IdUil
Gebrs. Beekman
D
DE ONZICHTBAREN
Billy Graham
„Sociale belangstelling basis
voor werk in Santpoort
Ouwe Job vertelt zijn avonturen
Agenda voor
Haarlem
UIT ANDERE BLADEN
Oud-Katholieke Kerk
in de ether
Kort en bond
ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1957
4
KERKELIJK LEVEN
Roomse critiek op resolutie
van Wereldraad van Kerken
DS. G. H. VAN WILLENSWAARD
de nieuwe
Folklore van Schagen
Kerk en televisie
Kerkelijk Nieuws
Kleine man op grote markt
Vier bergbeklimmers op
Eiger in moeilijkheden
Voor goede en
duurzame vloeren
EDELHOUT
vloeren
Prof. F. A. Eschauzier
ter aarde besteld
Examens
ONS VERVOLGVEÏ
DOOR ALFRED KOSTNER
J
De meesten van u zullen zeker van Billy
Graham gehoord hebben, de weredbekende
Amerikaanse evangelist, die overal enorme
campagnes georganiseerd heeft om de mo
derne mens met het Evangelie in aanra
king te brengen. Toen hij enkele jaren
geleden ook ons land bezocht en er onder
zijn leiding onder anderen in het Olym
pisch stadion in Amsterdam een massale
bijeenkomst werd gehouden, waren ook
velen uit Haarlem en omgeving daarbij
aanwezig. Dit bleek ons uit reacties die
wij ontvingen, naar aanleiding van wat wij
in deze rubriek over de tournee van Billy
Graham schreven.
Deze zomer heeft Graham in zijn vader
land weer volop in de publiciteit gestaan
door een omvangrijke campagne in New
York. Toen deze enkele weken aan de
gang was, gaf „The Christian Century"
(een toonaangevend Amerikaans-protes
tants blad) zijn indrukken weer, waarvan
wij u deze week een en ander willen ver
tellen.
Toen Billy Graham naar New York
kwam, zat daar kopij in voor ieder dag
blad en ieder radio- en televisiestation in
de stad. De geïllustreerde bladen, die ge
woonlijk weinig aandacht schenken aan
godsdienstige berichten, ruimden een even
grote plaats in voor Billy Graham als voor
moordzaken. De laatste dagen voor het
begin van de campagne verscheen Graham
als gast in verscheidene van de voornaam
ste televisieprogramma's. Op de openings
avond waren alle televisiestations in Madi
son Square Garden aanwezig, evenals tien
tallen fotografen, verslaggevers en men
sen van de radio.
En zo leek het, tenminste enkele dagen,
alsof de campagne van Billy Graham ge
heel New York in haar ban had weten te
krijgen. Doch na twee weken was het enige
orgaan van de niet-kerkelijke pers, dat
nog aandacht schonk aan de campagne, de
Associated Press, die op verzoek van lezers
in het zuiden en het midden-westen ver
slagen opnam. Enkele kranten stuurden af
en toe nog een verslaggever naar Madison
Square Garden, maar de geïllustreerde
bladen keerden weer terug tot de moorden
uit minnenijd en tot de sport. Indien de
grote geestelijke opwekking, die over Ame
rika zou moeten gaan, hier begonnen is,
dan hebben de meeste New Yorkers hier
van niet gehoord via hun dagbladen.
Niet dat Billy Graham moeite heeft zich
staande te houden. Ook preekt hij niet
voor lege banken. Slechts tweemaal ge
durende de eerste twee weken was het
aantal aanwezigen beneden de zestiendui
zend. Als regel was dit achttienduizend.
Gewoonlijk ging vijfenzestig a zeventig
percent van het aantal handen omhoog
wanneer Billy, zoals altijd, vroeg: „Hoe-
velen van u zijn hier voor de eerste keer?"
Aan het einde van de eerste twee weken
had men vijfentachtighonderd zevenen
twintig „beslissingen voor Christus" ont
vangen. Hierbij moet worden opgemerkt,
dat de getallen, die door het bureau van
Graham werden opgegeven, gewoonlijk
aan de lage kant waren. Hij zelf heeft
meegedeeld, dat zestig percent van de
mensen die een beslissing namen, zich voor
het eerst voor Christus uitspraken.
„The Christian Century" zegt vervolgens
dat de bekende theoloog Reinhold Niebuhr
de vraag gesteld heeft, waarom de officiële
protestantse kerken van New York zich in
Graham achter een theologie scharen van
een „eenvoudig perfectionisme", dat over
het algemeen niet door de protestantse
kerken gedeeld wordt. Dr. Niebuhr wijst
erop, dat Graham eerlijk gelooft, dat be
kering tot het christendom het probleem
van de waterstofbom zal oplossen, omdat
bekeerde mensen de bom niet zullen laten
vallen. Hij is er niet verontrust over, dat
Graham dit inzicht heeft en geeft toe, dat
hij misschien vele mensen kan helpen, die
zich gesteld zien voor eenvoudige, niet al
te ingewikkelde problemen. Wat wèl ver
ontrustend is, zo zegt de theoloog, is dat
het georganiseerde protestantisme zijn of
ficiële goedkeuring geeft aan deze simpele
benadering van het christelijk geloof te
midden van de onrust van de atoom-eeuw
en dat het gelooft, dat de kerk, die ter
wille van de campagne afstand heeft ge
daan van haar eigen overtuiging, ervan
zal profiteren.
De Protestant Council van New York
(een overkoepelend orgaan van de protes
tantse kerken) hoopt dat, wanneer de cam
pagne voorbij is, de organisatoren de kaar
ten van hen, die een beslissing namen,
aan deze raad zal overdragen. De directeur
van de Protestant Council sprak hierover
wel enige twijfel uit, omdat Graham, on
danks het feit, dat hij veel spreekt over de
eenheid van het protestantisme, nooit de
Protestant Council noemt.
Wat het resultaat van de campagne in
New York ook zijn mag, het is thans nog
te vroeg om voorspellingen te doen. Gra
ham zelf is tevreden over de voortgang.
„Wij hebben hier meer zegen ondervonden
dan in enige andere plaats in de wereld",
zo zei hij op een avond vanaf het spreek
gestoelte. En hij vervolgde: „Ik geloof dat
het de plicht is van de christenen om hier
iedere avond te komen. Slechts eenmaal
in een mensenleven komt iets als dit in een
stad."
Mijn levenslijn ligt blijkbaar in het
sociale vlak", zegt ds. G. H. van Willens-
waard, die onlangs zijn intrede als Neder
lands Hervormd predikant in Santpoort-
Station heeft gedaan en die tevens belast
is met de geestelijke verzorging van de pa
tiënten en verplegend personeel van het
Provinciaal Ziekenhuis aldaar.
„Dat was al zo in mijn jeugd, die ik in
Niewolde doorbracht, waar mijn vader
predikant was en waar de sterke tegen
stellingen tussen boeren en arbeiders op
mij als kind al diepe indruk maakten. Dat
was later in Rotterdam ook het geval, waar
ik geconfronteerd werd met het werk-
lozenprobleem, dat toen zijn dieptepunt
had bereikt."
Lange tijd heeft ds. Van Willenswaard in
Zeeland gestaan. Op 8 mei 1938 kwam hij
in Ellewoutsdijk in de classis Goes en op
4 mei 1947 verwisselde hij deze gemeente
voor die van Domburg. In het kerkelijk
en sociaal leven van Zeeland heeft hij in
de loop van die jaren een vooraanstaande
plaats ingenomen: hij vervulde tal van
bestuursfuncties en had zitting in tal van
collegs. Zo was hij lid van het classicaal
bestuur van Middelburg en praetor van de
ring Domburg, president van de provin
ciale kerkvergadering van Zeeland, prae-
ses van het college van kerkvisitatoren in
de provincie Zeeland en voorzitter van de
vereniging „Kinderzorg" aldaar. Vooral
deze laatste functie heeft hem met tal van
sociale noden geconfronteerd.
„Na de watersnood van 1953 heeft Zee
land een totaal andere structuur gekregen,
met name door de herverkaveling en het
Deltaplan. Schouwen-Duiveland bijvoor
beeld krijgt door dit alles nu meer contact
met Rotterdam, met de grote stad dus,
waardoor de levensopvattingen van de
eilandbewoners zich ook wijzigen en de
geestelijke verzorging weer in andere ba
nen moet worden geleid. Ik heb als predi
kant en als voorzitter van „Kinderzorg"
veel met de directeur van maatschappelijk
werk te maken gehad en ik heb geleerd,
dat „Kinderzorg" betekent leren vooruit
zien, iets wat mij in mijn werk in het
Provinciaal Ziekenhuis ook goed van pas
zal komen. De arbeidstherapie is mij even
min vreemd, want er zijn in Zeeland zo
genaamde beschutte werkplaatsen ge
sticht".
Ook heeft ds. Van Willenswaard veel
samengewerkt met een zenuwarts uit Mid
delburg, die hem als kinderpsychiater met
een medisch wetenschappelijk onderzoek
bij zijn herderlijk arbeid terzijde stond.
In dat verband herinnert ds. Van Willens
waard ook aan de SPA in Utrecht (de
stichting voor practische psychologisch-
pedagogische arbeid) uitgaande van de
WASHINGTON (AFP) „De bespre
kingen over de godsdienstvrijheid in de
Wereldraad van Kerken, hebben aan de
betrekkingen tussen rooms-katholieken en
protestanten ernstige schade toegebracht",
aldus heeft de voorlichtingsdienst van het
Amerikaanse episcopaat bekendgemaakt.
Op de bijeenkomst van de centrale com
missie van de Wereldraad te New Haven
in Connecticut zijn naar aanleiding van de
positie der protestanten in het overwegend
roomse Columbia, enige resoluties inge
diend, waarin de roomse kerk fel werd
aangevallen. Deze resoluties werden ech
ter verworpen, waarna op voorstel van de
aartsbisschop van Canterbury, dr. Fisher,
het bestuur van de Wereldraad werd uit
genodigd, een onderzoek in te stellen naar
„de vrijheid van godsdienst in de roomse
landen en elders".
LONDEN Dr. Fisher heeft bij zijn te
rugkeer uit de V.S. verklaard, dat het on
derzoek wordt ingesteld met het oog op
eventuele onderhandelingen met de room
se kerk. „Wij geloven niet, dat de kerk van
Rome dit als een offensieve actie zal be
schouwen", aldus dr. Fisher.
Hij zei, dat „er in sommige roomse lan
den geen godsdienstvrijheid bestaat".
Vooral de kleine protestantse gemeenschap
in Columbia maakt „een zeer beroerde
tijd" door.
Nederlands Hervormde kerk, waar psy
chologische rapporten worden opgemaakt,
die ten dele in het sociologische vlak lig
gen en ten dele het wezen van medisch-
opvoedkundige adviezen dragen.
„Zowel met arbeidstherapie als met.de
nazorg heb ik in Zeeland te maken gehad
en dat was dan ook de reden dat ik het
beroep van Santpoort vol vertrouwen en
met veel enthousiasme heb aanvaard, om
dat mij dit werk niet vreemd is."
ADVERTENTIE
BLOEMENDAALSEWEG 54
BLOEMENDAAL
TEL. 22165
WAGENWEG 72
HAARLEM
TEL. 14160
In het kader van het Interkerkelijk Over
leg in zake Radio-aangelegenheden (IKOR)
zal zaterdagmiddag om zes uur over Hil
versumJI, een uitzending in,,de ^udfiek
,De kerk aan het werk" worden gewijd
aan een reportage over het nieuwe Oud-
katholieke Seminarie te Amersfoort. Dan
zal tevens te Zeist op „Woudschoten" de
internationale jeugdliga-week van de Oud-
katholieke kerken uit de verschillende
landen worden geopend. Deze ligaweek
waar elke dag de conferentie met een kerk
dienst wordt begonnen, die wordt geleid
door Nederlandse geestelijken en geestelij
ken uit Engeland, Oostenrijk, Frankrijk,
Zwitserland en Duitsland zal zondag 18
augustus met een plechtige Hoogmis in
Utrecht worden besloten. Als sprekers zul
len optreden reverend C. B. Moss D.D.,
prof. dr. P. J. Maan, Abbé Bekkens, Eeve-
rend C. E. Varah, pastoor A. J. Glazema-
ker en pastoor T. Horstman, voorzitter van
de Bond van Jonge Oud-Katholieken in
Nederland.
Na de ligaweek zullen de buitenlandse
deelnemers gastvrij in de verschillende'
Oud-Katholieke parochies worden ontvan
gen.
Naar aanleiding van deze internationale
jeugdconferentie wordt, eveneens via het
IKOR op 18 augustus om kwart over zes
's avonds een reportage over de radio uit
gezonden.
De derde achtereenvolgende zondag, dat
de Oud-Katholieken Kerk in de aether is,
25 augustus, wordt 's morgens te tien uur
een kerkdienst uitgezonden vanuit de St.
Jakobuskerk te Utrecht.
Men verzoekt ons mede te delen dat het
folkloristisch evenement in Schagen, waar
van wij vrijdag een foto plaatsten, slechts
donderdags te aanschouwen is. Op deze
dag, marktdag in Schagen, zijn de inwoners
gestoken in hun Westfriese kledij.
In de vergadering van de Particuliere
Synode van het Zuiden van de Chr. Gere
formeerde Kerken is een instructie van de
classis Dordrecht besproken, waarin van de
televisie wordt gesproken als van „een
Godonterend kwaad". De instructie heeft
de Particuliere Synode aanleiding gegeven
tot een zeer brede bespreking, waarin zo
wel voor- als tegenstanders aan het woord
kwamen. De synode heeft zich tenslotte
verenigd met een voorstel van de predi
kanten ds. M. Baan te Dordrecht en ds. I.
de Bruyne te Rotterdam, waarin zij uit
spreekt, het met de kern van de instructie
,eens te zijn, maar het noodzakelijk te ach
ten heel de zaak betreffende de televisie
n;ader te bezien, opdat duidelijk geargu
menteerd worde vastgelegd wat de houding
der Chr. Gereformeerde Kerken tegenover
de televisie in het algemeen en het gebruik
daarvan voor de dienst des woords in het
bijzonder behoort te zijn. De synode be
noemde een commissie om haar daarover
te rapporteren.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Beverwijk: G. W. IJzerman
te Blokzijl; te Oude- en Nijehorne (toez.):
G. M. Spelberg te Warga; te Apeldoorn -
Het Loo (voor bijzondere werkzaamheden):
G. W. B. A. Th oden van Velzen, voorganger
Ver. van Vrijzinnig-Hervormden aldaar.
Geref. Kerken onderh. art. 31 K.O
Aangenomen naar Drogeham: Tj. Boers-
ma, kand. te Enschedé, die bedankte voor
Oosterbeek-V elp.
Vrije Evang. Gemeenten
Beroepen te Bergum: J. I. van Wijck te
Gouda.
In het augustusnummer van het maand
blad „Nederlands Fabrikaat" schrijft de
redactie over de gevaren, welke haars in
ziens de Nederlandse industrie te duchten
heeft van de Europese markt. De redactie
is allerminst gekant tegen deze markt en
ziet in dat er veel goeds uit voort kan ko
men. Zij meent echter, dat de Euromarkt
een instrument zal blijken te zijn, dat men
moet weten te bespelen.
Het zou verkeerd zijn, wanneer degenen,
die nogal eens betogen dat het werk van
de Vereniging Nederlands Fabrikaat geen
zin meer heeft, de Euromarkt niet anders
kunnen zien dan een juist voor hen ge
maakt middel tot vergroting van hun af
zet. Zij schijnen te vergeten, dat de Euro
markt er niet alleen zal zijn voor de Ne
derlandse ondernemers en kooplieden,
maar ook voor die van West-Duitsland,
Frankrijk, Italië, België en Luxemburg.
Nederland mag vrijelijk trachten zijn pro-
dukten in de gemeenschappelijk geworden
markten van die landen af te zetten, maar
die andere landen hebben evenveel recht
in Nederland hetzelfde te doen. Het maand
blad waarschuwt dat Nederland te maken
zal krijgen met een enorme concurrentie,
waarin de zwakke broeders het zullen
moeten ontgelden. Daarbij komt dat de
Nederlandse koper nog altijd de neiging
heeft eerder buitenlandse artikelen te ko
pen dan de burgers van andere nationali
teiten.
Het blad wijst er op dat de Nederlandse
nijverheid haar kracht nog zal moeten be
wijzen en dat zij die in de eerste plaats zal
dienen te zoeken op de eigen, dus de Ne
derlandse markt. Die alleen kan haar
springplank zijn voor een mogelijke ont
plooiing naar buiten. Kennis van het Ne
derlandse volk over hetgeen zijn industrie,
de grootste nationale werkgeefster en in
komstenbron, vermag en presteert, zal van
zelf tot een waardering leiden, waarop de
ondernemers een basis kunnen bouwen
voor de toekomst, aldus het blad.
Op de Eiger, een top in de Alpen bij de
Zwitserse plaats Grindelwald, zijn sedert
het begin van deze week vier bergbe
klimmers geïsoleerd. Drie van de vier zijn
vrijdag waargenomen, toen zij zich langs
de noordelijke bergwand omhoogwerkten.
Het is waarschijnlijk hun bedoeling om
van de top af een weg naar beneden te
zoeken. De vierde bergbeklimmer bleef
achter op een sneeuwveld, zodat wordt
aangenomen, dat hij gewond of uitgeput
is.
Er is vrijdagmiddag een reddingsbri
gade op weg gegaan. Men sprak over de
mogelijkheid, dat een aantal redders via
een beter begaanbare weg naar de top
(3.975 meter) zal gaan om de geïsoleerde
bergbeklimmers uit hun benarde positie
te bevrijden.
Een poging van de Duitse vlieger Geiger
om de mannen per vliegtuig te redden is
vrijwel onmogelijk geworden door het
slechte weer. Toen de wind begon af te
nemen, werd de top van de berg in een
wplk gehuld- -Men .heeft gezien,, dat de
vierde man met een doek heeft gewuifd
naar een vljegtyig. .jToen kort daarop de
top door dé wolk aan het oog wérd ont
trokken, waren de drie anderen 45 meter
gestegen. De namen van de vier bergbe
klimmers zijn niet bekend.
De noordelijke helling van de Eiger is
zeer verraderlijk. Meer dan dertig alpi
nisten hebben er de laatste jaren hun
leven verloren. Een plan om met vlieg
tuigen een reddingspoging te wagen moest
worden opgegeven vanwege de slechte
weersomstandigheden. Deskundigen ver
klaren, dat de vier die nu al vijf nachten
onder moeilijke omstandigheden op de berg
hebben doorgebracht, zeer veel van hun
krachten verloren moeten hebben. Men
neemt aan dat iemand onder zulke om
standigheden in één nacht al 60 percent
van zijn krachten verliest.
TENNISTOERNOOI IN OOSTENDE
Tijdens de tweede ronde heren enkelspel
van een internationaal tennistoernooi, dat
in Oostende wordt gehouden, is Van Mee
geren uitgeschakeld door de Belg Nijs met
6-1, 6-1.
„Ik had daar aan boord van de Annemarie van alles op te knappen", vertelde Ouwe
Job verder. „Dat waren niet allemaal lichte karweitjes, hoor
Zo moest ik ook het want in. De bootsman gaf zijn bevelen aan de matrozen om
de zeilen te veranderen. En ik moest ook de touwladder op.
Dat was erg hoog! Maar ik wou niet bang lijken en klom langs de touwladder naar
boven... 12-13
ADVERTENTIE
HAARLEM
ZIJLSTRAAT 96
TÏLEF.: 20340
Onder zeer grote belangstelling heeft
vrijdagmiddag op de algemene begraaf
plaats „Westerveld" te Driehuis de teraar
debestelling plaats gehad van het stoffelijk
overschot van professor F. A. Eschauzier,
die woensdagmiddag in de leeftijd van
achtenzestig jaar op zijn landgoed „Swa-
nenburgh" te 's-Graveland plotseling ten
gevolge van een hartverlamming is over
leden. Prof. Eschauzier, één der meest be
kende Nederlandse architecten van deze
tijd, was onder meer hoogleraar in de de
coratieve kunsten aan de Technische Hoge
school in Delft.
De teraardebestelling werd bijgewoond
door hoogleraren en studenten van de
Technische Hogeschool, architecten, ver
tegenwoordigers van musea en vele vrien
den en familieleden van de overledene. In
de aula sprak ds. N. van Gelder als eerste
een kort woord ter nagedachtenis aan de
overledene. „Allen zijn wij vervuld van
een onuitsprekelijke dankbaarheid voor
alle goede en schone dingen die wij door
prof. Eschauzier deelachtig zijn geworden",
aldus ds. Van Gelder, die besloot met het
voorlezen van psalm 91.
Professor A. Hammacher, de directeur
van het Kröller-Müller-museum op de
Hoge Veluwe. noemde dit heengaan der
mate overrompelend en schokkend, dat het
■stellig ondoenlijk-is--te trachten enige orde
te brengen in de vloed van gedachten, die
de achterblij-venden thaijs bezielt. „Het is-
nog te vroeg om enige afstand te kunnen
nemen, maar wel staat vast dat de over
ledene met zijn gehele wezen verbonden
was aan de gemeenschap van Delft. Daar
naast is professor Eschauzier niet alleen
uiterst vruchtbaar werkzaam geweest als
bouwmeester, maar hij wist ook in vele an
dere sectoren actief aan het Nederlandse
beschavingsleven deel te nemen. Bij dit
alles slaagde hij erin een geheel eigen stijl
te handhaven, als een creatieve behoefte
van zijn persoonlijkheid". Vervolgens her
innerde spreker aan de karaktereigen
schappen van professor Eschauzier, waar
bij hij hem een persoonlijkheid noemde
met een grote passie voor alles wat zuiver
en edel was.
Vervolgens hield ds. Van Gelder op
nieuw een toesprak die met het uitspreken
van een gebed werd besloten. Aan de groe
ve bad hij het ,,Onze Vader", waarna een
zoon van de overledene, de heer F. Eschau
zier namens de familie een kort dankwoord
sprak.
ADVERTENTIE
Taptoe. De kaarten voor alle voor
stellingen van het militaire muziekfestival
Taptoe Delft, dat van 23 augustus tot 1
september wordt gehouden, zijn uitver
kocht. In totaal zijn bijna vijftigduizend
plaatsen verkocht.
Bevorderd. Ir. P. A. Taselaar, hoofd
inspecteur van de Arbeid, is bevorderd tot
hoofdinspecteur-directeur van de Arbeid.
Amsterdam. Aan de Academie van
Bouwkunst slaagden voor het architecten
examen V.B.O.: A. Bakker te Baarn, F. J.
Cinqualbre te Haarlem, M. K. Grevenstuk
te Nieuw Loosdrecht, J. den Hartog te
Amersfoort, J. J. Hinten te Amsterdam, W.
Ingwersen te Zandvoort, H. Morshuis te
Amsterdam, J. H. Mulders te Hilversum,
G. Prins te Amsterdam, W. G. Quist te
Amsterdam, H. Rademaker te Bussum, J.
Rodenburg te Maarssen, G. van Saane te
Amsterdam, B. A. J. Spangberg te Amster
dam, C. C. van Strien te Amsterdam, P.
van der Wal te Amsterdam.
Voor het architectenexamen H.B.O.
slaagden: W. van Diest te Wassenaar, W. G.
Elshuis te Amsterdam, W. Eijkelenboom te
Vlaardingen, J. Heres te Amsterdam, J.
van der Jagt te Enschedé, M. L. Koopman
te Amsterdam, A. Middelhoek te Rotter
dam, A. A. Oosterman te Emmen, P. Pais
te Beemster, H. Schultinge te Beverwijk,
P. Selle te Amsterdam, F. Tesser te Nij
megen, H. A. M. van der Velden te Voor
burg, J. Verster te Amsterdam, M. D. van
Wensveen te Rotterdam, G. Wiljouw te
Den Haag, S. van der Zee te Velp.
Haarlem: Geslaagd voor hoofdakte
examens (gehele akte): mej. W. de Vries te
Zaandam; de heren: C. Boerman te Den
Helder, A. Schotten te Blokker, J. A.
Smith te Den Helder, J. H. Tijm te War-
menhuizen, G. B. Waagemans te Amster
dam, A. J. Tamse te Medemblik, G. J. C.
Snoek te Ouderkerk a. d. Amstel.
Voor gedeelte A: de heren R. Otto te
Haarlem, S. Meekma te Zaandam.
Voor het gedeelte B: de heren H. Cla-
renburg te Obdam, H. Cobelens te Uit
hoorn, W. P. v. d. Geest te Haarlem.
42. Ik sliep een groot stuk in de dag! Toen ik ont
waakt was en naar buiten liep, stond de zon al
hoog aan de hemel. De met veel bloemen bedekte steppe
lag in de warme zonneschijn voor mij uitgestrekt. Ik
voelde mij door een geluk overweldigd, toen ik deze
oneindige grasvlakte zag. Nog maar een paar dagen
geleden had de storm rond mij gehuild en zo ver ik had
kunnen blikken, was het wilde, tal van kloven en sple
ten tonende rotsland met sneeuw bedekt geweest. Hier
echter bloeide het lieftallige leven van de lente. Ik ver
ademde en voelde mij gelukkig. Al het verschrikkelijke,
dat ik de laatste weken te doorstaan had gekregen, was
nu niet meer dan een boze droom.
Ik wilde hier blijven, totdat ik mijn oude krachten
weer gevonden had.
Volgegeten en goed uitgeslapen, zat ik in de wonder
baarlijk warme zonneschijn en onderzocht het sieraad
zorgvuldig. Eerst probeerde ik het vuil met een mes te
verwijderen, maar ik zag al na enkele ogenblikken, dat
dit al te veel tijd zou kosten. Ongeduldig als ik was,
ging ik vastbesloten de jurtte van mijn gastheer binnen
en wierp de armband in een ketel met kokend water.
Toen ik hem er na een goed half uur weer uithaalde,
kon ik het vuil, dat er nog aankleefde, met een doek
gemakkelijk verwijderen.
De ongeveer vier vingers brede armband was aan de
buitenzijde geheel met schrifttekens bedekt, die wonder
baarlijk fijn gecalligrafeerd waren. Ongetwijfeld was
het sieraad oud, bijzonder oud zelfs, maar of het zo oud
was, als Oebar-Tschur had gezegd?
Vele uren besteedde ik er aan om de schrifttekens te
ontcijferen. Afzonderlijke woorden meende ik te kunnen
lezen, doch een ook maar losse samenhang, waaruit ik
de betekenis van het geheel zou kunnen afleiden, ver
mocht ik niet te ontdekken. Alle moeite was tevergeefs.
Mismoedig gaf ik tenslotte het vruchteloze werk op.
De dagen vergleden en ik herwon mijn krachten. Ik
kreeg weer frisse moed om verder te trekken naar
Oeljasoetai. Twee dagen na mijn verrtek uit het kamp
kwam ik bij een klooster, buiten welks muren ik mijn
tent opsloeg.
Fraai gewelfde daken glansden in het licht van de
ondergaande zon. Het gelui van klokken, de schrille
tonen van hoorns en dof rollende paukenslagen vervul
den de lucht. De avond viel en de schemering deed alle
contouren vervagen.
(Vertaald uit het Duits. Oorspronkelijke Nederlandse
titel: IN DE BAN VAN TEMOEDSJ1N)
Van een hoge toren, die buiten de kloostermuur op
rees, verkondigde een in een rood en geel gekleurd
zijden gewaad gestoken lama het invallen van de nacht,
waarbij hij aan een hoorn lage, lang aangehouden tonen
ontlokte. De laatste stralen van de ondergaande zon
lieten de daken van de tempel nog éénmaal oplichten,
waarna de aanbrekende nacht nog slechts donkere
silhouetten liet onderscheidden. Hier en daar begon een
ster aan het firmament te flonkeren, doofde weer uit
en verscheen dan weer aan het uitspansel. Steeds meer
sterren begonnen de duisternis te doorbreken. De rood
en blauw, wit en groen gelakte gebedsmolens rond het
ver vooruitspringende dak van het klooster begonnen
zich in het avondbriesje te bewegen en het „Om mani
padme hum" steeeg ononderbroken de donkere hemel
tegemoet. Uit het binnenste van het klooster drongen
vreemde, doffe geluiden naar buiten, die de lamaïstische
dienst begeleidden. Vaak ook droeg de wind de typische
geur van brandend reukwerk, in welks dampen de
Goden wonen, naar mij toe. Later hoorde ik een een
tonige zingzang, die steeds weer aanzwelde en dan weg
ebde. Vermanend hoorngeschal klonk daar tussendoor
en dof tromgeroffel overstemde meerdere malen de
vreemde klanken, die dan weer klagend, dan weer
vleiend waren. Plotseling zwegen de hoorns, de posaunen
en trommels en weerklonken de zachte tonen van cim
balen, bijkans overstemd door een helle tenor. Ik kreeg
het gevoel alsof deze frisse, heldere stem een opge
wekte boodschap verkondigen wilde.
Deze godsdienstoefening, of wat het dan ook mocht
zijn, beroerde mij. Na een snelle werveling van pauken
slagen jubelde de tenor nog één keer zuiver en helder,
waarna de stem verstomde. Daarna weerklonken nog
maals de hoorns en begon ook het zingzang opnieuw.
Lange tijd luisterde ik naar deze merkwaardige wissel
zang. Ik kon mij nauwelijks aan zijn vreemde invloed
onttrekken.
Toen ik mijn tent nabij de kloostermuur opgesteld
had, kwam een lama naar buiten en vroeg naar mijn
wensen. Ik verlangde echter niets, daar ik niets nodig
had. Ik was van alles goed voorzien. Ik kon echter de
verleiding niet weerstaan om te onderzoeken, wat voor
indruk de gouden armband op de kloosterlingen zou
maken. Ik vroeg daarom of de lama of de abt misschien
bij mij wilde komen, omdat ik hem dringend wilde
spreken. De lama vertrok daarop, maar de abt kwam
niet opdagen. Zou de lama mijn verzoek soms vergeten
hebben?
Ik wilde juist gaan slapen, toen ik schreden hoorde.
Het licht, dat de sterren verspreidden, was niet zo fel,
dat ik het gezicht van de naderbij komende monnik kon
onderscheiden. Slechts het silhouette van de enigszins
gedrongen, vrij dikke gestalte, die al spoedig voor mij
stond, kon ik duidelijk onderscheiden.
„Bent u de abt?", vroeg ik, nadat ik hem had begroet.
„Nee", antwoordde hij. „De Gulun laat vragen wat u
wenst".
De abt was dus een Gulun.
„En wat bent u?", vroeg ik.
„Gusul", antwoordde hij waardig en wees op de wijde
jas, die hij over zijn rode kiel droeg.
Ik vroeg hem plaats te nemen en vertelde hem over
mijn belevenissen met Oebar-Tschur, hoe en waar ik
hem had gevonden, hoe hij was gestorven en dat hij mij
zijn armband had gegeven.
Zonder mij ook maar met één woord te onderbreken,
luisterde de Gusul geduldig. Hij bleef zelfs zwijgen, toen
ik was uitgesproken. Ik wilde eindelijk echter wel eens
weten, of die geschiedenis nu waar was of niet.
„U zwijgt? Bent u soms niet op de hoogte van de din
gen, die Oebar-Tschur mij vlak voor zijn sterven heeft
verteld?"
„Ja, ik weet daarvan", antwoordde de Gusul, en ik
maakte uit de klank van zijn stem op dat hij opgewon
den was.
„Zoudt u mij die armband willen geven?"
„Nee", antwoordde ik. „Ik wil die zélf op het graf
leggen".
Hij zweeg wederom en scheen kennelijk na te denken.
„Nee, dat zult u niét doen", zei hij tenslotte. „Die
misdadige opzet zou u zeker ten ondergang voeren.
„Ik ben daar niet bang voor en ik hoop, dat u mij
de weg zult wijzen, die ik moet gaan om bij het graf
van de grote Khan te komen".
„Overhaast u niet", zei de Gusul. „Wacht totdat ik
met de Gulun heb gesproken, die op het ogenblik bij
Boeddha is. Wilt u mij dat beloven?"
(Wordt vervolgd).
ZATERDAG 10 AUGUSTUS
Minerva: „Het leven van Vincent van
Gogh", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido: „Daar
is de dokter", alle leeftijden 19 en 21.15
uur. „Een vrouw zonder geweten, 18 jaar,
23.30 uur. Studio: „De geheime dienst
grijpt in", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Cinema
Palace: „Het nichtje uit Texas", alle leef
tijden, 19 en 21.15 uur. Rembrandt: „Ty
foon over Nagasaki", 14 jaar, 19 en 21.15
uur. Frans Hals: „Heuvels in vlammen",
14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor: „Een huis
houden van Jan Steen", alle leeftijden,
19 en 21.15 uur. Roxy: „De drie muske
tiers", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Grote Kerk:
Orgelconcert door Viktor Lukas, 20 uur.
Openluchttheater Bloemendaal: Ural Ko-
zakkenkoor met dans, 20.30 uur.
ZONDAG 11 AUGUSTUS
Minerva: „Het Tom en Jerry festival",
alle leeftijden, 2 en 4.15 uur. „Het leven
van Vincent van Gogh", 14 jaar, 19 en
21.15 uur. Lido: „Lassie's grootste avon
tuur", alle leeftijden, 11 uur. „Daar is de
dokter", alle leeftijden, 2, 4.15, 19 en 21.15
uur. Studio: Kinderprogramma, alle leef
tijden, 10.30 uur. „De geheime dienst grijpt
in", 14 jaar, 2, 4.15, 19 en 21.15 uur. Cinema
Palace: Vakantie-jeugdprogramma, alle
leeftijden, 10.30 uur. „Het nichtje uit
Texas", alle leeftijden, 2, 4.15, 19 en 21.15
uur. Rembrandt: „Naar het rijk der In
ca's", alle leeftijden, 11 uur. „Tyfoon over
Nagasaki", 14 jaar, 2, 4.15, 19 en 2.15 uur.
Frans Hals: „Heuvels in vlammen", 14
jaar, 2, 4.30, 19 en 21.15 uur. Luxor: „Een
huishouden van Jan Steen", alle leeftijden,
2, 4.15, 19 en 21.15 uur. Roxy: „De drie
musketiers", 14 jaar, 2. 4.15, 19 en 21.15
uur. Openluchttheater Bloemendaal: Ural
Kozakkenkoor, 20.30 uur. Zuiderkapel:
Dienst o.l.v. Jan van Gijs, 10 uur. Dienst
o.l.v. ds. J. Visser, 17 uur. Jeugdsamen-
komst o.l.v. G. Abbink, 20 uur.
MAANDAG 12 AUGUSTUS
Minerva: „Het Tom en Jerry festival",
alle leeftijden, 2.30 uur. „Anna Karenina",
18 jaar, 8.15 uur. Lido: „Daar is de dokter"
alle leeftijden, 2, 4.15, 19 en 21.15 uur.
Studio: Kinderprogramma, alle leeftijden,
10.30 uur. „De geheime dienst grijpt in",
14 jaar, 2.15, 19 en 21.15 uur. Cinema Palace
Vakantie-jeugdprogramma, alle leeftijden.
10.30 uur. „Het nichtje uit Texas", alle
leeftijden, 2, 4.15, 19 en 21.15 uur. Rem
brandt: Montagne's jeugdvariété, alle leef
tijden, 10.30 uur. „Tyfoon over Nagasaki",
14 jaar, 2, 4.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals:
„Heuvels in vlammen", 14 jaar, 2.30, 19 en
21.15 uur. Luxor: „De woestijn leeft" en
„Stormy", alle leeftijden, 10.30 uur. „Een
huishouden van Jan Steen", alle leeftijden,
2, 19 en 21.15 uur. Roxy: „Niets dan pech",
alle leeftijden, 2.30, 19 en 21.15 uur. Begijn
hofkapel: Interkerkelijke samenkomst.
Spreker ds. A. van Gent uit Wormerveer.
Zangdienst van 19.30 uur af. Gebouw „Ons
Nest" (Bloemendaalse strand) Grote Youth
for Christ-rally, 20.30 uur.