Litteraire Kantteekeningen Het fascisme op de valreep De buitenlander, die voor het eerst het Franco Spanje gaal btzoeken en zich v te voren een beeld gevormd heeft over het geen hij, wat de politieke situatie betreft, te zien zal krijgen, komt al gauw tot de ontdekking dat hij, door Spanje verdéeld te zien in pro- en anti-Franco, te veel in uitersten gedacht heeft en dat de philoso- phische gemeenplaats, dat alles betrekke lijk is, ook voor het huidige Spanje veel- waars inhoudt. Het Spaansche politieke leven is altijd rijk geschakeerd geweest en ook nu zijn alle denkbare nuances voorhanden. Naast een betrekkelijk kleine maar fanatieke groep, bestaande uit de leden van de Fa- lange en van het Frenle de Juventudes (■Overeenkomend met de Hitierjugend), de ex-oostfrontstrijders van de z.g. Blauwe Divisie en de leden van eenige andere uit gesproken fascistische organisaties, vinden we de zeer machtige Katholieke geeste lijkheid, de aristocratie, het officierencorps en de grootindustrieelen als het eigenlijke Franco-bolwerk. Als we vervolgens de z.g. groote massa beschouwen, blijkt een groot percentage pro-Franco te zijn, tot groote verbazing van den buitenlandschen bezoe ker, die juist onder de fabrieksarbeiders, tramconducteurs,.schoenpoetsers, huishou delijk personeel e.d. de meest republikei nen dacht aan te treffen. Ook onder de (overigens niet zeer talrijke) middenstand is Franco's aanhang zeer groot. Men be denke echter, dat dit gedeelte van de Spaansche bevolking, hoewel zeer fel in zijn reacties zdodra de politiek in het ge ding komt, op een zeer laag peil van ont wikkeling staat en in den grond van de zaak principeloos en daardoor volkomen onberekenbaar is. Het groote percentage Franco aanhangers is alleen verklaar baar door de inderdaad niet on belangrijke economische en so ciale verbeteringen, die onder Franco ingevoerd zijn. Als men daarbij bedenkt, dat als resul taat van een hardnekkige pro paganda ook onder de lagere be volkingsklassen de vrees voor het communistische gevaar zeer sterk leeft, wordt het duidelijk waarom Franco door de meer derheid van de Spanjaarden uit die kringen beschouwd wordt als de beschermer van het Spaan sche volk tegen binnenlandsche en buitenlandsche gevaren, zoo als mij enkele malen op nogal naïeve wijze verzekerd werd. Franco geniet een soort on schendbaarheid. Gaat er iets niet naar den zin van het publiek, zooals dat op het gebied van de levensmiddelendistributie meer malen het geval is, dan wordt dat niet aan Franco verweten, maar aan zijn ministers, welke dan zonder eenige reserve en met Spaansche heftigheid gecri- tiseerd worden. Echte vereering van den persoon van Franco zoo ais oij Hitier heo ik echter zeer weinig aangetroffen. „Franco is een goed mensen"' was het antwoord op mijn des betreffende vraag. Het sterk in dividualistische karakter en het diep.e religieuze gevoel van het Spaansche volk verzetten zich tegen politieke helden- vereering, Er is overigens van den kant van de Falange nooit een poging gedaan om. het volk de fascistische ideologie op te dringen, zooals in Duitschland ge schiedde. Thans enkele woorden over het „uiter lijk'1 van Franco-Spanje. Hoewel de alom tegenwoordigheid van het nazisme lang niet zoo sterk te voelen is als in Hitler's Reich, wordt de reiziger er toch telken male op onmiskenbare wijze aan herin nerd hoe dit Spanje geregeerd wordt. Hij ondervindt direct al de paspoortencontrole bij iedere provinciegrens, ook voor de Spanjaarden zelf, die var. een „salvocon- dncto" (Ausweis) voorzien moeten zijn. (In ieder hotel wordt paspoort te zamen met het z.g. triptico ingenomen en aan de po litie overhandigd.) Hij ziet de enorme por tretten van Franco op alle openbare ge bouwen en in de groote particuliere kan toren en bedrijven. Langs de hoofdwegen prijken ontelbare groote borden met uil- spraken van Franco. 's Morgens vroeg weerklinkt het afgebeten gezang van voor- bijmarcheerende falangisten. De kranten- verkoopers bieden behalve de „gewone" dagbladen de voor iedere stad verplichte Falangekrant aan, waarin met groote kop pen gewag gemaakt wordt van de storm achtige ovaties die den dictator bij het bëzoeken van de verschillende steden tel kens weer te beurt vallen. Hierbij wordt echter steeds vergelen te vermelden, dat de bevolking van iedere stad, die Franco bezoekt, gedurende zijn verblijf dubbele rantsoenen levensmiddelen ontvangt! Al het binnenlandsche nieuws staat onder strenge censuur. Buitenlandsche berichten, ook over Spanje, zijn officieel vrij, doch de keuze, die overgelaten wordt aan een uitsluitend pro-Fr3neo-rcdactie, is natuur lijk tamelijk eenzijdig. Verzet. Wat staat er aan anti-Franco-activiteit tegenover dit alles? Een uitgebreide on- dergrondsehe beweging is er zeer zeker. Het aantal inteilectueelen en kunstenaars hieronder is opvallend groot. Voor hen is de enge gedachtensfeer van het tegenwoor dige Spanje ondraaglijk benauwend. De actie is echter op typisch Spaansche wijze slechts plaatselijk georganiseerd zonder sterk onderling.verband tusschen de ver schillende centra. De voornaamste hiervan zijn Madrid, de Baskische Provincies en Katalonië, waarbij opgemerkt moet wor den, dat in de twee laatstgenoemde gebie- Een blik in het Spaansche leven van vandaag, door een speciaien correspondent den de republiek niet zoo zeer het doel van de beweging is als wel een middel om eeuwenoude separatistische verlangens te kunnen verwerkelijken In de sterk Katholieke Baskische Provincies is het tot een splitsing gekomen tusschen de repu- blikeinsche separatisten en de z.g. natio nalisten, welke, terugschrikkend voor de a-religieuze tendens die.de vorige repu bliek kenmerkte, hun godsdienst boven hun vrijheidsideaal stellen en een passieve houding tegenover het Franco-régime zijn gaan innemen. Naast de republikeinsche beslaat er een verbrokkelde monarchisti sche actie, waarvan ik vooral veel aan hangers onder de plattelandsbevolking heb aangetroffen. Voor den persoon van Don Juan bestaat echter weinig sympathie. Tenslotte bestaat er in de industriecentra van Asturias, Vizcaya en Katalonië. eenige communistische activiteit, welke het beeld van een weinig hecht anti-Franco front completeert. Het instellen van de republiek of de monarchie zonder buitenlandsche in- merging lijkt dan ook een onmogelijke zaak. Gewapende interventie van den kant van de geallieerden zou echter door vrij wel alle Spanjaarden kortweg als een com munistische actie uitgelegd worden en als Sclialkliaar-ageMtem in beroep tegen hun ontslag Na den oorlog werden alle Dolitie- mannen te s-Gravenhsge, die hun oplei ding te Schalkhaar hadden genoten we gens ongeschiktheid ontslagen. Vier en veertig hunner ziin daarna weer aan genomen als adspirant-politieman. Van de overigen, die werden afgewezen, dienden er dertien een beroep in tegen dit ontslag bij het Ambtenarengerecht te 's-Gravenhage. Dit. beroep is in een openbare zitting van dit gerecht behan deld. Als getuige werd gehoord hoofd commissaris G. W. Valken, die als zijn meening naar voren bracht, da: zii. die hun opleiding te Schalkhaar hadden ontvangen ongeschikt ziin in een demo cratische maatschappij als politie-amb- tenaar dienst te doen. Te Schalkhaar, aldus de hoofdcommissaris, werden geen denkende menschen. maar kuddedieren gevormd, geen agenten, maar poliïie- soldalen. De heer Valken was het ech ter niet eens met de opvatting, dat. deze menschen voor altijd ongeschikt zijn. Herscholing is wel degelijk mogelijk, hetgeen ook blijkt uit het feit. dat. vier en veertig hunner opnieuw ziin aange nomen als adspirant-politieman. Over drie weken zal uitspraak in deze zaak gedaan worden. Over enkele weken weer Amerikaansehe schoenen De Vakgroep Detailhandel in Schoenen deelt meeïe. dat het 2ich laat aanzien, dat de Amei'ikaansche schoenen pas over eenige we ken weer door de winkeliers zullenkunnen worden verkocht. Legernnminers voor militairen Alle militairen van de Koninklijke Land macht worden in <le administratie van het ministerie van Oorlog opgenomen onder een uit 9 cijfers bestaand nummer, dat den naam draagt var. „legemummer". Het legernum- mei wordt samengesteld uit 6 cijfers, die den geboortedatum, aangeven, en 3 cijfers, die een volgnummer vormen. De 6 cijfers van den geboortedatum worden verkregen door de laatste 2 cijfers van het geboortejaar (00— 59), 2 cijfers voor de geboortemaand (0012) en 2 cijfers voor den geboortedag (01—31). De volgnummers beginnen, voor eiken ge boortedatum afzonderlijk, met- 000 en klim men- op in geregelde volgorde (001, 002 enz. tot 1)99), Controle door de politie Met ingang van 1 October zai de Haarlezn- sche politie streng gaan toezien op de öp.or winkeliers en handelaars gebruikte mater, en gewichten. zoodanig Franco's aanzienlijk doen toene men. Het onvermijdelijk gevolg zou dan zijn dat het Spaansche volk opnieuw de verschrikkingen van een oorlog te door staan zou krijgen. Het nadrukkelijke woord van Ca to dat tenslotte in de verwoesting van Carthago zijn verwezenlijking vond, klinkt als mo derne variant steeds heftiger in sommige kringen: „Franco moet verdwijnen!" En het is de vraag of de val van Franco, hoe dan ook, tenslotte voor de verhoudingen in de wereld niet onvermijdelijk en noodzake lijk zai blijken. Hoe eerder het Spaansche volk dit dan gaat begrijpen, hoe beter het voor zijn eigen lot zal zijn. De radio geeft ZATERDAG HILVERSUM I, 301.5 M. 7.00 8.00. 13.00, 19.00 20.00. 22.00 Nieuws. 16.00 Piano-kwfnlet van Wolf-Ferrari. 16.30 schoonheid van ons Gregoriaansch. 17.00 KRO- kiosk. 17.15 Jonge kunstenaars stellen ziel voor. 17 45 El-IBO. 18 00 Maastricht's Mannen koor. 18.15 Journalistiek weekoverzicht. 18.30 Voor de Ned. Strijdkr. 19.15 Vervolg man nenkoor. 19.45 Voor Nederlanders m Duitsch land. 20.08 Lichtbaken Henri de Greeve. 20,30 Scala-koor. 20.40 Avonturen van Fa Pin kelman. 21.00 En morgen is hel Zondag. 22.20 Avondgebed. 22.40 Gram muziek. 22.45 Lezing. 23.00 Orkestparade. 23.45 Victor Mixed Chorus. ZONDAG HILVERSUM I, 301.5 M. 8.00, 9.30, 13.00. 19.30. 22.00 Nieuws. 8.30 Och tendwijding. 10.05 Beiaardconcert. 10.30 Hoog mis Mechelsche kathedraal. 31.55 Piano recital. 12.15 Vlaamsche poëzie. 13.15 Vlaam- sche Kamermuziek. 14.00 Meulemans-concert. 17.00 Ned. llerv. Kerkdienst. 18 30 Voor de Ned. Strijdkr. 19.00 Orgelspel. 19.15 Kent Gij uw Bijbel? 19.45 Ronde-tafelgesprek over Vlaanderen. 20.15 Non stop. decht door. 20.45 Bont jolijt. 21,45 Avondgebed. 22.15 Oratorium De Schelde. PHILIP het levei 1946. EXEL: Tim on en i. Kroonder. Bussum HILVERSUM II, 415.5 RL 8.00, 13.00, 18.00, 20.00. 23 00 Nieuws. 9.15 Om roepkoor en orgel. 10.00 VPRO Zondagshalf uur. 10.30 Piot. Kerkdienst. 12.00 Tsjaikowsky- progr. 13.15 Romancers. 13.50 De Spoorwegen spreken. 14.05 Boekenhalfuur. 14.30 Musica Antiqua. 15.15 Politie-muziekcorps van Am sterdam. 36.30 Sportflitsen. 17.10 Ds. Spelberg. 18.15 Novelty Serenaders. 18.45 Sport. 19.00 Klaar terwijl u wacht. 20.45 Herfstmuziek. 21.00 Luisterspel. 21.30 Les Gars de Paris. 22.00 Cabaret Chiel de Boer met Fientje de la Mar. 22,30 Skymasters. 23.15 Jussi Björling. 23.30 Cello en orgel. Philip Exel voor velen een onbekend schrijver overleed in Januari van dit jaar. De vier novellen, die dit boek vullen, bewijzen, dat zijn heengaan een verlies voor onze jongste, toch al zoo poover be deelde, proza is. Exel schreef een taal die. bezonnen en van een opvaüend rustig- uitdeïnenö rhythme. een enkel maal her innert aan van Scnendel, in diens jongere, zuidelijk-weelderige periode dan Soms ook, waar hij uit het verleden verhaalt en de historie verrijkt met de gestalten en gedachten van eigen verbeelding, doet hij denken aan Van Moerkerken. Ik bedoel hiermee allerminst te zeggen, dat Exel geen eigen toon zou hebben, Deze ken schetsing wil zijn (naar ik hoop talrijke) lezers verti-ouwd maken met het soort letterkundig schoon, waarin Exel's kracht en verdienste ligt. Er is en daarom moest ik aan van Schendel denken ondanks- den ver- halenden boventoon, die voertuig is van de gedachte, nog een lyrische nevenmelo- die, het bekoorlijke van dezen stijl, die zonder twijfel den doop heef: ontvangen van een romantische zielsgesteldheid. He: is bij Exel als bij vrijwel alle romantici: datgene wat ik de nevenmelodie noemde en waarop men moei zijn afgestemd om ervan te hooren, zegt ons meer en wezen lijker dingen dan de woorden kunnen (en willen) doen. Het is wat men wel ee$s „sfeer" noemt, een zoo ijl weefsel van kleur en geluid, dat het. als men zich jaren later het „verhaal" nauwelijks meer te binnen kan brengen, in de herinnering voortleeft als een spoor van iets heel goeds, zuivers en schoons: datgene w, door het juist onvergetelijk is, Exel zou zeker, indien hij voor onze letterkunde behouden was gebleven, eens tot de er kenning zijn gekomen, dat zijn eigenlijke stem nog klaarder zou klinken als hij öe weelderigheid van zijn proza leerde be dwingen. Want soms is het te rijk, te overdadig aan wat ik zou willen noemen „welluidende taalrequisieten", die hij te hulp roept om het décor van zijn verhaal suggestiever te maken. En toch dit element van barok is bijzaak; zuiver is zijn toon, beeldend zijn taal, oprecht-ont roerend zijn gegeven en eerlijk zijn mo tief: de bijna middeleeuwsche vereering van de Moeder Gods. die zijn figuren de verlossing deelachtig doet worden. Exel koos zijn stof uit het verleden: Timon, hoofdpersoon van de titel-novelle. Timon uit Alexandrië, is geestelijk ge vormd door de leerstellingen der cate- chetenschool en leeft met zijn gedachten in de geloofswereld van het jonge strij dende Christendom: maar zijn Wart is, als bij herinnering, nog vervuld van de le vensblijmoedigheid en vreugde der Deze elegante jongedame draagt een van de nieuwe, door een speciaien mode- deskundige ontworpen uniformen, die de stewardesseji van de British European Airways zullen gaan dragen. van het heidensch-Grieksch verleden. En zoo weet hij niet zoo wel te onderscheidén of het Isis, de Egyptische hemelsgodin; 'de Groote Moeder, is die zijn hart is toe gedaan dan wel Maria. Moeder Gdds. Toch trekt het mysterie van het niemfre geloof onweerstaanbaar: begeleid door zijn vrienden en de zeer beminde Mystocleia waagt hij zich in de nabijheid van een zuilhe-ilige. een styliet, die' in versterving der aardsche begeerten zijn Christelijken dienst aan den eenigen God meen: te volbrengen. De steden dien de styliet. naar Mystocleia werpt, is tevens symbool, ook voor Timon: het is de chris telijke wereldverzaking die het onbe zwaarde Grieksche' levenskind Mystocleia dooden wil.. Beiden wil Timon kennen: „de zuilheilige en Mystocleia, de dood en hei leven". En ook symbolisch is het voor dezen tijd, waarin de Goden sterven ter- wille van dien eenen God der gekersten den, als Timon. tusschen twee werelden staand, besluit, raad te vragen aan Proklos, dien laten volgeling van den heidenschen wijsgeer Piato. In deze novelle blijft de gewetensvraag: Christus of Heidendom, dus nog onopge lost. De tweede novelie. waarin Johannes (schrijver van den patriarch Dioscorus, die uit Alexandria naar Ephesus is- ge komen om op een concilie de stelling te verdedigen van de al-eenige natuur van Christus) de hoofdpersoon schijnt, is -in haar naief-middeleeuwschen verteltrant zoo innemend van lieflijk geloof, dat ik deze boven de drie andere verkies. Het twistend concilie ze: in het vuur van den woordenstrijd aan de argumenten zoon kracht van geweld bij. da: Johannes zwaar gewond wordt. Het is Faustina die hem redt en verpleegt Faustina die al bij aankomst in Ephesus zijn ,weg kruiste. En Johannes, tenslotte een noviet, oidt voor het Mariabeeld, dat door Faustina's oom Marcus is gesneden en ondanks a'.le godsvrucht, de trekken niet gehec-1 en al verbergen kan van een heidensche Moe der, van Cybele, moeder van Zeus. Jo hannes smeekt Maria, verlost te worden van zijn zondige liefde voor Faustina En Faustina bidt, haar vurigsten wensch'in vervulling te mogen zien gaan: Johannes tot minnaar te verwerven. Maria, of schoon in tweestrijd, spreekt; en al is het niet zonder Oom Marcus' medewerking, zij geeft haar zegen. Menschengeluk in Maria's naam, gesproken door een men- schenhart: dat is het kïndérlijk-bckoör- lijke van deze novelle. Cecco, de ruwe zwelger en zwerver der derde novelle, tijdgenoot van Dance en sonnetten dichtend als déze, al zijn ze %-ervuid van rauwheid en mensehenhaat en bitterheid Cecco leeft in een tijd, waarin 13 eeuwen Christendom door het Westen zijn gegaan, En waarlijk, hij vindt dan ook een ondubbelzinnige influiste ring des hemels in zijn geweten en vol brengt zoo van ganscher harte een daad van bai-mhartigheid en menschenliefde, dat. hij nadien verlost is. De vierde novelle, de minst geslaagde naar mijn smaak, heeft het romantische landschap van het Bohemerland en de streek van den Tauber tot achtergrond: een weelderige natuur, bevolkt me: de sprookjeswereld der primitieve verbeel ding, temidden waarvan de hoofdpersoon, een boerenzoon, opgroeit een droomer van aanleg, maar „een van de goede soort, van degenen die de onzichtbare stemmen hooren en een onbUischbare vlam in hun hart meedragen". Zich innerlijk geroepen wetend, wordt hij een trooster der men schen, een geluksbrenger, dieti men Onzer Lieve Vrouwe Boodschapper gaat noe men, en straks een prediker die de komst van het Rijk Gods verkondigt. En als hij op den brandstapel zijn einde vindt is hei de Moeder Góds die hem en weer worden we herinnerd aan de middeleeuw sche devotie, want he: is de tijd van Ziska, den veldheer des Hussieten zijn. pijnen stilt en hem een ander, stralender rijk doet binnengaan. Ik heb dezen bundel, het laatste werk van een ons ontvallen schrijver, zoo uit voerig besproken, omdat het anders mo gelijk onopgemerkt zou blijven, verlorer. zou gaan in den stroom, waaraan het vér- dient voor goed onttrokken te wórden. Exel heeft een te bekoorlijk proza ge schreven om hem te vergeten. C. J. E. D1NAUji;.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1946 | | pagina 5