ot&lett EEN WOELIGE TIJD Het prinsje, dat niet lachen kon <éL IsSy Agenda voor Haarlem Kerst in Stalingrad Huidgenezing 4 Lodewijk de Vocht zeventig jaar Betaling abonnementsgeld De radio geeft zondag T elevisieprogramma De radio geeft maandag T elevisieprogramma per giro Keiling t.v.-regisseur Buitenlandse dienst KERKELIJK LEVEN Brieven van soldaten Expositie eetkamers bankgarnituren Nieuwe inspecteur der rijkspolitie Drie jaar geëist tegen man, die zwager doodstak ONS VERVOLGVERHAAL DOOR WERNER STEINBERG Amsterdamse taxitarieven met 10 percent omhoog Houdt de winter uit handen en voeten. ZATERDAG 14 DECEMBER 1957 Een der meest prominente toonkunste naars van België, de componist-dirigent Lodewijk de Vocht, werd vrijdagavond door de Belgische nationale omroep een huldeblijk aangeboden in de vorm van een feestconcert ter gelegenheid van zijn ze ventigste verjaardag. Het was geheel ge wijd aan werken van de jubilaris, aan wie de leiding van de uitvoering hiervan was opgedragen. Lodewijk de Vocht is een voortreffelijke dirigent. Daarvan kunnen ook in ons land de talrijke bezoekers van de door hem hier als gast gedirigeerde concerten getuigen. Nu werden zijn capaciteiten als leider van koor en orkest een waarborg voor een ideale interpretatie van zijn eigen compo sities. Tegelijk maakten zij een zuivere in druk van De Vochts muzikale gerichtheid, van zijn melodische en harmonische fanta sie, van zijn instrumentatiekunst, alles sa mengevat in zijn muzikale stijl, mogelijk. In die stijl, welke op dit radioconcert ver tegenwoordigd was door het orkestwerk ,,In ballingschap", een concert voor viool en orkest, door vier liederen op Vlaamse teksten met orkestbegeleiding en door zijn grandioze symfonie voor groot orkest en koor, heeft De Vocht zich gemanifesteerd als een typisch Vlaamse kunstenaar, bewo gen en spontaan, als een componist, die het beginsel „de kunst om de kunst" ge transformeerd heeft tot het principe „de kunst voor de expressie van de ziel" en die zich daarbij een weet met de van nature HILVERSUM I 402 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV. 10.00 IKOR. 12.00 NCRV. 12.15 KRO. 17.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis. NCRV: 9.30 Nieuws en waterst. 9.45 Orgelconcert. IKOR: 10.00 Oud-Kath. Hoogmis. 11.20 De Kerk aan het werk. 11.30 Vragenbeantw. 11.45 De Kerk in de spiegel van de pers. NCRV: 12.00 Kerst liederen. KRO: 12.15 Gram. 12.20 Apologie. 12.40 Instr. octet. 12.55 Zonnewijzer. 13.00 Nieuws en Kath. nieuws. 13.10 De Wadders hoorspel. 13.30 Lichte muziek. 13.45 Boekbespr. 14.00 Bariton en piano. 14.25 Christelijke solidariteit. 14.55 Piano kwintet. 15.40 Gram. 15.45 Muz. caus. 16.15 Sport. 16.30 Vespers. NCRV: 17.00 Geref. kerkdienst. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws uit de kerken. 19.05 sa menzang. 19.25 Tot ziens in Jeruzalem gesprek. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Bonjour Caroline, blij spel met muziek. 20.30 Act. 20.45 De gewone man. 20.50 Cabaret. 21.20 U bent toch ook van de par tij caus. 21.30 Sprong in het heelal, hoorsp. 22.10 Lichte muz. 22.35 Uit het Boek der Boeken. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 24.00 Gram. HILVERSUM II 298 M. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 19.00 IKOR. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Gevar. progr. 9.45 Geestelijk leven, causerie. 11.20 Instr. octet. 10.30 Boekbespr. 10.40 Muzikale caus. 11.20 Cabaret. AVRO: 12.00 Lichte muz. 12.30 Sportspiegel. 12.35 Lichte muz. 13.00 Nieuws en SOS-ber. 13.07 De toestand in de wereld, caus. 13.17 Meded. of gram. 13.20 Gevar. progr. voor de mil. 14.00 Boekbespr. 14.20 Radiophilharm. orkest. 15.10 Filmpraatje. 15.25 Oude muz. 15.55 Dansmuz. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Zigeunerork. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuits. Daarna: Sportjourn. VPRO: 18.30 Korte Doopsgez. kerkd. IKOR: 19.00 Voor de jeugd. 19.30 De Open Deur. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Der Zigeunerbaron, operette. 20.55 De wraakroep van Siva, hoorspel. 21.30 Lichte muz. 21.50 Voordr. 22.00 Lichte muz. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Verleden en heden. BRUSSEL 324 M. 12.00 Gram. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de soldaten. 14.00 Gram. 15.30 Idem. 15.45 Voetbalrep. 16.30 Gram. 17.15 Sportuitsl. en nieuws. 17.30 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram. 18.00 Viool en piano. 18.30 Godsd. halfuur. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Gevar. progr. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR ZONDAG KRO: 10.00 Filmdocumentaire. Plm. 10.20 Plech tige Hoogmis. NTS: 20.15—22.00 Die glücklichen Vier, familie-quiz. HILVERSUM I 402 M. 7.00—24.00 NCRV NCRV: 7.00Nieuws en SOS-ber. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws en weerber. 8.15 Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 9.35 Waterst. 9.40 Raak de roos. 10.20 Gram. 10.30 Theologische etherleergang. 11.15 Gram. 11.35 Gevar. progr. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Land- en tuinb.- meded. 12.33 Meisjeskoor. 12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muziek. 13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.30 Gram. 14.45 Voor de vrouw. 15.15 Tenor en piano. 15.30 Gram. 16.00 Bijbelle zing. 16.30 Kamermuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beursber. 17.45 Regeringsuitz.: De B.B. van binnen en van buiten. Jan Goderie, hoofd voorlichting stichting bevordering bescherming bevolking, vraagt de aandacht van de Nederlandse noodwacht. 18.00 Orgelspel. 18.30 Sport. 18.40 Eng. les. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Op de man af. 19.15 Schoolzang. 19.35 Volk en Staat, caus. 19.50 Gram. 20.00 Radio krant. 20.20 Orkestconc. 20.40 De Kestroos, hoor spel. 21.40 Kamerkoor en -ork. 22.05 Boekbespr. 22.20 Gram. 22.45 Orgelconc. 23.00 Nieuws. 23.15 Kamerork. en orgel. 23.40 Evangelisatie-uitz. in de Spaanse taal. 23.55—24.00 Dagsluiting. HILVERSUM II 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Voor de vrouw. VPRO. 10.00 Voor de oude dag. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Vierhandig pianospel. 10.45 De Kat- tebel. 11.40 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land en tuinb.meded. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de midden stand. 13.20 Instr. trio. 13.45 Voor de vrouw. 14.00 Gitaarrecital. 14.15 Deze tijd heeft geen tijd, hoorsp. 15.20 Lichte muziek. 15.30 Zestig minuten voor boven de zestig. 16.30 Kamerork. en solist. 17 20 Gram. 17.30 Nato-conferentie in Parijs. 17.40 Gram. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Dansmuz. 18.50 Openbaar kunstbezit, caus. 19 00 Pianospel. 19.10 Parlementair overz. 19.25 De muziek-kiosk. 19.45 Regeringsuitz.: Landb.rubriek. 1. Bouwen en verbouwen van onze woning II. 2. Het oude land krijgt een nieuw gezicht: wij be zoeken het land van Maas en Waal. 20.00 Nieuws. 20 05 De Familie Doorsnee, hoorsp. met muz. 20.35 Dansmuziek. 21.10 Plantaardig en mineraal. 21.50 Problemen rond de Middenstand, lezing. 22.05 Concertgebouworkest. 23.00 Nieuws. 23.15 Amus.- muziek. 23.30—24.00 Gram. BRUSSEL 324 M. 12 00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de land bouwers. 12.42 Gram. (Om 12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 en 14.55 Idem. 15.00 Ork.conc. 15.35 Gram. 16.00 Koersen, 16.02 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Pianorecital. 17.40 Gram. 17.45 Kinderliederen. 18.00 Franse les. 18.15 Kinderlied. 18.20 Boekbespr. 18.30 Voor de solda ten 19.00 Nieuws. 20.00 Kamermuz. 20.55 Kunst- kaleidoscoop. 21.05 Gram. 21.30 Amus.ork. 22.00 Nieuws. 22.15 Godsd.uitz. 22.40 Hoorn en piano. 22.55—23.00 Nieuws. VOOR MAANDAG NTS: 11.4512.30 Eurovisie: Rep. openingsbij eenkomst van de NATO-conferentie te Parijs. NCRV: Attentie. 21.00 Telediscoparade. 21.10 Do cumentaire film. 21.30 „Keerzijde 21.50 22.00 Dagsluiting. NTS: 22.00-22.15 Filmrep. van de openingsbijeenkomst van de NATO-conferentie te Parijs. U kunt het Uzelf gemakkelijk maken door het abonnementsgeld voor het volgende kwartaal te voldoen op onze postgirorekening no. 273107 ten name van Haarlems Dagblad. U bespaart daarmee incassokosten en vermijdt geloop aan de deur. Het te gireren bedrag is 7.65, post- abonnés f 8.15. U kunt het ons gemakkelijk maken door uw giro-opdracht te verzenden vóór het eind van de maand. Wij behoeven dan geen kwitanties uit te zenden. Voor automatische girobetalingen (het allergemakkelijkste) zijn formu lieren op aanvraag gaarne ter be schikking. In dit geval dient men wel voor voldoende saldo op de giro-rekening zorg te dragen. DE ADMINISTRATIE tbooooooooaoooooooooocoooooooooooocooooooooaoooooooooooo sterke gemeenschap van zijn Vlaamse kunstbroeders. De vormen, de structuur en de klankkleur voor deze muziek heeft hij niet in het zuiden, maar meer in het noor den en midden van Europa gezocht. Zo is de affiniteit van het vioolconcert tot het concert voor violoncel van Anton Dvorsjak frappant. De koperklank van „In balling schap" doet aan Brahms en nog meer aan Wagner denken. Maar de onstuimige jubel en de nadrukkelijke verrukking van de liederen zijn weer kenmerkend voor zijn vaderlandse temperament. Dit huldigingsconcert werd een Vlaams concert in optima forma. De dominerende figuur van de zeventigjarige kunstenaar bracht alle medewerkenden: de tenor Louis Devos, de violist Carlo van Neste, het or kest van het N.I.R. en tenslotte het be roemde Antwerpse koor „Chorale Caecilia" tot een geladen, voortreffelijk musiceren. Inzonderheid mag het zingen van dit ge mengde koor genoemd worden om de ver bluffend virtuoze beheersing van zijn semi- instrumentale aandeel in de uitvoering van de symfonie. Golfbreker De Nederlandse zanger Thom Kelling, die zichzelf meestal op gitaar begeleidt bij het zingen van Zuidamerikaanse lied jes, heeft al diverse uitzendingen per televisie op zijn naam staan. Donderdag 19 december zal hij nu voor de eerste keer als regisseur voor de televisie optreden. Hij heeft de leiding van het programma „Ultraviola", waarin Sem Nijveen, Rita Reys, de Antilliaanse negerzanger Juan Serano, Jan van Ees en Dave Parker op treden. Het programma wordt door de V.A.R.A. uitgezonden en zal ongeveer veertig minuten duren. Thom Kelling treedt zelf niet op. In juli 1958 gaat hij naar Zuid-Afrika. Hij speelt daar een half jaar in een club en zal verder veel radiowerk doen. Tot slot van zijn verblijf maakt hij een kleine tournee langs diverse Nederlandse kolo nies. ADVERTENTIE REPARATIES aan alle merken STOFZUIGERS HARTENDORP Gen. Cronjéstr. 43 - Haarlem - Tel 52760 De uitzending van dr W. Huender, be noemd consul-generaal der Nederlanden te Milaan, zal om gezondheidsredenen geen doorgang vinden. In verband hiermede is thans binnenkort de benoeming te ver wachten van de heer H. W. R. de Waal, laatstelijk zaakgelastigde te San José, tot consul-generaal der Nederlanden te Mi laan. De heer W. C. Posthumus Meyjes, Ne derlands ambassadeur te Athene, zal om streeks 10 december zijn standplaats de finitief verlaten teneinde naar Nederland terug te keren. Zijn opvolger de heer A. Merens zal in de loop van de eerste helft van januari op zijn nieuwe standplaats ar riveren. Toen in januari 1943 het laatste vlieg tuig uit Stalingrad in Novo-Tsjcherkask landde, werden op bevel van de Führer zeven postzakken in beslag genomen. De brieven werden geopend, adres en afzen der verwijderd. Daarna werden zij, naar inhoud en strekking geordend, aan de in lichtingendienst van het leger gegeven om een statistisch overzicht te kunnen ma ken van de „stemming in Stalingrad". Aan personen uit de propagandacompag- nie werd de opdracht gegeven dit mate riaal te verwerken tot een documentaire over de slag aan de Wolga .Dit boek werd evenwel op bevel van de minister voor propaganda verboden voor het Duitse volk, omdat men „het niet zou kunnen verdragen". Vreemd genoeg bleven deze brieven in de chaos van de ineenstorting bewaard en een deel van deze correspon dentie is thans gepubliceerd. Er zijn nauwelijks schokkender do cumenten dan deze brieven van de solda ten in Stalingrad, die er zich ten volle van bewust waren dat zij voor een ver schrikkelijke, nabije dood stonden. Jon gens, die hun geloof in de leiding ver loren hebben, schreeuwen in deze brieven hun vertwijfeling uit. En predikantszoon slingert zijn vader als laatste bekentenis de woorden in het gezicht: „U hebt mij opgevoed, omdat ik geen moeder had en u hebt mij steeds God voor ogen gehouden. U bent zielzor ger, vader, en men zegt in zijn laatste brief slechts dat, wat waar is, of waarvan men gelooft, dat het waar zou kunnen zijn. Ik heb God gezocht in de bomkra- ters, in ieder verwoest huis, op iedere hoek, bij iedere kameraad, en in de hemel. God liet zich niet vinden, toen mijn hart om Hem riep. En als er dan toch een God bestaan moet, dan is dat alleen bij u in de Gezangboeken en Gebeden, de vrome spreuken van de dominees, in het luiden van de klokken, maar in Stalingrad is God niet." Een officier maakt zijn vader, die gene raal is, verwijten dat deze hem en zijn vrienden uit starre plichtsbetrachting en valse vaderlandsliefde in de dood joeg, in- plaats van een bevel tot terugroeping uit te vaardigen. Een ander vraagt aan zijn vrouw om goed voor de kat te zorgen, weer een ander wil, dat zij „het" als of ficiersvrouw moedig zal dragen en hem niet al te snel zal vergeten; een volgende raadt evenwel zijn „nog jonge en mooie vrouw" zoals hij haar in zijn brief noemt aan „een andere man te nemen en vanwege de kinderen niet langer dan drie maanden te wachten voor zij opnieuw in het huwelijk treedt." Maar er zijn uit de hel van Stalingrad ook brieven van echt levend geloof gekomen. Zo schrijft een on bekende soldaat: „..Op de avond voor het Kerstfeest vierde ik met elf kamera den in een nog enigszins onbeschadigde barak het feest. Het was niet gemakke lijk om feestgangers te vinden temidden van de menigte vertwijfelden, hopelozen en teleurgestelden, maar degenen, die ik vond kwamen gaarne en met blijde, openstaande harten. Het was een zeld zame gemeente, die hier op het Geboorte feest van het Christuskind bijeen was. Er zijn veel altaren in de gehele wereld, maar een armer dan hier is niet te vinden. Gis teren waren er nog granaten in de kist, waarover ik vandaag de grijze uniform jas van een dode kameraad legde, die ik vrijdag op deze plek de ogen gesloten hadIk heb aan zijn vrouw een brief geschreven, moge God zijn handen over haar uitstrekken. Ik heb mijn jongens uit het Evangelie van Lucas de kerstge schiedenis voorgelezen en gaf hun hard, zwart brood als heilig offer en sacrament van het altaar, als het waarachtige li chaam van Onze Heer Jezus Christus en smeekte voor hen om genade en erbar ming. De mannen zaten op krukjes en keken met grote ogen in uitgehongerde ge zichten naar mij op. Zij waren allen jong. Slechts één was ouder, 51 jaar. Ik ben heel gelukkig, dat ik hen troost en moed mocht inspreken. Aan het eind ga ven wij elkaar de hand, en nadat wij el kanders adres hadden genoteerd, be loofden wij, dat, als wij levend uit de oor log zouden terugkomen, wij de familie zouden opzoeken om hen te vertellen, hoe wij de heilige nacht 1942 gevierd hadden. Moge God zijn handen over ons uitstrek ken, geliefde ouders, want het wordt nu avond en wij zullen er goed aan doen, orde op onze zaken te stellen. Wij zullen misschien de nacht ingaan als de Heer der wereld dat zo wil. Maar het is geen nacht zonder einde. Wii geven ons leven in Gods hand terug, moge Hij ons genadig zijn als het zover is." ADVERTENTIE van en In onze etalage» en modelkamers van 12 tot 20 december a.s. speciale aanbiedingen Barteljorisstraat 13-17 Haarlem Bij Koninklijk Besluit is aan de heer A. F. J. Penders, met ingang van 1 decem ber 1958 in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, eervol ontslag verleend als algemeen inspecteur van rijkspolitie, onder dankbetuiging voor de vele en gewichtige diensten door hem aan den lande bewezen. Tot zijn opvolger is reeds thans benoemd de dirigerend officier der rijkspolitie 1ste klasse J. Gerritsen, thans commandant van het gewest 's-Gravenhage der rijkspo litie. De heer Gerritsen kreeg een militaire opleiding bij de K.M.A. te Breda. Na zijn bevordering tot eerste luitenant in 1928 ging hij in 1937 over naar de marechaus see. Hij volgde een opleiding voor meer uitgebreide rechtskennis aan de gemeen telijke universiteit te Amsterdam. Op 1 de cember 1938 volgde zijn bevordering tot kapitein. Op 16 mei 1942 werd hij in krijgsgevan genschap gevoerd. Hij ontvluchtte en dook in Overijsel onder. Na de bevrijding werd hij benoemd in de zuiveringscommissie voor de politie. Ook maakte hij deel uit van de commissie voor de herwaardering van de politierangen. Op 1 mei 1946 werd hij dirigerend officier der rijkspolitie 2de klasse en belast met het commando over het gewest Amsterdam der rijkspolitie. Op 1 september 1950 volgde zijn bevorde ring tot dirigerend officier der rijkspolitie lste klasse. Sedert 1 januari 1952 is hij belast met de functie van commandant van het gewest 's-Gravenhage der rijkspolitie. De heer Gerritsen is reeds thans be noemd, omdat hij betrokken zal worden bij de tenuitvoerlegging van de nieuwe voor het korps rijkspolitie geldende maat regelen. c-i 4-a Plotseling stootten de wielen van de kar tegen een losse steen op de straat. De bomen schoten uit de handen van de man, de kar kiepteen met 'n geweldige plof viel het vat op de keien. KrakkkU, klonk het. De hoepels sprongen los door de schok en de duigen van het vat vielen open. En toenstroomde de dikke stroop in 'n grote plas over de weg! Dat was me wat... Het glibberige goedje liep in 'n wijde boog over de keien en maakte de grond glad als ijs.' 42-43 ADVERTENTIE N.V. Mil. „HOLSTER". OVERVEEN TeL K 2500 - 15597 en 19057 Centrale verwarming Airconditioning AuL oliestook In de nacht van 9 op 10 maart is in de Tenierstraat in Den Haag de 29-jarige H. T. door zijn zwager, de 27-jarige beton werker H. J. T. zodanig met een dolk mes gestoken, dat hij vrijwel terstond overleed. De rechtbank had de dader tot anderhalf jaar gevangenisstraf veroor deeld, van welk vonnis de officier van Justitie, die vier jaar had geëist, in beroep ging. Thans diende deze zaak voor het ge rechtshof in Den Haag. De betonwerker verklaarde, dat zijn zwager, die dronken was, voor zijn huis had staan schelden. „Ik zal je bekend maken", had de zwager ge roepen, doelend op een feit uit verdachte's verleden. Deze had daarop niet gereageerd. Hij was echter buiten zichzelf van woede geraakt toen hij zag, dat zijn zwager zijn zuster sloeg. Op blote voeten was hij naar buiten gerend, na uit een kast in de gang een mes gegrepen te hebben. Daarmee ging hij zijn zwager te lijf, die daarop leven loos in elkaar gezakt was. De procureur-generaal requireerde drie jaar gevangenisstraf. Op 20 december zal het hof arrest wij zen. ADVERTENTIE Deze week trekken in een bonte rij o.a. aan u voorbijkleine „meisjes" die Jacob heten... drie Nederlandse mannequinseen elfjarige mode-ontwerpsteren Audrey Hepburn die grappig en vreemd doet! Libefle - Naawmpiein 7 - Haarlem lÊm 24. Verwonderde blikken vestigden zich op hem. Salo mon Heine keek zijn vrouw betekenisvol aan. Waar schijnlijk had zijn neef een jeugdige schone uitgeno digd, die hem in de steek had gelaten.... Zo'n meis je, waarover hij dichtte, naar Aron Hirsch had mede gedeeld.... Het was een schandaal voor het huis Hei ne, voor het bankiershuis Heckscher! Amalie Heine boog zich spottend in Harry's richting en tegen haar ouders zei re: „U vindt 't zeker wel goed?" Vol opmerkzaamheid volgende de ogen van Salomon en Betty Heine het jonge paar, dat zich door de menigte in de zaal een weg baande naar zijn plaats. Betty Heine merkte peinzend op: „Jammer, dat hij geen geld heeft." Salomon Heine keek haar verwondere aan. Zij knikte hem toe en vervolgde: „Hij past bij haar, uiterlijk bedoel ik". Salomon antwoordde niet. Hij keek nogmaals naar de jonge mensen. Ze vormden inder daad een knap paar, slank en jong, en Harry was één en al eerbied, terwijl hij voor het jonge meisje een weg baande. Salomon Heine zei ernstig: ,,'t Is niet alleen dat hij arm is, Betty! Maar bovendien schijnt hij te dichten! Wij zouden onze dochter toch niet aan een dwaas kun nen geven, die onverdiend zo'n rijke partij zou trou wen en al spoedig haar geld zou verbrassen. Helaas heeft Harry niets van zijn moeder, maar zijn vader herken ik maar al te zéér in hem! Hoe voélde die zich, wanneer hij als officier getooid met tressen en aller lei blinkende onzin, kon paraderen. Niets solides was er aan hem niets van ernst...." Hij zuchtte even- „Ik wilde je wéérzien, ik moést je weerzien, fluis terde Harry Amalie toe. „Daarom stuurde ik je die kaart." Amalie zweeg. Ze keek om zich heen en knik te deze en gene groetend toe. Harry vervolgde: „Ik moet je één ding zeggen: 't kan zó niet blijven, nu 't eenmaal begonnen is. Ze merkte op: „Voorzichtig, men let op ons!" Met een preuts gebaar trok ze haar sjaal over de blote schouders. En vervolgens zei ze op afwijzende toon: „Je mag me niet zo aanstaren! Ik ben de dochter van Salomon Heine! De mensen kij ken naar mij óp, zoals ze ook opzien tegen het bankiers huis van mijn vader! Vergeet dat niet! De manier waarop jij me aankijkt, is onbehoorlijk en valt op, en ik wens dat niet!" Haar ogen waren donker van ver ontwaardiging en haar lippen vertrokken tot een smalle lijn. Hij voelde zich ontnuchterd. Opeens zag hij zichzelf zoals anderen hem moesten zien: Har ry Heine, een arme jongeman, die leerling was bij zijn oomOpnieuw klonk er een belletje als teken, dat de uitvoering weer zou beginnen. En opnieuw stond Paganini op het podium, roerloos en star voor zich uit kijkend. Het was alsof hij naar een bepaald punt in de zaal keek om vandaar het teken te krijgen, dat hij kon beginnen. Hij begon weer te spelen en het on gelooflijke werd werkelijkheid: opnieuw beving een zelfde betovering de mensen in de zaal. Slechts één mens in de zaal scheen dit wonderschone vioolspel niet te beroeren. Harry tastte naar Amalie's hand en schrok: haar hand was ijskoud en beantwoordde zijn emotie niet. Ze trok haar hand resoluut uit zijn greep terug. Hij wendde zich naar haar toe. Het hartstochte lijk vioolspel maakte hem overmoedig, hij voelde zijn hart bonzen, zijn wangen branden, en alle obsta kels leken hem overwinbaarHij fluisterde haar toe: „We moeten elkaar ontmoeten, Amalie. Ik wil met je praten. Ik wil je alles geven, ik houd 't niet uit nog langer te wachten.... ik...." Koel antwoordde ze, terwijl ze hem niet aankeek, maar onbewogen voor zich uit bleef kijken. „Je bent gék!" „Ja", mompelde hij, en tegelijkertijd besefte hij, dat zij hem inderdaad gek maakte. „Als je niet ophoudt, sta ik op en ga weg." 't Kon hem niet schelen. „Wanneer zie ik je weer?" fluisterde hij opnieuw. Hij had haar tenslotte éénmaal weten te veroveren, hij moést haar behouden! En ook behoefde je geen bankier te zijn om de wereld te ver overen. De man, die hier op het podium stond, had met zijn muziek de hele wereld in zijn ban gebracht. Er waren dus wel degelijk andere manieren mogelijk om wereld-heerschappij te bemachtigen. Deze tove naar met zijn viool bracht bij de vrouwen tranen in de ogen en de mannen bogen vol eerbied voor zulk een kunstenaar..Deze man beheerste hun gevoelens, en dat was duurzamer dan een heerschappij met miljoe nen.... Hees fluisterde hij nogmaals: „Wanneer zie ik je weer?" Verrast hoorde hij haar antwoord: „Kom morgen middag in Ottensen. Ik zal het papa en mama zeggen." HOOFDSTUK XII De volgende morgen was de hemel grauw. Harry Heine zwierf doelloos door de straten, terwijl Salo mon Heine, punctueel, nuchter en correct als altijd, al lang op zijn kantoor zat. Men had hem op de hoogte gesteld, dat zijn neef nog niet aanwezig was. Hij legde de brief, die hij aan het lezen was, met een geërgerd gezicht op tafel neer, maar tegelijkertijd was er iets van triomf in zijn stem, toen hij opmerkte: „Nu is het dan heus zover, kijk maar!" Aron Hirsh keek niet op en roerde de brief niet aan. Hij bleef zwijgen. Salomon begon zich op te winden, hij keek naar het keurige handschrift en naar het mooie briefpapier: „Niemand zal hém zijn failliet aanzien..!" zei hij op schampere toon. En toen Aron Hirsch blééf zwij gen, voer hij uit: „Waarom zeg je niets? Waarom dat zwijgen? 't Is jouw f imilie toch niet..!" Op bedachtzame toon antwoordde Aron Hirsch thans: „Ik ben procuratiehouder bij dit bankiershuis, en als ik iets zeg, dan is dat in het belang van deze zaak. U zult het echter niet prettig vinden om te horen." „Zeg 't allemaal maar moedigde Salomon zijn medewerker aan. „Wat moét ik zeggen? De naam Heine komt ook in Düsseldorf voor: daar zijn het Samson en Betty Heine. Het gaat niet goed met hun zaak en men zal zeggen: de arme man, hij heeft verkeerd gespecu leerd.. Gelukkig dat zijn broer, de rijke Salomon, nooit verkeerd speculeert, en wat betekenen zo'n paar duizend Taler voor die rijkaard, die miljoenen be zit....!" Salomon keek Aron Hirsch vragend aan. „Wat be doel je, wat wil je dat ik doe?" „Die jongen deugt hier niet," vervolgde Aron plot seling op Harry Heine overgaand, „hij snapt niets van cijfers en we moeten al zijn werk overdoen. De employé's merken het en beginnen te lachen en te fluisteren, vooral omdat hij een neef van u is. Zijn falen slaat om zo te zeggen op u terug." En met een dringende klank in zijn stem voegde de ge trouwe medewerker eraan toe: „Kunt u hem niet Voorlopig tot 1 april 1958 De tarieven van de Amsterdamse taxi's zullen zo spoedig als de technische voor bereidingen dit mogelijk maken, met 10 pet. worden verhoogd. B. en W. van Am sterdam hebben zich in hun vergadering van vrijdag akkoord verklaard met de voorstellen van de gemeentelijke advies commissie voor het huurauto- en taxibe drijf. Deze verhoging geldt voorlopig tot 1 april 1958, in afwachting van nieuwe besprekingen rver de sanering van het taxibedrijf in Amsterdam. Reeds meer dan een jaar wordt over een sanering van het taxibedrijf gespro ken door de belanghebbenden. Met het voorlopig karakter van de nieuwe tarief verhoging wil men aangeven, dat sanering noodzakelijk blijft. Op de taxameters in de auto's zal nu binnenkort een aankondi ging van de 10 percent verhoging worden aangebracht. De passagier zal dan het op de meter af te lezen bedrag plus de 10 percent voor zijn rit moeten betalen. ADVERTENTIE u ridzuiverheid-Huidaezondheid naar Düsseldorf terugsturen?" (Wordt vervolgd) ZATERDAG 14 DECEMBER Stadsschouwburg: Het Rotterdams To neel met „De Bolle", 20 uur. Concertge bouw: Concert door de Haarlemse Post- fanfare met cabaret, 20 uur. FILMS: Cinema Palace: „Betaald gevaar", 14 jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De nieuwe avonturen van captain Blood", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Het rijk van de zon", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De show gaat door", alle leeft., 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De woestijn leeft", a.l., 14.30 uur. „Botsen de jeugd", 18 jaar, 19 en 21.15 uur. Rem brandt Theater: „Zo rijst de zon op", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Kruit damp", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De fatale brug", 14 jaar, 19 en 21.15 uur. ZONDAG 15 DECEMBER Stadsschouwburg: Toneelgroep „Puck" met: „Verliefde dwaasheden", 20 u. Grote Kerk: Dienst o.l.v. ds. W. van Limburgh, uitgaande van Bijzonder kerkewerk. Zang- dienst m.m.v. H. Lasschuit, organist, 18.45 uur. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Tentoonstelling van werken van leden van het genootschap: „Kunst zij ons doel", 14-17 uur. Galerie Espace: Expositie van schilderijen en gouaches van André Balint, 11-17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Betaald gevaar", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater: „De nieuwe avonturen van captain Blood", 14 jr., 14, 16.30, 19 en 21.15 uur. Lido Thea ter: „Het rijk van de zon", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. „Mensen zoals jij en ik", 14 jr., 11 uur. Luxor Theater: „De show gaat door", a.l., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De woestijn leeft", a.l., 14 en 16.15 uur; „Botsende jeugd", 18 jr., 19 en 21.15 uur. Rembrandt Theater: „Zo rjjst de zon op", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur; „Geen plaats voor wilde dieren", a.l. 11 uur. Roxy Theater: „Verboden Planeet", 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De fatale brug", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. MAANDAG 16 DECEMBER Stadsschouwburg: „Oh, voila Paris", een Franse revue in 30 tafrelen, 20 uur. TENTOONSTELLLINGEN Huis van Looy: Tentoonstelling van wer ken van leden van het genootschap: „Kunst zij ons doel", 10-12.30 en 13.30-17 uur. Galerie Espace: Expositie van schilderijen en gouaches van André Balint, 11-17 uur. FILMS: Cinema Palace: „Betaald gevaar", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 u. Frans Halstheater: „De nieuwe avonturen van captain Blood", 14 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Het rijk van de zon", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „De show gaat door", a.l., .14, 19 en 21.15 uur. Minerva Theater: „De barbier van Sevilla", a.l., 20.15 uur. Rembrandt Theater: „Zo rijst de zon op". 18 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Verboden Planeet", 18 jr., 14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De fatale brug", 14 jr., 14,15, 19 en 21.15 uur. DIVERSEN: Brinkmann: De heer H. H. W. van Eyk houdt voor de Nederlandse Genealogische Vereniging een lezing over: „Het ontstaan van de adel in West-Europa, 20 uur. Be gijnhofkapel: Interkerkelijke samenkomst. Zangdienst van 19.30 uur af.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1957 | | pagina 6