Uitgaan in Haarlem
Groen Co
HET J0NGENSE1LAND
SPOEL OM die melkfles!
't Zit vast vaster met VELFAFIN
DE BUIT BINNEN
„Een leger van gehouwen steen
Agenda voor
Haarlem
overdramatisering van het begrip
„verzet" in de beeldhouwkunst
Kort en bond
J
ZEEMLEER
VRIJDAG 29 MAART 1957
TONEEL EN DANS
MUZIEK
DIVERSEN
Centrale Verwarming
Pow-R-Matic Oliebranders
TENTOONSTELLINGEN
Prinses Wilhelmina
bezocht Pulchri Studio
Eduard Flipse krijgt
Franse onderscheiding
Dodelijk ongeval berecht
Kerkelijk Nieuws
BAUHAUS BEHANG
BAKKERs BEHANG
Overvallers veroordeeld
Jongeman mishandelde
zijn vader
Half vol water, schudden maar:
Twee seconden en 't is klaar 1
VERVOLGVERHAAL
DOOR MARK CROSS
v..
Expositie van Duitse
kunstschatten in Arnhem
DROG. „BOONACKER"
Opdracht voor een
muzikale komedie
Eisenhower bespreekt zijn
vervanging met Congres
Zaterdag 30 maart. Stadsschouwburg, 20 uur:
De toneelgroep „Theater" geeft onder
regie van Elise Hoomans een voorstelling
van „Het bezoek van de oude dame" van
de Zwitserse schrijver Friedrich Dürren-
matt, waaraan onder meer medewerking
wordt verleend door Willy Haak, Richard
Flink, Gerard Hartkamp en Frans van der
Lingen.
Zondag 31 maart. Stadsschouwburg, 20 uur:
De toneelgroep „Theater" geeft een her
haling van „Het bezoek van de oude
dame" van Friedrich Dürrenmatt. Behalve
de boven genoemden, verlenen medewer
king Henk Schaer, Wim Kouwenhoven en
Jan Staal. De décors werden ontworpen
door Jacques Snoek.
Woensdag 3 april Stadsschouwburg, 20 uur:
Het Rotterdams Toneel gesft onder regie
van Ton Lutz de eerste van drie achter
eenvolgende abonnementsvoorstellingen
van „Het lied van de moordenaar", een
nieuw stuk van de zevenentwintigjarige
Vlaamse schrijver Hugo Claus
Donderdag 4 april, Stadsschouwburg, 20 u.:
Het Rotterdams Toneel geeft de tweede
abonoementsvoorstelling van „Het lied
van de moordenaar" door Hugo Claus,
waaraan onder meer medewerking wordt
verleend door Pim Dikkers, Ann Hase-
kamp, Henny Orri, Ton Lutz. Steye van
Brandenburg. Wim van den Brink, Jan
Lemaire, Pieter Lutz en John Leddy.
Vrijdag 5 april, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het Rotterdams Toneel geeft de derde
abonnementsvoorstelling van „Het lied
van de moordenaar" onder regie van Ton
Lu-tz met als voornaamste medewerkenden
Pim Dikkers en Ann Hasekamp. De décors
werden ontworpen door Nicolaas Wijn
berg.
Vrjjdag 29 maart. Concertgebouw, 20 uur:
Het symfonieorkest „Haerlem" geeft met
medewerking van het Haarlems operakoor
„II Trovatore", en de violist Jean Louis
Stuurop onder leiding van Marinus Adam
een uitvoering van werken van Boïeldieu,
Fauré, Mendelssohn en Svendsen.
Zondag 31 maart, Bakenesserkerk. 19 uur:
In de 'dienst, die wordt voorgegaan door
ds. Van Asperen, geeft het Haarlemse
Bach Ensemble onder leiding van George
Robert een uitvoering van de cantate 106.
de zogenaamde „Actus Tragicus" van
Johann Sebastian Bach.
Maandag 1 april, Grote Markt, 15.3016.30
uur: De stadsbeiaardder Arie Peters be
speelt het carillon van de Grote Kerk.
Dinsdag 2 april, Concertgebouw, 19.30 uur:
De heer Paul Ohr. van Westering houdt een
inleiding bij het concert, dat het Noord
hollands Philharmondsch Orkest zal geven.
Dinsdag 2 april, Concertgebouw, 20.15 uur:
Het Noordhollandis Fhilharmonisch Orkest
geeft onder leiding van Henri Arends het
laatste concert in de ssrie D. De Franse
violist Pierre Doukan verleent solistische
medewerking. Het programma vermeldt
de Vierde Symfonie en het Vioolconcert
van Brahms.
Woensdag 3 april, Concertgebouw, 9.30 uur:
Het Noordhollands Phil'harmonisch Orkest
geeft onder leiding van Marinus Adam een
concert voor de lagere school. Het pro
gramma vermeldt het menuet uit „Eine
kleine Naohtmusik" van Mozart, twee
delen uit de Peer Gynt Suite nr. 1 van
Grieg en drie delen uit de Notenkraker
suite van Tsjaikofsky. Een inleiding bij
deze muziek wordt gehouden door I.Iari-
nus Adam en mejuffrouw A. Michielsen,
consulente voor muziekonderwijs bij het
lager onderwijs.
Woensdag 3 april, Concertgebouw, 20 uur:
Leerlingen van de Muziekshool tot bevor
dering der Toonkunst geven onder leiding
van Marinus Adam een uitvoering. Het
programma vermeldt werk van Vierdonck,
Bach, Haydn, Beethoven en Schubert.
Donderdag 4 april, Concertgebouw, 20 uur:
In de populaire pianistenserie geeft
George van Renesse als laatste een recital.
Het programma bestaat uit werken van
Schubert.
VOLKSUNIVERSITEIT
Donderdag 4 april, Slonskerk, 20 uur: Aafje
Top draagt het verhaal „Kostbaar gif" van
Mary Webb voor.
BOEKENWEEK
Zaterdag 30 maart. Vleeshal, 20 uur: De let
terkundige dr. Victor E. van Vriesland
spreekt over „Persoonlijke herinneringen
aan de schrijvers van '80".
Maandag 1 april, Vleeshal, 20 uur: Eveneens
ter gelegenheid van de Boekenweek 1957
wordt een forumavond gehouden onder
voorzitterschap van drs. H. W. M. van Run.
Deelnemers zijn Harriët Laurye, mejuf
frouw mr. M. Wijnstroom, Gabriël Smit en
G. A. van Oorschot.
Woensdag 3 april, Vleeshal, 20 uur: Hef hop
pentheater „De kleine wereld" onder lei
ding van Jan Nelissen geeft die vertolking
van „Het boek Esther" en „Het Hilde-
brandtmonument op pad" (Dit laatste een
spel van de dichter H. L. Prenen).
Donderdag 4 april. Vleeshal, 20 uur: Pater
P. J. Suasso de Lima de Prado W.P. spreekt
over „Luipaardmannen en slangendansers
in de greep van het oerwoud". Er wordt
tevens een film vertoond over de Pyg
meeën.
FILMVOORSTELLINGEN
Rembrandtthater: Zondagochtend 11 uur ver
toning van de Italiaanse film „Het ver
loren continent".
Cinema Palace: Zondagochtend 10.30 uur
vertoning van „A star is bom" met Judy
Garland en James Mason.
Studiothater: Zondagochtend 11 uur verto
ning van de film „Hans Christian Ander
sen" met Danny Kaye en „Zizi" Jeanmaire.
ADVERTENTIE
BLOEMENDAAL
TELEFOON 22143
Willy Haak en Richard Flink in „Het
bezoek van oude dame", waarvan de
toneelgroep „Theater" zowel zaterdag
als zondag een voorstelling geeft.
Lidotheater: Zondagochtend 11 uur' verto-
ring van „Desirée" met Jean Simmons en
Marlon Brando.
ANDERE BIJEENKOMSTEN
Vrijdag 29 maart, Nassauplcin 8, om 20 uur:
Voor de leden van de Theosofische Ver
eniging sprvekt mevrouw G. M. Dunnewolt
Hard af Segerstad over „De Edda".
Vrijdag 29 maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
Leerlingen van de HBS-B geven een op
voering van „Meisjeslyceum" van Ladislas
Fodor onder regie'van Henk Bakker.
Vrijdag 29 maart, Kleine Brinkman, 20 uur:
Voor de leden van de Nationale Partij
spreekt dr. W. K. H. Feuillet.au de Bruyn
over „De strijd om het Suezkawaal".
Vrijdag 29 maart, Brinkmann, 20 uur: Pater
Piron O.E.S.A. houdt een voordracht van
het zestiende-eeuwse allegorisch spel
„Elckerlyc".
Zondag 31 maart, gebouw St. Bavo, 14 uur:
Het kinderkoor „De kleine stem" geeft
onder lidding van W. Post een operette-
uitvoering. Het programma vermeldt „Een
vakanfiegeval" en „De sneeuwkoningin".
Zondag 31 maart, Concertgebouw, 14.30 uur:
Het Leidise Kindertomeel geeft een opvoe
ring van „Bulletje en Booestaak".
Zondag 31 maart, Kleine Houtweg, 14 uur:
In de gymnastiekzaal aan die Kleine Hout
weg 47 organiseert de Haarlemse Volks-
dansfederatie een dansbijeenkomst.
Maandag 1 april. Stadsschouwburg, 19.45 u.:
Het dilettanten operettegezelschap „Diogé"
geeft een uitvoering van „De Geisha" van
Sydney Jones.
Maandag 1 april, Brinkmann. 20 uur: Voor
de leden van de Vereniging Haerlem
spreekt mejuffrouw dr. G. H. Kurtz, archi
varis van de gemeente Haarlem, over
„Taak en betekenis van de archiefdienst".
Dinsdag 2 april, Stadsschouwburg, 19.45 uur:
Het dilettanten operettegezelschap „Diogé"
herhaalt een uitvoering van „De Geisha"
van Sydney Jones.
Dinsdag 2 april, gebouw St. Bavo, 20 uUr:
Onder auspiciën van de Haarlemse Boek
handel houdt de actrice Enny MolsDe
Leeuwe een voordracht als moeder De Wit
uit het radiohoorspel over de gelijknamige
familie. De schrijver Jan de Vries geeft
hierbij een indruk van de totstandkoming.
Woensdag 3 april, Concertgebouw, 20 uur:
Het vrouwenkoor Z.I.G.E.A. geeft onder
leiding van Rie VringServaas een uit
voering, waaraan wórdt medegewerkt door
mejuffrouw Berthe Da velaar, piano. On
der meer wordt uitgevoerd de „Missa in
hooorum" van de Haarlemse componist
Tom de Vries.
Donderdag 4 april, Concertgebouw, 20 uur:
Het Gewestelijk Arbeidsbureau verzorgt
weer een voorlichtingsavond voor emi
granten.
Vrijdag 5 april. Jeugdhuis Bloemendaal, 20
uur: Onder auspiciën van een boekhandel
spreekt dr. A. Melchior over de Congo.
Vrijdag 5 april. Concertgebouw, 20 uur: Voor
de leden van de Nederlandse Reisvereni-
ging wordt een vertoning gegeven van de
film „Het lied van Kaprun" over de wor
steling tussen techniek en natuurkracht in
het hooggebergte van Oostenrijk.
Vrijdag 5 april, Minervatheater, 20.15 uur:
Voor de leden van de Heemsteed'se Kunst
kring leest de schrijver Simon Carmiggelt
voor uit eigen werk.
Vrijdag 5 april, ,,'t Nut", 20 uur: Voor de
leden van het Humanistisch Verbond
wordt een discussie gehouden over het
onderwerp „Vrijheid een probleem". Ge
spreksleider is de heer W. Donker.
Galerie Espace. Tot 6 april wordt een ex
positie gehouden voornamelijk van schil
derijen van Joop Sanders. Deze schilder
emigreerde in 1923 naar de Verenigde
Staten, waar hij zich in New York vestigde.
Hij is een der oprichters van de „Club",
het centrum van de abstracte expressio
nisten in New York.
Prinses Wilhelmina heeft donderdag een
bezoek gebracht aan de tentoonstelling van
schilderwerken van mevrouw Roelofs-
Blackman, die tot en met zondag in Pul
chri Studio in Den Haag wordt gehouden.
Zij onderhield zich geruime tijd met de
tachtigjarige schilderes, die van 1920 tot
1936 lerares is geweest van koningin Juli
ana. Van de vader van mevrouw Roelofs-
Blackman heeft prinses Wilhelmina zelf
nog les gehad. Zij bracht voor de eerste
keer na de oorlog een bezoek aan Pulchri
Studio en kocht op deze tentoonstelling de
ibloemschildering „Wilde roosjes", die me
vrouw Roelofs-Blackman verleden jaar
maakte.
De president van de Franse republiek
heeft de dirigent van het Rotterdamse
Philharmonisch Orkest Eduard Flipse be
noemd tot Officier in het Legioen van Eer.
Deze onderscheiding is de dirigent donder
dag officieel medegedeeld op een ont
vangst te zijner ere ten huize van de
Franse consul-generaal.
De garagehouder J. A. J. te Eindhoven
is door de rechtbank te 's-Hertogenbosch
veroordeeld tot twee maanden gevange
nisstraf met aftrek van voorarrest, en twee
jaar ontzegging van rijbevoegdheid. Op
14 maart stond hij terecht wegens het door
roekeloos rijden veroorzaken van een aan
rijding met dodelijke afloop op de Bla-
themseweg te Eindhoven. De officier van
Justitie eiste toen tegen hem drie maanden
gevangenisstraf met aftrek en een jaar in
trekking van het rijbewijs. -
te
Ned.
Stellendam H.
Herv. Kerk
J. Smit te
Beroepen
Genderen.
Bedankt voor Ridderkerk C. Treure te
Ederveen.
Geref. Kerken
Beroepen te Monnikendam D. N. Wou
ters, kand. te Dordrecht; te Scherpenzeel
(Geld.) P. W. van der Veen te Broek onder
Akkerwoude.
ADVERTENTIE
Zcér exclusief
Ook leverbaar via uw behanger.
ALLêéNVERKOOP
Gen. Cronjéstraat 135
Telefoon 11657
Haarlem
Huis Van Looy: Tot 15 april wordt een ex
positie gehouden onder de titel „Honderd
jaar archiefdienst, 18571957". Het museum
is dagelijks geopend van 10 tot 12.30 uur en
van 13.30 tot 17 uur, op zondagen van 14
tot 17 uur.
Woonhuis Jacobus van Looy: Geopend don
derdags van 1012.30 uur en van 13.30
17 uur en zondags van 1417 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoonstel
ling van V'erken uit de Haarlemse School
van zestiende eeuw tot heden. Onder
meer de meesterwerken van Frans Hals,
Het museum is geopend op werkdagen van
10 tot 16 uur en zondags van 1316 uur.
In april geopend tot 17 uur en op zon
en feestdagen van 13 tot 17 uur.
Teylermuseum: Schilderijen uit de negen
tiende en twintigste eeuw. Tekeningen
onder mieer van Rembrandt, Michelangelo,
Claude Lorrain. Geopend op iedere werk
dag (behalve maandag) van 1117 uur en
de eerste zondag van iedere maand van
13—17 uur.
Bisschoppelijk museum, Jansstraat 78: Mid
deleeuwse en latere schilderijen, sculptu
ren, paramenten, kantwerk, handschriften
en munten. Geopend op werkdagen, be
halve maandag van 10—17 uur, des zon
dags van 1316 uur.
Grote Kerk, Grote Markt: Te bezichtigen op
werkdagen van 9 tot 17 uur. Bezichtiging
onder geleide uitsluitend op aanvrage "—or
groepen van tenminste vijftien personen.
Tinholthuis, Bloemendaal, Vrijburglaan 17:
Het museum is geopend van maandag tot
en met zaterdag van 912 en van 1413
uur.
Cruquiusmuseum, HeemstedeHistorische
stoommachines. Dagelijks geopend van
912.30 en van 13.3016 uur.
De rechtbank te Breda heeft uitspraak
gedaan in de zaak tegen de drie overval
lers van boerenleenbanken te Biest-Hout-
akker, Wijk en Wi.jk-en-Aalburg. De Rot
terdammer B. H. werd veroordeeld tot vier
jaar gevangenisstraf met aftrek en een
voorwaardelijke terbeschikkingstelling van
de regering. De eis was zes jaar. De Pool
A. S. uit Breda kreeg twee jaar met aftrek,
de eis was vijf jaar en de Bredanaar P. S.
kreeg vijf jaar met aftrek en ter beschik
kingstelling van de regering. De eis tegen
de laatste verdachte was acht jaar.
De rechtbank te 's-Gravenhage heeft de
26-jarige betonvlechter L. T. uit Delft ver
oordeeld tot een gevangenisstraf van een
jaar met aftrek van voorarrest, omdat deze
jongeman zijn vader ernstig had mishan
deld. Op zeven oktober van het vorige jaar
kwam de vader, tegen wie de zoon reeds
jaren een wrok koesterde, bij hem op be
zoek. In de loop van de avond ontstak de
zoon in toorn en sloeg, stompte en schopte
zijn vader. De officier van Justitie had
tegen T. een gevangenisstraf van drie jaar
met aftrek van voorarrest gerequireerd.
„Ik heb je'", schreeuwde Rick, en hij liet zich uit de boom zakken, waarin hij ge
klommen was en zich muisstil had gehouden.
Bunkie hoorde de stem en hij schrok. Maar toen was het al te laat om weg te
lopenRick sprong bijna boven op hem en toen pakte hij Bunkie zo stevig vast,
dat die zich niet meer kon verroeren.
„Dat had je niet gedacht, hè, Indiaan?lachte cowboy Rick. „Zo, nou is het mijn
beurt, nou ben jij mijn gevangenekom maar mee!"
Dat was een tegenvaller voor zijn vijand. Bunkie keek sip, maar hij moest wel mee.
39-40
ADVERTENTIE
In de week van 3 tot 10 mei zal vermoe
delijk een nieuwe Nederlandse documen
taire in de bioscopen worden gebracht on
der de titel „Een leger van gehouwen
steen". Deze film werd gemaakt door de
Amsterdamse cineast Theo van Haren No-
man in opdracht van het ministerie van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en
heeft betrekking op het verzet, wil daar
van een afspiegeling zijn in steen, woord
en muziek, maar voornamelijk in steen, in
beelden, die na de oorlog door Nederlandse
beeldhouwers werden gemaakt en op ver
scheidene plaatsen in ons land een gebeur
tenis in herinnering houden of de plaats
van in de oorlog gevallen Nederlanders
Innemen. Er is een keuze gemaakt uit werk
van Mari Andriessen, Carasso, Couzijn,
Eecen, Grégoire, Van den Hof, Kneulman,
Leeser, Mendes da Costa/ Radecker (niet
zijn nationaal monument), Reyers, Schal
ier, Stauthamer en Verbon. Als niet-Ne-
derlander is Zadkine aan dit lijstje toege
voegd, omdat zijn beeld voor Rotterdam
bijvoorbeeld niet kan worden weggelaten
als een overzicht moet worden gegeven van
„ons verzet in de beeldhouwkunst".
De film laat de beelden zien in een „ver
haal", dat wordt gevormd door een voor
dracht van Ton Lutz van verzetsverzen
van Jan Campert, Sem Davids, Anthonie
Donker, Clara Eggink, Jan Engelman, K.
R. H. de Josselin de Jong, Nico Oosterbeek,
M. Mok en Muus Jacobse. Een regel uit het
gedicht „5 mei 1945" van Muus Jacobse is
tót titel van 'dé film gemaak't. Op de achter
grond hoort men muziek van Robert Hep-
pener en één keer klinkt de sohore,1 prach
tige bariton van Hans Krieg in een Joods
lied. Theo van Haren Noman is uitgegaan
van het idee met een film te laten zien
hoe de Nederlandse beeldhouwers samen
vorm hebben gegeven aan het begrip „ver
zet". De opdracht, die hij daartoe heeft
aangenomen, liet hem helemaal vrij in de
verwerking en van die vrijheid heeft hij
persoonlijk en met piëteit tegenover het
onderwerp gebruik gemaakt. Het is een
film geworden met wat men noemt knap
camerawerk. Van Haren Noman is er in
geslaagd in ongeveer twintig minuten te
tonen, dat de Nederlandse beeldhouwers de
begrippen „verzet" en „oorlogsjaren" heel
verschillend hebben geïnterpreteerd. Men
ziet schrik, angst, verwarring, strijdlust,
kracht, dood, ontsteltenis, droefheid, troost,
berusting, en nieuwe kracht.
Pas op. Ziet men dat werkelijk? Men
weet, dat de begrippen „verzet" en „oor
logsjaren" door deze begrippen worden
onderverdeeld. Is een cineast in een film
van ongeveer twintig minuten in staat die
onderverdeling te treffen, kan hij in die
beperkte tijd al die begrippen afzonderlijk
even kernachtig waar maken als de beel
den dat doen? Hij kan dat misschien, als
hij zich bewust is, dat hij niets hoeft waar
te maken, dat zijn camera alleen het oog
is, dat een al bestaande expressie moet
registreren. Hij kan zijn objecten van alle
kanten filmen, in die zin, dat hij de beelden
helemaal laat zien. Maar hij ontkent de
eigen, absolute expressieve kracht van de
beelden als hij verschillende „posities" in
de opeenvolging vertraagt of versnelt om
daarmee bijvoorbeeld dynamiek of berus
ting te suggereren. Van Haren Noman is
zich niet voldoende bewust geweest van de
eigen uitdrukking in zijn objecten en heeft
kennelijk ook gemeend, dat de dramatiek
van heet begrip verzet onbegrensd is, dat de
piëteit hem gebood zijn onderwerp extra
te dramatiseren. Hoewel sommige beelden
afzonderlijk indrukwekkend zijn vinden
wij de film als geheel onbevredigend.
Eigenlijk stond Van Haren Noman voor
een ondankbare en een bijna onuitvoer
bare taak, want de begrippen, die wij hier
boven in een rijtje hebben opgesomd en
onvermijdelijk met het begrip „verzet" zijn
verbonden, zijn ieder afzonderlijk auto
noom en voor hen, die het verzet als een
werkelijk begrip kennen, te geladen dan
dat zij in een snelle opeenvolging van beel
den kunnen worden beseft. Die begrippen
worden wel gesuggereerd, maar daarmee
beantwoordt de film naar ons oordeel niet
aan het doel het verzet in onze beeldhouw
kunst te tekenen.-
Een overdramatisering wordt bovendien
geaccentueerd door de voordracht van ver
zetsverzen. Ton Lutz doet dat heel sober,
maar de verzen zijn evenals de beelden
ieder afzonderlijk absoluut expressief. Aan
de zin ervan wordt te kort gedaan als zij
omwille van een „verhaal" in een reeks
worden samengevoegd en dan bovendien
nog worden gebruikt als illustratief mate
riaal. Twee absolute waarden kunnen el
kaar hier onmogelijk illustreren. Als zij
toch, zoals in deze film, ten dienste van
elkaar zijn samengebracht, is de waarde
van beide onderschat. De veronderstelling,
dat iémand het vermogen bezit zijn aan
dacht gelijkelijk te verdelen over hetgeen
hij ziet en hoort zonder iets te missen van
de wezenlijke geladenheid ervan, zou ab
surd zijn. Zou voor deze film misschien
ook verzetsmuziek zijn gebruikt als die
voorhanden was geweest? Na het zien van
deze documentaire konden wij niet de nei
ging onderdrukken haar te associëren met
„cultuur" in de onwerkelijke zin van het
woord. Het geheel is door overspanning
wat bloedeloos geworden.
Johan Voskuil
D
De eerste druiven. Aan de veiling te
Huissen. Overbetuwe, zijn gistermorgen de
eerste druiven aangevoerd door kweker P.
van Dort. De prijs bedroeg f 8.60 per kilo.
Afscheid rechterprcsident. Mr. J. van
Vollenhoven heeft in een plechtige zitting
afscheid genomen als president van de
rechtbank te Rotterdam. Mr. Van Vollen-ho
ven is benoemd tot president van de belas
tingkamer van het hof te Arnhem. Tevens
werd als zijn opvolger geïnstalleerd mr. J.
Overwater, die reeds bijna 25 jaar aan de
rechtbank te Rotterdam verbonden is. Tot
vice-president werd ben-oemd mr. Oh. J. En
schedé, rechter, eveneens te Rotterdam.
Amerikaanse ambassadeur. De Ameri
kaanse senaat heeft de benoeming van Phi
lip Young tot ambassadeur van Amerika in
Nederland bekrachtigd.
Minister Helders naar de West. De mi
nister van Zaken Overzee, mr. G. Ph. Hel
ders, is donderdag van Schiphol vetrokken
voor een bezoek aan Suriname en de Ne
derlandse Antillen. Het betreft een bezoek
ter kennismaking en oriëntatie. Hij heeft
voorheen deze rijksdelen nog niet bezocht.
Minister Helders' reisplan wordt samenge
steld in Suriname en de Antillen. Hij is
voornemens op vrijdag 19 april in Neder
land terug te keren.
Bloeiende boomgaarden. In het zuide
lijk gedeelte van de provincie Utrecht (Wijk
bij Duurstedis, IJsselstein, Vreeswijk, Hou
ten en omgeving) beginnen de fruitbomen
te bloeien De pruimenbomen staan nu al in
bloei. Bij aanhoudend zaght weer wordt
verwacht dat de volgende week ook appels
en peren in volle bloei staan.
ADVERTENTIE
vlek vrije koudlijm
van CETA BEVER
„Het schoon verleden"
Op 6 juli zal in het Gemeentemuseum
Arnhem een grote zomertentoonstelling be
ginnen, die tot 16 september zal duren. Het
is een bijzondere gebeurtenis, dat in Neder
land een keuze van de belangrijkste kunst
schatten te zien zal zijn van het Kunstge-
werbemuseum in Keulen. Dit museum
werd in de oorlog vernield, de kunstschat
ten bleven behouden. Een nieuw museum
gebouw is er in Keulen nog niet. Het zal
dan ook de eerste keer zijn, dat een zo uit
voerige keuze uit dit kostbare museumbezit
na de oorlog getoond zal worden. Deze ten
toonstelling onder de titel „Het Schoon
Verleden", zal opgebouwd worden uit drie
perioden: renaissance, barok en rococo.
IS „Wat aardig van u om zelf te komen, juffrouw
Wrayne", riep Sheila uit. „Uw rechercheurs zijn
binnen en toen ze tweemaal drie keer hoorden bellen,
zeiden ze, dat u er was. Zijn we niet net een belegerde
vesting? Ik kan er maar niet aan wennen. Gelukkig
heb ik geen bezoek meer gehad sinds we elkaar ontmoet
ten. Erg prettig, dat er nu twee mannen in huis zijn, dan
kunnen tante en ik tenminste rustig slapen. Maar kom
binnen, dan kunnen we een kopje thee gebruiken. Hier
is tante, die u dolgraag wil ontmoeten".
„Dat is dan wederkerig", antwoordde Daphne, terwijl
ze haar hand uitstrekte om de nogal lange, ernstig kij
kende oudere dame te begroeten, die juist de kamer bin
nenkwam, gevolgd door een reusachtige zwarte hond
ter grootte van een jong kalf. „Zo, is dat nu Farao? Kom
eens hier, Farao, dan kunnen we goede maatjes met el
kaar worden!"
Zowel Sheila als haar tante herinnerden zich die eerste
ontmoeting tussen Daphne en Farao nog lang daarna. Zij
waren er reeds lang aan gewoon de mensen bevreesd
te zien terugdeinzen als zij dat kolossale dier zagen. En
zelfs als hij welwillend toeliet, dat vreemden hem aaiden,
toonde hij nooit anders dan grote minachting voor hen.
Maar nu zagen ze tot hiyi verbazing, dat Daphne bij
hem neerknielde en hem knuffelde als een moeder haar
kind, terwijl zij voortdurend met hem praatte. Maar, wat
hun nog meer verbaasde was, dat de hond vrolijk met
zijn staart kwispelde en zijn neus tegen haar aandrukte,
als ze hem streelde. Toen zij even later opstond en in
een stoel ging zitten, kwam hij naar haar toe legde zijn
reusachtige kop in haar schoot, terwijl hij nog steeds met
zijn staart kwispelde als om haar te vertellen, dat zij
iemand was, die de sympathie van een nette hond vol
komen verdiende.
„Uw rechercheurs zijn al met hem in kennis gekomen
en de verstandhouding is goed", zei Sheila. „Ik dacht, dat
het enige moeite zou kosten, voordat u samen vriend
schap zoudt sluiten, maar ik zie, dat ik er niet bij nodig
ben".
Daphne lachte, maar ging dadelijk tot de zaken over.
„Vertel me nog eens nauwkeurig", zei ze, „wat er van
middag is gebeurd. Het was een ingeving, dat je gevolgd
zou worden, nadat je mijn bureau verlaten had, Sheila.
En daarom stuurde ik twee van mijn mensen achter je
aan. Wat ben ik blij, dat ik het deed. Natuurlijk heb je er
wel geen bezwaar tegen als Saunders en Masterson bij
ons gesprek aanwezig zijn. Want ik pleeg nooit geheimen
te hebben voor mijn medewerkers. En nog iets: ik wilde
ze allebei hier laten totdat ik er enig idee van heb wat
er eigenlijk aan de hand is. Geen bezwaar, hoop ik?
Het lijkt me veel veiliger als ze hier zijn. En je zult
geen last van ze hebben".
„Juffrouw Wrayne, ik kan alleen maar erg blij zijn
met uw vriendelijke hulp", viel Sheila's tante nu bij, „u
bent een grote steun voor ons".
„Zo is het", voegde haar nichtje er aan toe, „en...."
„Prachtig, dat is dan in orde", onderbrak Daphne de
stroom van dankbetuigingen. „Ik zou hier zelf willen
blijven, maar ik moet naar Londen terug, omdat ik van
avond mijn vier raadgevers zal ontmoeten om de hele
zaak met hen door te nemen".
„Hè, wat zou ik daar graag bij willen zijn", mompelde
Sheila zachtjes voor zich heen.
Die middag bleef onvergetelijk voor Sheila en haar
tante. Met trots vertelde het meisje later aan haar vrien
dinnen, dat zij „de beroemde Daphne Wrayne en twee
leden van haar staf op de thee had". Maar ze was eerlijk
genoeg om er bij te zeggen, dat ze in het begin even ner
veus was als wanneer ze een lid van de koninklijke fa
milie op bezoek had gehad.
Maar Daphne had dadelijk begrepen, dat Sheila ze
nuwachtig was, toen ze met z'n vijven aan de thee zaten.
Het was evenwel niet de eerste keer, dat ze iemand op
z'n gemak moest stellen en dus nam ze maar dadelijk
het woord.
„Wil je wel geloven", begon ze, „dat zo'n gezelschap
als dit mij herinnert aan de „Ronde-tafel-soupers" die
mijn vier raadgevers en ik van tijd tot tijd hebben? Het
is een gewoonte van ons geworden zo'n souper te houden
als we er in geslaagd zijn een of andere zaak tot een op
lossing te brengen en de vogeltjes achter slot en grendel
hebben weten te krijgen. Dan komen we samen in een
van onze schuilhoeken om er een gezellig etentje te heb
ben, wij met z'n vijven. Het is een soort genootschap voor
onderlinge bewondering", voegde ze er lichtelijk spot
tend aan toe. Ze zag, dat ze de aandacht van Sheila en
haar tante had en praatte dus vrolijk verder.
„Het aardige is, dat we alles zelf doen, zelfs het koken
en de afwas! En mijn vier raadgevers, ook al zijn het
mannen van naam, gedragen zich bij die gelegenheden
als kleine jongens. Het is overigens een strenge regel,
dat er vóór de koffie met geen woord over misdaad ge
rept mag worden. Want, nietwaar, lekker eten en goede
wijn moeten met eerbied behandeld worden, zoals een
van ons pleegt te zeggen".
„Als u het goed vindt", zei Masterson wat aarzelend,
„zou ik er iets aan toe willen voegen, wat u nog vergeten
hebt, juffrouw Daphne. Ik heb namelijk horen fluisteren,
dat er aan het einde van de maaltijd gewoonlijk een toast
wordt uitgebracht. Mag ik die verklappen?"
„Nu ja, Masterson, als je er op staatzei Daphne,
zowaar een beetje verlegen, „maar ik denk niet
„Maar ik denk, dat ze het zeker wel willen horen",
sneed Masterson haar bezwaren af.
„De Raadgevers, juffrouw Morstone" zei hij „vormen
een genootschap, dat zijn bestaan enkel en alleen aan
juffrouw Wrayne te danken heeft. En haar medewerkers
van hoog tot laag weten, dat zij oneindig meer gevaren
loopt dan een van ons allen, zodat u wel kunt nagaan,
dat wij haar allen bijzonder waarderen. En nu heb ik
mij laten vertellen en ik geloof vast dat het waar is
dat haar vier naaste medewerkers, haar raadgevers, aan
Het einde van de soupers steeds dezelfde toast uitbren
gen: „Onze koningin, God zegene haar". En wie met
die koningin in dit geval bedoeld wordt, kunt u' wel
begrijpen. Ik verzeker u, juffrouw Morstone, dat wij die
wens allemaal nazeggen".
„Ik zou wel eens willen weten", zei Sheila nu, terwijl
haar ogen schitterden, „wat vooraanstaande journalis
ten uit Fleet Street zouden willen geven om zo'n souper
bij te wonen!"
„Dat zou inderdaad niet weinig zijn", viel Daphne haar
bij. „Ik herinner me namelijk, dat een vermaard kran
teneigenaar uit Fleet Street die een groot bewonderaar
is van mijn detective-onderneming, die wens om bij zo'n
souper aanwezig te zijn niet onder stoelen en banken
stak, toen ik hem eens tijdens een feestelijke gelegenheid
in West End ontmoette. Ja, hij noemde zelfs nauwkeurig
het bedrag, dat hij er voor over had: vijfduizend gulden!
Op dat ogenblik liet ik die opmerking voor wat ze was.
Maar een paar maanden later inviteerde ik hem voor
een souper te mijnen huize in Maidenhead".
(Wordt vervolgd).
ADVERTENTIE
alléén de BESTE kwaliteit
met LANGE levensduur.
Verder alle schoonmaakartikelen, o.a.
kastpapier, borstelwerk, dweilen,
waterverf etc.
Aanbevelend,
Kleine Houtstraat 4 - Haarlem
Fil. Koningsweg 2 b, Velsen-Noord.
De stichting Cultuurfonds Buma heeft
aan de componist Dolf Van der Linden en
librettist Wily van Hemert opdracht ge
geven tot het vervaardigen van een muzi
kale komedie. Het bestuur van de stichting
heeft deze opdracht verleend omdat er naar
zijn oordeel een grote lacune bestaat in de
Nederlandse muzikale produktie.
WASHINGTON (AFP) President
Eisenhower zal vandaag op het Witte Huis
met Republikeinse en Democratische lei
ders van het congres bespreken wat gebeu
ren moet wanneer een Amerikaanse pre
sident zijn functie niet kan uitoefenen. Deze
kwestie wordt, op zijn verzoek, bestudeerd
door een groep deskundigen onder leiding
van de minister van Justitie.
Krachtens de Amerikaanse grondwet
treedt de vice-president op wanneer de pre
sident niet bij machte is zijn functie uit te
oefenen. Er wordt evenwel niet in gezegd,
wie uitmaakt dat zulks het geval is noch
wanneer en in welke omstandigheden de
president zijn taak weer kan opvatten.
VRIJDAG 29 MAART
Lido: „Battle Hymn", 14 jaar, 7 en 9.15 u.
Luxor: „Richard III", 14 jaar, 7.30 uur. Rem
brandt: „De kapitein van Köpenick", alle
leeftijden, 7 en 9.15 uur. Cinema Falace:
„Kruispunt Bhowani", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
Roxy: „Vergelding", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
Studio: „Leve de Jantjes", alle leeftijden, 7
en 9.15 uur. Frans Hals: Congo-desperado's",
14 jaar, 7 en 9.15 uur. Nassauplein 8: Mevr.
G. M. DunnewoltHard Af Segerstad over
„De Edda" voor Theosofische Vereniging,
8 uur. Concertgebouw: Vioolconcert Men
delssohn: Jean Louis Stuurop, 8 uur. Stads
schouwburg: Leerlinigenuitvoering H.B.S.-b
met „Meisjesiyceum", 8.30 uur.
ZATERDAG 30 MAART
Minerva: „De man .die te veel wist", 14 j„
2.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Battle Hymn", 14
jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Richard
III", 14 jaar, 2 en 7.30 uur. Rembrandt: „De
kapitein v.-.n Köpenick", alle leeft., 2, 4.15,
7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Kruispunt
Bhowani", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 u. Roxy:
„Vergelding", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur.
Studio: „Leve de Jantjes", alle leeftijden, 2.15,
7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Congo-déspera-
do's, 14 jaar. Stadsschouwburg: Theater met
„Het bezoek van dis oude dame", 8 uur.