Avifauna heropent haar poort Uitgaan in Haarlem r Nieuw systeem van onderwijs Fijnzinnige expressie de filmwinst in On the waterfront Agenda voor Haarlem Vijftig jaar geleden Fa. B. ENGELENBERG Goed oogstjaar 1954 voor de fruittelers DE SNELLE VISSEN Hoe is het ontstaan? Fraaie regie, mooie acteursprestatie VRIJDAG 18 MAART 1955 3 In Alphen aan de Rijn is men vol goede moed Waarlijk herboren zegt zoethouder-voorzitter Recreatiegebied Eierkolen na 1 Mei duurder Dit woord: PLUIS Ontwerp van Commissie Algemeen Middelbare School OFFICIëlE VERKOOP SIKKENS. LAKKEN Nederlandse Vrouwen-actie Uit Haarlems Dagblad van 18 Maart 1905 Donderdagochtend omstreeks half twaalf reed een bus vol journalisten door de poor ten van het vogelpark „Avifauna" in Alphen aan de Rijn. In de ruime vijver voor het grote restaurant zwom een troep bontgekleurde eenden haastig weg. Een dapper zonnetje vermocht op het rimpe lende wateroppervlak enige lichtende plek ken te brengen. Aan de kant stond een donkere rij witgebefde pinquins, ondanks de frisse wind beheerst en waardig, als een deftig ontvangstcomité. De officiële ontvangst van de vertegen woordigers van binnen- en buitenlandse pers had (gelukkig) echter plaats in de verwarmde bovenzaal van het restaurant. Hier opende de heer C. M. Deerenberg. wethouder te Alphen aan de Rijn en tevens voorzitter van de stichting „Vogelpark Avifauna", de persconferentie, die gehou den werd ter gelegenheid van de zesde openstelling van het park, welke op Zater dag 19 Maart zal plaats vinden. De heer Deerenberg verklaarde dat er in» de afgelopen wintermaanden bijzonder hard gewerkt is, „opdat de bezoekers een waarlijk herboren Avifauna zullen betre den. Verder was hij van mening dat de belangstelling voor het park bij een brede laag van het publiek en bij de organisaties op toeristisch gebied, zowel binnen als bui ten onze grenzen, zeer levendig is. Er zijn reeds een twintigtal contracten met ver schillende organisaties afgesloten. Planten en bloemen uit Midden-Afrika, Nieuw Guinea en Zuid-Amerika en niet te ver geten duizenden bloembollen van eigen bodem zullen er het hunne toe bijdragen om een uiterst fraai kleurengamma te ver krijgen. Helaas heeft de verlate winter ook hier de bloei wat vertraagd. Tevens kon daardoor een serie nieuwe volgels nog niet in ontvangst worden genomen en ook heeft dezelfde kou er schuld aan dat het Ameri kaanse zelfbedieningsrestaurant, dat in de plaats is gekomen van het oorspronkelijke benedenrestaurant, wat later dan gedacht was in gebruik zal worden genomen. Tenslotte bracht de heer Deerenberg een woord van dank aan de Raad van Advies, de propagandacommissie, zijn mede-be stuurders en aan de heer A. J. van Geffen, de directeur van het vogelpark, die naar hij zeide met bijzondere volharding er toe hebben bij gedragen dat de goodwill ten opzichte van Avifauna weer geheel her steld is. De adjunct-directeur van gemeentewer ken. de heer A. Korver, gaf een toelichting op de parkaanleg te Zuiden van Avifauna, waar de gemeente een terrein van zeven hectaren heeft aangewezen als recreatie gebied. Dit zal toegankelijk zijn vanaf de aangrenzende wegen en voor de bezoekers van het vogepark via een nog te bouwen brug. De uitvoering van dit plan zal in twee étappes geschieden. Er komen in totaal twee grote vijvers, uiteraard de vereiste wandelpaden en een aantal terrassen op verschillende hoogten, waarvan er enkele aan de vijvers grenzen. Het geheel zal af wisselend beplant worden met bomen, struiken en grasgazons. Door de verwezen lijking van deze vijverplannen zal de ge meente Alphen aan de Rijn als woonplaats veel aantrekkelijker worden gemaakt en tevens zal dit ook aan Avifauna ten goede komen. Ook de bouw van een zwembad bij het park ligt in het verschiet. Omtrent enige bijzondere vogelsoorten in het park verhaalde de vogeldeskundige van Avifauna, de heer G. F. Mees, biologisch candidaat te Leiden. Hij wees terloops nog even op het tweeledig doel van deze won derlijke verzameling gevederde wezens. In hoofdzaak gaat het er natuurlijk om be zoekers aan te trekken met deze honderden, sterk uiteenlopende voor het merendeel uitheemse vogelsoorten, doch tevens komen vele vogelhandelaren hierop af en dan vaak j niet alleen om te kijken. Het afgelopen jaar is een uitstekend jaar voor de Nederlandse fruittelers ge weest. Er was een zeer grote fruitoogst en vooral bij de pit- en steenvruchten (appe len, peren, pruimen en kersen) kan meteen opbrengst van 610.000 ton van een over vloedige oogst worden gesproken. Bij de andere fruitsoorten (bessen, frambozen, bramen, aardbeien, druiven en perziken) werd een matige oogst van circa 45.000 ton verkregen. Dit deelde de voorzitter van de Nederlandse Fruittelers Organi satie ,de heer C. Boudewijn, vanochtend tijdens de algemene vergadering van deze organisatie te Utrecht, mede. Een overvloedige oogst, aldus de heer Boudewijn, betekent evenwel voor de Ne derlandse fruittelers nog allerminst een Nnn 1' lint hi/ifnnlnn/i bevredigende financiële uitkomst van het nuui rnsi vuiicmuriu bedrijf Het jaar 1954 heeft dan ook voor Een commissie, samengesteld uit de heren vele fruittelers zo geen verlies dan toch C. M. Deerenberg. G. F. Mees. A. Korver en ftelllS een onbevredigende financiële uit- Th. Geels, architect te Leiden, zal verder komst gegeven. enkele buitenlandse oriëntatiereizen onder- .^en uitzondering, aldus de heer Bouoe- nemen om studie te maken van soortgelijke w'Jn' geldt voor de bedrijven, die een be- parken. Het eerst zal men een bezoek bren- I langrijke hoeveelheid van de vroege appe- gen aan het bekende vogelpark te Kopen hagen waar men speciaal veel aandacht zal wijden aan de winterverblijven van de vogels, in verband met een plan dat in op dracht door arcihtect Geels inmiddels is ontworpen. Des middags leidde de heer Mees de be zoekers langs de volières met mezen, par kieten, krokowillenwachters,, papagaaien, neushoornvogels, toekans, kippen en wat er verder nog allemaal achter glas of gaas in Avifauna te zien is. Op onderhoudende wijze vertelde hij allerlei bijzonderheden van de vogels, waarnaar, tengevolge van een killebries, door de kijkers huiverend geluisterd werd. Snoek len- en perenrassen telen, waarvoor goede tot behoorlijke prijzen konden worden ge maakt. Als een van de oorzaken van de onbevredigende gang van zaken bij het j merendeel van de Nederlandse fruitteelt- bedrijven noemde de heer Boudewijn de moeilijkheden bij de afzet. Het grootste probleem voor de fruitteelt is hoe men exportmogelijkheden verkrijgt om tegen lonende prijzen afzet te vinden. Als gevolg van de egalisatieregelingen van de Europese Gemeenschap voor Ko len en Staal zullen de prijzen voor eier kolen na 1 Mei met 50 a 60 cent per hectoliter stijgen. Wij mensen zijn heel wat mans op het gebied van de snelheid, mits wij de techniek als hulpmiddel heb ben. Zonder deze techniek echter be tekenen wij niet veel als het op li chamelijke presta ties aankomt, ver geleken met de dieren. Als wij het b.v. in het water van onze eigen snelheid moesten hebben zou iedere vis ons van hart uitlachen, want wij komen nauwelijks sneller dan 6 km. per uur door het water en dat vinden wij dan heel wat en noemen het nog een wereldrecord. De eerste de beste paling zwemt echter dubbel zo snel als onze beste wereldkampioen en hoe oud wij ook zullen worden nooit zullen wij wat dat betreft ook maar aan de prestaties van de paling kunnen tippen. Wij zijn nu eenmaal niet voor het water gebouwd en de vissen wel. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze in het water veel en veel sneller vooruit komen dan wij met onze beste training kunnen behalen. Tot welke, soms verbluffende, snelheden de vissen wel in staat zijn toont u ons grafiekje. De gemiddelde vis van onze grafiek gaat harder dan de gemiddelde brom fiets op onze wegen. Er is zelfs een bepaald soort zwaardvis dat harder kan zwem men dan de meeste motoren kunnen halen. Met zijn 109 km. per uur zou de zwaard vis een wédstrijd met een gewone motor grandioos winnen. VASTGESTELDE SNELHEDEN VAN VISSEN IN KM PER UUR (Afgeronde cijfers) Er zijn allerlei woorden pluis: de stofnaam, afgeleid van het Franse pe- luche, dat ook in ons pluche voortleeft, Voorts pluis in de zin van: vlokje, ve zeltje, donsje. En tenslotte is er pluis als bijvoeglijk naamwoord in de bete kenis: zuiver, schoon, netjes, zindelijk, vers, onbedorven, rein, onschuldig, braaf, te vertrouwen. Houd u pluis van zonden zei men vroeger. Of: dit meisje is rein en pluis. Wij kennen het woord alleen in ontkennend gebruik en wel in de uitdrukking: het is niet pluis voor: het is niet in orde, niet zoals het hoort, er is onraad, er schuilt iets achter, het is onveilig, enz. Dit woord pluis hoort bij het werkwoord pluizen en wil eigenlijk zeggen: geplukt, kaal, schoon gemaakt en vandaar: zuiver, in orde. Een oude schrijver geeft de verklaring: „Hij is niet pluis, hij deugd niet veel, hij is niet bequaam om gepluisd te wor den". Zo wordt het woord ook nu nog verklaard. ADVERTENTIE In opdracht van de Commissie Algemeen Middelbare School van de Neder- landsche Maatschappij voor Nijverheid en Handel hebben de oud-ministers prof. dr. F. J. Th. Rutten en dr. G. Bolkestein een proeve van leerplan opgesteld voor een vierjarige A.M.S., bestemd voor leerlingen die later verantwoordelijke functies willen bekleden waarvoor geen academische opleiding vereist is. De bewuste A.M.S. zou een nieuw schooltype worden en niet dingen naar een plaats in de rangorde gymnasium—H.B.S. b en a—ULO. Zij is gedacht als een tweejarige onderbouw (voor alle leerlingen gelijk) en een tweejarige boven bouw. Hierbij kan een of twee jaar avond- of „part-time '-onderwijs aansluiten voor leerlingen die na aanstelling in lagere of middelbare functies door specialis tische vorming wensen op te klimmen tot hogere functies. Het leerplan zou omvatten Nederlands, moderne talen (Engels, Duits, Frans en Spaans), geschiedenis, sociale aardrijks kunde, samenleving en staatsbestel, wis kunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, lichamelijke opvoeding, handenarbeid, muziek, tekenen, schilderen, voordracht., toneelspel, over een weekprogramma van ten hoogste dertig lesuren (40 min. elk). Het zal zoveel mogelijk uitgaan van en aansluiten bij wat de leerlingen in hun da gelijks leven horen en zien, van wat zij lezen in de courant, en gericht zijn op ge bruik van de leerstof in de samenleving en op begrip van de hedendaagse cultuur uitingen. Met uitzondering van Neder lands, de moderne talen en lichamelijke opvoeding kan voor sommige vakken al naar de behoefte van de leerling worden volstaan met overzichtskennis. Voor an dere moet de kennis en kunde dan tot in bijzonderheden gaan. Bij de methode wordt zoveel mogelijk ingeschakeld: zelfwerkzaamheid, indivi dualisering, groepswerk, culturele vor ming, zakelijkheid, beschaafde omgangs vormen, het onderkennen en ontleden van vraagstukken en naar het leggen van verband tussen de te onderwijzen vak ken. Doordat voor het geschetste onder wijs nog geen leerboeken bestaan zou aan een realisering van de plannen een drie maanden lange voorbereiding (in discus sievorm) van de leerkrachten dienen voor af te gaan. ADVERTENTIE llotTslrul HliaTi'ih Ti l.I KWASTEN - PENSELEN PLAMUURMESSEN TONEEL EN DANS Vrijdag 18 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Toon Hermans met zijn tweede Ballot programma „Zaza". Voornaamste medewer kenden: Janine le Roy, Mieke Last, Ineke van Zweden, Fred Rombouts en Frans Reynders. Aan de vleugels: Harrie Broek huizen en Govert van Oest. Costuums en décors: Johan Greter. Zaterdag 19 Maart, Stadsschouwburg, 14.15 uur: Het Scapino Ballet onder leiding van mevrouw Hans Snoek geeft een uitvoe ring voor de Algemene Nederlandse Gra fische Bond. Balletmeester: Jean Rebel. Aan de vleugel: Luctor Ponse. Zaterdag 19 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Toon Hermans presenteert zijn tweede Ballot-programma „Zaza". Voor voor naamste medewerkenden: zie Vrijdag 18 Maart. Zondag 20 Maart. Stadsschouwburg, 20 uur: Het nieuwe Ballot-programma „Zaza" van Toon Hermans. Zie onder Vrijdag. Maandag 21 Maart. Stadsschouwburg. 20 uur: Abonnementsvoorstelïing van „Sabrina' van Samuel Taylor door de Toneelgroep „Theater" onder regie van Ko Arnoldi. Met Mieke Verstraete. Hetty Beck. Kees Brusse, Ko Arnoldi. Joh. Walhain en Lies Fran ken. Vertaling: Nel Bergmans—Withaar, décor: Friso Wiegersma. Dinsdag 22 Maart, Stadsschouwburg. 20 uur: De Toneelgroep „Theater" geeft onder regie van Ko Arnoldi een opvoering van „Sabrina" van Samuel Taylor. Voor bijzon derheden: zie Maandag 21 Maart. Des mid dags 14 uur matinée voor de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen. Woensdag 23 Maart. Stadsschouwburg. 20.15 uur: Voordrachtavond door Georgette Hagedoorn voor de Haarlemse Kunstge meenschap. Aan de vleugel: Pierre Ver- donck. Het programma vermeldt een nieu we keuze uit haar internationaal réper toire van chansons. Donderdag 24 Maart. Minervatheater, 20.15 uur: „Het Kamertoneel" uit Brussel voert voor de Heemsteedse Kunstkring op het blijspel „Quoat-Quoat" van Jacques Audi- berti, onder regie van Kris Betz. Verta ling: Edward Lear. décor: Huib van Hellem. Met Anne Helm. Denise Hacke. Griet van Dyck, Bert van Goidsenhoven en Bert Jonker in de voornaamste rollen. MUZIEK Vrijdag 18 Maart, Concertgebouw, 20 uur: Onder leiding van Marinus Adam vindt het achtste concert van de serie V plaats, met medewerking van de pianiste Fania Chapiro. Uitgevoerd worden „Water- music" van Handel, Pianoconcert van VRIJDAG 18 MAART Stadsschouwburg: „Zaza", Toon Hermans. 8 uur. Concertgebouw: Noordhollands Phil- harmonisch Orkest m. m. v. Fania Chapiro, piano. 8 uur. (programma-inleiding in Tuin- zaal om 7.15 uur). Nassauplein 8: ..Enkele interessante moderne denkbeelden". Theoso fische vereniging. 8 uur. Begijnhofkapel: Youth for Christ, 8 uur. Leeuwerik: Emigra tievoorlichtingsavond Gewestelijk Arbeids bureau, 8 uur. Roxy: „Een killer zoekt zijn prooi", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Minerva: „lm weissen RössT', alle leeft.. 8.15 uur. Lido: „Muiterij op de Caine", 14 jaar. 6.45 en 9.15 uur. Studio: „Muiterij op de Caine", 14 jaar. 6.45 en 9.15 uur. Luxor: „De woestijn leeft" alle leeft., 7 en 9.15 uur. Itembrandt: „Sa brina", allle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Een avontuurlijk vrouwtje'. 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Désirée", 14 jaar, 8 uur. ZATERDAG 19 MAART Stadsschouwburg: „Zaza", Toon Hermans, 8 uur. Gebouw St. Bavo: „De nieuwe ge meenschap", Toneelgroep Herman Bouber. Instituut voor Arbeiders Ontwikkeling, 8 uur. Begijnhofkapel: Youth for Christ, 8 uur. Roxy: „Twee matrozen te paard", alle leeft.. 2.30 uur. „Een killer zoekt zijn prooi", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „lm weissen Rbss'l", alle leeft.. 2.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Muiterij op de Caine", 14 jaar, 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. „The blue lamp". 18 jaar, 23.30 uur. Studio: „Muiterij op de Caine", 14 jaar. 2.15. 6.45 en 9.15 uur. Luxor: „De woes tijn leeft", alle leeft.. 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Sabrina", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals „Een avontuurlijk vrouwtje", 18 jaar. 2.30. 7 en 9.15 uur. Palace: „Désirée", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. j ELE ONDERSCHEIDINGEN zijn reeds de Amerikaanse film „On the water front' ten deel gevallen en naar men kan verwachten komen er nog meer bij. Terecht? Zeer zeker, want wie de film heeft gezien zal erkennen, dat zij prach tige episodes bevat van zuiver filmkunstig gehalte. Vooral de scènes tussen Marlon Brando en Eva Marie Saint, hoofdrolspelers in „On the waterfront" munten uit door hun bijzondere gevoeligheid, hun fijnzinnige expressie, de ontroerende tederheid, die er vorm in heeft gekregen. Ik geloof dat de film zich juist hierdoor zo onderscheidt. Zij maakt subtiele roerselen waarneembaar, zij tekent de ontwikkeling van twee karakters, die elkaar vinden in het wonder van de ontmoeting der liefde. Hier vindt men dan ook de hoogtepunten in „On the waterfront". MARLON BRANDO SPEELT in de film een ex-bokser, nu havenwerker, die geheel wordt beïnvloed door de leiders van zijn vakbeweging. Zij exploiteren de New Yorkse haven. Die leiders zijn niet meer of minder dan gangsters. De arbeiders moe ten betalen om te kunnen werken. Ze worden door de tyrannieke heren gedwon gen uit de lading der schepen te stelen. Wie de verdenking op zich laadt dat hij van deze practijken rapport wil uitbren gen aan een speciale commissie (inge steld om de misdaad in de haven te be strijden) wordt onherroepelijk „koud" ge maakt. Brando handelt in opdracht van de gangsters, wanneer hij meewerkt aan de moord op een vriend, met welke moord de film begint. Langzaam zien we bij hem het besef ontwaken van wat hij eigenlijk wel doet. Met lichaam en ziel heeft hij zich aan het schurkental verkocht. Hij lijkt een achterlijke jongen. Hij groeit ge leidelijk naar de ontplooiing van zijn geestelijke krachten. Hij komt tot een ver stands- en gevoelsleven, dat voor ons al len normaal, maar voor hem afwezig bleek. Dan brengt de film het meisje in het spel: de zuster van de vriend, aan wiens ontij dige dood hij al beseft hij het niet debet is. De twee jonge mensen krijgen elkander lief. Intussen is de pastoor van het havenkwartier begonnen met zijn strijd tegen onrecht en willekeur. Zijn in vloed en die van het meisje ruimen de laatste hinderpalen uit de weg. De ex- bokser wordt de grootste vijand van de gangsters en in de beslissende eindfase wint hij de strijd, al gaat het ten koste van bloed. Het is dat bloed, dat de film, die als een apotheose bedoelt te eindigen, naar mijn smaak ontsiert. Wanneer men de kreupel geslagen Brando met zijn af schuwwekkend masker over het doek ziet wankelen zegt het u niet veel meer, dat hij hiermee alle arbeiders mee krijgt. Dat ze hem zijn strijd in zijn eentje laten uitvech ten is ook al onwaarschijnlijk. Maar al is dat slot dan niet sterk, wat er aan voorai- Gangster en havenarbeider in discussie. gaat is het wel en maakt „On the water front" tot een grote gebeurtenis. HET IS TROUWENS niet allemaal fictie wat men ziet. Inderdaad waren er toestanden als de hier geschetste in het New Yorkse havenbedrijf en het hoeft dan ook niemand te verbazen, dat er haast geen producer was, die het aandurfde deze film voor zijn rekening te nemen. Mis schien heeft dat regisseur Elia Kazan ge ïnspireerd tot zijn uitnemende prestatie en sloeg het enthousiasme over op zijn volgelingen. Het resultaat is in ieder ge val voortreffelijk. De groei naar volwaar digheid van de ex-bokser wordt door Brando even meesterlijk in houding, ge baar en mimiek getekend als Kazan het met zijn camera doet. De ontluikende lief de tussen de jonge man en het vriendin netje uit zijn schooljaren krijgt een onge ëvenaarde verbeelding door de wijze, waarop van hun gezichten iedere emotie wordt weergegeven, terwijl ze telkens van uit een andere hoek worden benaderd. Het is even ontroerend als verbluf fend wat met een kleine detailaandui ding het trillen van de mond, een schichtige oogopslag wordt gesugge reerd. Eva Marie Saint, die voor het eerst een filmrol speelde, geeft blijk van haar sterk geëmotioneerde persoonlijkheid, met veel talent begiftigd. Zij doet even denken aan Ann Tod, maar is nog genuanceer der, nog karakteristieker voor de camera. Een dankbaar spelobject voor haar regis seur, maar ook een begaafd speelster, die meer geeft dan men voor mogelijk mocht houden. De gangsters in het verhaal krij gen de vereiste statuur. Ze doen mij altijd een beetje te schurkachtig aan, maar het zijn in de werke lijkheid nu een maal ook geen „lekkere jongens". De pastoor ten slotte wordt heel sober en sterk op het innerlijk ge richt voor de ca mera gebracht zonder een grein tje overdrijving. Ook hier weer een figuur die niet al leen naar zijn boordje wordt be keken. BEWONDERT men de regie en de opmerkelijke acteursprestaties dan zal men toch ook nog aandacht moeten hebben voor de manier, waarop de film van alle haar ten dienste staande middelen gebruik bijvoorbeeld, de een gegeven mo- maakt: de belichting keuze van plaats. Op ment ziet men priester en meisje in ge sprek. Wij zien hen tegen een schutting beiden op borsthoogte. Door de belichting is hun beeld zo geconcentreerd en de con centratie door dat beeld zo sterk, dat men het niet meer vergeet. En neem dan ook eens het ogenblik, waarop de ex-bokser aan het meisje zijn aandeel in de moord onthult. Een stoomfluit blaast. We hóren geen woord. We zién slechts zijn wanhopig betoog en haar reactie. Ware filmkunst, waarin het beeld alles zegt wat nodig is! Ja, u moet haar gaan zien deze film. Ze is hard, maar mooi. Ze toont aan hoe wij het ideaal van de filmkunst dichter bena deren. Ze is een daad van durf en een artistieke daad. Om beiden verheugend. City en Flora-theater in Amsterdam zijn vandaag met haar vertoning begonnen. P. W. FRANSE Schumann, „Petite Symphonie Concer tante" van Frank Martin en „Fantasie" van Lekeu. Zaterdag 19 Maart, Oranjeplein 9, 20 uur: Voor de afdeling Haarlem van de Ko ninklijke Nederlandse Toonkunstenaars Vereniging voeren mevrouw L. Voren kampLangerveld, viool en mejuffrouw A. Schoen, piano, werken uit van Bach, Prokofief, Bloch, Henriëtte Bosmans en Turina. Maandag 21 Maart, Grote Markt, 15.30 uur: Gedurende een uur bespeling van het carillon van de Grote Kerk, door Arie Peters, stadsbeiaardier, die men ook kan beluisteren op Vrijdag van 11.3012.30 uur. Maandag 21 Maart, Tuinzaal Concertge bouw, 20 uur: Het Haarlems Operakoor „II Trovatore" geeft onder leiding van Gosse Kroese een opera- en operette-con cert voor de Vrijzinnig Christelijke Jeugd- centrale Haarlem. Met solistische medewer king van Thea Smit, Elisabeth de Blank, Abe Hoekstra. Gerard Kruithof en Gerard Droog. Aan de vleugel: Rie Vring—Ser- vaas. Dinsdag 22 Maart, Frans Halsmuseum, 20 uur: In de Renaissancezaal geeft het vocaal dames-ensemble „Noi Otto" onder leiding van Frits Mondriaan een concert met medewerking van Frans Vester, fluit, Lo renzo Pappolo, viool. Anna van 't Oever, sopraan, Truus Mondriaan, alt en Berta Bonset, piano. Vrijdag 25 Maart, Concertgebouw, 20 uur: Het Symphonie-orkest „Haerlem" voert onder leiding van Marinus Adam uit'de ouverture „Anacréon" van Cherubini, de Serenade voor strijkorkest van Elgar. het Pianoconcert in G moll van F. Mendels sohn Bartholdy en de Eerste Symphonie van Niels W. Gade. Soliste is Helène Hub- beling, piano. TENTOONSTELILNGEN Huls Van Looy: Schilderijen, aquarellen en etsen van Jan Poortenaar. Geopend op werkdagen van 1012.30 en van 13.3017 uur. des Zondags van 1417 uur. Opening op Zaterdagmiddag 19 Maart om 15.15 uur. Woonhuis Van Looy: Het voormalig woon huis van 'schilder-schrijver Jacobus van Looy is te bezichtigen op Donderdagen van 1012 en van 1417 uur. Op Zon dagen alleen van 14—17 uur. Frans Halsmuseum. Groepportretten van Frans Hals en expositie van nieuwe aan winsten uit de Recuperatie. Geopend van 10—16 uur en Zondags van 1316 uur. Schotersingel 117 a: Palestina-diorama's (Bijbelse voorstellingen). Geopend op aanvraag. Cruquiusmuseum, Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en overzicht overstromingsramp Februari 1953. Treslong, Hillegom: Van 1321 Maart expo sitie van werken van de schilder Nico G. Berkhout. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg 102: Col lages, schilderijen en beeldhouwwerken van Anni Apol, Dirk Oudes en Marijke Visser. Geopend op werkdagen van 10——17 uur. 't Huis met de Kogel. Spekstraat 12: Van 19 Maart af tentoonstelling van schilderijen van F. A. Mooy uit Laren, ter gelegenheid van diens zeventigste verjaardag. Op werk dagen geopend van 1018 uur. DIVERSEN Vrijdag 18 Maart, aula Kennemer Lyceum, 20 uur: Filmvoorstelling van het Muzen- forum te Bloemendaal. Vertoond worden „The stage coach driver and the girl", „Conspriracy in Kyoto", „Figures in a landscape" en „„Safety last". Vrijdag 18 Maart, Tuinzaal Concertgebouw, 19.15 uur: Onder auspiciën van de vereni ging „Vrienden van het Noordhollands Philharmonisch Orkest bespreekt Paul Chr. van Westering de werken, die het N. Ph. O. daarna in de grote zaal zal uit voeren. Vrijdag 18 Maart, Nassauplein 8. 20 uur: Voor de Theosofische Vereniging spreekt ir. F. Niemöller over „Enkele interessante moderne denkbeelden". Zaterdag 19 Maart, Teylers Stichting, Spaar- ne 16, 14.45 uur: Laatste van drie lezingen over „Natuurkunde van de zee" door pro fessor dr. P. Groen, adjunct-directeur van het K.N.M.I. te De Bilt. Zaterdag 19 Maart, „Domi", Overveen, 20 uur: Cabaret-revue onder regie van Jan van Hemert voor „Buurtvereniging Het Ramplaankwartier" met bal na. Zaterdag 19 Maart, gebouw St. Bavo, 20 uur: Voor het Instituut voor Arbeidersontwik keling speelt de Toneelgroep Herman Bou ber „De nieuwe gemeenschap" van Aaron Hoffman, onder regie van Herman Bouber. Zaterdag 19 Maart, Lidotheater, 23.30 uur: Bijzondere voorstelling van de film „The blue lamp" met Dirk Bogarde en Peggy Evans. Zondag 20 Maart. Lidotheater. 11 uur: Bij zondere voorstelling van Charley Chap lin's „Grote parade". Zondag 20 Maart, Rembrandttheater, 11 uur: „Dombo en de Vevervallei". Een Walt Disney-pro gramma. Zondag 20 Maart. Studiotheater. 11 uur: Bij zondere filmvoorstelling van Verdi's opera „Rigoletto". Maandag 21 Maart, Brinkmann, 20 uur: Voor de werkgroep Kennemerland van de Archaeologische werkgemeenschap voor Westelijk Nederland houdt dr. P. J. R. Modderman een lezing met lichtbeelden over „Een 5000 jaar oud dorp te Sittard". Dinsdag 22 Maart, Cultura, 20 uur: Vertoning van een aantal filmpjes over natuurschoon in het buitenland voor het Instituut voor Arbeidersontwikkeling met een toelich ting van een reisleider van „De Vrije Wereld". Woensdag 23 Maart, gebouw St. Bavo, 19.30 uur: Ontspanningsavond voor de Algemene Bond voor Ouden van dagen. Medewer king verleent het cabaretgezelschap „De Muze Pages". Woensdag 23 Maart. Brinkman. Houtplein. 20 uur: Voor het Genootschap Nederland- Engeland houdt de Britse consul-generaal in Amsterdam een lezing over het onder werp „Herinneringen van een consul- generaal". Woensdag 23 Maart. Minervatheater. 20.15 uur: Pater K. Meuwese MSC houdt een Toon Hermans, die Vrijdag, Zaterdag en Zondag in de Stadsschouwburg zijn nieuwe ballotprogramma ,£aza" presenteert. lezing met lichtbeelden over Zuid-Nieuw Guinea. Donderdag 24 Maart, gebouw St. Bavo, 19.30 uur: Tweede ontspanningsavond voor de Algemene Bond voor Ouden van dagen, met medewerking van het cabaretgezel schap „De Muze Pages". Vrijdag 25 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur: Voor de vereniging „Geloof en Weten schap" houdt mevrouw sr. Sis Heyster een voordracht over „De betekenis van de intelligentie voor school en leven". VOLKSUNIVERSITEIT Zaterdag 19 Maart, Teylers Museum. 14.30 uur: Rondleiding door het Palaentologisch kabinet door dr. C. O. van Regteren Al- tena, in aansluiting op zijn lezing van 11 Maart. Maandag 21 Maart, Frans Halsmuseum (in gang Klein Heiligland), 20 uur: Lezing met gekleurde lichtbeelden door ir. E. C. M. Roderkerk over „Het voorjaar in de Kennemerduinen". Woensdag 23 Maart. Frans Halsmuseum (in gang Klein Heiligland), 20 uur: Eerste van de twee piano-avonden met toelichting, over Debussy en Ravel als klaviercom ponisten" door Willem Andriessen. Donderdag 24 Maart, Koningin Emmaschool, ingang Raafstraat, 20 uur: Lezing met lichtbeelden en film over „Philips, eat. wereldbedrijf", door professor dr. ir. N. a. Halberstma. ADVERTENTIE Een ton voor vluchtelingen De Nederlandse vrouwen hebben tot nu toe ongeveer honderdduizend gulden bij eengebracht voor de vluchtelingen in het kamp Spittal an der Drau in Oostenrijk. Van dit bedrag is inmiddels twintigduizend gulden besteed aan het helpen van vijf vluchtelingen, met of zonder gezin. Voor 35 andere gevallen is hulp toegezegd, en deze zal zeer binnenkort worden verleend. De inzameling onder de Nederlands» vrouwen wordt geleid door de Nederlandse Federatie voor Vrouwelijke Vrijwillige Hulpverlening, die dertien vrouwenorgani saties overkoepelt met in totaal 400.000 leden. 's GRAVENHAGE. De minister van Buitenlandsche Zaken, Melvil baron van Lynden, heeft zijn ontslag ingediend wegens interne moeilijkheden op zijn departement. Men had onlangs den mi nister een mentor toegevoegd, den ge schoolden diplomaat Von Weckerlin, die zich weldra als een tweede minister ging gedragen en den officieelen minister ging beoorlogen. Hij beval den ambtenaren ieder stuk ter parafeering aan hem, Von Weckerlin, voor te leggen en toen mi nister Van Lynden dit ter oore kwam, nam hij eenvoudig alle stukken van het departement mee naar huis, zoodat alle afdeelingen tot nietsdoen waren gedoemd. De minister weigerde bo-'endien beslui ten te nemen. Het geheele departement was zoodoende stopgezet. Door persoonlijk ingrijpen van H. M. de Koningin is aan dezen bedenkelijken toestand een einde gemaakt. Minister Van Lynden is heengegaan, niet om iets dat hij gedaan heeft, maar om hetgeen hij niet gedaan heeft. Zijn positie was gansch onmogelijk geworden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1955 | | pagina 5