Horen en zien
(jumbo en zijn avonturen')
Geheim rond Leomoor
Briljante operettemontering
door gezelschap „Forum"
Agenda voor
Haarlem
4
- radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
SmABESCHOUWlNGEN
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
De radio geeft dinsdag
7elevisieprogramma
Eggermont (K.V.P.) bedankt
als Beverwijks raadslid
Liturgisch
Toneelprestatie
N.TS.-studio wordt weer
in gebruik genomen
Morgenwijdingen VPRO
Passiemuziek
Mening van de C.P.N. over
de kabinetsformatie
Gedood door stroom
door
Daniel Gray
Vijftienjarige dacht onge
merkt een nachtelijk
autoritje te maken
Matroos levensgevaarlijk
gewond in Velser Tunnel
ZATERDAG 2 8 MAART 1959
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 IKOR. 8.00 VARA.
10.00 VPRO. 10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00
VPRO. 17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
IKOR: 7.00 Paasvroegdienst.. VARA: 8.00 Nieuws.
8.18 Gram. 8.45 Weer of geen weer. VPRO: 10.00
Paasdienst voor de kinderen. IKOR: 10.30 Herv.
kerkdienst. 11.30 Vragenbeantw. AVRO: 12.00 Ca-
rillonmuz. 12.10 Strijkork. 12.30 Sportspiegel. 12.35
Orgelspel. 13.00 Nieuws en S.O.S.-berichten. 13.07
Meded. 13.10 Gram. 13.20 Strijdkrachtenprogr.
14.C0 Boekbespr. 14.20 Pianorecital. 14.55 Middel
eeuwse levensvreugde, causerie. 15.15 Byzantijns
koor. 15.40 Strijkkwint. 16.10 Lichte muziek. 16.30
Sportrevue. VPRO: 17.00 Het. is begonnen met
David, gesprek. VARA: 17.30 Voor de jeugd. 17.50
Nieuws. 18.05 Uit de lentelucht gegrepen, litte-
rair-muzikaal progr. 18.40 Hamburgs Omr.ork. en
sol. 19.30 Annemarieke, hoorspel. AVRO: 20.00
Nieuws. 20.05 Amus.muziek. 20.45 De Maansteen,
hoorsp. 21.25 Cabaret. 22.15 Act. 22.30 Gram. 23.00
Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20—24.00 Amus.muz.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 NCRV. 9.30 KRO.
17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45—24.00 KRO.
NCRV: 7.00 Paaszangdienst. 8.00 Nieuws. 8.15
Orgelconc. 8.30 Morgenwijding. 9.15 Gram. KRO.
9.30 Nieuws. 9.45 Koperkwartet. 9.55 Plechtige
hoogmis. 11.30 Gram. 11.55 Pauselijke zegen Urbi
el Orbi. 12.10 Instr. octet. 12.30 Gram. 12.40 Medi
tatie. 13.00 Nieuws. 13.05 De hand aan de ploeg.
13.10 De Wadders, hoorsp. 13.30 Pianoi-ecital. 14.00
Voor de jeugd. 14.30 Brabants orkest en soliste.
15.45 Pasenvoor de gehele mensheid, caus.
15.55 Saxofoonkwartet. 16.30 Vespers. IKOR: 17.00
Jeugddienst. 18.00 Afvaart naar Hesperia, musi
cal. 18.50 Paasprogr. NCRV: 19.00 Nieuws uit de
kerken. 19.05 Samenzang. 19.30 Het Evangelie van
Johannes, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Sopraan
en piano. 20.15 Cabaret. 20.45 Promenade-orkest.
21.30 Vluchtelingen denken aan de Paasviering in
het eigen land. 22.00 Byzantijns koor. 22.15 Chan
sons. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws.
23.15 Studentenorkest en solist (tot 24.00).
BLOEMENDAAL. 245 M.
Eerste Paasdag.
10.00ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz.
van de dienst gehouden diezelfde morgen om
half acht). 11.15 ds. G. Toornvliet (uitzend, van de
dienst voor belangstellenden gehouden op 22-3
om 7.30 uur). 2.30 Kinderdienst voor kinderen
van 5—11 jaar. 3.45 ds. D. J. Roos van Haarlem-
Zuid (rechtstreekse uitzending).
Tweede paasdag.
10.00 ds. Gabe van Duinen van Wassenaar-Zuid
(rechtstreekse uitzending),
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34
Amus.ork. 13.00 Nieuws. 13.11 Voor de soldaten.
14.00 Opera- en Belcantoconcert. 15.45 Sport. 17.00
Algem. nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Sportiiitsl. 17.52
Gram. 18.00 Zang en piano. 18.30 Godsd. halfuur.
19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Symf.ork. en so
list. 21.15 Pianorecital. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws.
22.15 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
HILVERSUM I. 402 M. 8.00 AVRO. 10.00 VPRO.
12.00—24.00 AVRO.
AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 9.00 Idem. 9.35
Waterst. 9.40 Jeugdensemble. VPRO: 10.00 Vrijz.
Prot. kerkdienst. 11.15 Kerkklokken en drums,
klankb. 11.45 Strijkkwart. AVRO: 12.00 Ork.conc.
12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Amus.muz. 13.00
Nieuws. 13.05 Meded. en gram. 13.20 Cabaret. 14.00
Kinderkoor. 14.30 Vrouwenkoor. 15.10 Voordracht.
15.30 Gram. 15.40 Voor de jeugd. 16.00 Dansmuz.
17.00 Sportrevue. 17.30 Lichte muz. 18.00 Nieuws.
18.15 P.S.P., pol. caus. 18.25 Zigeunerorkest. 18.50
Muz. caus. 19.05 Kamerork. en solist. 20.00 Nieuws.
20.0520.05 Een Paasradioscoop. 23.00 Nieuws. 23.15
—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 8.00 KRO. 9.30 NCRV.
10.00 Convent v. Kerken. 11.30-24.00 NCRV.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.25 Hoogmis.
NCRV: 9.30 Nieuws. 9.45 Gram. Convent v. Ker
ken: 10.00 Geref. kerkdienst. NCRV: 11.30 Koper-
er.semble. 11.45 Gram. 12.00 Paaszang. 12.30 Gram.
12.40 Lichte muz. 13.00 Nieuws. 13.05 Orgelspel.
13.35 Gram. 13.45 Lichte muz. 14.15 Symf.-orkest.
14.45 Gram. 15.00 Vocaal ens. en sol. 15.50 Radio-
filharm.ork. en solist. 16.30 Meisjeskoor en strijk-
ens. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd.
17.30 Gram. 17.45 Regeringsuitz.Rijksdelen over
zee. Muzikale rondreis door het Caraïbisch ge
bied, door dr. G. D. van Wengen. 18.00 Sport. 18.30
Stemmen van overzee. 18.45 Gram. 18.50 Open
baar kunstbezit. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10
Nederl. volksliederen. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op
de man af. 20.00 Gram. 20.30 Promenade-ork. en
radiokoor. 21.10 Report. 21.30 Gram. 21.45 Volk en
Staat, caus. 22.00 Koren en harmoniekorps. 22.45
Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Kon. Mil.
Kapel. 23.45—24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Voor de soldaten.
14.00 Opera- en Belcantoconc. 16.00 Voor de zie
ken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 18.00 Gram. 18.15
Idem. 19.00 Nieuws. 19.30 Knapenkoor. 19.45 Gram.
20.00 Kamerork. en sol. 21.30 Amus.orkest. 22.00
Nieuws. 22.15 Clavecimbelrecital. 23.00 Nieuws.
23.05 Gram. 24.00 Voor de zeelieden.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Pianospel. 8.30 Gram. 9.00 Gymn. voor de vrouw.
9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.35 Waterst. 9.40
Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Orgelspel. 11.15 Voor de zieken. 12.00
Lichte muz. 12.20 Regeringsuitz.: Landbouwrubr.
1. Het drogen van hooi. 2. Economie in het boe
renbedrijf (III). 12.30 Land- en tuinbouwmedea.
12.33 Mil. ork. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of gram.
13.20 Promenade-ork. en soliste. 13.55 Beursber.
14.00 Gram. 14.40 Kindermuz. 15.00 Voor de vrouw.
15.30 Vierhandig pianospel. 16.00 Andorra, caus.
16.15 Gram. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Jazzmuz.
18.00 Nieuws. 18.15 Pianomuz. 18.30 Amus.muziek.
18.55 Paris vous parle. 19.00 Voor de kinderen.
19.05 Alles op één kaart. 20.00 Nieuws. 20.05 Ge-
var. progr. 21.15 Grarn. 21.45 Act. 22.00 Toneelbe
schouwing. 22.15 Pianorecital. 22.45 Orgelconcert.
23.00 Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.16
New York calling. 23.21 Lichte muz. 23.5024.00
Gram.
HILVERSUM n. 298 M. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40
Voor de jeugd. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Licht
baken. 10.30 Gram. 11.00 Voor de vrouw. 11.30
Gram. 11.50 Als de ziel luistert, 12.00 Middagklok
- noodklok. 12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouw-
meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewij
zer. 13.20 Gram. 13.30 Lichte muziek. 14.00 Gram.
14.35 Wij vrouwen van het land. 14.45 Gram. 15.15
Idem. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Ziekenlof. 17.00
Voor de jeugd. 17.40 Beursber. 17.45 Regerings
uitz.: Rijksdelen overzee. Agrarische mogelijkhe
den in Nederlands Nieuw-Guinea, door J. S. Vol-
lema. 18.00 Lichte muziek. 18.20 K.V.P., pol. caus.
18.30 Voor de jeugd. 18.45 Gram. 19.00 Nieuws.
19.10 Act. 19.25 Sportpraatje. 19.35 Gram. 20.10
Microbus 666, radiofonische fantasie. In de pauze:
Gram. 22.45 Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws.
23.15 Lichte muziek. 23.3524.00 Nouveauté's.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.15 Pianorecital. 12.30 Weerber.
12.34 Pianorecital. 13.00 Nieuws. 13.15 Studenten-
ork. 14.00 Gram. 14.40 Instr. kwintet. 15.00 Studen-
tenork. (vervolg). 15.30 Gram. 15.50 Idem. 16.00
Koersen. 16.02 Kamerorkest. 17.00 Nieuws. 17.10
Pianorecital. 17.45 Boekbespr. 18.00 Jeugd en muz.
13.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Reis
belevenissen. 19.40 Gram. 19.50 Syndikale kron.
20-.00 Omr.ork. en sol. 21.00 Gram. 22.00 Nieuws.
22.15 Oude muziek. 22.55 23.00 Nieuws.
VOOR ZONDAG
NTS: 11.50—12.15 Eurovisie: Pauseüjke zegen
Urbi et Orbi. 20.30 Filmprogr. 21.25—22.10 Groot
symfonie-orkest van het N.I.R. en solist.
VOOR MAANDAG
VARA: 18.25 Inleiding volgende uitz. 18.30 Figa
ros Hochzeit, opera.
VOOR DINSDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. 20.20 Tien jaar
NATO. 21.00—22.00 Film.
De heer Eggermont, die voor de K.V.P.
zitting had in de raad van Beverwijk, heeft
om gezondheidsredenen bedankt.
De eerstkomende raadsvergadering zal
niet op 16 maar op 23 april in „Schey-
beeck" worden gehouden.
Na een opvallend goed gevarieerd jour
naal waarin echter een oud filmfrag
mentje uit Tibet wat al te geforceerd aan
de actualiteit werd vastgepraat had in
het K.R.O.-programma Louis Frequin een
gesprek met mr. K. van Rijckevorsel, die
bij de verkiezingen door voorkeursstem
men een Kamerzetel verwierf. Mr. Van
Rijckevorsel gaf voor het grote aantal
voorkeursstemmen een verrassende en
sympathiek openhartige verklaring. Hij
noemde als voornaamste oorzaak de in
stinctmatige geprikkeldheid van de Ne
derlander als hij een achterstelling ver
moedt. Verder achtte mr. Van Rijcke
vorsel zeer bescheiden een over
waardering van zijn verdiensten in het
geding en tenslotte meende hij ook een
aantal stemmen te hebben verworven op
grond van zijn juridisch-specialistisch
vakmanschap. Louis Frequin had met zijn
listige vragen geen vat op het Kamerlid,
maar wel verkreeg de interviewer een
primeur toen de heer Van Rijckevorsel
meedeelde dat er in de K.V.P. een ver
andering wordt beoogd van het reglement
inzake de goedkeuring door het partij
bestuur van het al of niet toelaten van
een lid tot de Kamer na de verkiezingen.
De twee volgende programmaonderdelen
hadden betrekking op de paastijd.
Over de Lijkwade van Turijn de
doek waarin Christus zou zijn begraven
had Jan Willem Hofstra een gesprek met
twee Leidse studenten, mej. V. A. van
Leeuwen (medicijnen) en A. J. M. Schui
ten (klassieke talen). De basis van het
gesprek was uitstekend: men liet in het
midden of de Lijkwade historisch bewijs
baar van Christus is en kon er aldus ob
jectief en zonder emoties over spreken.
De beide studenten bleken veelzijdig in
gelicht, Hun geposeerde spreekvrijheid
was als maniertje juist bij dit onderwerp
wat storend en het was dan ook wellicht
wenselijker geweest volwassen deskundi
gen tot dit gesprek toe te laten. Dan had
Jan Willem Hofstra ook niet olijk naar
een cameraman hoeven knipogen, toen hij
met een intelligente correctie de toon van
de student wat trachtte te matigen. Men
moet niet denken dat wij wat tegen de
Leidse wijze van spreken hebben, maar
zij is niet de geschiktste als een zo aan
grijpend onderwerp aan de orde is. Men
zou denken dat elke manier daarbij dient
te verdwijnen, zeker die van olijk knip
ogen. Wat er echter gezegd werd en de
ilustratie bij het gesprokene maken het
hierboven genoemde bezwaar gering. Tot
slot was er een programma, dat instructie
inzake de rooms-katholieke liturgie van
Goede Vrijdag en Paaszaterdag beoogde.
In de kerk van het Kruisherenklooster te
Arpersfoort werden onderdelen van de
liturgie uitgevoerd met, commentaar. Dit
programma was ondanks de loffelijke be
doelingen en goede verwezenlijking daar
van nauwelijks geslaagd, omdat de histo
rische zin der gebruiken te weinig werd
uitgediept althans voor niet rooms-
katholieken en de religieuze betekenis
te oppervlakkig aangeduid althans voor
rooms-katholieken. Het programma miste
aldus tussen de beide onderscheidingen
van het kijkerspubliek zijn doel en kon de
aandacht niet gespannen houden.
Na „Het kind der tienduizenden" zagen
wij dan vrüdagavond yoor de Vlaamse
televisie „Proces tegen Jezus" door Diego
Fabbri (door Ast Fonteyne bewerkt). Ver
geleken bij Schierbeeks spel was dit stuk
een rechtstreeks op gevoel en rede ge
schreven toneelstuk, dat met de t.v. voor
namelijk de camera's van doen had, die
her en der opgesteld trachtten sail
lante momenten vast t.e leggen. Die mo
menten kwamen pas na de pauze. Ze be
stonden uit naar de vorm pure to
neeleffecten, waaraan geen t.v.-vorm ge
geven werd. Ze werden geregistreerd en
spraken voornamelijk van door de inhoud,
de dramatische tegenstellingen, welke zij
opriepen, de controversen. Achter heel de
verrassende constructie van het stuk voel
de men steeds de opzet om te getuigen.
Een vrome bedoeling, welke alleen werd
verzwakt door een te ferme breedsprakig-
Advertentie
Ceta-Bever Velpon - Cetalac plastlcverf
Gupa kneedbaar hout - Snelfix snellijm
Cetaflex koudlijm - Nedo-Mex - Bultanbijts ete.
De N.T.S.-studio die gevestigd is in het
St. Vitusgebouw in Bussum, zal dezer da
gen opnieuw in gebruik worden genomen
na een ingrijpende verbouwing. Vooral
de technische voorzieningen in het gebouw
hadden bij deze verbouwing de aandacht.
Voorts werden verwarming, luchtverver
sing en sanitair verbeterd. Ook is meer
ruimte ter beschikking gekomen. De in
gebruikneming zal geen festiviteiten met
zich meebrengen. Waarschijnlijk zal de
eerste uitzending uit het St, Vitusgebouw
worden verzorgd door de t.v.-sectie van
de VARA, waarbij een Pension Homme
les wordt gedacht.
De V.P.R.O. gaat te beginnen op
maandag 6 april met een serie mor
genwijdingen van een enigszins experi
menteel karakter beginnen. Hierbij zal
worden afgeweken van 't tot nu toe gang
bare stramien. Op deze ochtend van 10.00-
10.20 uur zal als spreker optreden ds. B.
Nijholt, Ned. Herv. predikant in Tiel en
zal een fragment uit Antigone van Jean
Arnouilh worden gespeeld door Richard
Flink en Annemarie Heyligers. Over veer
tien dagen spreekt wederom ds. Nijholt en
draagt Coen Flink een fragment voor uit
„Kees, de jongen" van Theo Thijssen.
Zoals bekend verzorgt de V.P.R.O. op
de maandachochtend de morgenwijding
eens per veertien dagen. Dr. Anthon van
der Horst blijft zijn medewerking verle
nen met zijn orgelspel aan deze V.P.R.O.-
programma's. De liederen worden ech
ter voortaan gezonden door het Neder
lands Kamerkoor onder leiding van Fe
lix de Nobel. Hiermede is een einde ge
komen aan de jarenlange medewerking
aan de V.P.R.O.-morgenwijdingen door
het V.P.R.O.-morgenwijdingkwartet.
heid. Het stuk droeg het kenmerk van een
gemeenschapsspel. Het stichtte, het ont
roerde, de toeschouwer werd er direct bij
betrokken. In zoverre betekende de t.v.-
realisering vooral voor de praktiserende
christenen onder de kijkers een verrijking.
Voor ons gevoel is een perfecte t.v.-adap-
tatie niet mogelijk. Daarvoor bestrijkt het
een te groot oppervlak: men wil zaal en
toneel samen zien, omdat ze onafscheide
lijk zijn. Uit de zaal immers komen voort
durend reacties. De zaaL speelt 'in dit spel
in concreto mee. Ofschoon er nog wel
meer op Fabbri's stuk is aan te merken:
hij speelt zijn figuren niet zelden te na
drukkelijk tegen elkaar uit en is zo vin
dingrijk, dat hij interessen wekt, welke
met het eigenlijke thema niet van doen
hebben toch wordt men steeds geboeid
en naar de opvoeringen in een vorig sei
zoen door de Haagse Comedie bewezen
hebben, als toeschouwer in de zaal ge
grepen. De Vlaamse acteurs speelden het
naar beste vermogen. Hun pathos had wel
eens ongewenste sentimentaliteit tot ge
volg. Dat toneelpathos komt voort uit een
andere geaardheid, die de Nedei'landse
televisiekijker maar moeilijk kan ver
werken.
Beeldschermer
Het is ontegenzeggelijk waar, dat de
Mattheuspassie van Johannes Sebastiaan
Bach gedurende de Lijdenstijd het meest
wordt uitgevoerd. De voorkeur voor dit
werk berust op een traditie van jaren. Er
is echter de laatste tijd een streven merk
baar, dat deze traditie wil doorbreken om
aandacht te vragen voor passiemuziek, die
als vergeten kunstwerken uit vroeger
eeuwen onder stof in bibliotheken bewaard
werd, alsmede nieuwe composities, die het
Lijdensverhaal tot onderwerp hebben.
In het programma, dat de NCRV op Goe
de Vrijdag uitzond, waren twee voorbeel
den van deze weinig bekende passies opge
nomen. De eerste was een Johannes Pas
sion van Georg Friedrich Handel, door deze
componist op negentienjarige leeftijd op de
tekst van de operalibrettist Christian Hin-
rich Postel geschreven met alle kenmerken
die men van een jeugdwerk, ontstaan
onder allerlei invloeden, kan verwachten.
Maar al is hier dan nog geen sprake van
een behandeling van het Lijdensdrama, die
van verdieping getuigt als in Handels
latere oratorische werken, de muziek open
baart toch een rijke melodische fantasie
en de harmonieën hebben in al hun een
voud een treffende schoonheid, die bij de
verzorgde uitvoering door het. Hervormd
Kerkkoor te Soest en het orkest van „De
Cantorij" met medewerking van solisten,
geleid door Maarten Kooy, verheugend tot
uitdrukking kwam.
De tweede uitvoering betrof een modern
werk: „La Passion", door de Franse com
ponist Georges Migot (1942). Het is een
oratorium, dat in twaalf delen een muzi
kale uitbeelding geeft van het Lijdens
verhaal op een evangelische tekst. In
tegenstelling tot de Passies van Bach met
hun afgeronde vormen van aria's, recita
tieven en koren ontwikkelt de muziek van
Migot zich in een voortgaande melodische
stroom, getuigend van een onbeperkte in
spiratie en van een kai*akter, dat zich in
volkomen zelfstandigheid gevormd heeft.
Alle facetten van bewogenheid en van reli
gieuze intenties liggen in deze waarlijk
schone muziek verankerd. Zij klonken aan
grijpend door in de voortreffelijke uitvoe
ring, die het groot.omroepkoor, het vocaal
ensemble van de NCRV en het Omroep
orkest onder leiding van Marinus Voorberg
ervan gaf met medewerking van verschil
lende solisten, van wie zich de bariton
Hans Wilbrink in de Christuspartij bijzon
der onderscheidde.
Golfbreker
Tumbo vloog in een boog door de luchtHij gilde en begreep, dat hij nu in zee
zou vallen en door de monsterlijke haaien gegrepen.
Maar hij kwam niet in de golven terecht. In zijn vaart schoot hij pardoes over de
rand van de boot, die juist het vlotje genaderd was!
Toeü hij opkeek, zag hij tot zijn grote verbazing Jako, die met een schreeuw van
vreugde de wonderlijke redding van zijn vriendje had gezien 6869
Het partijbestuur van de C.P.N. heeft in
een vrijdag gehouden vergadering de ver
kiezingsuitslag en de kabinetscrisis be
sproken. In een daarover uitgegeven com
muniqué wordt gezegd: „Het partijbe
stuur is van opvatting, dat de verkie
zingsuitslag op zijn minst noopt tot de te
rugkeer naar de toestand van voor 11 de
cember 1958. Zelfs acht het de vorming van
een kabinet, bestaande uit P.v.d.A. en
K.V.P. mogelijk, gezien het feit, dat deze
partijen over 97 van de 150 zetels in de
Tweede Kamer beschikken. Het partijbe
stuur spreekt als zijn oordeel uit, dat de
P.v.d.A. van haar sterke positie gebruik
dient te maken teneinde een kabinet te
vormen welks program in overeenstem
ming is met de eisen der P.v.d.A., tij
dens de verkiezingscampagne gesteld.
Voor vermindering van de militaire las
ten en de diensttijd, alsmede voor een re
geling inzake Nieuw-Guinea zou zij op de
steun van de C.P.N. en waarschijnlijk ook
op die van de P.S.P. kunnen rekenen", al
dus het communiqué.
Het, operagezelschap „Forum" heeft zijn
tenten opgeslagen in Theater Carré te
Amsterdam ter vertoning van de operette
„Victoria und ihr Husar" van Paul Abra
ham, waarvan de première drie maanden
geleden in de Twentse Schouwburg te En
schede plaats had. Dit verklaart dan dat
de operette behoorlijk ingespeeld is en een
losheid verkregen heeft, die opmerkelijk
mag heten voor het jonge gezelschap.
Men heeft er blijkbaar alles op gezet
om er een modelopvoering van te maken
en dan ook in geen enkel opzicht bezui
nigd op decors, kostuums, ballet, figura
tie en orkest, waarbij de eerste vocale
krachten van het gezelschap ingezet wer
den voor de hoofdrollen, hetgeen maakt
dat in een briljante show het muzikale ele
ment van het werk primair een verzor
ging geniet, die maar al te vaak in het
operettegenre als bijzaak geldt.
Zo was er terecht menig „open doekje"
voor de vocale prestaties van de beide ly
rische hoofdrollen, de sopraan Lony Vonk
(als Victoria) en de tenor Peter van Zon
(als de huzaar). Dit bleek dan ook hoofd
zakelijk hun kracht. Verder hoorde men
in de rol van Cunlight, Victoria's echt
genoot de tot bariton gemetamorfoseer
de tenor Jan van Mantgem, die zich een
waardige houding wist te geven en vocaal
herinneringen opriep aan wijlen Emiel
van Bosch, die ook van tenor tot bariton
Advertentie
omzwaaide. Veel pret was er te beleven
aan de komisch gechargeerde operettefi
guren, vertolks door Hemke Nooy (een
temperamentrijke „star") en Anneke van
de Graaf (geknipt voor kittig Japans
bruidje) met Jaap de Vries (die ook met
zijn basgeluid uitmuntte) en Antoni Wink
(die met zijn tegenspeelster een groot
succes oogste in de fameuze lachscène).
En daar ook alle nevenrollen volwaardig
bezet waren, koor en figuratie zich vlot
bewogen en de choreografie bijzonder pit
toreske aspecten bood, had het spel een
aantrekkelijk en boeiend verloop. Regis
seur Paul Pella is er werkelijk in ge
slaagd van het „Forum"-gezelschap een
tip-top-operettetroep te maken en de mu
zikale leider Gustav Fülleborn toonde zich
vrij goed in het lichte genre ingewerkt.
Het feit, dat er spontaan applaus klonk
bij het opgaan van het doek, betekende een
onverdacht compliment voor de decora
teur Wim Vesseur, die met smaak zijn rij
ke fantasie bij deze briljante montering
tot. luxueuze werkelijkheid heeft gemaakt.
Waarom een Nederlands gezelschap
deze operette in 't Duits ten gehore brengt
is mij echter een raadsel. Hiervoor gel
den toch zeker geen artistieke redenen!
welke dan?
Jos. de Klerk
De 19-jarige F. Kröder, wonende Zee
straat 197 te Beverwijk, was vrijdag met
een door hem zelf gemaakte lamp onder de
vloer van de ouderlijke woning bezig de
riolering te maken. Waarschijnlijk is hier
bij het porseleinen voetje van het lampje
los geraakt en is de jonge man in aan
raking gekomen met de fitting, waar
stroom op stond. De jongeman werd op slag
gedood.
17.
Ze heeft 't mij nooit vergeven, dat ik haar be
moeiingen met zo weinig erkentelijkheid beant
woordde. Sinds ik me als verdediger van Leonoor Mal-
herbe had opgeworpen, trachtte zij zoveel mogelijk on
aangename dingen over het meisje te vertellen. Ik be
sefte echter maar al te goed, dat ze jaloers was op de
aantrekkelijke verpleegster
„Werkelijk, Jay, ik had je nauwelijks meer verwacht",
zei ze ter begroeting. „Je doet me zo zelden de eer van
een bezoek aan".
Ik ben in zo'n geval allesbehalve slagvaardig. Ik ant
woordde dus niet. Martin stelde mij vervolgens voor
aan een dame en een heer, die met John Somerset aan
het babbelen waren.
Mevrouw Sinclair, Majoor Arthur Sinclair. Majoor
Sinclair is schrijver, bekend onder de naam William
Beeves".
Ik maakte een buiging. Deze mensen vormden een
merkwaardig paar: uitermate stijf maar hoogst gedistin
geerd.
John Somerset luisterde met grote belangstelling
naar de verhalen van de majoor-schrijver. Hij reageerde
op de juiste wijze en zijn gemakkelijke houding van
man-van-de-wereld viel mij op.
Ik hoorde de majoor, na zijn gesprek met Somerset,
tegen zijn vrouw zeggen: „Eindelijk eens een intelligent
mens
Martin scheen deze opmerking gelukkig niet te horen.
„Waar wil je zitten?" vroeg hij mij als bedrijvige gast
heer.
„Daar", zei ik en wees op een plaats naast, John So
merset. Het gaf mij een wonderlijke voldoening plaats
te nemen naast mijn rivaal. Deze schoof onmiddellijk
zijn stoel wat opzij, opdat ik comfortabel kon zitten.
„Hoe maakt u 't, dokter Jordan?" vroeg hij. „Het doet
me genoegen u weer eens te ontmoeten".
Hij lachte vriendelijk, zonder overdrevenheid. Hij gaf
zijn gesprekspartner de aangename indruk, dat hij zijn
conversatie heel boeiend vond en dat er voor hem geen
betere vriend bestond. Deze ietwat ouderwets aandoende
beleefdheid had overigens niets onderdanigs.
„Een sigaret?" vroeg ik.
„Ik rook niet", antwoordde hij.
Hij haalde echter een lucifersdoosje uit zijn zak en
gaf mij vuur. Ik overlegde intussen, hoe ik het gesprek
onopvallend op Leonoor zou kunnen brengen.
John Somerset begon: „Sinds ik u de eerste keer ont
moette, heb ik veel over u horen spreken, dokter".
„Werkelijk?"
Ik was niet nieuwsgierig naar wat men over mij had
verteld. In een kleine plaats als Umtali was 't natuurlijk,
dat hij in gezelschap over mij gehoord had.
„Op mijn vraag, aan welke dokter ik mij zo nodig
het best zou kunnen toevertrouwen, noemde men mij
steeds uw naam".
„Te veel eer".
Ik inhaleerde diep en keek naar de rest van het ge
zelschap. Mary Randall gaf zich veel moeite om 't me
vrouw Sinclair naar de zin te maken, waaruit ik conclu
deerde, dat de laatste deze moeite vanwege haar sociale
positie zeker waard moest zijn. Ik vergiste me echter.
Mary Randall's belangstelling ging voornamelijk uit naar
John Somerset. Ze ging zelfs zo ver, dat zij mij van mijn
plaats verdreef, om zelf naast John Somerset te gaan
zitten. Ik zocht Martin op, die in een hoekje zat te roken.
Van uit de verte volgde ik Mary's pogingen om haar
bijzondere gast te boeien en zijn opmerkzaamheid alleen
voor zich te hebben. Vergeefse moeite! Majoor Sinclair,
die in John Somerset zo'n prettige toehoorder had ge
vonden, eiste opnieuw zijn aandacht op voor zijn ver
halen.
Toen tenslotte het eigenlijke theedrinken begon, viel
't mij op, dat er opeens op John Somerset's gezicht, dat
tot nu toe vriendelijk en onbewogen was geweest, een
trek van ontstemming kwam. Ik begreep de reden hier
van niet onmiddellijk.
De negerbediende van de Randalls is al jaren bij hen
in dienst. Hij heet Tobias en is ongeveer 35 jaar oud.
Hoewel in Rhodesië de zwarte rassen zeer vermengd
zijn en er vaak degeneratieverschijnselen voorkomen,
zou ik deze Tobias eerder voor een Matebele dan voor
een Mashona houden, eerder voor een trotse krijger dan
voor een huisbediende. Hij heeft een mager en gespierd
lichaam en 'n goedgetekend gezicht. Hij heeft lang ge
noeg bij banken gediend om zijn witte livrei, met brede
groene sjerp, met volkomen natuurlijkheid te dragen.
Omdat hij op blote voeten loopt, hadden wij hem niet
horen komen. Hij stelde het rollende theemeubel op zijn
plaats en zijn geruisloos verschijnen verraste ons. Nie
mand van ons was echter verrast op de manier van
John Somerset.
Mary schonk thee en terwijl Tobias met versnaperin
gen rondging, verkondigde John Somerset opeens met
luide stem: ,,'t Is merkwaardig, maar ik zal nooit aan
hen wennen: negers staan mij nu eenmaal tegen!"
Ik ging naar hem toe en me voorover buigend, fluis
terde ik hem toe: „Spreekt u niet zo luid. Tobias ver
staat Engels. Vele. inheemsen spreken onze taal. 't Is
niet nodig hen te krenken". John Somerset scheen moeite
te hebben zich te beheersen, 't Was alsof hij zich erg had
opgewonden. Hij dwong zich eenter tot een glimlach en
zei: „Verontschuldigt u mij alstublieft! Ik wist niet, dat
die neger ons kan verstaan. In Zuid-Afrika spreken
slechts zeer weinigen van hen Engels. Het spijt me wer
kelijk zéér, mevrouw Randall!"
„U behoeft geen excuses te maken. Ik ben het geheel
met u eens". Met ondoorgrondelijk gezicht stond Tobias
bij de theetafel. Hij scheen onbewogen en dienstwillig
als tevoren. Mary reikte John Somerset een kop thee
aan. Hij nam de kop van haar aan met een charmante
opmerking.
„Je kunt gaan Tobias", zei Mary tegen de bediende,
in het dialect, dat wij altijd gebruiken als wij met de
inheemse bevolking spreken.
Tobias scheen even te aarzelen, wierp een snelle blik
in de richting van John Somerset, maar verdween dan
even geruisloos als hij was gekomen.
„Het is vreemd", zei de laatste, „deze mensen boeze
men mij angst in. Ik vind zwarten in mijn omgeving
enerverend".
„Waarom vestigde u zich dan juist hier?" vroeg ik
en ik had het gevoel een zwak punt ontdekt te hebben
in deze ontwikkelde, hoogst-beschaafde man: hij scheen
niet vrij te zijn van zeer primitieve angst-gevoelens.
„Dat is inderdaad misschien vreemd van mij", ant
woordde hij. „Maar ik wilde uit Europa wég, wèg van
de trieste herinneringen, die ik daar heb. Als ik bedenk,
wat we in de oorlog hebben meegemaakt, moet ik toe
geven, dat ik overgevoelig lijk. Overigens is deze over
gevoeligheid mede een gevolg van mijn oorlogservarin
gen. Maarlaten we over iets anders praten! Ik was
nog nooit in Afrika geweest. Het was het enige wereld
deel, dat ik niet kende."
(Wordt vervolgd)
Een 15-jarige jongen uit Appingedam
heeft waarschijnlijk zelf niet beseft, welk
een groo't risico hij en zjjn vriendje heb
ben gelopen toen z\j 's nachts omstreeks
twee uur het bed verlieten om, zonder dat
dit door de ouders werd opgemerkt, een
autotocht te gaan maken met snelheden
van over de 100 km. Een botsing met twee
bomen maakte zelfs geen einde aan deze
„pleziertocht".
De jongen had 's nachts via een dakgoot
en een schuurtje, zonder gerucht, te ma
ken, de ouderlijke woning verlaten. Uit de
op enige afstand van de woning staande
garage haalde hij de auto weg, waarna de
rit begon: eerst naar het centrum van Ap
pingedam, waar een vriendje werd opge
haald, ook zonder dat diens ouders het be
merkten. Na in de omgeving van Appinge
dam te hebben getoerd, reden de knapen
via de nieuwe rijksweg naar Delfzijl. Op
een kruispunt schampte de wagen langs
twee bomen. Het vriendje vond het toen
welletjes en stapte uit, waarna de andere
knaap snel huiswaarts reed. De auto werd
teruggezet in de garage en de 15-jarige
jongeman klom weer langs een afdak en
de dakgoot in zijn slaapkamertje. Maar nog
in de loop van de nacht werd hij door de
rijkspolitie gewekt om verslag uit te bren
gen van de dolle rit, die niet onopgemerkt
was gebleven.
In de nacht van donderdag op vrijdag
omstreeks twaalf uur is in de Velser Tun
nel een ernstig ongeluk gebeurd, waarbij
de 24-.iarige dienstplichtige matroos R. v.
d. Z. uit Heiloo levensgevaarlijk werd ge
wond.
De 'matroos slipte met zijn motor tóen
hij de Velser Tunnel in zuidelijke richting
inreed. Het ongeluk gebeurde doordat de
wind vat kreeg op een plunjezak die op de
benzinetank van de motor was vastgebon
den. De zak vloog er af en belandde via
de scheidingsmuur in de noordelijke tun
nel. Van der Z. werd met ernstige hoofd
wonden in het Antoniusziekenhuis in
IJmuiden opgenomen. Vrijdagmorgen was
zijn toestand nog zorgwekkend.
Stadschouwburg: zaterdag 20.15 uur:
Nederlandse Comedie met „Twaalf ge
zworenen"; zondag en maandag 20 uur:
Nederlandse Comedie met „Nina".
Concertgebouw: Tot woensdag geen uit
voeringen.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Zaterdag t/m dinsdag
14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Jerry, de schrik
var het bataljon", 14 jaar.
Frans Halstheater: Zaterdag, dinsdag,
woensdag en donderdag 14.30, 19 en 21.15
uur, alsmede zondag en maandag 14, 16.30,
19 en 21.15 uur: Hellza Poppin, 14 jaar.
Lido Theater: Zaterdag tot en met don
derdag 14, 16.16, 19 en 21.15 uur: „De
zevende reis van Sinbad", 14 j.; zondag
23.30 uur: „Hotel onder verdenking", 18 i„
maandag 11 uur: „Onder de Rode Zee",
alle leeftijden.
Luxor Theater: Zaterdag, dinsdag en
woensdag 14 uur, zondag en maandag 14
en 16.15 uur: „De betovering van het
woud", a.l.donderdag 14 uur: „Anny get
ycur gun", a.l.; zaterdag tot en met maan
dag 19 en 21.15 uur, alsmede dinsdag en
woensdag 20 uur: „Madeleine, tel. 136211",
18 j.; donderdag 20 uur: „Anny get your
gun", alle leeftijden.
Minerva Theater: Zondag en maandag
14 en 16.15 uur: „Stad op stelten", a.l.;
zaterdag tot en met maandag 19 en 21.15
uur: „Gigi". 14 j.; dinsdag 20.15 uur: „Hot
Bolshoi Ballet", a.l.; donderdag besloten
voorstelling.
Rembrandt Theater: Zaterdag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Va
der, moeder en negen kinderen", a.l.;
maandag 11 uur: „In de schaduw van de
Himalaja", a.l.
Koxy Theater: Zaterdag 14,30, 19 en 21.15
uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De
weg van het geweld", 14 jaar; maandag
14 16.15, 19 en 21.15 uur en dinsdag tot
en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur:
.Safari'", 14 jaar.
Studio Theater: Zaterdag, alsmede dins
dag tot en met donderdag 14 en 20 uur;
zondag en maandag 14.30, 16.30 en 20 uur:
„Bridge on the river Kwai", 14 j. (tweede
week); maandag 11 uur: „Tosca", 14 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort): Zaterdag
tol: en met maandag 20 uur: „Operatie
Amsterdam", 14 i.; zondag en maandag
14.30 uur: „George wint op alle fronten";
dinsdag en woensdag 20 uur: „Genadeloze
jungle", 14 j; donderdag 20 uur: „De
zevende sluier", 14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot 20
april werkd. 10—12.30 en 13.30—17 uur:
zond. 1417 uur: Expositie „Start".
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 april dagelijks 10—22 uur: Expo
sitie Poppe Damave.
Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
Tot 12 april werkd. 11—17' uur: Expositie
Corneille.
(Verder raadplege men de wekelijkse ru
briek „Uitgaan in Haarlem")