Horen en zien r CETAFLEX lijmt kond alle hout! SPION IN BERLIJN Tweede D-concert van N.Ph.O. met Russisch programma PRIMMETJE "N Nederlands kamerkoor zong wederom voorbeeldig r Agenda voor Haarlem NAAIMACHINES Tien jaar „Donemus" Kort en bondig .5 Radio - televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Ongezouten Weerklank Onbekende opera van Giuseppe Verdi De radio geeft donderdag T elevisieprogramma PHILIPS RADIO TELEVISIE H. J. MAERTENS N.V. „Arena" met een nieuw stuk voor de jeugd Altijd rake flitsfoto's met PHILIPS „Photoflux" fennstharslijm Ceta-Bever Negen jaar geëist tegen indringer v. VERVOLGVERHAAL SLIM HARRISON Vrijdag geen treinen van en naar Frankrijk WOENSDAG 23 OKTOBER 1957 n A Het filmprogramma van de KRO-televi- sie muntte dinsdagavond niet uit door kwa liteit. De keuze was gevallen op de Itali aanse filmkomedie „Welkom eerwaarde" van Aldo Fabrizi, die er tevens de hoofd rol in speelt. Er ligt een vrij geforceerd ge geven aan ten grondslag, dat bovendien niet origineel is: een pseudo-priester speelt tegen wil en dank de rol van bemiddelaar in een sociaal conflict en slaagt erin par tijen te verzoenen onder het motto: de hu maniteit heeft voorrang. Een mislukte poging om de zwier te evenaren, waarmee een acteur als Fernan- del zich in priesterkleren beweegt, bracht Fabrizi op het onzekere pad van het clow neske, tragikomische gedoe dat vlees noch vis is. Zijn onmiskenbaar talent kreeg geen kans, noch in het humorstische, noch in het tragische. Het sociale conflict kwam evenmin uit de grondverf en verder speel de de Italiaanse sentimentaliteit bij vlagen een tamelijk overheersende rol, waardoor de toets van ongenietbaarheid werd ge completeerd. Dat wil niet zeggen, dat niet nu en dan vonkjes van filmvaardigheid overspron gen: zowel in kleine details van de ont wikkeling als in het camerawerk werden nu en dan aanduidingen van grote vaar digheid kenbaar. Doch dat kon het geheel niet goedmaken. Tezamen met het tamelijk saaie voor programma vormde deze film een onge zouten menu. Beeldschermer Vrijdag 25 oktober begint de VARA in het televisieprogramma met een nieuwe muziekrubriek, getiteld „Weerklank", die ongeveer de vorm zal hebben van de radio kunstrubriek „Artistieke Staalkaart" op zaterdagavond en onder redactie zal staan van de pianist Jean Antonietti en Rutger Schoute. De beeldhouwer Mari Andriessen begint vrijdag met herinneringen aan de jeugd van zijn broer de pianist Willem Andriessen, die op die dag zeventig jaar wordt. Dr. John Daniskas zal een beschou wing wijden aan de programma's van de Nederlandse symfonie-orkesten in het nieu we seizoen. Ook wordt aandacht besteed aan het tienjarig bestaan van de stichting „Donemus". Vrijdag 1 november wordt in het radio programma van de V.P.R.O. aandacht be steed aan het feit, dat het Esperanto ze ventig jaar geleden tot stand kwam. De omroepprogrammabladen vermelden voor vanavond de uitzending door de VARA van de opera „Attila" van Guiseppe Verdi. Men kan deze uitvoering (een uit gesteld relais van de Italiaanse radio) gerust een première voor Nederland noe men. Misschien heeft een enkele muziek- lievende landgenoot eens toevallig kennis genomen van de inhoud en van de muziek van Verdi's opera. Wie van de overige Nederlanders heeft echter ooit van deze opera „Attila" gehoord? Rigoletto, Tra- viata, Troubadour, Don Carlos, Fallstaff, het zijn alle bekende namen van Verdi's meesterwerken voor ons geworden. Maar „Attila" heeft nog nooit het toneel van onze schouwburgen kunnen veroveren. Op 17 maart 1846 werd de opera voor het eerst opgevoerd in het „Teatro Fenice" te Venetië met een geweldig succes. De ADVERTENTIE HILVERSUM I 402 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgenge bed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvr. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgen dienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.25 Voor de boeren. 12.35 Land- en tuinb.meded. 12.38 Dansmuz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.20 Sopr. en piano. 13.40 Lich te muz. NCRV: 14.00 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Lichte muz. 15.35 Gram. 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Pianorecital. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Lichte muziek. 18.20 Accordeonspel. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Gram. 19.20 Sociaal perspectief, caus. 19.30 Verz. progr. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gevar. progr. 21.45 Gram. 22.00 Periodiekenparade. 22.10 Gram. 22.30 Orgelconc. 23.00 Nieuws. 23.15 Zaalsport uitslagen. 23.20— 24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Tussen de wal en het schip, caus. 11.15 Amus.muz. 11.45 Leren vergeten, caus. 12.00 Zigeunermuz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Pianospel. 12.50 Uit het bedrijfsleven. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Theaterork. en soliste. 13.55 Beurs ber 14.00 Pianoduo. 14.30 Voor de vrouw. 15.00 Gram 15.45 Voordr. 16.00 Gram. 16.30 Lichte muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitz. Neder land en de wereld: Dag der Verenigde Naties, door prof. mr. W. F. de Gaay Fortman, voorzit ter v d Ver. voor Internat. Rechtsorde. 18.00 Nieuws. 18.15 Meded. of gram. 18.20 Lichte muz. 18.45 Sportproblemen. 18.55 Gesproken brief uit Londen. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Familie- progr 20.00 Nieuws. 20.05 Operaconc. 21.20 Noor derlicht, klankb. 22.20 Orgelspel. 22.35 Journaal. 22.50 Sportact. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. v. New York. 23.16 Act. of gram. 23.25—24.00 Nieu we gram. BRUSSEL 324 M. 12.00 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 12 55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel. 14 00 Eng. les. 14.15 Gram. 14.30 Franse les. 14.45 Gram. 15 00 Schoolradio. 15.30 Orkesteonc. 15.45 Duitse les 16.00 Koersen. 16.02 Orkesteonc. 16.30 Klari net en piano. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Gram. 20.10 Missiemontage. 20.40 Verz. progr. 21.30 Boodschappen van missionarissen. 22.00 Nieuws. 22.11 Internat. Radio-Universiteit. 22.30 Orgel conc. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR DONDERDAG NTS' 20,00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.15 Spiegei der Kunsten. 20.45 Bokswedstr. 21.25 De paraplu, film. Hierna: Discussie. ADVERTENTIE Nassaustraat 5 - Haarlem - Tel. 15220 Nieuwe Groenmarkt 2 - Haarlem - TeL 15229 Alle merken, dus ruime keuze ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444 geestdriftige toehoorders bezorgden de componist een grootse hulde met een feestelijke triomftocht naar zijn hotel. Het bleef niet bij deze eerste opvoering, want verscheidene Italiaanse steden vroegen om een voorstelling en overal ontketende de opera eenzelfde hevige geestdrift. Het lijkt of dit enthousiasme wel hoofdzakelijk werd bewerkt door de duidelijke toespe ling, die in het toneelverhaal werd ge maakt op de toestand van Italië en op de positie van het Italiaanse volk, dat onder de onverdragelijke druk stond van vreem de overheersers. Themistocle Solera schreef het libretto, dat verhaalt van de Hunnen koning Attila, die met zijn horden als „een gesel Gods" Europa onder de voet liep. Solera maakte een variant op de histori sche gebeurtenissen rond deze gevreesde figuur. De Romeinse gezant Ezio werd de verdediger van Italië, zijn echtgenote Adabella het instrument, dat met list en verleiding de gehate onderdrukker nood lottig zou worden. Het hoogtepunt van de bedoelde politieke agitatie kwam in het tafreel, waarbij Ezio tot Attila zegt, met de bewogen nadruk van de operazang: „Houdt gijzelf het heelal, maar laat Italië aan mij!" Als een strijdkreet klonk hierop uit het theater: „Italië voor ons!" Het zou niet de eerste keer zijn, dat Verdi met zijn opera's de nationale zaak diende. Wat dit betrof, gaf bijvoorbeeld de opera „La battaglia di Legnano" zo duide lijke aanwijzingen, dat de censuur het libretto liet wijzigen en de titel in „Het beleg van Haarlem" liet veranderen. Op de planken van de Italiaanse theaters klonk toen „Leve Holland!" maar de Italianen wisten wat dit wilde zeggen. Is het succes van „Attila" nu te danken geweest aan de politieke toestand of. aan de artistieke waarde van het stuk? Verdi zelf achtte het werk van even goed ge halte als zijn voorgaande opera's. „Maar" zo zei hij „de tijd zal dit uitmaken". De luisteraars, die vanavond hun radio toestel om kwart over acht afstemmen op Hilversum II kunnen zich daarover zelf een oordeel vormen. De moeite, die de Italiaanse radio genomen heeft om „At tila" in het veeleisende Italië en ook door relayering in andere landen tot klinken te brengen, doet met reden verwachten, dat deze reprise, na de ruim honderdjarige „slaap" van de opera, wel eens een muzi kale verrassing zou kunnen worden. Golfbreker Onder leiding van Henri Arends klonk dinsdagavond, op het tweede D-concert van het Noordhollands Philharmonisch Orkest, voor het eerst in de Haarlemse Concertzaal de Eerste Symfonie van de Russische componist Dimitri Sjostako- vitsj, waarmee deze in 1925, als negentien jarige pas afgestudeerde conservatorium student, een succesrijk debuut maakte in het internationale muziekleven. Met zijn overvloed aan romantische spanningen en helkleurige orkestratie was dit jeugdwerk direct een aantrekkelijk geval voor vele dirigenten. Het is weliswaar een stevige kluif, maar een die aan uiterlijk effect meer dan voldoende rendeert om van een dankbare opgave te spreken. In de lijn der evolutie van de symfonische kunst kan men het werk niet vooruitstrevend noemen. Het exploiteert integendeel een gevoelssfeer, waaraan de moderne wester se mens ontgroeid is. Maar de onbe vangenheid waarmee de jeugdige compo nist dat alles opdiende en daarbij van niet alledaagse middelen gebruik maakte, kon ontwapenend werken. Dit deed het ook deze dinsdagavond onder de vurige doch secure leiding van dirigent Arends, die er blijkbaar met hart en ziel aan ge werkt had en met het orkest een klinkend resultaat bereikte dat respect afdwong. Op de pathetische hoogtepunten van het werk kon men spreken van een overver zadigde klank en elders genieten van de bonte kleurigheid van een zeer verzorgd musiceren. Het publiek reageerde geest driftig op deze prestatie van dirigent en orkest. Aan de symfonie van Sjostakovitsj was het symfonisch gedicht „Een nacht op de kale berg" voorafgegaan, dat onvoltooid werd nagelaten door Moussorgsky en door Rimsky-Korsakov werd speelklaar ge maakt. Deze heksensabbat werd met de nodige spanning gevierd. Het derde werk op dit Russische programma was het Vioolconcert in D van Tsjaikofsky met een jeugdige Fransman, de vierentwintig jarige Christian Ferras, als solist. Aan De toneelgroep „Arena" zal zaterdag 26 oktober in het Nieuwe de la Martheater in Amsterdam in de serie Jeugdtheater de eerste voorstelling geven van „Hoera voor zon en regen" van Hep van Delft. Mede spelenden zijn Gerard Tijssens, Ton Ber ger, Cees Pijpers, Wilma van Klaveren en Jan Korevaar. Johan Walhain heeft de regie. ADVERTENTIE Vxv-.v:-:-i-'x-'ï': x xiïïSixxS; ■:."V - :w=. Het feilloze flitslampje - 25 ct technische bravour en fel-romantische ge ladenheid was in zijn interpretatie geen tekort. Kenmerkend voor het karakter van zijn spel was zijn robuuste houding tegenover het werk. De woorden waarmee eens een dokter een diagnose van Paga- nini inleidde: „C'est une ame de feu servie par un violon" (Hij is een branden de ziel, gediend door een viool) zou men ook op Christian Ferras kunnen toepassen. Gelukkig kan Tsjaikofsky nogal wat lij den. En wanneer dan tegenover een ex cessief pathos zoveel technisch raffine ment van beheerst vioolspel staat als Christian Ferras voortdurend demon streerde, dan ontkomt men toch niet aan de suggestie van een dergelijke uitbun dige interpretatie. Henri Arends speelde het gelukkig klaar met het orkest in de pas te blijven met de solist, hoewel het tijdens diens onstuimigste momenten wel eens hache lijk leek te kunnen worden. Jos. de Klerk Primmetje stapte argeloos door de tuin. Toenopeens, sprong de man naar voren, wierp de zak over het hoofd van het jongetje enPrimmetje was gevangen! O, wat schrok Primmetje, toen hij opeens in die donkere zak verdweenHij begon te schreeuwen, maar Donnavo hield de zak stevig dicht en zo kon niemand het angstige hulpgeroep van Primmetje horen. „Ziezo, ventjedat is gelukt!", bromde de man tevreden. „Nou maken, dat ik met 'm wegkom!" 19-20 ADVERTENTIE De bevrijding van de Nederlandse koor zang van de verstikkende banden ener ontaarde liedertafelstijl, ongeveer dertig jaar geleden ingezet, is thans welhaast volledig geworden. Geen koor kan, op straffe van artistieke uitsluiting, "de ogen en de oren dicht doen voor deze verheu gende ontwikkeling, welke werd geken merkt door de wisselwerking tussen prak tijk van compositie en uitvoering. Wij hadden onze pioniers bij de componisten, maar ook bij de koren en hun dirigenten. En wanneer later de geschiedenis van de Nederlandse koorzang in musicologische werken wordt opgetekend, zal daarin als het letterlijk en figuurlijk toonaangevend ensemble uit de periode van sanering en groei het Nederlands Kamerkoor en zijn dirigent Felix de Nobel het centrum van beschouwing vormen. Kon het comité Ma- neto een voortreffelijker en doelmatiger jubileumgeschenk aan de tienjarige stich ting Donemus aanbieden dan een concert avond, verzorgd door het Nederlands Ka merkoor, met een programma, samenge steld uit werken van hedendaagse Ne derlandse componisten? Deze concertavond had dinsdag in de kleine zaal van het Concertgebouw te Am sterdam voor een talrijk auditorium plaats. Het was de bedoeling om na de pauze van dit concert het koorwerk „La Nuit" door dr. Anthon van der Horst op een tekst van Charles Péguy ten gehore te brengen. Volgens een mededeling op een wijzigingsblad van het programma hebben mutaties in de samenstelling van het koor dit verhinderd. In plaats van dit omvang rijke' werk kwamen nu enige kleinere composities van andere Nederlandse toonkunstenaars, die interessante stof tot vergelijking opleverden, juist in samen hang met de koorzangontwikkeling. Hier bij kan al direct de opmerking gemaakt worden, dat de eerste helft van de avond als een eenheid van voortreffelijk muzi kaal gehalte de tweede helft belangrijk overtrof. Die eerste helft begon dan met het frisse, innemende werk „De Schalmei" van Oscar van Hemel op tekst van Jan Slauerhoff, waarin het experiment is ver meden. In wezen gaat Van Hemel voort op het zuiver muzikale beginsel, dat ook de middeleeeuwse en renaissancistische kun stenaars richting gaf. En met dat beginsel formuleert hij zijn eigen klankentaai, die door elke muzieklievende toehoorder ver staan kan worden. Een ernstige, vermanende toon klonk er uit het „Media vita" van dr. Rudolf Men gelberg, een schoonklinkend werk, dat ge heel in een liturgische sfeer gehouden werd. Van de jonge, begaafde Nederland se componist Jaap Geraedts zong het Ne derlands Kamerkoor de Missa „In Paradi- sum" voor zesstemmig a-capella-koor. Een frapp- nte eigenschap van de transpa rante muziek is haar expressief vermogen, haar onverbrekelijke relatie tot woordbe tekenis en gevoelswaarde. Hier komt een subjectiviteit tot uitdrukking, steunend op een persoonlijk geloofsbesef. Litur gisch bleken ook de „Cantica pro tempore Natali" van Herman Strategier, maar in vergelijking met de mis van Geraedts met meer uiterlijke klankenweelde dan de reflex van een innerlijk zielsmysterie. Esthetisch beschouwd niettemin een uit nemend werk, met voortreffelijke kennis van het ko:or als uitvoerend medium. Daarvan getuigden trouwens ook de wer ken van Van Hemel, Geraedts, Mengel berg en Strategier. Van het Agnus Dei van Jan Felderhof, als eerste werkje na de pauze gezongen, kon dit niet gezegd worden. Het beroem de meestergedichtje „Wanderers Nacht lied" van Goethe, op de muziek van Alexander Voormolen, eerlijke romantiek overigens, paste toch niet zo goed in het milieu van deze avond. Ook het Sonnet van Marinus Flothuis met zijn liedertafel- accenten had daar weinig contact mee. Veel meer op zijn plaats was het klank stuk „Carillonnage" van Henri Zagwijn en in alle opzichten het prachtige, bezon ken koorlied „Hymnus matutimus" en het sprankelend-geestige „Daar was e wuf" van Sem Dresden, welk laatste leuke werkje een uitgezochte voorbereiding voor het boertige „Deuntien" van Pieter Cornelisz. Hooft op de Brederodiaanse muziek van Piet Ketting was. Jammer, dat de componist zijn prima kruit wat te vroeg verschoten heeft, want het slot van dit „Dêuntïén" is niet zo overtuigend meer als het voortreffelijke voorspel. Het Nederlands Kamerkoor heeft met de prachtige, vrijwel vlekkeloze uitvoe ringen zijn reputatie schitterend gehand haafd, mede dank zij zijn eminente diri gent Felix de Nobel. P. Zwaanswijk Tegen een 36-jarige schilder uit Amster dam heeft de officier van Justitie bij de rechtbank te Zwolle negen jaar gevange nisstraf geëist wegens wederrechtelijke in dringing en afdreiging. In de nacht van 19 op 20 juni had hij zich toegang ver schaft tot de slaapkamer van de directrice van het rijksasiel voor psychopaten te Avereest. Hij wilde haar met een dolkmes van het leven beroven uit wraak voor het feit dat zij slechte rapporten over hem zou hebben uitgebracht. Hij meende dat de directrice alleen thuis was, maar toen hij ook haar echtgenoot ontwaarde, zag hij van zijn voornemen af. Hij bedreigde de directrice, die hem f 450,gaf. De verdachte was met proefverlof uit de gevangenis te Groningen ontslagen. Op 4 november zal de rechtbank uit spraak doen. 37. Gaat het om „de werkplaats"? Precies. Is er nog nieuws van Kurt? Hij logeert in hotel Carlton, Avenue Foch. Hij doet als een toerist. Maar hij rijdt een beetje te vaak naar de vallee de l'Arve, bij de Sallanches.Ik heb dat ge hoord van de man waar hij meestal tankt, even buiten Chamonix. Mooi werk! Ik logeer in hotel Bellevue. Je hoeft maar 0-15 op te bellen. Als ik er niet ben, zeg je maar dat het om een artikeltje voor de krant gaat. Uitstekend. Vanavond wacht ik om half tien op je bij het post kantoor. Links is een straatje dat afloopt naar de l'Arve. Tot straks dan, miss June Douglas. Tot straks! O ja, ik zou haast nog iets vergeten Ik neem haar bij de schouders en omhels haar. Zij probeert zich los te maken en als zij er eindelijk in slaagt, kijk ik haar schaterlachend aan: Dat was ik je nog schuldigWeet je nog, in Parijs, op de rechtbank? Zij geeft geen antwoord, haalt de schouders op en smijt de deur achter zich dicht. Suzan ziet er betoverend uit in haar avondjurk. In de zalen van Savoy wordt een bal gehouden. Bijna iedereen draagt een smoking, maar om persoonlijke redenen heb ik de voorkeur gegeven aan mijn gewone kleding. En nadat ik Michaël O'Connor ben, heeft niemand gepro testeerd. Kun je niet blijven? Het spijt me ontzettend, Suzan, maar ik heb een afspraak met een vriend. Blond? Bruin? Rossig. Gek!! Ik beloof je dat ik om half elf terug zal zijn. Maar ik ben moreel verplicht deze afspraak te houden. Nou, dan ga ik met alle mannen dansen die ik hier tegenkom. Je ziet er verrukkelijk uit, Suzan, verrukkelijk maar Maar wat? —Nee niets! Later zal ik 't je wel eens uitleggen. Ik neem afscheid van Suzan door haar de hand te ROMAN VAN SLIM HARRISON (vertaald uit het Frans) kussen, een gebaar dat haar eventjes doet huiveren, maar ik keer me om en strompel weg. Juist als ik de trap af loop, kom ik een man tegen die naar boven gaat. Hij is nog steeds dezelfde en heeft zijn baard niet afgeschoren. Kurt is op weg naar het bal in de Savoy en heeft me aangekeken, zoals men een voorbijganger opneemt. Meer niet. Hij is me niet blijven nastaren. Toch klopte mijn hart in mijn keel. Als hij hier is, moet miss Angela ook in de buurt zijn. Zij zal weldra opduiken. Ik loop de straat uit en sla het steegje in dat June Douglas me heeft aangeduid. Daar is zij, aan het stuur van een luxueuze auto en rookt een sigaret. Als ik naast haar ben gaan zitten, rijdt zij weg en zet de radio aan. Waar gaan we heen? Sallanches.... een kilometer of twintig. Houd je vast, de weg zit vol bochten. Bedankt. Ik krijg ongelooflijk veel trek in een sigaret als ik de rook van June's sigaret opsnuif. Oh, wat is 't moei lijk het roken te laten! HOOFDSTUK V June Douglas kan werkelijk bijzonder goed rijden. Even luister ik nog naar de radio, maar dan vraag ik: Nu we toch alleen zijn, June, kun je me iets meer vertellen? Met genoegen, Michaël. Smith heeft het al met je gehad over de aanwezigheid van Kurt in Chamonix. Die aanwezigheid hangt heel nauw samen met een andere kwestie welke er in nauw verband mee staat. Waarover gaat dat? De Fransen hebben in deze streek een ondergrondse fabriek gebouwd. Wat? Dat verbaast je, is het niet? De Duitsers, de Noren en de Russen hebben zich het eerst voor deze moderne holen geïnteresseerd, waar laboratoria, montagehallen en weet ik niet wat allemaal geconstrueerd kunnen worden. De Fransen zijn niet achtergebleven, maar zij hebben deze moderne werkwijze nog gemoderniseerd. In plaats van in de grond een fabriek te bouwen, hebben zij er namelijk een gemaakt op grote hoogte. Daar zal niemand hen komen lastig vallen. In de val lei van de Arve, waar wij over enkele minuten komen, worden verscheidene villa's gebouwd. Het is natuurlijk heel gewoon op verschillende hoogten moderne chalets te bouwen, voor de winter of voor de zomer. Nu rijden er al maanden lang vrachtauto's met ma teriaal over de weg GenèveSaint-Servais en slaan af bij Sallanches. Zij nemen allemaal de weg naar Passy, een klein dorpje iets boven Sallanches. Daar bevinden zich een herscholingscentrum van het leger en een sanatorium. Die twee gebouwen verbergen echter in werkelijkheid een ander centrum, dat nog niet klaar is. In dat centrum bevindt zich de fabriek, die door de veiligheidsdienst van het Deuxième Bureau „JK 918" gedoopt is. Het is praktisch gesproken onmogelijk in de buurt te komen. Er leidt maar één weg die kant op en die wordt door militairen bewaakt. Het is het gebied van de weiden. Alle boeren uit Sallanches en omgeving brengen er in het seizoen hun koeien heen, en dat is natuurlijk een- prachtige camouflage. Een paar minu ten nog yijden we langzaam door dan zet zij plotseling haar auto stil. Kijk, voor -je uit ligt de vallei van de d'Arve. Links Sallanches en recht voor ons Le Fayet. Zie je die bergen links? Ja. Die noemen ze de Reposoir. En voor ons de Aquil- les de Warens. Aan de voet van die bergen liggen wei landen waar je uit de vallei moeilijk bij kunt komen. Daar liggen de Franse legercentra. Waarom zo laag? Dat zal ik je zometeen uitleggen. June brengt de wagen weer in beweging en neemt de bochten voorzichtig want de weg is niet te best. Maar Fayet en Sallanches rijden we veel sneller door. Een paar kilometer verder staan we stil. Kom. Wij stappen de auto uit tot een plek vlak bij de Arve, lie dikwijls langs de grote weg stroomt. (Wordt vervolgd) Broer. Een 28-jarige landbouwer uit Nijkerk is door de rechtbank te Zwolle veroordeeld tot twaalf maanden gevange nisstraf, waarvan vier maanden voorwaar delijk. Op 21 augustus had hij een-, groot aantal borrels gedronken en daarna was hij naar huis gegaan om de koeien te mel ken. Toen zijn broer een aanmerking maakte ging hij deze te lijf met een paal, waar spijkers aan alle kanten uitstaken. Het slachtoffer kreeg een breuk in het schedeldak, een bloeduitstorting in het hoofd en een gecompliceerde onderbeen fractuur en ligt nu nog in het ziekenhuis. Reeds vier maanden zoek. Op 22 juni van dit jaar heeft de 9-jarige Wim de la Parra de ouderlijke woning in Utrecht verlaten. Sindsdien is nooit meer iets van de jongen gehoord. Hij had geld van zijn ouders gekregen om naar de bioscoop te gaan. De familie van de jongen vermoedt dat hij ontvoerd is. Het knaapje is volgens de familie nogal leergierig. Men houdt het voor mogelijk dat hij ergens privé-onder- wijs krijgt of onder een andere naam er gens in of buiten het land een school be zoekt. Fraude. De Justitie stelt bij een kra- nenfabriek in Grave een onderzoek in naar knoeierijen, gepleegd bij het opgeven van werkuren voor werkzaamheden, die verband houden met opdrachten voor het ministerie van Oorlog. Welke omvang deze knoeierijen hebben aangenomen, is nog niet vastgesteld. Commando-overdracht. Op 25 oktober zal de commandant van het depot-lucht- rloelartillerie te Ossendracht, kolonel M. C. Kok, die de militaire dienst wegens, bet bereiken van de pensioengerechtigde leef tijd gaat verlaten, het commando overdra gen aan-kolonel F. G. P. Stüker. Wegens een 24-uurs staking in Frank rijk op vrijdag zal op die dag geen trein verkeer tussen Nederland en Parijs moge lijk zijn. De treinen D144 Amsterdam (vertrek 15.25 uur) Parijs, D 109 Parijs (v. 8.03 uur) Amsterdam (aankomst 15.43 uur) en de T.E.E.-treinen „Etoile du Nord" en „Ile de France" oeide AmsterdamParijs vice-versa, vervallen. De treinen D 120 Amsterdam (v. 7.24 uur) Parijs, D 126 Amsterdam (v. 10.07 uur) Parijs, D 117 Parijs (v. 11.15 uur) Am sterdam (aankomst 18.34 uur) en D 129 Pa rijs (v. 14.09 uur) Amsterdam (aankomst 21.03 uur) zullen slechts rijden tussen Am sterdam en Brussel-Zuid. De T.E.E.-trein „Edelweiss" Amsterdam LuxemburgZürich vice-versa zal nor maal rijden. Omtrent het af of niet rijden van de nachttreinen tussen Amsterdam en Parijs staat nog niets vast. WOENSDAG 23 OKTOBER Stadsschouwburg: Operagezelschap „Fo rum" met „De barbier van Sevilla", 20 u. Minerva: Toon Hermans met „One man show", 20.15 uur. Gebouw Vrijz. Hervorm den: Drs. G. M. Nederhorst over „Doel en streven van de N.O.V.I.B." voor Centrum vai Internationale Lezingen, 20 uur. Con certgebouw: Emigratie-voorlichtingsavond over Canada, 20 uur. Frans Halsmuseum: Ewoud de Kat spreekt over moderne schil derkunst voor Volksuniversiteit, 20 uur. Roxy: „De sheriff van Wichita", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido: „China Gate", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Cinema Palace: „De graaf van Monte Christo", 14 jaar, 19.30 uur. Frans Hals: „De schat van Afrika", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio: „Het huis des onheils", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Rembrandt: „Ariane", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor: „Ariane", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. DONDERDAG 24 OKTOBER Concertgebouw: Pauzeconcert door Al- bert de Klerk, 12.30 uur. Frans Halsmu seum: Trio Arte Fiato met Frans Vester, fluit, Koen van Slogteren, hobo, en Arn. 8willens, fagot, 20 uur. Zuiderkapel: Ds. H. C. van der Flier over „De lendenen om gord en de kaarsen brandende" met zang var Marry en Thea Verhey, 20 uur. Minerva: „Als de dauw hangt, komt er re gen", 18 j., 20.15 u. Roxy: „De sheriff van Wichita", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido: „China Gate", 18 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Cinema Palace: „De graaf van Monte Christo", 14 jaar, 14 en 19.30 uur. Frans Hals: „De schat van Afrika", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio: „Het huis des onheils", 14 jaar, 14.15, 19 en 21.15 uur. Rembrandt: „Ariane", 14 jaar, 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor: „Ariane". 14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 9