Agenda voor Haarlem Verband tussen aankomsttijden en weersomstandigheden in studie Vijftig jaar geleden Johan de oude Meester lost een ereschuld in Frans-Duitse atoomindustrie is een reële mogelijkheid Geweldige rol van Ko van Dijk F. Damiaans&Zn ^.Hoe is het ontstaan?^ De trekvogels keerden weer West-Duitsland mag en Frankrijk wil geen atoombommen voortbrengen DINSDAG 3 MEI 1955 3 Goudendarm" van Crommelynck Gaat U verhuizen Westen stelt gesprek voor over Oost-Duitse weéentol Dit woordPARDOES Eigenmachtig optreden van West-Duitse liberaal Mevrouw mr. J. A. Prin- sen-de Jong opende tentoonstelling Marshall weigert millioen voor mémoires Venezuela bedankt voor 1 I.L.O.-lidmaatschap ONTVELLINGEN Kerkelijk Nieuws Uit Haarlems Dagblad van 3 Mei 1905 Op Koninginnedag 1955 heeft de Neder landse Comedie in de Stadsschouwburg te Amsterdam de eerste voorstelling gegeven •van „Goudendarm" door de in Frankrijk geboren en al sinds tientallen jaren wonen de Belgische auteur Fernand Crommelynck, die dit stuk onder de titel Tripes d'Or" reeds in 1925 schreef en onder zijn eiigen regie in Parijs liet opvoeren. Destijds was het allesbehalve een succes: op de tweede avond zaten er drie mensen in de zaal, op de derde kwam er niemand. In Brussel zijn pogingen tot een reprise ondernomen met een te zwakke bezetting en dientengevolge zonder het gewenste resultaat. En hoe was het nu, bij wat de schrijver zelf als een wereldpremière beschouwde? Veel applaus na de eerste acte, matige bijval bij het in gaan van de pauze, een ware ovatie aan het slot voor Ko van Dijk. Misschien heeft u bij het lezen van het affiche gedacht: wat een gekke titel. Wel licht wekte de naam Crommelynck een vage associatie met een vermaardheid, die men slechts kent van horen zeggen. Van zijn ongeveer tien stukken is in ons land immers alleen (door hetzelfde gezelschap, met Mary Dresselhuys) zijn weliswaar poë tische, maar toch het minst kenmerkende blijspel „Een vrouw met een klein hart" voor het voetlicht gebracht. Zijn meester werk „Le cocu magnifique" heeft men to-t dusver helaas altijd veel te gewaagd ge acht, te schokkend voor de Nederlandse opvattingen van fatsoen. In Moskou is dit stuk echter al meer dan tweeduizend keer opgevoerd, niet alleen omdat men daar zedelijk meer vrijgevochten zou zijn, maar vermoedelijk in hoofdzaak omdat hiermede in Rusland de eerste revolutionnaire to neeldaad werd gesteld: de constructivisti sche decorbouw van Meyerhold, sindsdien ontelbare keren (maar nooit zo verbluf fend) nagevolgd. Er bestond in dit geval geen enkele reden tot morele protesten, al neemt de schrijver nu niet bepaald een blad voor de mond en heeft de Vlaamse letterkundige Karei Jonckheere in zijn schitterende ver taling de malse, men zou haast zeggen: wellustige beeldspraak, het zintulgelijk realisme onversneden weten te bewaren. Trouwens: bij de „Cocu magnifique" schuilt het pikante vooral in de situaties en dde zijn in „Goudendarm" wel onthullend voor menselijke zwakheden, maar nauwelijks op het gevaarlijke gebied van de erotiek. Door Ko van Dijk en Fons Rademakers in „Gou dendarm" van Fernand Crommelynck. de begerige intriges der erfenisjagers wordt men af en toe aan Balzac en Zola herin nerd, doch veeleer dringt zich een verge lijking met „Volpone" van Ben Jonson op, geenszins alleen door de overeenkomst van namen tussen de parasitaire bedienden, al vindt men veel van de „Venetiaanse" Mosca uit het Engelse blijspel in de „Vlaamse" Muscar van deze Franse klucht terug. Nee, de verwantschap blijkt veeleer uit de bij tende spot, waarmee de verderfelijke uit werking van het geld is geschilderd. Met één der talrijke citaten, die men zou willen doen uit de tot kostelijke aforismen toegespitste vondsten aan populaire levens wijsheid, waar de tekst van wemelt, kan zoals ook in het programma gebeurt de inhoud worden samengevat. Een oude zondaar heeft al zijn geld vermaakt aan zijn jonge neef Pieter Augustus Hormidas, in de vaste overtuiging zoals zijn boos aardig testament vermeldt „dat deze milde, kuise, eerlijke, moedige aanminnige, ADVERTENTIE Natuurlijk neemt U een goede verhuizer. Vraagt ons eens offerte. ZIJLVEST 41 - HAARLEM Tel. 12456 - 14155 - 22279 DINSDAG 3 MEI Stadsschouwburg: „Engelen zonder vleu gels". De Verenigde Spelers, 8 uur. Concert gebouw: Noordh. Philh. Orkest met Eduardo del Pueyo, piano, 8 uur. Minerva: „De rode schoentjes", alle leeft., 8.50 uur. Studio: „Bastogne", 14 jaar, 6.45 en 9.15 uur. Roxy: „Door liefde onteerd", 18 jaar, 8 uur. Luxor: „Happy ever after", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „The true and the brave", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Gevaarlijke liefde", 18 jaar, 8 uur. Palace: „De prins stu dent", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Het bed", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. WOENSDAG 4 MEI Studio: „Bastogne", 14 jaar, 2 en 9.15 uur. Roxy: „Op glad ijs", alle leeft., 2.30 uur. „Door liefde onteerd", 18 jaar, 9.15 uur. Luxor: „Happy ever after", alle leeft., 2 uur. Rembrandt: „The true and the brave", 14 jaar. 2, 4.15 en 9.15 uur. Frans Hals: „Ge vaarlijke liefde", 18 jaar, 2.30 uur. Palace: „De prins student", alle leeft.. 2. 4.15 en 9.15 uur. Lido: „Het bed", 18 j., 2, 4.15 en 9.15 uur. spaarzame man door het verkeer met het geld weldra laf zal worden, leugenachtig, vraatzuchtig, afgunstig, losbandig en ty- ranniek". Want: „als het zeker is, dat de deugd geen rijkdom baart, dan is het goed dat de rijkdom de deugd besrtrijde". Deze curieuze wilsbeschikking gaat in vervulling. De drang tot behoud van zijn bezit verdrijft de liefde uit het hart van de held van deze geschiedenis. En zijn machtsgevoel groeit als hij ziet, hoe de honger naar krui mels van zijn schat kruiperige slaven van zijn omgeving maakt. Hij verbrijzelt zelfs de ramen om te zien of iemand hem ar resteert. Dat gebeurt niet, maar het is het begin van zijn ondergang: hij heeft zijn eigen ruiten ingegooid, het kwaad stroomt naar binnen. Geen rustig moment is hem beschoren: hij eet niet meer, hij slaapt niet meer, hij ligt als een waakhond op de loer, blaffend als hij onraad bespeurt. Tenslotte stikt hij in zijn geld, als hij zijn honger naar goud met de zware muntstukken heeft gestild, zijn maag tot een veilige brandkast bestem mend. Johan de Meester noemt dit spel een tragische klucht en dat is zo gek niet als het lijkt. Niet alleen omdat het tragische en het komische zo dicht als keerszijden van een médaille tegen elkaar liggen,waar bij hier dus de lachwekkende kant wordt getoond van wat om te huilen zo treurig zou kunnen zijn. Maar vooral omdat deze Pieter Augustus in het begin inzicht in zijn noodlottige situatie heeft: hij weet dat de inhoud van zijn beurs „gevaarlijker is dan zwavel of salpeterzuur". Komische grandeur „Goudendarm" is inderdaad een bijzon der stuk, waarbij de zucht naar originele vormgeving van een bekend thema Crom melynck vaak tot excentrieke overdrijving heeft verleid. Er heerst een onmiskenbare komische grandeur, als men deze term mag bezigen, maar deze steunt voornamelijk op twee situaties: de geboorte en de dood van de kapitalist. Daartussen mag het Vlaamse temperament in alle hevigheid oplaaien, het folkloristische taalgebruik tot robuus te lyriek zijn verdicht, in wezen hangt het tumult van de vaak sprankelende dialogen als vuurwerk in de lucht: het verbaast, het amuseert, het geeft geen warmte of ont roering. Het is eigenlijk een reusachtige monoloog van de hoofdpersoon en de zwak te van die dramatische constructie blijkt als de anderen niets te zeggen hebben: zij hangen rond als marionetten, totdat de spullebaas ze weer nodig heeft. Niettemin: zulke levendige, krachtige taal hoort men niet vaak in onze theaters en zoveel na tuurlijkheid in het groteske beleeft men nog zeldener. Daarbij is de hoofdrol werkelijk onver getelijk, zeker zoals deze dooi- Ko van Dijk wordt gespeeld, SDeciaal in het gedeelte voor de pauze. Deze Pieter Augustus is even formidabel als de thans in uitzicht gestelde „Cocu" magnifiek! Afgezien van een enkele larmoyante uithaal heeft men hier met meer dan levensgrote interpreta tiekunst te doen de bewogen maar door gaans beheerste ontwikkeling van een ka rakter in rake trekken, doch tevens vol subtiele nuances. Zie hem in het begin als de naïeve boer, overlopend van geluk en vriendschap, bereid om alles met iedereen te delen, tot hij opeens ontdekt dat hij werkelijk het fortuin heeft verworven dat zijn ondergang inhoudt. Of neem die prach tige scène, waarin hij de dienstvrouw Ster- regonde (heel goed van Lous Hensen tus sen twee haakjes) voor zijn echtgenote aanziet in zijn koortsachtige fantasie De enige, die zich in zijn schaduw kon handhaven, was Henk Rigters als Mu9car. die met reden tot driemaal toe „Present1." mocht roepen, want hij was er ook, ten voeten uit als de snoevende hansworst en profiteur. Terecht werd zijn „acte van zelf beschuldiging" met een open doekje be loond. De wonderdoende dokter stel ik mij anders voor d'an hij door Fons Rademakers werd weergegeven. Meer genoegen be leefde ik aan de bescheiden bijdragen van Sophie Kohier, Paul Huf, Louis van Gas teren, Dick Scheffer en de uitstekend ge leide figuratie. Als Johan de Meester zich hiermede heeft willen rehabiliteren voor enkele minder geslaagde enscènerineen van de laatste tijd, dan is hem dat in mijn ogen volledig gelukt, al liep de boel hem in het derde bedrijf een beetje uit handen. In het programma zegt hij dat zijn ge zelschap met de keuze van dit stuk van Crommelynck „iets heeft willen afdoen van een oude ereschuld tegenover een chef d'école van het Belgische en Franse toneel". Maar hij heeft meer gedaan, namelijk een belofte ingelost, die hij jaren geleden deed met zijn aanvoering van het Vlaamse Volkstoneel, waarover Marnix Gijsen, ove rigens zijn critiek niet sparend, schreef: „De bonte warreling en de trepidante actie van dit luidruchtig toneel hebben geruime tijd zeer veel aandacht gewekt. Als reactie tegen de huisbakken schildering van het burgerlijk leven en de romantische drake righeid van het oude repertorium was de werking van het Vlaamse Volkstoneel on getwijfeld heilzaam. Zij heeft de toneel speelkunst in hoge mate gediend, doordat zij de ietwat tamme speeltraditie heeft op gevoerd tot een uiterst vinnig en hartstoch telijk rhythme". Al was het alleen reeds om het wederom ontketenen van deze vitaliteit ben ik hem dankbaar. Of deze oppervlakkige farce suc ces zal hebben in een land waar men wat schichtig is voor kolder en frivool ru moer? Fernand Crommelynck citeerde bij zijn aankomst in Amsterdam een uitspraak van Marcel Achard, te mooi om er deze recensie niet mee te besluiten: „Als een stuk valt, ligt dat nooit aan de acteurs, maar altijd aan de schrijver tenzij het publiek geen talent heeft!" DAVID KONING. Berliin, (Reuter/AFP) De Westelijke Hoge Commissarissen in Duitsland hebben hun Sovjet-Russische ambtgenoot, Poesi- kin, voorgesteld Zaterdag in Berlijn de „buitensporige verhoging" van de Oost- Duitse tolrechten voor het verkeer tussen Berlijn en West-Duitsland te bespreken. Het voorstel werd gedaan in antwoord op een brief, waarin Poesjkin verklaarde bereid te ziin over de kwestie te spreken. Als Poesjkin de uitnodiging aanvaardt, zal het de eerste bijeenkomst van de hoog ste vertegenwoordigers van de vier be zettende machten in Duitsland zijn sinds 1948 toen maa—Sokolovski uit de geallieerde bestuursraad liep om er niet meer in terug te keren. ADVERTENTIE Vroeger was pardoes taalkundig een „tussenwerpsel", evenals woorden als: hoera, lio enzovoorts. Men zei dus: Pardoes, daar lag hij. Ook als vloek kwam het woord voor en dialectisch vindt men het nog. De vloek is een verbastering van het Franse par Dieu, pardi, maar het zou onjuist zijn daarop het woord pardoes in de huidige bete kenis: onverwacht, ineens, zo maar, re gelrecht, terug te voeren. Dit pardoes is een bijwoord geworden en men zegt nu: Hij siprong pardoes in het water. Wij hebben met een klanknabootsend woord te maken, hetgeen ook wel aan getoond wordt door het grote aantal nevenvormen in allerlei talen: pardaf, pardoef, Duits pardanz. Deens bardus, Zweeds burdus, enzovoorts. BERLIJN (AFP) Een afgevaardigde van de vrije democratische partij in de West-Duitse bondsdag Schwann, heeft in Oost-Berlijn met de Russische Hoge Com missaris in Oost-Duitsland, Poesjkin, be sprekingen gevoerd over de vrijlating van alle Duitse krijgsgevangenen en over de kwestie van Duitslands hereniging. (DPA) De leiding van de vrije demo cratische partij heeft zich gedistancieerd van het bezoek van Schwann aan Poesjkin. Het bestuur van de partij laakt diens ini tiatief en zegt, dat het daartoe geen mach tiging heeft verleend. De fractie van de partij zal zich deze week met de zaak bezig houden. De echtgenote van de Commissaris der Koningin in de provincie Noordholland, mevrouw mr. J. A. PrinsenDe Jong, heeft Maandagmiddag in Broek op Lan- gendijk de tentoonstelling „Uw huis zoals het worden kan" geopend. Deze expositie, die tot 12 Mei geopend is, is georganiseerd door de gezamenlijke plattelandsvrouwen organisaties en beoogt deskundige voor lichting te geven bij het inrichten van wo ningen. Twee jaar geleden werd voor het eerst een dergelijke tentoonstelling gehou den in de rampgebieden. De lente is dan toch weer gekomen, al heeft Maart zijn traditionele negen zomer se dagen niet gebracht. Toch waren de eerste voorjaarsboden onder de vogels reeds terug, zoals de leeuwerik, de roek, de blauwe reiger, kievit en enkele andere vroege broed vogels. De tjiftjaf is van de echte zomerzanger- tjes de eerste, die bij ons terugkeert. Eind Maart hoorden we zijn monotone liedje weer voor het eerst op zijn oude plekje in het bos aan de binnenduinrand. De tjiftjaf heeft de winter in het Middellandse Zee gebied doorgebracht. Zijn neefje, de fitis, komt wat later terug; meestal ziet men hem niet vóór begin April. De fitis heeft dan ook een veel langere reis achter de rug. Zijn wintergebied ligt in Centraal- en Zuid-Afrika. Evenals andere zomerzanger- tjes, die we ook in de loop van April kun nen verwachten, zoeken deze fitisjes de blaadjes, knoppen en twijgjes van bomen en heesters af naar insecten. In verband met deze levenswijze zijn ze genoodzaakt voor de winter naar Afrika uit te wijken. Eenzelfde drang, die de vogel in de herfst naar zijn winterkwartier deed vertrekken, brengt hem thans even onfeilbaar weer naar zijn broedgebied terug. Zij verschijnen elk voorjaar weer prompt op hetzelfde (Van onze correspondent in Parijs) De mededeling van premier Faure dat Frankrijk, in weerwil van de verwachtin gen welke hij met vorige verklaringen had gewekt, er van afziet zijn kennis en ener gie op het gebied van het atoomonderzoek in dienst van oorlogsdoeleinden te stellen, is in binnen- en buitenland zeer verschil lend ontvangen. De reacties bewegen zich tussen de polen: voldoening en ontstelte nis. Voldoening over het feit dat Frankrijk als eerste grote mogendheid het daadwer kelijke voorbeeld geeft van zijn verant woordelijkheid met het oog op de onvoor stelbare gevaren die de mensheid door een atoomoorlog bedreigen. Ontsteltenis vooral in Franse nationalistische kringen doordat Frankrijk vrijwillig afstand zou hebben gedaan van zijn plaats onder de vier grote mogendheden. Erkend moet worden dat Faure die bittere al of niet geveinsde teleurstelling zelf wel enigs zins had uitgelokt Op een vorige perscon ferentie had Faure uitgesproken dat „de bom" in de toekomst de grenslijn zal aan geven tussen de landen die wel en die niet meer in de wereld zullen meetellen. Men mag wel aannemen dat de keuze van de Franse regering niet geheel vrij willig is geweest. Met een oorlogsindustrie op atoomgrondslag zijn tegennwoordig sommen gemoeid waarover Frankrijk niet meer beschikt of die op andere gebieden men denke aan Noord-Afrika doel matiger kunnen worden aangewend. Boven dien is het geen geheim dat Frankrijk een achterstand van jaren op de Verenigde Staten, de Sovjet-Unie, Groot-Brittannië en zelfs Canada had in te lopen. Frank rijk kon in de atoomwedloop de kopploeg vermoedelijk niet meer inhalen. Van de honderd milliard francs één milliard gulden die jaarlijks voor de defensie worden uitgetrokken zullen nu tien tot vijftien milliard aan de atoomindustrie worden besteed, een investering die waar schijnlijk zonder effect blijven moet voor het militaire prestige, doch die voor vre desdoeleinden haar rente wel zal opleve ren. Niettemin is dit besluit, dat in overleg met de Gaullistische minister voor atoom- aangelegenheden, Gaston Palewski, is ge nomen, ook om politieke overwegingen niet van betekenis ontbloot. Met de (ver zwegen) bekentenis dat Frankrijk met de grootste mogendheden niet meer kan wed ijveren, verwijst de regering het land auto matisch naar een bescheidener plaats die stellig meer in overeenstemming met de werkelijke feiten zal blijken. Op het Europese vasteland is Frankrijk de enige mogendheid die een atoom industrie van enig belang bezit. Daardoor verkeert Parijs in een voordelige positie om de leiding van een Europese samen werking te nemen. Van die samenwer king is al enige tijd sprake geweest en de projecten in deze geest waarvoor Jean Monnet, de scheidende voorzitter van de Europese Kolen- en Staal Gemeenschap, levendig belang stelt, kunnen nu spoedig in definitieve vorm worden gegoten. Hier ligt een object waarvan men het belang voor de activering der Europese integratie zeker niet moet onderschatten. Een ander aspect waarop in Parijse po litieke kringen de aandacht wordt geves tigd, betreft West-Duitsland. De federale republiek heeft, volgens de Parijse accoor- den, niet het recht een atoom-oorlogs industrie op te bouwen. Voor vredesdoel einden bestaan voor Bonn echter geen be perkingen. Door zelf van militaire doel stellingen af te zien, zou Frankrijk de sa menwerking met Bonn op het gebied van het atoom-onderzoek kunnen vergemakke lijken. De beslissing van de regering-Faure kan het voorteken blijken van een ver nieuwd besef van Europese solidariteit in Frankrijk. Bovendien heeft zich ten minste een deelnemer bij de wedstrijd om „de bom" afgemeld. Twee feiten waarover men zimh in beginsel mag ver heugen. plekje, waar ze het vorig jaar gebroed hebben of opgegroeid zijn. Zo waren dan op de eerste Woensdagmorgen in April plotseling overal op geschikte plaatsen de fitissen weer te horen. Het duin was op eens vervuld van hun vloeiend liedje, dat ons niu verder gedurende het voorjaar en de voorzomer op onze duinwandelingen uit de bosjes tegemoet zal klinken. Het was al een paar dagen zachter weer geweest en in het begin van April is hun front blijk baar tot in ons land opgeschoven. De fitis is een zeer algemeen zomer- vogeltje, wiens broedgebied zich in Europa uitstrekt tot in Noord-Scandinavië. Er zul len dan ook nog een groot aantal door trekkers passeren. Deze insecten-etende zangertjes trekken 's nachts en als men dan nog weet, dat zij alléén vliegen (niet in troepen), moet men toch wel even vol ontzag stilstaan bij een dergelijke presta tie. Wat een bewonderenswaardige navi gatie. Elke vogelsoort heeft zijn vaste tijd, waarop hij naar zijn broedgebied terug keert. De opkomende trekdrift speelt hier bij de hoofdrol, de weersomstandigheden zijn slechts van secundaire invloed. Deze laatste kunnen oorzaak zijn, dat de aan komsttijden van jaar tot jaar iets verschil len. De phaenologische afdeling van het K.N.M.I. in De Bilt onderzoekt nu al sinds een aantal jaren welk verband er bestaat tussen de aankomsttijden van de trekvogels en de weersomstandigheden. Hiertoe heeft zij de medewerking ingeroepen van ama teurvogel waarnemers. Een vijftal vogel soorten zijn ervoor uitgekozen en wel de kievit als vertegenwoordiger van de vroege trekkers, de tjiftjaf en de fitis voor de latere en de gierzwaluw voor de laat te rugkerende vogels. De kievit staat al dadelijk als de vorst wijkt klaar om n«ar zijn broeddomein te- Alles of niets NEW YORK. (United Press). Gene raal George C. Marshall, de vroegere chef van de Amerikaanse generale staf en ex- minister van Buitenlandse Zaken, heeft in een interview in het weekblad Look ver klaard dat hij geweigerd heeft biedingen tot een millioen dollar voor het schrijven van zijn mémoires aan te nemen. „Ik schrijf geen mémoires. Tenzij men de gehele waarheid vertelt, zijn mémoires historisch van geen waarde", aldus Mars hall. Ik weiger een boek te schrijven over de interne gang van zaken omdat er nog te veel mensen in leven zijn wier belan gen geschaad kunnen worden". Marshall ctie met zijn vrouw Katherine te Pinehurst in de staat Noord Carolina woont, zei „God is goed voor mij geweest. Hij heeft het mij mogelijk gemaakt mij volkomen te ontspannen". CARACAS (Reuter-AFP) De confe rentie van de petroleumcommissie van de Internationale Arbeidersorganisatie (ILO) die op 26 April te Caracas (Venezuela) was begonnen, is uitgesteld. Zij zal worden hervat op een nader in Genève te bepalen datum en plaats. Sir Evans, de voorzitter van de conferentie, verklaarde, dat on danks de besprekingen die hij op Curagao met de heer Ad Vermeulen heeft gevoerd, er geen bevredigende oplossing is gevonden voor het geschil over de uitwijzing van de heer Vermeulen uit Venezuela. De directeur-generaal van de ILO, David Morse, heeft de president van Venezuela gevraagd het besluit tot uitzetting van Ad Vermeulen te herzien. Venezuela heeft ech ter bedankt als lid van de ILO omdat de conferentie van de petroleumcommissie is uitgesteld. De heer Ad Vermeulen, lid van de raad van beheer van het Internationaal Arbeids bureau. die na zijn uitwijzing uit Venzuela op 25 April ongeveer een week op Curacao vertoefd heeft, is Maandagavond uit Wil lemstad vertrokken. Hij zal vermoedelijk Woensdagochtend op Schiphol aankomen. Woensdagavond zal hij doorreizen naar Genève, waar het hoofdkantoor van de Internationale Ar beidsorganisatie gevestigd is. ADVERTENTIE rug te keren. Het overkomt hem dan wel, dat hij door opnieuw invallende koude weer het veld moet ruimen. Enkele boeren zwaluwen zijn eind Maart al gesignaleerd boven de filters van het Amsterdamse Waterleidingbedrijf aan de Leidisevaart. Dit is een uitermate geschikt voedselgebied voor hen en men kan daar elk jaar zo vroeg de eerste doortrekkers waarnemen. Pas in de loop van April verschijnen zij algemeen op de broedplaatsen. De gier zwaluwen, die men veel boven de steden kan aantreffen, verschijnen hier meestal niet vóór begin Mei, terwijl ze ons in Augustus al weer verlaten. F. B. Kievit gaat op de eieren zitten. Ned. Herv. Kerk Beroepen te Ede A. Vroegindewey te Veenendaal; te Bunschoten (vac. C. Tim mer) J. Arendsen te Blauwkapel; te Tho- len J. Wieman te Oudewater. Bedankt voor Kolderveen E. J. N. Kro nenburg, vic. te Luttelgeest. Beroepbaarstelling: De heer F. Don, vic. te Veere, stelt zich beroepbaar. Geref. Kerken art. 31 K.O. Tweetal te Scheveningen: W. Scheele te Arnhem en G. Zomer te Vrouwenpolder. Beroepen te Bunschoten-Spakenburg D. Nieuwenhuis te Vlaardingen. LONDEN. Er is hier eenige op schudding verwekt door een artikel van een deskundige in de „Daily Graphic" waarin wordt gezegd dat de nieuwe ka nonnen van het slagschip „Majestic" reeds na 40 schoten volkomen onbruik baar zijn. Dit zou betekenen dat 15 van de modernste Engelse slagschepen na een strijd van één m-r reeds buiten gevecht zouden zipx

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1955 | | pagina 5