeuw heel wat veranderd in de arbeidssfeer van den fotograaf, en, wat meer zegt, ten goede veranderd. Daarvoor behoeft de be zoeker maar even de wanden van het fotografische jtelier te inspecteeren. Daar hangen de staaltjes van zijn kunnen die hemelsbreed versohillen van bet houterige gedoe dat wij van de portretten van voorouders kennen. Er is een nieuwe generatie fotografen opgestaan die er naar streeft den sensch in zijn ongekunsteldheid weer te geven. Daarmede is de portretstudie gepaard gegaan en de fotograaf allengs het gebied van den kunstenaar nabij gekomen. De goede fotograaf van heden is er inderdaad in geslaagd zijn val?: tot een te verheffen. Hij heeft het doode beeld van weleer tot een levend tooneel weten te maken. Dat is een belangrijk feit, waaruit tevens blijkt dat ook de fotografie een uiterst intensieven ontwikkelings gang achter zich heeft. En uit dit laatste volgt weer oat men den fotograaf van vroeger zijn tekortko- ingen niet al te zeer mag aanrekenen: hij stond Immers aan het begin van den weg en bovendien: ook hij verrichtte eenmaal baanbrekend werk en zijn ervaringen en resultaten zijn van onsohatbare waarde geweest voor de na hem komende gene ratie. In het fotografisch atelier werkt de machine van den arbeid in deze dagen op volle toeren. De tijd der persoonsbewijzen staat immers voor de deur en niet iedereen is reeds in het bezit van een con- terfeitsel, waarop „het hoofd 2 c.M. in doorsnede of grooter is" en welke „den afgebeelden persoon half en face, half en profil en half naar rechts toont, zoodanig dat het linkeroor duidelijk en ge heel zichtbaar is", om enkele der voornaamste eschen te noemen. Natuurlijk is er nu geen sprake van een stormloop als in het afgeloopen jaar, toen de ingangen der fotografische ateliers veel over eenkomst vertoonden met de loketten vain een voet balveld bij een plaatselijke ontmoeting. Maar de drukte is in ieder geval voldoende om den fotograaf den geheelen dag aan den arbeid te houden. Zoo was het tenminste gesteld in de artistieke werk- ARTISTIEKE DAMES- EN heeren portretten „R1CHE FOTO ART" 9 GROOTE HOUTSTRAAT - TELEF. 13472 (Adv. Ingcz. Med.) (In de week vóór Paschen zal op een bon een extra ei worden be schikbaar gesteld.) extra ei per kippig hoofd Wordt ons de week voor Paasch beloofd, Wij zullen 't oonsumeeren; Niet eten zoo eenvoudig maar, D°ch, stil genietend met elkaar Het waarlijk savoureeren. Het is een punt wat wij nu doen "et dit speciale ei-rantsoen, u snapt wel, waar ik heen wil; Of het gekookt voor u moet zijn, Of spiegelei ligt in uw lijn, Of u 't geklutst alleen wil. Maar niemand staat er lang bij stil, °f hij dit ei aanvaarden wil En 't op den kop zal tikken; We leefden gaarne allemaal °P een wat ruimer eierschaal En zullen 't dus graag slikken. ij halen nu ons hart al op Ate smuUers in den (eier) dop, Drt extraatje zal smaken; ei per hoofd recht naar de maag. '»e loven in gedachte graag De kip die hej. 2aj maken. Hoewel, wanneer die eierbron a-7 kielen ook spreken kon, Zou zij waarschijnlijk zeggen: lin naam is altijd haas met Paasch, voor het leggen zal het haas "el eer er mee inleggen. plaats aan den Zijlweg te Haarlem, waar de schrij ver van dit artikel zijn indrukken vergaarde, maar elders zal de arbeidssfeer van den fotograaf wel een gelijk beeld bieden. De fotograaf is in deze dagen meer dan ooit een personage van gewicht en er was dan ook alle reden hem in deze rubriek een oogenblik op het podium te zetten. J. H. V. (Adu. lugez. Med.) Een onderhoud met S.S.-pnderstormleider Wolff ram De taak van de Nederlandsche S.S. in verband met de marschen, welke de Neder landsche S.S. dit weekeinde zal houden te Gro ningen en Leeuwarden, had een redacteur van de V.P.B. een onderhoud met den plaatsvervangend- leider der S.S., den heer J. P. Wolffram te Utrecht. Hieraan ontkenen wij het volgende: „De Nederlandsche S.S.", aldus onderstormleider Wolffram, die vóór de capitulatie als reserve 1ste luitenant bij de derde verkenningsgroep van het 2e luehtvaartregiment diende, „heeft tot taak de positieve Germaansche waarden in het Nedei-land- sche volk te behoeden en te bewaren. Dit blijkt reeds aanstonds uit de selectie, welke op de can- didaten voor het corps wordt toegepast. De jonge man, die lot de S.S. wil toetreden, wordt niet al leen volgens zeer strenge maatstaven gekeurd op een ongezonde lichamelijke gesteldheid, doch ook op afstamming. Tot de Nederlandsche S.S. kunnen alleen Nederlanders behooren, wier afstamming van het jaar 1800 af zuiver arisch is. Voor de leiders gaan wij zelfs nog vijftig jaar verder terug. Bij dit onderzoek is reeds gebleken, dat menige jongen van eenvoudige afkomst van heel wat beter, zui verder afstamming is dan candidaten uit de zooge naamde „betere standen". Ook wat zijn karakter betreft moet de candidaat aan zware eischen vol doen. Tot zijn voornaamste karaktereigenschap pen rekenen wij: trouw, oprechtheid, gehoorzaam heid, plichtsgevoel, opgewektheid. Uit deze zware eischen, welke bij de vorming reeds worden gesteld, vloeit voort, dat de S. S.-man een voorbeeld moet geven van de Germaansche levenshouding en levensbeschouwing, welke hij bo_ ven dien met het woord en d e daa d moet kunnen verdedigen. De Germaansche gedachte kan niet an ders leven dan in een nationaal-socialistische samen leving. Daar voor den S.S.-man het positieve ras-ele ment echter voorop staat, wordt bij zijn opleiding niet zoozeer aandacht geschonken aan de kleine dingen der dagelijksehe politiek, doch eerder aan de groote kwesties van volksgezondheid en erf ge zondheidsleer, die, hoe ingewikkeld ook op het eerste gezicht, een groote aantrekkingskracht op onze mannen, die in opleiding zijn, blijken uit te oefenen." „Hoe geschiedt de opleiding zelf?" „Gebaseerd op leidersbeginsel en kameraadschap. De eigenschappen, die reeds in bepaalde mate aan wezig moeten zijn, voordat een jongeman tot de opleiding wordt toegelaten, worden natuurlijk op alle manieren bevorderd. De opleiding geschiedt in kleine groepen, wat de kameraadschap zeer ten goede komt. Er wordt bijzonder veel gedaan aan lichamelijke opvoeding, sport en exercitie. De gees telijke scholing besteedt veel aandacht aan het Nederlandsche volkseigene; er wordt veel gedaan aan heemkunde, volkskunde, enz. De S.S. zoekt namelijk de gemeenschappelijke Germaansche waarden der volkeren naar voren te brengm, doch niet om in communistischen zin de karakte ristieke verschillen, welke er bestaan, te vervlak ken. Voorts trachten wij den mannen een eigen stijl van houding en optreden bij te brengen, die uit munt door eenvoud, bescheidenheid, waardigheid en correctheid. De exercitie-oefeningen spelen daarbij een belangrijke rol. Velen worden afgewezen. „Heeft de zware keuring niet ten gevolge, dat velen worden afgewezen?" „Inderdaad blijkt gemiddeld 60 tot 70 pCt. der candidaten ongeschikt. Doch dat is bij de zware eischen, welke wij stellen ten opzichte van licha melijke gesteldheid, karakter en afstamming, ook niet te verwonderen. De kern, welke op deze wijze gevormd moet worden en die noodzakelijk is voor de instandhouding van ons volk moet vol maakt zuiver zijn. Trouwens, ten gevolge van het afstammingsonderzoek, dat zeer veel tijd in beslag neemt, kan definitieve opname in de S.S. in de praktijk in de meeste gevallen toch pas in den loop van het derde opleidingsjaar plaats vinden." „Welke zijn de leeftijdsgrenzen?" „Van 10 tot 30 jaar, maar het liefst hebben wij nog candidaten tusschen de achttien en vijfentwin tig. Wanneer ouderen willen toetreden, is daar voor een speciale vergunning noodig, die maar in enkele bijzondere gevallen wortd verleend. Voor hen, die de groot-Germaansche gedachte, zooals die in de S.S. tot uitdrukking komt, willen steunen, doch zelf geen actief lid kunnen worden, bestaat de mogelijkheid, als begunstigend lid mede te werken". „Gelden de eischen voor den S.S.-man, wat be treft zijn afstamming en lichamelijke gesteldheid, ook voor ziin vrouw of aanstaande vrouw?" „Ja. want de S S. ts niet slechts een bond van mannen, doch ook een bond van sibben. De taak: bet bewaken en behoeden van de wereldbeschouwing, die uiteindelijk leidt tot de nationaal-socialistische samenleving, brengt dit met zich mede. Waar andere politieke stroomingen ten gronde zijn gegaan door gebrek aan zelfreiniging en bezinning op de grondslagen van haar idee. daar wil de S.S. een orde zijn, die dit wèl doet voor het nationaal- soclalisme." Moeilijkheden De Nationale Jeugdstorm. Installatie van het gewest Noord-Holland. In het gemeentelijk Sportpark heeft Zaterdagmid dag de plechtige installatie van het gewest Noord- Holland van den Nationalen Jeugdstorm plaats ge had. Hierbij waren o.a. tegenwoordig dc kringleider der N. S. B., de heer A. C. ter Haar uit IJmuiden, de heer Teunissen van den filmdienst van hel de partement voor Volksvoorlichting, de plaatselijk leider van de Nederlandsche S.S.. de heer Koub en de Schout van het Jongerenkwartier, de heer M. Jansen. Toen de meisjes en jongens opgesteld stonden beeft de Gewestleider Schout Van Diesen zich tot de jeugd gericht; hij noemde daarbij deze dag een zeer belangrijke in het leven van de stormers en stormsters, die hier gekomen zijn om getuigenis af te leggen van den onwrikbaren wil de Nederland sche jeugd in één organisatie samen te bundelen. Ook zijn wij hier, aldus spr., om naar buiten te dragen het ideaal, n.l. eenheid van Nederlandsche jeugd, orde, tucht en discipline. Nadat spr. in het kort den toestand van vóór 15 Mei had geschetst en de heroïeke figuur van De Ruyter ten voorbeeld had gesteld, zei hij, dat disci pline niet alleen volkomen uitschakeling van den persoon beteekent, maai dat alle krachten, die uit den enkeling voortkomen, gericht moeten worden op één bijzonder doel. Alle krachten moeten zoo aangewend worden, dat alles dezelfde richting uil werkt. Dan zullen we in staat blijken ons volk te brengen op de plaats waar het behoort. Van dit moment af moet men bereid zijn onder alle om standigheden zichzelf in te zetten voor datgene waartoe de leider ons geroepen heeft. Na nog een apart woord tot de stormsters gericht te hebben, wees spr. er op dat de jongens en meisjes zoowel naar binnen als naar buiten een voorbeeld voor ieder moeten zijn en steeds moeten strijden met een open vizier. Na de beteekenis van de belof te uiteengezet te hebben, sprak Schout van Driesen de streekleiders toe, waarna de gewestleider de be lofte afnam. De installatie werd besloten met het zingen van „Alle man van Neerland's stam". Hierna werd een marsch door Beverwijk gemaakt, voorafgegaan door een aantal tamboers en hoorn blazers. Op het C. H. Moensplein werd voor den Gewestleider, Schout van Driesen, gedefileerd. MAATSCÏÏAPPÏ.T TOT NUT VAN 'T ALGEMEEN. Zaterdagmiddag werd in het Kennemer Theater de laatste lezing van den cursus „Moderne Kunst" gehouden. De heer Otto van Tussenbroek sprak over de siersmeedkunst, glasblazen en pottenbak ken en het werk dat door de verschillende kunste naars op het gebied van de verfraaiing en veredo ling van de dagelijksehe gebruiksvoorwerpen is ge daan. Na afloop was er gelegenheid om over de in don cursus behandelde onderwerpen vragen te stellen, waarvan druk gebruik gemaakt werd. Mr. J. O. Baron sprak een kort slotwoord, waarin hij den heer Van Tussenbroek dankte voor zijn lezingen. Loop der bevolking. Ingekomen: B. van Willigen, timmerman, van Velscn, Dier- luststraat 18. E. de Groot, geleidster, van Egmond aan Zee, Relweg 59. G. Kampe, los arbeider, van Nederweert, Kerk straat 52. A. M. H. Trillet, zonder beroep, v. België, Linden- laan 14. Vertrokken: J. Tromp, los arbeider, naar Velsen, James Watt straat 61rd. J. Mooy, arbeider, naar Velsen, Trompstraat 46. W. J. Bakker, zonder beroep, naar Haarlemmer meer, Lijn der dijk 8. J. Bakker, zonder beroep, naar Haarlemmer meer, Lijnderdijk 8. J. Decandre, houder volkslogement, naar Hoorn, Zon 7. B. M. Hensen, fabrieksarbeider, n. Zaandam, Zuiddijk 183. G. van der Ploeg, zonder beroep, naar Velsen. Wij kerstraat weg 286. G. W. Puts, rijksveldwachter, naar Castricum, Beverwijkerstraatweg 60 inw. 1. de Vries, rijksveldwachter, naar Castricum. Beverw. straatweg 60 inw. f. Bakker, zonder beroep, naar Bloemendaal. Schaepmanlaan 31. R. J. Zonneveld, timmerman, naar Haarlem, Wa- ;enmakerslaan 2. C. P. Konijn, tuinder, naar Beemster, Zuider- veg 84. H. Th. van Baarsen, tuinder, naar Beemster, Vol- gerweg 80. A. Bos, schoenmaker, naar Dokkum, Bronlaan 156 E. F. de Lies, zonder ber., naar 's-Gravenhage, van Beyerenstraat 159. OUDERAVOND CHR. SCHOOL UITGESTELD. De ouderavond van de Christelijke School aan de Meerensteinstraat, die op Dinsdag 8 April gehou den zou worden, is uitgesteld tot Vrijdag 25 April. OPRICHTINGSVERGADERING. Nadat eerst een propaganda-avond was gehouden heeft hedenavond in het K. S. A.-gebouw de offi- cieele oprichtingsvergadering plaats van een af- deeling van de K. J. M. V., waarin o.a. een bestuur zal worden gekozen. A.D.O.V.V.B. (0—1). In een slecht gespeelden wedstrijd moest A.D.O. beide punten aan de bezoekers, die niets beter speelden, laten. Aanvankelijk werd goed begonnen; eenige gevaarlijke aanvallen op het doel der bezoekers, openden den strijd. Hierna werd het slecht en vooral het plaatsen liet veel te wenschen over; de anders zoo uitstekende A.D.O.-halflinie was er volkomen uit. Na ongeveer een kwartier spelen weet Spruit met een goeden kopbal Beentjes, die Kloes ver ving te passeeren (01). Hoewel A.D.O. nu iets beter aanpakte, kwam de rust met dezen stand. Na de rust geniet A.D.O. het windvoordeel; wel werd er thans geregeld op de helft der gasten gespeeld, doch succes bleef uit. Ook de V.V.B.- voorhoede bracht er weinig van terecht, wat maar goed was ook, daar het in de halflinie en achterhoede van A.D.O. geducht rammelde. Bij A.D.O. warea het Voormeer en Sinnige, die bij de aanvallen nogal actief waren; van beiden noteerden wij eenige goede schoten. In het laat ste gedeelte van den strijd, werd een geweldige druk op het doel van V.V.B. uitgeoefend, alles echter met een negatief resultaat. UITSLAGEN VAN ZONDAG. ADO—VVB 0—1 ADO 3Purmerend 2 14 SVA 2—ADO 4 2 Vitesse 3ADO 5 00 ADO aLimmen a 3—3 ADO bVitesse b 43 VVZ e—ADO c 0—3 VERSCHE VISCHAANVOER TE SCHEVENINGEN. Van de kuslvischerij waren Zaterdag te Scheveningen aan de markt de kotters: SCH 37, C. de Jong. met f 190; KW 116, F. Haasnoot, met f173 en 75 motorschokkers met tezamen f7275 besomming. 77 kustvisschers besomden in totaal f7637. De noteeringen voor de schokkervisch waren: Middel- schol f37,70—f46; Kleine schol f 11,60— f27; Bot fit —f41,60; Schar f3,60—f 17; Sprot of kleine haring f32, alles per kist van 40 K.G. BROOD. BON 10 Broodkaart Geldig van 31 Maart t.m. 13 April. 100 gr. brood of 100 gram roggebrood. BON 11. Geldig van 7 Lm. 20 April. BON 6 (Bloemkaarfc) Geldig t.m. 20 April 50 gr. brood. KOEK EN GEBAK BON 10 (Broodkaart). Gel dig van 31 Maart t.m. 13 April. BON 11 (Broodkaart). Gel dig van 7 Lm. 20 April. 1 rantsoen gebak. BON 6 (Bloemkaart). Gel dig t.m 20 April, Vz rant soen gebak. 1 rantsoen ontbijtkoek 160 gr., speculaas 140 gr., andere koekjes 200 gr-, bis cuit en wafels 90 gr., be schuit 75 gr., cake 300 gr., taart 600 gr„ gebakjes 600 gr., korstgebak 500 gr., klein korstgebak 400 gr. KOFFIE EN THEE. BON 18. Geldig van 17 Maart tot 27 April: 50 gram thee of 125 gram koffie of 250 gram koffiesurrogaat. VLEESCH EN VLEESCHWAREN BON 10 „vleesch" van de Vleeschkaart. Geldig tot en met 13 April, 100 gram rund-, kalfs- of varkens- vleesch (been inbegrepen) of on gesmolten vet of een rantsoen vleeschwaren. BON 10 „worst of vleesch waren". Geldig tot en met 13 April. 75150 gram vleeschwaren. BOTER EN VETTEN BON 10 (Botcrkaart). Gel dig van 31 Maart t.m. 13 April, 250 gram boter. BON 10 (Vetkaart). Geldig van 31 Maart t.m. 13 April 250 gram boter of margarine BON 11 (Boterkaart). Gel dig van 7 t.m 20 April. 250 gram boter. BON 11 (Vetkaart). Geldig van 7 t.m. 20 April. 250 gram boter of margarine of 200 gram vet. MEEL en GRUTTERSWAREN BON 19 „Bonkaart Alge meen". Geldig tot en met 20 April. 250 gram rijst of rijstemeel of rijstebloem of gruttemeeL BON 07. „Bonkaart Alge meen". Geldig van 24 Febr. t.m. 20 April. 250 gram havermout of havervlokken of haverbloem of aardappel- meelvlokken of gort of gortmout of grutten. BON 08 „Bonkaart Alge meen". Geldig van 24 Febr. t.m. 20 April. 250 gram gort of gortemeel of grutten BON 09 „Bonkaart Alge meen". Geldig van 24 Febr. t.m. 20 April. 100 gram macaroni of vermicelli of spaghetti. BON 10. „Bonkaart Alge meen". Geldig van 24 Febr. t.m. 2d April 100 gram mai- zena of griesmeel of sago of aardappelmeel of pudding poeder of puddingsauspoe- der. BON 6 (Bloemkaart) Gel dig tot 20 April, 35 gram tarwemeel of tarwebloem of roggemeel of roggebloem of zelfrijzend bakmeel. BON 62 en 72. Geldig van 24 Maart t.m. 20 Api'il. elk 100 gram kaas. BONS 63 en 73. Geldig van 7 April t.m. 4 Mei. EIEREN BON 83. Geldig van 31 Maart t.m. 13 April. BON 93. Geldig van 7 t.m. 20 ApriL 1 ei. SUIKER BON 17. Geldig van 17 Maart tot 13 April 1 k.g. suiker. SCHEERZEEP BON 117. T.m. 30 April 50 gram scheerzeep of 1 tube scheercrême of 1 pot scheer zeep. ZEEP BON 20 nieuwe „Bonkaart Algemeen". T..m. 27 April 150 gr. toiletzeep of 120 gr. huishoudzeep of 200 gram zachte zeep (oude samen stelling) of 150 gram zachte zeep of 300 gr. zachte zeep- pasta of 250 gram zeep poeder of 125 gr. zeepvlok ken of 250 gr. zelfwerkende waschmiddelen of 200 gram vloeibare zeep of 600 gram wasehpoeder. Waschpoeder Is uitsluitend beschikbaar voor wassche- rijen. Voor 20 kg. wasch- goed moet 1 bon worden af geleverd. BRANDSTOFFEN BONS 15, 16. 17 Bonkaart distributie haarden en kachels 1 eenheid. Geldig t.m. 30 April. Briketten 1 eenheid 100 K.G. steenkoolbriketten of 250 K.G. turfbriketten of 75 K.G. turfafval. BONS 35 t.m. 41. Bonkaart distributie centrale verwar ming, 1 eenheid. Geldig t m. 30 April. Bons gemerkt „brandstof fen één eenheid, vijfde pe riode" en „cokes, één een heid vijfde periode" geldig van 1 t.m. 30 April. Bon „Generator-anthraciet eerste periode" 1 H.L. an- thracietnootjes V. Bon „Generator-turf eerste periode" 50 stuks bagger- turf. Geldig t.m. 30 April. PETROLEUM ZEGELPERIODE 9 (alleen voor hen. die uitsluitend op petroleum kunnen koken) van 24 Febr. t.m. 20 April 2 L. HOVDENBROOD BON 8. T.m. 30 April. Groep 1 en 2: 10 K.G. Gr. 3: 3 K.G. Gr. 4- 5 K.G Gr. 5- 4 K.G. Gr 6' 3 K.G Hondenbrood wordf alleen uer*h*ekt voor Vrnnfp rashonderi of in^eva' men meer dart één hond heeft vttvmrroOD BON 8 T.m. 30 April 1% kg. Kattenbrood wordt alleen verstrekt voor raskatten. Alle moeilijkheden zijn „betrekkelijk". Iets wat ik niet goed aan kan, is voor mij moeilijk; iets wat ik goed aan kan, is voor mij geen moeilijkheid. Er bestaan dus geen „moeilijkheden op ziah- zelf", want steeds komt het aan op de verhou ding tusschen een weerstand en het vermogen om die weerstand te overwinnen; dit kost moeite, in spanning maar wanneer men succes heeft, telt men deze licht en is geneigd om te zeggen: ach, het was maar een kleinigheid, haast niet de moetie waard om er bij stil te staan; maar wanneer men geen succes heeft, zelfs de grootste inspanning en moeite vruchteloos blijven, dan raakt men uit geput cn vermoeid en blijft men tegen den berg op zien. Wanneer een moeilijkheid overwonnen is, is het geen moeilijkheid meer: de weg ligt open, men ziet weer perspectieven, men kan weer ver der. Een moeilijkheid die niet overwonnen wordt, blijft een moeilijkheid, een hinderpaal die het voorrtgaan belemmert, die het bereiken van een doel onmogelijk maakt. Een moeilijkheid is als een berg: ziet men er tegenop, kan men er niet over heen, dan blijft men er tegenaan kijken en ziet men geen uitwee; staat men er boven, aan kijkt men er glad overheen en ziet men de heele wereld aan zijn voeten liggen. Natuurlijk maakt het een geweldig verschil, of men tegen een berg opziet met zuchten en steunen, of dat men sportief den strijd aanbindt met een top om die onder de knie te krijgen. In het eerste geval kan men bij voorbaat reeds terneer gedrukt worden door een vermoeiend en verlammend ge voel van onvermogen, terwijl men in het tweede geval reeds bij voorbaat wordt aangezet door een ontembare strijdlust en er naar hunkert om steeds hooger te klimmen, telkens hooger! Moeilijkheden hangen samen met moeite, ver moeidheid en moed. Wij vinden moeite groot, wanneer wij het gevoel hebben uitgeput te raken, weinig reserves over te houden; daarentegen vinden wij iets „de moeite niet" wanneer wij na het overwinnen ervan ons nog volkomen fit voelen en beschikken over ruime reserves. Vermoeidheid hangt veel minder af van een hoeveelheid geleverde inspanning, dan van het gevoel van welslagen of mislukking daarbij. Den ken wij dat een groote inspanning tevergeefs ge weest is, dan zinkt ons de moed in de schoenen; Ze worden als lood; merken wij bp hetzelfde oogenblik dat we er bijna zijn, dan veeren we op en we zetten opgewekt een eindspurt in, gelijk het paard dat de stal ruikt. Ook bij het gevoel van vermoeidheid is het maar de vraag hoe men de zaken beziet. Dezelfde moeilijkheid die voor een moedelooze onoverkomelijk is, zet een moedige eerst recht aan om zijn beste krachten in te spannen en alles te geven wat in hem zit. Moed, vertrouwen, uithou dingsvermogen, taaiheid, onverzettelijkheid zijn vrijwel overbodig, wanneer het leven langs lijnen van geleidel ij kh eid zich ontwikkelt; wat er in een mensch zit( aan mogelijkheden) komt pas voor den dag als het er op aan komt als de nood dwingt, maar dan „ontdekt" men ook pas hoe veel sluimerende vermogens ongebruikt en onop gemerkt bleven. Deze „ontdekking" brengt dus pas aan het licht wat tevoren in duisternis en ver getelheid veronachtzaamd werd. Het overwinnen van moeilijkheden geeft dus niet alleen een gevoel van voldaanheid, maar versterkt het zelfvertrou wen, omdat men merkt dat men geen passieve speelbal is van het lot, maar dat men ook nog wat kan misschien zelfs veel meer dan men tevoren voor mogelijk hield. Hoe kan iemand die terugdeinst voor alle moei lijkheden ooit weten waartoe hij in staat is? Hij beneemt zichzelf als het ware de kans om te ont dekken over welke krachten en vermogens hij hij beschikt. Zelfvertrouwen is ondenkbaar zonder overwonnen moeilijkheden, omdat men alleen daaraan ervaart wat men waard is, daardoor zich zelf leert kennen en tegelijkertijd steun vindt in de ervaring dat moeilijkheden overwonnen kun nen worden. Zijn er dan geen onoverkomelijke moeilijk heden? Zeker. Maar veel minder dan men gewoonlijk denkt en stellig veel minder dan de pessimist bij voorbaat aanneemt (waardoor hij er natuurlijk niets van maakt, om daarna te zeggen: zie je wel?). Kan men alle moeilijkheden in zijn eentje aan en op zijn eigen houtje? Beslist niet. Natuurlijk niet: want de juiste weg in een doelhof leert men pas na zoeken en dwalen, na veel botsingen en mislukkingen. Het spreek woord zegt: door schade en schande wordt men wijs; maai- om eerlijk te zijn moet men er bij voegen velen blijven halverwege steken, ont moedigd, gewond, geslagen. Alleen degenen die erdoorheen gekomen zijn, die geslaagd zijn, worden de winst deelachtig. Wie zal zoo dwaas zijn om in moeilijke en riskante omstandigheden - ailleen maar zijn eigen zin te volgen en zich niets aan te trekken van ervaringen, door anderen opgedaan? Die luxe kan men zich permitteeren als er niet veel op het spel staat; maar als het ernst is, grimmige ernst, dan zal men dankbaar gebruik maken van de leering die anderen met schade en schande hebben opgedaan. Er bestaat nog een zekere trots bij velen: ze willen zich alleen door de moeilijkheden heen slaan. Ze schamen zich ervoor om toe te geven dat ze geen raad weten maar schamen zich er nog meer voor om raad te vragen aan een vakman. Natuurlijk beginnen ze er niet aan een horloge te willen repareeren, als dit niet goed loopt: daar mee gaan ze naar een vakman. Maar als ze met zichzelf in den knoop zitten, geen raad weten hoe ze zich door moeilijkheden uiterlijke of in nerlijke heen moeten slaan, dan trachten ze dit zoolang mogelijk voor anderen (en voor zich zelf) te verheimelijken. Dan houden ze zich voor: „Wie wil, die kan" dus als ik maar mijn tan den op elkaar zet, dan moet ik mij erdoorheen kunnen slaan. Wie met zijn hoofd door den muur heen wil loopen, wie de werkelijkheid wil dwingen en naar zijn hand zetten, loopt schade 'en schande op: maar wijs wordt hij niet. Dat wordt alleen degecn die erkent dat er een buitenwereld, dat er een realiteit is, waar men mee heeft te rekenen maar die erin slaagt om tot een juist inzicht te komen omtrent wenschelijkheden en mogelijk heden. die alles met ruimer blik en in juiste pro porties leert te zien, die er het beste va nweet te maken. Daarbij doet men wijs om zich niet blind te staren op (onvervulbare) wenschen en zich voor te stellen: als de wereld nu eens anders was als de menschen nu eens anders deden Zei niet reeds Camphuysen: Ach, waren alle menschen wijs en wilden daarbij wel: Deez' aard dan een Paradijs nu is ze meest een hel! Moeilijkheden zijn er altijd geweest en zullen er altijd zijn. De vraag is maar: wat maakt men ervan? De zwakmoedige zal probeeren de moeilijkheden te verdoezelen, hopende er nog tusschendoor te kunnen zeilen; de moedelooze deinst er bij voor baat voor terug; de overmoedige negeert moeilijk heden en risico's maar de moedige ziet da werkelijkheid onverbloemd en onverschrokken on der de oogen: hli is bereid het risico te aanvaar den, desnoods zijn momenteele verlies te nemen, erop vertrouwende zich later te kunnen herstel len. Maar bovenal: hij is bereid ernst te maken met de moeilijkheden, kwade kansen onder de oogen te zien. leering te trekken uit de misluk kingen van anderen, ervan overtuigd dat een ge waarschuwd mensch voor twee telt. J. M. ROMBOUTS.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1941 | | pagina 5