Concours d' Elégance Onze puzzle Het Hek van de Dam Agenda voor Haarlem Ahasveras onder de dichters iRSTS Af,De speciaalzaak jggjti In de hoofdstad uit tjtteraire kanttekeningen -bjVeuo/Moed "Amerikaan! Westerling is Nederlander Mondje dicht Victor E. van Vriesland zestig jaar Xiast van zenuwen? STOFZUIGERHUIS Kinderverlamming Zonnestralen Verzekering Mislukte roofoverval Z A TERDAG 25 OCTOBER 1952 TryiE, WAT MOET MEN in Victor E. van Vriesland ter gelegenheid van zijn zes- Vr tigste verjaardag allereerst huldigen: de dichter of de wijsgeer, de criticus of de bohémien, de bloemlezer of de epicurist, de romanschrijver of de inleider? Het jurylid of de essayist, de kunstredacteur of de voorzitter, de erudiet of de vriend? Het doet eigenlijk niets ter zake: elk van deze hoedanigheden betekende in zijn meer dan veertigjarige litteraire bedrijvigheid want hij debuteerde uitzonderlijk jong een functie voor hem, een levensfunctie wel te verstaan, een betrekking tot dit vluchtig en moeizaam bestaan, een poging tot zelfbevestiging, tot „een grondslag van verstandhouding". In elk daarvan kan men hem ontmoeten en in elk herkent men hem geheel: herkent men hem als degene die hij allereerst was en in al zijn verschij ningsvormen bleef: de Ahasverus, de zwerver in dit leven, die aankomt om weer te vertrekken en vertrekkende verlangt, ééns voorgoed te zullen aankomen in het Beloofde Land, dan wel aan het einde van alle dingen. Een Ahasverus: geen „functie" is hem zwaarder gevallen dan die éne: zijn tasten naar een „verstandhouding", zijn onver mijdelijk en uitputtend zoeken naar één houdbare houding, die het hem mogelijk zou maken zich te verstaan met het leven en .met wat méér is dan dit leven en daarvan verstaanbaar te getuigen. Dat hij een leerling was van Dér Mouw (Adwaita) en als dichter is voortgekomen uit de wijsgerige stroming der Tachtigers, uit „De Beweging" van Albert Verwey; dat hij sindsdien „invloeden" zoals de litteraire critiek allerwegen meent te moe ten ontdekken onderging van deze en gene, van naar het heette Boutens en Leo pold, Nijhoff en Binnendijk, Slauerhoff en Du Perron, Greshoff en Jacob Israël de Haan; dat zijn gedichten afwisselend wijs gerig en hekelend, lyrisch en meditatief, anecdotisch en melancholisch, en soms dit alles tegelijk waren het is eigenlijk alle maal bijkomstig, zodra men eenmaal de toon heeft gehoord waarin ze klinken, de stem waarmee ze spreken. Poëzie der bezinning Want die stem, ijl of vol, bitter of innig, opstandig of gelaten, hei-kent men aan de rhythmische accenten in hun tegenspel tot de metrische schijn, aan haar zang. Van Vriesland is vóór alles een muzikaal dich ter, niet alleen in zijn Franse gedichten. Hij dicht al is hij verre van een „aestheet" klanken, hij bezingt de woorden opnieuw om er hun oerbetekenis aan te ontlokken, hun aanvankelijke, be noemende, hoorbare zin, die mogelijk de zin is van al het zijnde. In den beginne was het Woord, het woord als onthulling van het levensgeheim, „het oud levensge heim, dat de kleinste kinderen in de dorps straat weten". Van dat woord aller woor den klinkt er iets na in de Ahasverus, die wel élke dichter tenslotte is, maar zelden één zo bewust, óverbewust zelfs, als déze zwerver-door-de-eeuwen, die bij Valéry en Verwey ter school is geweest. Dat woord roept hem terug naar oudere tijden dan de Uittocht uit Egypte; het klinkt hem tegemoet uit de wazige verte van een on gewisse toekomst één en hetzelfde woord, van herinnering en belofte, op de zin waarvan hij zich zijn leven lang heeft bezonnen. Weinig dichters hebben in de titels van hun bundels een zo duidelijk te volgen spoor nagelaten van hun denken en gevoe len, van hun worsteling met het uiterste waarvoor zij zich inzetten, als Van Vries land. Het „voorwaardelijk uitzicht" van zijn eerste, de „herhalingsoefeningen" van de tweede, baanden de weg tot het „voor onderzoek" van zijn voorlopig laatste en derde dichtbundel en tot zijn eveneens voorlopige plaatsbepaling. Hoe anders dan voorwaardelijk, aan tijdelijk, zou een Ahasverus als hij, die eeuwen her het Diensthuis verliet en immer wachtende is op de eerste tekenen van het Beloofde Land in het verschiet, zijn tenten kunnen opslaan? Waar anders dan in „de woestijn"? Hij heeft er het manna gevonden van zijn poëzie en ongetwijfeld heeft hij er ook, met de rug naar de Horeb, terwijl Mozes in het zweet zijns aanschijns de tafelen beitelde, bij het pauken van Mir jam de dans meegedanst om de vergulde Belial, om het Gouden Kalf, en zo zijn tol betaald aan de aardse geneugten, om zijn weg verder te gaan, zijn lange omweg van aanschouwen met de ziel tot doordenken met het intellect en vandaar weer tastende terug, naar het buiten-verstandelijk er varen. Ergens op die baan. waarvan de duur niet in menselijke levensjaren, maar enkel in eeuwen gemeten kan worden, bevindt hij zich nóg, als negentiende-eeuws „indi vidualist", als indien men het zo noe men wil mens en dichter van het „fin- de siècle", maar te allen tijde bereid om zich, onvoorwaardelijk ditmaal, onder de betovering te stellen van het creatieve, het onthullende woord, opdat het pp de vra gen van de moderne geest het antwoord geve van het tijdloze hart, het nog maar stamelende „ontoereikende hart". Daar naar is al zijn dichten, al zijn denken een dingen en een vruchteloos dingen omdat de poëzie, ook de grootste, ten hoogste een benaderen vergund is. Maar heeft daar door ooit een dichter zich ervan laten weerhouden het uiterste te beproeven en te wagen, als het moest zichzelf? Zich ooit laten beletten, zich te weer te stellen, ook tégen zichzelf, zodra de zin van zijn dich terschap in het geding kwam? Dichterlijk verweer Wat Van Vriesland bedoelde met zijn „Drievoudig Verweer" de titel waar onder zijn verzamelde dichtbundels in 1949 verschenen kan voor wie de dich terlijke melodie van veertig levensjaren beluisterde zoals hij haar zelf luisterend dichtte, niet twijfelachtig zijn: in al deze verzen klinkt als ondertoon de elegische stem van een dichter, die in verweer te gen zijn verleden, zijn verwachtingen en zijn twijfel, het leven-zèlf tracht te over winnen en, voor zover onoverwinnelijk, berustend aanvaardt. Voorzag, voorvoelde Van Vriesland een kwart eeuw geleden zijn innerlijke levens gang, toen hij de drie hoofdstukken van zijn „Het afscheid van de wereld in drie dagen" déze opschriften meegaf: „De aan zegging" (van de dood); „Angst-zoeken- opstandigheid" en „Gelatenheid-inkeer- overgave-opgang-einde"? Er is in zijn poëzie der laatste jaren een berustende, haast onpersoonlijke, uit diepe melan cholie opwellende toon gaan doorklinken, die zich versoberend meer en meer ont trok aan het fnuikende oppertoezicht van het ontoereikende intellect een toon van inkeer, die de wijsgerigheid tot wijsheid adelde. Ik herinner er aan dat op zijn lichte cadansen zo bevrijdend bewegende en bewogen gedicht: „Het nieuwe hart in de lente", met als eerste strofe „Bloemen en landliederen heel den dag". Een droom van licht is het, van geur, van welluidend heid, een kinderdroom na zoveel „cauche- mars". En het zeere verlangen valt nu neer, en wijkt stil weg en is vergeten. En dan: „Nu «iet aarzelend zoeken meer, niet vragen naar zin en oorsprong van angstig verdriet, van twijfelend tasten, onvervulde dagen". Met die schatten („altijd mijn schatten maar ik zag ze niet") in „het nieuwe hart" wensen wij hem op weg naar de zeventig. Victor E. van Vriesland: „Drievoudig ver weer". (Em. Querido's Uitgeversmaatschappij N.V., te Amsterdam). C. J. E. DINAUX ADVERTENTIE Mijnhardt's Zenuwtabletten helpen U er overheen. BMTOKim MIIIHIIIIIIHIIWII1WI ZATERDAG 25 OCTOBER Stadsschouwburg: „De koopman van Vene tië (Nederlandse Comedie), 8 uur. Spaarne: „Wet zonder recht" en Abott en Costello, 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „On moonlight bay", alle leeft., 7 en 9A5 uur. Rembrandt: „Laatste ontmoeting", 13 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „San Francisco", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Zij was 17 jaar", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Morgen begint een nieuwe dag", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Vallei dei- Adelaars", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 2(i OCTOBER Stadsschouwburg: „De koopvan van Vene tië (De Nederlandse Comedie), 8 u. Spaarne: Jeugdprogramma, 2 en 4.15 uur. „Wet zonder recht", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „On moonlight bay", alle leeft., 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Rembrandt: Zondagmorgenvoorstelling „Een onvergetelijke melodie", alle lceft.,_ 11 uur. „Laatste ontmoeting". 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „San Francisco". 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Zij was 17 jaar", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Morgen ijegint een nieuwe dag", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Vallei der adelaars", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. MAANDAG 27 OCTOBER Spaarne: „Wet zonder recht" en Abott en Costello, 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „On Moonlight bay", alle leeft., 2.30 en 8.15 uur. Rembrandt: „Laatste ontmoeting", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „San Fran cisco", 14 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Zij was 17 jaar", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Morgen begint een nieuwe dag", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „De rode schoentjes", alle leeft., 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Westerhoutpark 1 A: O. R. G. centrum, Robert Peereboom spreekt over „De mens als gemeenschapsmens", 8 uur. ADVERTENTIE De puzzle van de vorige week is, zoals wij reeds vermoedden, velen te machtig geweest: niet alleen was het aantal inge zonden oplossingen belangrijk minder dan bij vorige puzzles, maar bovendien bleek slechts ongeveer 4 procent dezer inzendin gen geheel te kloppen. Daarom hebben wij ditmaal eens een extra gemakkelijke puzzle uitgekozen, waarmee wel niemand moeite zal hebben. De bedoeling is, uit drie visite kaartjes, met gebruikmaking van alle let ters der namen en woonplaatsen, het be roep van de betrokken personen te distil leren. Hier zijn ze: M. MEURE BAKEL T. K. MASTER ENTER Oplossingen moeten vóór Donderdag a.s. 12 uur v.m. in ons bezit zijn. Zij kunnen wor den ingezonden aan onze bureaux te Haarlem: Grote Houtstraat 93 of Soen- daplein 37 en te IJ m u id en: Kennemer- laan 186. Men sluite geen mededelingen voor redactie of administratie bij de plos- singen in. Onder de goede oplossers worden prij zen van 7,50, 5.en 2,50 verloot. Op de enveloppe schrijven: „Oplossing puzzle". En hier volgt dan de oplossing van het moeilijke verander-kruiswoordraadsel van de vorige week: Horizontaal: 1. pendule, 6. klabak, 10. vod, 11. era, 12. Aa, 13. la, 15. keer, 17. dok, 19. N.N., 20. elk, 22. nis, 23. e.k., 24. nat, 25. re, 27. St., 28. Nero, 29. stank, 31. el, 32. les, 34. nestor, 36. presto, 41. vat, 42. in, 44. kraan, 48. leem, 51. ar, 53. al, 54. eer, 55. de, 56. zot, 58. Ier, 60. TL, 61. dop, 62. item, 64. en, 65. Li, 66. Ede, 67. lei, 69. nestel, 70. negerin. Verticaal: 1. Peleus, 2. N.V., 3. dok, 4. Uden, 5. eerste, 6. kader, 7. aak, 8. ba, 9. kantoor, 14. al, 16. eis, 18. o. k., 19. nar, 21. kra, 24. nest, 26. en, 28. nes, 30 tor, 32. Ie, 33. Po, 34. nu, 35. ora, 36. peleton, 37. ever, 38. Sam, 39. TT, 43. nazien, 45. ra, 46. Alie, 47. normen, 49. eel, 50. lepel, 52. rot, 55. do, 57. telg, 59. Ee, 61. dit, 63. mee, 65. L.S., 68. ir. De prijzen werden alsvolgt toegekend: 7,50: H. Witkamp, Pieter Kiesstraat 44, Haarlem; 5.S. v. Randwijk, Ternatestraat 41, Haarlem; 2,50: B. Brouwer, Solostr. 2, Haarlem. ADVERTENTIE levert U STOFZUIGERS™#^. Gr. Houtstraat 132 - Tel. 16693 Laat bij ons gratis Uw stofzuiger op zuigkracht doormeten Onder het podium-, waarop de werelddelen paraderen, gaat het niet zo elegant toe. Daar Indonesië de uitlevering heeft ver zocht van de voormalige kapitein van het K.N.I.L. R. Westerling, heeft deze onlangs aan de Hoge Raad verzocht uit te maken of hij het Nederlanderschap bézit. De advocaat-generaal bij de Hoge Raad heeft thans een schriftelijke conclusie aan het college overgelegd, waarin hij mede deelt dat op grond van gegevens, afkom stig van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken, het Nederlander schap van de heer Westerling niet kan worden betwijfeld. In de week van 12 tot en met 18 Oc tober zijn 29 nieuwe gevallen van kinder verlamming aangegeven, namelijk in Gro ningen 2, in Friesland 1, in Drente 1, in Overijsel 2, in Gelderland 4, in Noord holland 5, in Zuidholland 3. in Zeeland 1, in Noord-Brabant 8 en in Limburg 2. ADVERTENTIE I SPORTROKKEN SWEATERS Terwijl in Heemstede de Flora wordt opgebouwd, wordt in Amsterdam de Flora afgebroken. Dat is een trieste ge dachte, zelfs al geldt het niet meer dan het opruimen van een puinhoop. Maar eens stond hier een amusementspaleis van jewelste, waar de hoofdstedelingen bij tijd en wijle de bloemetjes konden buiten zetten. Geen wonder clus dat wij ons deze week met ogen dicht door de Amstel- straat hebben gespoed om elders in de stad onze troost te zoeken. Die vonden wij tenslotte bij de late zonnestralen. Eigenlijk moeten deze woorden met hoofdletters worden geschreven: Late Zonnestralen, want het gaat hier niet om een natuurverschijnsel, maar om een club. Wie heeft er immers ooit gehoord van zonnestralen in de herfst? Het is een club van ouden van dagen, die drie keer per week tezamen komen om thee te lebberen, een handwerkje te verrich ten of een kaartje te leggen. De spor- tieveren onder deze bejaarde lieden hebben zich op het sjoelbakken toege legd. Het aantal aanmeldingen heeft al bijna de driehonderd bereikt, zodat de samenkomsten telkens in grotere loka liteiten moeten worden gehouden. Me vrouw B. M. Jonker oefent het opper toezicht uit en dat dit geen sinecure is, wordt wel treffend bewezen door het feit, dat zij op drukke dagen handen tekort komt. Het devies van deze club luidt: ouder dom is meer een kwestie van gevoel dan van jaren. Daarom zal het u deugd doen te vernemen, dat er de laatste paar maanden reeds vijf huwelijken zijn ge sloten tussen clubleden van zeventig tot tachtig jaar. Nu ziet men eens waartoe sjoelbakken kan leiden. Dank zij haar goede relatie met een kiekjesgraaf, om een bekende uitdrukking van de Groene Amsterdammer te lenen, was onze plaatjesmaakster Fiep Westendorp in de gelegenheid het poseren van een dei- gelukkigste paartjes voor de bruidsfoto bij te wonen. Twee late zonnestraaltjes in zwart en wit. Er zit iets aandoenlijks in deze be hoefte om elkanders eenzaamheid te delen. Maar wij zijn toch wel een beetje nieuwsgierig hoe het aanzoek zich vol trokken heeft. Een balconscène latei- komen er wel andere scènes in het hu welijksleven zal er wel niet bij zijn geweest. Tegenwoordig is trouwens een Alfa Romeo meer in trek dan zo'n ge wone Romeo uit de tijd waar Shake speare over schreef. Wij moeten er een voudig niet aan denken, dat zo'n oud dametje, dat de zeventig al is gepas seerd, zich in ons klimaat des avonds op een balcon zou moeten wagen, alleen om zich het hof te laten maken door de man, waarmee zij 's middags nog onder het genot van een dampend kopje kof fie gesjoelbakt heeft. En wat zouden de buren daar wel van zeggen? Want zegt u nu zelf, het Amsterdam van heden is het Verona van vroeger niet Hoe dan ook, al die bruiloften zullen wel bijzonder vrolijk zijn geweest, want op de bijeenkomsten van de laatste Zon nestralen worden door alle leden ter afwisseling van liet pandoeren allerlei bekende .volksliedjes van een jaar of vijftig, zestig geleden gezongen. Dat moet een leuk gehoor zijn. Misschien zijn al die huwelijken wel begonnen met het bekende duet „Daisy, Daisy, geef me je jawoord toe. Vroeger kreeg men een jawoord namelijk toe. Maar het is ook mogelijk, dat ze zijn voortgevloeid uil een poging tot valsspelen tijdens het klaverjassen, waarbij het onder de tafel uitdelen van waarschuwingen voor voetjevrijen werd aangezien. Doch wat doet het er toe? Als die oudjes maar ge lukkig zijn met elkaar als ze samen de centjes van Drees versnoepen. Want daar zijn ze immers voor. We hebben een missive ontvangen van de heer Theo Uden Masman, leider van het dansorkest „The Ramblers", waarin hij critiek levert op het Hek van de Dam van 11 October over de dancing Hollywood en zijn daarin optredende orkest. De heer Masman verzet zich ten eerste tegen de omschrijving van zijn orkest als een „conglomeraat heren van middelbare leeftijd,' die hij als onjuist en onheus qualificeert. Ten bewijze van de onjuistheid daarvan stuurde hij ons een persoonsbeschrijving van de veertien leden van zijn ensemble, waarvan het jongste, Cornelis Bruyn, 31 en het oud ste, hijzelve, 51 jaar is. Slechts zes Ram blers zijn ouder dan veertig. De heer Masman vergist zich overi gens, wanneer hij meent, dat wij in het bereiken van de middelbare leeftijd iets laakbaars zien. Voor Toscanini bijvoor beeld zouden wij dan slechts minach ting moeten koesteren. Onze verbazing betrof slechts de discrepantie, die wij tussen leeftijd en répertoire van de Ramblers meenden aan te treffen. Wat dat répertoire betreft, daarmee hebben wij ons lelijk in de vingers ge sneden. Wij hadden zo goed mogelijk in ons geheugen gedolven naar de titels van de Nederlandse populaire liedjes, die wij overigens altijd zo gauw moge lijk weer proberen te vergeten. Nu blijkt, dat „Kijk'es in de poppetjes van me oge" en „Kom der'in, zet je hoed af" niet door de Ramblers wor den gespeeld. En „De Ramblers gaan naar Artis" en „Papa moet leren swin gen" zijn in geen jaren door het orkest ten gehore gebracht, zo verzekert ons Het Rotterdams Toneel geeft Woens dagavond de eerste voorstelling in de Stadsschouwburg van „Hendrik de Vierde" van Luigi Pirandello, on der regie van André Barsacq, met Ko van Dijk in de titelrol. Ook het Nederlands Volkstoneel geeft een première en wel Zaterdag avond in de Doelenzaal van „Nog een spelletje" door S. Willartz onder re gie van Ferd. Sterneberg. Zondag heeft de eerste herhaling plaats. Donderdagavond neemt de vermaar de Hindoedanseres Hima Kesarcodi met een voorstelling voor de Kunst kring in de Stadsschouivburg af scheid van het hoofdstedelijk pu bliek. Er zijn twee films van betekenis aan- gekovv.n: Othello" van Orson Wel les naar Shakespeare „De dood van een handelsreiziger" van Stanley Kramer (met Frederic March) naar het stuk van Arthur Milller. Ze wor den respectievelijk vertoond in Plaza en Kriterion. Op Vrijdag 31 October heeft de voor lopig enige openbare opvoering van Mozarts „Bruiloft van Figaro" door de Nederlandse Opera onder muzi kale leiding van Josef Krips in de Stadsschouwburg plaats. De voor naamste solisten zijn Graziella Sciut- ti, Gré Brouwenstijn, Sesto Bruscan- tini en Frans Vroons. Mise en scène: Abraham van der Vies. Josef Krips dirigeert Zondagmiddag het Concertgebouw-Orkest. Hans Henkemans is solist in het Pianocon cert K.V. 491 van Mozart. Woensdag en Donderdag zingt Peter Pears met het door Krips geleide orkest de con certaria „De Wijn" van Alban Berg. In de liederencyclus van het Con certgebouw treden Dinsdagavond in de kleine zaal Pierre Bernac (bari ton) en Francis Poulenc (piano) op, met werken van Rameau, Wolf, Roussel en Debussy, hi de tentoonstellingszalen van het prentenkabinet van het Rijksmuseum worden tot 15 December tekeningen van Bauer, Breitner, Israels, Verster en Witsen tentoongesteld. De Belgi sche kunstenaar Lismonde exposeert tot 7 November zijn tekeningen bij Martinet aan de Oude Zijds Voor burgwal. de heer Masman. Wij op onze beurt verzekeren hem van onze oprechte spijt over deze onnauwkeurigheden. BOEDA In deze fase van de koude oorlog wordt voortdurend de aandacht getrokken door de merkwaardige mededeelzaamheid van de Westelijke regeerders en bevelhebbers enerzijds en door de reacties daarop in het Oostelijke kamp, die men nog onlangs kon vernemen in het artikel van maarschalk Stalin in „Bolsjeivik"- en in de rede van Malenkoff. op het Communistische Partij congres in Moskou. Ook Robert Escarpit, ben van de bekende schrijvers van „cur siefjes" in de Franse „Monde" is hierdoor getroffen en gaf zijn verwondering erover te kennen in een stukje, dat wij u niet willen onthouden. Stelt u zich eens voor: we zijn op een bokswedstrijd. Een van de favorieten be raadslaagt met zijn trainer over de tak- tiek bij de volgende ronde. Hij doet dat zeer luid en opdat niemand er onkundig van zal blijven gaat hij daarbij voor de microfoon staan. „Wat zal ik doen, meteen stoten of eerst es kijken waar hij op aanstuurt?" „Hou hem bezig, daar doe je in het begin het beste aan. Als hij komt opzetten dan plaats je er een." „Maar u ziet toch wel dat hij steeds ver der komt opzetten?" „Dat doet ie alleen om je te tarten. Maar riskeer niet onmiddellijk een gevecht. En kijk uit voor zijn linkse. Hij zal je pro beren te lijmen met een schijnstoot. En denk er nou om dat je lever je zwakste plek is. Als ie dat. in de gaten krijgt dan kon het wel eens gedaan met je wezen".. „O.K. Maar laten we nu eens zeggen dat ik hem dadelijk te pakken neem. „Voor het beroerdste geval heb je nog altijd die geheime stoot van je, weet je wel? Maar bewaar die als het kan voor het laatst. En mondje dicht want we moeten vooral het element van verrassing uitbui ten, begrepen?" Dan volgt er een knipoogje tussen die beiden. Daar komt de tegenstander naderbij. Hij heeft de conversatie door de luidsprekers nauwlettend gevolgd en houdt zijn linker vuist op een opvallende wijze schuil achter zijn rug. Om niet achter te blijven stelt hij zich nu ook bij de microfoon op en hij ver klaart: „Ik weet héél goed waaraan ik me te houden heb. Ze zijn het er aan de andere kant niet over eens of er dadelijk moet worden geklopt of dat er nog even moet worden afgewacht. Van mijn kant zal ik voorzichtiger zijn. Maar wat bijvoorbeeld die linkse schijnstoten van mij betreft, daar is geen twijfel over mogelijk. Dat is dan ook een verschrikkelijk gevaarlijke vondst. Mijn taktiek is uiterst subtiel en mijn uiteindelijke bedoeling is ze in de finale te krijgen. Mijn tegenstander heeft één kwetsbare plek, dat is zijn lever. En ik zie het er nu al op uitdraaien dat hij met zijn eigen trainer gaat bakkeleien. Dat komt trouwens precies overeen met wat het „Handboek voor de goede bokser" ons leert. Wanneer zij dan beiden knock out zijn, dan zal ik kampioen zijn. Maar: mondje dicht!. Gekkenwerk, vindt u niet? In de ring ja, maar ook in de diplomatie. Twee 27-jarige jongemannen, één uit Amsterdam en één uit Hengelo, zijn dooi de rijkspolitie gearresteerd na een misluk te roofoverval op de boerenleenbank te Deurningen. Toen de kassier van dezr bank 's avonds omstreeks kwart over elr het gebouw wilde verlaten probeerde ee- hem onbekende man hem me', een revo1 ver neer te slaan. De kassier wist de aar. valler van zich af te houden en riep om hulp. Enige jongelui gingen de vluchtende overvaller na en wisten hem te grijpen. De andere, die bij het gebouw van de bank had gewacht, werd door de politie gear resteerd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 11