Horen en zien Grammofoonplaten EEN WOELIGE TIJD Vierde D-concert van N.Ph.O. een heerlijke muziekavond Het prinsje, dat niet lachen kon HORLOGES VAN NIEL Agenda voor Haarlem BANDRECORDERS Van den Berg Televisiedichtheid Iduna" verlaten en verloren De negen Muzen WOENSDAG 27 NOVEMBER 1957 11 Radio - televisie AANKONDIGINGEN EN NABESCHOUWINGEN Uit het filmarchief Postale zang H. J. MAERTENS N.Y. De radio geeft donderdag T elevisieprogramma Schilder J. Donker Duyvis zeventig Theo Olof niet naar het Philharmonia Orkest Politieroman van Louis Thomas bekroond Gasslang schoot los Twaalfjarige jongen om het leven gekomen Luxemburgse Kamer keurt de Euroverdragen goed HOOFDPIJN WEG HOOFDPIJN! Bemanning er af, schip maakt slagzij Laat dienstplichtigen op 5 december nog thuis ONS VERVOLGVERHAAL L^OR WERNER STEINBERG J Vrachtrijder veroordeeld die ongeluk met drie doden veroorzaakte Het filmarchief leverde de stof in figuurlijke zin wel te verstaan voor het N.T.S.-programma van dinsdagavond. Daaruit werd namelijk „Merijntje Gij- zens jeugd" opgediept naar de roman van A. M. de Jong en met de schrijver in de rol van de pastoor. Het is een film van voor de oorlog, toen er een ware hausse in de produktiviteit was. De ene na de andere Nederlandse film rolde „van de persen". Veel meer dan anekdotisch-his- torische waarde zal men „Merijntje" van daag niet toekennen. Er werd te veel of in het geheel niet geacteerd, het ging recht-toe recht-aan. De kijkers hebben zich vermoedelijk wel geamuseerd. Toch zijn er betere Nederlandse films in het archief. Waarom „Jonge harten" niet eens gedraaid. Als wij het goed hebben heeft „Morgen gaat het beter" reeds de televisie- doop" gehad. Ook „Pygmalion" kan men met een gerust hart vertonen. En misschien zijn de documentaires ook beschikbaar. De Eurovisie-bijdrage bestond uit een filmpje over het Belgische stadje Ruppel- monde. De avond werd besloten met het journaal. Beeldschermer In de serie uitzendingen, die de AVRO „Van, voor en door muziekamateurs" ver zorgt, werd dinsdagavond een uitvoering van het Haarlems P.T.T.-mannenkoor op genomen. De dirigent van dit koor, de heer P. J. Potgieser, was voor zijn programma keuze gebonden aan een tijdsbestek, dat hem niet toeliet de opeenvolging der uit te voeren werken vrij te houden van schokkende stijlcontrasten. Zo moest het Gloria uit de mis „Regina coeli" van de zestiende-eeuwse Vlaamse kanunnik Jacob de Kerle, een voortreffelijke componist van talrijke kerkelijke werken, door het negerliedje (de omroeper noemde het abu sievelijk negro-spiritual) „Old black Joe" van de bekende Amerikaanse blanke com ponist van negerzangen Stephen Foster worden gevolgd. En bij het tweede optre den voor de microfoon was het door Fred. Roeske bewerkte „Piet Hein" geen com binatie met het Slavisch getinte „Bij de Adriatische zee" van de componist Goto- vac. Toch heeft het Haarlems P.T.T.-man- nenkoor over het algemeen een zeer be hoorlijke indruk kunnen maken. In het bij zonder behoorde de vaak sonore en doel treffend genuanceerde koorklank tot de beste vertolkingseigenschappen. De into naties voor het werk van Gotovac waren aanvankelijk onduidelijk voor wat toon hoogte betreft en de verstaanbaarheid bleek af en toe ook voor verbetering vat baar. De P.T.T.-mannen hebben echter de eer van de Haarlemse koorzang hoog ge houden en dit betekent heel wat, wanneer men bedenkt dat het hier ging om een personeelsvereniging, die uiteraard op krachten uit eigen kring is aangewezen. In de pauze van dit radioconcert hield dr. Anthon van der Horst een toespraak, waarvoor als onderwerp de ademtechniek werd aangekondigd. Met een paar zinnen is deze techniek wel even ter sprake ge komen, maar dan als onderdeel van een beschouwing over het koorzingen in het algemeen, waarbij waarschijnlijk wel ver wachte praktische wenken ter verkrijging van ademtechniek niet gegeven werden. De verhandeling door Van der Horst kwam neer op het noemen van zuiver intoneren, het toepassen van een juiste ritmiek, dyna miek en frazering en de zorg voor onver- vormde vocalen en goed gearticuleerde consonanten als noodzakelijke voorwaar den voor verantwoorde koorzang Golfbreker ADVERTENTIE Nassaustraat 5 - Haarlem - TeL 15220 HILVERSUM I 402 M. 7.00 KRO. 10.00 NCRV 11.00 KRO. 14.00-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Gram. 8.50 Voor de hutsvrouw. 9.35 Waterst. 9.40 School radio. NCRV: 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram. 12.25 Wij van het land. 12.35 Land- en tuinb.meded. 12.38 Fran se chansons. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.25 Sopr., trompet en piano. 14.00 Promenade-ork. en solist. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Amus.muz. 15.40 Vocaal ens. en orgel. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Pianoduo. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 17.50 Meisjeskoor. 18.10 Huismuziek. 18.30 Fries progr. 18.45 Leger des Heilskwartier. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Gram. 19.20 Sociaal perspectief. 19.30 Gram. 20.00 Radiokrant. 20.20 Gevar. progr. 21.45 Gram. 22.00 Periodie kenparade. 22.10 Gram. 22.30 Orgelconcert. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20 Gram. 23.55—24.00 Dagsluiting. HILVERSUM II 298 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00—24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 De groen teman. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de huisvrouw. 11.15 Kamerork. en solist. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Pianospel. 12.50 Uit het bedrijfsleven, caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram. 13.20 Lichte muz. 13.55 Beursber. 14.00 Cello en piano. 14.30 Voor de vrouw. 15 00 Caba ret.' 15.30 Orgel, zang en viool. 16.00 Van vier tot vijf'. 17.00 Voor de jeugd. 17.45 Regeringsuitz.: Nederland en de wereld: De Europese school in Luxemburg, door O. Tazelaar, inspecteur lager onderwijs in alg. dienst. '18.00 Nieuws. 18.15 Ge- var. progr. v. d. strijdkrachten. 18.45 Sportpro- blemen. 18.55 Gesproken brief uit Londen. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Gevar. progr. 20.00 Nieuws. 20 05 Gram. 20.15 Concertgebouwork. en solist. In de pauze (plm. 21.15—21.40): Brazilië, land van ezels en dure auto's, caus. 22.20 Act. 22.30 Lichte muz. 22 50 Sportact. 23.00 Nieuws. 23.15 Act. 23.25 —24.00 Discotaria. BRUSSEL 324 M. 12.00 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Lichte muz. 14.00 Engelse les. 14.15 Bas en piano. 14.30 Franse les. 14.45 Jeugd en muziek. 15.00 Schoolradio. 15.30 Jeugd en muz. (vervolg). 15.45 Duitse les. 16.00 Koersen. 16.02 Symf.ork. en sol. 16.50 Gram. 17.00 Nieuws 17.10 Gram. 17.15 Voor de kinderen. 17.15 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 20.00 Gram. 20.10 Missiemontage. 20.40 Verz. progr. 21.30 Jazzmuz. 22.00 Nieuws. 22.11 Intern. Radio Universiteit. 22.30 Orgelconc. 22.55—23.00 Nieuws. NCRV: 20.00 Journ. en weerber. 20.15 Kunst- overz. 20.45 Waterfestijn (relais v. d. Duitse TV). 21.15 Filmkader. 21.35 Cabaret. 22.05 Dagsluiting. Het vierde D-concert van het Noordhol lands Philharmonisch Orkest, dat de be langstelling genoot van een volle Haar lemse Concertzaal, was schijnbaar een avond zonder problemen. Haydn, Mozart, Chopin, Dukas, zij zijn ons bekend en spre ken een taal waarmee wij vertrouwd zijn, allicht eigenen wij ons dan ook de preten tie toe te menen dat wij er voldoende van weten om zonder extra geestelijke inspan ning een aangename, rustige luisteravond te beleven. Alsof het maar een kwestie was om een zoveel-toeren-plaat van een bekend stuk op te zetten. Dat stelt immers geen problemen: men weet hoe het klinkt en men weet ook dat de reproduktie goed is. Maar een levende vertolking kan er voor zorgen, dat men te weten komt dat er geen probleemloze muziek van beteke nis bestaat en dat men verrassing op ver rassing kan beleven in al dat schijnbaar vertrouwde. En daar de geest der inter pretatie over dirigent Henri Arends en zijn orkest alsmede over de pianosoliste Ingrid Haebler in hoge mate vaardig was, werd deze klassiek-romantische avond een belevenis op hoogspanning, waarvan de boeiende kracht van de eerste tot de laat ste noot onverzwakt bleef. Arends liet beginnen met de Treursym- fonie van Haydn en ik geloof te mogen zeggen, dat hij het strijkersensemble nog nooit zo goed in evenwicht en daardoor zo fraai heeft laten klinken. Het prachtige adagio trof vooral door een innige mild heid. En wat Haydn in dit werk mët een streng doorgevoerde canon wist te berei ken werd ons in een verrukkelijke klank duidelijk gemaakt. Daarna kwam de Weense pianiste Ingrid Haebler ons ver gasten op Mozarts laatste pianoconcert, K.V. 595 (uit zijn laatste levensjaar) een werk dat een klare kinderlijke eenvoud paart aan een bezonken vakmanschap en geen neiging toont om door uiterlijke, vir tuoze schittering te epateren. Maar wat een diepte van sentiment en wat een boeiend betoog van kunstig bewerkte mo tieven in dit opus verborgen liggen heeft Ingrid Haebler ons weten aan te tonen met een interpretatie, die men geraffi neerd had kunnen noemen, indien ze niet zo uiterst delicaat en voelbaar doorleefd was gebleken. Het was een intiem concer teren met al de finesses van aanslag en dynamiek die men zich kan voorstellen als de ideale vertolking van Mozarts mu ziek. Alleen bij het middendeel (larghetto) ontkwam ik niet aan de indruk van een zekere overdrijving, die dicht in de buurt van maniërisme terecht kwam. Bovendien schreef Mozart daar geen vierkwartsmaat voor, doch doorstreept C. Het was ons een raadsel hoe deze con certpianiste, met haar Mozartiaanse ka mermuziekstijl, zich zou verhouden tegen- ADVERTENTIE Modernste platenafdeling Televisie- en Radio-specialisten ZIJLSTRAAT 87 - TELEFOON 11110 over het Eerste Concert van Chopin, dat na de pauze op het programma stond. Neen waarachtig, de problemen bleven ook deze avond niet uit. Technisch werd het een briljante prestatie en wat het karakter be treft ook soms vrij goed aan de Chopin- allure aangepast. Alleen waren zo nu en dan haar accenten bescheidener dan men had mogen verwachten. In totaal echter gaf Ingrid Haebler een interpretatie te horen die overrompelend werkte door de beminnelijke charme en de distinctie die er uit sprak. De samenwerking met het orkest had bovendien een dergelijk gehal te, Hat het geheel een onweerstaanbare in druk wekte. Dit was trouwens ook het ge val geweest met het Concert van Mozart. En als de klap op de vuurpijl bezorgde Arends ons tot slot een verklanking van „De Tovenaarsleerling" van Dukas, die voorbeeldig mocht heten. Het was een schitterend besluit van een heerlijke mu ziekavond. los. de Klerk De kunstschilder Jan Donker Duyvis in Den Haag wordt donderdag 28 november zeventig jaar. Hij heeft onder andere ge- exposeerd op de tentoonstellingen van de Nederlandse Kunstkring, waarvan hij lid is. Zijn voorkeur gaat uit naar het schil deren van portretten en figuren, ook heeft hij landschappen geschilderd. Er bevinden zich verscheidene werken van Donker Duyvis in het buitenland. Er hangt in het parlementsgebouw in Helsinki een door hem vervaardigd portret van de bekende prof. mr. W. van der Vlugt, die zeer actief is geweest voor de bevrijding van Finland, waar hij als een buitenlandse vrijheids held wordt beschouwd. De gezondheids toestand van de schilder staat nog niet toe, dat hij op zijn verjaardag collega's en vrienden ontvangt. Professor Otto Klemperer en Walter Legge oprichter en directeur van het Philharmonia Orkest - hebben de aan het Residentieorkest verbonden violist Theo Olof aangezocht concertmeester te worden van dit orkest. Na rijp beraad en een be spreking in Londen heeft Olof besloten deze uitnodiging niet te aanvaarden. Theo Olof is 25 november met' de pianist Marinus Flipse naar Italië vertrokken voor een tournee, die ongeveer tien dagen zal om vatten. Hij zal onder andere in Milaan en Bari concerteren. De Franse „Prix du Quai des Orfèvres", die jaarlijks wordt verleend voor een detectiveroman - aan de Quai des Orfèvres is het Parijse hoofdbureau van politie ge- gevestigd - is toegekend aan Louis C. Tho mas voor zijn boek „Poison d'Avril". De prijs bedraagt duizend gulden. Thomas werd in 1921 te Hyeres aan de Rivièra geboren. Hij heeft reeds talrijke romans, radiohoorspelen en speurdersverhalen ge schreven, In 1947 verloor hij tengevolge van een ongeval het gezichtsvermogen. Het verhaal „foison d'Avril'' speelt aan de Rivièra en in Hyeres: - In bijgaande grajiek is aangegeven hoe in verschillende landen de televisie is doorge drongen. In Engeland en Amerika is het zonder meer gemeen goed geworden. Van de Europese, hier ge noemde landen, blijkt dat in België de tele visie de grootste om vang heeft aangeno men met 1 televisie toestel op elke 78 in woners. Nederland komt iets achter Frankrijk, terwijl Ita lië nog meer achter blijft. Het lage aan tal televisietoestellen in Zwitserland is ver klaarbaar uit het bergachtige karakter van dit land, dat, zo men weet, niet bevor- 2Ü2ÜÏÏÏ derlijk is voor de goe de ontvangst van te- levisiegolven. In de nacht van maandag op dinsdag is de twaalfjarige Daude de Jonge uit de J. J. Hamelinkstraat in Haarlem door gas- verstikking om het leven gekomen. Toen een vijftienjarig dochtertje van de familie De Jonge dinsdagmorgen om half acht wakker werd rook zij een sterke gaslucht. Zij ging naar de keuken waar zij zag dat de slang van de gaskraan was losgeschoten waardoor het gas de keuken instroomde. Vervolgens wilde zij haar broertie wekken die in een kamer naast de keuken sliep maar in deze slaapkamer zag zij dat de jongen al was overleden. De politie vermoedt dat de gasslang door de trilling, veroorzaakt door de passerende auto's, is losgeschoten. De Luxemburgse Kamer heeft dinsdag met 46 stemmen voor en drie (die der communisten) tegen de verdragen voor Euratoom en Gemeenschappelijke Markt goedgekeurd. De verdragen zijn thans in vier van de zes landen bekrachtigd. ADVERTENTIE De Nederlandse kustvaarder „Iduna", die maandag motorstoring kreeg, ligt thans met zware slagzij tegen de rotsige kust bij Nordhasselstranda, tien kilome ter van het Noorse Farsund. Bergings deskundigen die aan boord zijn gekomen om de situatie in ogenschouw te nemen, ach ten het echter niet waarschijnlijk dat men er nog in zal slagen de „Iduna", die met een lading Engelse cokes onderweg was naar Drammen, te bergen. Het scheepje is gisteravond door de laat ste vier opvarenden verlaten. Eerder waren de acht andere opvarenden reeds van boord gegaan. De reddingsoperatie is onder moeilijke omstandigheden uitgevoerd: door de hoge zeegang was het noodzakelijk gebruik te maken van een lijn die van de kust naar het schip werd geschoten. Langs deze lijn werden de vier Nederlandsè zeelieden één voor één in veiligheid gebracht. De kapi tein verliet als laatste zijn schip. Kamerlid vraagt: Het Tweede Kamerlid de heer Gortzak (comm.) heeft aan minister Staf vragen gesteld over het feit, dat op 3 december een groep jongeren voor het vervullen van hun eerste dienstplicht onder de wapenen wordt geroepen. Is het de minister bekend, zo vraag hij, dat, in verband met het vie ren van het Sint Nicolaasfeest, deze datum van opkomst op vele jongeren grote te leurstelling heeft gewekt? Het vieren van het Sint Nicolaasfeest in huiselijke kring wordt van zulk een betekenis geacht, dat de voorzitter van de Tweede Kamer heeft voorgesteld op 5 december de zitting vroeg te doen eindigen, opdat ministers en Ka merleden in staat worden gesteld dit feest in famieliekring te vieren, zo zegt de heer Gortzak, die de minister verzoekt alsnog de datum van opkomst zodanig te veran deren, dat de betrokkenen in de gelegen heid worden gesteld het Sint Nicolaasfeest thuis te vieren. Ja, de dokter had al van alles geprobeerd; meestal bedacht hij drankjes, die prins Halowin dan elke ochtend en voor het naar bed gaan 's avonds moest slikken. Dat vond hij iets verschrikkelijks, want drankjes zijn nu eenmaal geen lekkernij. Maar ook een prinsje moet gehoorzaam zijn, en zo slikte hij met moeite het vieze goedje, dat een lakei plichtsgetrouw op een zilveren lepel schonk. „Boehü", zei prins Halowin dan, en hij trok een vies gezicht. 12-13 Leninprijs. De internationale Lenin- prijs voor de vrede is dit jaar toegekend aan de Franse schrijver Louis Aragon ter gelegenheid van zijn zestigste verjaardag en wegens zijn grote verdiensten in de strijd voor het handhaven en versterken van de vrede, zo meldt het officiële Sovjet persbureau „Tass". Schetsboek van Goya. Twee Duitse kunsthistorici hebben een schetsboek, dat hen ter bestudering werd toegestuurd door een Canadese kunstverzamelaar, her kend als het vroegere eigendom van Goya. Er staan eenentachtig schetsen van Goya in. Tot nog toe waren van Goya alleen schetsen op losse vellen bekend. Het boek heeft een waarde van anderhalf miljoen gulden. Een Westduitse uitgeversmaat schappij overweegt publikatie van vijfhon derd exemplaren. Muziekprijs. De Zwitserse componist Rolf Liebermann heeft zondag in Zürich de muziekprijs 1957 van de stad Zürich in ontvangst genomen. „De Grafische" Van 28 november tot 22 december wordt in het Stedelijk Mu seum in Amsterdam een tentoonstelling gehouden door leden van de vereniging De Grafische". Dirigentencursus. Voor de interna tionale dirigentencursus van de Nederland se Radio Unie, welke in 1958 zal worden gehouden van 16 juni tot en met 18 juli in Hilversum, zijn als docenten uitgenodigd Willem van Otterloo, eerste dirigent van het Residentie-Orkest, en Albert Wolff, muziekdirecteur van de Opéra Comique in Parijs. Corneille naar Curacao. Na zijn verblijf in Suriname, waarover wij reeds bericht ten, zal de Nederlandse schilder Corneille doorreizen naar Curapao en in het Cura- qaose Museum een tentoonstelling houden. Na een verblijf van twee weken op Cura- qao wordt de reis naar Venezuela voortge zet. De hele reis staat onder auspiciën van de Stichting voor Culturele Samenwerking met Suriname en de Nederlandse Antillen. Expositie. Van 30 november tot 20 december wordt bij de kunsthandel San- tee Landweer n.v. in Amsterdam een ten toonstelling gehouden van tekeningen van Erna van Osselen. ADVERTENTIE i.w.c. OMEGA 5 ETERNA Zwitserse BUREN fabrieksmerken TISSOT van klasse Grote Houtstraat 86 Haarlem SPECIAALZAAK SINDS 1883 9. Thans was ze één en al verontschuldiging: „O, wat spijt me dat, monsieur Heine, ik zal even mijn doch ter roepen". Op haar luidkeels geroep van „Mathilde!" kwam haar 19-jarige dochter aansnellen, een stevig blond meisje met blauwe ogen, een vrolijk-lachende mond met volle lippen en mooie witte tanden. Vol bedrijvigheid begon het meisje het gemorste water op te vegen. Harry keek belangstellend toe. De uitdagende blik in de ogen van het meisje was hem niet ontgaan. De weduwe Robertus zong een lofzang over haar dochter: „Een goed kind, monsieur Heine, betrouwbaar en snel in haar werk. En aardig om te zien, vindt u niet?" Hij knikte welwillend. „Van man nen moet ze echter nog niets hebben", voegde de moeder er vertrouwelijk aan toe. „Ze is fris als een appel. Harry vergat op dat ogenblik zijn oom, de miljo nair, het grote huis en het park en het mooie hautaine nichtje, dat sinds gisteravond door zijn hoofd spookte. Hier vlak vóór hem lokte het warme, grijpbare leven Het jonge meisje, dat hier op de grond hurkte was één en al zinnelijke verlokking: haar frisse rode wan gen, haar blonde krullende haar, haar gevulde vor men. Een siddering van natuurlijk verlangen ging door hem heen. Zijn jeugd won het op dat ogenblik van zijn dromen over geld en wceld-heerschappij. Mathilde Robertus stond op uit haar geknielde hou ding. Met stralende, uitdagende ogen keek ze de neef van de machtige Salomon Heine aan. Harry Heine speelde weer zijn rol. „Vriendelijk dank, meisje!" zei hij op hooghartige toon. Het meisje verdween uit het vertrek, gevolgd door haar bedrijvige moeder. Harry bekeek zichzelf, toen de deur achter het tweetal gesloten was, nogmaals in de spiegel. „Mathil de...", mompelde hij. „Een naam, dis bij dat meisje past. Een zéér aantrekkelijk wezentje..." Even later gingen zijn gedachten weer naar het beeld in de grote tuin van zijn oom en naar zijn nichtje Amalie. Amalie was óók een zeer aantrekke lijk wezentje, maar betekende tegelijkertijd een ge vaarlijk spel. Terwijl Mathilde kennelijk bereid was om aan elke wens van hem gehoor te geven, zou hij in zijn nichtje Amalie een bijna onoverwinnelijke te genspeelster vinden De zon straalde aan de blauwe hemel. De hoge hui zen van de bedrijvige havenstad blaakten in de gloeiende hitte en zelfs de zeewind was niet meer dan een flauw briesje. Harry voelde zich warm en loom, terwijl hij langzaam op het kantoogebouw van Heck- scher en Co. toeslenterde. Staande voor de indruk wekkende ingang, kwam er opeens een gevoel van benauwenis over hem. Ofschoon de omgeving hier heel anders was dan in Frankfort, kwam toch de her innering aan zijn mislukt verblijf in die stad bij hem boven. Hij begreep niet waarom. Harry sloot even zijn ogen en haalde diep adem. Dan verzamelde hij al zijn moed en trad het gebouw binnen. Hij liep een marmeren trap op en hoorde zijn stappen in de grote ruimte weerklinken. Het was hier koel, zó koel, dat hij even het gevoel had, dat de kou hem beving. Aar zelend liep Harry verder en keek om zich heen. Druk doende mannen liepen langs hem heen, haastig en bedrijvig; ze kwamen uit deuren te voorschijn en ver dwenen achter andere deuren: ijverige bankemployé's in dit labyrinth van steen. Op Harry's gezicht kwam een spottende uitdrukking. Hij stak zijn handen in zijn broekzakken en liep op zijn gemak verder. In géén geval wilde hij er uitzien als al die ijverige on dergeschikten Een gevoel van nieuwsgierigheid had zich thans van hem meester gemaakt. Plotse ling werd hij aangesproken door ee kleine, enigs zins gebogen man, met scherpe, zwarte ogen. Harry wilde opnieuw de tover formule van zijn naam ge bruiken. Hij zei: „Mijn naam is Heine!" De kleine man liet zich echter niet overbluffen. Op scherpe toon merkte hij op: „Een Salomon ben je stellig niét, jongeman!" „Dat klopt", antwoordde Harry, „ik ben zijn neef." „O ja". De man scheen helemaal niet onder de in druk te komen. „Wilt u mij dan maar volgen?" En de jongeman voorgaand, voegde hij eraan toe: „Ik ben Aroi. Hirsch". In de kamer van Aron Hirsch een grote lichte kamer met een streng zakelijk karakter gingen ze tegenover elkaar aan een tafel zitten. Hirsch keek enkele brieven door en merkte, zo nu en dan in Harry's richting kijkend, op: „u schijnt in de gunst te staan bij uw oom. Dat moet u wél op orijs weten te stel len! U begint hier als leerling. Vergeet u vooral niet, dat u voor mij altijd de leerling bent en nooit de neef, ook al zullen anderen hier in dit gebouw u mis schien wél als de neef behandelen. Ik heb slechts be langstelling voor uw prestaties, uw ijver, uw werk. Uw persoon interesseert mij niet, of liever slechts in zóverre als deze voor de Fa. Hechscher en Co van belang is. Zo is 't bijvoorbeeld van belang, dat de neef van Salomon Heine niet met de handen in z'n broekzakken door het gebouw slentert als was hij een of andere straatjongen..." De kleine man kuchte even, keek Harry aan en vervolgde: „U zult natuur lijk het hele gebouw willen zien. Komt u mee!" In een vlot tempo liepen ze door de brede gangen, deuren gingen open en dicht en Harry werd hier en daar aan mensen voorgesteld. Het ging echter alle maal zó snel, dat hij zich naderhand geen enkel ge zicht herinnerde Ondertussen lichtte Hirsch hem in, wat op de verschillende afdelingen werd gedaan. Harry deed zijn best om een en ander in zijn geheu gen te prenten. Jenslotte stonden ze voor een deur, waarop Aron Hirsch met iets meer omzichtigheid klopte. Bij het betreden van dit vertrek had zijn klei ne gestalte een onderdanige gebogen houding. Ze be traden de kamer van Salomon Heine. Het brede wel gedane gezicht "an de grote bankier was onbewogen Hij richtte zich onmiddellijk tot Hirsch en geduren de het gesprek, dat volgde, scheen Harry voor de beide mannen niet te bestaan. Ze keurden hem geen blik en geen woord waardig. „Luister eens, Hirsch," hoorde hij zijn oom zeg gen, „het volgend jaar wordt de beurs op New York geopend. We zullen moeten overleggen, wie ons daar ginds zal vertegenwoordigen. Ik ben eivan overtuigd dat Rothschild er al lang zijn neus in gestoken heeft Er volgde een discussie. Er werden namen ge noemd. Het bankiershuis Heckscher en Co. was met alle delen van de wereld verbondea en in Harry's bijzijn werd hier een plan de campagne opgesteld, waarbij alle fronten in beweging zouden komen. Niets avontuurlijks was hierbij, géén brutale specu laties. Salomon Heine hield zich niet met aandelen bezig, hoewel ze in die tijd zeer in de mode waren en men er plotseling schatrijk m«_e kon worden. (Wordt vervolgd) De rechtbank te Maastricht heeft een 39-jarige vrachtrijder uit Sittard, wegens ernstige schuld aan een aanrijding op 12 juni te Maastricht, waarbij drie personen om het leven kwamen, veroordeeld tot 14 dagen hechtenis voorwaardelijk. De vrachtrijder was op die dag in volle vaart achter tegen een stilstaande vracht auto gebotst, waarbij de 39-jarige vracht autobestuurder, die achter zijn wagen stond, op slag gedood. Een 50-jarige man uit Sittard en het vierjarig dochtertje van verdachte die in de cabine van verdachte's auto zaten, werden zo ernstig gewond, dat zij kort na het ongeluk waren overleden. ADVERTENTIE dil »n«t vrfu^olt wordèn kegrotfc en ^ttui^erv van goede smaak OASTMVtSVESr 5 HAAR.LC/A WOENSDAG 27 NOVEMBER Stadsschouwburg: De Haarlemse Toneel club met: „Assepoester in Wallstreet", 20 uur. Minerva Theater: Dr. T. de Booy in de wereldreizigers-serie, over: „De Andesexpeditie 1956", 20.15 uur. FILMS: Cinema Palace: „De avonturen van Ar- sène Lupin", a.l., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „Handelaren in meisjes", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Lidotheater: „De Zi geunerbaron", a.l., 19 en 21.15 uur: Luxor- theater: „Blake helpt een handje", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Rembrandttheater: „Monpti" 18 jr., 19 en 21.15 uur. Roxy- theater: „Het eiland der pigmeeën", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Studio theater: „De onder gang van de Graf Spee", 14 jr., 19 en 21.15 uur. DIVERSEN: Kennemer Lyceum (Overveen): Me vrouw T. Kaiser geeft een pianorecital van Chopin, 20 uur. Begijnhofkapel: Ds. C. P. de Ruiter, over „Goden de vreemde gebeurtenissen van deze tijd", 20 uur. Brinkmann: Dr. S. J. ten Veldhuys voor Nederlands Klassiek Verbond over: „Waar om klassieke vorming in deze tijd?", 20 u. Gebouw Kamerlingh Onnesstraat 83: D. de Klerk voor buurtvereniging Haarlem- Zuid-West over: „Te Paard door Karin- thië", 20 uur. DONDERDAG 28 NOVEMBER Stadsschouwburg: De Nederlandse Co- medie met „De grote liefde", 20 uur. Brinkmann: Pauzetheater: grammofoon- platenconcert, 12—14 uur. Frans Halsmu seum: Kamermuziekavond m.m.v. Piet Honingh (klarinet) en Johan Jansonius (piano), 20 uur. TENTOONSTELLINGEN: Huis van Looy: Reprodukties naar wer ken van klassieke moderne meesters, 1012.30 en van 13.3017 uur. Galerie Espace: Schilderijen en gouaches van de schilder Jules Chapon 11—17 uur. FILMS: Cinema Palace: „De avonturen van Ar- sène Lupin", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater: „Handelaren in meis jes", 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido theater: „De Zigeunerbaron", a.l., 14. 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxortheater: „Bla ke helpt een handje", 18 jr.: 14, 19 en 21.15 uur. Minervatheater: „A matter of life and death", 14 jr., 20.15 uur. Rembrandttheater: „Monpti", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxytheater: „Het eiland der pigmeeën", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studiotheater: „De ondergang van de Graf Spee", 14 jr, 14.15, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN: Brinkman: Mevrouw Aline Bolkestein- Markus met de cursus: „Voordracht voor beginners", voor Volksuniversiteit, 14.15 uur. Brinkmann (Kroonzaal): Voor Ge loof en Vriendschap, voordracht van Ed ward Rich M.A. uit Londen, 20 uur. Jeugd huis aan de Gedempte Oude Gracht: Fo rumavond van de Pacifistisch Socialisti sche partij, 20 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 13