Horen en zien
r
vJTUMBO EN ZIJN AVONTUREN
lyUP vlekkenpasta
zonder kringen
Geheim rond Leonoor
Agenda voor
Haarlem
Alphenaar
NAAIMACHINES
Kennemer Vrouwenkoor
15
y radio :^Melenïi$ièc-
AANKONDIGINGEN EN
NABESCHOUWINGEN
Ontmoetingen
De radio geeft zaterdag
7elevisie programma
Wandschildering Karei
Appel na tien jaar aanvaard
Politie uit Haarlemmer
meer zoekt automobilist
Conferentie in Den Haag
over Europese parlementen
Kerkelijk Nieuws
Wandeltochten langs
bloeiende bollen
Zes doden in het verkeer
Bejaardensociëteit
inwrijven laten drogen afborstelen
ff O Y 'ie'Pt direct tegen etensvlekken, vet,
f teer, smeer, olie, vruchten, wijn, gras,
lipstick, parfum, stempelinkt, enz.
Daniel Gray
KINDERKLEDING
Soldaat vrijgesproken na
ongeluk met stengun
VRIJDAG 3 APRIL 1959
Via een levendig journaal,- een schappe
lijk weerbericht en een boeiend sportpano-
rama, waarin vooral het gesprek over
zwemmen met de journalist Ponnekcr
(slechts dertig percent van ons volk kan
zwemmen), bepaald onthullend was, be
landden de televisiekijkers in het AVRO-
programma van gisteren bij een serie ont
moetingen, waar in de huiskamers wel
heel wat commentaar bij zal zijn gele
verd. Dat uit te lokken was alleen al een
verdienste van de mensen achter dit pro
gramma. In het programma „Tema"
werden een aantal beoefenaren van klas
sieke muziek en jazz bijeengebracht, die
men elk hun improvisatie kon horen ma
ken op het begin van het Te Deum van
Mare Antoine Charpentier (thans vooral
bekend als de Eurovisie-melodie). Het was
een belevenis, dit thema zowel in jazz als
in klassiek spelenderwijs te horen uit
groeien tot een compositie. Wat men de
concertmeester Stenz er van hoorde ma
ken of hoe men het hoorde behandelen
door de jazzviolisl Elström, in beide uitin
gen werd het serieus en boeiend naar vo
ren gebracht.
De in het programma „Alles gaat naar
wen?;" door Dimitri Frenkel Frank te
weeggebrachte ontmoetingen waren in de
Karei Appel en Lucebert.
eerste plaats spectaculair. Zij waren er
vooral niet op berekend om ook maar
enige menselijk contact op te leveren. Het
ging hier om de wensen van de schilder
Karei Appel, die men uit Parijs naar het
hol van de leeuw had gehaald. Zo zou men
het althans mogen stellen, gezien de pu
blieke appreciatie van zijn werk in ons
land. Maar in de loop van de uitzending
ging men zich toch afvragen, wie hier nu
Advertentie
ENORME
PRIJSVERLAGING
van de Westminster W.L
serie klassieke 30 cm
langspeelplaten
oude prijs f 22.—
THANS 12.5P
KRUISWEG 47-49 HAARLEM
HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 De /.infiencie kerk. 7.30
Voor de .ieugd. 7,40 Gram. 7.45 Morgengebed en
lil. kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de huis
vrouw. (9.35-9.40 Waterst). 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig. 11.00 Voor de
zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok.
12.03 Gram. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Gram. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer.
13.20 Dansmuz. 13.45 Voor de jeugd. 14.00 Idem.
14.10 Fanfare-ork. 14.30 Kron. v. letteren en kun
sten 14.55 Mannenkoor. 15.15 Metropole-orkest en
soliste. 15.40 Boekbespr. 15.50 De schoonheid van
het Gregoriaans. 16.20 Voor de .ieugd. 16.50 Gram.
17.00 Engelse les 17.20 Amus.progr. 18.05 Journa
listiek overzicht. 18.15 Voor de jeugd. 18.45 En nu
mijn geval. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Lichtba
ken. 19.40 Kamerork. en solist. 20.35 Gevar. progr.
21.55 Gram. 22.05 Lichte muziek. 22.35 Rep. 22.45
Avondgebed en liturg, kalend. 23.00 Nieuws. 23.15
Nieuws in Esperanto. 23.22—24.00 Nouveauté's.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.23 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin. 9.00
Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: 10.00
Tijdelijk uitgeschakeld, caus. 10.05 Morgenwij
ding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 10.45 Anne-
marieke, hoorspel. 11.15 Buitenl. weekoverz. 11.30
Fluit, viool en cello. 12.00 Amus.muz. 12.30 Land
en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte muziek. 13.40 Sportnieuws. 14.05 Voor de
.ieugd. 14.40 Gemengd koor. 14.55 Drents progr.
l.i.20 Klankbeeld t.g.v. het 10-jarig bestaan van
de NATO. 15.35 Radio-Philh.ork. 16.15 Boekbespr.
16.35 Hnmmondorgelspel. 17.00 Gram. 17.30 Wcek-
journ. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Gram. 19.00
Arstistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout,
caus. 19.40 Het liberale Jodendom, causerie. 19.55
Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Thuis
best?, sketch. 20.13 Gevar. progr. 21.30 Socialis
tisch comm. 21.45 Hammondorgel en zang. 22.00
Twintig vragen. 22,25 Lichte muziek. 22.50 Gram.
23.15 Nieuws. 23.30-24.00 Gram.
BRUSSEL. 325 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Caus. 12,45
Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muz. kaleidoscoop. 14.30
■Tourn. 15.00 Gram. 15.45 Idem. 16.00 Omr.ork. 16.45
F.ngelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en
ht kal 17.20 Lit. gezangen. 17.30 Lichte muz. 18.00
Crgelconc. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws.
19.30 Gram. 19.40 Idem. 20.00 Cabaret 21.00 Omr.
ork. en sol. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.muz. 23.00
Nieuws. 23.05—24.00 Gram.
VOOR ZATERDAG
NTS: 17.00—17.30 Filmprogr. voor de jeugd.
NTS: 20.00 Journ. en weerber. NCRV: 20.20 Plus
oi min. 21.00 Cabaret. 21.15 Scherzo. 22.25 Dag
sluiting.
De gemeente Amsterdam heeft thans na
tien jaar een wandschildering aanvaard,
die de kunstschilder Karei Appel in haar
opdracht maakte, maar die de gemeente
destijds niet accepteerde.
Zoals men zich zal herinneren verleen
de de gemeente in september 1948 aan
Karei Appel opdracht een schets te ma
ken voor een wandschildering in de kan
tine van het Amsterdamse stadhuis. Be
gin 1949 stond het gemeentebestuur de
schilder op diens verzoek toe de schets op
ware grootte op de muur in de kantine aan
te brengen. De schets, als voorlopige teke
ning bedoeld, bleek later bij voltooiing de
definitieve vorm van de wandschildering
te zijn. Onder meer op grond van gerezen
bezwaren tegen deze wandschildering van
de zijde van het personeel dat de kantine
bezocht, besloot het gemeentebestuur na
ampele overweging de schildering niet te
aanvaarden. Zij werd echter niet verwij
derd, doch overdekt, waarbij de tekening
onaangetast bleef. Kortgeleden heeft het
gemeentebestuur besloten de schildering
toch te aanvaarden en de overdekking te
laten verwijderen, zodat het werk binnen
kort voor iedereen weer zichtbaar zal
zijn. Van dit besluit heeft het gemeente
bestuur de heer Appel, die thans in Parijs
woont, schriftelijk in kennis gesteld. De
schildering is non figuratief. Destijds
werd ze echter door velen niet door de
schilder zelf met de betiteling „Vra
gende kinderen" aangeduid.
De hoofdinspecteur van de gemeente
politie te Haarlemmermeer verzoekt de
bestuurder van een personenauto, waar
mede werd gereden op de Rijksweg 4 te
Haarlemmermeer, de Rijksweg Amster
dam's-Gravenhage en die op deze weg
op 1 april 1959 tussen 23.45 en 24.00 uur
werd „gesneden" door een andere per
sonenauto zijn identiteit bekend te maken
aan de politie in zijn woonplaats of aan
de gemeentepolitie Haarlemmermeer, tele
fonisch te bereiken onder het nummer
02540—6214.
De snijdende auto is vermoedelijk enige
ogenblikken later betrokken geweest bij
een ernstig verkeersongeval op de Rijks
weg 4, tussen het viaduct over de Venne-
perweg en het viaduct over de Lisserweg
te Haarlemmermeer.
Advertentie
Alle merken, dus ruime keuze
ENGEL, Gr. Houtstr. 181,. Tel. 14444
eigenlijk de leeuw was... Via een bijzon
der aardig overzicht van Appels ontwik
keling van zijn jeugdwerken af, gegeven
door Pierre Jansen, conservator van het
Schiedams Museum kwam Frenkel Frank
tot een vraaggesprek met de schilder over
diens werk, waarin al dadelijk de span
ning, ook met de zaal, voelbaar werd, al
ging die verborgen achter de grimmige
lach van de ondervraagde en de grote
zwier van de interviewer. Men confron
teerde hem met het laatste zelfportret van
Rembrandt, met het laatste werk van Van
Gogh, met de dichter Lucebert, men liet
zijn echtgenote Machteld Appel, sterman
nequin van een groot modehuis in Parijs,
een bijzondere creatie tonén en daarnaast
een mannequin voor de Nederlandse con
fectie opdraven, men liet de Rotterdam
se architect Bakema (die stellig nog eens
uitvoeriger aandacht van de televisie ver
dient!) zijn visie op stedebouw geven, zelfs
de Vlaamse dichter en toneelschrijver Hu-
go Claus kwam eraan te pas, kortom het
was allemaal even bezienswaardig en
spannend. Zelden heeft men zo gezellig
voor een groot publiek zien conspireren
door kunstenaars enerzijds en door pro
grammamakers anderzijds. Sensationeel,
ook door het bckliederen van een wit
vlak in een wei, waarbij de picturale ar
tiest aan een helikopter tussen hemel en
aarde hing, maar in het geheel niet in
structief. De tegenstellingen tussen pu
bliek en kunstenaars zijn weer wat ver
scherpt, daar konden zelfs Johnnie Jor-
daan en de zijnen bij het daverende slot
niets aan veranderen. Waarschijnlijk zo
wel tot tevredenheid van de programma
makers als van Karei Appel.
Beeldschermer
Ofschoon de zittingen van het congres te
Den Haag over de Europese parlementen
en hun werkwijze besloten zijn, wordt uit
welingelichte kring vernomen, dat men
gisteren voornamelijk heeft gesproken
over de samenstelling van deze parlemen
ten. Een der vraagstukken was, of men in
deze parlementen, zoals bijvoorbeeld in
dat van de Westeuropese Unie, specia
listen moet hebben, of dat parlements
leden geen specialisten behoeven te zijn,
omdat zij hun adviseurs hebben. Een op
lossing schijnt men nog niet te hebben ge
vonden.
Voorts werd gesproken over de compe
tentiesfeer van de verschillende parle
menten, waarbij door sommige leden
schijnt te zijn aangedrongen op een gro
tere discipline en een zorgvuldiger samen
stelling der agenda's, waardoor deze ver
gaderingen zich meer met de hun toe
gewezen zaken bemoeien en minder met
andere.
Ook is gesproken over de positie van
de politieke groeperingen. Vele aanwezigen
achtten de onderlinge consultatie van ge-
lijkgerichten uit verschillende landen en
het gezamenlijk optreden als politieke
groepering gunstig. Hierin ziet men een
langzaam verdwijnen van nationale bar
rières. Over het algemeen werd geklaagd
over de bijzonder drukke werkzaamheden,
die de leden van de nationale parlemen
ten in de Europese parlementen hebben.
Als voorbeeld werd gesteld, dat één man,
lid van een nationaal parlement en van
een der Europese parlementen, in drie
maanden tijds dertig dagen aan elf Euro
pese vergaderingen moest besteden.
Over het algemeen was men het eens
over de zeer positieve positie die de Euro
pese parlementen hebben en dat zonder
deze instellingen niet hetzelfde streven
naar Europese eenheid zou bestaan als
thans het geval is.
Uitvoerig is ook gesproken over de par
lementaire vergadering, die zich met
NAVO-zaken bezig houdt. Deze vergade
ring heeft in feite geen enkele legale onder
grond, maar wel een grote invloed, zo
werd door velen geconstateerd. Men vond
het zeer belangrijk, dat parlementsleden
uit Europa, de Verenigde Staten en Cana
da elkander in deze vergaderingen ont
moeten en alleen al het feit, dat deze ver
gadering nauw betrokken is bij een mach
tige organisatie als de NAVO, geeft haar
een grote invloed in de politieke arena der
diverse landen, waar de besluitvorming
plaats vindt.
Ook is gesproken over de graduele ver
groting van de invloed, buiten de eigen
lijke gestelde grenzen, die het parlement
van de. zes E.E.G.-landen thans reeds te
zien geeft.
Men heeft zich ook beraden over het
grote gebrek aan begrip bij het brede
publiek ten aanzien van het werk in de
Europese organisaties. De Europeaan heeft
over het algemeen nog een verward beeld
van het gebeuren. Over het algemeen is
wel gesteld, dat de legale kracht van de
diverse Europese parlementen minder be
langrijk is dan de invloeden die zij oefe
nen bij de diverse regeringen.
Geref. Kerken
Beroepen te Gees (Dr.) en te Reitsum:
M. J. van Reenen, kand. te Woubrugge; te
Schiermonnikoog: J. Jonker, kand. te Nij-
kerk.
Ned. Herv. Kerk
Aangenomen het beroep tot predikant in
buitengewone dienst (dir. Herv. stichting
diaconaal maatschappelijk werk): A. G.
Roeders te Rolde. Bedankt voor Oosterwol-
de (Geld.): F. de Jong te Kootwijkerbroek.
In samenwerking tussen de V.V.V. Hil-
legom en de wandelsportvereniging „On
der door" worden voor zaterdag 2 en zon
dag 3 mei wandeltochten langs de bloeien
de bollen georganiseerd. Op zaterdag
wordt tien en twintig km. gelopen, op zon
dag tien, twintig en dertig km. De start
is bij café-restaurant „Treslong" in Hil-
legom. Men kan zich opgeven bij het
V.V.V.-kantoor in Hillegom en bij de heer
F. B. van den Berg, Zilkerduinweg 161
in De Zilk.
Op het concert, dat het Kennemer Vrou
wenkoor donderdagavond in de kapel
„Pniël" te Santpoort-Noord gegeven heeft,
had de dirigente van het koor, Annie
Schoen, ongetwijfeld de omvangrijkste taak
van alle uitvoerenden op zich genomen.
Omvangrijk, maar ook veelzijdig was die
taak, want deze betrof haar optreden als
dirigente, als solozangeres en als pianiste.
Met bewonderenswaardig aanpassingsver
mogen kon zij zich op al die uiteenlopende
opdrachten instellen.
Als dirigente leidde zij eerst een ver
dienstelijke uitvoering van „Ein feste Burg"
van Mattheus le Maistre, een werkje met
een gevaarlijke inzet. De middenpartij had
wat sterker vertegenwoordigd kunnen zijn
om zich tegenover de vollere klank van
sopranen en alten te kunnen handhaven.
Bij de vertolking van het „Stabat Mater"
van Pergolesi hoorde men naast fragmen
ten, waar de klankgaafheid groter had
kunnen zijrï, ook gedeelten waarmee de
beste kwaliteiten van het koor voor de dag
konden komen, hetgeen (de slecht mede
werkende akoestiek in aanmerking geno
men) een compliment waard was. Ook
de zangsolisten, Annie Schoen zelve en de
alt Ans Wiersema-Bruins, moesten- die ge
luidsverwerking door het gebouw bevech
ten. Beiden behaalden een behoorlijke
overwinning: Annie Schoen met haar hel
dere, wat uniform klinkende sopraanstem
en Ans Wiersema met haar van nature
expressieve alt.
De begeleiding van het „Stabat Mater"
geschiedde door een strijkkwartet, dat uit de
violisten Lida Langerveld en Joop ITalse-
ma, de altvioliste Kitty Beets-v. d. Bosch
en de violoncellist Bob van Marken be
stond. Het speelde weliswaar niet ongerept
zuiver, maar was overigens een bevredi
gende steun voor de uitvoering. Nettie
Vlessing, die daarbij ook nog een betrouw
bare pianobegeleiding voegde, speelde
waarschijnlijk uit een klavieruittreksel, dat
ook de stemmen van de strijkinstrumenten
bevatte. Dit leidde dikwijls tot ongewenste
verdubbelingen, met alle daaraan verbon
den intonatiegevaren. Een sympathieke in
druk gaf het koor nog met de voordracht
van twee werkjes van Röntgen en Strate-
gier, waarbij ik echter gaarne een toege
spitste expressie in toon en dictie had
willen horen.
Als instrumentaal intermezzo klonk nog
het Pianokwartet opus 26 van Johannes
Brahms voor piano, viool, altviool en vio-
locel. De uitvoering, die recht-toe, recht
aan verliep, vaak onzuiver en onstabiel van
toon was en waarbij alweer door de akoe
stiek van klankmenging geen sprake kon
zijn, heeft mij maar weinig kunnen be
vredigen. Misschien dat een andere uit
voeringsruimte voor deze kamermuziek
betere voorwaarden kan scheppen, maar
dan zal het kwartet toch tot grotere een
heid moeten komen inzake melodievorming,
klankverhouding en tot vibratobeperking.
Het scherzo klonk wat dit betreft nog het
beste.
P. Zwaanswijk
Eindelijk zag Tumbo beneden, aan de voet van de berg, de stad liggen. Nog een kort
wandelingetje, en hij zou er zijn.
Met zijn vracht, over de schouder daalde hij het steile bergpad af, dat naar de stad
voerde. Daar lagen de witte huizen langs de baai te blinken in de hete zon.
Tumbo was blij, dat hij zover was; hij had dorst gekregen van die tocht. Als hij
beneden was, kon hij gauw wat gaan drinken en uitrusten.7677
In Milheeze, gemeente Bakel. is een per
sonenauto op de weg naar Deurne in een
flauwe kromming van de weg uit de bocht
gevlogen en tegen een boom gebotst. De
twee inzittenden, de 23-jarige S. van Veld
hoven, wonende in Heeze bij Geldrop, en
de 24-jarige mejuffrouw A. Verberne,
wonende in Lierop, gemeente Someren,
bleken op slag gedood.
Een bestelauto met twee Nederlandse
monteurs is in Weseke, even over de
Duitse grens bij Winterswijk, door het
springen van een voorband tegen een boom
gereden. De beide ongehuwde inzittenden,
de 26-jarige G. J. Westerveld uit Aalten
en de 24-jarige G. Vreeman uit Winters
wijk, werden met zware verwondingen
naar het ziekenhuis in Borken overge
bracht, waar de heer Westerveld kort na
aankomst is overleden.
Het 14-jarige meisje M. S. Rutten :s
toen zij op de fiets op de hoek van de
Boksdoornstraat en Ligusterstraat te Nij
megen een verkeerde uitwijkmanoeuvre
voor een tegemoetrijdende vrachtauto
maakte, door de auto aangereden. Ze werd
naar het Canisiusziekenhuis te Nijmegen
overgebracht en is daar overleden.
Het tienjarig zoontje van de familie
Streefkerk passeerde te Lexmond per fiets
een met buizen geladen vrachtauto. Door
onbekende oorzaak is het kind, toen het
de auto bijna gepasseerd was, tegen de
kabine gevallen. Het werd daarbij zo zwaar
gewond dat het ter plaatse overleed.
Het zesjarig zoontje van de familie
Bakker, wonende te Dokkum, is door een
vrachtauto overreden en kort daarna over
leden. Het kind had pas een fiets gekregen
en reed op het Westerbolwerk, dat naar
de Hanspoort sterk helt. Plotseling reed hij
dwars de grote rijweg op, juist toen een
geladen aanhangwagen voorbijkwam. De
kleine kwam tussen de trekker en de aan
hangwagen.
Op woensdag 3 april om half drie zal
in een van de zaaltjes van „Bloemenheu-
vel" in Bloemendaal een bejaardensocië
teit geopend worden. Eens per maand zal
daar een ontspanningsmiddag aan inwo
ners van de gemeente Bloemendaal van
65 jaar en ouder geboden worden. Het
comité voor bejaarden, waarvan mevrouw
mr. M. N. Peereboom Voller-Sedee voor
zitster is, zal voor veel afwisseling in het
gebodene zorgen.
Advertentie
verwijdert vlekken
Royale tube f.1.95 Br
LAHNEMANN Laren (N.H.) Postbus 18 Importeur van Polycolor K2r Placentubex Margret Astor Mouson Blendax
door
21. „Hun hele avond wordt op deze manier bedorven.
Laten we doen, aisot er niets gebeurd is."
Om een voorbeeld te geven bracht ze een lepel met
intussen koud geworden soep tiaar haar mond. Zoals
u zich kunt voorstellen, werd het een triest diner. De
ring kwam niet weer te voorschijn. Als men naderhand
aan de Reynolds vroeg, waarom zij niet bereid waren
geweest Leonoor en op gelijke wijze alle andere gasten
te laten fouilleren, kreeg men altijd hetzelfde antwoord:
„Kunt u zich indenken, welk een schandaal het in Jo
hannesburg opgeleverd zou hebben, wanneer wij onze
gasten hadden laten fouilleren? Nee, dan accepteren wij
liever het verlies van een kostbaar kleinood."
„En in vertrouwelijke gesprekken zegt mevrouw Rey
nolds nog steeds dat zij door dit treurig voorval voor al
tijd het vertrouwen in haar vrienden, zelfs de beste,
verloren heeft."
Mary Randall hield op met haar verhaal. Het vertellen
was haar gemakkelijk gevallen. Ze was geen ogenblik
blijven steken en ze had niet naar woorden behoeven
te zoeken. Het was overduidelijk, dat ze dit verhaal al
vele malen eerder verteld had....
Ik bleef zwijgen, hoewel allerlei tegenwerpingen op
mijn tong brandden. Ik zou echter onmiddellijk van
partijdigheid beschuldigd worden en daardoor zouden
mijn opmerkingen hun waarde verliezen, ,,'n Aardig ver
haal", merkte majoor Sinclair op. „Men zou er inderdaad
een novelle van kunnen maken, in de trant van De Mau
passant. Wat vind jij, liefste?"
Mevrouw Sinclair scheen reeds lang geleden het be
sluit genomen te hebben om op alle vragen van haai
man enkel en alleen met „ja" te antwoorden. „Inder
daad, Arthur", antwoordde ze gedwee. Martin scheen
zich niet geheel op zijn gemak te voelen. Hij zweeg. Ook
■John Somerset reageerde niet onmiddellijk. Hij trok zijn
manchetten wat omlaag, waarbij zeer fraaie gouden
manchetknopen zichtbaar werden, en bewoog zich enigs
zins onrustig in zijn stoel op en neer.
„Ik heb met grote belangstelling naar uw verhaal ge
luisterd, mevrouw Randall," zei hij tenslotte. „U hebt een
zeer levendige en boeiende verteltrant. U hebt het voor
val zo geschilderd, dat wij het zich als het ware voor
onze ogen zagen afspelen. Toch voel ik mij niet bevre
digd. Niets in uw verhaal schijnt de schuld van Leonoor
Malherbe te bewijzen."
Verwonderd keek Mary Randall de spreker aan. Ze
scheen moeite te hebben de juiste woorden te vinden.
„Niets? Wat wilt u nog meer? De ring is toch in haar
handen verdwenenVierentwintig getuigen konden
dat bevestigen."
„Er waren slechts twee mensen, die aan tafel direct
naast haar zaten, mevrouw Randall! Wat ik echter
merkwaardig vind, is dat mevrouw Reynolds niet op
Leonoor's verzoek om haar te fouilleren is ingegaan".
„Ik vertelde u haar beweegredenen," zei Mary enigs
zins scherp. „Ze wilde haar gasten niet beledigen, door
hen allen aan zo'n smadelijke procedure te onderwer
pen."
„Toch zou ze, als ze het had gedaan, Leonoor Malherbe
naar alle waarschijnlijkheid een grote dienst hebben
bewezen."
„Ik kan u niet volgen. Denkt u zich toch de schande
eens in voor dat meisje, dat men uit goedhartigheid had
uitgenodigd
„Ik ben 't met u eens, dat het een zeer onaangename
procedure voor Leonoor geweest zou zijn, maar het was
beter geweest dan die eeuwige verdenking, die nu op
haar rust
Hij sprak op rustige toon en er ging een grote overtui
gingskracht van hem uit.
„Ik begrijp u niet", zei Mary Randall. „Ik vind in
tegendeel de opvatting van de Reynolds volkomen
juist."
De Sinclairs, Martin en ik volgden de discussie met
angstige belangstelling. Ik stond geheel aan de zijde van
mijn rivaal. Ik bewonderde zijn rustig, verstandig oor
deel, maar schrok van het feit, dat ik steeds meer goede
eigenschappen in hem moest ontdekken. Ik schaamde
me voor zijn eigen slappe houding en mijn zwijgen.
„Ik vind, dat men in deze zaak volkomen verkeerd
is opgetreden," vervolgde John Somerset op dezelfde
rustige, overtuigende toon. „Mijns inziens had mevrouw
Reynolds met enkele vriendelijke woorden moeten ver
klaren, dat ze gevolg zou geven aan Leonoor's verzoek.
Persoonlijk zou ik stellig zo in die penibele situatie zijn
opgetreden. Wat vindt u ervan, dokter Jordan?"
„Ik ben 't geheel met u eens", antwoordde ik. En ik
voegde er aan toe: „Voor mij stond en staat Leonoor's
onschuld boven elke twijfel. Je behoeft dat meisje maar
aan te zien en haar manier van leven le kennen, om te
weten, dat ze tot zo iets nooit in staat zou zijn."
Mary Randall wierp mij een vernietigende blik toe.
Ze had moeite om op beheerste toon op te merken: „Jij
bent waarschijnlijk de enige, -Jay, die op-dat standpunt
staat. Je weet, dat ze tengevolge van die geschiedenis
uit Johannesburg weg moest en hier haar toevlucht
heeft gezocht. En ik vraag je: wie in Umtali nodigt haal
bij zich thuis? Iedereen is 't met mij eens, dat men
er goed aan doet, zich niet met deze jonge vrouw in te
laten."
Het echtpaar Sinclair bleef zwijgen. Ze keken beurte
lings van Mary naar John Somerset, als scheidsrechters
bij een partij tennis.
„Je bent onrechtvaardig, Mary" ze: ik heftig. „Leonoor
Malherbe heeft .ie nooit iets in de weg gelegd, waarom
neem je toch die houding jegens dat meisje aan? Met
ongelooflijke toewijding verpleegt zij de armen en ver-
stotenen van deze stad. Het vorig jaar heeft zij haar
vakantie opgeofferd om in het seminarie van Dambas-
haida jonge negerinnen, die door de missionarissen zijn
opgenomen, de eerste beginselen van het verpleegsters-
beroep bij te brengen. Ga daarheen en je zult 't zelf
kunnen horen: zowel geestelijken als leerlingen, zowel
blanken als kleurlingen zijn enthousiast over haar. Ze
doet dit alles zonder ophef, uit puur idealisme, uit een
diepe innerlijke drang".
„O, had ze werkelijk met negers te maken?" merkte
John Somerset enigszins verschrikt op.
„Zuster Malherbe is een Zuid-Afrikaanse. Haar voor
vaderen kwamen in het midden van de 17e eeuw al in
Zuid-Afrika. Een Zoeloe-vrouw was haar kindermeid.
Waarom zou ze bang zijn voor de zwarte bevolking,
waaraan ze van kind af aan gewend is?"
„U hebt gelijk", zei John Somerset. Hij lachte mij vol
begrip toe.
„U nog een sherry, meneer Somerset?" vroeg Martin.
En jij een whisky, Jay?"
Ik reikte hem het glas. Niemand zei iets.
„Goed", zei Mary vinnig, „ik zie in, dat 't niet veel zin
heeft u te waarschuwen. Zelfs als men u zou zeggen, dat
zuster Malherbe wegens diefstal gearrestéérd werd, zou
u 't niet geloven
(Wordt vervolgd)
Advertentie
goede kinderkleding vindt
U natuurlijk bij
Nederland Kattenburg
sinds 1856
In de zaak tegen de dienstplichtige sol
daat G.W.B. uit Eemnes, die zich had te
verantwoorden voor het feit, dat hij op 17
januari te Haarlemmeriiede na afloop van
een patrouilletocht met zijn stengun zo
danig manoevreerde, dat er een schot af
ging, waardoor de dienstplichtig soldaat
Van Baal werd getroffen en korte tijd later
overleed, heeft de krijgsraad in Den Haag
een vrijsprekend vonnis gewezen.
Stadsschouwburg: vrijdag 20 uur: To
neelgroep Theater met „De laatste verlof
ganger; zaterdag 20 uur: Rotterdams To
neel met „George Dillon"; zondag 20 uur:
Toneelgroep Ensemble met „De roof van
de gordel".
Concertgebouw: vrijdag 20.15 uur: Con
cert N.Ph.O.; 19.30 uur: Inleiding tot het
concert door Paul Chr. van Westering
(V.U.).
BIOSCOPEN
Cinema Palace: tot en met donderdag
11. 16.15, 19 en 21.15-uur: „Mardi Gras",
alle leeftijden.
Frans Halstheater: vrijdag en zaterdag
14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14. 16.30, 19
en 21.15 uur, maandag, woensdag en don
derdag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30
en 20 uur: „Zoetwatermatrozen", a.l.
Lido Theater: vrijdag tot en met donder
dag 14 en 16.15 uur: „Ik ben er kapot van",
a.l.; 19 en 21.15 uur: „Helden van de woes
tijn", 14 j., zondag 11 uur: „Onder de Rode
Zeê", alle leeftijden.
Luxor Theater: vrijdag, zaterdag, maan
dag tot en met woensdag 14 uur, zondag
14 en 16.15 uur: „Sjors van de rebellen
club", a.l.; vrijdag tot en met zondag 19 en
21.15 uur, maandag tot en met woensdag
20 uur: „Madeleine, tel. 13621", 18 jaar;
donderdag 14 en 20 uur: „Margaretha
Gauthiër", 18 jaar.
Minerva Theater: vrijdag besloten voor
stelling; zaterdag 14.30 en zondag 14 en
16.15 uur: „Stad op stelten", a.l.; zaterdag
en zondag 19 en 21.15 uur: „Weduwnaar
met vijf dochters", a.l.: maandag en dins
dag 20.15 uur: „Indiscreet", 14 jaar; don
derdag 20.15 uur: De man met de wassen
beelden", 18 jaar.
Rembrandt Theater: Tot en met donder
dag 14, 16.15. 19 en 21.15 uur: „De vrouw
die tweemaal leefde", 18 j.; zondag 11 uur:
„In de schaduw van de Himalaja", a.l.
Roxy Theater: vrijdag en zaterdag 14.30,
19 en 21.15 uur, zondag 14. 16.15, 19 en
21.15 uur: „Schietof sterf", 14 jaar;
maandag .tot en met donderdag 14.30, 19 en
21.15 uur: „De gebrandmerkte vluchteling",
13 jaar.
Studio Theater: vrijdag, zaterdag, maan
dag tot en met donderdag 14 en 20 uur,
alsmede zondag 13 30, 16.30 en 20 uur:
„Bridge on the river Kwai", 14 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort): vrijdag
tot en met maandag 20 uur: „Das Mad-
chen Rosemarie", 18 j.; zondag 14.30 uur:
„Ali Baba en de 40 rovers", a.l.; dinsdag
en woensdag 20 uur: „De Mau-Mau slaat
toe", 18 j.; donderdag 20 uur: „De slag om
Arnhem", 14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks
20.3022.30 uur: avondopenstelling met
kaarsverlichting.
Huis Van Looy (Kamperlaan): Tot. 20
april werkd. 1012.30 en 13.3017 uur;
zondag 1417 uur: Expositie „Start".
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
Tot 1 mei dagelijks 1022 uur: Expositie
Arie Kater.
Galerie Espace (Klein Heiligland 36):
tot 12 april werkd. 1117 uur: Expositie
Corneille.
(Verder raadplege men de wekelijkse
rubriek „Uitgaan in Haarlem".)