ANONIEM VOETVOLK VAN DE FILM als nagerecht Struikrozen in de tuin Twee premières door Ballet van de Nederlandse Opera Kleed de groenten eens anders aan Muzikanten, die geruisloos spelen EEN SJAALTJE ONZE TUIN- EN KAMERPLANTEN Elizabeth Leerlingenuitvoering op snaarinstrumenten DIT MAKEN WE ZELF tintgevende haa rwassi ng Burgerlijke Stand van Haarlem ELIZABETH ADVISEERT „Weten en werken" her dacht overleden secretaris Dat leuke vlotte kapsel MOLENDIJK voor u VRIJDAG 4 NOVEMBER 1955 oor de*~D rouw Gedroogde vruchten Het anonieme voetvolk van de film worden ze wel genoemd, de figuranten die iedere dag voor het trotse gebouw van het Nationale Centrum van de Cinema aan de Champs-Elysées tezamen troepen. Een menigte van een paar honderd mensen is op de Champs-Elysées natuurlijk niet zo'n héél bijzonder schouwspel. Maar deze trekt altijd toch wel wat aandacht. Het is voor het oog dan ook wel een schilderachtig conglomeraat, die keurige heertjes in piekfijne conbertcostuums, de clochards in lompen, de politie agenten in uniformen, de jonge meisjes die de ambitie nog 's een carrière a la Martine Carol of Lollo te maken van de geverfde snuitjes staat te lezen, de taxichauffeurs zonder werk en meestal van hoge Russische komaf en die opera-zangers die al evenzeer betere dagen hebben gekend. Ze staan hiel allemaal te wachten op een regisseur die een film op stapel zet en die hun diensten misschien zou kunnen gebruiken. Soms duurt dat wachten verscheidene weken. De carrière van een figurant kent meestal minder ups dan downs en vereist een bodemloos reservoir vol geduld. persoonlijk pleegt uit te kiezen voor een nieuwe film, de sollicitanten dan in een speciale zaal in rijen laat aantreden. Met een assistent stelt hij zich vervol gens verdekt op achter een deur om daar, onopgemerkt, zijn keuze te kunnen bepalen. Wanneer dat is gebeurd, dan komt de assistent te voorschijn om de uitverkorenen te engageren, zonder dat Charley getuige hoeft te zijn van de teleurstelling van de rest. Maar dat is als gezegd, de uitzondering die de regel bevestigd. En die regel is dat de figurant in de keiharde wereld van de film industrie wel voortdurend ondervinden moet dat hij alleen maar figurant is en tot de verschoppelingen wordt gerekend. Parijs, October 1955. ève Waar deze mensen vandaan komen? Zo ongeveer uit alle hoeken van de maatschappij en uit alle lagen van de bevolking. Het zijn voor 't overgrote merendeel mensen die twaalf ambach ten hebben uitgeoefend en nu hier aan hun dertiende ongeluk trachten te ont komen, aangelokt door de illusie dat in de filmwereld nog altijd gemakkelijk goud te verdienen zou zijn. Wat meestal bitter tegenvalt. Overigens zijn ook alle figuranten weer niet gelijk. Er zijn de gewone arme sloebers die met hun afgedragen kleren en afgetrapte schoenen maar 's langs komen om te zien of monsieur Sacha Guitry die zo van duizendkoppige massa's in zijn film houdt, hen toevallig niet nodig kan hebben. Eén dag lid van zo'n massa wezen brengt hem dan zeven en een halve gulden op. Een massa be staat bij de film uit minstens honderd koppen. Onder dat aantal heeft men met niet meer dan een menigte te maken de welke met een tientje per hoofd wordt betaald. Maar als je het alleen maar van de menigten en van de massa's moet hebben, dan breng je 't natuurlijk niet zo heel ver in de figurantenloopbaan en de meesten heb ben zich dan ook gespecialiseerd. De film is sinds lang al in de eerste plaats een industrie geworden en alles is hier dan ook tot in de puntjes, en zelfs de komma's, geregeld en de tarieven zijn tot voor 't geringste postje in overleg met de vakverenigingen tot in de cen times vastgesteld. Die specialisatie is bovendien in het belang van beide par tijen, van werkgevers en werknemers. Het bespaart een regisseur veel moeite wanneer hij weet dat hij voor een Pa- rijse politie agent uit het jaar 1920 bij monsieur A terecht kan, en dat hij voor een Engelse butler altijd bij Mr. B. aan mag kloppen. Vooral wanneer ze dan ook nog hun eigen uitrusting leve ren waarvoor ze natuurlijk ook weer een extra toelage toucheren. Terwijl iemand ronder enige specialiteit en zonder eigen uitrusting op zijn allerbest niet meer Ban twee tientjes per dag verdient, krijgt een dame die een eigen en niet al te zichtbaar-versleten cocktailjurk mee brengt bijna het dubbele bedrag. Een figuranten-heer-in-smoking haalt een nog wat hoger daggeld en als hij dan ook nog over een knappe hoge hoed, witte handschoenen of een redingote be schikt, dan kan hij een weer veel royaler honorarium bedingen. De filmmaat schappij hoeft die kledingstukken dan immers niet zelf op te scharrelen en of speciaal te laten maken. Ook de verschillende soorten van die figuranten zijn trouwens nauwkeurig in salarislijsten vastgelegd. Een figurant die een paar woorden moet spreken wordt ingedeeld bij de „intelligente fi guratie" en die promotie levert hem direct weer een aanzienlijke vermeer dering van inkomsten op. Voor één vol zin toucheert hij vijf en twintig gulden. Maar dan moet die zin ook wel uit min stens tien woorden bestaan. Een enkele uitroep of de paar woorden die 't ser veren van een kopje koffie aan een acteur begeleiden, worden met niet meer dan een tientje gehonoreerd. Naast de vele mislukte acteurs telt het figurantengilde allerhande andere be roepen: mensen die op de film, om zo te zeggen, hun gewone en dagelijkse rol vervullen. Politie-agenten die gepen- sionneerd zijn maar die je dat nog zo niet aan kan zien. Kamerdienaren, taxi chauffeurs, kellners, studenten. Een bevoorrechte positie bekleden onder hen de musici die nooit aan de slag hebben kunnen komen ofwel van slag af zijn geraakt. Vaak komt 't voor dat in een film een orkest of 'n strijkje op moet treden. Daarvoor worden dan mensen gebruikt die tenminste weten hoe ze een instrument vast hebben te houden. Ze hoeven daarbij geen noot te spelen, want de muziek is tevoren al lang opgenomen. Voor zo'n geruisloze muziekfunctie wordt, per man, wel vijf tig gulden per dag uitgetrokken, een topsalaris dat zelfs een pseudo-generaal in vol ornaat hier nooit zal halen. Nóg belangrijker voor een figurant dan enig begrip voor de rol die hij op het doek vervullen moet en het bezit der bijpassende kleren is dat hij over een gelooide huid beschikt. De naaste medewerker van een filmregisseur die belast is met het engageren van het anonieme voetvolk, behoort doorgaans niet tot het sentimentele mensenslag en wannéér die figurant er al eens in slaagt een studio te betreden, dan fungeert hij daar meestal als dè uitgezochte kop van Jut. Als er iets mis gaat bij de opname, dat is het bijna altijd, hoe dan ook, wel juist zijn fout. Het is, trots de roman tische buitenkant, géén opwekkend baantje. Alleen Charley Chaplin, die zijn loop baan zélf als figurant begonnen is, moet, naar men zegt, een uitzondering op deze regel maken. Het verhaal wil dat Charley die al zijn medewerkers steeds Als u eens een dag niet weet wat u als toetje op tafel zult zetten vergast u dan uw gezin eens op iets met ge droogde vruchten. Met deze gedroogde zuidvruchten kunt u allerlei heerlijke gerechten bereiden en u hebt het voor deel dat er aan de vruchten niets is schoon te maken. Het enige waar u aan te denken hebt is, dat de vruchten een nacht geweekt moeten worden. Wilt u de vruchten ook liever niet koken dan moeten ze 2 nachter weken. Het vocht wordt dan wel bijgebonden met wat aardappelmeel terwijl er voor de smaak wat citroensap doorgedaaan wordt. Schoteltje van havermout en gedroog de vruchten. Een halve 1. water, 80 gr. havermout, 100 a 150 gr. gedroogde vruchten, suiker naar smaak en wat kaneel en suiker door elkaar. Week de vruchten een nacht in water en kook ze in dit weekwater de volgende dag gaar. In dit schoteltje doen appeltjes het heel goed. Kook van de havermout in het water een stevige pap en maak deze evenals de appeltjes op smaak af met suiker. Leg nu de appeltje en de pap laag om laag in een omgespoelde schotel en zorg dat de bovenste laag uit pap bestaat. Strooi hierover een dun laagje kaneel en suiker en leg bovenop een paar klontjes margarine. Laat er in de oven een bruin korstje op komen. Abricozenmoespudding saus. met vanille- Een aardig mutsje van wol, ingeregen op stroken die steeds smaller worden naar het middelpunt toe. Uit dit middel punt ontspringt een lang-afhangende flos. Het voorlichtingsbureau van de Voe dingsraad meldt: Wist u, dat er voor het op smaak bren gen van wintergroenten behalve het be kende melksausje nog zoveel andere mogelijkheden openstaan? Door de melksaus wordt de groente- smaak wat verzacht; gebruikt u spece rijen en kruiden dan ontstaat een pittiger gerecht. Het hangt van uw smaak af waaraan u de voorkeur geeft. In beide gevallen doet u ér echter goed aan de groenten niet te lang te koken en ze vooral niet te vroeg op te zetten. Kooktijden Gemiddeld voor groen-, witte- en savoye- kool. spruitjes 20 a 30 minuten i-ode kool, boerenkool, zuurkool 30 a 40 minuten winterwortelen, koolraap 20 5 30 minuten prei 15 a 20 minuten bieten 50 a 60 minuten schorseneren 20 a 30 minuten lof 15 a 20 minuten Voor 4 personen is 1 kg. stevige groente (kool, wortelen, bieten enz.) een goede portie, voor sterker slinkende groente (lof, prei, andijvie enz.) VA a 2 kg. Wordt de groente rauw gegeten, rekent u dan tenminste 100 gr. per persoon. Savoyekool met tomatensaus. 1 kg. savoyekool, zout, een uitje, on geveer 2 eetlepels tomatenpuree, bloem boter of margarine of vet. De kool schoonmaken, schaven of snij den en wassen. Ongeveer drie kwartier voor de maal- tjjd de kool opzetten met een paar cm. water en een weinig zout. De groente vlug aan de kook brengen, omschudden en gaar koken in de gesloten pan in 20 a 30 minuten. De kool afgieten. Van het kooknat de saus maken. Hier toe de ui schoonmaken, snijden en in hete boter, margarine of vet zachtjes bakken, zonder te laten kleuren. De to matenpuree en daarna onder roeren het groentenat toevoegen. De vloeistof aan de kook brengen en binden met bloem, die met wat water tot een dun papje is aangemengd. De saus enkele minuten laten doorkoken en de kool erdoor mengen. Prei met beschuitkruim. lYi a 2 kg. prei, 2 beschuiten, 2 eet lepels boter of margarine, zout, azijn of citroensap. De prei schoonmaken (daarbij alleen de worteltjes en de stugge donkergroene delen wegsnijden) en in stukken snijden. Wanneer de prei ongelijk van dikte is, de dikke exemplaren in de lengte door snijden. De groente zeer goed wassen. Ongeveer een half uur voor de maaltijd de prei opzetten met weinig water en zout. De groente vlug aan de kook bren gen, omschudden en zachtjes gaar koken in de gesloten pan in 15 a 20 minuten. De prei afgieten. Het gerecht op smaak afmaken met boter of margarine en een weinig azijn of citroensap. De beschuiten fijn drukken. De prei in een schaal over doen laag om laag met het beschuit- kruim. Koolraap. 1 kg. koolraao, een klein bouillonblokje, een laurierblad, een uitje, boter of mar garine. maizena. De koolraap schoonmaken, in blokjes snijden en deze wassen, de ui schoonma ken en klein snijden. Ongeveer drie kwar tier voor de maalt'id een paar cm. water met een half bouillonblokje aan de kook brengen met de ui en een laurierblad. De koolraao toevoegen en vlug aan de kook brengen. De groente omschudden en zachties gaar koken in de gesloten pan in 20 a 30 minuten. Het kooknat binden met aangemengde maizena en de groente afmaken met boter of margarine. Het laurierblad verwijderen. Een halve 1. abricozenmoes van ge droogde abricozen, 7 blaadjes gelatine, suiker, citroensap, 3 dl. melk, 12 gr. custard, 20 gr. suiker, vanillestokje of vanillesuiker. Maak het abricozenmoes op smaak af met suiker en citroensap. Week de gela tine in koud water en los ze daarna op in een weinig heet water. Voeg de op geloste gelatine aan het moes toe en wacht tot de massa drillig begint te wor den. Doe ze daarna over in een met water omgespoelde puddingvorm en laat de pudding verder stijf worden. Keer de pudding op een glazen schotel. Kook een vanillesaus. Trek in de melk een vanille stokje af of voeg als de saus gekookt is wat vanillesuiker toe. Giet een deel van de saus om de pudding en presenteer de rest in een glazen schaal. Deze pudding kan desgewenst ook met stijf^eslagen slagroom gegeven worden. Maakt men deze pudding een dag van te voren dan kan men volstaan met 6 blaadjes gelatine. Abrikozen-bavaroise. Een kwart 1. room, 2 eiwitten, 1 a anderhalve dl. abrikozenmoes, 50 gr. suiker, 4 blaadjes gelatine. Week de gelatine in koud water en los ze dan met de suiker op in wat heet water. Voeg het abricozenmoes toe. Klop de room en het eiwit apart stijf (ev. met wat achtergehouden suiker). Giet het moes in een dun straaltje bij de room en schep alles voorzichtig om. Schep nu dit geheel heel voorzichtig door het stijfgeslagen eiwit. Prepareer de puddingvorm met wat eiwit of met wat slaolie en doe hierin de pudding massa. Laat de pudding stijf worden en keer hem op een glazen schotel. Garneer met abricozen uit blik en stijf geslagen slagroom of geef er een schaaltje abri cozenmoes bij. Een bril van bamboe is weer eens iets nieuws op het productieve terrein der brilmonturen. Een moderne pyjama voor het moderne jonge meisje. Om uw overhemdblouse wat op te fleuren draagt u er natuurlijk wel eens een sjaaltje op. Een driehoekig of vier kant gevalletje, dat u eens kocht, omdat u het zo leuk van kleur vond. Het staat erg gezellig, maar het nare is, dat hoe wel u hem er 's morgens nog zo zorg vuldig hebt ondergestopt, na verloop van tijd de punt aan de achterkant onder het kraagje uit gaat steken. Dat is echt iets om het hele effect en daarmee uw humeur te bederven. Wij hebben dezelfde ervaring en heb ben het probleem op de volgende manier opgelost. We rommelden wat in onze lappenmand en vonden twee restjes stof, een effen en een gestreept, die goed bij elkaar kleurden. (Heeft u iets dergelijks niet in voorraad, dan koopt u tweemaal 15 cm. stof, liefst kreukherstellend, van 90 cm. breed). Wij maakten van papier het hierbij afgebeelde patroontje en knipten het van de stof na, m.a. tegen de vouw. Vervolgens stikten we de twee lapjes op elkaar, liet m.a. een opening en keerden het geheel daardoor om en naaiden dit openingetje dicht. U ziet het is dodsimpel en als u dik in uw lapjes zit kunt u er verschillende maken door de kleuren en stoffen an ders te combineren. Misschien is het al een goed ideetje voor St. Nicolaas. Voor u het weet is het zover. Het is nu een goede tijd voor het bestel len van uw s'truik- rozen. In de meest- tuinen plegen zr voor te komen; d- resultaten zijn ech ter lang niet altijt even groot. Ver gee niet dat rozen i>a: een open stand plaats houden e dat een ingeslote' stadstuintje, waa ze veelal de gansi dag in de felle zo' s taan te blakere- niet de meest ideal plaats voor hen i- Zij houden van ee- open plekje, hetgee overigens nog hele maal niet wil zeo gen: zet ze maar o de volle wind. Zor x:oor een betrouw baar adres; in onz< omgeving wonen goede rozenkwekers en waarom zoudt u van elders betrek ken wat in eigen omgeving zo voortreffelijk gekweekt wordt? Rozen houden ook van een voed zame grond en bij zo'n eerste aanplant verdient het toch wel aanbeveling, hen van stalmest te voorzien. Staan zij eenmaal een paar jaar dan kan men ook heel goed gebruik maken van de bekende tuin- en gazonkorrelmest. G. KROMDIJK Struikrozen in de tuin Het Ballet van de Nederlandse Opera begon zijn openingsvoorstelling van het seizoen 19551956 Donderdag in de Am sterdamse Stadsschouwburg met een groot scheepse „Presentatie" van huidige en toe komstige medewerkenden, van leerlingen tot solisten. Deze navolging van de Parijse traditie op een plechtige mars van Richard Blareau en André Muscat, keurig verzorgd, was zeker niet onaardig en gaf bovendien de toeschouwers een indruk van de afme tingen van het toneel, maar bepaalde tevens ongewild het karakter van de avond: de opmars van deelnemers in smetteloos tenue aan een uitvoering van wat men „sierturnen" pleegt te noemen. Dat gold met name voor één van de beide premières (voor Nederland dan, want beide werken van directrice Frangoise Adret werden al eerder in dit jaar in Frankrijk vertoond) van dit programma, te weten de „Mouvements pour un corps de ballet". Blijkens de toelichting is het doel van deze bewegingscompositie in drie delen op mu ziek uit „Colas Breugnon" van Dimitri Kabalevsky „het voorstellen van enige expressieve stadia.... door de kracht van de gezamenlijke dans." Wat er nu eigenlijk uitgedrukt werd, is mij ontgaan. Deze vrije oefeningen hebben geen moment van kunst gebaard. Zelden heb ik op ons danstoneel zo'n oninteressante bedoening gezien. In het middenstuk „De Pest" kon men althans nog bewondering hebben voor de suggestieve belichting en zich afvragen waarom er zoveel meisjes in het wit langs de orkestbak lagen uitgestrekt. Waarschijn lijk was dit bedoeld bij wijze van patheti sche tegenstelling met de als „brillant en vrolijk" aangediende finale, die echter het één noch het ander zelfs maar bij benade ring bleek te zijn. Uit het oogpunt van dans mag gezegd worden, dat de uitvoering over het algemeen wel correct was. De andere noviteit was „Claire" op de ,,Elektra"-suite van Alphonse Diepenbrock in de bewerking van Reeser en Van Otter- loo, naar een gegeven van Frangois Guillot de Rode, waarvoor Dimitri Bouchène de décors ontwierp. Het is een duet van een door het wachten krankzinnig geworden vrouw en haar blijkbaar te laat terugge keerde man of minnaar. Nu is het zonder meer voorstellen van waanzin op het toneel altijd een buitengewoon hachelijke aange legenheid. Maar het werd nog veel erger door de volstrekt zielloze vertolking van de titelrol door Frangoise Adret, die bij al haar van star tot alleen maar zonderling wisselende mimiek geen wezenlijke span ning opbracht. Waarom Youli Algaroff premier danseur étoile van de Parijse Opera speciaal moest overkomen om als haar weinig van belang te doen hebbende partner te fungeren, bleef een raadsel. Men kon het slechts betreuren dat van zijn aan wezigheid geen beter gebruik werd ge maakt. Waarom matigt Frangoise Adret zich eigenlijk de allure van een prima ballerina aan? Ik heb mij dat een vorige keer reeds afgevraagd naar aanleiding van haar op treden in de op muziek van Lalo gestelde „Suite en blanc" van Serge Lifar, dat thans en even onbevredigend her haald werd. Intussen kon de vreugde om het weerzien van dit meesterwerk er niet door bedorven worden. Er waren integen deel zelfs enkele prettige verrassingen: een betere vorm dan voorheen van Maria Svl- vaine in de eerste plaats, van Ymke Bloema ook, maar vooral een veelbelovend aandeel van Alexandra van Rhijn in het eerste nummer. Het succes van deze avond, die met een reprise van „Sinfonia" van Joh. Chr. Bach in een zeer zwakke choreografie van Victor Gsovsky geopend was, wekte een aan verbijstering grenzende verbazing bij de critische toeschouwer. Nu ja, de aan kleding is doorgaans voortreffelijk, het corps de ballet maakt aanzienlijke vorde ringen, maar men moet zich toch niet laten verblinden door de uitstraling van opper vlakkige charme, van coquette revuema niertjes, van middelen ter camouflage van een gebrek aan waarachtig geloof in de dans als kunstvorm. DAVID KONING ADVERTENTIE Het sprookje van POLYCOLOR CREME CHAMPOO PASTELL geeft met één simpele haarwassing, bij U thuis en zonder moeite Uw haar een complete schoonheidsbe handeling: Grondig gereinigd, de eerste grijze haren verdwenen en Uw haar bijgetint (niét ge verfd!) in elkegewonste nuance. Het is een sprookje I De werkelijke make-up voor Uw haar Tube voor twee wassingen f 1.90 Imp. J. W. LAHNEMANN, Laren N.H. Postbus 18, Telefoon K 2953-3047 HAARLEM, 3 November 1955 ONDERTROUWD: 3 Nov., A. J. Tervoert en M. E. W. Frensen. GEHUWD: 3 Nov., W. Slebe en D. A. D. van der Putten; W. van de Pieterman en M. J. van der Pol; D. Baas en H. C. A. van Kipshagen; H. W. G. Smulders en M. L. Meihuizen; P. J. Zwieren en J. A. C. Am- merlaan; C. J. Dörr en T. Nouwen; P. G. van der Weijden en E. G. C. Schleiffert. BEVALLEN van een zoon: 1 Nov., A. H. BrummerGeesink; 2 Nov. J. Th. Snijders Minnegal; M. PrinsHulsebosch; 3. W. M. ten Boschvan Dijk. BEVALLEN van een dochter: 2 Nov., C. M. SlikkerBaarslag. OVERLEDEN: 1 Nov., W. Vreeling, 99 j., Abeelstraat; A. W. H. van den Hoven, 64 j., Ben Viljoenstraat; C. de Haan, 73 j., Heus- sensstraat; 2 C. N. DoorninkBus, 49 j., Cornells van Noordestraat; K. van Setten Voster, 76 j., Kleverlaan; F. Lablans, 80 j., Schotersingel; M. WennipsBuur, 75 j., Wichersstraat. ADVERTENTIE Dames, Hiermede openen wij een rubriek in dit blad. onder de titel Elizabeth Adviseert Wij, dat is „Parfumerie Elisabeth" hopen regelmatig in dit blad Uw interesse te wekken voor bepaalde schoonheidsmiddelen, behandelingen en het bespreken van verschillende huidtypen. Wij zijn ervan overtuigd, U het beste te adviseren op dit gebied. Deze week willen wij de nieuwe ,.Home Treatment" van met U bespreken. Zoals de naam al aangeeft, betreft het hier een behandeling, die U zelf thuis kunt toepassen. Deze kuur van één maand geeft het resultaat van een „face lifting". Uw huid is na deze behandeling vol komen verjongd en Uw teint verbeterd. Dit adviseren wij speciaal voor de ver moeide of de wat verslapte en oudere huid. Onze schoonheidsspecialisten geven U gaarne een meer gedetailleerde uiteen zetting. Voor persoonlijk advies in prettige sfeer Zan- •ortselaan 75 Tel. 27938 Heemstede De viool, de mandoline, de guitaar en de blokfluit waren de instrumenten, waarop bij de Woensdagavond in de zaal „Noord" aan de Rijksstraatweg te Haarlem gehou den uitvoering door leerlingen van de heer P. J. D. Westendorp gemusiceerd werd. De piano, bespeeld door welwillende krach ten, kwam alleen voor een paar begelei dingen aan het woord. De guitaar voerde op deze avond „de boventoon". Verreweg de meeste num mers waren voor dit snareninstrument be doeld en kregen uitvoeringen, die telkens weer getuigden van de ernst, waarmede de guitaarstudie was begonnen en werd voortgezet. Men moet over deze studie niet gering denken. Zij behelst veel meer dan de vaardigheid voor het spelen van een gezellig klinkende begeleiding bij een leuk kampliedje, hetgeen voor velen niet zelden aanleiding is geweest om met te veel opti misme aan de guitaarstudie te beginnen. Want zodra het er op aan gaat komen de guitaar zelfstandig te laten spelen in voor het instrument bestemde composities, be ginnen de ontzaglijke technische moeilijk heden zich aan te dienen. Men mag daarom respect hebben voor de leerlingen, die met hun guitaarvoor- drachten zoveel goeds lieten horen en het musiceren op een hoger niveau óók tot een ervaring van deze avond konden maken. Ik denk hierbij aan de vertolkingen van een Polacca van Merts, van de Spaanse Wals van Martin, het Allegro vivace van Czerny bijvoorbeeld. Ook de uitvoering van vier werkjes van Carulli, Carcassi en Brahms mogen hierbij met ere genoemd worden. Van de blokfluitleerlingen onderscheidde er een zich door goede toonvorming bij het spelen van een Air van Henry Purcell en van de vioolleerlingen durfde een jonge man het zelfs aan om een deel van een Sonatine van Schubert met vrij behoor lijk resultaat uit te voeren. Dan verdient een mandolineleerlinge genoemd te wor den, die met goede toonvorming en rhyth- miek muziek van Rossini ten gehore bracht. Enkele uitvoeringen toonden aan, dat ook het ensemble-spel de aandacht van de heer Westendorp heeft. Als algemene op merking zou ik willen wijzen op de te grote afmeting van een aantal der geko zen werken, waardoor de avond nodeloos werd gerekt. De ambitie tot luisteren werd er zeker niet door gestimuleerd. P. ZWAANSWIJK Donderdagavond heeft de eerste bijeen komst plaats gehad van de vereniging „Weten en Werken" in het gebouw der Vrijzinnig Hervormden in de Vestestraat te Haarlem. Direct na het openingswoord werd door de voorzitter een herdenkingswoord uitge sproken met het oog op het overlijden in Mei van de voormalige secretaris de heer A. Meilink, die sedert jaren met veel liefde toewijding zijn taak voor „Weten en Wer ken" heeft verricht. De overledene was niet alleen een bekwaam secretaris maar ook een vriend tegenover allen die hem kwamen raadplegen. Staande werd de overledene herdacht. Na deze plechtigheid kreeg dr. A. F. J. Portielje het woord die met behulp van een groot aantal lantaarnplaatjes een voordracht hield over de bijzondere vogels in Artis. De ruim vijfhonderd aanwezigen hebben deze voordracht met grote be langstelling gevolgd. ADVERTENTIE maakt Santpoorterplein 1 - Haarlem - Tel. 19700 Buslijnen 3 en 4.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1955 | | pagina 9