Mozarts „Bruiloft van Figaro met buitenlandse solisten SCHOTH Meerderheid Tweede Kamer voor verlichting belastingdruk Waarde en waardering der fiSmcritiek Agenda voor Haarlem Prinsessenkalender voor Pro Juventute Uitgaan in Haarlem Een Eeuw geleden Nederlandse Opera? Nobelprijs voor ont dekker streptomycine ARAPLUIES Wat KAN kan kan KAN alleen De komende begrotingsdebatten Ten bate van werkgelegenheid en vergroting van de export Bioscoopbezoeker slecht voorgelicht? [FilmJ Rika Hopper 75 jaar Toe is het ontstaand 3 Dr. Selman Waksman krijgt deze hoge onderscheiding Kerkelijk Nieuws Twee kinderen verdronken Geen tijd voor helmwee Criticus geniet films niet als taartjes Dit woord: DATUM VRIJDAG 24 OCTOBER 1952 De Wagnervereniging bood gisteravond in de Stadsschouwburg te Amsterdam aan haar leden een opvoering van „De Bruiloft van Figaro" van Mozart aan een mees terwerk van iemand die men de volmaakte tegenvoeter van de meester van Bayreuth mag noemen. Henri Ghéon drukte het con trast tussen Wagner en Mozart op een rake manier uit, toen hij ze tegenover elkaar stelde als Goliath en David. Een Boschot was beslist goed geïnspireerd toen hij eens betoogde dat men steeds zal terugkeren naar de klare en gezondmakende kunst van Mozart, die de onsterfelijke schoonheid Z0VG ÏSi De „Nozze" werkt (niet minder dan Don Juan") als een verfrissend bad. Niets is er 'troebel in deze muziek en het mag een wonder heten hoe het gunstige, maar zeer ingewikkelde gegeven, maar het stuk van de Beaumarchais, zo begrijpelijk en zo helder wordt door de muzikale interpretatie. Toen de vader van de componist het werk had leren kennen, nog vóór het opgevoerd was, uitte hij in een brief naar huis zijn gevoel van onzekerheid over de waarde van het libretto, naar aanleiding van de menig vuldige complicaties die het bevat maar, zo schreef hij, aan de muziek twijfel ik niet. Tenslotte bleek, dat de muziek zo goed was, dat zij ook de bedenkingen van de practicus, die vader Mozart was, volko men wegvaagde. De Bruiloft van Figaro" werd in de oorspronkelijke Italiaanse tekst uitgevoerd door de Nederlandse Opera, met medewer king van drie buitenlandse gasten, een vreemde décorontwerper en onder leiding van een buitenlandse dirigent. In hoeverre men nu nog van Nederlandse Opera mag spreken, laat ik aan ieders oordeel over. Het geval is wel zeer typerend voor de zwakke basis van onze operacultuur. Laat het een goede opvoering geweest zijn, waar in de meeste krachten van het eigen gezel schap geen slecht figuur sloegen naast de geroutineerde en met de stijl vertrouwde Italianen; maar nauwelijks is men inge werkt, of de combinatie valt weer uit el kaar. Er blijven geen hoofdfiguren en geen dirigent oiri hetgeen met veel inspanning verworven is op het répertoire te houden en er opbouwende cultuurspreiding mee te verwerkelijken. Deze opmerkingen raken de waardering voor de prestatie als zodanig niet. Onze lof voor de Oostenrijkse dirigent Josef Krips kan niet groot 'genoeg zijn voor het geen hij met de heterogene elementen van de bezetting bereikte: met het orkest, dat onder zijn geraffineerde directie prachtig klonk en steeds fijngevoelig reageerde, en met de solisten waarvan hij sommigen van het vaste gezelschap haast feilloos in de algemene sfeer wist te doen ageren, voor al de mannelijke sujetten: Guus Hoekman, Frans Vroons en Henk Angenent. Het luk te hem soms ook maar niet altijd om Gré Brouwenstijn (de gravin) de klare, onpathetische Mozartgeest bij te brengen. De Cherubino van Cora Canne Meyer en de Marcellina van Jo van de Meent waren aanvaardbaar zonder meer, de Barbarina van Nel Duval mocht er wezen. Tempera ment in spel en zang en dictie kreeg men ruimschoots te genieten van de Almaviva van Scipio Colombo, de Figaro van Sesto Bruscantini en vooral van de Suzanna der STOCKHOLM. (United Press). De Nobelprijs voor pnysiologie en geneeskun de 1952 is toegekend aan dr. Selman A. Waksman, directeur van het Rutgers-uni- versiteitsinstituut voor microbiologie in New Brunswick (V.S.). De prijs werd aan Waksman toegekend wegens zijn ontdek king van het streptomycine, het eerste doeimatige bestrijdingsmiddel van tuber culose. Hij zal op 10 November bij een speciale plechtigheid in Stockholm de prijs groot 170.000 Zweedse kronen (onge veer f 127.500) uit handen van Koning Gustaaf Adolf ontvangen. Dr. Waksman, die 64 jaar oud is en in Rusland werd geboren, is de veertiende Amerikaan die de Nobelprijs voor genees kunde en psysiologie ten deel valt. ADVERTENTIE Voor Uw naar Gr. Houtstraat 47 - Haarlem Telefoon 18036 Overtrekken Repareren VRIJDAG 24 OCTOBER Concertgebouw (tuinzaal): Vierhandig pianoconcert Debora en Boukje Land, 8 uur. Wijkgebouw Leidsestraat: Doopsgezinde ge meente, spreker dr. C. Spoelder, 8 uur. Pro testantenbond, Berkenstraat: Cor Kee spreekt over zijn ervaringen in Wupperthal, 8 uur. Spaarne: „Wet zonder recht" en Abott en Costello, 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „On moonlight bay", alle leeft., 8.15 uur. Rem brandt: „Laatste ontmoeting", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „San Francisco", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Zij was 17 jaar", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Morgen begint een nieu we dag", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Vallei der Adelaars", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 25 OCTOBER S*a(Isschouw'burg: „De koopman van Vene- tie (Nederlandse Comedie), 8 uur. Spaarne: „Wet zonder recht" en Abott en Costello, 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „On Moon light bay", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Itemorandt: „Laatste ontmoeting", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „San Francisco", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Zij was iaar" J-8 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Morgen begint een nieuwe dag", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Vallei der adelaars", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. zeer begaafde Graziella Sciutti, hoewel de scherpte van haar stem soms wel eens af breuk deed aan haar interpretatie. Maar dat ze wel mooi zingen kon, bewees zij toen ze rustig haar aria in het laatste bedrijf vertolkte. De décors van Jean Carlotti, in renais sancestijl geconcipieerd, bleken niet be vorderlijk om de galante rococosfeer van het stuk te dienen. De Fandango werd door de balletgroep onder leiding van Jan Rebel zeer karakteristiek gedanst. Ten slotte was er steeds de onvergankelijke mu ziek van Mozart, wonderbare reflex van levenslust, spiritualiteit en levenswijsheid, die ons blij, ontroerd en gelukkig maakte. JOS. DE KLERK Ned. Herv. kerk Bedankt voor Halle W. H. den Ouden te Buren. Aangenomen naar Biggekerke (toez.) ds. A. D. H. Roscam Abbing, reserve leger- 'predikant te Amersfoort; de benoeming tot vicaris te Noordwijk aan Zee J. A. Riet berg, cand. te Groningen; de benoeming tot vicaris te Spijkenisse A. J. Plug, cand. te Hattum. Geref. kerken art. 31 K.O. Beroepen te Bruchterveld J. R. Wisker- ke, cand. te Amsterdam-Zuid. Bedankt voor Eindhoven K. J. Kapteyn te Nijkerk; voor Zuidbroek F. van Dijk te Heerenveen. Geref. gemeenten Beroepen te Borssele J. B. Bel te Krab- bendijke. Geref. kerken Beroepen te St. Catarinus, (Ont.) W. van Dijk te Gouda. ADVERTENTIE Doublé Dames-Polshorloges pracht modellen vanaf 44. I. KAN JUWELIER - HORLOGER Barteljorisstraat 2, Haarlem, Tel. 13004 In Stadskanaal zijn gisteren twee jon getjes van twee jaar verdronken. Vermoed wordt, dat de kinderen zijn gaan spelen met een oude matras die in Jiet water lag en daarbij in het water zijn gevallen. De moeder van een der knaapjes zag de klompjes van haar zoontje drijven en zij wist het jongetje op het droge te brengen. De levensgeesten waren toen reeds gewe ken. Een buurtbewoner kon het andere jongetje uit het water halen. Ook dat bleek reeds te zijn overleden. Vijf Amerikaanse meisjes ca jongens, die vier maanden op Nederlandse boeren bedrijven hebben gewerkt, keren thans naar Amerika terug. Zij kwamen van In diana, Michigan, Oregon, Noord-Carolina en Iowa op grond van een uitwisselings programma, dat door de M.S.A. en de Ne derlandse Boeren- en Tuindersorganisaties werd opgesteld. De jongelui verklaarden dat zij geen tijd voor heimwee hebben gehad. Zij zijn op de bedrijven, waar zij werkten zozeer be zig gehouden, dat de tijd is omgevlogen. De meisjes kregen inzicht in de moeilijk heden en mogelijkheden van de Neder landse plattelandsvrouw en haar taak in huishouding en bedrijf, de jongens hebben kennis gemaakt met de intensieve land en tuinbouw. „Jullie zijn in staat even veel oogst van een vierkante centimeter te halen, als wij van een vierkante meter", zeiden zij. Zij gaan nu in hun land lezingen over hun Europese ervaringen houden. ADVERTENTIE SUPER-MELK» PASTILLE KWAL HAZELNOOT YSCOLA Het Koninklijk Huis heeft ter wille van het bedreigde kind voor de 5de maal een stukje van de intimiteit van zijn fa milieleven prijs gegeven. Prins Bernhard en enige zijner vrienden vervaardigden dit jaar de dertien foto's van onze Prinsessen in hun zomerva- cantie. Deze foto's prijken thans op de Pro Juventute- kalender, die zoals ieder jaar thans weer verkrijgbaar is. Onder voorzitterschap van mevrouw C. G. E. M. Cremers- de Bruyn heeft zich in Haar lem een dames-comité ge vormd, dat tracht de kalenders te plaatsen. Bovendien ver klaarden vele Haarlemse win keliers zich bereid, de kalender in hun zaak te verkopen. Evenals vorige jaren belastte U.V.V., Stadhuis, te Haarlem, zich met de administratie. Op dat bureau evenals op het bu reau van Pro Juventute zijn kalenders verkrijgbaar. Dinsdag, 4 November, beginnen in de Tweede Kamer de algemene beschouwingen over het toekomstige regeringsbeleid aan de hand van de rijksbegroting voor 1953. Het ziet er wel naar uit, dat het debat voornamelijk de verlichting van de belasting druk tot onderwerp zal hebben. Met uitzondering van de Partij van de Arbeid dringen alle partijen in de Tweede Kamer thans aan op verlaging van de belastingen, vooral in het belang van de werkgelegenheid. Deze conclusie dringt zich het eerst op in het Voorlopig Verslag van de Tweede Kamer over het algemeen begrotingsbeeld. De meerderheid in de Kamer achten de bevordering van de werkgelegenheid voorname lijk gelegen in het verminderen van de drukkende lasten, die de ontwikkeling van het vrije bedrijfsleven tegenhouden, in bevordering van de industrialisatie en verbetering van de exportmogelijkheden. Daarbij wordt opgemerkt, dat volgens de algemene opinie van thans de belastingdruk veel te zwaar is, waardoor de ontplooiing van het particuliere bedrijfsleven wordt belemmerd. Daarbij is volgens deze meerderheid in de Tweede Kamer de vraag gewettigd of de huidige belastingwetgeving de on dernemingen niet teveel berooid van de gelden, die nodig zijn om uit eigen middelen een bedrijf te kunnen financieren. Een deel van de leden, dat van mening is, dat een belastingverlaging in de eerste plaats de in 1951 ingevoerde verhoging van de Vennootschapsbelasting en de extra- inkomstenbelasting op bedrijfswinsten zal dienen te betreffen, merkt op, dat er be halve de belangen van het bedrijfsleven, ook nog andere belangen zijn, die door belastingverlaging zeer zouden kunnen worden gediend. Zij noemen belastingver laging als compensatie voor de huurver hoging. De regering zal voorts volgens dezelfde leden bij haar belastingpolitiek eindelijk eens ernstig aandacht moeten schenken aan de belangen der zogenaamde midden groepen. Het doet pijnlijk aan, dat in de Troonrede over deze groepen in alle talen wordt gezwegen. Verlossing van deze groe pen uit de benarde toestand, waarin zij verkeren, is een eis van sociale rechtvaar digheid. Vele leden stemmen hiermede van harte in. Middenstand verarmd Zij maken de regering er ook attent op, dat de handeldrijvende en industriële mid denstand niet voldoende werkkapitaal meer heeft om de zaken op de oude voet voort te zetten als gevolg van de algemene prijs stijging, waardoor voor dezelfde inkopen als vroeger, meer geld nodig is. De daar voor vereiste stijging van het eigen vermo gen is onvoldoende geweest, voor een be langrijk deel als gevolg van de maatrege len van de overheid. Daardoor kunnen deze middenstanden er nu ook aanspraak op maken om door over heidsmaatregelen uit de moeilijkheden te worden geholpen. Ook hier zal dus aan een verlichting van de belastingdruk gedacht moeten worden. 131 millioen gulden Alle partijen in de Tweede Kamer met uitzondering van de P. v. d. A., hebben daarom ernstig bezwaar tegen een rege ringsbeleid, dat meebrengt, dat een batig saldo op de gewone dienst wordt aange wend voor de dekking van buitengewone uitgaven (de uitvoering van werken, waar men tientallen jaren in de toekomst ple zier van zal hebben). Tegen het financieren van objecten van duurzaam nut uit gewone middelen (belastinggelden) bestaat het be zwaar, dat op het huidige geslacht uitga ven worden gelegd, die ook ten nutte komen van volgende geslachten. Op de gewone dienst van de rijksbegro ting voor 1953 is, na aftrek van het tekort op de buitengewone dienst (uitgaven van Iedere week komen in Haarlem en omgeving zes tot zeven nieuwe films uit. Iedere Zaterdag vindt men ze naar gelang hun betekenis summier of in den brede besproken. Daarnaast treft de lezer op deze plaats vrijwel iedere iveek een uitvoerige beschouwing gewijd aan een film, die zich op een bijzondere wijze heeft onderscheiden. Dat bijzon dere moet men dan verstaan als: loffelijk, want het ware verspilling van kostbare kolommen, indien men een minderwaardig product meer aandacht verleent dan het verdient. Nu blijkt, dat er over de beoordeling der films nogal verschil van mening bestaat. De voorlichting, die de krant er mee beoogt, roept reacties op bij alle belang hebbende partijen. Deze reacties zijn precies wat de critiek beoogt. Kwamen ze niet dan zou de critiek net zo goed achterwege kunnen blijven. Sommige dier reacties evenwel muntten bepaaldelijk uit door de scherpte van toon. Het blijkt, dat men het soms allesbehalve met de filmcriticus eens is. En dan betreft dat dikwijls niet alleen de inhoud van zijn critiek, maar ook de vorm, ivaarin hij haar gegoten heeft. Ook de toon van z ij n reactie, die tenslotte zijn beoordeling van een film in critische zin is. Men verwijt dan de filmcritiek, dat zii aan een film eisen stelt, die blijkbaar alleen door de filmcritiek begrepen worden, want de gewone bioscoopbezoeker snapt er niets van. De critiek spreekt over de film, alsof zij de film heeft geannexeerd, alsof er twee soorten films bestaan: die welke de critiek mooi vindt en dat is dan echt film en die, welke het publiek mooi vindt en dat heeft dan natuurlijk niets met film te ma ken. Zo spreekt de critiek in prijzende zin over films van de avant-garde en roemt zij de regisseur als de eigenlijke maker van de film, terwijl het publiek zich de films der avant-garde alleen maar herinnert omdat zij zo traag waren en zo vol onbe grijpelijke dingen en van de regisseur niet anders weet dan dat hij ook meedoet maar de filmster bewondert hij. De critiek noemt dat middelmatig en slecht waarmee het publiek zich juist zo heeft geamuseerd. Een spannende film vindt de critiek „een glad gemaakt product", een ontroerende film „een verzameling sentimentaliteiten". En tenslotte spreekt de critiek ook nog over vormgeving, beeldrhythme en filmrijm, al lemaal zaken, waarover de gewone bio scoopbezoeker zich nog nooit het hoofd heeft gebroken. Er bestaat een grote afstand tussen het filmpubliek en de critiek of moet men zeggen: bestond? Langzamerhand is het publiek de bedoelingen van de critiek gaan onderkennen. Plet gaat nu ook naar de goe de film, al loopt het nog te hard naar de slechte. Het leert van de goede film in ieder geval dat er minder goede films ge maakt worden. Het zal niet precies kunnen zeggen waar hem dat nu in zit, maar het onderscheidt. Het jongste filmpje van Her man van der Horst „Houen zo" kreeg bij voorbeeld na zijn eerste vertoning in een der grootste Amsterdamse theaters een da verend applaus. Omdat het een onderwerp behandelde, dat een zeker gevoel van trots gaande maakte? Het liet de heropbouw van Rotterdam zien, een stof, die niet bepaald aantrekkelijk was voor Amsterdammers. Maar deze Rotterdamse aangelegenheid was zo boeiend en zo indrukwekkend weer gegeven, dat zij haar locale betekenis ver loor: men zag er Nederlanders, men zag hun arbeid en hun dromen. Men zag er mensen Dat laatste betekent, dat Van der Horst's filmpje die eigenschap bezit, die men aan ieder kunstwerk voorbehoudt, namelijk dat het algemeen menselijk is. Het moet weer klank kunnen vinden, het moet ons allen ergens treffen. En in zijn andere eigen schappen boeide het de bioscoopbezoeker juist met wat ik zoëven al noemde: het muntte uit door zijn zuivere vormgeving, het behandelde zijn stof met evenveel geest als gevoel voor verhoudingen. De bioscoop bezoeker behoeft dat allemaal niet zo te ana lyseren. Wat de filmtech niek ervan zegt zal altijd wel wat dieper gaan dan hij gewend is in zijn be woordingen mee te delen. Het enige waar het om gaat is, dat de slotsom dezelfde is. Dat de bioscoopbezoeker het met de film criticus eens kan zijn. Dat hij ver trouwen heeft in de filmcritiek, omdat deze nauwkeurig en gewetensvol wordt verricht. Hoe meer goede films hij, daartoe door de critiek opgewekt, gaat zien, des te beter leert hij de maatstaven begrijpen, volgens welke de critiek oordeelt. En des te meer goede films hij krijgt te zien. Hij zal immers geen genoegen meer ne men met de goedkope producten, die de markt overstromen. Hij werkt in de hand, dat men, om hem tevreden te stellen, de betere waar levert, waarop hij recht heeft. Voor hetzelfde geld kan men een goede en een slechte film gaan zien. Waarom zou hij dan de slechte gaan zien? Wan neer de vraag afneemt daalt ook het aan- bod. Inférieure films zullen er altijd wel geïmporteerd worden en ze zullen belang stelling trekken ook, maar het hoeft geen wet van Meden en Perzen meer te zijn, dat de slechte film evenveel toeschouwers trekt als de goede. Nu zal er altijd verschil van smaak blij ven en kan men met de filmcritiek van mening verschillen over de waarde van een film. Evenzogoed als er inférieure films zijn, evenzogoed zijn er ondeskun dige filmcritici. De filmcritiek wordt ook wel eens beoefend door lieden, die hun eigen geestigheid hoger stellen dan een met reden omschreven toelichting waar om zij een film nu zo verwerpelijk vinden. De film wordt dan „gekraakt", belache lijk gemaakt. Dat zet kwaad bloed èn bij de toeschouwer èn bij het bedrijf, dat een bioscoop tenslotte is. Niet alle theaters kunnen de goede films draaien. De critiek zal daarmee rekening moeten houden. Wanneer zij het publiek voorlicht dient zij het te doen met begrip voor de omstandig heden. Dat betekent niet, dat zij een film hoger aanslaat dan zij mag. Het betekent alleen, dat zij op een hoffelijke wijze mis schien niet zulke plezierige dingen zegt. Zodra zij zich gaat vrolijk maken verliest ze maar al te vaak de goede toon en schrijft ze alleen voor zichzelf. „De critiek is een heer". Ook de filmcritiek. Tenslotte: ik heb eens horen beweren, dat de critici, omdat zij zoveel films zien. er oververzadigd van raken juist alsof zij alsmaar taartjes moeten eten. Zij zouden daardoor minder tot oordelen bevoegd worden. Er is echter een groot verschil. Films zijn namelijk geen taartjes. Het cel luloid waarop de beelden zijn vastgelegd, het doek, waarop zij worden geprojec teerd, de band van het geluid, het zijn allemaal materiële dingen. De uitwerking van de film is niet materieel. Noch de film-, noch de toneelcriticus, noch de schrij ver der litteraire kronieken of de muziek recensent verliezen de séherpte van hun oordeel naarmate zij meer zien of horen. Integendeel: zij leren beter oordelen, zij worden telkens wat wijzer. Men kan hoogstens beweren, dat zij soms ook wat verwend worden, omdat zij - gelukkig - van zoveel goeds, zoveel schoons kennis nemen. Zij zouden willen, dat zij dat van alles waarmee zij in aanraking komen, konden zeggen. Hun oordeel geven zij echter telkenmale nauwgezet en met het tegen elkaar afwegen van de waarden en gebreken. Met de belangen der theater directeuren, uitgevers en bedrijven hou den zij slechts in zoverre rekening als het de toon betreft van hun critiek. Voor de inhoud zijn zij slechts verantwoording schuldig aan het publiek, dat door hen wordt voorgelicht. P. W. FRANSE aflopend karakter) en het tekort op het Landbouw-egalisatiefonds (subsidie op en kele levensmiddelen) een overschot van 131 millioen gulden. Dit bedrag van 131 millioen gulden, dat men nog dikwijls zal horen noemen, wil de meerderheid van de Tweede Kamer gebruiken voor belasting verlaging. Bezwaren De vraag is nu, hoe de regering daar over denkt. Over een paar dagen, in elk geval vóór 4 November, zal men dit weten, want dan verschijnt de memorie van antwoord van de regering op het voorlopig verslag. De leden van de P. v. d. A., aangeduid als „vele leden" in tegenstelling tot de meerderheid van „zeer vele leden", hebben al gezegd dat de normale inkomsten van het rijk in 1952 volgens het herziene begro- tingsbecld 1952 zelfs niet voldoende waren om de lopende uitgaven te dekken en dat van het ook toen voorgenomen plan om het geraamde overschot op de gewone dienst, te besteden voor de dekking van buitenge wone uitgaven, die voor de toekomst van belang zijn, niets verwezenlijkt dreigt te kunnen worden. De financiële toestand is niet zo gunstig als het lijkt. Als de nieuwe minister van Financiën, de heer Van der Kieft, het met zijn partij genoten in de Tweede Kamer eens is, zal hij van belastingverlaging voorlopig niet willen horen. Dan zal het begrotingsdebat het beeld te zien geven, dat de vier partijen, die het nieuwe kabinet steunen (P.v.d.A., K.V.P., A.R. en C.H.U.), direct al onder ling verdeeld zijn over het belastingbeleid. Om begrijpelijke redenen heb ik mij moeten onthouden van een oordeel over d( in het begin van deze week plaats gehad hebbende première van het Spaanse to neelstuk „De Ander' door de toneelgroep Comedia onder regie van Joris Diels, ivaarin Rika Hopper op een waarlijk ont roerende wijze de hoofdrol vertolkt. Maar nu deze ondanks haar heupziekte nog zo uitzonderlijk vitale en wilskrachtige ac trice vandaag 75 jaar is gewordenmag ik mijn gelukwensen aan haar wel met een woord van hartelijke waardering gepaard doen gaan. Want naar mijn mening mis schien wel het meest verrassende van deze vertoning was de stralende bevestiging van haar vermogen om zich geheel en onvoor waardelijk bij de moderne speeltrant aan te passen en dat voor iemand die nota bene in de romantische periode van de Bouwmeesters debuteerde. Zij is ivaarlijk met haar tijd meegegaan en dat heeft haar geest veerkrachtig en haar talehi plooibaar naar de vaak wisselende eisen gehouden. Men kan tegen deze, door het steeds huiselijker wordende répertoire bepaalde. speeltrant gegronde bezwaren hebben. Maar bij een actrice van het formaat van mevrouw Hopper gelden die nauwelijks, al mag men van harte wensen dat zij nog gelegenheid zal vinden haar creatieve be gaafdheid in hogere regionen der drama tische kunst uit te leven. Immers zij weet, zoals in dit geval, uit een niet meer dan schematisch opgezette rol een volkomen aanvaardbaar karakter te puren, dat men zich ook in andere situaties denken kan, wetend of vermoedend hoe zij daarop rea geren zou. Omdat zij een figuur tot leven brengt. Hoe zij dat klaarspeelt is haar geheim. Maar op één ding moet ik toch wijzen, namelijk haar prachtige spraak. Nooit gaat bij haar een woord of een tekstnuance verloren. Dat komt omdat bij haar dictie en articulatie harmonisch samengaan. En het is een gelukkig verschijnsel dat dit voorbeeld onmiddellijk zijn heilzame in vloed op haar omgeving uitoefent, omdat al haar medespelers zich door dit heldere voorbeeld laten inspireren, als men ten minste zo'n groot woord mag gebruiken ten aanzien van de eerste plicht van iedere acteur. Het is ook daarom te hopen dat mevrouw Hopper nog lang voor ons toneel gespaard mag blijven, al wenst men haar natuurlijk gaarne een rustige levensavond toe. Zij weet zich gekoesterd door de bewon dering van alle schou.wburgbezoekers. Ve len hebben op deze dag daarvan met bloe men, brieven en telegrammen getuigdZij is daar zeer gelukkig mee. DAVID KONING Het Latijnse werkwoord dare betekent: geven. Het deelwoord datum is: gege ven. Met dagtekening heeft dit op het oog niets te maken. Men moet echter denken aan officiële stukken waaron der men dikwijls leest: gegeven de zo veelste van 't jaar zoveel te daar en daar. Dit geven vindt men terug in 't woord wetgeving. Onder Latijnse stuk ken stond dus: datum en vervolgens de dagtekening. Daardoor is ae verwar ring ontstaan: men ging het woord da tum beschouwen als de vertaling van het woord dagtekening en maakte er toen zelfs een meervoud data van, let terlijk vertaald: gegevens. V TONEEL Vrijdag 24 October, Stadsschouwburg, 8 uur: Voor de vereniging Geloof en Wetenschap vertoont de Haagse Comedie „De Kersen tuin" van Tsjechow, geregisseerd door Peter Scharoff, met Ida Wasserman, Heieen Pimentel, Paul Steenbergen en anderen. Zaterdag 25 October, Stadsschouwburg, 2 uur: Schoolvoorstelling door de Neder landse Comedie van „De Koopman van Venetië". Zaterdag 25 October, Stadsschouwburg, 8 uur: Openbare voorstelling van „De Koop man van Venetië" door de Nederlandse Comedie onder regie van Johan de Meester, met Ank van der Moer als Portia en John Gobau als Shylock. Vertaling: Bert Voeten. Zondag 26 October, Stadsschouwburg, 8 uur: „De Koopman van Venetië" (zie Zaterdag). MUZIEK Vrijdag 24 October, Gemeentelijk Concert gebouw, 8 uur: Vierhandig pianorecital door Debora en Boukje Land, die werken van Mozart, Hindemith, Ravel, Schubert en Flothuis spelen. Dinsdag 28 October, Concertgebouw, 8 uur: Tweede concert in de D-serie van de H.O.V. onder leiding van Toon Ver'ney. Uitgevoerd worden de Vijfde Symphonie van Schubert, het Vioolconcert in A van Mozart (met Janine Andrade als soliste), de Tzigane van Ravel en De driekante steek van De Falla. Woensdag 29 October, Stadsschouwburg, 8 uur: Compagnia d' Opera Italiana brengt „Rigoletto" van Verdi ten gehore. De voor naamste rollen worden vervuld door Mag- da Piccarolo, Ruggero Schileo en Vittorio Benetti. Dirigent is Gino Barsanti. De décors zijn ontworpen door Wim van Hemert, de costuums door Dita Chiappa uit Milaan. Donderdag 30 October, Expositiezaal Frans Halsmuseum, 8 uur: De sopraan Loukie Bouwman en de pianiste Tilly Lagendijk geven een recital onder auspiciën van het Comité voor jonge Toonkunstenaars. Vrijdag 31 October, gebouw Domi te Ovcr- veen, 8 uur: Op zijn eerste Europese tournée speelt het Hongaars Strijkkwartet voor Muzen Forum. DIVERSEN Vrijdag 24 October, Waaggebouw, 8 uur: Voor de Haarlemse Kunstgemeenschap houdt de dichter Hendrik de Vries een causerie over Spaanse coplas en hun melodieën. Zondag 26 October, Concertgebouw, 8 uur: Het uit dertig leden bestaande gezelschap „La Capeline" uit Menton treedt met een programma van zang, dans en muziek voor de afdeling Haarlem van de Neder landse Reisvereniging op. Maandag 27 October, Stadsschouwburg, 8 uur: Zilveren jubileumviering van de Katholieke gemengde toneelvereniging „St. Genesius". Opgevoerd wordt „De flu welen handschoen" van Rosemary Casey. Regie: J. H. W. Kraay. Maandag 27 October, Frans Halsmuseum, 8 uur: De heer A. L. Constandse over „Het wereldgebeuren van thans". (V. U.). Dinsdag 28 October, Frans Halsmuseum, 8 uur: Prof. dr. W. F. Wertheim over „Ont wakend Azië". (Volksuniversiteit). Woensdag 29 October, Frans Halsmuseum, 8 uur: Jan Mens houdt voor de Volksuniver siteit een causerie over het onderwerp: „Uit de keuken van een romanschrijver". Woensdag 29 October, Kon. Emmaschool, 8 uur: Lezing met lichtbeelden en gramo- foonplaten door dr. H. M. Mereklbach over „Het lied van Montmartre" voor de afde ling Haarlem-Noord van de Volksuniver siteit. Woensdag 29 October, Concertgebouw, 8 uur: De kapitein-oorlogsverslaggever Ben Kos ter spreekt over „Ervaringen en indruk ken uit Korea" voor het Nationaal Insti tuut „Steun Wettig Gezag". Vervolgens op voering van het historisch spel „Waar vrij heid eeuwen stond" door D. G. Sanders. Woensdag 29 October, gebouw St. Bavo, 8 uur: Feestavond ter gelegenheid van het eerste lustrum der afdeling Haarlem van de Algemene bond van Ouden van Dagen. Medewerking verlenen „Musicorda" en het gezelschap R. van Duin. Donderdag 30 October, Concertgebouw, 8 uur: Onder auspiciën der R.K. Openbare Leeszaal spreekt Bernard Verhoeven over „Een bolwerk der aristocratie". Verder treedt Godfried Bomans als Dickens op. Donderdag 30 October, Minerva-Theater, Heemstede, 8.15 uur: Met de AVRO naar Tirol. TENTOONSTELLINGEN Teylers Museum: Duitse, Franse en Italiaanse grafische kunst uit drie eeuwen. Op werk dagen, behalve Maandag, geopend van 115 uur. Tevens de eerste Zondag van de maand van 1115 uur. Huis Van Looy: Derde jaarlijkse tentoon stelling van werken van de dichter-schil- der Jacobus van Looy. Op werkdagen van 1012.30 en 13.3017 uur. Op Zondag van 1417 uur. ADVERTENTIE Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 23 October 1852 PARIJS De Prins-Voorzitter, de heer L. Napoleon, heeft den Senaat op 4 November bijeengeroepen om te be raadslagen over de wederinvoering van den keizerlijken regeringsvorm. De Prins heeft daarbij te kennen gegeven, dat hij de keizerlijke waardigheid niet zal aanvaarden dan nadat deze hem op wettelijke wijze zal zijn aangeboden en nadat men zich door middel van het algemeene stemregt over de nieuw in te voeren orde van zaken zal hebben uit gesproken. Hoewel deze officiële mededeling thans aan allen twijfel een einde heeft gemaakt, verwekte zij in de hoofdstad w-einig indruk, aangezien zij reeds enigen tijd werd verwacht

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1952 | | pagina 5