Horen en zien
C Puin en Doppie
VI
et huis der conflicten
Vox Humanazong werk
van Brahms
Agenda voor
Haarlem
NAAIMACHINES
KAMPERMAN
13
radio televisie 'i
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
7"och niet zo sterk
De radio geeft vrijdag
Mr. M. A. V. Slingenberg
tot directeur benoemd
Andere functie voor
kapitein ter zee M. J. Vos
Jongen verongelukt
in Alkmaar
Examens
„Oranjelijn" krijgt twee
verbouwde schepen
Daar kikker je van op!
•|frw
Verpleegster cacao
DOOR IRIS
BROMIGE
Weer een C.P.N.-lid in een
Amsterdamse raads
commissie
„Rubicon" vlot, maar
verloren
DONDERDAG 5 FEBRUA
R I 1959
IIS will!
i m
Enige maanden geleden, in oktober 1958,
is voor de B.B.C. de première van het tele
visiespel „De vijand van gisteren" van
Peter Newman gegeven. Blijkens de reac
ties deed dit oorlogsstuk in Engeland nogal
wat stof opwaaien. De auteur laat de En
gelsen er niet minder genadeloos in han
delen dan de Japanners en hij kon het
weten, want hij diende zelf in Birma en
India gedurende de laatste wereldoorlog.
De opwinding ontstaat voornamelijk om
de beslissingen, welke de bevelvoerende
Britse officier van een patrouille neemt,
wanneer hij midden in de jungle op Ja
panse tegenstand stuit. Hij raakt in het
bezit van een belangrijke kaart, maar de
geheimen daarvan kan hij niet eerder ont
sluieren dan nadat hij twee burgers heeft
laten neerschieten om een derde aan het
praten te krijgen. Hij stuurt zijn sergeant
met de gegevens de jungle in om contact
met de hoofdmacht op te nemen. Zelf blijft
hij met de gewonden, de aalmoezenier, een
journalist en wat manschappen achter. Via
de radio zullen zij 't hoofdkwartier trach
ten te bereiken. De zender is echter defect.
Wanneer na drie dagen de Japanners erin
slagen de Engelse post te overmeesteren,
probeert een majoor van hun inlichtingen
dienst vergeefs te achterhalen waarom zo'n
onnutte plaats in het oerwoud zo sterk
werd verdedigd. De Britten worden gruwe
lijk afgeslacht. Stervend hoort echter de
officier nog het bericht van de radio: de
sergeant is veilig met de kaart in het
hoofdkwartier aangekomVi.
Men moet misschien een Engelsman zijn
om het de Engelse eer te na te vinden dat
met mensenlevens zo wordt omgesprongen
als de Britse officier in het begin van het
spel doet. Wij werden er minder door ge
troffen, omdat de probleemstelling, die
daarmee geschapen leek, al spoedig ver
waterde. Het spel liep uit op een soort
detectivespel tussen de Japanse majoor en
de Britse officier, eindigend met het pa
thetische effect van het welslagen van de
missie van de sergeant: een einde als in
„De brug over de Kwai" fin welke film
de geallieerden tenslotte toch nog zege
vierden over hun tegenstanders). Zo werd
het accent verschoven van interessant pro
bleem naar feitelijke oorlogshandeling,
heel navrant, maar toch niet wat men er
van verwachtte. Juist de t.v. immers bood
de gelegenheid tot sterke concentratie op
het probleem, maar het spel loste die be
lofte niet in.
Nu zat het in zoverre tegen, dat de op
voering door nagenoeg de gehele toneel
groep „Puck" versterkt met Ko van
Dijk, Ko van den Bosch en Jules Croiset
niet vlekkeloos was. In het bijzonder
Bob Verstraete (als de Britse officier) was
weinig tekstvast. Hij schiep een sfeer van
onrust om zich heen, die zich meedeelde
aan de anderen. Men kreeg tenslotte van
Egbert van Paridon en Ko van Dijk nog
de meest genietbare vertolkingen. Echte
beklemming, echte spanning was er wei
nig. Het lag niet aan Luc van Gent, die
de laatste tijd goede dinsen gaat doen in
de KRO-uitzendingen. Hij wist mooie,
scherpe beeldinstellingen te vinden met
een sterke dramatische werking, waar
tegenover het vertoonde snel maar lauw
bleef. De decors van Cor Hermeier waren
lofwaardig suggestief. Zo stelde de uit
zending dus teleur op punten, waar men
er niet op was bedacht. Een wat onthut
sende ervaring.
Beeldschermer
Advertentie
Televisie
zichtbaar beter
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO:
10.00 Thuis, causerie. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Voor de huisvrouw. 11.00 Pianorecital. 11.25
Voor de kleuters. 11.40 Gram. AVRO: 12.00 Instr.
trio. 12.20 Regeringsuitz.Landbrubriek: De boe-
rinnecursus in Raalte. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Sport en prognose. 12.50 Pianospel.
13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Lichte
muz. 13.55 Beursber. 14.00 Sopr., piano en klarinet.
14.40 Voordracht. 15.00 Gram. 15.10 Cabaretprogr.
VARA: 16.00 Muzikale caus. 16.30 Voor de zieken.
17.00 Voor de jeugd. 17.30 Orgelspel. 17.55 Act. 18.00
Nieuws. 18.15 Vlaamse notities. 18.20 Dansmuziek.
10.50 De puntjes op de i, caus. 19.00 Voor de jeugd.
19.10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Gelovig leven, caus.
19.45 Ontmoetingen aan de Rijn, caus. 19.50 VPRO-
nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Boekbespr. 20.10 Film
praatje. 20.20 Voordr. en muziek. 20.35 Regerings
uitz.: De Verenigde Naties in de afgelopen weken,
door mr. C. W. A. Schürmann, Nederlands per
manent vertegenwoordiger bij de Verenigde Na
ties. 20.45 Problemen van leven en dood in deze
tijd, causerie. VARA: 21,00 Villa Sidonia, hoorsp.
21.20 Lichte muziek. 21.35 Pol. cabaret. 22.05 Jazz
muz. 22.25 Buitenl. weekoverz. VPRO: 22.40 Zorg
om de mens, gesprek. VARA: 23.00 Nieuws. 23.15
—24.00 Kamerorkest.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 De Douche.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.40
Schoolradio. 10.05 Gram. 10.30 Gram. 11.00 Voor
de zieken. 11.40 Gram. 12.00 Middagklok - nood
klok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinb.meded.
12.33 Nederl. liedjes. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15
Zonnewijzer. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Voor de
vrouw. 14.00 Metropole-ork. cn solist. 14.40 Lichte
muz. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zieken. 16.30
Bariton en piano. 17.00 Voor de jeugd. 17.15 Kin
derkoor. (Intermezzo: Vastenavondliederen). 17.40
Beursber. 17.45 Pianorecital. 18.05 Lichte muziek.
18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 1.8.50 Regerings
uitz.: Emigratierubriek. Het emigratiepraatje van
H. A. van Luyk. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.20
V.V.D., pol. caus. 19.30 Verz.progr. voor de mil.
20.30 Ja. met. mij, sketch. 20.35 Geld en liefde,
hoorsp. 21.00 Promenade-ork. en sol. 21.50 Tussen
lJssel en Dinkel, klankbeeld. 22.20 Zang en piano.
22.50 Weduwe zijn, causerie. 23.00 Nieuws. 23.15—
24.00 Jazzmuziek.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Omr.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om
12.55 Koersen). 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.11
Orgelconc. (Intermezzo: Gram. 14.00 Schoolradio.
15.45 Viool en piano. 16.00 Koersen. 16.02 Gram.
16.15 Omr.orkest. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45
Duitse les. 18.00 Gram. 18.10 Voordr. 18.20 Gram.
13.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram.
19.45 Kinderweelde. 20.00 Symf.orkest en soliste.
20.35 Kunstkaleidoscoop. 20.50 Symf.orkest en so
liste. 21.50 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek.
22.45 Negrospirituals. 22.55—23.00 Nieuws.
Bevorderd. Bij Koninklijk Besluit is
de heer K. Rijpma, commissaris van ge
meentepolitie te Schiedam in de rang van
hoofdambtenaar 3de klasse, met ingang
van 1 januari 1959 benoemd tot commis
saris van gemeentepolitie aldaar in de
rang van hoofdambtenaar 2e klasse. De
heer Rijpma was vroeger inspecteur van
politie te Haarlem.
Scène uit „De vijand van gisteren"
met Ko van Dijk als een Japanse ma
joor en Bob Verstraete als Engels
officier. Links de Japanse figurant
I. Nakayima.
Rotterdamse Bank Haarlem
Met ingang van 1 juni is benoemd tot dis
trictsdirecteur voor Noordholland van de
Rotterdamse Bank n.v., tevens directeur
van het Haarlemse kantoor van deze bank,
mr. M. A. V. Slingenberg, thans directeur
van het kantoor Leiden van de Rotter
damse Bank.
Mr. Slingenberg volgt in Haarlem jhr.
J. T. van Spengler op, die op eigen ver
zoek aftreedt. Met het oog op deze be
noeming zal mr. Slingenberg te zijner tijd
zijn woonplaats Oegstgeest verlaten en de
zetel, die hij daai sinds enige jaren in de
raad voor de V.V.D. bezet, ter beschikking
stellen.
Advertentie
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL. Gr. Houtstr. 181. Tel. 1444*
Advertentie
Voor 'n BETERE BONTMANTEL
Wagenweg 11 - Haarlem - Tel. 12924
Kapitein ter zee M. J. Vos is eervol ont
heven van het bevel over oefensmaldeel I
onder gelijktijdige benoeming tot chef
staf-admiraal Benelux.
Kapitein ter zee G. J. Platerink, die tot
heden de functie van chef-staf-admiraal
Benelux bekleedde, is thans belast met
het bevel over oefensmaldeel I.
Kapitein ter zee M. J. Vos was com
mandant van Hr. Ms. kruiser „De Zeven
Provinciën", toen dit schip op 26 augustus
bij het binnenlopen van de haven van Den
Helder op een strekdam liep.
De vierjarige jongen N. Ursem is woens
dagavond in Alkmaar door een aanrijding
overleden. De jongen stond aan de kant
van de Hoeverweg, toen er een personen
auto naderde, die van Alkmaar naar Eg-
mond reed. Hij stak plotseling de weg over
en werd hierbij gegrepen door de auto.
Het slachtoffer moest met een schedel-
basisfractuur, die leidde tot een hersen
bloeding, in het Elisabethsziekenhuis in
Alkmaar worden opgenomen. Daar is hij
omstreeks elf uur 's avond aan zijn ver
wondingen bezweken.
Amsterdam. (V.U.). Kandidaatsexamen econo
mie: J. H. Brinkman, Den Haag: C. Schipper,
Utrecht. Kandidaatsexamen pedagogiek: H. Pas-
ma, Drachten: C. Nijdam, Amstwedde.
Delft. Kandidaatsexamen elektrotechnisch in
genieur: J. E. Joosten, Haarlem. Kandidaatsexa
men scheepsbouwkundig ingenieur: F. de Voogt,
Haarlem. Ingenieursexamen elektrotechnisch in
genieur: Abdoelrachman Soekarno, Delft; M.
Arens. Hilversum; J. Boeré, Oegstgeest: H. J.
Brinker, Groningen; H. G. Derksen, Lent; J. F. M.
van Dijk. Helmond; G. Groters, Twello: P. Han-
har'. Delft: L. T. M. ten Have, Silvolde; L. P. H.
M. Korting, Eindhohven; E. Lux, Leiden; E. J.
Maanders, Eindhoven; E. van Raamsdonk (met
lof), 's-Gravenhage: R. H. Reichert, Delft; J. Tim
merman, Eindhoven; J. M. Visscher. Ermelo; J.
K. Vogel. Geldrop; H. H. Wegkamp, Almelo; J. J.
Wilting, Eindhoven; S. Wolf, 's-Gravenhage.
Nijmegen. Geslaagd voor het kandidaatsexa
men rechten; J. L. van der Laan, Haarlem.
Twee schepen van de Oranjelijn, het
m.s. „Prins Willem George Frederik" en
het m.s. „P"ins Willem V" zullen worden
verbouwd. De afmetingen van deze schepen
waren in verband met hun dienst tussen
Europa en Montreal en Chicago aangepast
aan de geringe afmetingen van de sluizen
in het verouderde kanalenstelsel tussen
Montreal en het Ontariomeer. Nu echter
in het voorjaar een nieuw kanalen- en
sluizensysteem, de St. Lawrence Seaway,
wordt opengesteld, kunnen grotere sche
pen van deze vaarweg gebruik maken. De
twee schepen, beide van ongeveer 2650 ton
draagvermogen en in de vaart sinds 1954
en 1956, zijn indertijd reeds zodanig ge
construeerd, dat de huidige verlenging op
een vrij eenvoudige wijze kan plaats heb
ben. Ze zullen overdwars worden „door
gezaagd". Vervolgens worden de beide
delen uit elkaar getrokken, teneinde er een
stuk tussen te plaatsen. Hierdoor zullen
de schepen aanzienlijk winnen aan laad
ruimte (extra draagvermogen ongeveer
680 ton). Zij zullen 14,26 meter langer
worden.
Doppie trok zijn hoofd terug en keek Pum aan.
„Hoor je dat?", vroeg hij.
„Ja", zei Pum. „Geen pretje zo, in dat noodweer!"
„Wat zullen we doen;", zei Doppie aarzelend. „Ze hier laten schuilen?'
Pum haalde zijn schouders op.
„Als ze weer niet van die rare streken uithalen, mij goed!", zei hij.
Doppie keek weer naar buiten en wenkte.
„Kom maar binnen!", riep hij. „Hier zit je droog!"
94—95
99
Op het programma van het concert, dat
de gemengde zangvereniging „Vox Huma
na" woensdagavond in de zaal van „Zo-
merlust" te Santpoort gegeven heeft,
kwam een werk van Johannes Brahms
voor, dat een karakterkant van de com
ponist laat horen, die men zelden in zijn
werken aantreft. Het waren de „Liebes-
lieder, Walzer für Pianoforte zu vier
Haridé 'lirid Gés'ang" waarvoor dirigent
Anton de Beer de aandacht vroeg.
Een verblijf in het negentiende-eeuwse
öpg'ewek'tè Wénen' had Brahms blijkbaar
even bevrijd van de diepe ernst en
de romantisch-geladen zwaarmoedigheid
waarmede hij het leven tegemoet trad. De
onbezorgde Weners beweerden weliswaar
wat overdreven, maar toch met enige
kern van waarheid, dat Brahms in plezie
rige stemming verkeerde, wanneer hij
„Das Grab ist meine Freude!" zong. In
de „Liebeslieder"-walsen echter heeft
Brahms die somberheid, die afkeer van
de wereld en het leven laten varen. Hij
heeft het aangedurfd een ideaal te bezin-
Advertentie
die van Droste.
Bigger
t j
cacao
jjÉk
s van
altijd welkom!
Vraag
Droste cacao
mmtt de
verpleegster
gen, dat hij voor zichzelf uit de weg ging.
Een lichte glans van innerlijke vreugde
ligt er over deze muziek, die in Wenen
haar voedingsbodem vond. Het was het
voornaamste werk, dat op het concert van
„Vox Humana" tot uitvoering kwam en
het stelde het koor voor niet geringe eisen.
Eigenlijk was de stemmensamenstelling
van het ensemble niet gunstig voor deze
muziek. De bezetting van de vrouwen
stemmen vormde nog het minst een be
zwaar. Maar de mannenstemmen waren
te gering in getal en bovendien te uiteen
lopend van Kwaliteit. Er was bij deze vleu
gel van het koor een te geprononceerde
individualiteit waar te nemen, die het be
reiken van een noodzakelijke klankeen
heid uiterst moeilijk maakte. De akoestiek
werkte ook al niet mee om die stemmen-
verscheidenheid tot een eenheid te ver
smelten. Maar niettegenstaande die tegen
werkende factoren kon de uitvoering toch
ook voldoening schenken, vooral voor die
liederen, waarvoor bescheiden volume van
betekenis werd voor de klank, bijvoor
beeld voor „Die grünen Hopfenranken"
en „Wenn so lind dein Auge mir". Prij
zenswaardig werd ook „Nein, es ist nicht
auszukommen" gezongen en in het bijzon
der kon het flink bezette vrouwenkoor zich
door mooie toonvorming onderscheiden.
Anton de Beer zelve speelde met de
pianiste Willy Doornebosch knap de vier
handige pianopartij. Dankbare bijval ver
kregen beide pianisten nog met de ver
dienstelijk uitgevoerde Slavische dansen
van Antonin Dvorsjak.
Als vocale soliste werkte de sopraan
Isa van der Meulen aan het concert mee.
Met aantrekkelijk getimbreerde, over het
algemeen goed geplaatste stem zong zij
fragmenten uit opera's van Mozart, Von
Gluck en Von Weber, waar na de pauze
ook liederen van Brahms bijkwamen. Door
een te kort aan doorvoelde expressie ging
er weinig van haar voordrachten uit, met
uitzondering dan van die van „Vergeb-
liches Standchen" van Brahms, waarvan
de aardige amoureuze situatie door Isa
van der Meulen met begrip werd getekend.
De begeleidingen van de liederen door An
ton de Beer getuigden alle van inzicht in
de expressieve waarde van de muziek.
Het concert was begonnen met goede
vertolkingen van een „Ave Regina" van
J. Fuchs en van een opwekkend Madri
gaal van Hubert Waelrant, waarmee
„Vox Humana" een paar van de beste
prestaties van de avond leverde.
P. Zwaanswijk
Advertentie
UW HAAR IS UW KROON!
EEN PERMANENT WAVE een
kwestie van vertrouwen en
zéér goed modelknippen.
Prijzen voor iedere beurs.
MAISON OERLEMANS
GIERSTRAAT 69 - TELEF. 21736
RAMPLAAN 49 - TELEF. 18462
39. „Dat lijkt mij een billijk aandeel, daar ik van plan
ben, de zaak uit te breiden, hetgeen heel wat geld
zal kosten, terwijl ook de lasten van Avallon op mij
neerkomen. Dit is dus mijn voorstel. Ik zal er voor zor
gen, dat er met betrekking tot Judy's bevoegdheid om
geld op te nemen, enige restrictie wordt geschapen, tot
ze wat ouder is, maar dat zal ik met haar bespreken en
een behoorlijke schikking maken met de directeur van
de bank".
„Dank je, Mark", zei Judy, die wel een beetje
onder de indruk was.
„Een zeer billijke regeling, als ik dat zoeens mag
zeggen", merkte Coral op.
Pauline keek naar Derek. Indien hij al verrast was,
dan toonde hij dit toch niet. Hij knikte even tegen
Mark en zei: „Bedankt" op zo'n droge toon, dat hij
beter zijn mond had kunnen houden.
„Dit is heel edelmoedig van je, Mark", zei mevrouw
Cedar, „maar ik wist ook wel, dat men zoiets van je
verwachten kon. Ik ben er dankbaar voor, dat we
jouw schouders hebben om op te steunen, beste jon
gen. Je bent altijd een grote hulp voor ons geweest".
„Dat is dan afgesproken", zei Mark. Hij zag er ver
moeid uit, vond Pauline, hetgeen niet te verwonderen
was.
„En, Trevor", zei mevrouw Cedar, „Je zult nu toch
wel blijven voor de thee, is het niet?"
„Graag, Lucy. Er zijn een paar kleine aangele
genheden, die ik even met Mark zou willen bespreken,
en waarmee ik jou niet behoef lastig te vallen. We ko
men binnen een paar minuten beneden.
Mark bracht de avond in de studeerkamer van zijn
vader door, druk bezig met het sorteren van zijn papie
ren en het doorlopen van verschillende dossiers. Pau
line trok zich in haar zitkamer terug, het aan de fami
lie overlatend, de situatie te bespreken, waarvoor zij
nu gesteld waren. Voor de eerste maal sedert haar
komst op Avallon voelde zij zich een beetje eenzaam en
buitengesloten. Het verlies van Mark's vriendschap
pelijkheid ten opzichte van haar leek de warmte
uit de atmosfeer om haar heen weg te nemen. Als
troost nam zij een van haar boeken ter hand, maar
voor dit keer hielp ook dit niet. Zij zat met slechts hal
ve aandacht te lezen, toen een klop op de deur Mark aan
kondigde.
„Wil je even in de studeerkamer komen? Ik wilde
onze verdere plannen bespreken?"
Zij ging hem voor naar de studeerkamer binnen
en nam de stoel, die nij haar aanwees. Hij ging zelf aan
het bureau zitten en keek haar aan met een blik, die
even koud en onpersoonlijk was, als die van zijn va
der.
„Ik heb nu alles doorgekeken. Er zijn enkele brie
ven, die geschreven moeten worden die ik je nu graag
dicteren zou. Dan zullen wij het een of andere werk
schema opstellen om het boek af te maken."
Hij dicteerde haar gedurende ongeveer een uur.
Mark had dezelfde heldere, directe manier om zich
uit te drukken als zijn vader en zij-maakte snelle vor
deringen.
„Ik geloof, dat dit wel alles is. Moeder zal ook een
hoop correspondentie te verzorgen hebben met het be
danken van verschillende mensen voor gezonden bloe
men en dergelijke. Zij wil het mij niet voor haar laten
doen, maar misschien wil jij helpen."
„Natuurlijk. We hebben al afgesproken dat morgen
ochtend samen te doen."
„Goed. Nu wat betreft die mémoires. Ik heb nog
geen tijd gehad de gereed gekomen tekst te lezen,
maar daar zal ik deze week wel tot komen. Hoever
zijn we er eigenlijk mee?"
„Ongeveer de helft is klaar. Misschien iets meer.
Maar de rest is vrij omstandig vervat in een werk
schema en ik heb de gegevens aan het schema ge
hangen, zodat het niet moeilijk moet zijn ermee door
te gaan. Heb je het ontwerp in het dossier gezien?"
„Nee. Welk dossier is het?"
Zij haalde het en hij liet zijn oog over het schema
gaan, dat meerdere pagina's besloeg. Toen zei hij:
„Dat zal het zeker heel wat gemakkelijker maken.
Ik zal overdag daarvoor geen tijd hebben, zodat ik
vrees dat het avondwerk zal worden. Ik wil dit werk
zo gauw mogelijk klaar hebben. Ben je bereid om
's avonds dictaat op te nemen?"
„Ja."
„Het zal natuurlijk niet iedere avond zijn, maar
zoveel als ik daarvoor vrij kan maken. Je kunt dan
in de ochtend het typewerk doen en de middagen vrij
nemen. Het is het enige programma, dat ik, gezien
de omstandigheden, kan voorstellen."
Dit was wel de zakelijkheid ten top gedreven, dacht
Pauline.
„Mag ik aannemen," ging hij voort, „dat het feit,
dat Derek het huis zal verlaten, geen invloed zal heb
ben op je belofte om te blijven tot het werk klaar is?"
Zij voelde zich alsof hij haar een klap in het gezicht
gegeven had.
„Ik geloof niet, dat die vraag nodig is," zei ze be
daard.
„Als ik niet meende, dat die vraag nodig was, zou
ik haar niet gesteld hebben."
„Laat ik dan zeggen, dat ik een antwoord niet no
dig acht."
„Als ik mensen in dienst heb, verwacht ik, dat ze
bereid zijn op beleefde vragen antwoord te geven. Ik
zal het even wat duidelijker maken. Derek zal hoogst
waarschijnlijk een heel eind van hier gestationeerd
worden en je vrije tijd zal beperkt zijn. Wil je on
der deze omstandigheden blijven om het werk, zoals
beloofd, af te maken?"
„Denk je, dat ik een belofte zou verbreken, die ik
aan je vader op zijn sterfbed gegeven heb?"
„Dat weet ik niet. Ik vraag het je."
Zij keek hem met geschokte ongelovigheid aan. Hij
leunde achterover in zijn stoel en voelde in zijn zak
naar zijn sigarettenkoker. Zijn gezicht had een onver
biddelijke uitdrukking en zijn ogen ontmoetten de hare
met een kalmte, die in feite onmenselijk was. Zij
wendde even haar ogen af, bijna niet in staat om te
geloven, dat hij haar met zulk koel overleg kon be
ledigen. En plotseling begreep zij het. Hij wilde haar
straffen, voor hetgeen zij hem had aangedaan. Hij zou
er behagen in scheppen haar daarvoor te doen boe
ten. Zij voelde dat dit was, omdat hij zo hevig ge
kwetst was, dat hij ook haar wilde doen lijden. En
nog wel voor niets, dacht zij, in hartstochtelijke ver
ontwaardiging. Al dat verdriet en die wreedheid waren
slechts ontstaan om een kwaadaardige truc, die Derek
had toegepast en die geslaagd was door Mark's on
gerechtvaardigde jaloezie. Terwijl zij daar zat en het
beeld van de komende maanden zag opdoemen begon
zij de moed te verliezen. Hij kon haar zo'n pijn doen,
door het enkele feit, dat zij van hem hield. Zij had
hem die macht in handen gesteld en hij zou er onge
nadig gebruik van maken. (Wordt vervolgd)
De communisten, die sinds de Hongaar
se opstand in november 1956 geweerd zijn
uit de commissies van bijstand uit de Am
sterdamse gemeenteraad, zijn woensdag
middag toegelaten ineen dier commis
sies. Zowel de K.V.P.- als de P.v.d.A.-
fractie verzetten zich opnieuw sterk tegen
opneming van communisten in de raads
commissies, doch tevergeefs. Na twee her
stemmingen viel het besluit: de fractie
voorzitter van de C.P.N., de heer L. See-
gers, werd als vijfde lid benoemd in de
nieuw ingestelde „commissie van overleg
betreffende het onderzoek naar de interne
stedelijk bestuursorganisatie".
Deze commissie, ingesteld op aandrang
van de raad zelf, zal toezicht houden op het
onderzoek, dat een particulier efficiency-
bureau in samenwerking met het idem
gemeentelijk bureau instelt naar de in
terne stedelijke bestuursorganisatie.
Mr. H. Boekei zette het al eerder
ingenomen V.V.D -standpunt uiteen: de
communisten hebben als wettige leden van
de raad recht op zitting in de raadscom
missies. De P.S.P.-fractie stelde zich ach
ter dit standpunt.
Een ommezwaai maakten de protes-
tants-christelijken. Hun fractie was van
mening, dat de communisten van de on
derhavige commissie deel moeten uit
maken, omdat het hier een a-politieke com
missie betreft en omdat men hierbij goed
gebruik kan maken van de jarenlange
raadservaring van de huidige C.P.N.-
fractievoorzitter de heer Seegers.
Het 499 ton metende Nederlandse kust
vaartuig „Rubicon", dat ruim drie weken
geleden ten westen van Palma op Majorca
aan de gi >nd was gelopen, is vlot ge
komen. doch moet als verloren worden
beschouwd. De verzekeringsmaatschappij
heeft het schip opgegeven. De „Rubicon"
is vlotgetrokken door een Spaanse ber
gingsmaatschappij. Het schip was met een
lading ijzer op weg van Belfast naar Sa-
vona in Italië.
DONDERDAG 5 FEBRUARI
Concertgebouw: Concert Kon. Liedertafel
„Zang en Vriendschap", 20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur: Expositie van werk van
Gérard van den Eerenbeemt, tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Reis om de wereld in
80 dagen", a.l., 19.30 uur. Frans Halsthea
ter: „In die nacht", 18 j., 19 en 21.15 uur.
Lido Theater: ,,A song is born", a.l., 19 en
21.15 uur Luxor Theater: „The High and
the Mighty", 14 j., 20 uur. Minerva Theater:
„Geen plaats voor wilde dieren", a.l., 20.15
uur. Rembrandt Theater: „Liebelei", 14 j.,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „Het pur
peren masker", 14 j., 19 en 21.15 uur. Stu
dio Theater: „De groene man", 18 j., 19 en
21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopole: „Ver
boden moederliefde", 14 j., 20 uur.
DIVERSEN
In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert (Chopin), 2122 uur.
„De Leeuwerik": Film „Along Japanese
highroads" (Wereldfederalisten en Stichting
Anti-Atoombomactie), 20 uur.
VRIJDAG 6 FEBRUARI
Stadsschouwburg: Hoofdstad Operette
met „Zwei Herzen im Dreivierteltakt", 20 u.
Minerva Theater: Lezing van dr. J. M.
Lodewijks over „Van woestijn naar eeuwig
ijs", 20 uur (V.U.).
Grote Kerk: Beiaardconcert Arie Peters,
11.30—12.30 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur: Expositie van werk van
Gérard van den Eerenbeemt, 10—22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Reis om de wereld in
80 dagen", a.l., 14 en 19.30 uur. Frans Hals
theater: „Heimlich still und leise". a.l., 14,
16.15, 19 en 21.15 uur. Lido Theater: „De
wraak van Frankenstein", 18 j., 14. 16.15,
19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „The Bra
vados", 14 j., 14, 19 en 211.15 uur. Minerva
Theater: „Haar eerste liefde", a.l., 20.15 u.
Rembrandt Theater: „Eindstation liefde",
18 j., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea
ter: „Sluiers van Bagdad", 14 j., 14.30, 19
en 21.15 uur. Studio Theater: „Pad der ver
leiding", 18 j., 14.15, 19 en 21.15 uur,
ZANDVOORT, Theater Monopole: „Fan
fare", a.l.. 20 uur
DIVERSEN
Kapel Nieuw-Vredenhof: De heer Pierre
Janssen spreekt over „Ontmoetingen met
de gouden eeuw", 20.15 uur (Bijz. Kerke-
werk hervormde gemeente Heemstede).
Brinkmann: Lezing dr. B. M. I. Delf-
gaauw over „Het moderne leven als drei
ging en opgave", 20 uur (Kennemer Kring
voor Wijsbegeerte).
In 't Goede Uur: Klassiek grammofoon-
platenconcert (Chopin), 2122 uur.