Horen en zien
r
(JUMBO EN ZIJN AVONTUREN
Bij economische ruimte eerst
investeringstekort inhalen
AMSTLEVEN levensverzekering
Geheim rond Leonoor
Agenda voor
Haarlem
Belastingdruk is te zwaar, ook op
de uitgekeerde winsten
DONDERDAG 12 MAART 1959
5
radio •televisie
-Sill 8 v
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Geen bloemen voor
zegevierende Teddy
Teddy Scholten maakte
snel carrière
De radio geeft vrijdag
T el evisie pro gramma
Medisch Centrum verzoekt
Amsterdams raadsbesluit
niet goed te keuren
Belgische-t.v. heeft vijf
miljoen begrotingstekort
Nederlander eist schade
vergoeding van N.B.C.
Vijfde culturele dag in
Zandvoort en Haarlem
MINISTER ZIJLSTA IN EERSTE KAMER:
door
Daniel Gray
„Dorus" gaat op tournee
met de VARA
\Ijl§-
Wat geen enkele ingewijde heeft durven
hopen, is gisteravond dan toch gebeurd
Nederland heeft voor de tweede keer in
vier jaar tijds de grote prijs van het
Eurovisie Songfestivel veroverd. Was het
in 1957 Corrie Brokken, die de gouden
plak mee naar Hilversum mocht voeren
ditmaal triomfeerde Teddy Scholten met
„Een beetje" van Dick Schallies en Wil
ly van Hemert.
Nu is dat naar onze smaak helemaal niet
zo'n best liedje, maar Teddy wist het
met zoveel guitige mimiekjes te verkopen
dat twee der elf internationale jury's er
volkomen door ingepakt werden. De Ita
liaanse vierschaar bracht maar liefst ze
ven punten voor „Een beetje" op het sco-
ringbord en toen de Franse jury er nog
eens een schepje van vier punten bovenop
gooide, was het pleit eigenlijk reeds be
slecht. Met een totaal van 21 punten ein
digde Teddy ruimschoots voor de tweede
prijswinnaars, het Engelse vaudeville
echtpaar Pearl Carr en Teddy Johnson,
dat met zijn pittige, maar weinig originele
„Sing, birdie sing!" zestien punten ver
zamelde. Derde werd de Franse chan
sonnier Jean Philippe, wiens liedje over
een verliefde jongeling en een bootje-in
een fles een punt minder oogstte. Prima
van voordracht en bijzonder melodieus
was ook het lied met de onuitsprekelijke
titel van de Deense Birthe Wilke en het
ietwat sentimentele „Irgendwoher" van
de Duitse cabaretière Christa Williams,
die de honneurs voor Zwitserland waar
nam. Een grote teleurstelling werd daar
entegen het optreden van de Italiaanse
favoriet Domenico Modugno, tweede-prijs
winnaar van het vorige Eurovisie Festi
val, die zichzelf al bij voorbaat als over
winnaar gedoodverfd had. Maar zo vlot
en geestig hij vorig jaar zijn „Volare
lanceerde, zo stroef en krampachtig ging
hem thans de vertolking van zijn nieuwe
prijslied „Piove" (regen) af, dat dan ook
slechts zeven punten op het bord bracht.
Modugno, die aan „Volare" een half mil
joen verdiend heeft, zal nu voorlopig wel
een toontje lager moeten zingen.
De rest van de elf kandidaten, met als
dieptepunt het banale cabaretliedje van
het Duitse duo Alice en Ellen Kessler,
zong en acteerde zonder veel geestdrift
of overtuiging en was eigenlijk al bij
voorbaat kansloos. De organisatie van de
finale in het pompeuze Palais du Festival
in Cannes sloot, alle sombere voorspel
lingen ten spijt, als een bus. Het pro
gramma werd vlot en met onfranse stipt
heid uitgevoerd, het bij elkaar geraapte
orkest begeleidde het grote aantal gast-
dirigenten in aanmerking genomen, rede
lijk. De decors, draaitonelen en achter
doeken pasten met hun overdadige sier pre-
cjes in de sfeer van dit klatergouden
kleinkunstfestijn. Een bloemetje voor Ted
dy kon er .echter blijkbaar niet op over
schieten.
Beeldschermer
In 1946 stond Teddy Scholten nog achter
de balie van de A.N.W.B. in Den Haag.
Maar ook toen wilde ze al naar het toneel.
In dat jaar kreeg ze haar eerste kans, een
bescheiden rolletje in „Wintersprookje"
bij het Residentietoneel. En dat was eigen
lijk het begin van alles. Al gauw daarna
volgden aanbiedingen van enkele ambu
lante toneelgezelschappen. In 1947 werkte
ze samen met Toon Hermans in de revue
van Floris Meslier. Ook trad ze toen voor
het eerst op voor de radio. In een uitzen
ding van „De bonte trein" zong ze „Mijn
eerste grote liefde". Verliefd werd Teddy
Scholten namelijk op Henk. Ze trouwden
en speelden tezamen twee seizoenen mee
in het cabaret van Wim Kan. Sinds 1955
spelen Henk en Teddy Scholten nu al in
de Sleeswijkrevue. Ze hebben besloten dat
ook volgend seizoen te doen.
HILVERSUM I 402 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 12.00 VPRO. 16.00 VARA.
19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO.
23.00 - 24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Comm. op de verkiezingsuitslag. 8.30
Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. 9.35
Waterst. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Avonturen
met kinderen, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA.
10.20 Voor de vrouw. 11.00 Strijkkwart. 11.20 Voor
de vrouw. 11.00 Strijkkwart. 11.20 Voor de kleu
ters. 11.35 Lichte muziek. AVRO: 12.00 Instr. trio.
12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubriek. 12.30 Land-
er. tuinbouwmeded. 12.33 Sport en prognose. 12.50
Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram.
13.25 Dansmuz. 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 14.30
Litterair progr. 14.50 Gevar. progr. VARA: 16.00
Muziekrevue. 16.30 Voor de zieken. 17.00 Voor de
jeugd. 17.30 Lichte muz. 17.55 Act. 18.00 Nieuws.
18.15 Gram. 18.25 Lichte muz. 18.50 De puntjes op
de i, caus. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Jazzmuziek.
VPRO: 19.30 Het platteland nu, gesprek. 19.45 De
nationale inzameling van het Leger des Heils,
caus. 19.50 Sexuele hervorming, caus. 19.55 VPRO-
riieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Vrouwenleven nu en
in de toekomst, causerie. 20.20 Klarinet en piano.
20.25 Boekbespr. 20.35 Europees commentaar. 20.45
Kamerkoor. VARA: 21.00 Villa Sidonia. hoorspel.
21.20 Lichte muz. 21.45 Vandaag ben ik nuchter,
klankb. 22.10 Musette-ork. en solist. 22.25 Buitenl.
overzicht. VPRO: 22.40 Zorg om de mens, gesprek.
VARA: 23.00 Nieuws. 23.15 Sport. 23.20—24.00 Mu
zikaal gesprek.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00—24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Gewijde muz. 7.50 Een
woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00
Voor de zieken. 9.30 Voor de vrouw. 10.15 Gram.
10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 Voor oudere
luisteraars. 12.00 Altviool en piano. 12.30 Land- en
tuinb.meded. 12.33 Meisjeskoor en instr. kwintet.
12.53 Gram. of act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz.
13.45 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25 Radio-Fil-
harm..ork. koor en sol. 14.50 Gram. 15.10 Voordr.
15.30 Lichte muz. 16.00 Tuinb.praatje. 16.15 Gitaar
recital. 16.45 Gram. 17.00 Voordr. 17.20 Muselte-
muz. 17.40 Beurber. 17.45 Gram. 18.00 Accordeon-
progr. 18.20 De hangmat. 18.50 Regeringsuitz.:
Serie: Studeren en student zijn. III. De aanko
mende student en het studentenleven door G. de
Wilde, voorz. van de Nederl. Studentenraad. 19.00
Nieuws en weerber. 19.10 Huismuz. 19.30 Radio-
krant. 19.55 Op de man af. 20.00 Gram. 20.30 Kunst
rubriek. 20.50 De bijbel in het tijdbeeld van de
kunst. 22.20 Theaterork. en sol. 22.45 Avondover
denking. 23.00 Nieuws. 23.15 Indiaanse muz. (met
toelichting). 23.4524.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om 12.55 Koersen).
13.00 Nieuws. 13.11 Orgelspel. 14.00 Schoolradio.
15.45 Oudvlaamse liederen. 16.00 Koersen. 16.02
Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.45 Duitse les.
13.00 Zang en piano. 18.10 Voordr. 18.20 Zang en
piano. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40
19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 20.00 Ork.concert. 20.45
Kunstkaleidoscoop. 21.00 Ork.conc. (verv.). 21.45
Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuz. 22.45 Gram.
22.55—23.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 20.00 Zuster Angelica, opera. 21.00—23.00
Europees biljartkampioenschap driebanden.
Teddy Scholten, tijdens de repetitie
van het Eurovisie Songfestival. De
Hollandse molen, die als decor dienst
zou doen, staat nog wat terzijde. Maar
Teddy's mimiek is niet te veronacht
zamen.
Het comité „Universitair Medisch Cen
trum", dat zich keert tegen de door de
Amsterdamse gemeenteraad goedgekeurde
verbouwing van het Wilhelminagasthuis
tot academisch ziekenhuis en zich beijvert
voor de stichting van een geheel nieuw
medisch centrum elders in de. stad, heeft
zich thans tot Gedeputeerde Staten van
Noordholland gewend met het'verzoek, het
raadsbesluit van Amsterdam niet goed te
keuren, waarbij 105.000 werd beschik
baar gesteld voor de voorbereiding van de
verbouwing van het Wilhelminagasthuis.
De Belgische minister van culturele za
ken, Harmei, heeft woensdag op een ver
gadering van twee kamercommissies vast
gesteld dat het Belgisch radio- en televi
sie-instituut N.I.R. met een begrotingste
kort van bijna vijf miljoen gulden te kam
pen heeft.
De televisie is in België zeer duur we
gens de tweetalige uitzendingen die samen
zeventig uren tellen. In het buitenland
zijn er uitzendingen in één enkele taal. De
snelle evolutie van de televisietechniek
vereist investeringen tot zeshonderd mil
joen frank, onder meer voor de bouw van
een relaiszender in Neufchateau. Wan
neer de kleurentelevisie een feit is gewor
den zal de tv. nog duurder worden. Binnen
enkele maanden zal een internationale con
ferentie in Los Angeles bijeenkomen om de
verdeling van de kanalen voor de kleuren
televisie te onderzoeken aldus de minister.
Een Nederlandse zakenman, Hendrik
Braat uit Rotterdam, heeft tegen de Nat'o-
nale Broadcasting Company en tegen het
bedrijf, dat het programma aanboc.;. uj
Mennen Company, een eis tot schadever
goeding ten bedrage van 2.375.000 gulden
ingediend omdat hij zich beledigd acht in
een door de N.B.C. opgevoerd toneelstuk.
In een toneelstuk in de serie „Robert
Montgomery presents" op 25 maart 1957
was zijn naam zonder zijn toestemming
gebruikt. Het stuk ging over de redding
van passagiers van een vliegtuig van de
Pan American Airways dat op 16 oktober
1956 in de Stille Oceaan was neergestort,
toen het onderweg was van Honolulu naar
San Francisco. In het stuk werd Braat af
geschilderd als een man, „van middelba
re leeftijd, corpulent, laf, onbeleefd en
agressief".
De advocaat van Braat, Edward Pesin
zei dat zijn cliënt zich vernederd voelt
door de wijze waarop hij in het toneelstuk
werd afgeschilderd. Pesin zei dat Braat,
groot, knap, beleefd is en geen teken van
lafheid toonde bij het vliegongeluk. Een
woordvoerder van de N.B.C. verklaarde
nog geen commentaar te kunnen leveren
voordat hij de processtukken had gezien
Ook een woordvoerder van de Mennen
Company onthield zich nog van commen
taar
De Culturele Raad Noordholland houdt
op donderdag 2 april in Zandvoort en Haar
lem zijn vijfde culturele dag. 's Morgens
om tien uur worden de deelnemers in ho
tel Bouwes in Zandvoort ontvangen, waar
na de Commissaris der Koningin in Noord
holland, dr. M. J. Prinsen, spreekt.
Na een begroetingswoord door de bur
gemeester van Zandvoort, mr. H. M. van
Fenema, en een muzikaal intermezzo,
spreekt de voorzitter van het Kunstenaars
centrum Bergen, mr. A. F. Kamp, over:
Kunst, kunstenaar en publiek. Daarna
volgt een pianorecital door Willem Hielke-
ma.
's Middags wordt in de Haarlemse Stads
schouwburg een voorstelling door het Sca-
pino-ballet geboden. Een kleine tentoon
stelling zal een beeld geven van bet werk
der instanties die aan de culturele vorming
van de jongeren bijdragen.
Advertentie
Van Nelle bestellen
Daar lag de boot. Het kleine vaartuigje botste wild op en neer op de woeste golven.
Als de touwen het maar hielden!
„Ik zal er nog een paar touwen aan vastmaken, dat is steviger!", dacht Tumbo.
Hij gooide een stevige lijn uit en begon die vast te knopen.
En toen gebeurde hetopeens voelde hij de steiger onder zich bewegen; een hoge
golf sloeg er met'krach't tegenaanen toen brak een deel van de steiger, waarop
Tumbo stond, met luid gekraak los van de rest4243
MINISTER ZIJLSTRA HEEFT GISTEREN in de Eerste Kamer verklaard dat het
volkomen normaal is dat in een periode van economische inzinking de investeringen
beneden het gemiddelde blijven. Het economisch herstel tekent zich thans minder
scherp af dan enkele maanden geleden. Of het herstel doorzet, hangt af van de toe
stand in de landen om ons heen. Het laat zich aanzien dat in Duitsland een teruggang
in de bedrijvigheid is ingetreden, evenals in Amerika. Als het investeringspeil in ons
land in 1958 laag is geweest, dan moet men verwachten dat bij economisch herstel
ook het investeringspeil stijgt. De besteding van eventuele economische ruimte in
onze economie kan men dus niet los zien van het economisch herstel. Men moet niet
voor de verrassing komen te staan dat de gelden, die nodig zijn voor het inhalen van
het investeringstekort, al op andere wijze zijn besteed. De minister wilde echter niet
zeggen dat iedere investering beter is dan consumptieve besteding. Overigens is het
ook niet noodzakelijk dat de binnenlandse consumptie aansluit op de investeringen,
omdat voor een belangrijk deel van de produktie afzet moet worden gevonden
door export.
Advertentie
Van Nelle bestellen
Minister Zijlstra erkende dat de investerin
gen in Frankrijk voor allerlei doeleinden
hoger zijn geweest dan in Nederland, maar
daar staat tegenover de inflatie, de ont
waarding van de franc. Een beleid, dat ge
richt is op waardevastheid van het geld,
dwingt er toe, af te zien van allerlei wen
sen. Het zal in ons land de taak zijn van
het nieuwe kabinet zich bewust te verzet
ten tegen prijsverhogingen die neerkomen
op een geleidelijke ontwaarding van de
gulden. Het beleid zal zich moeten richten
op een waardevaste gulden, anders komt
er ook niets terecht van de bezitsvorming.
De minister gaf ook toe dat voor Neder
landse verhoudingen van thans de belas
tingdruk te zwaar is. Als men bij de jaar
lijkse behandeling van de rijksbegroting
alle noodzakelijk geachte rijksuitgaven on
der het oog ziet, zal men daar tegenover
ook voortdurend de eis moeten stellen van
belastingverlaging. En wanneer men meent
dat niet alle wensen kunnen worden ver
vuld, dan zal van alle wensen iets moeten
vervallen en niet alleen de eis van belas
tingverlaging.
Uitbreiding en modernisering van bedrij
ven worden thans meestal gefinancierd uit
de winst. Dat is met het oog op de belas
ting het voordeligst, omdat uitgekeerde
winst zwaarder wordt belast. Deze zelf
financiering heeft echter zo'n grote vorm
aangenomen, dat minister Zijlstra meent
dat het tijd wordt aan de andere kant iets
te doen ten gunste van de uitgekeerde
winst, want de zwaardere belasting daarop
zet een domper op net initiatief aandelen
te kopen in een bedrijf.
In verband met de industrialisatie is het
volgens minister Zi.ilstra dringend nood
zakelijk dat er door een voordeliger belas
tingtarief risicodragend kapitaal beschik
baar komt voor nieuwe initiatieven, waar
door kleine, nieuwe bedrijven kunnen ont
staan. die uitgroeien tot grote ondernemin
gen, zoals dat ook in het verleden het geval
is geweest.
Indien mogelijk moet de belasting op de
uitgekeerde winst (dividenden) worden
verlaagd, maar als de totale belastingop
brengst gelijk moet blijven, verdient het
wellicht zelfs overweging de vennoot
schapsbelasting'te verhogen en daartegen
over de belasting op uitgekeerde winst te
verlagen. Het moet niet zo zijn dat het
alleen voor bestaande bedrijven aantrekke
lijk is uit de winst te investeren voor uit
breidingen. Er is juist behoefte aan het
ontstaan van nieuwe industrie en daarvoor
moet het weer aantrekkelijk worden via
de kapitaalmarkt gelden te beleggen.
De begroting van Financiën werd hierna
goedgekeurd met de aantekening van het
„tegen" der communisten.
Advertentie
Van Nelle bestellen
Advertentie
Van Nelle bestellen
AdvpriPTtie
-4<MSTlEViN
„Dorus" zal volgend seizoen in een
groot aantal Nederlandse steden persoon
lijk zijn opwachting komen maken. De
VARA gaat dan namelijk met onder meer
Tom Manders op tournee. Dit is woensdag
als „primeur" met enige trots meege
deeld door de Bussumse afdelingsvoorzit
ter, de heer J. E. Manuel, tijdens de daar
gehouden jaarvergadering. Ook Bussum
komt aan de beurt, maar in de eerste
plaats gaat men naar steden met grotere
zalen. In de Bussumse vergadering werd
wel enig bezwaar gemaakt tegen het en-
tréegeld voor deze voorstelling, dat men
voor een arbeidersgezin te hoog vond. Te
vens werd in deze vergadering nogal wat
critiek uitgeoefend op sommige onderde
len van het VARA-radioprogramma.
Voor de televisie-uitzendingen van de
V.A.R.A. had men slechts lof. De critiek
betrof onder meer het feit, dat men arties
ten als Rijk de Gooyer, Conny Stuart en
Ko van Dijk, die enkele jaren geleden de
VARA in de steek lieten, nu weer als gas
ten heeft laten optreden. „Plein 8 uur 13"
bleek men in het algemeen een bijzonder
slechte uitzending te vinden, waarvoor
men zich als VARAlid schaamde. Critiek
was er ook op de radiopraatjes van me
vrouw Straalman-Kremer, die zich volgens
de Bussumse VARAleden niet met de
huishoudportemonnaie van arbeidersge
zinnen mag bemoeien. Men vond het niet
te pas komen, dat deze spreekster voor de
microfoon trachtte te vertellen, hoe men
van een weekgeld van vijftig gulden toch
nog zou kunnen rondkomen, in plaats van
er op te wijzen, dat dit totaal onmogelijk is.
Advertentie
Van Nelle bestellen
4. „Toch houden de patiënten niet van haar, is 't wel?"
Ik wist, wat de zieken niét prettig vonden in Leo
noor. 't Was haar zwijgzame gereserveerdheid, haar
koelheid, die elk nader contact scheen uit te sluiten.
Ik beantwoordde de vraag van mijn vriend niet en
bleef zwijgen. Tenslotte vond ik de moed om te zeg
gen: „Ja, ik houd inderdaad van dat meisje. Is 't niet
origineel om van iemand te houden, die ieder ander
links laat liggen?" Ik trachtte mijn stem een spotten
de klank te geven.
Martin stak opnieuw een sigaret op. Hij keek mij
vragend aan en zei: „Beantwoordt dat merkwaardige
persoontje je liefde?"
Ik aarzelde. Welke illusies koesterde ik eigenlijk...?
Niets in Leonoor's gedrag, houding of woorden wees
er op, dat ze gevoelens van vriendschap, laat staan
tederheid, voor mij koesterde. We zagen elkaar iedere
dag, alléén zij was in staat mij bij moeilijke operaties
te assisteren, op de chirurgische afdeling bogen we
ons tezamen over de bedden van patiënten; vaak ver
zocht ik haar in mijn werkkamer te komen om een
moeilijk geval samen 1e bespreken of om haar be
paalde aanwijzingen te geven. Maar toch was ze
even ver van mij verwijderd gebleven alsof zij nog in
Johannesburg woonde. Het was alsof onze wegen el
kaar nooit hadden gekruist. Elke- keer dat zij uit mijn
werkkamer wegging, >vas er een gevoel van onzeker
heid in mij. Eigenlijk nad ik vooi haar tot nu toe meer
onbehagen en twijfel ondervonden dan genoegen.
„Hoe oud is zij?" vroeg Martm.
„27"
„Je bent wèl precies op de hoogte", zei hij plagend.
„Het kaartsysteem van het ziekenhuis heeft me in
staat gesteld achter naar leeftijd te '--omen" antwoord
de ik koel. Ik stond op. Martin deed hetzelfde. Ik had
opeens haast om weg te gaan. Voor het eerst in mijn
leven kon ik het gezelscnap van mijn oude vriend niet
goed verdragen. Ik vond zijn vragen hinderlijk. Hij
aarzelde even, als wilde hij mij nog iets zeggen, maar
scheen zich dan te bedenken en liep voor mij uit naar
de garderobe. Daar lieten wij onze golfspullen achter.
Zwijgend liepen we de stoeptreden van het clubhuis af
na.ar onze auto's, die in de schaduw van grote, grillige
eucalyptusbomen geparkeerd stonden. De koelte van
de nacht deed weldadig aan. De hemel was vol sterren.
Martin opende het portier van zijn wagen, maar voor
dat hij achter het stuur laats nam, zei hij: „Natuurlijk
blijft alles, wat we vanavond samen besproken hebben
tussen ons beiden. Maar heus, ouwe jongen, zet dat
meisje uit je gedachten. Ga een poosje op reis neem
wat vakantie. Daardoor /ul je tot andere ideeën komen
Wat heeft 't voor zin, iezelf met twijfel te kwellen?
Eens zul je inzien, dat dat meisje geen traan waard is."
Hij sloeg het portier dicht. Gelukkige Martin, voor
wie alles zo eenvoudig was. Maar was Martin gelukkig
naast zijn domme, verwende echtegenote? Nee, ik kon
hem zijn geluk niet benijden.
„Ook ik", zei hij door het open raampje van zijn
auto. „ken de liefde. Tedereen is wel eens tot over zijn
oren verliefd. Maar in mijn geval wist ik, dat 't niet
goed kon gaan. 't Was -n Engeland, in Cambridge en
't is precies zo gelopen als ik voorzien had".
Hij keek mij niet aan en streelde dromerig met zijn
gehandschoende handen over het stuur van zijn auto.
„Jij en de anderen, Jay, hebt daar nooit iets van ge
weten. Waarom houdt men eigenlijk van iemand en
waarom wordt je liefde soms niet beantwoord? Wie kan
op die vraag het antwoord geven? Toch hangt je le
vensgeluk daarvan af, niet waar? Van iemand houden
is eigenlijk een hel....
Een lauwe wind deed de eucalyptusbomen riselen
Ik meende in Martin's Hem, bij deze laatste woorden
een trilling te bespeuren. „Maar wat rest ons anders,
buiten die hel, Martin?" vroeg ik zacht. Hij antwoordde
niet. Hij wist even goed als ik, dat materieel succes
en zelfs werk nooit een vergoeding konden bieden
voor een eenzaam hart.
„Laten we gaan", zei hij. „Aanvankelijk heb ik ver
standelijk met je gesproken, thans raak ik in een ander
spoorWees niet boos op me, Jay, en vergeet nooit
dat ik je allerbeste vriend ben. Ik wil slechts jouw ge
luk."
Hij zuchtte even en startte dan de motor. Hij hief nog
waarschuwend zijn vinger op, terwijl hij wegreed.
Ik nam in mijn wagen plaats. In de zomer woont
mijn moeder niet in Umtali, waar het erg warm is,
maar vertoeft ze in ons buitenhuis in de bergen van
Wumba. 's Winters wonen we echter altijd in Um
tali. Eindelijk, nadat ik het Leopard Rockhotel, dat te
gen de berg aan gebouwd is, achter me had liggen, ont
waarde ik tussen de bomen de lichten van ons huis.
Zodra ik achter het stuur van mijn auto zit, drukken
mijn zorgen mij minder, xk zag thans echter op tegen
de liefdevolle belangstelling van mijn moeder, die me
natuurlijk weer allerlei vragen zou stellen. Vermoedde
zij, dat ik iets voor Leonoor voelde? Zo ja, dan zou ze
mijn gevoelens stellig afkeuren en ook zij zou vurig
wensen, dat mijn verlangen zich nooit in wei'kelijk-
heid zou omzetten.
Onze inheemse bediende, in witte livrei met rode
sjerp en op blote voeten we noemden hem „Sixpen
ce" en hij was al vijftien jaar bij ons in dienst
kwam aansnellen om de deur van de garage voor mij
open te maken en ik was olij, dat ik uit de auto kon
stappen. De voortdurende kronkelingen in de bergweg
hadden me hoofdpijn 'jezorgd. Eigenlijk moest ik Mar
tin Randall's raad opvolgen en vakantie nemen. Ver
weg gaan.. Waarom tenslotte niet?
Ik liep door de tuin. Ons huis straalde overal licht
uit. Een waterkrachtinstallatie leverde ons het wa
ter en de stroom, die wij nodig hadden. Ik duwde de
voordeur open. In de grote spiegel in de hal zag ik mijn
spiegelbeeld. Mijn moeder riep uit de zitkamer:
„Jay! Ben jij *t?"
„Ja ik ben 't", antwoordde ik
De droge maanden waren oijna voorbij. In die maan
den is de hemel hier altijd stralend blauw zonder één
wolkje. De aarde wordt .<aal en krijgt barsten en een
vale kleur. De inheemse bomen weinig florissant met
wonderlijk gevormde takken zien er kaal en verdord
uit. Op de wegen van Rhodesië laten de auto's dichte
stofwolken achter. Zoals elk jaar scheen ook thans de
natuur naar regen, naar water te smachten. Mens en
dier leden onder de droogte. Mijn vingernagels droog
den uit en werden brokkelig, mijn haren waren kurk
droog, en de vi-ouwen klaagden over een branderige
gezichtshuid, waartegen geen vette gezichtscrème iets
kon uitrichten. Nauwelijks was de zon des avonds on
dergegaan, of 't werd zeer koud en 's morgens lag de
rijp zo dik, dat men soms de indruk kreeg, dat het ge
sneeuwd had. Maar in het middaguur hield men 't in
de zon al niet meer uit en zocht de schaduwzijde op.
(Wordt vervolgd)
DONDERDAG 12 MAART
Treslong (Hillegom): De Hoofdstad Ope
rette: „Zwei Herzen im Dreivierteltakt",
20 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur (Nieuwe Kerksplein 1):
Expositie Poppe Damave tot 22 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Meisjes in gevaar-", 18
jr., 19 en 21.15 uur. Frans Halstheater: „De
danseres van de duivel", 18 jr., 19 en 21.15
uur. Lido Theater: „De pedaalridders", a.L,
19 en 21.15 uur. Luxor Theater: „Lili", a.l.,
20 uur. Minerva Theater: „Hij die sterven
moet", 14 jr., 20.15 uur. Rembrandt Thea
ter: „De danseres van de duivel", 18 jr.,
19 en 21.15 uur. Roxy Theater: „De wraak
van een terechtgestelde", 18 jr., 19 en 21.15
uui\ Studio Theater: „De wanhoop van in
specteur Gideon", 14 jr., 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopole: „Rhap-
sodie" a.L, 20 uur.
Gemeenschapshuis: Expositie van werk
van Nel klaassen, Jaap Bouhuys, Pieter
Giltay en Wim Steyn 1921 uur.
VRIJDAG 13 MAART
Stadsschouwburg: Het Rotterdams To
neel met „Mercadet", 20 uur (Geloof en
Wetenschap).
Concertgebouw: Het N. Ph. O. geeft
schoolconcert 16.15 uur.
TENTOONSTELLINGEN
In 't Goede Uur: Expositie Poppe Da
mave 10—22 uur.
Waaggebouw (Spaarne): Expositie van
„De Acht" 11—16 uur.
Galerie Espace (Klein Heiligland 36): Ex
positie „Sculptures" 11—17 uur.
FILMS
Cinema Palace: „Pikant verlof in Parijs",
14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Frans Hals
theater: „Betaald nachtlogies", 18 jr., 14.30,
19 en 21.15 uur. Lido Theater: „Operatie
Amsterdam", 14 jr., 14, 16.15, 19 en 21.15
uur. Luxor Theater: „Liane II, de witte
slavin", 14 jr., 14, 19 en 21.15 uur. Minerva
Theater: „Indiscreet", 14 jr., 20.15 uur.
Rembrandt Theater: „I want to live", 18
jr., 14, 16.15, 19 en 21.15 uur. Roxy Thea
ter: „Aanval op het goudtransport", 14 jr.,
14.30, 19 en 21.15 uur. Studio Theater: „De
wanhoop van inspecteur Gideon", 14 jr.,
14.15, 19 en 21.15 uur.
ZANDVOORT, Theater Monopole, „Lia
ne, het meisje uit het oerwoud", 14 jr., 20
uur.
Gemeenschapshuis: Expositie van werk
van Nel Klaassen, *aap Bouhuys, Pieter
Giltay en Wim Steyn 1417 en 1921 uur.
DIVERSEN
Vleeshal: Bezinningspauze: Ds. D. Roos:
„Om met jou te zijn" 12.35—12.45 uur.
Brinkmann: Handpoppentheater „Mer-
li.in": „De regenvorst en zijn bruid", 20.15
uur.
Minerva Theater: Echtpaar De Graaf:
„Lapland, de laatste wildex-nis van Eux-o-
pa", 20 uur (V.U.).
Advertentie
Van Nelle bestellen