De eerste badplaats van Bel weet het aardiö te versieren Weer een kruiswoordpuzzel ONZE NAMEN Keokke heeft voor het behoed van het strand moeten knokken Een feestmaand Toneelstuk van Bernanos als opera van Poulenc Overheid bemoeide zich met schimpnamen ZATERDAG 9 NOVEMBER 1957 Erbij PAGINA TWEE Lichtvaardig Een premie Links het casino van Knokke met een gedeelte van het ervoor liggende strand. Rechts hotel „La Réserve" met tennis banen en een kunstmatig aangelegd meer. Iets voor zeer verwende toeristen KNOKKE, de merkwaardige en interes sante badplaats aan België's westkust - slechts enkele kilometers van ons west- Zeeuws Vlaanderen verwijderd - hoopt nog voor het einde van dit jaar gereed te komen met een uniek miljoenenproject: de Horizontaal: 1. plaats in Limburg onder Kerkrade, 14. huurcon tract, 15. bekend dier, 16. gemeenschappelijke weide, 18. nu, 20 bun del, 22. zeer groot aan tal, 24. voorzetsel, 25. hoofddeksel, 27. lang zaam (muziek), 30. Rom. keizer, 31. stem pel, 33. uitslag op me talen, 35. tussenzetsel, 36. godsdienst (afk.), 38. krijgsmacht, 40. balk, 42. sint (afk.), 43. onbep. voornaam woord, 45. mist, 47. rust, kalmte, 48. niet gesloten, 50. in de rich ting naar omlaag, 52. maag van herkauwen de dieren, 53. meisjes naam, 54. plant, 56. vlaskam, 58. vragen naar, 60. nummer (afk.), 61. pasgang van een paard, 63. zwarte, 65. platvis, 66. punt hoed, 68. inwendig lichaamsdeel, 70. rund, 71. koninklijk besluit (afk.), 73. concertzaal, 75. schrijf kosten, 77. railroad (afk.), 78. familielid, 80 gem. in Friesland, 82. onbep. voornaamwoord, 83. rivier in Duitsland, 85. stengel, 87. achting, 88. sine dubio (afk.), 89. oude vlaktemaat, 91. huisdieren, 93. zotteklap, 95 wijnsoort, 97. gem. in Limb., 99. interval van negen tonen (muziek), 100. gem. in Friesland. Verticaal: 1. Fries waddeneiland, 2. wor tel, 3 plechtige gelofte, 4. hamer in de klok, 5 voorzetsel, 6 stuk stof, 7 grote ka mer, 8. hoekbalkon, 9. eerwaarde heer (af korting Latijn), 10. emeritus (afk.), 11. niet dik, 12. Europeaan, 13. hemelgeest, 17. soort van cement, 19. telwoord, 21. nauwe straat, 23. gem. in Friesland, 26. bijwoord, 28. de opperste rand van een dak, 29. plaatsje in Limburg onder Nederweert, 32. als 68 hor., 34. bijwoord, 37. opgewerk te draad in éen weefsel, 39. oorzaak, 41. smal tuin- of bloembed langs een schut ting, 44. keurig, 46. eetgerei, 49. zuiver ge wicht, 51 voorschrift, 53. zangstem, 55 stad in Engeland, 57. drukte, 59 haarkrul, 62. gem. in Groningen, 64. spelleiding, 67. rij- woners kan ongeveer aan tachtigduizend kan er de Italiaanse filmregisseur-acteur IN HET gemeentelijk Casino, waar gasten onderdak verschaffen) kan rustig Vittoria de Sica op straat tegenkomen, en naast veel bekende artiesten ook orkesten feest vieren. ook Frangoise Arnoul, Rudolf Schock, als dat van Duke Ellington optraden Frank Sinatra, Ava Gardner, Maurice want tenslotte nemen variété, dans en Chevalier, Giselle Pascal, Alexander theater hier ook een belangrijke plaats VAN DE DIJK AF staan de bewoners Brailowsky of Arthur Rubinstein. Laten in geeft het Nationaal Theater van Bel- voltooiing van de strijd om het behoud van Knokke, Zoute en Albert Plage met we eerlijk zijn, u ziet ze natuurlijk niet gië dit winterseizoen in Kno'-ke weer een van zijn strand. Door allerlei oorzaken voldoening te kijken naar de zware laad- allemaal tegelijk, maar ze zijn er ge- reeks van negen voorstellingen. En dit heeft de zee hier steeds een venijniger schepen, waarop grote bedrijvigheid weest of ze komen terug. Sla het gouden geschiedt zeker niet slechts voor de greep op de kuststrook gehad dan elders heerst, terwijl af en toe bij opspuitend gastenboek van „La Réservimaar eens „haute chique", want Knokke denkt be- tuig' gg ^ezenTiik' 72 grond*~74°'ontkên - met bezorgdheid zag men dan ook de water een dof geraas hoorbaar wordt, open en dan komt u ook de namen Ima halve aan zijn mondaine ook zeer bewust zandplaat in de loop der jaren steeds klei- Het spookbeeld van het verdwijnend Sumac, Mohamed Ben Youssef, Stijn aan zijn „burgerlijk" gezicht, al moet men ner worden. Door middel van lange zuig- strand is bedwongen: Knokke is en blijft Streuvels en Noël Noël tegen. En is de hier in „La Réserve" het sprookjes- persleidingen heeft men nu ongeveer een badplaats en deze wetenschap zal de grootste kristallen lichtkroon ter wereld in achtige hotel uit 1001-nacht natuurlijk miljoen kubieke meter zand opgespoten, industriëlen, filmsterren, vertegenwoordi- de „salie du lustre" geen lust voor het niet naar zoeken. Dit hotel op Albert Pla- want tenslotte kunnen en willen het ge- Sers van de geldadel, maar ook vele an- oog? Wanneer daar deze winter weer ge, in lokale ofwel „Zoutse" stijl ge meentelijk Speelcasino en het daarbij deren in de ban blijven houden van het de „menus gastronomiques" met bijbe- bouwd, heeft met zijn brede terrassen, horende hotel „La Réserve" (het meest springende kogeltje aan de roulettetafels, horende modeshows gegeven worden, kan tennisbanen, eigen kunstmatig meer, luxueuze en duurste van België) het bad- Ook een actief en sympathiek man als de men genieten van een spectaculair luxueuze danszaal, een in Vlaamse stijl leven niet missen, aangezien dit stellig heer John Verhulst, eerste schepen, wet- schouwspel. De kroon van Venetiaans ingerichte bar, conversatiehoekjes en een een sterke toeristische terugslag zou ver- houder, van Knokke en tevens beheerder- glas voor het vervoer van de zevenen- smaakvolle decorering eigenlijk maar een oorzaken. directeur van het Speelcasino een com- dertigduizend in Murano geblazen glas- bescheiden omvang: vijfendertig kamers binatie, waar wij met onze Nederlandse delen was een hele goederentrein nodig en dus een capaciteit voor vijfenzestig begrippen even aan wennen moeten beschijnt dan de surrealistische muur- gasten. Het wil ook „intiem' 'zijn en hoe- THANS -is men bezig om door middel kon tevreden glimlachen, toen hij ons schilderingen, die rondom door de Brus- wel het tien jaar geleden door vijfhon- van enorme uit hout gevlochten zmkstuk- zei; ))j3; het werk is bijna klaar." Maar selse kunstenaar René Magritte in de koe- derd mensen, die dag en nacht werkten ken, die met brokken natuursteen ver- men doet Knokke onrecht indien men de pelvormige ruimte werden aangebracht zwaard worden, het complex van strand- begrippen „duur" en „mondain" teveel onder het motto: „Le domaine enchan- hoofden (kribben), die de op het strand accentueert. Want sedert de comfortabe- té". De tweeduizend lampen van deze beukende golven moeten breken, verder in ie Belgische Spoorwegen de lijn - Luik- zeven tot acht ton wegende monsterkroon zee te verlengen. En dit is dan het sluit- Brussel-Brugge electrificeerden is ook de met een doorsnede van acht meter geven deuren, een tweede telefoon naast het stuk van het enorme werk. toeristenstroom van de mensjn met een een ware lichtvloed. Ieder voorjaar moet bad, een eigen, verstopte safe en brede Knokke, dat straks met Kerstmis en smalle beurs toegenomen en zij kunnen een half dozijn vrouwen, geassisteerd door balkons werden geheel in rood, blauw Nieuwjaar weer vele van zijn kasteelach- hier tegen redelijke prijzen van de won- vier electriciëns, gedurende drie weken en geel uitgevoerd en hebben iets voor- tige hotels en moderne restaurants gaat deren en aantrekkelijkheden van de eer- werken om het glasgevaarte schoon te naams en huiselijks tegelijk. Zowel ba- in een tijd van slechts zes maanden werd gebouwd, is het hierin volkomen ge slaagd. De kamers, die alle mogelijke comfort bieden brievenbussen in de openen (de stad met zijn dertigduizend in- ste Belgische badplaats profiteren. Men maken. ron Opzomer, hofschilder des Konings, als de drie dochters van de sultan van Ma rokko en madame Patachou, Jean Coc- parket, Aa, blank; 7. Aga', voordeel, te'; 8. ning (spreektaal), 76. strook land langs de kust, 79. rivier in Oost-Pruisen, 81. tor, 84. verstand, 86. verdriet, 88. zonder (Latijn), 90 gesloten, 92 roem, 94 stok, 96. afkorting van cuprum, 97. West-Afrika (afk.), 98. trustee (afk.). Om in aanmerking te komen voor een van de drie geldprijzen ad 7.50, 5 en 2.50 dient men uiterlijk dinsdag 17 uur de oplossing per briefkaart in te zenden aan een van onze bureaus in Haarlem: Grote Houtstraat 93 en Soendaplein; in IJmuiden, Lange Nieuwstraat 427. Oplossing vorige puzzel: Horizontaal: 1. kwiek, pas, rem; 2. ark, laag, toga; 3. barst, ra, rook; 4. Ike, hek, vader; 5. Nek, are, oma, la; 6. edel, stor mig; 7. Tol, via, rap, we; 8. palet, adders, 9. ras, robe, gril, 10. opa, wol, eel, na, 11. pose, gal, loge, 12. elegant, ader; 13 RM, Nel, keg, ore. Verticaal: 1. kabinet, proper; 2. wrak, EDO, aap, olm; 3. ik, rekel, L.S., asen; 4. els, halverwege, 5. kater, si, toog, al; 6. ANDRE GIDE heeft eens opgemerkt, dat met mooie en grote gedachten meestal maar slechte kunst wordt gemaakt. Het woord, of de boutade, werd sedertdien veel geci teerd en ook wel misverstaan en zal vermoedelijk wel zo moeten worden begrepen, dat goede bedoelingen niet alleen ontoereikend zijn om levens vatbare kunstwerken te schep pen, doch dat bovendien hoge aspiraties een eventuele mis lukking nóg schrijnender ma ken. Een kunstenaarschap moet wel bijzonder krachtig zijn om bepaalde menselijke emoties en situaties zo uit te beelden, dat de indruk wordt vermeden dat te hoog is ge grepen of erger het on derwerp of de stof geprofa neerd. ER WAS evenwel nog een tweede reden tot vrees in deze richting, toen men onge veer een jaar geleden vernam, dat de Franse componist Fran cis Poulenc bezig was een ope ra te schrijven, waarvoor hij het toneelstuk of beter: filmscenario „Les Dialo gues des Carmélites" van Bernanos, dat speelt in een klooster, waar de zusters een aangrijpende zelfstrijd met. de twijfel voeren in de tijd der Franse revolutie, als tekst boek had gekozen. Wie het stuk van Bernanos gezien heeft in Parijs wordt het al voor het vierde seizoen opge voerd en ook in Nederland zijn er talrijke voorstellingen van gegeven die weet dat de grote katholieke schrijver zijn onderwerp met uiterste discretie en in een taal van aristocratische gevoelsbeheer- sing benaderd had, maar óók dat dit toneelstuk, met zijn naar binnengekeerde of in troverte dramatiek, vrijwel geen gelegenheid bood voor een behandeling op de plan ken. En tenslotte waren men sen, die van Poulenc vooral één kant de boertige zijde van de Parijse „faubourien" kenden, dan ook nog wel be angst, dat de rondborstige le venskunstenaar van de„Chan sons Gaillardes" als componist met de puriteinse tekstschrij ver Bernanos een weinig ge lukkig combinatie zou vor men. En zo is het dus met een heel complex van angsten, re serves en vrezen geweest, dat Parijs ging kennis nemen van de première van deze nieuwe aanwinst van het repertoire, welke overigens al eerder in de Milanese Scala, die er de opdracht voor verstrekte, ten doop was gehouden. Om te beginnen moet ik onmiddel lijk opmerken, dat Poulenc zich van een taak, die dus in zo vele opzichten zulke be angstigend hoge eisen stelde, gekweten heeft met een voor beeldig en zelfs aangrijpend resultaat. Hij heeft niet alleen de oorspronkelijke kracht van Bernanos' tekst volmaakt on aangetast gelaten. Hij heeft zelfs tal van „ondergrondse" emoties, die in het toneelstuk niet of nauwelijks tot hun recht kwamen, met muzikale middelen opgewekt, zonder ze nadrukkelijk te onderstrepen, zodat dit filmscenario zijn be stemming misschien nog beter dan in het theater nu wel in de opera gevonden heeft. Poulenc heeft een ingekeer de doch van ontroering vibre rende muziek gecomponeerd, die voortdurend op dezelfde geestelijke golflengte als het litteraire gegeven was inge steld. En wanneer hij zich een enkele keer van de mid delen des opera's als een zusterkoor of een massabewe ging bij de laatste schavot scène had bediend, dan vloeiden die initiatieven toch volmaakt natuurlijk voort uit de gehele handeling en werd de diepe religiositeit van het gegeven nergens beledigd. Poulenc had hier, in de grote lijnen, het voorbeeld gevolgd dat Claude Debussy hem met zijn opera „Pelléas en Méli- sande" in het begin van deze eeuw gegeven had. Een ver stilde, als het ware „blanke" muziek, waarin de dramati sche spanningen slechts bij uitzondering aan de opper vlakte komen, momenten die hier intussen dan ook nog wel eens aan Puccini in zijn zui verste ogenblikken deden den ken. teau, Michèle Morgan en Martine Carol hebben zich hier thuis gevoeld. Men mag aannemen, dat „La Réserve" uniek in Europa is en de hele opzet is dan ook uit een oogpunt van hotellerie zeer interes sant. Zoals de directeur, de Zwitser P. Bachinger, ons vertelde, kent men geen vaste dagpensionprijs en geen menu's alles gaat a la carte. De keuken is zeer verfijnd en de bekwame chef-kok Marcel - le Parmentier uit Ostende heeft acht wit- te-mutsen-dragers onder zich staan. Dit team zal vooral met Oudejaar onder hoogspanning moeten werken, daar onge veer vijfhonderd gasten verwacht wor den, die menu's van vijfhonderd francs, 37.50 per persoon dus, zullen gebruiken. Het zal weer een avond worden met de schittering van vele edelstenen en siera den, waaraan de heer Bachinger gezien zijn bijzondere gasten wel gewend is. De prijzen voor een tweepersoons kamer schommelen in het seizoen, zonder ont bijt, tussen vijfendertig en zestig gulden en een bedrag van honderd tot tweehon derd gulden moet men hier voor één dag pension wel uittrekken, hoewel men het natuurlijk ook duurder kan maken. Tn Tekening uit de New York Herald Tribune De componist Francis Poulenc, wiens opera naar een toneelstuk - in Nederland vertoond onder de titel „De hof der olijven" - van Bernanos hierbij door onze correspondent in Parijs wordt besproken. ER IS, in muzikale kringen, sinds lang veelvuldig en hart stochtelijk gesproken over de vorm opera, die voor onze tijd zou hebben afgedaan. Een uitweg uit de impasse, waarin de opera in onze dagen stellig verkeert, heeft Poulenc voor de geschiedenis hier niet ge opend. In zekere zin zou dit werk een vijftig jaar geleden ook al geschreven kunnen zijn, want in technisch opzicht wordt hier niets nieuws te berde gebracht. Maar met de „vooruitgang" en de „revolu tie" is in de muziek het laat ste woord ook nog niet ge sproken en bovendien zou men niet weten langs welke andere weg, dan via Debussy, de componist Bernanos hier op het muzikale vlak wel had kunnen ontmoeten. Poulenc heeft zijn hele leven voldoende geloof in de eigen natuur gehad om, zonder vrees voor epigonisme, de invloeden uit alle tijden en windhoeken vrijelijk op zich in te durven laten werken. En al zou zon der „Pelléas" ook deze opera dus vermoedelijk nooit tot stand zijn gekomen, toch kan tevens worden vastgesteld dat na Debussy geen enkele an dere componist in diens voet spoor toch zo volkomen zich zelf wist te blijven als Pou lenc, die hier zonder twijfel zijn meesterwerk geschreven heeft. De Parijse Opera ver dient dan ook de erkentelijk heid van alle vrienden der muziek en der bewonderaars van Poulenc in het bijzonder, want zelden hebben we het Palais Garnier na de kennis making met een nieuw en mo dern werk verlaten met deze duidelijke indruk met een mu zikale ervaring van hoge waarde te zijn verrijkt. Frank Onnen Prijswinnaars: 7.50 mevrouw J. Sneth- lage, Essenlaan 4, Bloemendaal; 5.A. A. Ramaker, Graafschapstraat 56; 2.50 J. J. Koster, Wa.lstraat 82, IJmuiden. REEDS enkele weken kwamen fami lienamen ter sprake, die in feite niets anders dan oude bijnamen zijn. Gryp- tenduyt (grijp den duit) werd de man genoemd, die zijn begeerte naar aards bezit niet onder stoelen en banken stak. Zulke spotnamen drongen zelfs in offi ciële stukken door. In het jaar 1550 re gistreerde men een Hoornse burgemees ter als Willem Pietersz, alias Schytegelt en anno 1697 werd te Maassluis de bur ger Jeroen van Wijck nader met de toe voeging „alias Jeroen met sijn Buyckje" aangeduid. stram, rad, gelag; 9. rood, amper, L.O., do; 10. ego, Eli, wringer; 11. mak, ra, ge, sla, ere. „La Réserve" zijn overigens ook vele gro te congressen van de internationale in dustrie gehouden men heeft hiervoor een speciale zaal zoals onlangs nog het derde Europese atoomcongres voor in dustrieleiders. ER GEBEURT dus wel iet" in de bad plaats Knokke en de prachtige villawij ken, de hoge moderne flatgebouwen, de sprookjesachtige landhuizen vaak in een brede, zeer persoonlijke stijl ge bouwd getuigen ervan, wie deze plaats met zijn schilderachtige omgeving, Casi no en strand tot woonplaats gekozen heb ben. Zelfs de Aga Khan voelde zich des tijds tot het milieu aangetrokken, maar het schitterende landhuis, dat hij kocht, werd door hem nimmer bezocht en ging tenslotte in andere handen over. Jaap Stigter i HOE DE brave Jeroen met syn Buyck- i je deze bijnaam verwierf, is niet moei- j lijk te raden. Hier werd naar het uiter- j lijk gekeken. Namen als De Gryze, De i Graeuwe, De Neus, Platvoet en Cort- j hals ontstonden op de zelfde manier. Ook De Praeter, De Fluiter, Hardloper, i Dribbelaar en Raadgever zullen wel na- i men zijn, die door buurtgenoten verzon- nen werden. De laatste geslachtsnaam is oud: al in 1345 was een Wouter Rat- gheer (vervormd uit raatgever) schepen van het stadje Sluis in Zeeuws-Vlaan- deren. Bijnamen kunnen ook aan ge- beurtenissen herinneren, in dit geval i blijft de oorsprong meestal verborgen. Daar uitzonderingen de regel bevestigen, weten we wel hoe de ongewone naam i Oogwaeter in omloop kwam. Om te be- ginnen stamt deze naam uit Zeeland, I waar het de inheemse bevolking tot de huidige dag de nodige moeite kost de h ten gehore te brengen. De eerste drager I van de naam heette dan ook niet Oog- waeter, maar Hoogwaeter. Hij was een j Walchftrse boer, die rotsvast geloofde, I dat bij eb zijn koeien moeilijkheden bij het kalven ondervonden, bij hoog wa- ter verliep de bevalling daarentegen I uitermate voorspoedig i DE VISIE van deze veehouder bleef zijn geburen niet verborgen en bezorgde j hem een bijnaam, die in verminkte i vorm tot erfelijke geslachtsnaam werd. Het feit, dat de boer zich in notariële j akten van deze spotzieke lieden bedach- te naam bediende, doet uitkomen dat ons voorgeslacht niet lichtgeraakt was. Zelfs notabelen komen in de archivalia wel onder aanduidingen voor, die heden een klacht wegens belediging opleveren i zouden. Vorsten ontkwamen evenmin aan deze benamingen (Zwarte Margriet, j Govaert met den Bult). Toch mocht het i kennelijk niet al te bont gemaakt wor- den, in verscheidene steden verbood de overheid het bezigen van schimpnamen. De oudste verordening op dit gebied werd in 1594 te Den Briel uitgevaar digd. Daar was het de vroede vaderen gebleken dat „eenighe lichtvaerdighe persoonen" zich niet ontzagen aan fat soenlijke „burgers- en soldaetsvrouwen» mitzgaeders haere dochters ende jonck- wijffs thoenaemen ende lichtvaerdighe bijnaemen" te geven, dit tot „grote desistine ende schandale van deselve burgervrouwen". Daar moest onmiddel lijk een einde aan komen. DE BRIELSE boosdoeners werden met boete en geseling bedreigd. „Ende de kynderen, beneden haer jaeren zijn de", gingen voortaan evenmin vrijuit. Namen zij die lelijke namen over, dan zou de boete op hun ouders verhaald worden. Van de aldus bij het stadsbe stuur binnende komende gelden ontving de schout een derde deel, een ander deel ging in de kas van het stedelijke weeshuis. Naar het fraaie gebruik dier dagen werd de rest van het bedrag door de aanbrenger van het strafbare feit opgestreken. We kunnen dus aannemen dat de „lichtvaerdighe persoonen" wat minder loslippig werden. Alle verboden konden echter niet verhelpen dat onze vaderen zich van bijnamen bleven be dienen. Hoe kan anders de familienaam Spekschieter ontstaan zijn? Ook Kaas schieter lijkt een spotnaam, maar hier is de vervorming weer eens in 't spel. Oorspronkelijk luidde deze naam Kaers- gieter, hij werd gedragen door een man. die kaarsen goot. Maar nu zijn nog steeds Naaktgeboren en Agsteribbe niet ter sprake gekomen en dat was de le zer toch beloofd. Volgende week is het beslist hun beurt. J. G. de Boer van der Ley

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 16