Horen en zien
r
CETAFLEX
lijmt kond alle hout!
SPION IN BERLIJN
Tweede D-concert van N.Ph.O.
met Russisch programma
PRIMMETJE
"N
Nederlands kamerkoor zong
wederom voorbeeldig
r
Agenda voor
Haarlem
NAAIMACHINES
Tien jaar „Donemus"
Kort en bondig
.5
Radio - televisie
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Ongezouten
Weerklank
Onbekende opera van
Giuseppe Verdi
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
PHILIPS RADIO TELEVISIE
H. J. MAERTENS N.V.
„Arena" met een nieuw
stuk voor de jeugd
Altijd rake flitsfoto's
met PHILIPS „Photoflux"
fennstharslijm
Ceta-Bever
Negen jaar geëist tegen
indringer
v.
VERVOLGVERHAAL
SLIM HARRISON
Vrijdag geen treinen
van en naar Frankrijk
WOENSDAG 23 OKTOBER 1957
n A
Het filmprogramma van de KRO-televi-
sie muntte dinsdagavond niet uit door kwa
liteit. De keuze was gevallen op de Itali
aanse filmkomedie „Welkom eerwaarde"
van Aldo Fabrizi, die er tevens de hoofd
rol in speelt. Er ligt een vrij geforceerd ge
geven aan ten grondslag, dat bovendien
niet origineel is: een pseudo-priester speelt
tegen wil en dank de rol van bemiddelaar
in een sociaal conflict en slaagt erin par
tijen te verzoenen onder het motto: de hu
maniteit heeft voorrang.
Een mislukte poging om de zwier te
evenaren, waarmee een acteur als Fernan-
del zich in priesterkleren beweegt, bracht
Fabrizi op het onzekere pad van het clow
neske, tragikomische gedoe dat vlees noch
vis is. Zijn onmiskenbaar talent kreeg geen
kans, noch in het humorstische, noch in
het tragische. Het sociale conflict kwam
evenmin uit de grondverf en verder speel
de de Italiaanse sentimentaliteit bij vlagen
een tamelijk overheersende rol, waardoor
de toets van ongenietbaarheid werd ge
completeerd.
Dat wil niet zeggen, dat niet nu en dan
vonkjes van filmvaardigheid overspron
gen: zowel in kleine details van de ont
wikkeling als in het camerawerk werden
nu en dan aanduidingen van grote vaar
digheid kenbaar. Doch dat kon het geheel
niet goedmaken.
Tezamen met het tamelijk saaie voor
programma vormde deze film een onge
zouten menu.
Beeldschermer
Vrijdag 25 oktober begint de VARA in
het televisieprogramma met een nieuwe
muziekrubriek, getiteld „Weerklank", die
ongeveer de vorm zal hebben van de radio
kunstrubriek „Artistieke Staalkaart" op
zaterdagavond en onder redactie zal staan
van de pianist Jean Antonietti en Rutger
Schoute. De beeldhouwer Mari Andriessen
begint vrijdag met herinneringen aan de
jeugd van zijn broer de pianist Willem
Andriessen, die op die dag zeventig jaar
wordt. Dr. John Daniskas zal een beschou
wing wijden aan de programma's van de
Nederlandse symfonie-orkesten in het nieu
we seizoen. Ook wordt aandacht besteed
aan het tienjarig bestaan van de stichting
„Donemus".
Vrijdag 1 november wordt in het radio
programma van de V.P.R.O. aandacht be
steed aan het feit, dat het Esperanto ze
ventig jaar geleden tot stand kwam.
De omroepprogrammabladen vermelden
voor vanavond de uitzending door de
VARA van de opera „Attila" van Guiseppe
Verdi. Men kan deze uitvoering (een uit
gesteld relais van de Italiaanse radio)
gerust een première voor Nederland noe
men. Misschien heeft een enkele muziek-
lievende landgenoot eens toevallig kennis
genomen van de inhoud en van de muziek
van Verdi's opera. Wie van de overige
Nederlanders heeft echter ooit van deze
opera „Attila" gehoord? Rigoletto, Tra-
viata, Troubadour, Don Carlos, Fallstaff,
het zijn alle bekende namen van Verdi's
meesterwerken voor ons geworden. Maar
„Attila" heeft nog nooit het toneel van
onze schouwburgen kunnen veroveren.
Op 17 maart 1846 werd de opera voor
het eerst opgevoerd in het „Teatro Fenice"
te Venetië met een geweldig succes. De
ADVERTENTIE
HILVERSUM I 402 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgenge
bed en liturg, kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15
Gram. 8.50 Voor de huisvr. 9.35 Waterst. 9.40
Schoolradio. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgen
dienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram.
12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.25
Voor de boeren. 12.35 Land- en tuinb.meded.
12.38 Dansmuz. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws
en Kath. nieuws. 13.20 Sopr. en piano. 13.40 Lich
te muz. NCRV: 14.00 Gram. 14.45 Voor de vrouw.
15.15 Lichte muz. 15.35 Gram. 16.00 Bijbelover
denking. 16.30 Pianorecital. 17.00 Voor de jeugd.
17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00
Lichte muziek. 18.20 Accordeonspel. 18.45 Gram.
19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af.
19.15 Gram. 19.20 Sociaal perspectief, caus. 19.30
Verz. progr. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gevar. progr.
21.45 Gram. 22.00 Periodiekenparade. 22.10 Gram.
22.30 Orgelconc. 23.00 Nieuws. 23.15 Zaalsport
uitslagen. 23.20— 24.00 Gram.
HILVERSUM II 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Voor de
vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Tussen de
wal en het schip, caus. 11.15 Amus.muz. 11.45
Leren vergeten, caus. 12.00 Zigeunermuz. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Pianospel. 12.50 Uit
het bedrijfsleven. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of
gram. 13.20 Theaterork. en soliste. 13.55 Beurs
ber 14.00 Pianoduo. 14.30 Voor de vrouw. 15.00
Gram 15.45 Voordr. 16.00 Gram. 16.30 Lichte muz.
17.00 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitz. Neder
land en de wereld: Dag der Verenigde Naties,
door prof. mr. W. F. de Gaay Fortman, voorzit
ter v d Ver. voor Internat. Rechtsorde. 18.00
Nieuws. 18.15 Meded. of gram. 18.20 Lichte muz.
18.45 Sportproblemen. 18.55 Gesproken brief uit
Londen. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Familie-
progr 20.00 Nieuws. 20.05 Operaconc. 21.20 Noor
derlicht, klankb. 22.20 Orgelspel. 22.35 Journaal.
22.50 Sportact. 23.00 Nieuws. 23.15 Beursber. v.
New York. 23.16 Act. of gram. 23.25—24.00 Nieu
we gram.
BRUSSEL 324 M.
12.00 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram.
12 55 Koersen. 13.00 Nieuws. 13.15 Orgelspel. 14 00
Eng. les. 14.15 Gram. 14.30 Franse les. 14.45 Gram.
15 00 Schoolradio. 15.30 Orkesteonc. 15.45 Duitse
les 16.00 Koersen. 16.02 Orkesteonc. 16.30 Klari
net en piano. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.15
Voor de kinderen. 18.15 Gram. 18.30 Voor de sold.
19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50 Caus. 20.00 Gram.
20.10 Missiemontage. 20.40 Verz. progr. 21.30
Boodschappen van missionarissen. 22.00 Nieuws.
22.11 Internat. Radio-Universiteit. 22.30 Orgel
conc. 22.55—23.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NTS' 20,00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.15
Spiegei der Kunsten. 20.45 Bokswedstr. 21.25 De
paraplu, film. Hierna: Discussie.
ADVERTENTIE
Nassaustraat 5 - Haarlem - Tel. 15220
Nieuwe Groenmarkt 2 - Haarlem - TeL 15229
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181, Tel. 14444
geestdriftige toehoorders bezorgden de
componist een grootse hulde met een
feestelijke triomftocht naar zijn hotel. Het
bleef niet bij deze eerste opvoering, want
verscheidene Italiaanse steden vroegen om
een voorstelling en overal ontketende de
opera eenzelfde hevige geestdrift. Het lijkt
of dit enthousiasme wel hoofdzakelijk
werd bewerkt door de duidelijke toespe
ling, die in het toneelverhaal werd ge
maakt op de toestand van Italië en op de
positie van het Italiaanse volk, dat onder
de onverdragelijke druk stond van vreem
de overheersers. Themistocle Solera schreef
het libretto, dat verhaalt van de Hunnen
koning Attila, die met zijn horden als „een
gesel Gods" Europa onder de voet liep.
Solera maakte een variant op de histori
sche gebeurtenissen rond deze gevreesde
figuur. De Romeinse gezant Ezio werd de
verdediger van Italië, zijn echtgenote
Adabella het instrument, dat met list en
verleiding de gehate onderdrukker nood
lottig zou worden. Het hoogtepunt van de
bedoelde politieke agitatie kwam in het
tafreel, waarbij Ezio tot Attila zegt, met
de bewogen nadruk van de operazang:
„Houdt gijzelf het heelal, maar laat Italië
aan mij!" Als een strijdkreet klonk hierop
uit het theater: „Italië voor ons!"
Het zou niet de eerste keer zijn, dat
Verdi met zijn opera's de nationale zaak
diende. Wat dit betrof, gaf bijvoorbeeld de
opera „La battaglia di Legnano" zo duide
lijke aanwijzingen, dat de censuur het
libretto liet wijzigen en de titel in „Het
beleg van Haarlem" liet veranderen. Op
de planken van de Italiaanse theaters
klonk toen „Leve Holland!" maar de
Italianen wisten wat dit wilde zeggen.
Is het succes van „Attila" nu te danken
geweest aan de politieke toestand of. aan
de artistieke waarde van het stuk? Verdi
zelf achtte het werk van even goed ge
halte als zijn voorgaande opera's. „Maar"
zo zei hij „de tijd zal dit uitmaken".
De luisteraars, die vanavond hun radio
toestel om kwart over acht afstemmen op
Hilversum II kunnen zich daarover zelf
een oordeel vormen. De moeite, die de
Italiaanse radio genomen heeft om „At
tila" in het veeleisende Italië en ook door
relayering in andere landen tot klinken te
brengen, doet met reden verwachten, dat
deze reprise, na de ruim honderdjarige
„slaap" van de opera, wel eens een muzi
kale verrassing zou kunnen worden.
Golfbreker
Onder leiding van Henri Arends klonk
dinsdagavond, op het tweede D-concert
van het Noordhollands Philharmonisch
Orkest, voor het eerst in de Haarlemse
Concertzaal de Eerste Symfonie van de
Russische componist Dimitri Sjostako-
vitsj, waarmee deze in 1925, als negentien
jarige pas afgestudeerde conservatorium
student, een succesrijk debuut maakte in
het internationale muziekleven. Met zijn
overvloed aan romantische spanningen en
helkleurige orkestratie was dit jeugdwerk
direct een aantrekkelijk geval voor vele
dirigenten. Het is weliswaar een stevige
kluif, maar een die aan uiterlijk effect
meer dan voldoende rendeert om van een
dankbare opgave te spreken. In de lijn
der evolutie van de symfonische kunst
kan men het werk niet vooruitstrevend
noemen. Het exploiteert integendeel een
gevoelssfeer, waaraan de moderne wester
se mens ontgroeid is. Maar de onbe
vangenheid waarmee de jeugdige compo
nist dat alles opdiende en daarbij van
niet alledaagse middelen gebruik maakte,
kon ontwapenend werken. Dit deed het
ook deze dinsdagavond onder de vurige
doch secure leiding van dirigent Arends,
die er blijkbaar met hart en ziel aan ge
werkt had en met het orkest een klinkend
resultaat bereikte dat respect afdwong.
Op de pathetische hoogtepunten van het
werk kon men spreken van een overver
zadigde klank en elders genieten van de
bonte kleurigheid van een zeer verzorgd
musiceren. Het publiek reageerde geest
driftig op deze prestatie van dirigent en
orkest.
Aan de symfonie van Sjostakovitsj was
het symfonisch gedicht „Een nacht op de
kale berg" voorafgegaan, dat onvoltooid
werd nagelaten door Moussorgsky en door
Rimsky-Korsakov werd speelklaar ge
maakt. Deze heksensabbat werd met de
nodige spanning gevierd. Het derde werk
op dit Russische programma was het
Vioolconcert in D van Tsjaikofsky met
een jeugdige Fransman, de vierentwintig
jarige Christian Ferras, als solist. Aan
De toneelgroep „Arena" zal zaterdag 26
oktober in het Nieuwe de la Martheater
in Amsterdam in de serie Jeugdtheater de
eerste voorstelling geven van „Hoera voor
zon en regen" van Hep van Delft. Mede
spelenden zijn Gerard Tijssens, Ton Ber
ger, Cees Pijpers, Wilma van Klaveren en
Jan Korevaar. Johan Walhain heeft de
regie.
ADVERTENTIE
Vxv-.v:-:-i-'x-'ï': x xiïïSixxS;
■:."V
-
:w=.
Het feilloze flitslampje - 25 ct
technische bravour en fel-romantische ge
ladenheid was in zijn interpretatie geen
tekort. Kenmerkend voor het karakter
van zijn spel was zijn robuuste houding
tegenover het werk. De woorden waarmee
eens een dokter een diagnose van Paga-
nini inleidde: „C'est une ame de feu
servie par un violon" (Hij is een branden
de ziel, gediend door een viool) zou men
ook op Christian Ferras kunnen toepassen.
Gelukkig kan Tsjaikofsky nogal wat lij
den. En wanneer dan tegenover een ex
cessief pathos zoveel technisch raffine
ment van beheerst vioolspel staat als
Christian Ferras voortdurend demon
streerde, dan ontkomt men toch niet aan
de suggestie van een dergelijke uitbun
dige interpretatie.
Henri Arends speelde het gelukkig
klaar met het orkest in de pas te blijven
met de solist, hoewel het tijdens diens
onstuimigste momenten wel eens hache
lijk leek te kunnen worden.
Jos. de Klerk
Primmetje stapte argeloos door de tuin. Toenopeens, sprong de man naar voren,
wierp de zak over het hoofd van het jongetje enPrimmetje was gevangen!
O, wat schrok Primmetje, toen hij opeens in die donkere zak verdweenHij begon
te schreeuwen, maar Donnavo hield de zak stevig dicht en zo kon niemand het
angstige hulpgeroep van Primmetje horen.
„Ziezo, ventjedat is gelukt!", bromde de man tevreden. „Nou maken, dat ik met
'm wegkom!" 19-20
ADVERTENTIE
De bevrijding van de Nederlandse koor
zang van de verstikkende banden ener
ontaarde liedertafelstijl, ongeveer dertig
jaar geleden ingezet, is thans welhaast
volledig geworden. Geen koor kan, op
straffe van artistieke uitsluiting, "de ogen
en de oren dicht doen voor deze verheu
gende ontwikkeling, welke werd geken
merkt door de wisselwerking tussen prak
tijk van compositie en uitvoering. Wij
hadden onze pioniers bij de componisten,
maar ook bij de koren en hun dirigenten.
En wanneer later de geschiedenis van de
Nederlandse koorzang in musicologische
werken wordt opgetekend, zal daarin als
het letterlijk en figuurlijk toonaangevend
ensemble uit de periode van sanering en
groei het Nederlands Kamerkoor en zijn
dirigent Felix de Nobel het centrum van
beschouwing vormen. Kon het comité Ma-
neto een voortreffelijker en doelmatiger
jubileumgeschenk aan de tienjarige stich
ting Donemus aanbieden dan een concert
avond, verzorgd door het Nederlands Ka
merkoor, met een programma, samenge
steld uit werken van hedendaagse Ne
derlandse componisten?
Deze concertavond had dinsdag in de
kleine zaal van het Concertgebouw te Am
sterdam voor een talrijk auditorium
plaats. Het was de bedoeling om na de
pauze van dit concert het koorwerk „La
Nuit" door dr. Anthon van der Horst op
een tekst van Charles Péguy ten gehore te
brengen. Volgens een mededeling op een
wijzigingsblad van het programma hebben
mutaties in de samenstelling van het koor
dit verhinderd. In plaats van dit omvang
rijke' werk kwamen nu enige kleinere
composities van andere Nederlandse
toonkunstenaars, die interessante stof tot
vergelijking opleverden, juist in samen
hang met de koorzangontwikkeling. Hier
bij kan al direct de opmerking gemaakt
worden, dat de eerste helft van de avond
als een eenheid van voortreffelijk muzi
kaal gehalte de tweede helft belangrijk
overtrof.
Die eerste helft begon dan met het
frisse, innemende werk „De Schalmei"
van Oscar van Hemel op tekst van Jan
Slauerhoff, waarin het experiment is ver
meden. In wezen gaat Van Hemel voort op
het zuiver muzikale beginsel, dat ook de
middeleeeuwse en renaissancistische kun
stenaars richting gaf. En met dat beginsel
formuleert hij zijn eigen klankentaai, die
door elke muzieklievende toehoorder ver
staan kan worden.
Een ernstige, vermanende toon klonk er
uit het „Media vita" van dr. Rudolf Men
gelberg, een schoonklinkend werk, dat ge
heel in een liturgische sfeer gehouden
werd. Van de jonge, begaafde Nederland
se componist Jaap Geraedts zong het Ne
derlands Kamerkoor de Missa „In Paradi-
sum" voor zesstemmig a-capella-koor.
Een frapp- nte eigenschap van de transpa
rante muziek is haar expressief vermogen,
haar onverbrekelijke relatie tot woordbe
tekenis en gevoelswaarde. Hier komt een
subjectiviteit tot uitdrukking, steunend
op een persoonlijk geloofsbesef. Litur
gisch bleken ook de „Cantica pro tempore
Natali" van Herman Strategier, maar in
vergelijking met de mis van Geraedts
met meer uiterlijke klankenweelde dan
de reflex van een innerlijk zielsmysterie.
Esthetisch beschouwd niettemin een uit
nemend werk, met voortreffelijke kennis
van het ko:or als uitvoerend medium.
Daarvan getuigden trouwens ook de wer
ken van Van Hemel, Geraedts, Mengel
berg en Strategier.
Van het Agnus Dei van Jan Felderhof,
als eerste werkje na de pauze gezongen,
kon dit niet gezegd worden. Het beroem
de meestergedichtje „Wanderers Nacht
lied" van Goethe, op de muziek van
Alexander Voormolen, eerlijke romantiek
overigens, paste toch niet zo goed in het
milieu van deze avond. Ook het Sonnet
van Marinus Flothuis met zijn liedertafel-
accenten had daar weinig contact mee.
Veel meer op zijn plaats was het klank
stuk „Carillonnage" van Henri Zagwijn
en in alle opzichten het prachtige, bezon
ken koorlied „Hymnus matutimus" en het
sprankelend-geestige „Daar was e wuf"
van Sem Dresden, welk laatste leuke
werkje een uitgezochte voorbereiding
voor het boertige „Deuntien" van Pieter
Cornelisz. Hooft op de Brederodiaanse
muziek van Piet Ketting was. Jammer,
dat de componist zijn prima kruit wat te
vroeg verschoten heeft, want het slot van
dit „Dêuntïén" is niet zo overtuigend meer
als het voortreffelijke voorspel.
Het Nederlands Kamerkoor heeft met
de prachtige, vrijwel vlekkeloze uitvoe
ringen zijn reputatie schitterend gehand
haafd, mede dank zij zijn eminente diri
gent Felix de Nobel.
P. Zwaanswijk
Tegen een 36-jarige schilder uit Amster
dam heeft de officier van Justitie bij de
rechtbank te Zwolle negen jaar gevange
nisstraf geëist wegens wederrechtelijke in
dringing en afdreiging. In de nacht van
19 op 20 juni had hij zich toegang ver
schaft tot de slaapkamer van de directrice
van het rijksasiel voor psychopaten te
Avereest. Hij wilde haar met een dolkmes
van het leven beroven uit wraak voor het
feit dat zij slechte rapporten over hem zou
hebben uitgebracht. Hij meende dat de
directrice alleen thuis was, maar toen hij
ook haar echtgenoot ontwaarde, zag hij
van zijn voornemen af. Hij bedreigde de
directrice, die hem f 450,gaf.
De verdachte was met proefverlof uit de
gevangenis te Groningen ontslagen.
Op 4 november zal de rechtbank uit
spraak doen.
37. Gaat het om „de werkplaats"?
Precies.
Is er nog nieuws van Kurt?
Hij logeert in hotel Carlton, Avenue Foch. Hij doet
als een toerist. Maar hij rijdt een beetje te vaak naar
de vallee de l'Arve, bij de Sallanches.Ik heb dat ge
hoord van de man waar hij meestal tankt, even buiten
Chamonix.
Mooi werk!
Ik logeer in hotel Bellevue. Je hoeft maar 0-15 op
te bellen. Als ik er niet ben, zeg je maar dat het om een
artikeltje voor de krant gaat.
Uitstekend.
Vanavond wacht ik om half tien op je bij het post
kantoor. Links is een straatje dat afloopt naar de l'Arve.
Tot straks dan, miss June Douglas.
Tot straks!
O ja, ik zou haast nog iets vergeten
Ik neem haar bij de schouders en omhels haar. Zij
probeert zich los te maken en als zij er eindelijk in
slaagt, kijk ik haar schaterlachend aan:
Dat was ik je nog schuldigWeet je nog, in
Parijs, op de rechtbank?
Zij geeft geen antwoord, haalt de schouders op en
smijt de deur achter zich dicht.
Suzan ziet er betoverend uit in haar avondjurk. In de
zalen van Savoy wordt een bal gehouden. Bijna iedereen
draagt een smoking, maar om persoonlijke redenen heb
ik de voorkeur gegeven aan mijn gewone kleding. En
nadat ik Michaël O'Connor ben, heeft niemand gepro
testeerd.
Kun je niet blijven?
Het spijt me ontzettend, Suzan, maar ik heb een
afspraak met een vriend.
Blond? Bruin?
Rossig.
Gek!!
Ik beloof je dat ik om half elf terug zal zijn. Maar
ik ben moreel verplicht deze afspraak te houden.
Nou, dan ga ik met alle mannen dansen die ik hier
tegenkom.
Je ziet er verrukkelijk uit, Suzan, verrukkelijk
maar
Maar wat?
—Nee niets! Later zal ik 't je wel eens uitleggen.
Ik neem afscheid van Suzan door haar de hand te
ROMAN VAN SLIM HARRISON
(vertaald uit het Frans)
kussen, een gebaar dat haar eventjes doet huiveren,
maar ik keer me om en strompel weg.
Juist als ik de trap af loop, kom ik een man tegen
die naar boven gaat. Hij is nog steeds dezelfde en heeft
zijn baard niet afgeschoren.
Kurt is op weg naar het bal in de Savoy en heeft me
aangekeken, zoals men een voorbijganger opneemt.
Meer niet. Hij is me niet blijven nastaren.
Toch klopte mijn hart in mijn keel. Als hij hier is,
moet miss Angela ook in de buurt zijn. Zij zal weldra
opduiken.
Ik loop de straat uit en sla het steegje in dat June
Douglas me heeft aangeduid.
Daar is zij, aan het stuur van een luxueuze auto en
rookt een sigaret. Als ik naast haar ben gaan zitten,
rijdt zij weg en zet de radio aan.
Waar gaan we heen?
Sallanches.... een kilometer of twintig. Houd je
vast, de weg zit vol bochten.
Bedankt.
Ik krijg ongelooflijk veel trek in een sigaret als ik
de rook van June's sigaret opsnuif. Oh, wat is 't moei
lijk het roken te laten!
HOOFDSTUK V
June Douglas kan werkelijk bijzonder goed rijden.
Even luister ik nog naar de radio, maar dan vraag ik:
Nu we toch alleen zijn, June, kun je me iets meer
vertellen?
Met genoegen, Michaël. Smith heeft het al met
je gehad over de aanwezigheid van Kurt in Chamonix.
Die aanwezigheid hangt heel nauw samen met een
andere kwestie welke er in nauw verband mee staat.
Waarover gaat dat?
De Fransen hebben in deze streek een ondergrondse
fabriek gebouwd.
Wat?
Dat verbaast je, is het niet? De Duitsers, de Noren
en de Russen hebben zich het eerst voor deze moderne
holen geïnteresseerd, waar laboratoria, montagehallen
en weet ik niet wat allemaal geconstrueerd kunnen
worden. De Fransen zijn niet achtergebleven, maar zij
hebben deze moderne werkwijze nog gemoderniseerd.
In plaats van in de grond een fabriek te bouwen,
hebben zij er namelijk een gemaakt op grote hoogte.
Daar zal niemand hen komen lastig vallen. In de val
lei van de Arve, waar wij over enkele minuten komen,
worden verscheidene villa's gebouwd. Het is natuurlijk
heel gewoon op verschillende hoogten moderne chalets
te bouwen, voor de winter of voor de zomer.
Nu rijden er al maanden lang vrachtauto's met ma
teriaal over de weg GenèveSaint-Servais en slaan
af bij Sallanches. Zij nemen allemaal de weg naar Passy,
een klein dorpje iets boven Sallanches. Daar bevinden
zich een herscholingscentrum van het leger en een
sanatorium. Die twee gebouwen verbergen echter in
werkelijkheid een ander centrum, dat nog niet klaar
is. In dat centrum bevindt zich de fabriek, die door
de veiligheidsdienst van het Deuxième Bureau „JK
918" gedoopt is.
Het is praktisch gesproken onmogelijk in de buurt
te komen. Er leidt maar één weg die kant op en die
wordt door militairen bewaakt. Het is het gebied van
de weiden. Alle boeren uit Sallanches en omgeving
brengen er in het seizoen hun koeien heen, en dat is
natuurlijk een- prachtige camouflage. Een paar minu
ten nog yijden we langzaam door dan zet zij plotseling
haar auto stil.
Kijk, voor -je uit ligt de vallei van de d'Arve.
Links Sallanches en recht voor ons Le Fayet. Zie je
die bergen links?
Ja.
Die noemen ze de Reposoir. En voor ons de Aquil-
les de Warens. Aan de voet van die bergen liggen wei
landen waar je uit de vallei moeilijk bij kunt komen.
Daar liggen de Franse legercentra.
Waarom zo laag?
Dat zal ik je zometeen uitleggen.
June brengt de wagen weer in beweging en neemt de
bochten voorzichtig want de weg is niet te best. Maar
Fayet en Sallanches rijden we veel sneller door. Een
paar kilometer verder staan we stil.
Kom.
Wij stappen de auto uit tot een plek vlak bij de Arve,
lie dikwijls langs de grote weg stroomt.
(Wordt vervolgd)
Broer. Een 28-jarige landbouwer uit
Nijkerk is door de rechtbank te Zwolle
veroordeeld tot twaalf maanden gevange
nisstraf, waarvan vier maanden voorwaar
delijk. Op 21 augustus had hij een-, groot
aantal borrels gedronken en daarna was
hij naar huis gegaan om de koeien te mel
ken. Toen zijn broer een aanmerking
maakte ging hij deze te lijf met een paal,
waar spijkers aan alle kanten uitstaken.
Het slachtoffer kreeg een breuk in het
schedeldak, een bloeduitstorting in het
hoofd en een gecompliceerde onderbeen
fractuur en ligt nu nog in het ziekenhuis.
Reeds vier maanden zoek. Op 22 juni
van dit jaar heeft de 9-jarige Wim de la
Parra de ouderlijke woning in Utrecht
verlaten. Sindsdien is nooit meer iets van
de jongen gehoord. Hij had geld van zijn
ouders gekregen om naar de bioscoop te
gaan. De familie van de jongen vermoedt
dat hij ontvoerd is. Het knaapje is volgens
de familie nogal leergierig. Men houdt het
voor mogelijk dat hij ergens privé-onder-
wijs krijgt of onder een andere naam er
gens in of buiten het land een school be
zoekt.
Fraude. De Justitie stelt bij een kra-
nenfabriek in Grave een onderzoek in
naar knoeierijen, gepleegd bij het opgeven
van werkuren voor werkzaamheden, die
verband houden met opdrachten voor het
ministerie van Oorlog. Welke omvang
deze knoeierijen hebben aangenomen, is
nog niet vastgesteld.
Commando-overdracht. Op 25 oktober
zal de commandant van het depot-lucht-
rloelartillerie te Ossendracht, kolonel M. C.
Kok, die de militaire dienst wegens, bet
bereiken van de pensioengerechtigde leef
tijd gaat verlaten, het commando overdra
gen aan-kolonel F. G. P. Stüker.
Wegens een 24-uurs staking in Frank
rijk op vrijdag zal op die dag geen trein
verkeer tussen Nederland en Parijs moge
lijk zijn.
De treinen D144 Amsterdam (vertrek
15.25 uur) Parijs, D 109 Parijs (v. 8.03
uur) Amsterdam (aankomst 15.43 uur)
en de T.E.E.-treinen „Etoile du Nord" en
„Ile de France" oeide AmsterdamParijs
vice-versa, vervallen.
De treinen D 120 Amsterdam (v. 7.24 uur)
Parijs, D 126 Amsterdam (v. 10.07 uur)
Parijs, D 117 Parijs (v. 11.15 uur) Am
sterdam (aankomst 18.34 uur) en D 129 Pa
rijs (v. 14.09 uur) Amsterdam (aankomst
21.03 uur) zullen slechts rijden tussen Am
sterdam en Brussel-Zuid.
De T.E.E.-trein „Edelweiss" Amsterdam
LuxemburgZürich vice-versa zal nor
maal rijden.
Omtrent het af of niet rijden van de
nachttreinen tussen Amsterdam en Parijs
staat nog niets vast.
WOENSDAG 23 OKTOBER
Stadsschouwburg: Operagezelschap „Fo
rum" met „De barbier van Sevilla", 20 u.
Minerva: Toon Hermans met „One man
show", 20.15 uur. Gebouw Vrijz. Hervorm
den: Drs. G. M. Nederhorst over „Doel en
streven van de N.O.V.I.B." voor Centrum
vai Internationale Lezingen, 20 uur. Con
certgebouw: Emigratie-voorlichtingsavond
over Canada, 20 uur. Frans Halsmuseum:
Ewoud de Kat spreekt over moderne schil
derkunst voor Volksuniversiteit, 20 uur.
Roxy: „De sheriff van Wichita", 14 jaar,
19 en 21.15 uur. Lido: „China Gate", 18
jaar, 19 en 21.15 uur. Cinema Palace: „De
graaf van Monte Christo", 14 jaar, 19.30
uur. Frans Hals: „De schat van Afrika",
14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio: „Het huis
des onheils", 14 jaar, 19 en 21.15 uur.
Rembrandt: „Ariane", 14 jaar, 19 en 21.15
uur. Luxor: „Ariane", 14 jaar, 19 en 21.15
uur.
DONDERDAG 24 OKTOBER
Concertgebouw: Pauzeconcert door Al-
bert de Klerk, 12.30 uur. Frans Halsmu
seum: Trio Arte Fiato met Frans Vester,
fluit, Koen van Slogteren, hobo, en Arn.
8willens, fagot, 20 uur. Zuiderkapel: Ds. H.
C. van der Flier over „De lendenen om
gord en de kaarsen brandende" met zang
var Marry en Thea Verhey, 20 uur.
Minerva: „Als de dauw hangt, komt er re
gen", 18 j., 20.15 u. Roxy: „De sheriff van
Wichita", 14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur.
Lido: „China Gate", 18 jaar, 14, 16.15, 19
en 21.15 uur. Cinema Palace: „De graaf
van Monte Christo", 14 jaar, 14 en 19.30
uur. Frans Hals: „De schat van Afrika",
14 jaar, 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio: „Het
huis des onheils", 14 jaar, 14.15, 19 en 21.15
uur. Rembrandt: „Ariane", 14 jaar, 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor: „Ariane".
14 jaar, 14, 19 en 21.15 uur.