Pastor-arbeider Symanofski
brengt evangelie achter machines
AREND REIJM
Verrassend betoog voor „Evangelie en Industrie"
Gezamenlijke huldiging van zes
Hoogoven- en Cemij-jubilarissen
Havenberichten
Visserij-varia
Grootscheepse verbouwing van
het Kennemer Theater
Kerkdiensten
Begin voor St. Caecilia-
uniformen is er
Totale capaciteit voor
1500 tot 1600 personen
Twee Urker kotters
in andere handen
Auto-, Motor- of Scooter
Rijles?
Feest in het Kennemer Theater met wereldkampioen op de planken
Nieuwbouw voor Gebr. Bos
Waterloo tegen WH
Kinderdiensten
Stormvogels morgen naar
Limburgia
ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1955
(Van een redacteur)
EEN WAT SCHRALE MAN in overhemd, omdat het zo warm was met
een levendig en expressief gezicht heeft gisteravond in een van de zaaltjes van
het Hervormd Jeugdgebouw af en toe voor een openbaring gezorgd, toen hij,
Pastor Symanofski, verhaalde uit zijn rijke ervaring als zendeling in het West-
Duitse arbeidersproletariaat. Zendeling in overall dan, want deze predikant
heeft sinds 1950 regelmatig aan de machine gestaan, heeft de problemen van
de arbeider tot de zijne gemaakt en heeft de spanningen leren kennen, die het
moderne industriële arbeidsproces in het individu oproept. Hij getuigde daarvan
in klare taal - vol humor vaak, doorspekt met kostelijke anecdotes en voort
durend sprekend in het besef, dat het woord Gods alleen dan de arbeider van
deze tijd kan aanspreken, als het buiten de dogma's en de kanselrhetoriek om
wordt gebezigd als een oprechte Christelijke levensfilosofie. Aansluitend op het
woord, dat deze avond uit het Evangelie van Mattheus ter inleiding werd ge
lezen „Gaat heen - tot alle heidenen" zei de pastor in onverbloemde taal, dat
hier een taak ligt voor het zendingswerk onder de industrie-arbeiders een
moeilijke en vaak ondankbare taak, maar tevens een taak, die sporen nalaat,
wanneer de toon de juiste is en niet alleen de Goddelijke maar ook en vooral
de menselijke inslag van de Christusfiguur wordt uitgedragen.
Na de positie van dit Evangelisatiewerk
in Duitsland te hebben omschreven er
werken daar verschillende instanties sa
men, njaar ook vaak over elkaar heen, zo
dat een bundeling in het Rijnland de enige
practische oplossing werd, wilde men el
kaar niet in de wielen rijden kwam hij
tot de praktijk van dit werk. Werk, dat
sinds kort aan een nuchter, weloverwo
gen programma is gebonden. Dat er van
uitgaat, hoe honderd jaar geleden het on
geluk is gebeurd, dat naast de kerk en té
gen de kerk in het socialisme opbloeide,
waarbij God en mens uit elkaar werden
getrokken. „Niemöller heeft gelijk gehad",
zei de Pastor: „Jezus was niet alleen de
zoon Gods, maar ook een waarachtig
mens". De kloof tussen menselijk socialis
me en Goddelijke religie is er nog altijd,
vooral in Duitsland, dat .tenslotte geen
doorbraak heeft gekend zoals Nederland
in de na-oorlogse jaren. Het zeer begrij
pelijke antwoord van het gros der fabrieks
arbeiders op de religie was: „Houden jul
lie je maar met God bezig, wij zullen ons
wel met de mens bemoeien. Jullie hebt
immers je hele leven niets anders te doen?"
ZO DENKEN millioenen er over het
is een wereldwijd probleem geworden
millioenen, die in hun leven en sterven
geen enkele band met God hebben of wen
sen. Luther heeft het indertijd al duide
lijk gemaakt, dat het in wezen natuurlijk
is, dat er zovelen buiten God om leven
het is eigenlijk een wonder, dat er nog
mensen zijn, die in een God geloven.
De heer Symanofski vertelde, hoe hij
zes jaar geleden van een werkgebied aan
de Oder naar West-Duitsland kwam. „Van
de koude, maar openhartige Oostenwind
naar de dikke mist van de Christelijke re
ligie in het Westen". Moest hij aan de
Oder, waar een woonwagen zijn basis en
zijn kerkgebouw was, ervaren hoe snel de
mens zich van God kan afwenden, maar
hoe er aan de andere kant bij een juiste
benadering ook mogelijkheden zijn hem
terug te leiden, in Rijnland ontmoette hij
alleen maar lege kerken.
Naast deze lege kerken verrezen echter
fabrieken met duizenden arbeiders en het
kostte om te beginnen al veel moeite zijn
mede-arbeiders diets te maken, dat het
hem niet ging om een politiek-Christelijke
partij, maar alleen maar om de léér.
Om het woord van Mattheus in de prak
tijk van het arbeidersleven te brengen,
ging hij inderdaad tot de „heidenen". Tot
de fabriek tot de lopende band en de
ovens, tot de mengmachines en de electri-
sche schakelaars. Daar vond deze man,
met zijn sterk gevoel voor humor en reali
teit een volmaakt negativisme tegenover
de godsdienst. Maar hij vond er wel waar
dering voor een concrete beantwoording
van de meest klemmende levensproblemen:
voor sexuele problemen, voor huwelijks-
narigheden en voor de problematiek van
de moderne loonstelsels, die de mens tot
een machine kunnen degraderen. En Pas
tor Symanofski kon geen Bijbelwoorden of
-dogma's als tegenweer gebruiken: hij
moest als vraagbaak uit de volheid van zijn
menselijk hart reageren op menselijke vra
gen.
Maar meestal ging hij in die eerste we
ken als een geslagen hond de fabriek uit.
Er gebeurden allerlei dingen. Een arbei
der, die als vluchteling uit het Oosten
naar het Rijnland was gekomen en daar in
een doorgangshuis was ondergebracht, zag
de kans een eigen huisje te zetten, maar
dan moesten er in overuren stenen voor ge
maakt worden in de cementfabriek. De ste-
ADVERTENTIE
rtTL5050i
Lanqe Nieuwstr 68 'jmuipw
VERHUUR ZONDER CHAUFFEUR
De R.K. harmonie „St. Caecilia", die bij
bijna elke belangrijke gebeurtenis in Vel-
sen-Noord acte de présence en op wie
nimmer een vergeefs beroep wordt gedaan
als het voor muzikale opluistering wordt
uitgenodigd, heeft met haar voornemen om
nu ook uniformkleding te gaan aanschaf
fen, een begin kunnen maken.
De twee voorafgaande Zaterdagen heeft
„St. Caecilia" een muzikale rondgang door
Velsen-Noord gemaakt om door middel
van een collecte een fonds te vormen.
Hoewel het totaal resultaat van twee da
gen met ruim f310 niet groot genoemd
mag worden, zijn de „Caecilianen" toch
wel tevreden. De actie zal worden voort
gezet. Vandaag, 24 September, worden de
bewoners van de woonwijken Watervliet
en de Meerweiden met een bezoek vereerd
door de St. Caecilia-ophaaldienst. Oud
ijzer, oud papier en lompen zijn welkom.
St. Caecilia heeft het voornemen deze „op
haaldienst" te laten werken tot het bedrag
van ongeveer f 9000 is bereikt om de
muzikanten allen in een gloednieuw uni
form (met pet) te kunnen steken.
HET PROBLEEM van de voortschrij
dende ontkerstening in de industriege
bieden heeft zich zowel bij de groepe
ringen, die uit de kerkgenootschappen
voortkomen als bij de Humanistisch
getinte organisaties een eerste plaats
op de urgentielijst verworven: de
IJmond is in dit opzicht zowel voor
Katholieke, Protestants Christelijke als
Socialistische organisaties, die zich op
sociaal-maatschappelijk gebied bewe
gen, een werkterrein geworden, waar
het arbeiders-apostolaat in al zijn scha
keringen dringend om de aandacht is
gaan vragen. Een dezer groeperingen
heeft zich onder de naam „Evangelie
en Industrie" verenigd en deze Stich
ting meende er goed aan te doen, een
„vreemde" stem te doen klinken over
dit moeilijke en complexe probleem.
Daartoe heeft zij gisteravond Pastor
Symanofski, werkzaam als „pastor
arbeiders in het West-Duitse Rijnland,
bereid gevonden voor een kleine groep
religieus-sociaal belangstellenden een
causerie te houden over zijn ervaringen
in Duitsland. De probleemstelling was
niet nieuw, de wijze echter waarop deze
predïkant-in-overall, die sinds 1950 re
gelmatig weken of maanden achtereen
in een cementfabriek werkte, zijn mis
sie onder zijn mede-arbeiders aanpakt,
heeft evenwel bijzonder boeiende as
pecten geopend en vaak tot buitenge
meen leerzame conclusies geleid. In bij
gaand verslag van deze avond willen
wij onzerzijds een bijdrage lieveren
voor het belangrijke werk - zowel bin
nen als buiten de kerken als belang
rijk erkend - dat ook in de IJmond ont
plooid wordt, zij het op bescheidener
schaal dan in West-Duitsland en Frank
rijk.
a»OXOCXXXX)COOCOCCOCOOCCOOCCCCCCCOD3XCCODCXXCCODCCaX>CX
nen zijn op Goede Vrijdag vervaardigd
door de mede-arbeiders èn door Symanofs
ki. De arbeiders zelf maakten zich daar
niet druk over. „Het is mij zo vaak opge
vallen, dat deze mensen zich in het ge
heel niet kunnen opwinden over zulk een
offer aan de medemens. Dat doen alleen
de vromen in de kerk".
MAAR INMIDDELS kon en mocht Pas
tor Symanofski niet wachten tot de men
sen bij hem kwamen hij moest tot hen
gaan en hen via een lange omweg probe
ren te vertellen, dat het woord Gods niet
alleen thuishoort op een kansel of op een
Zondag, maar dat de kerk ook te vinden
is in de fabriek.
De vorm van de „kerk", van het ge
bouw en van de eredienst is de arbeider
ten enenmale vreemd, want de industrie
rukte hem immers uit zijn normale levens
verband, wijzigde zijn levensrhythme. Niet
alleen in de fabriek zelf, maar ook achter
de Hollerith, op de kantoren. Seizoenen
zijn er niet meer, achter de ovens is het
altijd zeventig graden, het verschil tussen
nacht en dag is weggevallen, want de ploe
gendienst draait eeuwig door en in wezen
komt deze tredmolen slechts tot stilstand
in de vaeantie. Waar de fabrieksarbeider
dan ook heen leeft als een zijner weinige
doelen. En naar het loonzakje. Het rhythme
van de industrie heeft de mens overspoeld.
Hij loopt mank, want in zijn privéleven
speelt het rhythme van de natuur hem
parten, in de fabriek moet hij mee in de
cadans van de industrie, die geheel an
ders, geheel mens-vreemd ligt.
Als frappant voorbeeld noemde hij het
nu weer naderende oogstfeest. De arbeider
ziet daar allang niet meer de betekenis van,
zoals het evangelie van Lucas dit voor
stelt: voor hem is er niet de zegen van zon
en regen, maar slechts de hoegrootheid van
import en export, van handelsbalans en
productie. Teksten, tijdens de kerkelijke
viering van dit oogstfeest ontleend aan het
evangelie van Lucas zullen dan ook geen
enkel klankbord vinden. Zij zijn niet lan
ger reëel.
De Zondag evenmin. De ploegendienst
gaat door, ook des Zondags. En, zo vroeg
de Pastor zich af, waarom zou de dag des
Heren niet evengoed op een Vrijdag kun
nen vallen, of op een Dinsdag?
IN ZIJN WERKGEBIED heeft hij de za
ken rigoureus aangepakt en aangepast. Uit
gaande van het standpunt, dat een poging
gewaagd, moet worden, de waarde van de
mens te bewijzen en te handhaven, ook in
dit vaak vervloekte industriële rhythme,
zag hij er geen been in het Avondmaal en
het bal in één ruimte onder te brengen.
„Want de wereld is toch niet verdeeld in
een sacraal vakje en een profaan vakje?"
Een diepgaand probleem is het feit, dat
de arbeider alle interesse voor zijn werk
kwüt is geraakt en alleen nog maar belang
stelt in de guldens of Marken, die er hem
voor teruggegeven worden. De tijd is voor
hem verdeeld in uren en in ploegendien
sten en, zo vroeg de heer Symanofski zich
af, is het in de kerk in wezen ook niet zo
geworden? Bestaat voor de kerkse mens de
Zondag ook niet uit „ploegendiensten"?
Om met deze verouderde en bepaald niet
bij de mentaliteit van de industrie-arbei
der passende sleur te breken, houdt deze
predikant zijn bijeenkomsten met het jas
je uit, zonder altaar of toog en met een
overtuigd communist als bijbellezer. Die
tenslotte moét erkennen, dat het, zoals
het er staat, „prima" is.
Omdat het thema der Christelijke leer
niet gebonden is aan de vorm of het ge
bouw, maar slechts aan de mens. Zijn bij
eenkomsten vinden plaats in een arbei
derswoning, de gezamenlijke middagma
len zijn inleidingen tot vaak hooglopende
debatten over de kernpunten van het le
ven maar ook over de waarde van
loonstelsels. Er worden Wild West-films
gedraaid, die plotseling aanleiding blijken
te geven tot een diepe filosofie over leven
en dood: bij het ratelen van een machine
geweer weet hij zijn gehoor te dwingen tot
overdenking van de vraag, of de daarmee
gepaard gaande vernietiging van de mens
een normale zaak is.
HIJ GAAT nog verder. „Als het Chris
tendom dan onzin is, zoals jullie zeggen",
aldus Pastor Symanofski tot zijn mede
arbeiders, „helpen jullie me dan een beter
systeem te vinden. Helpen jullie me dan
in mijn preek van Zondag te vertellen hoe
het wél moet. Dat gebeurt dan ook
prompt en tenslotte doet hij de verheugen
de ervaring op, dat men wil proberen het
Christendom wel degelijk in de praktijk
van het leven te brengen alleen wist men
niet dat „dit ook Christendom is". Want de
arbeiders van de grote industrie blijken
dan wel degelijk te leven en te denken, en
plotseling te ervaren, dat het woord Gods
niet gebonden is aan een kerk of een kan
sel.
„Voor vele predikanten moet het ver
schrikkelijk zijn, dat alles niet voor de vol
le honderd percent dogmatisch gaat, dat
een kerkdienst voor mijn arbeiders vaak
in een debat uitloopt, maar aan de ande
re kant komt er géén gordijn tussen gods
dienst en gemeente, want ik probeer de
fundamentele Godsdienst over te bren
gen op het rhythme van de industrie en
op de leefwijze van haar werkers".
ER IS GISTERAVOND veel en hartelijk
gelachen om de vaak prachtige verhalen,
die de heer Symanofski uit zijn lange er
varing opdiepte, maar, zoals de heer W.
Bakker als voorzitter van deze bijeen
komst opmerkte: er is ook veel geleerd en
veel verbazing ontstaan. Uit de gedachten-
wisseling achteraf bleek trouwens wel,
dat dit gesprek uitermate gewaardeerd
werd in deze kring, die in wezen met het
zelfde probleem worstelt als Pastor Syma
nofski.
ADVERTENTIE
SINDS 1946 HET ADRES 1
Uitsluitend gediplomeerde Instructeurs
De nieuwste Leswagens en Motoren
Verkeerstheorie en Autotechniek GRATIS
Ons bijkantoor voor IJmuiden:
Santpoort, Hagelingerweg 134, Telefoon 8930
Dennestraat 12 - Telefoon 6200
In het stakende Parijs deden zich grote moeilijkheden voor. Daar de passagiers voor
Trans-Atlantische lijnen niet met de trein konden gaan, moesten zij wachten op
gecharterde bussen om hen naar de havens te brengen. Bagage en passagiers
voor een van de reisbureaux.
De directie van het Kennemer Theater
te Beverwijk heeft ons het een en ander
meegedeeld over de plannen tot verbouw,
modernisering en uitbreiding van haar
theater. Inmiddels is de bioscoopzaal zo
goed als gereed gekomen en men is al met
de toneelzaal begonnen. Als eind October
de vernieuwing zal worden gevierd, zal
Beverwijk kunnen bogen op een zalencom
plex, dat zijn weerga in de omgeving niet
heeft.
Men zal dan in staat zijn 1500 a 1600 per
sonen tegelijk te ontvangen. In het ver
nieuwde theater valt reeds direct op, dat de
kassa van plaats is veranderd. Deze komt
nu aan de rechterzijde, langs het woonhuis
van de directeur. In de hal wordt een twee
de kassa geplaatst, speciaal bestemd om
de telefonisch besproken kaarten af te ha
len. Tussen de buiten- en de binnen-kassa,
komt een kiosk-verkoopruimte. Moest het
publiek tot nu toe via een trapje naar de
bioscoopzaal, dit is nu naar de hal ver
plaatst, waar een breed platform de toe
gang tot de zaal vormt. De bioscoopzaal
zelf heeft een ware metamorphose onder
gaan. Door de verbouwing van zaal en bai-
con is het aantal plaatsen van 380 tot 450
opgevoerd. Ook het toneel is niet aan de
vernieuwing ontkomen. Het werd zowel
vergroot als verdiept, terwijl een nieuw
goudkleurig doek een smaakvol contrast
vormt met de rode bekleding van de zit
plaatsen.
Een monumentaal trappenhuis, dat de
bochtige trap naar het balcon vervangt,
geeft eveneens toegang tot het nieuw te
bouwen balcon voor de toneelzaal. De grote
foyer wordt gewijzigd, in dier voege, dat
HET HOOGOVENS-DEVIES „Allen Samen" kwam weer eens duidelijk tot uiting
bij-de gezamenlijke huldiging van een aantal zilveren jubilarissen van Hoogovens
en CEMIJ in het Kennemer Theater te Beverwijk. Medewerkers van beide fabrieken,
van jongste bediende tot bedrijfsdirecteur, familieleden van de jubilarissen en
genodigden brachten staande een ovatie, toen degenen om wie alles die avond
draaide, J. van Dijk, M. van Eist, E. Folkerts, P. Hartog, H. G. J. Witlox en J. van
Zijl, vergezeld van hun echtgenoten het erepodium betraden.
Ir. F. W. E. Spies, bedrijfsdirecteur, sprak namens het bedrijf de jubilarissen ge
zamenlijk toe. „Ons werkzame leven is maar kort, en daarom zo waardevol", zo
zeide hij, terugdenkende aan de periode van 25 jaren. De jubilarissen staan op
verschillende plaatsen in de fabrieken, en het grote aantal aanwezigen op deze
avond is een bewijs, dat de verhoudingen, welke zij daar hebben, goed zijn. Een
fabriek is alleen gezond, zo meende de heer Spies, als hij door aller schouders wordt
gedragen, en daarom is ieders plaats belangrijk omdat het bedrijf een pyramide is,
die alleen kan blijven staan als de basis hecht is.
Spreker bracht de jubilarissen dank voor
hun jarenlange trouwe plichtsbetrachting,
en betrok vervolgens een voorbeeld, dat
door de andere» sprekers zou worden ge
volgd met een hartelijk woord ook de
vrouwen van de jubilarissen in de hulde.
Ook zij hielpen mede aan de groei van een
bedrijf, dat eens 280 en thans bijna 10.000
arbeiders telt.
Vervolgens werden de jubilarissen ieder
afzonderlijk toegesproken, en werd hun, na
elke rede, het vererend getuigschrift en
het gedenkbord der maatschappij uitge
reikt. Zo hoorde de jubilaris Van Dijk zich
toespreken door de heer H. P. de Goede,
die hem een man noemde, die niet aan de
weg timmert, maar op rustige, betrouw
bare wijze zijn plicht doet.
De heer J. M. van Koeveringe sprak daar
na tot de jubilaris Van Eist. In de eerste
plaats richtte spreker zich tot jubilarissen
van de staalfabriek dus ook tot de heren
Van Dijk en van Zijl met een hartelijke
gelukwens van de bedrijfsleider der staal
fabriek ir. P. W. A. Lanzing, die zich mo
menteel buitenslands bevindt.
De heer Van Koeveringe sprak zijn waar
dering uit voor de wijze, waarop de jubi
laris in alle functies zijn plicht heeft ge
daan. „Wij hebben waardering voor het
hoe, en niet voor het wat" zo zeide hij,
aangevende, dat niet de functie de meer
of mindere mate van waardering bepaalt,
maar de manier, waarop de man zijn plicht
doet. De jubilaris heeft dit gedaan op een
wijze, die respect afdwingt.
De heer W. Grégouir vertegenwoordigde
de Cemij op deze avond met een hartelijk
woord tot de jubilaris Folkerts, baas van de
pakkerij, die geroemd werd om zijn gevoel
voor teamspirit, en die zijn ploeg tot een
van de beste heeft weten op te voeren. Hij
is een bescheiden mens en een rustig wer
ker, die bij allen goed staat aangeschreven.
De jubilaris Hartog hoort thuis op een der
diesel locs bij de afdeling vervoer en trans
portwezen, en hij werd toegesproken door
de chef van deze afdeling, de heef J. J.
Verswij veren, die hem in de eerste plaats
complimenteerde namens de heer W.
Wiersma, hoofd van het transportwezen.
De jubilaris Witlox heeft zijn jaren eer
lijk verdeeld tussen MEKOG en Hoog
ovens, en in beide gevallen als analyst. Als
een goede analyst, en daarom werd hij in
'47 uitverkoren om hoofdanalyst te wor
den. Dit vertelde de heer W. Visser, die
tevens des jubilaris' gaven als leraar voor
de jongeren roemde.
Na een pauze, waarin een kopje koffie
de gasten opwekte, volgde er in het tweede
deel van de avond een vlot variété
programma, waarin de wereldkampioen
goochelaar Fred Kaps, de beroemde Larry-
sons, Coos Speenhof, Betty Ciséro en de
Martelly's onder muzikale begeleiding van
Jan Burgers de gasten bezig hielden.
De avond werd besloten met een gezellig
samenzijn, waarbij de tonen van het Hoog
oven-trio Amse de aanwezigen ten dans
noodde.
De gebroeders P R. Bos hopen binnen
kort elk met een nieuwe kotter in de vaart
te komen. Deze nieuwbouw geschiedt ter
vervanging van twee bestaande "kotters, die
inmiddels in andere handen zijn overge
gaan. De aan schipper P. Bos toebehorende
motorkotter Vertrouwen UK243 is verkocht
aan de gebr. G. T. de Boer, die het vaar
tuig onder de naam Deus Gubernator UK
24 in de vaart hebben gebracht. De Pieter
UK244, die het eigendom was van schipper
R. Bos, is overgegaan aan schipper P.
Zwaan te Urk. Dit schip is inmiddels aan
de visserij gaan deelnemen onder de naam
Maartje UK222.
Het wedstrijdprogramma voor Waterloo
luidt: V.V.H.Waterloo 14 uur; Waterloo 2
V.V.B. 4 10 uur; Velsen 5Waterloo 4
12 uur; Stormvogels bWaterloo a 15 uur
Zaterdag.
Waterloo komt tegen V.V.H. uit met W.
Kok; J. J. Schelvis en S. Zwart; J. van
Sikkelerus, J. Schaap en L. N. Schaap; A.
F. Broek, N.N., G. Post, J. de Boer en H.
v. d. Meulen.
het buffet naar de zijkant wordt verplaatst
en als bar dienst zal doen, terwijl voor het
bedienend personeel een apart buffet zal
komen.
Toneelzaal wordt gemoderniseerd
De toneelzaal ondergaat wel de meest
drastische verbouwing. Het koepelvormige
plafond wordt afgebroken en rechtgetrok
ken, terwijl men ter vergroting van de zaal
een balcon aan het bouwen is, dat de capa
citeit van de zaal van 390 op 540 plaatsen
zal brengen, waarmee tegemoet wordt ge
komen aan een in Kennemerland sinds lang
gevoeld gebrek aan ruimte.
Het toneel zal, doordat de toneel-attri
buten (oorspronkelijk werden ze achter de
coulissen opgeborgen), verhuizen naar een
uitbouwinkje, één a anderhalve meter die
per worden terwijl een volgend winstpunt
de verbreding en verhoging van het voor
doek zal zijn. Een verdere verbetering
denkt de directie van het Kennemer Thea
ter in te voeren, door achter de bestaande
en dus vernieuwde foyer een zaal te bou
wen, die 100 a 150 personen zal kunnen
herbergen. Men is van de gedachte uitge
gaan, dat Beverwijk gebrek heeft aan een
intiem ingerichte ruimte. Deze zaal zal in
moderne stijl worden uitgevoerd, er komt
een klein toneel en een bar, terwijl in het
midden langs de wand een open haard ge
projecteerd is. Zij zal behalve als vergader
zaal, gebruikt worden voor feestavonden.
Maar tevens ligt het in de bedoeling, om
dit zaaltje een permanent karakter te ge
ven, waar uitgaand Beverwijk een gezellig
onderkomen zal vinden.
Dat de verlichting ook de nodige verande
ring heeft en zal ondergaan zal duidelijk
zijn; hiervan kan men zich in de bioscoop
zaal overtuigen.
Het architectenbureau Bleeker Wytzes,
dat dit omvangrijke project heeft ontwor
pen en in verschillende fazen doet uit
voeren, zodat een minimale onderbreking
van de filmvoorstellingen en de toneeluit
voering mogelijk werden, hoopt de hele
verbouwing (behalve dan de nieuwe zaal)
tegen begin November gereed te hebben.
De elf van Vitesse '22
Voor de uitwedstrijd tegen het Alkmaar-
se RKAFC komt Vitesse '22 uit Castricum
Zondag met het volgende elftal in het veld.
Doel: B. van Veen; achter: N. Lute en P.
Beentjes; midden: A. Groot, J. Borst en F.
Res; voor: H. Zonneveld, H. Borst, A. v. d.
Valk, H. Eickhoff en P. Duyn.
De volgende schepen kwamen Vrijdag
binnen: Jupiter van Rotterdam. Abbekerk
van Bremen. Goote van Rotterdam. Surthe
van Hull. Langlee Clyde van Antwerpen.
Dieter Waltraud van Rotterdam. Den Helder
van Rotterdam. Eemstroom v. Grangemouth.
Brinda van Kopenhagen. Visten van Gent.
Kattegat van Helsinki. Hampshire Coast van
Rochester, Alfera Rede van Antwerpen.
Eemsborg van Londen. Amstelborg van
Londen. Heelsum van Le Havre. Manx van
Gravesund. Thorwel van Le Havre. Tempo
van Haugesund. Flamingo van Santarne,
Rien Teekman van Fowey. Betty van Parr.
Enggano van Marseille. Alcetas van Ham
burg. Tyro van Swansea. Koh I Noor van
Zweden. Hast IV van Köping. Theseus van
Rotterdam. Penelope van Finland.
Vertrokken zijn: Poseidon naar Lagnana.
Morbiham naar Rouen. Ton S naar Rotter
dam. Mangan naar Gothenburg. Pregel naar
Kopenhagen. Geert Bodewijs naar Rotter
dam. Cottica naar West-Indië. Alfera Rede
naar Bremen. Jenjo naar Noordzee. Grave-
münde naar Rotterdam. Ring naar Londen.
Oranjefontein naar Kaapstad. Hydra n: ar
Bremen. E. H. Fischer naar Blyth. Manto
naar Bordeaux. Nero naar Rotterdam. Goote
naar Manchester. Oceaan naar Rotterdam.
Frieda naar Hamina. Sporota naar Antwer
pen. Spaarnestroom naar Fowey. Martini
naar Skutskar.
Prüzen van Vrijdag. Heilbot 2,802,70;
gr. tong 4,00—3,65; grm. tong 3,403,10; kim.
tong 3,102,65; kl. tong I 3,202,95; kl. tong
II 2,85—2,54; tarbot I 3,20—2,30, per kg. Tar
bot II 10098; tarbot IV 4232; gr. schol 58;
grm. schol 6652; kim. schol 62—52; kl. schol
5537; kl. schol II 368; schar 2612; v.
haring 1512; makreel 2113; gr. schelvis
3322; grm. schelvis 3124; kim. schelvis
2924; kl. schelvis I 2520; kl. schelvis II
2216; wijting 21—8; gr. gul 4230; midd.
gul 32—25; kl. gul 20—14; kl. haai 19—17; kl.
kool vis zw. 28; kl. kool vis wit 40, per 50 kg.
Gr. kabeljauw 204120; gr. koolvis zw. 84;
gr. koolvis wit 84, per 125 kg.
Aanvoer van Vrijdag. 540 kisten tong en,
tarbot, 1 kist heilbot, 1000 kisten schol, 75
kisten schar, 1545 kisten haring, 700 kisten
makreel, 745 kisten schelvis, 135 kisten wij
ting, 120 kisten kabeljauw en gul, 5 kisten
leng, 14 kisten koolvis, 20 kisten diversen.
Totaal 4900 kisten.
Besommingen van Vrijdag. 1 trawler
met f22.640; HD 79 f12.820; IJM 14 f8210;
KW 126 f4690; KW 133 f4540; KW 17 f4980;
TX 33 f2820: KW 92 f1550; KW 30 f1760;
SCH 126 f280.
Visafslag op Urk. Donderdag werd door
76 vaartuigen op Urk aangevoerd: 4588 pond
kuilpaling, prijs f0.9O—f 1.07; 398 pond lijn-
aal, prijs f 0,99—f 1,08; 1550 pond snoekbaars,
prijs f 0,61f0,70; 220 pond rode baars, prijs
f0,55f 0,62; 991 pond voorn, prijs f0,04 per
pond en 740 bak nest, prijs f2,40f2,80 per
bak van 37'/a kg.
Zondag 25 September
IJMUIDEN:
Ned. Ilerv. Kerk, Kanaalstraat, 10 uur:
ds. D. C. van Wijngaarden, 18.45 uur: ds.
W. Schouten, Vlaardingen, jeugddienst.
Gebouw Chr. Belangen, 10 uur: Th. Mooy.
Geref. Kerk, Ichthuskerk, 8.45 en 15 uur:
ds. W. Diepersloot, 10.45 en 17 uur: ds. J.
van Leeuwen.
Geref. Kerk (Art. 31 K.O.), 8.30 en 4.30
uur: ds. J. J. Arnold.
Chr. Geref. Kerk, 10 en 17 uur: ds. J. P.
Geels van Haarlem.
Gemeente Gods, 10 uur: Cultureel Ge
bouw, bijeenkomst.
Doopsgezinde Gem., Helmstraat, 10.30
uur: ds. Goudsbloem van Wieringen.
Leger des Heils, 10 uur: Heiligingsdienst;
15.30 uur: Zanguitvoering Velserbeek; 19
uur: Openluchtsamenkomst Kennemer-
laan; 20 uur: Verlossingssamenkomst o.l.
v. majoor De Bree.
Oud-Katliolieke Kerk, 8 uur: Vroegmis;
10 uur: Hoogmis; 19 uur: Vespers. Dins
dag en Donderdag: Heilige dienst.
Baptiste Gemeente, IJmuiden, Cultureel
Gebouw, Plein Moerbergplantsoen, 10
uur: ds. J. W. Weenink.
IJMUIDEN-OOST:
Ned. Herv. Kerk, Goede Herderkerk, 10
uur: ds. J. H. W. Dickhout, 19 uur: ds.
S. de Roest, Opendeurdienst.
Geref. Kerk, Bethelkerk, 10 en 17 uur:
ds. J. A. Tiemens.
Verv. v. Vrijz. Herv., Abelenstraat 1,
10.30 uur: mevrouw ds. T. C. Scholten
van Itterson, Rotterdam.
Evangelisatievereniging „Elon", Kapel
Vareniusstraat, 10 uur: J. J. van Cappe-
leveen, Bennekom; 19.30 uur: dezelfde.
Woensdag 19.45 uur: J. Kleijn Haneveld,
Bodegraven.
DRIEHUIS:
Evang. Luth. Gemeente, koffiekamer
Westerveld, 10.15 uur: ds. Scharten, Rot
terdam.
Doopsgezinde Gem., 19.30 uur: ds. W.
Veen (H. A.).
VELSEN:
Ned. Herv. Kerk, Engelmunduskerk, 10
uur: ds. L. Brink. Wijkgebouw Toren
straat, 10.15 uur: Jeugdkapel W. Doe-
vendans.
VELSEN-NOORD:
Ned. Herv. Kerk, 10 uur: ds. H. P. Huis
man (H. Doop); 19 uur: ds. L. Brink.
Geref. Kerk, 9.30 en 17 uur: ds. Meyer,
Beverwijk.
Vrije Evang. „Emanuël", gem. ontsp.-
lokaal, Van Diepenstraat, 10 uur: de heer
C. Pasman, Haarlem. Donderdag 29 Sept.
20 uur: dienst.
BEVERWIJK:
Ned. Herv. Gemeente, Grote Kerk, 10
uur: ds. F. C. Willekes; 19 uur: ds. W.
Oorthuys. Irenekapel, 10 uur: ds. S. de
Roest van IJmuiden. Populierenlaan, 10
uur: ds. W. Oorthuys. Jeugdkapel Groe-
nelaan, 10 uur: mevr. Olivierse.
Geref. Kerk, Moensplein, 10 en 17 uur:
ds. C. Meyer.
Vrijz. Herv. Kerk, Prinsesselaan, 10 uur:
ds. J. F. Kruyt van 's-Gravenhage.
Maranatha, 9.30 uur: bidstond, 10 uur: J.
Damnuller, Alkmaar, 11.45 uur: Zondags
school.
Leger des Heils, Jan Alsweg 32, 10 uur:
Heiligingssamenkomst; 12 uur: Zondags
school; 20 uur: Verlossingssamenkomst.
De samenkomsten staan o.l.v. kapt.ne J.
C. Steyger.
WIJK AAN ZEE:
Ned. Herv. Kerk, Julianaplein, 10 uur:
ds. J. O. Norel.
HEEMSKERK:
Ned. Herv. Kerk, 10 uur: ds. B. J. Naes-
sens.
CASTRICUM:
Ned. Herv. Gem., 10.30 uur: ds. L. Can-
negieter. Tijdens deze dienst zal ds. Can-
negieter als predikant afscheid van de
gemeente nemen.
Geref. Kerk, 10 en 17 uur: ds. A. A.
Leenhouts.
Ned. Herv. Evang. Ver., 9 uur: ds. Dik
hout, van IJmuiden.
Provinciaal Ziekenhuis Duinenbosch,
14.30 uur: ds. Ttersteege, van Santpoort.
SANTPOORT:
Ned. Herv. Kerk, dorpskerk, 10.30 uur:
ds. J. H. Klein Wassink; 19 uur: ds. IJ.
Alkema, Amsterdam.
De Toorts, 9 uur: ds. mr. G. A. Alma,
Amsterdam-West.
Geref. Kerk, 9.30 en 5 uur: dr. M. J. W.
C. de Kluis.
Geref. Kerk (Art. 31 K.O.) ,al-foaisa5,;,L,
Chr. Ger. Kerk (Ned. Herv. Kapel), j.5.30
uur: ds. J. C. Maris.
IJMUIDEN-WEST:
Geref. Evang. Zondagsschool, Gr. v. Prin-
stererschool, 10.30 en 11.30 uur.
Herv. Zondagsschool, Creutzbergschool,
10 uur.
Leger des Heils Zondagsschool, Gebouw
Edisonstraat, 12.15 uur.
Herv. Zondagsschool, Insingerschool, 10
uur.
Geref. Evang. Zondagsschool, Ichthus-
burcht, 11 uur.
Herv. Zondagsschool, Comitéschool, 10
uur.
IJMUIDEN-OOST:
Kinderkerk „IJmuiden-Oost", Emma-
school, 10 uur.
Herv. Zondagsschool, Julianaschool, 10
uur.
Geref. Zondagsschool, Lariksburcht, 11.30
uur.
Geref. Evang. Zondagsschool, 10.30 uur:
Noodwinkel voorheen Bisschof aan de
Oosterduinweg.
Kinderkerk „IJmuiden-Oost", T^eo
Thijssenschool, 10 uur.
DRIEHUIS VELSEN-DORP:
Herv. Zondagsschool, te Driehuis, Kof
fiekamer Westerveld t/m 8 jaar 10.15
uur; 9 jaar en ouder 11.45 uur.
Hervormde Zondagsschool te Velsen-
dorp, Wijkgebouw, Torenstraat 11.45
uur.
VELSEN-NOORD:
Herv. Zondagsschool, 5 t/m 8 jaar kleu
terschool aan de Banjaertstraat 12 uur
en van 8 t/m 13 jaar in de C.V.O.-school
aan de Langeveldstraat 12 uur.
Het wedstrijdprogramma voor Zondag
luidt:
Limburgia 1Stormvogels I.
Stormvogels 2Volewijckers 2. Aanvang
12.30 uur. Terrein Schoonenberg.
A.F.C. 4Stormvogels 3. Aanv. 12 uuur.
A.D.O. '20 2Stormvogels 4. Aanvang
12 uur. Tterrein Maarten van Heemskerk
straat te Heemskerk.
Onze Gezellen 2Stormvogels 5. Aan
vang 12 uur. Terrein Vergierdeweg H'lem.
Stormvogels 1 komt uit met: N. A. de
Graaf; Fr. Venus, C. Post; B. Freriks, H. J.
Snoeks, J. Tol; J. Luppens, A. de Boer, G.
v. d. Meer, J. P. Snoeks, J. H. Janssen..
Reserves: J. Venus, J. Veldman, C. Stelling.