Eenheid (naar verkiezen) in spelling en taalgebruik WiHe mdw FriM Dictatuur Haagse Comedie: „Er komt geen oorlog met Troje" „Alma Musica" - hoogstaand musiceren in Kunstmaand «Lr Fabrieksbrand in Delft: Schade bedraagt 2 ton Toepassing woordenlijst Nederlandse taal Aanvaring bij lichtschip South Goodwin Achttien maanden tegen persfotograaf geëist 3 HOLLAND FESTIVAL Nederlanders in Rusland Egyptische lof voor koningin Juliana Draaiorgelconcours in Utrecht „Arcturus" aan de grond RUDGE vanaf f 178.- Buitenland stelt belang in T.N.O.-project „De Arabier" naar Engeland Diefstal van spaarbankboekjes DONDERDAG 2 3 JUNI 1935 Van het aandeel der Nederlandse gezelschappen op het gebied van toneel in het Holland Festival 1955 is mij de opvoering van ,,Er komt geen oorlog met Troje" van Jean Giraudoux door de Haagse Comedie onder regie van Karl Guttmann verre-weg het best bevallen. Dit stuk is twintig jaar geleden geschreven en het heeft mij altijd verwonderd, dat het niet in de laatste vooroorlogse jaren op het beroepsrépertoire verscheen. Het paste immers zo typisch in de toen veelal heersende mentaliteit van vredesverwachting tegen beter weten in, van geloof in de goede wil die alles nog wel in der minne schikken zou en tegelijk de vrees voor het als onvermijdelijk gevoelde, die tot onverschilligheid, verblinding of struisvogelpolitiek leidde. De handeling van dit spel voltrekt zich in de enkele uren, die aan het uitbreken van de Trojaanse oorlog voorafgingen. De aanvoerder der legers, de verstandige Hector, met zijn troe pen teruggekeerd van een zegenrijke expeditie, begeert eindelijk rust en huiselijk geluk voor hem en de zijnen. Maar de Grieken komen de schone Helena opeisen, die door Paris geschaakt werd. Na langdurige, moeizame onderhandelingen worden alle betrokken partijen het eens, maar dan grijpt „het noodlot" in: een chauvinistisch dichter, door Hector uit de weg geruimd, schreeuwt stervend door een Griekse afgezant te zijn vermoord en wordt gewroken door een dronken matroos en daarop opent zich toch de symbolische poort van de oorlog. Daarachter staat Helena, om wie het bloed van duizenden mannen vergoten zal worden, in tedere omhelzing met Troilus, want haar liefde voor Paris, zo die ooit bestaan heeft, is allang be koeld.... Duidelijker illustratie van défaitisme, van de waar-is-het-goed-voor- stemming, kon haast niet geleverd worden. Men ziet: het gaat over ernstige zaken, maar Jean Giraudoux heeft deze zo speels behandeld, dat men het stuk tegelijk een appèl aan het we reldgeweten en een intellectueel diver tissement noemde en dat Colette Sprak van een mengsel van sa tire en operette. Met dit sceptisch morali seren in antieke ver momming zette de (in 1944 gestorven) schrijver de grote Franse traditie van Voltaire en later Er- nest Renan voort en bereikte hij in zijn gracieuze en soms pikante stijl een on gekende grandeur. Voor het eerst, schreef Pierre-Aimé Touchard in een ver maard geworden op stel, heeft Giraudoux zijn stem aan een ander geleend: ,,de dichter maakte zich tolk van ons allen". Nu kan men hier achteraf om glimla chen. Bij de filosofi sche ironie van de schrijver is nu die van de toeschouwer gekomen. Giraudoux kon gemakkelijk de monstreren, dat de voorzichtige diplomatie van de regeerders, de edelmoedigheid van de tegenstander en de wens van het volk de oorlog niet konden voorkomen, omdat de mens reddeloos is overgeleverd aan het duistere noodlot, dat zich van een redeloos toeval bedient, want hij wist nu eenmaal zo goed als iedereen dat er om Troje ge vochten werd. En wij hebben door erva ring intussen wel geleerd, dat er heel an dere machten „in het spel" zijn zoals ook destijds trouwens, toen economische factoren een grote rol uitoefenden. Men beziet het stuk dus met andere ogen, dan men bijvoorbeeld in 1938 of 1939 gedaan zou hebben. Maar men blijft bewondering voelen voor de bijna klassieke helderheid, vreugde om de spitse humor en respect voor de pleidooien (in de toespraken van Hector tot de doden en tot Odysseus voor al) voor de rechten van de mens. Men heeft Giraudoux op grond van dit stuk wel eens de Franse Bernard Shaw** genoemd en daar is inderdaad veel voor te zeggen. „Er komt geen oorlog met Troje" is een praatstuk vol lichte, menigmaal brillante rhetoriek en ingénieus jongleren met denkbeelden en soms alleen maar woorden, zij het meestal fraaie, verras sende of gevoelige. Van karaktertekening is nauwelijks iets bespeurbaar en veel van de spits vondige gezegden zou zonder schade aan het geheel on derling tussen de personen verwisselbaar zijn. Enkele mo dieuze versierselen daargelaten blijft men echter dankbaar kennis nemen van deze gracieuze voorstelling van de keerzijde van een tragedie. Over het algemeen is de vertaler J. W. F. Werumeus Buning er zeer goed in geslaagd zowel de charme als de scherpte van het origineel te behouden, al viel een enkele zinswending wel eens iets zwaarwichtiger uit dan de bedoeling was. Maar hoe dan ook, het tintelende van de Franse geest bleef doorklinken en dat is mede te danken aan regisseur Gutt mann, die het ensemble voortreffelijk heeft afgestemd en die zich verder een zeer bekwame metteur-en-scène toonde. Meer bewegelijkheid zou, geloof ik, heel gevaarlijk zijn geweest. Mogelijk hadden de décors van Wim Vesseur iets massiever kunnen zijn, ze waren in ieder geval lu mineus. Met uitzondering van die van He lena, Priamus en Demokos waren zijn costuums prima. Paul Steenbergen was een naar mijn mening volmaakte Hector en als ik zijn optreden vergelijk met de foto's van Jou vet in deze rol dan geloof ik, dat hij qua plastiek (krachtig en met beheerste vurig heid) verre de meerdere van zijn Franse voorganger is. Zuiver en met subliem ge nuanceerde emotionaliteit vertolkte. Elisa beth Andersen zijn vrouw Andromache wat een verlies voor de Haagse Comedie (Reuter) Uit de Sovjet-Unie terug gekeerde voormalige Oostenrijkse krijgs gevangenen hebben verklaard, dat zich ook nog Nederlanders in de Sovjet-Unie bevinden. Zij noemden de namen van jhr Wilhelm August Georg van Panhuys en Hendrik Boose. Van eerstgenoemde is door een woordvoerder van het Nederlandse consulaat-generaal te Berlijn gezegd, dat hij in Eberswalde (Oost-Duitsland, 30 km ten Noorden van Berlijn) een winkel in radio-artikelen had en op 4 December 1949 op beschuldiging van spionnage door Sov jet-Russische officieren werd gearresteerd In Maart j.l. was voor het eerst na zijn ar restatie een briefkaart van hem uit de Sovjet-Unie ontvangen. In Nederlandse ambtelijke kringen te Berlijn wist men niet, of hij al dan niet terechtgestaan had. Hendrik Boose, aldus vertelden de terug gekeerde krijgsgevangenen, was verdwe nen uit Linz in Oostenrijk, waar hij met een Oostenrijkse in het huwelijk was ge treden, Paul Steenbergen en Elisabeth Andersen als Hector en Andromache in „Er komt geen oorlog met Troje". deze actrice een jaar te moe-ten missen! Myra Ward kon met haar verschijning niet waar maken, dat om deze Helena, het sym bool van de schoonheid, de wereld in vlam men geraakte. Maar voor het overige be antwoorde zij aan alle eisen: koud en toch aantrekkelijk, fragiel en uitdagend. Licht maar suggestief speelde zij bovendien met haar tekst. De profetische Cassandra had men zich wellicht anders gedacht dan met de toneelfiguur van Ida Wasserman in overeenstemming te brengen is, maar haar talent was overtuigend bij machte ieder vooroordeel weg te nemen. Want eigenlijk is die huiselijkheid geen bezwaar, als men bedenkt wat Giraudoux haar in de eerste acte laat zeggen: „Ik zie niets vooruit, ik houd alleen rekening met twee domme krachten die van de mensen en die van de elementen". Fie Carelsen was een wijze Hecuba en Do van Stek mocht stralend als Iriis uit de wolken dalen, zich innemend kwijtend van haar overbodige taak. Van de vele andere medewerkenden moet in de eerste plaats Coen Flink wonden ge noemd, een minnaar met bravour, maar soms iets te olijk misschien. De dankbaar ste taak hadden Jan Relèl en Pim Dikkers als de Griekse afgevaardigden, die wat af wisseling mochten brengen, juist op het moment dat al het geredekavel dreigde te gaan vervelen. Vooral eerstgenoemde wist zich als de luidruchtige opschepper te on derscheiden. Goede bijdragen zag men voorts van Cees Laseur als Priamus, die deze rol om beurten met Albert van Dalsum zal vervullen, van Gijsbert Tersteeg. van Johan Valk, van Dick van Veen, van Frans Vorstman en eigenlijk van iedereen. DAVID KONING. AJn rede in Pieterskerk CAIRO (United Press) De Egyptische minister van Voorlichting, majoor Saleh Salem, heeft zich prijzend uitgelaten over de redevoering die koningin Juliana Zater dag in de Pieterskerk in Leiden gehouden heeft over de „welvaart der wereld als gemeenschappelijke verantwoordelijkheid". Hij zeide: „De redevoering van de Koningin valt volkomen samen met het beleid van Egypte". De Nederlandse gezant in Egypte, mr, W. Cnoop, had een bezoek aan de minister gebracht om hem officieel op de hoogte te sÜellen van de redevoering. Woensdag heeft een felle uitslaande brand gewoed in de raamlijsten-makerij van de ^raamlijsten- en kistenfabriek van de Gehr.vHuisman aan de Rotterdamse Weg te Delft. De loods, waarin de raamlijsten- fabriek is gevestigd, werd met de zich daarin bevindende machines volkomen ver woest. De vlak er bij gelegen kistenfabriek en de timmerwihkel konden dank zij het snelle ingrijpen van de brandweer behouden blij ven. De schade wordt op twee ton geschat. Het bedrijf is verzekerd. De brand werd 's morgens om kwart over zes ontdekt door een melkrijder, die de directeur, de heer J. Hordijk, waar schuwde. Deze alarmeerde de brandweer, welke spoedig met twee autospuiten ver scheen en het vuur aanvankelijk met zes, en later met negen stralen bestreed. Assis tentie verleende nog de bedrijfsbrandweer van de Lijm- en Gelatinefabriek Delft. De stichting „Stadsontspanning Utrecht" organiseert als onderdeel van haar zomer- programma een nationaal draaier gelcon cours op het Janskerkhof te Utrecht op 31 Augustus. Uitgenodigd zijn draaiorgelbezitters, die dit oud-Hollandse muziekinstrument nog met de hand bedienen. Nederland is thans nog een veertigtal van deze draaiorgels rijk en Utrecht zal van deze veertig uit alle delen van het land afkomstige orgels zestien binnen haar muren krijgen. Een jury bestaande uit honderd leden, zal deze orgels toetsen op het aanzicht, de voort te brengen orgelmuziek en de kwali teit van de „bemanning". Daarnaast zullen de orgelmannen op hun beurt te oordelen hebben over twintig Utrechtse notabelen, die op die dag ge stoken in orgelmankledij aan het grote rad zullen draaien. Overigens heeft de stichting ..Stadsont spanning" nog meer pijlen op haar boog. Zo zal op 2 Juli een nationale mars wedstrijd worden gehouden, waaraan ver scheidene Nederlandse harmonie- en fan farecorpsen deelnemen. Er staat verder een nationaal volksdansfeest op het pro gramma waaraan een 1200 volksdansers en -danseressen zullen medewerken. Het kustvaartuig „Arcturus" van de N.V. Virgo, varende onder de vlag van C. Hol- seher's Kustvaartbedrijf N.V. te Rotterdam en onderweg van Montevideo naar Londen, is in de nacht van Zondag op Maandag naar nu eerst wordt gemeld bij Ponta Caretto (Kaap Verdische Eilanden) aan de grond gelopen. Het schip maakt geen wa ter, aldus de rederij en de bemanning is aan boord gebleven. AHes is wel aan boord. Een vertegenwoordiger van de rederij is uit Rotterdam vertrokken om ter plaatse een onderzoek in te stellen. ADVERTENTIE Op het programma van het Kunstmaand- concert, dat dezer dagen door het ensemble „Alma Musica" in de Bachzaal van het Amsterdamse Conservatorium werd gege ven, waren vóór de pauze werken van Johann Sebastian Bach en van zijn zoon Johann Christian Bach, de zogenaamde „Engel-se" Bach, geplaatst. Van Johann Christian kwam het Kwintet in D tot uit voering, gevolgd door zeven fuga's .en een canon uit de wonderbaarlijke compositie van zijn geniale vader, die een afsluiting van zijn levenswerk zou worden: „Die Kun-st der Fuge". Door deze opeenvolging kon moeilijk duidelijker het muzikale con trast tussen beide kunstenaars worden aan getoond. De vader als de voleinder van een contrapunctische evolutie van eeuwen naa.st de zoon als een achttienae-eeuwse nieuw lichter, die de homophonie als ideaal had gevonden. Wel viel deze appel ver van de atam! Maar het was toch een geniale telg, die zich op het gebied van de toenmalige „moderne" muziek voortreffelijk thuis ge voelde en er een rijke voedingsbodem en de stimulans vond voor zijn fantasie. Daar over liet het prachtige kwintet geen twijfel bestaan. Johan Christian Bach's kunst werd een groot voorbeeld voor de jonge Mozart, van essentiële betekenis voor zijn artistieke vorming. En het wekt zelfs geen bevreemding te ontdekken, dat een thema uit het eerste deel van het kwintet vrijwel identiek is met dat van Mozart's Rondo in D voor piano. Johann Christian was een kind van de nieuwe tijd van verlichting, van rationa lisme, van de galante stijl. Met de abstracte kunst van zijn vereenzaamde vader, die daarvoor met „Die Kunst der Fuge" een onvergankelijk monument oprichtte, had hij geen contact. Heeft de oude Bach zijn contrapunctisch meesterwerk voor instru- ADVERTENT1E menten gedacht? Het lijkt onwaarschijn lijk. Het is meer de absolute klank, die zijn geest bedoelde. Maar voor de verwer kelijking er van heeft men als vaker een instrument (orgel bijvoorbeeld) of een groep instrumenten ingeschakeld. Voor de bezetting van „Alma Musica" werd een in strumentatie gemaakt door de componist Bertus van Lier, die hierbij te werk ging op grond van de stemmen-opvolgingsregel voor de fuga-compositie. Dit bepaalde zijn keus van de instrumenten: viool, altviool, violoncel, fluit en hobo d'amore. Het medewerkende clavecimbel werd met een canon bedacht. De instrumentatie voldeed uitstekend, wat mede te danken was aan de voortreffelijke instrumentalisten van het ensemble: de ciaveciniste Gusta van Royen, oe hoboïst Haakon Stotijn, de violist Paul Godwin, de altviolist Johan van Helden en de violoncellist Carel van Leeuwen Boom kamp. Deze kunstenaars maakten ook met de prachtige uitvoering van het kwintet een onvergetelijke indruk. Met de Entrata e Fuga van Henri Zagwijn (18781954) bracht „Alma Musica" ook hedendaagse muziek, maar opvallend romantisch van inslag. De ciavecimbelklank kon hiermede niet gunstig samengaan. Te veel herinne ringen aan de piano werden trouwens door de aard van de muziek wakker gemaakt. Beter passende muziek was het Kwartet in F (K.V. 370) van W. A. Mozart, dat om de belangrijkheid van de hobo-partij veel weg heeft van een hobo-concert. Het was prach tige muziek van een onaantastbare vol maaktheid, die een meesterlijke uitvoering verkreeg. Het slot van de avond kwam met de voordracht van de „Don Quichotte-suit.e" van G. Ph. Telemann, Bach's beroemde tijdgenoot. Het is een der vroege voor beelden van programmamuziek, maar het programmatisch gegeven overwoekerde bij de uitvoering geen enkele keer de pure muzikale schoonheid, zelfs niet bij het geestige fragment „Der geprellte Sancho Pansa" of bij het wanhopige gevecht met de windmolens. Deze suite was een aan trekkelijk besluit van een avond van mu siceren op verheugend hoog niveau door een zeldzaam kunstzinnig ensemble. Het succes was groot. Voor alle betoonde overvloedige waar dering dankte „Alma Musica" met een toegift: een gedeelte uit een concert van Vivaldi. P. ZWAANSWIJK. Verrukkelijke pepermuntsmaak COLGATE - DE MEEST VERKOCHTE TANDPASTA TER WERELD De Nederlands-Belgische woordenlijst commissie heeft een voorstel gedaan tot een mededeling aan de scholen inzake de toepassing van de woordenlijst van de Ne derlandse taal. Dit voorstel is als volgt ge formuleerd. „In de woordenlijst is gestreefd naar een zo groot mogelijke eenheid van de geschre ven taal in Nederland en in België. Er is evenwel rekening gehouden met bestaande verschillen. 1. Het eerste is een verschil van taal gebruik ten aanzien van de voornaam woordelijke aanduiding. In België en in een deel van Nederland is de onder scheiding tussen mannelijk en vrouwelijk woordgeslacht in het levende taalgevoel geworteld, hetgeen tot uiting komt in het gebruik van de voornaamwoorden HIJ, HEM, ZIJN met betrekking op de manne lijke, en ZIJ, HAAR met betrekking op de vrouwelijke zelfstandige naamwoorden: de eerste zijn „HIJ-woorden", de laatste „ZIJ- woorden". In het overgrote deel van Ne derland daarentegen kent de levende taal die onderscheiding niet meer: de niet-on- zijdige zelfstandige naamwoorden zijn daar, op een kleine groep na, „HIJ-woor den". Een groot aantal nu van de in België vrouwelijke woorden is voor Ne derland en België beide tot verplichte „ZIJ-woorden" gemaakt. Deze zijn in de lijst met het teken V aangeduid. Voor deze omvangrijke rubriek van zelfstandige naamwoorden is dus de eenheid in het ge hele Nederlandse taalgebied bewaard. Daarentegen is de nuancering erkend ten aanzien van de woorden die met het teken V (M) zijn aangeduid. Woorden die in België eveneens „ZTJ-woorden'" ziin, rmai in het grootste deel van Nederland „HIJ- woorden". 2. Het tweede verschil tussen Nederland en België ligt op het gebied van de SPEL LING, namelijk de spelling van de bas taardwoorden. In België gaat men in de „Vernederlandsing" daarvan veel verder dan in Nederland. Deze nuancering nu is in de woordenlijst erkend door het opne- ADVERTENT1E MODERNE BINNENHUISKUNST Modelwoning in een Bouwkas-huis - Fr. Zwaanstraat 24 Zandvoort - tel. 3431 Halte Kostverloren Vrij te bezichtigen van 14-17 en 19-2.1 uur Zondags gesloten WONINGINRICHTING BEVERWIJK 250 HODELKAMERS TEL. K 2510-3641 Er is dezer dagen in de krant een lelijk woord gevallen over het groeiende probleem van het motorisch verkeer het wordt dictatuur, dat onbeha gelijke beelden oproept en omhuld is door een sfeer van angst en rechteloosheid. „De dictatuur van de knalpot", schreef iemand aan de redac tie. „is al erg genoeg". Wanneer men bij het on verhoedse lezen van dergelijke scherpe woorden geneigd is, de schouders op te halen en met sen spottende glimlach te den ken aan de conservatieve nurksen die protesteren tegen alles wat met moderne tech niek te maken heeft, dan zak ken de schouders snel en ver dwijnt de spot bij toverslag als men zich realiseert, dat inder daad, zo letterlijk als het maar kan, een dictatoriaal gevaar de mensheid bedreigt vanuit de gapende muilen der auto- en motorenfabrieken. De dictator behoeft niet al tijd té wortelen en te groeien in politieke bodem. Het geweld en de macht sluiten een ver bond waar zij elkander vin den kunnen en trekken tesa- men op tegen recht en bescha ving over de paden waar zij onraakbaar zijn. Machtsmid delen behoeven niet altijd ge heime politie of kanonnen te wezen zij kunnen evenzeer bestaan in machines en instru menten van vrediger makelij, doch waarvan het misbruik de willekeur bepaalt. Wanneer een automobilist zonder innerlijke beschaving, en met de kern van een machtswellusteling in zich, zijn voertuig laat optrekken tegen de mensen, is hij in de ogen blikken van zijn wrede triomf evenzeer een dictator al£ de grootste politieke alleenheer ser. En evenzeer als op het politieke terrein de machts- strevers zich formeel en ogen schijnlijk aan de wetten hou den, evenzeer kunnen binnen het onvolkomen kader der ver keersregels grove onrechtma tigheden worden bedreven, die enkel door innerlijke adeldom hadden kunnen worden voor komen. Het jaar 1953 zag tachtig millioen motorvoertuigen op de wegen der wereld het jaar 1954 telde er reeds vijfen tachtig millioen. De productie van motorvoertuigen stijgt jaarlijks met ongeveer 15 procent. Dienovereenkomstig breidt het wegennet zich uit, want ieder voertuig moet een plaats hebben om te rijden. T>e wegen doorsnijden de natuur, delen de ongerepte vlakten in stukken en steeds kleinere stukken, vreten gaten in oude steden en stoten hoe-ken van historische bebouwingen af. De lawine van het ronkend leger breekt zich een doortocht zonder tegenstand te ondervin den want de mens, die zich en bloc zou moeten verdedigen tegen deze aggressie, zit zelf achter het stuur. Het woord dictatuur viel uit de mond van iemand, die een drukke verkeersweg dwars door een charmant en vrien delijk bos een aanslag op de persoonlijke vrijheid vindt. Men kan dat met hem eens zijn, doch men kan ook aan de zijde van het zich verdringen de motor-verkeer staan en be weren dat de moderne mens nu eenmaal het recht heeft, zich op wielen voort te bewe gen waar hij wil. Wanneer men deze twee standpunten tegenover elkan der stelt, valt het op dat we nu langzamerhand inderdaad o»naderd ziin tot een waarlijke koude oorlog. Er zijn mensen die verontrust en bevreesd naar dat jaarlijks groeiende heir van voertuigen zien. om dat zij nergens de constructie van maatregelen ter beveili ging van hun rust bespeuren. Zij lezen met grote zorg de lijsten der verkeersdoden, die ondanks alle vermaningen tot oplettendheid en discipline da gelijks stijgende aantallen tonen. Tegenover hen staan de vijanden. Dat zijn niet allen, die in motorvoertuigen rijden neen, de scheidslijn loopt niet zo eenvoudig en zichtbaar. Zij loopt tussen de partijen van bedreigden en bedreigers door, zoals in iedere dictatuur. Die vijanden zijn zij, die het auto- of motorstuur misbrui ken om zich te doen gelden, die het gaspedaal als wapen voeren tegen de orde en de veiligheid van anderen. Wie vandaag als een machteloos mens vol barbaarse co-mplexen en onbeschaafde neigingen tus sen de massa ioopt, kan mor gen als een machthebber op een brullende motor zijn meer- deren-in-geest naar de kant d-er wegen doen vluchten. Wie geen verlangen heeft om door eigen capaciteiten een belang rijke rol in het leven te ver overen, kan met een handom draai de besten en belangrijk sten terroriseren door zijn knalpot. Zoals iedere dictatuur, kan ook die van de knalpot slechts bestaan door een verbond tus sen machtswellust en barba risme. Wanneer die twee el kander vinden in de politiek of op de verkeersweg is de vrees voor ïeehteloosheid niet ongegrond meer, doch zeer reëel. Terecht kan men niet ver wachten dal een dictator ge temd wordt, doordat hem de democratische regels worden geleerd. Hij kent ze wel, doch veracht ze, omdat zij niet voor hem werken. Het aanprijzen der verkeersregels kan even min de woestelingen van de weg tot gedisciplineerde ver- keerslieden maken. Zoals een democratie zichzelf beveiligen moet door de dictatuur over bodig te maken, zo zal het ver keer zichzelf moeten ontdoen van het stijgend gevaar der bandeloze menigten-op-wielen. In feite is het een vraagstuk van democratie een vraag stuk van recht en vrijheid, van persoonlijke rust en onbe dreigde vrede. Er moet een oplossing verborgen liggen in de catastrofe. Want dat de catastrofe zich bij deze snelle toeneming van het motorisch gevaar niet zal laten wachten, is gemakkelijk te voorspellen. Voor degenen die hun kind, spelend op de veilige tegels voor het huis, hebben zien wegrukken uit het leven door een krankzin nige bumper aan een razende auto, is het reeds een catastrofe geworden. Voor hen, die als rechtelozen zijn weggemaaid van de wegen en tot cijfers in onheilspellende statistieken ge worden zijn, evenzeer. Maar voor de levenden, die beschaving en recht voorstaan en wier ogen geopend worden voor de levensgrote dreiging die het leven zelf in al zijn geledingen wil aantasten, heeft de toekomst ongetwijfeld een verrassend geschenk in petto: een oplossing, geconstrueerd door een van die verlichte geesten, wier arbeid door de hele mensengeschiedenis heen altijd tot vruchten kwam als de nood het hoogst was. Een oplossing welke? Het zal een vreugde zijn, er kennis van te nemen. J. L. men van meer dan één spelling Ter wille van de eenheid in het onder wijs wordt op deze punten de volgende gedragslijn aanbevolen: a. Voor Nederland: de woorden die in de lijst het teken V (M) hebben, kunnen als HIJ-woorden of als ZIJ-woorden be handeld worden, met uitzondering van de op blz 29 van de inleiding tot de woorden lijst vermelde woorden (deugd, drift, eer enz.), die uitsluitend ZIJ-woorden zijn. In gevallen waar de woordenlijst meer dan één-spelling toelaat, wordt de speling on derwezen waarvoor de lijst voorkeur uit drukt. Dit houdt niet in, dat het gelijk matig gebruik van de andere spelling als fout zou mogen worden aangerekend. b. Voor België: De woorden die in de lijst het teken V (M) hebben, worden als ZIJ-woorden behandeld. In gevallen waar de woordenlijst meer dan één spelling toe laat, wordt, de meest „vernederlandste" spelling onderwezen, met dien verstande, dat de andere spelling eveneens als juist wordt aanvaard. Het 18.661 ton metende Britse tankschip „Velletia" heeft Woensdagmorgen vroeg ongeveer twee mijlen ten Zuiden van het lichtschip South Goodwin een aanvaring "chad met het Deense schip „Robert Maersk". De aanvaring had plaats in een dichte mist. Beide schepen werden bescha digd. doch konden later op eigen kracht de reis voortzetten. De „Velletia" is op weg naar Pernis. Waterontzouting door middel van electrodialyse Het T.N.O.-onderzoek met betrekking tot het ontzouten van water door middel van electrodialyse zal binnenkort in interna tionaal verband op groter schaal worden voortgezet, aldus deelt ons de organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk on derzoek (T.N.O.) te Den Haag mee. Onder nemers van dit plan ziin Nederland. Enge land. Australië en Zuid-Afrika; ook de Verenigde Staten zullen waarschijnlijk deelnemen. Als belangstellend land doet Frankrijk mee. met verschillende andere landen zijn nog besprekingen gaande. Er is een bestuur gevormd, waarvan het voor zitterschap en het secretariaat worden waargenomen door dr. Hamaker en dr. Wegelin van het centraal technisch insti tuut T.N.O. te Den Haag. Volgens het internationale plan, waar mede in eerste aanleg gedurende twee jaar een bedrag van f200.000 per jaar is ge moeid, denkt men de hoeveelheid zee water, die per dag kan worden ontzout, te kunnen opvoeren tot het zevenvoudige van die, welke met de huidige proef-appara- tuur kan worden behandeld. Voor brak water is de capaciteit van de apparatuur aanmerkelijk groter dan voor zeewater. Het draaiorgel „De Arabier"" uit Gro ningen zal op 5 Juli in Amsterdam scheep gaan naar Engeland om gebruikt te wor den in Londen tijdens volksfeesten in de wijk Sho en tijdens het King-Lynn festi val. Het vertrek van dit draaiorgel is thans definitief geregeld. Het vervoer is vanuit Londen geregeld door de culturele attaché bij de Nederlandse ambassade te Londen, dr. Jane de Iongh. Met het orgel reizen mee naar Enge land de vergunninghouder, de heer Elder- man uit Groningen, de heer G. Perlee uit Amsterdam, de eigenaar, en de heer D. J. de Waard uit Groningen. Voor draaiorgel- muziek in Groningen zorgt, gedurende de afwezigheid van „De Arabier" het orgel „Drie pruiken". Het orgel „De Arabier" zal in zijn oorspronkelijke staat op tournée door Engeland gaan. ADVERTENTIE Loop niet door met die hoofdpijn! Wegens diefstal van twee spaarbank boekjes en het vals invullen en onderteke nen van machtigingsformulieren is door de Haagse rechtbank een jaar en zes maanden gevangenisstraf met aftrek geëist tegen de 31-jarige persfotograaf W. T. uit Den Haag. Verdachte had de spaarbankboekjes van zijn pensionhoudster en haar dochter be machtigd. Hij nam met behulp van vaise machtigingen nagenoeg het gehele tegoed 3700 op en verbraste dit geld gro tendeels met een zangeres. De uitspraak in deze zaak volgt op 5 Juli.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1955 | | pagina 5