Radio-rêverie Tien Nederlandse WIJ LEGGEN HEN IN DE WATTEN zeeschilders kat en de umcantie, SiSSïï ^jTïïSxjrssk Draaien, altijd maar draaien BEPERKTE POLITIEK Over de kansen van de Arabier Dierbare vrienden Veel muziek, maar weinig leisching (Van onze correspondent in Londen) ER ZIJN nog enkele bewoners van de Verspronckweg, die hun Engelse woordjes wel eens zouden kunnen repeteren en in een paar gezinnen aan de Raamgracht kan het zijn nut hebben om nog enig Duits taaleigen door te nemen, maar verder is IN HET Nationale Maritieme Museum in Haarlem klaar om zijn gasten te ontvan- Greenwich (ten Oosten van Londen) een gen. Straks, wanneer de Deen en de Oos- Uniek monument ter verheerlijking van de tenrijker, de Duitser en de Luxemburger, Britse macht ter zee door de eeuwen de Brit en de Fransoos nog duizelend van houdt deze maande de Nederlandse Ver- de genoten bollenweelde om zich heen zien •niging van Zeeschilders haar eerste bui- naar verder vertier, zullen wij hen naar tenlandse expositie. Deze is tot stand ge- ons toelokken met ónze bollen, die welis- komen op initiatief van de bekende kunst- waar geen wortels maar wel voedings- «childer Rienk Beider, voorzitter van de draden hebben en al het licht uitpersen, vereniging, die bij de officiële opening zijn dat ons Energiebedrijf maar kan missen, dankbaarheid uitsprak voor de wijze, Als zij met de trein komen, kunnen zij waarop zijn idéé ontvangen is. De tentoon- eerst allemaal even op het Stationsplein •telling zal later in zes andere Britse kijken of hun eigen dundoek erbij is. En •teden te zien zijn. De nog jonge Vereni- zodra zij dan met vertedering hun banen ging van Zeeschilders stelt zich ten doel de hebben begroet, zal het koper van gefu- traditie van het zeeschilderen levend te seerde harmonieën hun uit de hoogte tege- houden en belangstelling ervoor bij het moet schetteren. Deze harmonieën zitten publiek te wekken. Elk jaar varen enige dank zij de ondernemende neringdoen- •eeschilders als gasten van de Koninklijke den van „Haarlems Entree" bovenop Marine mee. Zij hebben zich onlangs ver- een arcade over de Kruisweg het devies enigd. van zovele korpsen „Excelsior" steeds De voorzitter van het tentoonstellings- hoger waar te maken. Serenades zijn comité herinnerde eraan, dat de Engelsen lang genoeg van beneden naar boven ge- het zeeschilderen van de Nederlanders ge- speeld en men heeft terecht ingezien, dat ieerd hebben, namelijk van de beide Van het nu maar eens andersom moet. de Velde's, de beroemde oorlogscorrespon- Maar niet alleen uit het Noorden ver- denten met het penseel uit de zeventiende wachten wij onze gasten, ook langs de Zui- eeuw, die tenslotte ons land verlieten om delijke toevoerwegen zullen zij komen op- tan Engelse zijde hun kunstwerken te ver- zetten met opengeslagen folders in de hand vaardigen. Vele van hun doeken hebben en nieuwe filmpjes in hun camera's. Het eer. plaats gekregen in het Maritieme Mu- zal velen opgevallen zijn, dat er op het eeum, waar overigens ook de portretten Houtplein een geheel nieuwe constructie van Tromp en De Ruyter worden bewon- te zien valt, die sneller pebouwd dan ge- derd, alsof zij Engelse zeehelden waren! dcfinieerd is. De omschrijving „ruimtelijk Beiden zijn voor de Engelsen - mede dank monument" laat nog teveel ruimte, maar zij het onderwijs - onsterfelijke figuren in het Duits wordt het punctueler „ein geworden, sinds De Ruyter de Medway for- lichtstrahlendes Fest-Wahrzeichen" ge- ceerde en Tromp zijn bezem aan de mast heten. Voor de Fransen wil het weer meer hees. De enige twee vlaggeschepen, die een „grandiose et moderne construction de Engeland ooit verloor, moesten in de zee- fête" zijn, maar voor de Haarlemmers pre- oortog met ons land worden prijs gegeven tendeert het „al'één maar mooi" te zijn. dergelijk monument m Malmö of in Bor- bevestigen. Onze dochters zullen met dit in het tijdsbestek van drie dagen! De Engel- Dit zei de burgemeester van deze stad al- deaux zouden aantreffen, zouden wij er kostelijke kosteloze gebaar het belangryk- sen zijn altijd goede verliezers geweest en thans bij de in gebruikneming toen voor Malmö's Bloei of Touring Bordeaux hoge- ste werk doen. Kim i»r\nr 'In ie ar ol laan hol aorct rlo Knnriolc irl narl 1 ir>V» f nr mrarVinnn 'iXAArp V hun respect voor de „Dutch" is er alleen het eerst de bundels vloedlicht er overheen ijik om roemen, maar door toegenomen. vielen. Maar de burgemeester begreep wel, De meer dan zeventig schilderijen, welke dat hij daarmee toch weer een ietsje te Want in de cabine van het lijntoestel naar Frankfurt, in de stilte van een hótel- EENMAAL in de stad aangekomen zal kamer of achter de tikkende ruitenwissers de tentoonstelling omvat, geven een geva- veel in het ruimtelijke stond te spreken. de tourist het schoonste aantreffen, dat van een auto zal een vreemdeling zitten rieerd beeld van de uiteenlopende talenten Degenen, die er tóch een symboliek In wy hebben: onze dochters. Zij zullen twee- die een kortgesteeld bloemetje om en om m M .a I-I A M .L 1 .1 ..nn J m li on 'i I '1 r* n «...1 1 rt*. rm /.m nn n M n Y. V. i i 1. a J am a van deze groep schilders, die verbonden zouden willen zien, zo sprak hij, konden aan-twee door de straten gaan met een draait, er aan snuift en zich iets herinnert zijn door hun liefde voor de schoonheid en dan de naald van het monument wel be- glimlach, met een rode klokrok en met een de grootsheid van de zee. Bij het tentoon- schouwen als „het teken van de omhoog- mandje bloemen. En niemand zal beschei- gestelde bevinden zich ook enige expressio- strevende stad Haarlem, dat de wereld aan nistische en naar het abstracte neigende zijn voeten vindt." Naast de naald bevindt waarbij zijn ogen eventjes gaan glanzen. En dan zitten we binnen een paar jaar den achteruit behoeven te treden wanneer met een menigte vreemdelingen, die zich werken. Vertegenwoordigd zijn: Rienk Bel- zich namelijk een zeer grote bol, die men der, C. Bolding, J. Dijker, J. H. Goedhart, inderdaad als een verkleind schaalmodel F. Hamers, J. W. Heyting, J. Meine Jan- van de aarde zou kunnen zien. sen, Oskar Mendlik, J. B. Lambert Simon Maar daarmee is wellicht toch weer de hun arm zich uitstrekt om een bloem te hier willen vestigen. KO BRUGBIER. en D. Zwier. ontwerper zelf misverstaan, die immers Juist heeft willen afzien van een symme trische hoofdvorm, omdat het feestelijke en tijdelijke doel van het monument dien- PARIJS, April Vandaag, op het mo ment ongeveer dat u dit leest, is En ze zullen elkaar ook allemaal terug het vinden. Eerst daar dan weer hiér. Ik her inner me dat nog van vorig jaar. In dat dorpje in de Provence kwam ik op de eer ste dag al de dokter van de vierde ver dieping tegen, de tweede dag stoof de kruidenier met zijn hele familie van om de anders gezegd: een psycholoog. Tot deze |n ons midden is opgenomen Is niet het week'bSFnt detw^detoTdm komende hoof^aaf^an het* do^d^dertte d« overtuiging kwam Gaston BachelarcI enige verrichten van bezigheden, waarvan men eerste Parijzenaars terug van hun Paas- ie°t een bevriende Parhspoliticus zfch in jaren geleden in een lezing, welke hij on- de betekenis nimmer zal weten, de essentie var;i„ti,.n eaan do vreemdelingen Hp .tad l i" Ta"«LflHM:!".f" der de titel „Radio en droombeeld hield van het feestvieren? voor het studiecentrum van de Franse met blikken busjes er aan, de te prevaleren boven plechtigheid, mo- hoogtepunt weer voorbij in de eerste fase nunienta!iteit of machtsuitdrukking. Ook Van het jaarlijkse transplantatieproces van HET ZOU goed zijn, indien de radio niet voor deze visie kan men iets voelen, maar deze stad. Het is in feite een bijzonder alleen ingenieurs voor de frequenttechmek met dit alles is de zaak er niet duidelijker eenvoudige manoeuvre: de Parijzenaars of voor de gedragingen van het geluid ken- op geworden. Laat men er niet naar gaan verlaten hun stad, de provincialen en de de maar ook een „zielkundig ingenieur vorsen, maar blij zijn om wat zo spontaan buitenlanders komen binnen. En over een vacantie en gaan de vreemdelingen de stad ons kleine hotelletje inschrijven. Daarna rvm au foton hoon ,,'0f m oon ,,„.,1 verlaten. Maar helemaal zichzelf wordt heb ik er maar niet meer op gelet en ge- T-. ziet men een aantal parys toch niet meer voor October aan- accepteerd dat het dorp een klein stukie ■■■■wellicht is het noodzakelijk Die 'blikjes hGu hoogtep"nt v.alt °p de dag. nadat de heeft heel weinig belangstelling voor een weiucni ner nooozaKeiijiK. Uie DUKjes sehoolvacanties znn hepnnnen Dan ral de „onontio v,-» radio daarin de dage lijkse, volledige ver wezenlijking van de menselijke ziel vormt. In de wereld immers, welke door de radio wordt bezield, kan Voor de microfoon kunnen bedoeld zijn om de vogeltjes van de perken af te houden. Voor de technici zijn hier nog een paar constructie-gegevens: het teken is opge bouwd uit buizen met klemmen en spieën. Er zijn veel buizen voor nodig geweest en iedereen elkaar horen en in vrede beluis- ook veel klemmen, maar voorèl veel spieën, teren: kennelijk hield de spreker geen Hoe dan ook, men kan aannemen, dat het rekening met stoorzenders en andere, de afgezien van die busjes de vreem- schoolvacanties zijn begonnen. Dan zal de vacantie in het buitenland. Waarom zou Figaro, zoals nu inmiddels een traditie lijkt hij ook, gezien het feit dat hij toch al in te zijn gewarden, een foto op de voor- Frankrijk wóónt? pagina hebben van een eenzame poes, of Dit jaar verwachten we hetzelfde. We een verlaten vrijend paartje midden op de hebben een klein huisje gehuurd, op vijf- I'lace de la Concorde. Die foto moet dan honderd meter van de zee, helemaal in het wel om vijf uur 's ochtends worden ge- alleruiterste Zuiden. Ik ben er nog nooit nomen, maar goed het is toch een aar- eerder geweest. Maar de zakenman, die dig beeld. Er zullen dan ongeveer twee hier op de derde verdieping woont, zegt millioen Parijzenaars met vacantie z(jn. dat hij het goed kent en er waarschijnlijk radio-ontvangst vertroebelende verschijn- deling wel zal imponeren. Indien wij een 1 a dat h,J het güed kent en er waarschijnlijk gelen d 'and ls gelukkig zo groot, dat niemand twee dagen na ons zal arriveren. En vrien- zich grote zorgen maakt over kwesties als den, die op het hoofdkwartier van de selen. Eachelard voert dan vervolgens het pleit voor programma's welke afgestemd zijn op de menselijke behoefte aan rust en mijmeringen. Hij beveelt daartoe uitzen dingen aan, welke uitgaan van woorden en begrippen welke een algemeen aan vaarde gevoelswaarde hebben, bijvoorbeeld het begrip huis. De radio geeft de luiste raar een indruk van absolute rust, hij klampt zich geestelijk vast aan het beeld, dat de stem voor de microfoon oproept. Dat beeld zal hem van het onbewuste be wust doen worden. Men vertolkt voor hem duidelijke dingen in een duistere vorm. In een tekst als „Ik zoek het beeld mijner moeder en jij bent het, die ik vind, o huis" is een sfeer van warmte en intimiteit. Het is voor iedereen verstaanbaar. En dit is nu juist wat de radio voor heeft op de televisie: zij heeft geen ge zicht. De luisteraar kan en mag bij de door haar opgeroepen beelden denken wat hij wil. Programma's welke die gedachte tot uitgangspunt hebben zouden in de late avonduren voortreffelijk passen. De „ingenieurs-psychologen" van de radio moeten dichters zijn die het mense lijke welzijn op het oog hebben, de lief lijkheid van het hart, de vreugde van het beminnen: zo zullen ze vele luisteraars een *gbe4e n? :W bereiden. J. H. B. vacantiespreiding: kunnen Ken nieuwe herder en een nieuw geluid allemaal NATO werken, hebben me al verteld dat ze bij ons zullen komen lunchen, op weg naar hun huisje in het volgende dorp. Het is misschien aardig om u er even bij te vertellen, dat ons dorpje zo'n onbedorven gehuchtje is waar volgens de berichten zelden toeristen komen. Kortom, wij zullen hier niet meer zijn, als u hier met naar officiële Franse schat ting z'n ongeveer tienduizend Hollanders voor de Paasvacantie komt. We hadden u natuurlijk graag even gezien, maar de weersvoorspellingen zeggen dat het met Pasen gloeiend warm zal zijn in Parijs. En dan zitten we maar liever aan zee. Eén ding nog, voor u die hier in een hotelletje komt zitten. Zegt u niet: „Wat is het hier toch druk in Parijs, hè, met dat verkeer en zo". U zult, als altijd in de Paasweek en in Augustus een relatief gesproken doodstil en uitgestorven Pa rijs vinden. Er zullen nog geen drie mil lioen Parijzenaars over zijn. Plus natuur lijk die kat, die u misschien om vijf uur 's ochtends achteloos de Place de la Con corde kunt zien oversteken. Bekijkt u hem met ontzag. Hij is een instituut hier. En waarschijnlijk eigendom van de Figaro. A. S. H. OOOOOOOOC/GOr oooooooooooc GIJSBERT PERLEE, orgelbouwer, zesenveertig jaar oud, is te vinden achterin zijn werkplaats aan de Wes terstraat 119 in het hart van de Jor- datjn. llij staat er, met lachende brui ne ogen en een heleboel grijs haar en kijkt verliefd naar een nieuw draai- wiel. „Een prachtig wieltje", zegt hij. „Het hoort bi) het orgel van Jan, een goede draaier, die verstaat zijn vak". De heer Perlee denkt en doet alles in draaiorgels. Wanneer hij over Amster dam spreekt, dan vertelt hij over de vreemde politieverordeningen, die het onmogelijk maken voor de draaiers en de mausers om een goede boterham bij elkaar te spelen. Wanneer hij over het land spreekt, dan vertelt hij over Groningen, waar het draaiorgel op het ogenblik zo in trek is en over Rotter dam, waar ze er niet aan willen. HET ORGELBOUWEN zit de Perlee's in het bloed. En niet zo'n beetje ook, want in 1875 begon Léon Warnies, van geboorte Belg, er al mee. In 1910 namen de ge broeders Warmes het werk van hun vader over en de schoonzoon van deze broers, Gijsbert Perlee, zag er ook wel iets in. In 1925 begon hij, zoals alle grote mannen zijn begonnen: klein, in een werkplaatsje aan de Brouwersgracht, maar al spoedig werd het daar te benauwd en toen nam hij zijn intrek in de Wester straat, waar nu precies dertig jaar later de grote instrumenten orgeltje aan orgel tje staan en waar nauwelijks plaats genoeg is om al het gereedschap van vader Perlee en de twee zonen te bergen. Gijs (22 jaar) en Cor (19 jaar) zijn nu name lijk in de zaak opgenomen en zullen ongetwijfeld later de traditie voortzetten. Gijs schildert de pierementen, Cor verzorgt het binnenwerk, maar het stemmen moeten zij toch aan vader overlaten,' want die laat zich dit voor het orgel belang rijkste werk voorlopig nog niet uit handen nemen. Overigens is het bouwen van orgels eigenlijk een beetje een wassen neus geworden, want het is al geruime tijd geleden, dat bij Perlee een nieuw orgel naar buiten gereden werd. De oorzaken van deze slapte in het bedrijf vindt, men raadt het al, zijn oorzaak in het dure materiaal. Een nieuw orgel kost op het ogenblik namelijk ongeveer twaalfduizend gulden en geen enkele orgeldraaier kan een dergelijk groot bedrag uittrekken. Daarom vult de familie Perlee de dagen met het schoonhouden, repareren en dan verhuren van de orgels. Vooral in de lente branden de lichten in de werkplaats tot diep in de nacht, want op „De Pruikcnkast" moet een nieuw beeldje gezet wor den, „Het Mondorgeltje" krijgt een streekje verf en van „Za Za" moet het binnen werk hoog nodig weer eens helemaal nagekeken worden. ALLE DRAAIORGELS hebben namelijk namen, die meestal op het uiterlijk be trekking hebben of de een of andere kenmerkende klank-eigenschap uitbeelden. De Waterdrinker: een orgel met een mooie serie beelden, Het Mondorgel: een enorm pierement met een lengte van ongeveer zes meter, dat echter alleen een bijzonder iel deuntje kan blazen en Het Snotneussie het „Lilliputtertje" onder de orgels dat in tegenstelling tot zijn omvang andere, veel grotere, bij de voortbrenging van de muziek verre de baas is. Dan zijn er nog De Pols, De Krans, De Gouw. De Mattenklopper en het Eierkastje, dat geel is. De orgels gaan naam loos de wereld in, maar de ploeg mannen, die tracht met zo'n instrument het brood te verdienen, spreekt al spoedig niet .meer over het orgel van Perlee, maar over De Arabier en Het Witje. DE ORGET.MANNEN, meestal een draaier en twee geldophalers, doorgaans mansers geheten, moeten alle drie afgekeurd zijn om normaal werk te verrichten. Zij trekken er des morgens vroeg op uit en zoeken een geschikte plaats in de stad, voor zover de politieverordeningen dit overigens toelaten. De draaier zet zijn boek op en brengt het wiel in beweging. Nu is dat op het oog een vrij eenvoudige bezigheid, maar de heer Perlee verzekerde ons, dat er maar weinig goede tempo draaiers zijn, die bovendien nog over een behoorlijke dosis muzikaliteit beschikken. Daarbü komt nog, dat vooral in Amsterdam de politie de orgeldraaiers, figuurlijk althans, danig in de wielen rijdt. De grote straten in de gehele binnenstad zijn namelijk taboe voor alle pierementen en wanneer de draaier mot zijn mansers eindelijk epn geschikte plaats hebben gevonden dan moeten zij, volgens de heer Perlee althans, na een minuut of tien alweer verdwijnen. Dit alles heeft tot gevolg dat in Amsterdam aan het eind van de dag maar bitter weinig geld „leisching" zegRen de mannen zelf in het glimmend geel-kopcren bakje zit. In Groningen is dat anders. De draaiers hebben meer bewegingsvrijheid en de mensen geven „schokken" zeggen de mannen alweer veel guller. Eldernian, die met „De Arabier" onder de Martinitoren werkt, kan er van meepraten. Ook over Den Haag was hij meer dan tevreden. ,.De Arabier" het pronkstuk van de Nederlandse orgelbouwers, door Perlee zelf in elkaar gezet gaat namelijk van tijd tot tijd op tournée. Overal neemt dit reusachtige pierement aan concour sen deel en vrijwel altijd vallen de drie eerste prijzen (voor versiering, binnen werk en geluidsweergave), ten deel aan dit instrument. Ook in het buitenland heeft dit orgel de aandacht getrokken en op het ogenblik liggen er bij bouwer Perlee aanvragen uit Engeland en Duitsland te wachten. Eerst is Haarlem echter aan de beurt, want dank zij het actieve Centrumcomité „Koninginnedag" zal de Spaarnestad, zoals wij reeds meldden, op de avond van de vijfde Mei in de ban van het draaiorgel zijn. Van acht tot elf uur heeft er dan namelijk, in samenwerking met de Kring van Draaiorgelvrienden, een monsterwedstrijd plaats tussen viiftien van Nederlands mooiste en grootste oreels. En zonder op de beslissing van de ongetwijfeld zeer bekwame jurv te willen vooruit lopen, geven wij „De Arabier" een beste kans op de eerste prijs. Gijsbert DE ideeën over realisme in de politiek de werkelijke normale toestand zou van de vooraanstaande Amerikaanse Pro- De ongeldighedi van de systemen wordt testantse theoloog Reinhold Niebuhr laten Z0Wel door de zelfzucht als door de nc- zich niet makkelyk onderbrengen in een biesse van de menselijke natuur veroor- verzameling artikelen en essays zoals het bij zaakt. die te miskennen vervalt men I* aber ac 1 aber te Londen verschenen boek- altijd in illusies met eer. geovig van ge- je, dat de titel „Christian Realism and Po- weld en dwang, litical Problems" draagt. Niet dat er iets aan hun samenhang ontbreekt: integendeel, MEN ZOU HIER kunnen sputteren dat zij verwijzen juist alle naar hun gemeen- dit oud nieuws is, des te meer als het in schappelijk land van herkomst, Niebuhr's een samenvatting zijn persoonlijke nadruk Christelijke opvatting van de menselijke verliest, of dat de argumenten precies de- situatie. Daardoor zijn zij van nature ge- gene zijn die opvattingen van meer onder- neigd zich te verwijderen van de over- nemingslust in de laatste tweehonderd jaar wegingen die men als typisch politiek zou opzij gezet hebben. Dat is ook wel zo, maar beschouwen. Hun toepasselijkheid op de Niebuhr's politieke ideeën vinden, zoals practijk kan wel gering voorkomen aan reeds gezegd werd, hun oorsprong elders hen die van hun realisme klare en bruik- en zijn bescheiden van voorkomen op een bare resultaten verwachten. zware grondslag van Christelijke gedach- Dat zijn dan ook juist degenen die pro- ten. In de laatste drie artikelen, de minst fessor Niebuhr als zijn tegenstanders ziet. „populaire" van deze verzameling, gaat hij In een zogenaamde wetenschappelijke cul- daar nader op in. Een daarvan handelt over tuur, zegt hy, worden theorieën over de het politieke realisme van Augustinus, die menselijke natuur of de menselijke ge- hij tussen de klassieken en Thomas van meenschap als on- Aquinas omhoog geldig beschouwd, - haalt als de staat- wanneer er Christe- Amerikaanse litteratuur kundige denker met lijke vooronderstel- het beste inzicht in lingen in te vinden a,. |M. de menselijke onvat- zijn. Ongelukkiger- Christelijk reallSIÏie en baarheid voor sche" wjjze gaat die cul- ma's. Een tweede tuur dan zelf toch nnlitipkp nrnVilptviPn heeft Liefde en Wet ook weer van voor- puilUvlYt [Jl UulCllivll jn Protestantisme en onderstellingen uit, Katholicisme tot on- die door hun pretentie van wetenschap- derwerp. Daarin onderzoekt hij de ge- pelijkheid geenszins onbetwist worden, na- breken van de traditionele verhoudingen melijk de idéé van de vervolmaaktheid in beide en zegt als conclusie: „Tenslotte van de mens en de idéé van de vooruit- moet het bolwerk tegen het relativisme gang. Er is wel een belangrijk verschil gevonden worden in de wet van de liefde tussen de zachte utopieën van het liberale zelf, niet in de vastgelegde interpretaties denken en de harde van het communisti- ervan". Het derde gaat over samenhang sche: maar er zijn veelbetekenende over- en onsamenhangendheid in het Christelijk eenkomsten en de liberale wereld is alleen geloof. Daarin redeneert hij naar een on gered, doordat het aan een politiek pro- misbaarheid van het geloof om de tegen- gramma ontbrak, waarin zyn illusies wor- stellingen in de menselijke geschiedenis den uitgewerkt. Dank zij een verwarring aannemelijk te maken, van doelstellingen heeft men het dragelijk kunnen maken. leven Men zou uiteraard niet tot instemming met de opvattingen in deze drie artikelen Er zullen democraten genoeg zijn die, overreed kunnen worden alleen door wat wat Niebuhr hier de verwarring van doel- hier staat. Zij bepalen niettemin onmis- stellingen noemt, beschouwen als het red- kenbaar de waarde van Niebuhr's politieke dende element in een niet-totalitaire staats- ideeën. Dat de menselijke beperkingen de vorm, vooral degenen voor wie de vrij- organisatie van een gelijkmatige en vreed- heid van meningsuiting voornamelijk het zame wereldgemeenschap onmogelijk ma- recht op juist deze verwarring betekent, ken, is niet zo moeilijk in te zien; de moei- dat alleen vervangen zou kunnen worden lijkheid ontstaat pas als men aan de in door de morele plicht tot meewerken aan tensiteit van een irrationeel (desnoods ter een beter sluitend systeem. Niebuhr's werk- onderscheiding wetenschappelijk genoemd) zaamheid is nu grotendeels het ondermijnen geloof dat het toch mogelijk is, de voor van de beter sluitende systemen: niet al- keur gaat geven boven het sceptische be leen op de meest voor de hand liggende grip van een mensheid zonder vergoelij- manier, in een artikel over het kwaad van kende vooruitzichten. Daarom is dit Chris- het communisme, maar ook in weerleg- telijke realisme inderdaad geen bruikbare gingen van voorlopig naïevere, weten- denkwijze als er geen Christelijk geloof schappelijke verwachtingen van sociologen achter staat, behalve dan voor sceptici, die en psychologen zoals die van de Ameri- er hun eigen beeld van de geschiedenis in kaanse professor, die bij Churchill's be- herkennen en voor onverschilligen, die zich zoek in Fulton in 1948 zei. dat het mogelijk de moeite van tegenwerpen niet Runnen, zou worden de menselijke gedachten even Maar dat is dan ook zeker niet in strijd nauwkeurig te controleren als de bewegin- met de bedoelingen van de auteur, me gen van de natuur (waarop Churchill ant- geenszins de bedoeling heeft een Christe- woordde dat hij zich gelukkig zou prijzen lijke politiek zonder Christendom mogelijk voor die tijd te sterven). te maken. Als men er een gebrek aan over- Daar tegenover stelt hij de menselijke redingskracht in aanwijst, is dat ook geen vrijheid, in de zin van onberekenbaarheid: verwijt, behalve voorzover men zou kun- van de mens die altijd in staat is aan de nen zegen dat de beperkte mens er in een door hemzelf geschapen systemen te ont- minder stroeve schrijftrant aantrekkelijker snappen en daardoor nooit als bewijs ge- zou kunnen uitzien. Ook in de lasso vorm bruikt kan worden voor het ene of het van een verzameling artikelen laten de andere geformuleerde determinisme. Op eruditie en de betoogtrant van professor geruime afstand van wat hij als de zoet- Niebuhr zich uitstekend zien. F.n zijn groot- sappige richting in de moderne theologie ste verdienste is dat hij de twee meest es- verfoeit, betoogt hij geenszins dat de men- sentiële tegengestelde politieke inzichten selijke eigenaardigheden altijd in gunstige losmaakt uit de overgangsvormen, die net zin zullen uitvallen, of dat dat tenminste beeld vervagen. S. M. ooooooooooooooooooocoooooooooooooooooooooooooooooooooocxxxx>ooooooocxx»o roc-TOOO300 Perlee weet dat nog zo net niet. Althans, hij haalt de schouders op wanneer men hem naar de afloop van dit concours vraagt. „Je weet niet waarmee de anderen naar Haarlem komen", zegt hij. „Maar de beste zeven orgels van de twintig, die er van ons in Nederland rondrijden, zullen per auto of per schip in de Spaarnestad verschijnen". En meer is er wat betreft het concours niet uit Perlee te krijgen. OVER DE FILM „Het wonderlijke leven van Willem Parel" is de Amsterdamse orgelbouwer echter veel uitvoeriger en hij staat meteen klaar mot een tamelijk krasse uitspraak Zijn mening is namelijk, dat de Parelfilm. met Wim Sonneveld in de hoofdrol, zo'n mislukking is geworden omdat er veel te weinig aandacht wordt besteed aan de orgelmuziek en omdat de draaiers en mansers vrijwel hole- maal niet in het stuk voorkomen. En ook over de verdere kwaliteiten van deze Nederlandse rolprent kan Perlee weinig goeds laten horen. Toch is hij een grote vriend van Wim Sonneveld, die toen hij voor het eerst als Willem Parel oo de planken verscheen in gezelschap was van het kleine draai orgeltje, Het Geitje, dat hoe kan het ook anders uit de werkolaats van Perlee afkomstig was. Ook de naam van Parel is niet zo maar gekozen, want als tegenprestatie voor het lenen van het orgeltje schonk Sonneveld zijn toneelfiguur de enigszins verbasterde naam van Perlee. „Het heeft ons goed pedaan, dat programma voor de radio", vertelt Perlee. „de mensen gaven veel guller wanneer Sonneveld weer voor de radio was geweest UITER \ARD moeten de orgeldraaiers altijd rekening houden met de vaak gril lige luimen van het publiek. De mensen willen altijd de nieuwste deuntjes horen en sinds enkele jaren voelt men, vooral in Amsterdam, weer bijzonder veel voor de enigszins pomoeuze beeldengroepen. In 1910 verdwenen de beeldhouwwerkjes, een erfenis uit de Franse tijd. van de pierementen, maar ongeveer veertig jaar later wilde bet nuhliek opeens weer de elegant geklede muzikantjes op de orgels En uiteraard brengt dit voor Perlee en zijn zonen weer extra werk met zich mee. Zij doen dat echter graag, want zij drieën ziin er niet vele anderen van over tuigd. dat het draaiorgel deze aandacht verdient. En bovendien verdienen zij weer aan het draaiorgel. Een wisselwerking dus. welke omlijst wordt met loopjes en rollertjes uit het binnenste van het nierement. dat in Nederland zo'n belang rijke plaats inneemt. Ook in Haarlem. Komt u 5 Mei maar kyken op de Grote Markt. "deG- iQOOOOOOOOOOOQOOO JOOOOOOOOOOOOOOO OXX»X1000CX10C(X»XI000000ri0000l00<Xy>J-'J00tWU0«yXXX»XXyXI00000IX)000C«0CXAAjüü.WCKM0C>X)0C>300000ü0Ct>.<)0000r0

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1955 | | pagina 19