G J j Tein toneelportretten ^Adriaan van der Horst, regisseur van grote ernst 2 hot echtpaar Van der Horst naar Ant- „on waar Van der Horst de leiding van New Yorkers doen winterjassen uit en gaan paraderen op Fifth Avenue nee,nAkkertje in. Clown, Moralist, Messias %ATjRDAGj^A5Li!l? In mijn noemde ik reeds k'fcS"" der Hoiï' die l"sm V Arii jaren Ian»,van dit voor »,Ter mLt tonMlkunst z'o belangrijke fe**''1 Je1ieUsge«est. wKMP *Tva„ der Horst persoonlijk IkWY tond en telkens weer. wanneer aanraking kwam, werd ik neï„fnjn ernst, ftn enorme ken- FKïSLSl en de grote liefde voor is van11 ,.*7 iior Horst is nooit een ij» W* VwMst Hij is altijd stil en kalm iStreber f«est der „oit op de grote E«» En toch heeft hij - vooral ®n „an deze eeuw - een vooraan- ahet begin van rijke piaals m onze ddfngenomen. Meer als leider en toneelspeler jtgisseur dan a 7eker wel die van het ZijQSe en het realisme geweest, welke H Sel met de bloeiperiode van de i11®" Toneelvereniging, toen de aeilsndse Tci mm, het eerst v00r lltke".l?ht kwamen. Van de oprichting w voetlicht kwam i8g2 lot aan P Toneeï,Smans persoonlijk de direc- ,912, Wa faar lang - was Van ■m L oremam de tracht van dit voor T" flts zo belangrijk gezelschap EiSt dït altijd de mooiste tijd van F 'ff'vS Horst de Toneelvereni- had verlaten, engageerde Willem 0 S"= «iliem en zijn vrouw, de eminente, F^llitke toneelspeelster Wilhelmina EfS-van der Lugt Melsert, aan NwfcSjrinf en ook hier voerde Van der 1 Sreaie al was het dan ook over, K| nSden, de „Bijwagen van Jlet F feheeft de verbintenis met Royaards lueduurd, want reeds na een jaar ver- k Viaamse Schouwburg en zijn gezelschap 2, nam Maar ook dit duurde slechts I t wet teen de oorlog in 1914 over B Uitbrak, vluchtten de meeste leden Kt Vlaamse gezelschap naar het vei- p Nederland en de Van der Horsten trok- tïaam regisseur als hij was, bleef hij liet lang zonder engagement. Nu eens zien „a hem in de residentie bij Het Hof- ïd Toneel - dan weer in de hoofdstad a Herermans, totdat hij met Jan Musch -in i9l9 Het Schouwtoneel oprichtte, het I welschap dat evenals thans Comedia voornamelijk dë Stadsschouwburg te fcarlem bespeelde. En van die tijd af wa mde Van der Horsten nauw aan de Spaar- ues'ad verbonden. t Bet Schouwtoneel moge in de geschie- lenis van ons toneel niet een zo belangrijke ilaats hebben ingenomen als de Neder- andse Toneelvereniging en zeker niet als I le gezelschappen van Royaards en Ver zade, die in die jaren artistiek baanbre kend werk verrichtten, in Haarlem ver overde dit gezelschap met krachten als Wilhelmina van dèr Horst, Esther de Bóer- van Rijk, Greet Lobo, Stine van der Gaag, Jan Musch, Ko van Dijk, Lau Ezerman, aohan Kaart en Marj van Warmelo vooral —.Indeeerste jaren van zijn bestaan zich een ™figen publiek en wij dankten het vele uit rekende voorstellingen van stukken als De paradijsvloek van Laudy, Het.Wederzijds Huwelijksbedrog en Krelis Louwen van .angendijk, Cyrano de Bergerac van Ros- and, De Vrek en De ingebeelde zieke van flolière, Peer Gynt, De Comedie der Liefde ii Een Vijand van 't Volk van 'Ibsen, De iaakten kleden en De Consequentie van ■atsoen van Pirandello, Dr. Knock van ides Romain, Marike van Nieumeghen, teliéas en Mélisande van Maeterlinck, öm lier man- de voornaamste te-noemen. Veertien jaar heeft Het Schouwtoneel leslaan. Toen het gezelschap in 1933 ferd opgeheven, heeft Van der Horst ich uit het actieve toneelleven terug- ietrokken en na die tijd zag en sprak ik lem alleen nog maar bij de verschillende over de Neder- Huldiging Henriëtte Davids Ook in Haarlem zal de cabaretière Hen- iette Davids een huldigingsavond worden aangeboden ter gelegenheid van haar zes- Jgste verjaardag en van het feit, dat zij verd uitgenodigd in Hollywood een film te komen maken. Er is een Huldigingscomité in voorbe reiding. [De huldiging zal op 1 April in het Ge- meentelijke Concertgebouw plaats vinden. Het jubilé van de Oud-Onderofficieren Enige tijd geleden gaven wij, reeds een uitvoerige mededeling over de afd. Haar lem vani de Koninklijke Nederlandse Bond n Oud-onderofficieren die haar 60-jarig wstaan zal herdenken. Ook het feestpro gramma gaven wij reeds. Zaterdag 3 April Tr een receptie gehouden van 3 tot 4.30 uur in de Leeuwerik. LL» een feestnummer van het orgaan l|fvf wa«in veel aandacht gewijd pÏÏ geschiede™s der' afdeling. De schermheer burgemeester mr, P. O. F. lizoonT6'8 en cle ere_voorzitter, de gar- S ?pmandant H' w- Lenderink, en ei waarderende woorden in. Rusland kocht oude Amerikaanse vliegtuigen to ta"Le2 commissie van onderzoek [öigden j ¥nse Huis van ^gevaar te letaals Solie'-Unie tot 6.000 dol- Nssurzli.w vliegtuigen, die uit oor- h voor s^echts 150 dol- b"£n Vefkoeh,Amerikaanse kopers ted de „„,3 - Pai'ticulier handelaar lfl af»eL™2?Sle "i^Ueeld, dat -hij in itrnmênwèrL enigszins versleten koeht rt'e aan uwkelaars heeft ver- ü»»enPoie, hPlKSchip naal' de s°v,jet- hebben verzonden. Rio01GEBAAK VAN BIO-VACANT1EOORD Ue-Oort •'jij'L™ df sUehting Bio-Vacan- ,datM ohda„L a,el'?ten' ?ezien he' lakt ia om tot infv, 'a' posm2en niet ge- b™on in haar 1 van het aantaI raken, uit de r.nu° ?nie uis of elders te ge- ïaar 1943 f 150 n^.te"°Pbrengsten voor het i,a» stichlinBen rt." beschikbaar te, stellen van, namelijk da v hetzelfde doel nastre- hl>d» zwakke kï?°rBmB van het Neder" vo'doende en die "«et °ver ban gSSin ^hikken om de bezet tePh"Se huizap *>ii voort- premières te Amsterdam aan deze zijde van het voetlicht. Maar zijn belangstelling, zijn liefde voor het toneel bleef ook toen onver zwakt. Nu ik over Adriaan van der Horst schrijf^ wil ik hier ook met dankbaarheid getuigen dat er geen toneeldirecteur ooit in Neder land is geweest, die zo veel voor de Neder landse toneelschrijvers heeft gedaan als hij. Hoe vele oorspronkelijke stukken heeft Van der Horst eerst als leider van de Toneel vereniging en later als directeur van Het Schouwtoneel niet voor het voetlicht gebracht! En van de meeste dier stukken heeft hij zelf de regie gevoerd. Van der Horst had een zeer hoge opvat ting van zijn taak als regisseur. Hij zou nooit in zijn regie zijn eigen persoon naar voren schuiven; het werk en de auteur bleven voor hem steeds hoofdzaak. Accu raat als weinigen, ernstig in hoge mate, man van grote, algemeen erkende vakken nis heeft hij als regisseur dikwijls voortref felijk werk verricht, vooral wanneer het er op aankwam sfeer te scheppen. Als acteur is Van dop Horst minder op de voorgrond getreden, al heeft hij dan ook enkele creaties geleverd, die ik nooit zal vergeten. Ik denk bijv. aan de kindse groot vader in „De Opgaande Zon", Kobus in Op Hoop van Zegen en zijn rebbe in Ghetto. Ik zie deze personen weer voor me en weet tegelijk, dat ze na hem nooit zijn over troffen. - Een bescheiden kunstenaar was Van der Horst, maar hij was iemand aan wie het toneel in ons land zeer veel te danken heeft gehad. J. B. SCHUIL De 9 Linzen Vlaams Kunst- en Cultuurverbond. Door verscheidene Vlaamse organisaties te Brus sel is het „Vlaams kunst- en cultuurcentrum" opgericht. Dit verbond heeft zich tot taak gesteld de Nederlandse cultuur te bevorde ren in samenwerking met dé meest vooraan staande kunstenaars van Vlaanderen en het buitenland. Het verbond zal voor de eerst komende periode enige tentoonstellingen organiseren van grafisch werk van Jozef Cantré, J. van Krimpen en S. H. de Roos. Internationaal filmfestival. De volgende landen zijn uitgenodigd tot deelneming aan het derde Tsjechoslowaakse filmfestival, dat gehouden zal worden te Marianske Lazne van 17 Juli tot 1 Augustus: België, Bulgarije, Denemarken, Egypte, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Hongarije, India. Italië, Joego-Slavië, Marokko, Mexico, Mongolië. Nederland, Noord-China (voor zover onder bewind van Mao Tse Toeng), Noorwegen, Polen, Roemenië, de Sovjet-Unie, de Ver enigde Staten, Zweden en Zwitserland. Eduard Flipse naar Spanje eft Portugal. De Rotterdamse dirigent Eduard Flipse heeft uitnodigingen ontvangen uit Madrid en Lis sabon om daar in het begin van het komende seizoen als gastdirigent op te treden. In beide steden zullen de nieuwste Nederlandse com posities worden gebracht. Een vast openluchttheater tussen Maas trichts beroemde kerken? Op initiatief van het Heiligdomsvaart-comité te Maastricht, dat dit jaar de zevenjaarlijkse plechtigheden wederóm gaat organiseren, is een plan ge maakt om het Henric van Veldekenplein, een intieme open ruimte achter de St. Servaas- en de St. Janskerk in te richten tot een open luchttheater. Zuid-Tunis als décor. De regisseur van „Quai des Orfèvres", Henri Georges Clouzot. is te Parijs teruggekeerd van een studiereis door Zuid-Tunis in gezelschap van de oprea- teur Thirard. Clouzot heeft daar landstreken uitgezocht óm er, waarschijnlijk in de tweede helft van April, het laatste gedeelte van zijn film „Manon" op te nemen. Bonte „Easter Paradein Paasbeste kleding Een warm 'en koeste rend voorjaarszonnetje deed een eenvoudig, doch enigszins wijdlopig hoofddeksel plotseling ontluiken met een weel de van bloesem en bloe men, en ziedaar, eeh nieuwe Parijse mode creatie is geboren. Na tuurlijk gaat het in werkelijkheid niet zo eenvoudig, maar men moet een ambacht als dat van Madame La Mode niet al te prozaïsch beschrijvent omdat een zo poëtisch eindproduct als dat, waarvan hier naast een afbeelding wordt gegeven, het een voudig niet verdraagt te worden geschoren over een kam met al die or dinaire fabriekmatige voortbrengselen die ee(i mens om, aan of,op zijn ledematen torst teneinde „gekleed te gaan". Neen, een dergelijk fleurig en bijna geurig bloemstuk van een hoed moet waar lijk ergens gegroeid zijn zoals een weelde van bloemen in één lente nacht aan een dode boomtak kan ontluiken. De winter met al zijn plagen heeft het onderspit gedolven. Het zonnetje is gaan schijnen en de New Yorkérs denken erover om hun winterjas nu maar in de motten- zak te gaan opbergen. De plagen waren vele: een recordsneeuwval ca. 150 cm tiet opruimen waarvan de gemeente een dikke zeven millioeh dollar heeft gekost, gebrek aan stookolie, waardoor vele bur gers in koude huizen kwamen te zitten en dan die andere plaag, die niets met natuur verschijnselen te maken heeft: de onbetaal de rekeningen van de Kerstviering. Maar ook dit laatste is thans weer „onder controle" en het publiek winkelt alweer met ijver, een betere zaak waardig voor de voorjaarsuitrusting. En eerlijk gezegd, het is de New Yorkse vrouwen nauwelijks kwa lijk te nemen, dat zij i,zwak" worden;- went afgezien van ne grote verleiding, die er van de uitgestalde toiletten moet uitgaan, wat staat haar verder nog te wachten? Niets minder dan de jaarlijkse Easter Parade op Paaszondag! De New Yorkse Paasparade is een spontane bijeenkomst van minstens een millioen New Yorkse burgers (vorig jaar waren het er 1.250.000) op 5th Avenue. Na dat de kerkdiensten zijn afgelegen is het „on the Avenue" een geflaneer van belang. De trottoirs zijn afgepakt met mannen, vrouwen en kinderen, uitgedost in hun nieuwe Paasbeste kleding. Dé rijweg is vrij gehouden en daar glijden stapvoets fonke lende auto's met hun inzittenden, die op deze wijze aan de Paasparade luister bij zetten. Het geheel speelt zich af tussen de twee-en-veertïgste en Negen-en-vijftigste straat, daar waar het Central Park begint. Het knooppunt is echter in de buurt van de Vijftigste straat, waar de Avenue aan de ene zijde wordt opgeluisterd door de Saint Patïick's Cathedral en aan de andere zijde door het fraaie Rockefeller Center complex. Het merkwaardige is, dat deze parade niet „georganiseerd" is. Ieder, die lust heeft, gaat er heen, om te kijken, maar tevens bekeken te worden. De chique in „morning coat", jaquet met grijze hoge hoed op en hun dames dit jaar zonder twijfel in de „new look". Natuurlijk zijn er grappen makers of grappenmaaksters, die erop uit zijn om coute que coute op de foto te ko men: dames met groótgerande hoeden met een drukke opmaak van bloemen en fruit: maar dan levende bloemen en echt fruit, een tros druiven, enkele bananen en een kleine ananas. Het cosmopolitisch karakter van New York spreekt wel heel. sterk, als mèn een groep Brits-Indiërs tegen komt in 'hun fraaie en opvallende klederdracht, de vrouwen in lange slepende gewaden, de voeten in sandalen gestoken en het haar, dat bijna blauwzwart aandoet, in dikke wrongen in de hals opgemaakt. Vorig jaar hadden wij zelfs een onmiskenbare Neder landse representant.# Weliswaar gelukkig geen Volendammer op klompen, maar een Bouwvakarbeiders weer aan het werk in Amsterdam De stakende bouwvakarbeiders te Am sterdam hebben op een door de bedrijfs groep bouwnijverheid der E.V.C. belegde vergadering besloten de staking in de hoofdstad op te heffen. Dit besluit werd genomen naar aanlei ding van de bereikte overeenstemming tus sen de organisaties in het bouwbedrijf, de Stichting van de Arbeid en de overheid, over de opheffing van het z.g. „tariefpla fond" voor de volkswoningbouw in Am sterdam, Arnhem, Eindhoven „en Nijmegen. Rotterdamse E.V.C.-leden scharen zich achter hun bestuur De leden van de Rotterdamse E.V.C. hebben zich achter hun bestuur geplaatst. Met op.twee na algemene stemmen werd een motie aangenomen waarin „met diepe verontwaardiging kennis wordt genomen van de handelingen en het drijven van de Communistische Partij Nederland binnen de E.V.C., waardoor de organisatorische zelfstandigheid der E.V.C. in groot gevaar verkeert en bovendien een verderfelijke moraal wordt gekweekt, waardoor de ka meraadschap en de eenheid ernstig wordt bedreigd." De Teden besloten volledige goedkeuring te hechten aan de stappen, die door het plaatselijk bestuur te Rotterdam reeds zijn ondernomen en geen enkele inmenging, het zij direct of indirect van welke politieke partij ook, in de organen der E.V.C. te Rot- zullen dulden, geen enkele be- swijziging of aanvulling op last van idelijke leiding der E.V.C. te aanvaar- £-11doch de beslissing over deze zaken uit fluitend in handen van de bij de Rotter damse E.V.C. aangesloten arbeiders te laten. Tijdens de besprekingen werd medege deeld, dat van de centrale E.V.C.-leiding nog was getracht een minnelijke oplossing van het geschil tot stand te brengen en dat er Woensdagavond te Amsterdam nog een bespreking had plaats gevonden, welke echter tot niets had geleid. Rijdend wrak De Heemsteedse motorpolitie heeft een truck met oplegger uit Haarlem aange houden, welke in verregaande staat van verwaarlozing verkeerde. De stuurinrich ting was vrijwel geheel versleten en de remmen werkten zeer slecht. Met de voetrem kon dit rijdende wrak bij een snelheid van 40 km. per uur eerst na 58 meter tot stilstand worden gebracht, met de handrem was daarvoor 100 meter nodig! De nummerborden aan voor- en achter zijde waren vrijwel onleesbaar. Richting aanwijzers ontbraken. De politie heeft het gevaarlijke voertuig in beslag genomen en tegen de chauffeur proces-verbaal opgemaakt. INSTRUCTIE-SPITFIRES ZIJN GEARRIVEERD. De Spitfire-trainers, welke enige tijd ge leden^ in Engeland besteld waren, zijn op de jachlvliegschool van het legerluchtmacht „Nederland" gearriveerd. De Spitfire- trainer biedt plaats aan een instructeur en een leerling. Utreclit in licht en bloemen tijdens ,de Jaarbeurs In Utrecht bestonden plannen om de stad tijdens dq jaarbeurs feestelijk te versieren en tevens te vexdiclaten. Tegen de verlich ting had het departement van Economische Zaken bezwaar wegens het extra kolen- verbruik. Pogingen van de Commissaris der Koningin in de provincie Utrecht, ^le heer M. A. Reinalda, om dit verbod inge trokken te krijgen hebben succes opgele verd. Het departement van Economische Zaken heeft de bezwaren teruggenomen. De 100.000 electrische lampen, die reeds weken gereed liggen, zullen dus toch dienst doen. De stad zal met lichtbaneq van vele kilometers lang worden doorkruist Dag en nacht zullen de bloemisten aan het werk zijn om de verloren tijd in te halen en de weg tussen de twee jaarbeursterreinen in een onafgebroken allee van groen en bloe men om te toveren. inkdper vo<ft- de Nederlandse regering, die zich voor deze gebeurtenis in de indruk wekkende uniform van het Militair Gezag had gestoken. Tijdens de parade wordt er nu eens voor geen enkele zaak of voor geen enkel bedrijf reclame gemaakt, men maakt alleen re clame voor zichzelf en voor zijn eigen smaak; vier aardige meisjes, die in Bieder- mayer costuum plaats hebben genomen in een open rijtuigje, getrokken door een dar tel paardje, dat zich nogal wat onwennig voelt tussen dié kleurige menigte. Of een bekend toneelspeler, die gedost in cow-boy costuum en gezeten op een machtige witte knol, tussen de auto's door laveert en met zijn buitenmodel hoed op familiaire wijze alle mooie meisjes begroet, dié kleuren, gie chelen of zijn groet met een kwinkslag beantwoorden. Dit jaar, met de vroege Pasen en het voorjaar, dat in Amerika maar niet wilde komen pas hadden wij de zoveelste storm met ijsregens houdt natuurlijk een ieder zijn hart vast, dat hét weer als spel breker zou optreden. Traditioneel wordt de Easter Parade begunstigd door mild en zon- jnig voorjaarsweer en men moet er niet aan denken, wat de regen zou kunnen bederven. Stellen wij, aan de matige kant gerekend, dat ieder der deelnemers voor vijf-en- twintig dollar aan zijn of haar nieuwe gar derobe heeft besteed, dan zou er voor min stens vijf-en-twintig millioen aan nieuwe creaties in de klerenkast moeten blijven hangen. Welk èen bittere tranen zouden er bij vele meisjes die dag vloeien Over Muziek Spif, rheumatiekP Oorlogsvrijwilligers komen vóór October uit Indië terug Het A.N.P. verneemt van bevoegde zijde, dat de reeds begonnen aflossing der zich in Indië bevindende delen der Koninklijke Landmacht in de loop van dit jaar regel matig voortgang zal hebben. Verwacht mag worden, dat. alle onder delen, die vóór de eerste divisie '„7 Decem ber" (vóór 29 September 1946) in Indië aankwamen, vóór October 1948 geleidelijk zullen repatriëren. Liften verboden voor officieren en onderofficieren De minister van Oorlog heeft voor offi cieren, adjudanten-onderofficier, vaandrigs en kornetten het „liften" verboden. Dit verbod geldt eveneens voor onderofficie ren van hogere rang. Nu de verkeersmid delen weer zoveel beter zijn dan kort na de bevrijding wordt dit liften door deze militairen, in uniform gekleed, beschouwd als te zijn niet overeenkomstig de waar digheid van hun stand. Griekse regeringstroepen hebben succes bij de Olympus Generaal-majoor James van Fleet, leider van de Amerikaanse militaire missie in Griekenland, heeft .medegedeeld, dat het Griekse leger met ondersteuning van de luchtm^phf elfhonderd-vijf-en-vijftig gue- rillastrijders heeft doen sneuvelen of ge vangen genomen bij „een schitterende over winning" in het gebied van de Olympus. De strijd duurt voort en de verliezen der guerillastrijders nemen nog steeds toe. „TWEE ZIELEN LEVEN IN MIJN BORST". Deze regel van een groot dichter is wel bij uitstek toepasselijk op de pionier der filmkunst, die in deze weken weer de aandacht vraagt van allen, die het wel me nen met het witte doek: Charles Spencer Chaplin. In zijn jongste geesteskind „Monsieur Verdoux" verbeeldt hij ons een bankbe diende, die na 32 jaren trouwe dienst, wegens de crisis door zijn firma wordt ontslagen. Van .dat ogenblik af leidt hij een dubbel leven. Voor zijn invalide vrouw een zorgzame echtgenoot, voor zijn zoontje een liefdevolle vader, begaat hij dè ene Sv. afgrijselijke roofmoord na t~1 1 1 de andere. In drie jaar tijd I I 1 TTl I huwt hij, telkens onder 1 lilll J andere nameh, 12 vrou- wen, die hij doodt en van wier fortuin hij zich mêester maakt ten einde zijn gezin een onbezorgd leven te verschaffen. Het lijdt geen twijfel, dat de geschiede nis van de moderne Blauwbaard Landru de basis van het scenario vormt en men kan van een merkwaardige coïncidentie spreken, dat Chaplins eerstemeesterwerk „A woman of Paris" evenals Monsieur Verdoux in .Frankrijk speelt. Beide films zijn uitgesproken satirisch van aard en het décor dient slechts tot een oppervlakkige camouflage van het land, dat door Chaplins" ironie niet gespaard werd: de Verenigde Staten van Noord-Amerika. Wellicht is in dit feit de verklaring te zoeken voor de ijzige ontvangt, die deze rolprent bij de Amerikanen ten deel viel. In Chaplin's oeuvre verdwijnt het clowneske meer en meer en Winnen de Messiaanse tendenzen steeds duidelijker veld. Hoe lang lijkt het al geleden, dat hij voor het grote publiek alleen maar een gooi- en smijtkomiek was zonder meer. Een mannetje in een veel te wijde bropk en veel te grote schoenen, dat in latere films dè grens van de sentimentaliteit na derde. maar nooit overschreed. Dan werd hij tot het symbool van de kleine man, die in een vijandige wereld zijn geluk zoekt, dat hem steeds door allen en iedereen misgund wordt. Tegelijkertijd bleef hij de dwaas, die alle porceleinkasten in dig gelen gooide, uit alle ramen duikelde, op alle tenen trapte en tenslotte na alle avon turen het vege en lenige lijf nog wist te bergen. Maar zowel City lights als Modern Times verrieden, dat het deze Amerikaan se cineast niet om een goedkoop lacheffect te doen was. Waar het hem wel om begonnen was, het redden van een steeds meer tot ont binding vervallende en hopeloos-ontspoor de mensheid, toonde hij in volle omvang in „De dictator". Het demonische werd toen belichaamd in de fameuse figuur van de tyran Hynkel, het algemeen-menselijke in die van de benauwde Jodenman. In Monsieur Verdoux smolten deze twee polen van de menselijke ziel ineen. Goed en kwaad, licht en duister, heiligheid en zonde, zij zijn alle ih het wezen van ieder schepsel aanwezig. Henry Verdoux is niet zo verdorven of hij schrikt er op het^laatste ogenblik voor terug een meisje, door het leven getrapt als hij zelf, te gebruiken voor een van zijn vergiftigingsexperimenten. Evenals „De dictator" eindigt „Monsieur Verdoux" met een preek van de moralist Chaplin. Wanneer Verdoux voor zijn rech ters staat want het kwaad straft zich zelf, zoals hij^eens opiherkte zegt hij in zijn laatste woord: „Tien moorden: een schurk; duizend moorden: een held". En buiten de rechtzaal bereiden de volken en hun regeringen zich voor op de strijd. Het slot van de .film blijkt in hoge mate onbevredigend. Want Henry Verdoux, voor de executie, is net iets te rustig, iets te zelfverzekerd en in het gesprek met de geestelijke iets te ad rem. Wij konden des noods blijven geloven in een misdadiger, die glimlachend zijn schurkenstreken be drijft, al wordt hij voortdurend opgejaagd door vrees en begeerte. Doch wij weigeren te aanvaarden, dat deze gespleten figuur, die zijn ondergang aan de duistere driften van het eigen hart te wijten heeft, in het aangezicht van de dood in een heroïsche pose zou verstarren. Het is zonder meer duidelijk, dat het clowneske in deze film geheel op de achtergrond is geschoven en hier en daar vooral in het spiegelge vecht van Verdoux met een onwillig slachtoffer op de rand van een wankel roeibootje slechts storend werkt. In het overgrote deel van deze rolprent wordt evenwel bewezen, dat de cinemato grafie toch bij uitstek de kunst van de eenling is. Chaplin schreef het scenario, hij regis seerde en speelde, hij schreef de muziek. Het resultaat is, filmisch bezien, van een zeldzame eenheid. De middelen, die hij daartoe gebruikt, zijn van iedere buitenis sigheid gespeend, doch met dat bijzondere gevoel voor filmische verhoudingen en mo gelijkheden, dat Chaplin eigen is, zodanig aangewend, dat een maximaal effect op de toeschouwer bereikt wordt.' En is het niet altijd de beperking, waar door zich de Meesters onderscheiden? J. H. B. De ontmaskering van Monsieur Verdoux. Een droom Vannacht in een droom zag ik de schim van Johann Sebastian Bach naderbij ko men. Nu is wat wij een schim noemen, in de droom werkelijkheid; ik zag de oude Bach in levende lijve; hij had een spier witte pruik over zijn groot, blozend hoofd, zijn rijzig lichaam droeg een deftige, Zon dagse zwarte jas en onder de aardig-schui- mende witte kant zag ik een zwart zijden hemd. Zijn forse benen stonden sierlijk gegrondvest in glimmende schoenen met mooie gespen. Nu hij daar zo onverwacht voor mij stond verstomden in mij de tal- loze vragen die ik dikwijls in gedachte aan de oude meester wil stellen. Ik kreeg trouwens geen kans hem aan te spreken. „Waarde jonge vriend", begon hij, en dit was aardig om te horen, „ik hoop dat je niet behoort tot degenen die denken dat ik doof! ben; ik ben alleen maar bijna twee honderd jaar niet meer op de aarde. Ik mag wel zeggen dat ik werkelijk in betere gewesten ben, al betreur ik nooit de jaren dat ik op de wereld was, want mijn huwelijksgeluk en nee altijd-door werken in de muziek werden door de vele zorgen nooit verstoord. Nu ik eens een ogenblik kom praten heb ik mijn oude kleren aangedaan, wij hier op onze eeuwi ge reis dragen heel andere dingen, maar ilc wilde je als Thomas-Cantor zeggen wat ik over het voortbestaan van mijn werken denk. Ik ben in de hemel niet opgezet als in een Panopticum, om als arbeider-in-de- muziek voor eeuwig te verstenen; ik 1 e e f en mijn werken zullen zo lang mogelijk deel hebben aan dit leven en niet alleen maar een getuigenis zijn van mijn bestaan mdertijd in Leipzig. Begrijp je wat ik be- 'doel?" Ik antwoordde eerbiedig dat ik ver moedde wat hij zeggen wilde en vroeg hem voort te gaan. „Mijn aards bestaan was niet (langer dan dat van andere mensen, maar het was Gods bestel dat mijn muziek lan ger zou voortbestaan in de wereld. Zij was niet alléén bestemd voor de mensen van de tijd waarin ik werkte, maar zij zou le ven en verstaanbaar zijn voor alle muziek liefhebbers in allerlei tijden. .Geloof niet dat ik onbekend bleef met de wisselingen van het aards gedoe sinds het ogenblik dat. ik weg ging. Al wordt onze vrede niet ge stoord door wat er op aarde gebeurt, wij zien alles en kunnen de dingen begrijpen. Wij weten dat hét moest gaan zoals het gaat, magr dat de goede muziek langer leeft dan de mensen, heeft zijn zin en be tekenis. Dit was mij op aarde al enigszins bekend, ik was 't mij eerlijk fezegd toen al bewust en de hemel mag getuigen dat ik nooit werkte om mijn tijdelijke roem, maar dat ik slechts wilde zorgen mijn taak zo i,oed mogelijk te vervullen. Ik had dus op 5e wereld eigenlijk twee dingen te doen: als componist in de ge geven omstandigheden mijn opdrachten af te leveren en ten tweede eist de muziek van mij de levenskracht onafhankelijk van die omstandigheden. Want die omstandigheden waren klein en -mijn muziek_wilde groot zijn. Die twee dingen moesten tegelijker tijd gebeuren". Ik keek in de scherpe ogen die vurig blonken in zijn vol gezicht waarin de ernst geplooid stond. „Je weet", ging hij voort, „dat ik het niet gemakkelijk had aan de Thomas-kerk in Leipzig. Ik was niet zo eenvoudig als de meeste andere organis ten; ik was lastig, maar God weet dat het de overmaat van mijti muzikale leven in mijn binnenste was die altijd wilde uit breken. Hoe had ik alles kunnen voegen naar die benauwde omstandigheden? Ze ker, ik had een goed orgel en soms twee tot mijn beschikking, maar als ik thans van uit de hoogte zie wat ér aan koren, solo-zangers, aan orkestinstrumenten sinds meer dan honderd jaren is gegroeid en vooruit gegaan, dan zou ik met bitterheid worden vervuld als mij niet dergelijke ge voelens in de hemel bespaard bleven. Ik denk nu vooral aan mijn Mattheus-passie, mijn oude liefde; een liefde die ik mee mocht nemen in mijn hart, omdat ze niet misstaan zou in het hemelse geluk. maar wat hoor ik nu? Ik hoor dat men hier en daar het werk uitvoert in dezelfde omstandigheden waaronder ik vroeger moest werken. Denkt men dat ik als ik eens terug zou keren tevreden zou zijn met die kleine koortjes, die weinige instru menten, die'blokfluiten, met al het gehar rewar dier brave mensen wier oren niet gewend konden raken aan mijn muziek? Je weet hoe ik in mi,n aardse tijd altijdi hunkerde naar vernieuwingen; je zult, hoop pk, mijn „Welgestemde Klavier" nooit vergeten, je weet dat ikr anders werkte dan mijn tijdgenoten en nu wil men dat mijn muziek aangepast blijft aan die omstandigheden, die mij toen zoveel zorg gaven. Ik ben geen componist van een koor in Leipzig, ik ben een componist van le vende muziek, en zomin ik in de hemel in een panopticum ben, zomin mag mijn mu ziek een museum worden. Ja, ja. die goede bedoelingen, die geestelijke achtergrond, maar wat betekent dat allemaal? Mijn mu ziek is vrije, levende muziek en men moet er niet meer van willen weten dan onze lieve Heer en ik. Er is één omstandigheid die onverwoestbaar verbonden is aan rpijn Mattheus-passie, het is de heilige rouw- tijd waarvoor het werk bestemd is, en wat hoor ik nu nog. meer? Dat deze passie ook gezongen wordtop of na het Paasfeest! Hoe kunnen de christenen tot zo'n smake loosheid komen? Als ze het dan zo ernstig nemen met de Lijdenstijd dat.ze de passie zingen, waarom nemenzij het dan niet even ernstig met het heerlijke Paasfeest? Dat zou in mijn tijd in ieder geval niet gèbeuren!" De krachtige, zelfbewuste meester keek mij aan en verwachtte blijkbaar geen ant woord. Ik was van trots vervuld, want hij had gezegd wat ilc altijd gemeend had; ik wilde hem de hand drukken, maar plotse ling was hij verdwenen. Ik had een ogen blik in de eeuwigheid geleefd, de droom vervloeide en ik kwam weer in de dage- lijkse omstandigheden, maar ik was vol doende gesterkt om te weten dat-men in alle omstandigheden aan de eeuwigheid moet denken. HENDRIK ANDRIESSEN. Eisenhower toeli candidaat? Volgens de „Star Times" zou generaal Eisenhower aan leden van de democrati sche partij verklaard hebben, dat hij op grond van de wijziging, die in de wereld situatie" is gekomen na zijn laatste verkla ringen, het plan heeft zich opnieuw te be ramen, of hij zich voor de presidentsver kiezingen candidaat zal stellen. Belgische Senaat aanvaardt Brussels verdrag De Belgische Senaat heeft Woensdag middag met 138 tegen 15 stemmen het wetsontwerp ter bekrachtiging van het verdrag van Brpgsgi goedgekeurd. Tegen stemden de commufiïsren.'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1948 | | pagina 5