Van Weert
Fluitsonates in Teisterbant
Vier christelijke mannenkoren
concerteerden in Haarlem
„Infiltranten" wisten politie en
militairen te verschalken
„Russische matroos" kreeg alle hulp
voor een reisje op Walcheren
Donateursrepetitie
van „Caecilia"
aso
ttacfi.
19
Het Nederlands Ballet
voor de N.J.G.
Het Bolsioi Ballet maakt
tournee door Amerika
Dr. ir. F. Bakker Schut
ernstig ziek
Directrice Haarlems
rusthuis in hoger beroep
vrijgesproken
Crematie T. van Waveren
Het Internationale Ballet
van de Markies de Cuevas
weer in ons land
„A raisin in the sun" het
beste Amerikaanse stuk
van dit seizoen
Nederlandse cultuurdaden
„Heitje voor karweitje" in
district Haarlem een succes
VEILIGHEIDSOEFENING IN ZEELAND
Hilversummer treiterde en
bestal zijn bovenburen
Het A. H, Gerhardhuis in
Amsterdam geopend
Bejaardencentrum op
humanistische grondslag
Belastingfraude
Haarlemse accountant tot
acht maanden veroordeeld
Vour
DONDERDAG 9 APRIL 1959
Tot voor enkele jaren leefde er onder de
jeugd een ongekend-felle belangstelling
voor de danskunst; een passie die een tijd-
land zelfs de vorm van een rage heeft aan
genomen. Ingewijden beweren, dat die
hartstocht de laatste tijd hard aan het be
koelen is, waarbij zij onder meer wijzen
op het veelal zeer matige bezoek van bal
letvoorstellingen door jeugd èn volwasse
nen.
Hoe dit zij, in ieder geval was daar gis
teravond in Haarlem niets van te merken.
Integendeel: zelden zal het Nederlands
Ballet een geestdriftiger en intenser mee
levend publiek gekend hebben dan de
honderden jongens en meisjes van het dis
trict Haarlem der Nederlandse Jeugdge
meenschap die thans de schouwburgzaal
vulden, al moet er direct aan toegevoegd
worden dat hun enthousiasme veelal op
zeer inopportune ogenblikken oplaaide.
Dat was vooral het geval bij „La Créa-
tion", het muziekloze ballet van David Li-
chine, waarin de choreograaf ons confron
teert met zijn worsteling om inspiratie.
Zijn wanhopig experimenteren met de aan
vankelijk amorfe groep dansers en danse
ressen. het moeizaam groeien van een ge
ordende beweging en de uiteindelijke
triomf van de verlossende idee. gingen,
blijkens het voortdurende gegiechel in de
zaal aan het jeugdige publiek goeddeels
onbegrepen voorbij. Jammer dat slechts
enkele tientallen jongens en meisjes zijn
komen luisteren naar de inleidingen tol
deze balletvoorstelling, die David Koning
onlangs op verzoek vari de N.J.G. gehou
den heeft. Zij hadden trouwens ook kun
nen volstaan met het aandachtig lezen
van rU heknoDte toelichting der uit te voe
ren werken in het programma, maar
klaarbliikelijk hebben velen zelfs daartoe
het geduid niet kunnen opbrengen.
Pet romantische dansmelodrama ..La
Somnambule" van George Balanchine
met oude muziek van Vincenzo Bellini
met pon zeldzaam-geïnspireerde Willy de
la pvc als de slaapwandelaarster lag
d« iepgdige toeschouwers uiteraard beter,
pmaP+ de fleurige kostuums en de leuke
diverfwsementjes van welke vooral het
rw**—dansje genoemd moet worden, een
f-t voor het oog waren. Een even warm
n—]<regen „Les caprices de Cupidon"
w* >-"<n kinderlijk-eenvoudige intrige en
do v.warreling van gestileerde folklo-
r~ "-•-htige typeringen.
P--nen was met de ..Dessins pour les
six" um John Taras, nog altijd een der
belangrijkste representanten van „ballet
pur" oo het repertoire van het Nederlands
Pallet., dat echter deze avond, juist door
zijn semi-abstracte bewegingstaal, mis
schien beter het sluitstuk van het pro
gramma had kunnen vormen.
H. Croesen
Op zaterdag 11 april zal het Bolsjoi Bal
let uit Moskou vertrekken voor een tour
nee door de Verenigde Staten. De tournee
zal ongeveer twee weken duren met voor
stellingen in New York, Los Angeles, Chi
cago of Detroit en dan terug naar Nov;
York.
De achtenveertigjarige prima ballerina
Galina OelSnova was de enige danseres
die met de vooruitgezonden groep van zei-
tién leden van het balletgezelschap reisde.
In de vergadering van de Haagse ge
meenteraad is meegedeeeld dat de gezond
heidstoestand van de hoofddirecteur van
de dienst voor Stadsontwikkeling en
Volkshuisvesting, dr. ir. F. Bakker Schut
zorgwekkend is. De heer Bakker Schut is
opgenomen in het ziekenhuis Bronovo. Hij
heeft daar zaterdagavond een ernstige
spoedoperatie ondergaan.
Mei ue uil voering van ue Sonate in a
van Michel Blavet (1700-1768) en een So
nate van Ludwig van Beethoven, de So
nate 1958 van Francis Poulenc en de Sona
te 1945 van Bohuslaw Martinu hebben de
pianiste Miep van Luin en de fluitist
Frans Vester woensdag aan de leden van
de Haarlemse sociëteit „Teisteroani eer.
avond van verfijnde muziKaie nunst ge
schonken. in de intimiteit van oe geweitae
uitvoeringsrunnte kon nun spel een directe
persoonlijKe mededeling worden van een
zuiver artistiek beleven in een taal, die
ondanks de stijlverschillen van barok, ro
mantiek en nieuwere muziek verstaanbaar
was voor eik kianivgevoeug oor en voor
elk emotiekennend hart. Tot mijn spijt heb
ik slechts de uitvoering van de sonates
van Poulenc en Martinu kunnen horen,
omdat op deze avond nog een tweede con
cert mijn aandacht vroeg.
Pouienc, een Fransman, Martinu, een
naar Amerika uitgeweken Tsjech, werden
door het abstracte, eigen karakter van de
sublimerende fluittoon geïnspireerd tot hei
schrijven van sonates, waarin de muziek,
zij het met de nuancering van individuele
gerichtheid, zich in absolute zin manifes
teert. De muzikale gedachten concentreer
den zich in deze sonates in al hun zuiver
heid tot een klankenstructuur van louter
schoonheid, waarin ruimte bleef voor een
verheffende ontroering enerzijds eh voor
een sprankelende geestigheid en speelsheid
anderzijds. In wezen is noch de muziek
van Poulenc, noch die van Martinu extra
vagant geavanceerd of onderscheidt zij
zich door naar artistieke apartheid stre
vende opzettelijkheden. Zij blijft de na
tuurlijke expressie van een onvertroebel
de muzikanteske geest, die bleef open
staan voor de invloed van zuivere muzi
kale uitingen. Zo was het merkwaardig in
de sonate van Martinu duidelijke sporen
van een Boheemse folklore te ontdekken
in melodie en ritmiek.
In een ideale vertolkingseenheid werden
de sonates door Miep van Luin en Frans
Vester uitgevoerd, met prachtige beheer-
Edüard Verboog maakte deze schets
van de fluitist Frans Vester tijdens
diens optreden in „Teisterbant".
sing van de speeltechniek en met een on
verzwakte handhaving van de muzikale
spanning bij de melodische opbouw, toon-
vorming en de ritmische stuwing.
Warm applaus, bloemen en een harte
lijke toespraak door de president mr. J- M.
Landré vormden de beloning voor de bei
de solisten.
F. Zwaanswijk
Gemeentelijke verordening opnieuw
onverbindend verklaard
De Haarlemse rechtbank heeft vanmor
gen in hoger beroep de 45-jarige directrice
var een Haarlems rusthuis ontslagen van
rechtsvervolging. Daarmee bevestigde de
rechtbank het vonnis van de kantonrech
ter die de gemeentelijke verordening op de
verzorgings- en verpleeghuizen onverbin
dend heeft verklaard.
De directrice stond op 1 december van
vorig jaar terecht voor het Haarlemse kan
tongerecht. Haar was ten laste gelegd, dat
zij op 't. tijdstip van het inwerking treden
der gemeentelijke verordening op i9
december 1957 niet binnen drie maanden
de vereiste vergunning had aangevraagd
en voorts, dat zij zonder vergunning van
B. en W. een rust- en verpleeghuis had
geëxploiteerd. De officier van Justitie, mr.
H. Lagerwaard, eiste toen twee boeten van
elc gulden. De kantonrechter, mr. Th. F.
Raedt, sprak verdachte vrij. Mr. Lager
waard ging in beroep en de officier van
Justitie bij de Haarlemse rechtbank, mr.
G. W. F. van der Valk Bouman eiste veer
tien dagen geleden vernietiging van het
vonnis van de kantonrechter, omdat het
zijns inziens juridisch niet houdbaar is, en
veroordeelde de directrice tot twee boeten
van een gulden. De raadsman mr. A.
D P. V. van Löben Seis had ont
slag van rechtsvervolging bepleit, omdat
naar zijn mening de gemeentelijke ver
ordening zodanig haar doel is voorbijge
schoten, dat men kan zeggen, dat zij on
verbindend is. Het bezwaar van verdachte
is, zo merkte de raadsman op, dat de ge
meente haar op grond van ongenoemde
bezwaren de vergunning kon weigeren.
De officier van Justitie is voornemens
tegen 't vrijsprekend vonnis van de Haar
lemse rechtbank in cassatie te gaan bij de
Hege Raad.
Maandagmorgen na aankomst van de
trein van vijf over elf zal het stoffelijk
overschot van de heer T. M. H. van Wa
veren uit Hillegom, in leven ondermeer
voorzitter van „Keukenhof" en van de
Kamer van Koophandel en Fabrieken in
Rijnland, op Driehuis-Westerveld worden
gecremeerd.
Het Internationale Ballet van de Mar-
Vies de Cuevas begint zaterdagavond in
Hilversum een reeks voorstellingen in
Nederland, die tot het einde van de maand
duurt. Rosella Hightower is inmiddels te
ruggekeerd als prima ballerina van het
hier altijd bijzonder populair geweest zijn
de gezelschap. Andere eerste solisten zijn
Nina Vyroubova, Jacqueline Moreau, Ser
ie Gplovine, Nicholas Polajenko en Wasil
lupin, balletmeester is John Taras.
Het openingsprogramma, dat in ver-
'•eidene steden (Deventer, Nijmegen,
- v/aiden, Enschede, Den Bosch en
echt) herhaald wordt, is getiteld „Soi-
des étoiles". Hierbij wordt de bege-
ding verzorgd door twee pianisten. Uit-
voerd worden de Pas de Quatre van
•olin/Pugni, de Variations pour Quatre
an Dolin/K'eogh, de grand-pas-de-deux
lit „Esmeralda" op muziek van Cesare
'ugni in de zetting van Nicholas Berio-
•off, de suite „Noir et blanc" (elders be
kend als „Suite en blanc") van Serge Lifar
Rosella Highiotver mei Nicholas Pola
jenko in „Gaieté Parisienne" van
Leonide Massine.
op muziek van Edouard Lalo en „Dessins
pour les six" van John Taras op het Trio
in a van Tsjaikofsky.
Dit „sterrenprogramma" is in het Am
sterdamse Theater Carré te zien op 23
april. Op 21 april wordt daar de première
gegeven van „La mort de Narcisse" van
.Serge Golovine op muziek van Pothier,
waarbij verder „Noir et blanc" en „Gaieté
Parisienne" van Massine/Offenbach, als
mede het duet „Zwarte zwaan" worden
uitgevoerd. Op 22 april kan men voor het
eerst kennismaken met een derde pro
gramma, waarop als noviteiten voor ons
land „Diagramma" van Janine Charrat
op muziek van J. S. Bach en „Sebastian"
van Caton/Menotti voorkomen. Herhalin
gen worden vertoond van „Constantia"
van William Dollar op muziek van Cho
pin en „Tarasiana" met muziek van Mo
zart op een thema van Von Gluck in de
orkestratie van Tsjaikofsky.
De laatstgenoemde programma's wor
den (in Amsterdam, waar op 26 april ook
een matinee plaats heeft, Den Haag en
Rotterdam) uitgevoerd met begeleiding
door het orkest van de opera „Forum".
Haarlems Christelijk Mannenkoor, had
tot medewerking op zijn voorjaarsconcert,
dat woensdagavond in de Gemeentelijke
Concertzaal gegeven werd. de christelijke
mannenkoren van Katwijk, Sassenheim
en I.Tmuiden uitgenodigd. Zo kreeg deze
avond het karakter van een bondsmani-
festatie met een omvangrijk koorpro
gramma.
Na opening met gebed en het zingen
van het Wilhelmus kreeg men Christelijk
Mannenkoor I.Tmuiden te horen in een
levendige vertolking van het „Te Deum
laudamus" van Jan Nieland, een omvang
rijk werk met begeleiding van orgel. Het
zeer verdienstelijke materiaal van dit en
semble werd door de temperamentrijke
en soepele directie van Stephen Jansen
bezielend opgestuwd. Alleen de unisono-
passage „Dignare" van de middengroep
klonk wat mager. Het werk werd door de
organist Adriaan Verschoor vaardig be
geleid. Later op de avond trad het koor
op met a-capella-nummers, waaronder het
oude paradepaard „Super flumina Baby-
lonis" van Gounod, dat ons aan de zoge
naamde glorietijd van de concoursen her
innerde. Ook deed men het programma
de eer aan met een bewerking van het
volksliedje „Wat zullen onze pa trio tj es
eten" het Nederlands als zingbare taal in
het geding te brengen het lijkt wel of
er tegenwoordig moed voor nodig is onze
moedertaal in de koorzang te pas te bren
gen. Enfin, IJmuiden maakte, althans op
bescheiden schaal, deze avond een loffe
lijke uitzondering. Het koor maakte ar
tistiek een extra goed beurt met „Wir
Bauern" van de Duitse koorzangvernieu
wer Armin Knab.
Het aandeel van „Jubilate" uit Katwijk
bestond uit een vijftal a-capella-nummers.
die onder leiding van Bernard Verboom
werden uitgevoerd. Dit ensemble bleek
nogal ongelijk van samenstelling. De min
der lenige stemmen bedierven het meer
expressieve geluid van de betere helft.
Alleen in het „sotto voce" werd een goede
samenklank bereikt. Met dat al slaagde
de heer Verboom er toch in vrij toonvast
te laten zingen en vooral in „Tenuisti"
van Hendrik Andriessen boven de middel
maat uit te komen, dank zij het verdien
stelijk afwegen der partijen.
„Sassenheim" een kleine koorgroep
onder leiding van J. C. de Vries gaf een
bescheiden klinkende vertolking van de
cantate „Dir, Seele des Weltalls" van Mo
zart, waarin mevrouw Caroline van Dorp
van Heiningen zeer verdienstelijk de so
praansolopartij zong en de pianist P. van
Zoen even bescheiden als het koor, maar
niet zonder smaak, de begeleiding ver
zorgde. De prestatie van „Sassenheim"
werd gecompleteerd met het „Priester
koor" uit „De Toverfluit" van dezelfde
componist, waarin geen nieuwe gezichts
punten aan de dag traden.
Uiteraard had Haarlems Christelijk
Mannenkoor het leeuwenaandeel van dit
NEW YORK (UPI) „A raisin in the
sun", het eerste niet door een blanke ge
schreven toneelstuk dat de blanken van
Broadway bereikte, is bekroond als het
beste Amerikaanse toneelstuk van dit
seizoen.
Deze onderscheiding werd toegekend
door de „New York Drama Critics Circle"
Als beste buitenlandse toneelstuk en beste
musical werden aangemerkt respectieve
lijk „The visit" van Friedrich Duerren-
ments en de Franse revue „La plume de
ma tante".
„A raisin in the sun", een drama over
een negergezin in een woonkazerne 'n
Chicago, kreeg zes stemmen. Tennessee
William's „Sweet bird of youth" kreeg er
vijf. „A touch of the poet" van Eugène
O'Neill kreeg er drie.
concert. Met medewerking van de bariton
en declamator David Pauwels en van de
organist Albert de Klerk werd een her
haling ten gehore gebracht van de merk
waardige moderne cantate „Mount, of the
three Lights" van Borislav Martinu, die
op de eerste uitvoering in november
jongstleden een zo treffende indruk ge
maakt had. Deze reprise werd een be
vestiging van de uitzonderlijke betekenis
van dit werk. Het bleek dat het koor erin
gegroeid is en zo mede aan paraatheid en
klankgehalte gewonnen heeft, aldus met
de sublieme orgelpartij en de suggestieve
prestatie van de heer Pauwels een direct
werkend dynamisch geheel bereikend, dat
respect afdwong. Trouwens, ook de direc
tie van Bernard Verboom is qua bewust
heid en temperament belangrijk vooruit
gegaan, hetgeen ook de uitvoering van
het „Veni Creator" van Diepenbrock
ruimschoots ten goede kwam.
Met Albert de Klerk aan de vleugel
werd door de bariton David Pauwels en
het koor het opgewekte stuk Engelse navi-
gatiegeschiedenis „Songs of the Sea" van
Charles Villiers Stanford als noviteit ten
gehore gebracht. Het is een van die stu
dentikoze gezelschapsstukken, waarin de
Britten een eigen stijl zonderling
mengsel van humor en ernst demon
streren. Men zou mogen wensen dat. een
Hollandse componist ook eens zoiets
maar dan op eigen krakteristieke wijze
zou schrijven op een selectie uit de „Lie
dekens van Bontekoe" van Potgieter, al
zou het maar zijn omdat het een kijk zou
kunnen geven op onze eigen geschied
kundige escapades ter zee. Aan deze gees
tige en tevens gevoelige „Songs of the
Sea" zou men al een uitstekend voorbeeld
hebben om vergeten geschiedenissen weer
eens levendig voor te stellen. Het stuk
kwam goed te pas om een wisseling in de
stemmingen te brengen en het werd bo
vendien vlot uitgevoerd.
Tenslotte werd men nog vergast op de
Geloofsbelijdenis uit de Magdalenamis van
Philip Loots, door een machtig ensemble
van de gecombineerde Haarlemse en Kat-
wijkse koren, gesecondeerd door het or
gel. Ook hierbij toonde dirigent Verboom
zijn groeiende bewustheid. Met het ge
zamenlijk zingen van de Hymne van
Gebhard door de vier mannenkoren
werd de avond besloten.
Jos. de Klerk
Van 1 tot 4 mei zullen in Gent voor de
elfde keer de Nederlandse eultuurdagen
van het Erasmusgenootschap worden ge
houden. Zaterdag 2 mei zal in de aula van
de Gentse rijksuniversiteit een academi
sche zitting worden gehouden, met als on
derwerp „Wat ons nog scheidt en deelt".
Prof. dr. P. Geyl zal het culturele en de
heer Frans Wildiers, directeur van het
Vlaams Economisch Verbond, het econo
mische aspect behandelen. In de Konink
lijke Nederlandse Schouwburg wordt
daarna een kunstavond gehouden. Zondag
3 mei wordt in het. Arteveldehuis van de
Vlaamse toeristenbond een tentoonstel
ling over de Vlaamse letterkunde van 1940
geopend. De letterkundige André Demedts
zal daarbij een toespraak houden over
„Voorwaarden tot het ontstaan van een
grote literatuur". Zondagmiddag wordt,
tot besluit van de eultuurdagen, een fo
rumbijeenkomst gehouden.
De jaarlijkse actie „Heitje voor een kar
weitje", die van 1 tot en met 3 april werd
gevoerd, is voor de vereniging De Neder
landse Padvinders in het district Haarlem
een groot succes geworden. De opbrengst
was 630,23 hoger dan in 1958, namelijk
3.825.48. De hordes (welpen) verdienden
f 2.371,46 (f 1.964.16) en de troepen (ver
kenners) 1.454,02 1.231,09).
„Het Nederlandse volk is veel te goed
van vertrouwen wanneer het de militaire
veiligheid betreft," aldus concluderen de
marinestaf te Vlissingen en de officieren
van de Marine-inlichtingendienst uit Den
Haag na de zeer realistische veiligheids
oefening, waaraan marine, marechaussee,
rijkspolitie en hun reservisten in Zeeland
hebben deelgenomen.
Als gevolg van die goedgelovigheid heb
ben „vijandelijke infiltranten" e „sabo
teurs" stoute bravourstukj.es] kunnen uitha
len, waarbij zij nog van alle kanten hulp
van politie en militairen hebben ontvan
gen. Een „saboteur" zag kans de com
mandopost te Middelburg als P.T.T.-mon
teur vermomd binnen te komen. Op de zol
der tapte hij de telefoonlijn af en noteer
de alle gesprekken van de commandant
van de rijkspolitie in Zeeland. Zelfs was
hij in de gelegenheid de mobilofooninstal
latie, waarmede het contact met de pa
trouilles op Walcheren werd onderhouden,
onklaar te maken!
Niemand op Walcheren verwonderde
zich verder over do duidelijk als een Rus
sische matroos geklede man, die een on
verstaanbaar taaltje sprak. Van alle kan
ten werd hem de helpende hand geboden,
zodat hij rustig kaartjes voor boot en trein
ontving, waarmede hij over het eiland
reisde. Zelfs toen zijn kaartje niet meer
geldig was en een in het complot betrok
ken spoorwegrechercheur daar melding
van maakte, was de conducteur slechts
met moeite te bewegen de vreemde „ma
troos" uit de trein te zetten. Maar in Ar-
nemuiden wilden zowel de spoorwegmen
sen als de politie hem opnieuw verder hel
pen Totdat eindelijk geconstateerd werd
Drankzucht heeft een 44-jarige werk
man uit Hilversum er toe gebracht zijn
schamel huisraad aan zijn bovenburen te
verkopen en, toen dit jonge echtpaar door
zijn getreiter wegens overspanning in het
ziekenhuis moest worden opgenomen, het
te verduisteren en nogmaals te verkopen.
Bovendien stal hij textielgoederen van de
bovenburen en lichtte hij hun muntmeter.
De werkman bezorgde zijn medebewo
ners van het huis zoveel overlast, dat zij
er op den duur niet meer tegen bestand
waren. Hun opluchting was dan ook groot,
toen hij de jonge mensen vertelde dat hij
zou vertrekken en dat zij ook de beschik
king over de door hem bewoonde bene
denverdieping van hel kleine huis zouden
krijgen. Het echtpaar was toen graag be
reid enig huisraad van hem over te ne
men, waarop hij had aangedrongen.
De voortelur nde spanning, waarin zij
hadden geleefd, maakte echter opneming
in een. ziekenhuis noodzakelijk. De werk
man maakte van de gelegenheid gebruik
om de verkochte meubeltjes weg te halen
en nogmaals van de hand te doen. Hij
nam voorts lijfgoed en dekens van de bo
venburen mee, die hij eveneens verkocht
Uit hun muntmeter haalde hij 139 gas-
penningen, die hem ongeveer 30,op
leverden. Al dit geld werd in drank om
gezet. De man is thans aangehouden en
ter beschikking van de justitie gesteld.
De jaarlijkse donateursrepetitie van de
maatschappij „Caecilia" een particulier
pensioenfonds voor orkestmusici had
dinsdagmiddag in het Concertgebouw te
Amsterdam plaats. Uiteraard werd deze
matinee op een weekdag ook thans hoofd
zakelijk bijgewoond door de echtgenoten
van de donateurs.
Daar Eduard van Beinum nog niet geheel
hersteld is van zijn ziekte, stond het Con
certgebouworkest voor deze gelegenheid
onder leiding van Jan Brussen, die al eer
der ervaring met het ensemble heeft op
gedaan. In Haarlem kent men hem door de
jaarlijkse tournees van het Studenten
orkest, dat onder zijn directie optreedt.
Dit middagconcert werd met een spran
kelende uitvoering van Webers ouverture
„Euryanthe" geopend. Fraaie contrastwer
king bereikte Brussen in het langzame, ge
heimzinnige middendeel. Als solist werkte
vervolgens de pianist George van Renesse
in het derde pianoconcert van Beethoven
mee. Men kent Van Renesse's opvatting
van dit waarlijk klassieke stuk uit Beet
hoven? middenperiode. De pianist bleef ook
hier de charmeur die, zijn toehoorsters
binnenleidend in de wereld van de muzi
kale fantasie, eerder de gevoelige, wat naar
Schubert neigende klankkleur zocht dan
het volle, mannelijke geluid van de muzi
kale sans-culotte. die Beethoven was. Ty
perend leek mij de door de concertgever
gecomponeerde cadens, die in zijn volhan
digheid bijzonder welluidend was. maar te
enenmale gespeend van de kracht-door
soberheid, de meester eigen aan wiens
werk ze was toegevoegd.
Na de pauze hoorde men de Symfonische
Muziek opus 59 van Marius Flothuis, waar
over ik naar aanleiding van de premiere
tijdens het Holland Festival vorig jaar
reeds geschreven heb. Deze uitvoering be
vestigde mijn indruk, dat hier de overzich
telijke muzikale gedachtengang met inven
tieve kracht is uitgewerkt. Deze muziek
heeft die typische, over het algemeen zeer
gewaardeerde eigenschap, dat ze „loopt"
dat wil zeggen, dat ze de onbestemde ver
langens van de toehoorder formeel vervult,
leidend tot dal besef van congruentie dat
zonder twijfel een van de belangrijkste
normen is bij het herkennen van een muzi
kale uiting. Van een „feest der herkenning"
(in de zin waarin de radio deze uitdrukking
gebruikt als vlag voor een populair-klas-
sieke lading) is alleen in het thema van de
afsluitende passacaille sprake: dit vertoont
werkelijk opvallende overeenkomst met dat
van de „Symfonische Variaties" voor piano
en orkest van César Franck.
Het programma werd met de ouverture
fantasie „Romeo en Julia" van Tsjaikofsky
besloten. Het onmatig uitgebreide, maar bij
tijden zeer bewogen werk, werd door Brus
sen en het orkest uitgebeeld in al zijn
barokke overdaad. De vertwijfelde expan
sie, die zo karakteristiek is voor deze Rus
sische meester, kreeg prachtig gestalte.
Sas Bun ge
dat hij duidelijk vervalste papieren bezat.
„Vijandelijke kikvorsmannen" hebben
getracht de oorlogsbodems, die in de ha
ven van Vlissingen lagen, te doen zinken
door het aanbrengen van kleefmijnen.
Een van hen werd echter door de koude
onwel zodat ijlings de hulp van een arts
moest worden ingeroepen.
Twee journalisten, die hun nieuwsgierig
heid niet konden bedwingen en zich in de
omgeving van het operatieterrein bevon
den, werden aangezien voor leden van de
tegenpartij. Zij hebben twintig minuten in
arrest doorgebracht op een van de oorlogs
bodems. Toen bleek, dat zij inderdaad
journalisten waren, werden zij vrijgela
ten.
Na afloop van de oefening heeft de lui
tenant ter zee eerste klasse Smit van de
Marine-inlichtingendienst excuses aange
boden. Hij verklaarde dat dit de eerste
keer is dat de marine bij oefeningen in
conflict is gekomen met de burgerij. Hij
wilde echter niet ontkennen dat bij vol
gende oefeningen mogelijk soortgelijke
moeilijkheden kunnen ontstaan, misschien
met ernstiger gevolgen. „Wanneer
iemand door zijn optreden ons verdacht
voorkomt, grijpen wij hem in de kraag,"
aldus de officier, „ook al is hij al& burger
gekleed en bevindt hij zich niet op mili
tair terrein".
(Van onze Amsterdamse redacteur
In Amsterdam is het bejaardentehuis
van de A. H. Gerhardstichting officieel in
gebruik genomen. Het tehuis is een van de
grootste bejaardeninrichtingen van het
land en het is het enige in Europa, dat
op humanistische grondslag wordt be
heerd.
De A. H. Gerhardstichting is in het le
ven geroepen door de vrijdenkersvereni
ging „Vrije Gedachten" (vroeger „De Da
geraad") en het Humanistisch Verbond.
Het stelt zich ten doel meer van dergelij
ke tehuizen elders in het land te beheren.
De stichting huurt het gebouw van de
Nederlandse Centrale voor Huisvesting
van Bejaarden, die dit zeer fraaie, dooi
de Rotterdamse bouwmeesters Van Tijen,
Boom en Posno ontworpen complex heeft
gebouwd met een geldlening van vier mil
joen gulden, beschikbaar gesteld door de
gemeente Amsterdam.
Er waren gistermiddag in het nieuwe
A. H. Gerhardhuis, dat prachtig is gele
gen aan de oever van de Sloterplas in de
westelijke stadsuitleg, vertegenwoordi
gers van al deze instellingen bijeen om
getuige te zijn van de opening, die dooi
de heer M. A. Reinalda, lid van de Raad
van State, werd verricht. Mr. G. van Hall
was er niet alleen in zijn kwaliteit van
burgemeester, maar ook als erevoorzitter
van de Nederlandse Centrale voor Huis
vesting van Bejaarden, waarvan hij een
der oprichters is geweest.
Het tehuis biedt plaats aan 235 personen:
28 echtparen en 179 alleenstaanden. Bo
vendien zijn er 24 kleine woningen voor
bejaarden, die in staat zijn voor zichzelf
te zorgen.
Bij een bouwprijs van 4 miljoen gulden
kan de pensionprijs niet laag zijn. Een
echtpaar, dat een tweepersoons kamer be
trekt, betaalt 410 a 450 per maand.
De eenpersoonskamers zijn f 215 per
maand of, met een apart slaapkamertje
235.
In de prijzen is mede begrepen de ver
zorging bij ziekte. De ziekenafdeling telt
23 bedden.
Voorts dienen de bewoners 50 waar
borgsom te betalen en wordt hun een vrij
willige bijdrage van 950 gevraagd voor
het sociaal fonds, waaruit voor minder-
draagkrachtigen een aanvulling op de pen
sionprijs kan worden gegeven.
Het gebouw is vrijwel geheel volgeboekt.
Met de bouw van het enorme complex
zijn drie jaren gemoeid geweest.
De Haarlemse rechtbank heeft vanmor
gen een 37-jarige Haarlemse accountant
wegens uitlokking van valsheid in ge
schrifte meermalen gepleegd en mede
plichtigheid aan het doen van onjuiste
aangifte voor de inkomstenbelasting ver
oordeeld tot acht maanden gevangenis
straf met aftrek van het voorarrest. De
officier van Justitie, mr. G. W. F. van dei-
Valk Bouman, had tien maanden met af
trek geëist.
De accountant was er van beschuldigd,
dat hij in 1956 tot en met 1958 zijn kan
toorpersoneel opdracht heeft gegeven in
de boeken van ongeveer zestien cliënten
niet verantwoorde veranderingen aan te
brengen. Deze gaven in drie jaar tijd in
totaal omstreeks twintig mille te weinig
aan de inkomstenbelasting op.
Een dezer cliënten, een 36-jarige Haar
lemse slager, werd veroordeeld tot een
boete van 1500 of drie maanden hechte
nis en een maand voorwaardelijke ge
vangenisstraf'. Hij gaf over 1955 ongeveer
2500 minder aan inkomen op dan hij in
feite had verworven. De eis luidde 1000
of twee maanden en twee maanden voor
waardelijk met een proeftijd van drie
jaar.
Advertentie
ANEGANG 46
HAARLEM
1