KLINGDECOR SPION IN BERLIJN Monty coats HENSEN Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES Ouwe Job vertelt zijn avonturen N.V. DE HOUIWERF f 38.50 Stefan Askenase gaf Chopin-recital Kort en bond DINSDAG 8 OKTOBER 1957 4 Dynamische tafrelen Stortregen Een eeuw schoolzang De radio geeft woensdag T elevisieprogramma Nieuwe Radio-Televisie- Gids groot succes! Voor koor en koper Maastricht krijgt een dure schouwburg In augustus ruim 6400 nieuwe huizen Friesland heeft de meeste oude woningen Kind dodelijk getroffen door elektrische stroom Kerkelijk Nieuws Bisdom voor Nederlandse strijdkrachten in gesteld DOOR SLUM HARRISON DE NEGEN MUZEN Een prima beurt maakte gisteravond de AVRO-televisie met een levendige directe uitzending van het Jemenitische dans theater „Inbal" uit de concertzaal van het Singermuseum in Laren, die de indruk maakte, alsof er wekenlang aan voorbe reid, gerepeteerd en bijgeschaafd was. Er werd met verschillende camera's uit di verse standpunten gewerkt, in een voort durende afwisseling van panoramische beelden, „halve totalen" en dichtbijopna men, waarbij vooral de camera in de or kestbak voor een aantal knappe close-ups van de markante koppen en wervelende voeten der dansers zorgde. De camera's draaiden voortdurend met de bewegingen mee en eenmaal werden wij zelfs verrast door enkele fraaie dubbelopnamen van een danser, door beeldmenging van twee ca mera's: een procédé dat nog veel te weinig op het beeldscherm was toegepast, maar dat mits voorzichtig gehanteerd - vaak frappante resultaten oplevert. Hier, bij deze fleurige Jemenitische herdersdan- sen en bijbelse tafreeltjes, werkte het in hoge mate sfeerverhogend. Dit was tele visie, zoals ze zijn kan, vlot, afwisselend en dynamisch. Een pluim voor regisseur Jef de Groot en zijn cameraploeg. Con Nicolai zorgde voor zakelijke, bondige ex plicaties. In „Meridiaan" AVRO's maandelijk se journaal onder leiding van Kees San- deman en Ger Lugtenberg gaf hoofdre- decteur mr. G. B. J. Hiltermann van de Haagse Post een rake, intelligente karak teristiek van de affaire Little Rock en haar consequenties voor de Amerikaanse poli tiek. Hij is een prettige, fotogenieke t.v.- spreker die men gaarne vaker op het scherm wenst. Het interview met dr. H. Groot over het rode kunstmaantje opende weinig nieuwe gezichtspunten, de reportage rond de bakkerijtentoonstelling in de RAI maakte een nogal verkruimelde indruk, de fragmenten uit de geruchtma kende Amerikaanse film „Guys and dolls" zeiden ons even weinig als het bijbehoren de commentaar. Dat het gistermiddag tegen vijf uur in Taormina op Sicilië begon te stortregenen hebben de televisiekijkers op hetzelfde moment in hun huiskamers kunnen con stateren tijdens een extra uitzending van de N.T.S. van een folkloristisch festival, dat in Taormina ter gelegenheid van de uitreiking van de Prix d'Italia werd ge geven. De fragmenten van dit festival, die men op het beeldenscherm kreeg te zien, bestonden uit het optreden van enige folkloristische zang- en dansgroepj es, dat op zichzelf niet bijster indrukwekkend was. Het interessante van deze Eurovisie uitzending bestond hierin, dat zoals de omroepster mededeelde voor het eerst in de geschiedenis van de N.T.S. een re- lais-verbinding over zo grote afstand tot stand was gebracht. Desondanks kon de kwaliteit zeer redelijk genoemd worden. De enige storing werd veroorzaakt door de plensbui, die een ontijdig einde aan het optreden van een dansgroep en tevens aan de uitzending maakte. Beeldschermer De dertiende augustus van het jaar 1857 was een belangrijke dag in de geschiedenis van het lager onderwijs in ons land. Op die dag ondertekende Koning Willem III de wet op dit onderwijs, waarin het zingen op de scholen als een verplicht leervak werd opgenomen. Het tot stand komen van deze wet was het gevolg van het streven naar vernieuwing van het onder wijs. Men mene niet, dat met de vaststel ling van de wettelijke bepalingen op slag alle problemen betreffende de schoolzang waren opgelost. Doch de belangrijke eerste stap was gezet en nu kon men gaan uit zien naar de mogelijkheden, die er waren, maar ook naar de, moeilijkheden, die zich zouden gaan aandienen, zoals de kwestie der leerkrachten en die van de soort en het genre der liederen. Terugziende op de afgelopen eeuw kan men met voldoening constateren, dat er belangrijke vorderingen zijn gemaakt. Zij rechtvaardigen zeer zeker HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.30 Idem. 9.00 Voor de zie ken. 9.30 -Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Ork.- conc. 10.10 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Ka- merork. en solist. 11.40 Gram. 12.10 Accord., gi taar en bas 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Amus.muz. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Met PIT op pad. 13.20 Lichte muz. 13.50 La Ce- nerentola, opera. 15.45 Vocaal sextet en solist. 16 00 Voor de jeugd. 17.20 Preludium, caus. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.20 Spectrum v. h. Chris telijk organisatie- en verenigingsleven, caus. 18.35 Koorzang. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man al. 19.15 Gram. 19.30 Buitenl. overz. 19.50 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Concertgebouwork 21.40 Kerk en Staat in de Middeleeuwen, caus. 22 00 Lichte muz. 22.20 Gram. 22.30 Geestelijke liederen. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20 Gram. 23.55 - 24.00 Dagsluiting. HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De ontbijtclub. 9.00 Voor de vrouw. VPRO: 10.00 Schoolradio. VARA: 10.20 Gram. 11.00 Idem. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuin- bouwmeded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Instr. trio. 13.00 Nieuws. 13.15 Tentoonstellingsagenda. 13.20 Dansmuz. 13.50 Medische kron. 14.00 Alt viool en piano. 14.30 Voor de jeugd. 16.30 Gram. 17 15 Pianoduo. 17.35 Gram. 17.50 Regeringsuitz. Rijksdelen Overzee: Grepen uit de geschiedenis van Suriname, door W. van Dijk. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Orgel en zang. 18.40 Act. 18.50 Gram. 19.00 Voor de kind. 19.10 Gram. VPRO: 19.30 Voor de jeugd. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Comm. 20.15 Het staat op muren, hoorsp. 21.30 Weense muz. 22.15 Tussen mens en nevelvlek, caus. 22.30 Lichte muz. 23.00 Nieuws. 23.15 Gram. 23.50—24.00 Soc. nieuws in Esperanto. KRO: 17.00—17.50 Voor de kinderen.. VARA: 20.30 Mensen, dingen, nu.. 21.00—22.00 Een Sa tanskerel, TV-spel. BRUSSEL 324 M. 12 00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws 13.11 Gram. 14.00 Schoolradio. 16.00 Koer sen. 16.02 Gram. 16.30 Omr.orkest. 17.00 Nieuws. 17.10 Zang en piano. 17.50 Boekbespr. 18.00 Caus 18 30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram 20.15 Hoorsp. 21.30 Omr.ork. 22.00 Nieuws. 22.11 Viool en piano. 22.55—23.00 Nieuws. ADVERTENTIE Rijk van kleur! Veel uitgebreider! Het programma-blad van de VARA was al zeer overzichtelijk en interessant. Maar nu is deze Radio-TV-Gids zijn tijd eigenlijk vèr vooruit Nu is het een nieuw en nog gezel liger radio- en televisieblad geworden, opge fleurd met vele fraaie kleuren en prachtige foto's. Alle radio-programma's even groot, Hilversum I en II nóóst elkaar en de tele visie-programma's weer déérnaast. Een (gekleurde) pluim voor deze gezellige verbetering. de herdenkingsuitvoering, die maandag avond door de N.C.R.V. in het Concert gebouw te Amsterdam was belegd en waarop ongeveer driehonderd vijf tig leer lingen van Amsterdamse scholen onder leiding van Wim ter Burg een aantal liedjes en canons lieten horen. Het Om roeporkest werkte onder directie van Henk Spruit met een zelfstandig programma mede aan dit concert, aan de uitzending waarvan hier een korte beschouwing wordt gewijd. De uitvoering had door de aanwezigheid van de hoofdinspecteur van het lager on derwijs te Den Haag, de heer H. A. Dijk- sterhuis, die de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen vertegenwoor digde, een officieel karakter gekregen. Maar Wim ter Burg maakte van het aan deel, dat de schoolkinderen en de instru mentale groep van de Amsterdamse volks muziekschool hierin hadden, een onge dwongen, gezellige aangelegenheid, waarbij het accent niet kwam te leggen op onbe rispelijk afgewerkte prestaties, maar op het prettig bezig zijn met zingen en het werken aan verbeteringen van optredende oneffenheden in de uitvoeringen. Bij dit zingen werden nu en dan ook de toehoor ders in de zaal ingeschakeld. Dit alles had natuurlijk zijn pedago gische waarde. Toch was het voor deze gelegenheid van betekenis geweest, wan neer de schoolklassen met een paar goed voorbereide uitvoeringen waren gekomen als een demonstratie van wat met school- zangonderwijs bereikt kan worden. Het aan de kinderen zelve voldoening gevende resultaat heeft ten minste een even grote pedagogische zin als het bezig zijn. Maar misschien komt deze gave kinderzang nog bij een der volgende uitzendingen van de cyclus Honderd jaar schoolzang, waartoe de N.C.R.V. het zeer loffelijke initiatief nam en waarvan de uitvoering van maan dagavond de inzet vormde. De medewerking van het Omroeporkest gaf het heterogene karakter aan deze uit zending, ondanks de bewuste verwerking van enkele volksliedjes en kinderliedjes in de gekozen composities. Want juist door die overigens veelal zeer knappe, muzikale en vaak ook zeer geestige verwerking, werd het kinderlijke element gebannen en werd de sfeer gebracht van het grote mensen-concert, dat, op zich zelf be schouwd, voortreffelijk was. De VARA vroeg maandagavond de aan dacht van zijn luisteraars voor een werk van Paul Hindemith, dat in 1947 voltooid werd. Het werd geschreven voor gemengd kóor en tien koperinstrumenten (trompet ten, hoorns, trombones en tuba) en kreeg tót naam „Apparebit repentina dies" (de beginwoorden van een gedicht, dat om streeks het jaar 700 geschreven werd door een anonieme dichter). Het verhaalt van de angst en ontzetting, die zich meester maakt van de „onrechtvaardigen" op de dag des oordeels en van de hemelse geluk zaligheid, die de rechtvaardige mens door de eindbeslissing van de Almachtige ten deel valt. De muziek, die Hindemith schreef, volgt de tekst op de voet, waar door tussen woord en klank een eenheid ontstond, die beantwoordde aan het ideaal der romantiek. De muzikale middelen die de componist daartoe aanwendde, zijn ech ter niet in de eerste plaats het privilege der romantische periode, maar stammen uit een verleden, dat wortelt in de middel eeuwen. Hindemith weet de klare, trans parante contrapunktiek te combineren met een indrukwekkende harmonische werking. Prachtig zijn de melodieën, vol van ge ladenheid door de spannende dynamiek en treffend is het timbre-contrast van de klank van het koor en die van het koper. Het werk moge ook in de Haarlemse Con certzaal een spoedige uitvoering beleven! Zo mogelijk even aangrijpend als die, welke het grote omroepkoor en het Radio- Filharmonisch Orkest onder leiding van Wolfgang Sawallisch er maandagavond van gegeven hebben. Golfbreker De onverminderde aantrekkingskracht der muziek van Chopin en de reputatie van Stefan Askenase als haar vertolker hebben maandagavond een talrijk publiek naar de Haarlemse Concertzaal gelokt. Askenase begon zijn recital met een weinig bekende Polonaise, een jeugdwerk, dat na de dood van de componist door zijn vriend Fontana als opus 71 no. 2 uitgegeven werd. Buiten het interessante van het geval, dat men met een belofterijk proefstuk kennis kon maken, bleek de keuze van het postume werk toch niet zeer gunstig om het pro gramma briljant in te leiden. Bovendien kwam het ons voor dat de concertgever niet zo maar direct op temperatuur was. Het duurde tot het derde programma- nummer, de nagelaten Nocturne in cis, no. 20, eer hij het evenwicht vond tussen techniek en poëtische bezieling, die dan resulteerde in een ongemene klanken- pracht, rijk aan subtiele nuanceringen. Hiermee was de geest der interpretatie bij Askenase tot de volkomenheid gewekt, waarmee hij een meesterlijke vertolking van de Sonate in bes (met de Marcia funebre) vermocht te laten horen en ons daarbij in ademloze spanning het effect van de lugubere finale liet meebeleven. Die spanning was zeker niet geringer bij de verklanking van de Ballade in F, met haar felle contrasten, die door Askenase treffend uitgebuit werden, enerzijds met mildheid en innigheid, voorzover het het pastorale thema betrof, anderzijds met dra matische bewogenheid en verbazingwek kend technisch meesterschap, voor zover het gold de tegenstelling daarvan. Twee Mazurka's, opus 6 en opus 41, ty peerden onder het geraffineerde toucher van de concertgever badinerende welge zindheid en dartele scherts. Met drie Etudes uit opus 25, de nummers 3, 4 en 6 (niet 7 zoals het programma aangaf) wer den kenmerkende technische problemen van Chopin's pianistiek aan de orde ge steld. De uitvoering van de hachelijke tertsen-etude in gis (no. 6) was daarbij een sterk voorbeeld van een uiterst be heerst klavierspel. Vier walsen besloten het programma, maar daar ging nog aan vooraf een interpretatie van de Berceuse, zo verrukkelijk van klank en tere expres sie, zo lenig en poëtisch, als ik mij niet kan herinneren dit stuk ooit mooier ge hoord te hebben. Stefan Askenase is nog steeds de dich terlijke herschepper bij uitstek van de Chopin-romantiek. Jos. de Klerk Het eerste gedeelte van de verbouwing van de Maastrichtse schouwburg, waar mede in 1955 begonnen werd, zal meer dan het dubbele gaan kosten van wat was ge raamd. Thans blijkt dat de kosten f 3.359.980 zullen bedragen. Dit is niet minder dan f 1.737.360 meer dan de oor spronkelijke raming ad. f 1.622.620. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door loonstijgingen en prijsverhogingen van materialen en door kosten, welke bij de bijzondere aard van het werk niet waren te Voorzien, voorts wegens extra-werk zaamheden als gevolg van slechte coördi natie bij de uitvoering der bouwplannen, het verwijderen van nieuwe, maar onvol doende staalconstructies en vervanging door nieuwe betonconstructies. Nadat de architect zich tijdens een con flict met de gemeente over de trage en on voldoende gang van zaken had terugge trokken, wordt de verbouwing nu voort gezet onder verantwoordeijlkheid van Openbare Werken. Wegens de vele moei lijkheden, welke zich bij deze verbouwing voordeden, hebben B. en W. nog de mo gelijkheid onderzocht de werkzaamheden stop te zetten, maar technische, economi sche en juridische bezwaren staan daar aan in de weg. B. en W. achten het niet uitgesloten, dat nog vérdere credieten boven de thans gesignaleerde verhogingen van de bouw kosten zullen moeten worden gevraagd, omdat zich bij de uitvoering der verbou wing nog steeds nieuwe onvoorziene onze kerheden voordoen. Openbare Werken acht het ondoenlijk een raming op te stellen van het geheel der kosten, welke verband houden met de nog volgende verbouwingen. In Maastricht noemt men de schouw burgverbouwing spottend de „Maastrichtse bouwmeesterrevue". In augustus van dit jaar zijn volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek 6.438 woningen gereed ge komen. Dit aantal ligt ruim 600 boven het tot nu toe in één augustusmaand bereikte maximum van 5.836 in 1954. Tot en met augustus kwamen dit jaar 54.329 woningen gereed. Dit is aanzienlijk meer dan in de eerste acht maanden van 1956 (39.695) en ook het hoogste tot nu toe in eenzelfde periode bereikte aantal (41.563 in 1954). Gerekend tot en met augustus 1957 wer den sedert de bevrijding 562.490 nieuwe woningen gebouwd. In augustus 1957 werd begonnen met de bouw van 62.721 woningen, tegen 53.595 in dezelfde periode van het vorig jaar. Omdat in augustus met meer woningen werd begonnen dan er gereed kwamen, steeg het aantal in uitvoering zijnde wo ningen tot 102.163 op 31 augustus 1957. Op dezelfde datum van het vorig jaar waren 89.932 woningen in uitvoering. Bij in de on augustus gereedgekomen 6.438 wonin gen zijn 613 systeemwoningen. ADVERTENTIE Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 De reeds enige tijd geleden op grond van een steekproefbewerking beschikbaar ge komen en door het Centraal Bureau voor de Statistiek gepubliceerde uitkomsten van de in 1956 gehouden woningtelling, zijn thans in een speciale publikatie sa mengevat. Er blijkt onder meer uit dat er, zowel ten aanzien van de samenstelling van de woningvoorraad als van de bezetting der woningen, tussen de afzonderlijke provin cies aanmerkelijke verschillen bestaan, bij voorbeeld wat betreft de ouderdom der woningen. Voor het land is 32 percent der woningen gebouwd vóór 1906. Dit percen tage is voor de provincie Groningen 40, voor Friesland 47 en voor Zeeland 39. Ook wat de grootte der woningen betreft bestaan belangrijke afwijkingen. De een- en tweekamerwoningen met keuken vor men in Nederland als geheel 5 percent van de totale woningvoorraad, in Groningen, Friesland, Drente en Zeeland niet minder dan respectievelijk 15, 19, 15 en 10 percent van het totaal aantal woningen in elk dezer provincies. Dit zijn dan ook de provincies waar meer dan in de overige sprake is van onvoldoende slaapruimte. Van de huishou dens in Groningen, Friesland, Drente en Zeeland beschikken respectievelijk 29, 38, 30 en 26 percent over onvoldoende slaap ruimte. Het algemeen gemiddelde voor het land als geheel bedroeg 17 percent. Ook in andere opzichten bestaan onder linge afwijkingen. Zo vormen de eenge zinshuizen in Friesland, Drente, Overijsel en in de zuidelijke provincies Zeeland, Noordbrabant en Limburg meer dan 90 percent van alle daar gelegen woningen, doch in Noord- en Zuid-Holland maar respectievelijk 50 en 41 percent. Omdat deze provincies meer grote steden tellen, waar eengezinshuizen veel minder voor komen. Zo bedraagt in Amsterdam het percentage eengezinshuizen 7 en in Rotter dam en 's-Gravenhage 14. Overeenkomstige afwijkingen zijn er voor het aantal door de eigenaar bewoon de woningen: in Noord- en Zuid-Holland respectievelijk 17 en 16 percent van alle bewoonde woningen, in Utrecht 26 percent en in de overige provincies variërend van 38 tot 53 percent. Ook deze verschillen zijn mede beïnvloed door de situatie in de grote gemeenten, waar in het algemeen veel meer huurwo ningen zijn dan door de eigenaar bewoonde woningen. In Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage vormt laatstgenoemde groep respectieveijk 2, 5 en 11 percent van alle bewoonde woningen. Het zag er lelijk voor ons uitAltijd maar staarden we moedeloos naar die eeu wige golven om ons heen, de blauwe lucht met die brandende zon boven ons. Soms dachten we, of we toch eigenlijk maar niet beter bij die inboorlingen op het eiland hadden kunnen blijven. Maar toenop een dag sprong ik plotseling op. Zag ik het goed? „Govert", schreeuwde ik. „Een schip, daar!" Govert schrok en keek. En jaik had me niet vergist: daarginds naderde statig een groot zeilschip. 112-113 Snoer van schemerlamp was defect In Amsterdam is een zevenjarig meisje, toen zij in de huiskamer van de ouderlijke woning aan de Rivierenlaan aan het spe len was, in aanraking gekomen met een defekt snoer van een brandende sche merlamp. Daar het meisje tegelijkertijd een buis van de centrale verwarming vasthield, kreeg zij de elektrische stroom door het lichaam, waardoor de dood ter stond intrad. ADVERTENTIE De PLASTICBEKLEDINGSPLAAT voor toonbanken, tafels, bars enz. enz. Kampersingel 20-24 - Tel. 0 2500-11932 Ned. Herv. Kerk Beroepen te Aalsum c.a. J. G. F. Anker smit te Kollumerzwaag. Aangenomen naar Edam (voor bijzondere werkzaamheden( M. J. van Wijck te Zon- nemaire. Geref. Kerken onderh. art. 31 K.O. Aangenomen naar Hoek (Z.) C. Bijl, kand. te Pernis, die bedankte voor Appin- gedamGarrelsweer, Nij verdal en voor Schouwerzijl. Geref. Kerken Examens. Aan de V.U. zijn geslaagd voor het kandidaatsexamen theologie de heren H. A. van Bottenburg te Hilversum en R. Molmaker te Harderwijk. Chr. Geref. Kerken Bedankt voor Biezelinge J. P. Geels te Haarlem-Centrum. Geref. Gemeenten in Nederland Tweetal te Vlaardingen L. Aangeenbrug te Terneuzen en T. Dorresteijn te Opheus- den. Het Vaticaan heeft een bisdom voor de Nederlandse strijdkrachten ingesteld. De aartsbisschop van Utrecht, mgr. J. Alfrink, is tijdelijk benoemd tot „militair bisschop" De zetel van het nieuwe bisdom is Utrecht, aldus de „Acta Apostolicae Sedis", de staatscourant van het Vaticaan. ADVFETFNTTF 100 °/o zuiver wollen zeeduffel waterdicht en kleurecht leeftijd 7 |r PAARLAARSTEEG 1 24. Ineens gebeurt er iets vreemds. De taxi is net de hoek om of Mac Carter begint te vloeken. Mijn doos sigarenmijn sigaren liggen nog in de taxi. AllemachtigPola en ik staan bij de rand van het trottoir, Mac Carter een beetje meer naar binnen. Plotseling zie ik de CD-wagen vooruitschieten. Bin nen tien seconden is ze bij ons. Een van de achter- portieren gaat open en een man springt naar buiten, die een revolver vasthoudt. Hij schreeuwt tegen Pola: „Vlug, stap in." Ik wil tussenbeide komen, maar iemand die naast de chauffeur op de voorbank zit, zegt droogjes: „Blijf waar je bent". Carter blijft als verlamd staan. En de CD-wagen, een Buick, gaat er pijlsnel vandoor. We bewegen ons nog steeds niet. Carter begint tegen me te schreeuwen: Naar binnenvlugvlug. Ik loop, achter hem aan en Daar zit ik nu tegenover hem. Hij heeft een sigaret opgestoken en zit een beetje in zichzelf te praten. Ik merk dat het woord „Amerikaan" steeds weer terug komt. Waarom zouden de Amerikanen Pola ontvoerd heb ben? Smith is toch geen beginneling, hij moet toch be grijpen dat de vijand hierdoor extra op zijn hoede zal zijn. Ik zie maar één oplossing en dat is dat de Russen zelf Pola hebben ontvoerd. Maar waarom dan? Me duidelijk maken dat zij altijd in de buurt zijn? Me aan het gevaar herinneren, dat ik loop als ik probeer te vluchten? Me inpompen dat mijn landgenoten me als een moordenaar beschouwen? Kijkergens is er iets niet logisch met deze „ont voering". Ben ik dan zo'n sufferd? Mac Carter zit nog na te brommen over de Amerika nen. Ik weet zeker dat hij vooral over één ding na denkt: waarom hij zo onbeweeglijk is blijven staan, toen de CD-wagen Pola heeft meegenomen. Of Carter is een imbeciel die gelooft dat de Ameri kanen Pola werkelijk hebben meegenomen of hij speelt gewoon mee in het spelletje, dat zijn kameraden heb ben opgezet. Maar waarom? Pola Kautner moest me bewaken, dusCarter glimlacht en biedt me een sigaret aan. Mijn compliment, Holden, pardonmeneer Har ding, mijn compliment zeg ik, voor uw stalen zenuwen. ROMAN VAN SLIM HARRISON Ivertaald uit het Frans) U hebt zich ook bijzonder kalm gehouden, Carter. Ik wist niet wat ik zag, maar we konden toch niets doen, we waren niet gewapend. Gelijk heb je. Wie heeft Pola ontvoerd? De Amerikanen natuurlijk. Zij alleen rijden in zulke Buicks rond. Zijn redenering is zo simplistisch dat ik erom moet lachen. Dat ergert hem. Waarom lacht u? Niet alle Chinezen hebben een staart en niet elke Buick wordt bestuurd door een Amerikaan. Natuurlijk niet, maar toch.... Luister, Carter, als je er werkelijk zo van over tuigd bent dat de Amerikanen Pola hebben meegeno men, dan zul je moeten toegeven dat zij gruwelijk goed zijn ingelicht over ons doen en laten en dat zij nu ook weten waar wij ons ophouden. Ben je niet bang dat zij met ons hetzelfde zullen doen? Nee, dat is belachelijk. Ik weet het nog niet. Ik zou er liever tussenuit knijpen. Dit huis is safe Maar zij weten waar het is. Zij kunnen niets met ons doen. Dus het zijn toch niet mijn voormalige landge noten, die je verantwoordelijk stelt voor de ontvoe ring?! Wie anders? Het is duidelijk dat Mac Carter op hete kolen zit. Ik ben mezelf aan het feliciteren dat ik Pola geen bood schap voor Smith heb meegegeven. Want als inderdaad de Russen Pola Kautner hebben meegenomen, wat me steeds waarschijnlijker voorkomt, dan zouden zij mijn boodschap hebben ontdekt. Holden, kom hier.... Carter loopt naar de deur en ik volg hem. We zijn binnengelaten door een huisknecht die meer op een gedetineerde leek dan op een eerlijk mens, maar goed, hij heeft gevraagd of we op „de baas" wilden wachten en ons daarop in de salon laten plaatsnemen. Boven de deur is nu een rood lampje drie keer gaan gloeien. Dat is stellig het teken geweest waarop Carter heeft zitten wachten. We lopen door de hall naar een vertrek tegenover de salon. Ik blijf onbeweeglijk op de drempel staan, want ik heb juist weer een gezicht her kend een gezicht met een donkere baard en een donkere bril. „Kurt", de vriend van miss Morelli, reikt me de hand. Kom binnen. Holden. Ja had me hier zeker niet verwacht? Nee.werkelijk niet. Ga zitten, neem die fauteuil. Je kunt ons nu wel alleen laten, Carter. Mijn lijfwacht, sinds wij bij Emil Murnau weggingen, verdwijnt en eerlijk gezegd sla ik een zucht van verlichting. Kurt biedt me een glas rum aan en komt dan met een ter zake. Ik heb een rapportje van miss Morelli ontvangen of, liever een persoonlijk briefje. Zij is erg tevreden met u en denkt dat u de opgedragen taak zult verrich ten zoals wij gedacht hadden. Ik hoop het ook. Holden, of liever kameraad Holden, op mij rust de taak u nog een paar aanwijzingen te geven. Werkelijk? Ja, ik zal u het sein tot vertrek geven. Het vertrek tot operatie Odessa. Wanneer? Haast je niet. Morgen gaat u per auto de omtrek eens verkennen. En Pola Kautner? Even blijft het stil. Hij trommelt nerveus op het blad van zijn schrijfbureau. Ja, dat is een vervelende kwestie. Maar wat kunnen we er aan doen? De Amerikanen zijn machtig en we moeten erg voor ze oppassen. Niet de Amerikanen hebben Pola Kautner ont voerd. Wat zegt u?l Nee, het is werkelijk verkeerd mij voor een idioot aan te zien. Wat bedoel je precies? Ik zal 't je vertellen. Mag ik even dit glaasje rhum leeg drinken. Uitstekende rhummeer dan 50 pro cent. Ter zakeHolden.... ter zake. Vooruit dan maar. (Wordt vervolgd) D Hoogleraar. B. en W. van Amsterdam hebben de gemeenteraad een aanbeveling van het college van curatoren der gemeen te universiteit doen toekomen tot benoe ming van een gewoon hoogleraar in de leer der communicatiemiddelen, in het bijzon der van de pers, in de faculteit der poli tieke en sociale wetenschappen. Aanbevo len worden mr. dr. M. Rooy, Heemstede, hoofdredacteur van de Nieuwe Rotterdam se Courant en dr. M. Schneider, Den Haag. Witsnuitdolfijn. Op het Noordzee strand van Vlieland is een dolfijnachtig zoogdier aangespoeld. De lengte bedraagt 3.20 m., de omtrek ongeveer 2 m. en het gewicht wordt geschat op 500 kg. Waar schijnlijk is het een witsnuitdolfijn. Burge meester A. Anker heeft het dier, dat in goede staat verkeert, aangeboden aan het Zoölogisch Museum te Amsterdam. Wisseling der generaties. Op 2 en 3 november zal op De Horst te Driebergen een conferentie worden gehouden over: „De wisseling der generaties". Als refe renten zullen optreden prof. dr. E. L. Sme- lik, hoogleraar te Amsterdam over: „De moraal: „Een barrière tussen de genera ties?", en dr. H. S. Visser uit Heemstede over „Experimenteel: een lees-barrière?" Automatie. De Commiss. der Koningin in de provincie Groningen zal op 14 okto ber een „elektronisch brein" in gebruik stellen in het hoofdgebouw van de maat schappij tot aanleg en exploitatie van laagspanningsnetten te Groningen. Met deze installatie zal een automati sering mogelijk zijn van de administratieve verwerking der gegevens en van de incasso van gelden der 125.000 aangeslotenen op het elektriciteitsnet. Salarisverhoging. De directie van het Caraibische bedrijf der K.L.M. heeft be kend gemaakt, dat met goedvinden van de directie in Nederland zowel aan het uit gezonden als aan het plaatselijk aangeno men grondpersoneel op Curacao en Aruba een salarisverhoging wordt toegekend van circa 5 pet van 1 april 1957 af. Vliegveld Rotterdam. Voor de vlieg- haven Rotterdam is in Engeland een hangar aangekocht, die reeds de volgende maand in Rotterdam zal worden opge bouwd. Aangezien de gemeente de gelden hiervoor niet beschikbaar kon stellen heeft een 20-tal Rotterdamse bedrijven zich be reid verklaard een half miljoen gulden aan de gemeente ter beschikking te stel len in de yorm van een vijfjarige lening. Drie jaar. De rechtbank te Amster dam heeft de 25-jarige M. J. S., die in 1956 na zijn ontsnapping uit een psychia trische inrichting te Heiloo een reeks in braken had gepleegd, veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf. S. had een der in braken, in Lopik, gepleegd in samenwer-- kin, met de later vermoorde Hans Schreu- der, wiens stoffelijk overschot bij de Tafel berg in Het Gooi werd gevonden. Ook in Badhoevedorp en Heiloo had S. inbraken gepleegd. Zuidelijk Toneel. Op 13 oktober geeft het Zuidelijk Toneel in Eindhoven de pre mière van ,The wooden dish' van Edmund Morris (Nederlandse titel „Ouders en kin deren") onder regie van Lo van Hensber- gen. Na deze première zal in studie worden genomen „Bocksgesang" van Franz Werfel in de vertaling van Michel van der Plas. DINSDAG 8 OKTOBER Stadsschouwburg: „Rotterdams Toneel" met „Onder verdenking", 20 uur. Concert gebouw: Albert de Klerk bespeelt het or gel, 20 uur. Frans Halsmuseum: Albert Heiman vertelt over Suriname voor Volks universiteit, 20 uur. Minerva: „Drei Madel vom Rhein", alle leeftijden, 20.15 uur. Roxy: „Schuldig", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido: „De nacht vol beklemming", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Frans Hals: „De hemelbe stormer", 14 jaar, 20 uur. Rembrandt: „Dieven en moordenaars", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor: „De grote kraak", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Cinema Palace: „Geef mij een kans", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio: „Groot alarm bij de geheime politie", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. WOENSDAG 9 OKTOBER Stadsschouwburg: Het Jemenitisch bal let „Inbal" onder leiding van Sarah Levi- Tanaï, 20 uur. Frans Halsmuseum: Ewoud de Kat over moderne schilderkunst voor Volksuniversiteit, 20 uur. Postlaan 16: Bazaar voor de Nederlandse Protestanten bond Heemstede-Bennebroek, 2.30-5.30 uur en 19.30-22 uur. Minerva: Toneeluit voering H.A.T. met „In een andere we reld", 20.15 uur. Roxy: „Straatvijand num mer elf", alle leeftijden, 14.30 uur. „Schul dig", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido: „De nacht vol beklemming", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals: „De hemel bestormer", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Rembrandt: „Dieven en moordenaars", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor: „De grote kraak", 18 jaar, 14, 19 en 21.15 uur. Cinema Palace: „Geef mij een kans", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio: „Groot alarm bij de geheime politie", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 6