Koningin Juliana on Prinses Beatrix bij Europese première van de film „Het Dagboek van Anne Frank" Principieel akkoord met Bonn Delftse studenten ontvoerden Amsterdamse collega Magda Janssens vijfenzeventig Een vrolijke opera van Handel Indrukwekkend West-Duitsland wil thans honderd miljoen mark beschikbaar stellen Wraakneming over artikel in het studentenblad „Propria Cures" 13 Gedenksteen Theo Mann- Bouwmeester Vergoeding nazislachtoffers De ..zingende torens" wor den in Amsterdam hersteld Jean Rostand tot lid van Académie Francaise gekozen Voor een leuke japon, of zomerrok Fabriek in Houten ging in vlammen op Nacht-hulpdiensten in autogarages Dutch Swing College Band gaat naar Essen Geschoold vals munter VRIJDAG 17 APRIL 1959 Anderhalf duizend mensen, onder wie Koningin Juliana en Prinses Beatrix, heb ben gisteravond in hel City-Theater te Amsterdam de Europese première van het verfilmde „Dagboek van Anne Frank" bij gewoond. Drie uur lang herleefde de be nauwende periode van de Jodenvervol ging in de bezettingstijd, toen op nauwe lijks één kilometer afstand van deze bio scoop in het „achterhuis" aan de Prinsen gracht acht mensen wachtten op een betere tijd, die voor zeven van hen nooit is gekomen. Men voelde zich opgenomen in de beklemmende sfeer van d.eze ge vangenis, waarin ondergedoken mensen elkaar verdroegen en soms irriteerden, waarin hidpvaardigheid en verraad zo'n belangrijke rol speelden, waarvan de tere en zuivere gedachten van de onbevangen, intelligente Anne zo'n aangrijpend beeld hebben gegeven. Het is geen toeval, dat dit filmdocument in Amsterdam zijn Europese tournee is begonnen. Want niet alleen, dat de der tienjarige Anne Frank hier in de scheme ring van het achterhuis haar dagboek schreef, in deze stad zijn ook de diepste wonden geslagen bij de Jodenvervolging: een achtste deel van de bevolking keerde in 1945 niet terug. Amsterdams burgemeester, mr. G. van Hall, wees in zijn toespraak op een oud Oosteuropees wiegeliedje, dat zegt: „Het grootste geluk zou zijn, als je rabbijn in Amsterdam zou kunnen worden". Het te kent de positie, die de stad vele eeuwen lang heeft ingenomen. Amsterdam heeft zijn poorten altijd wijd opengezet voor vervolgden. Men is de stad er dankbaar voor geweest, maar wij moeten ook dank baar zijn voor de energie die onder an deren de Hugenoten en de Joden hier aan de dag hebben gelegd, aldus de burge meester. Wat zou Amsterdam zijn zonder deze mensen? De deken van Amsterdam, monseigneur H. G. M. van den Burg, sprak over de internationale betekenis van Anne Frank, het meisje, dat in de toekomst en in de mensen geloofde. Dominee J. R. Wolfens- berger, die het woord voerde namens het protestantse volksdeel, noemde de film een appèl voor een nieuwe wereldorde, een nieuwe samenleving. Opperrabijn A. Schuster, haalde een oude Joodse zegs wijze aan: „Er is geen mens, die zijn tijd niet heeft en er is geen zaak, die zijn plaats niet heeft". Hoe komt het, vroeg hij zich af, dat zovele goede woorden geen vat hebben gehad op de mensen en dat de vonk door Anne Franks dagboek wel In 1738 voltooide Georg Friedrich Handel een werk, dat een eigen plaats te midden der talrijke composities van de meester zou innemen. Het was een opera, die in tegenstelling tot de andere vijfenveertig muzikaal-dramatische stukken van zijn hand, geen tragisch doch een vrolijk karak ter had. Het werk behandelde de geschie denis van de vorst Serse of Xerxes, die in liefde ontbrand voor Romilda, de ver loofde van zijn broer Arsamene zich heel veel, overigens vergeefse moeite geeft de jongedame voor zich te winnen. Romilda blijft standvastig in haar liefde voor Ar samene en het was een geluk voor Serse, dat zijn eigen verloofde, de beproefde Amastre, hem ondanks alle nare onder vindingen trouw bleef. Romilda's zuster, de lichtzinnige, vlinderachtige Atalanta, die mede oorzaak wordt van allerlei on rustbarende verwikkelingen, zou daar an ders over gedacht hebben. „Serse", van Georg Friedrich Handel, werd donderdagavond door de AVRO uit gezonden. Het blijft echter de vraag of de luisteraars naar deze uitzending „Serse" als een „vrolijke" opera hebben ervaren. De stoere, vrome, ernstige Handel heeft zich, behoudens dan in dit stuk, nooit met het komische genre bezig gehouden. En al bracht het libretto van „Serse" hem even op het gebied van de vrolijke ondegelijk- heid, aan de muziek die hij schreef, schoon van melodie en harmonie en even wichtig van vormen, was dit nauwelijks of in het geheel niet te horen. Die klanken- taal met haar gebondenheid aan de vorm bleef in de muzikale sfeer van Handels oratoriums. Men kon zich terecht gaan afvragen, wat er destijds bij een opvoering gebeuren moest met de toneelhandeling, die voor een komisch stuk toch wel levendig diende te zijn. Was het deze eigenschap van Handels opera's, ook van zijn ernstig- dramatische, die de critiek daarop een krachtig wapen in de hand gaf om deze opera's, reeds in Handels tijd, de doodsteek te geven? Deze uitzending heeft ons de kracht van Handels dramatisch talent niet kunnen openbaren. En toch mogen wij dankbaar zijn, dat de AVRO de opera voor de micro foon bracht, want dit initiatief betekende wederom de manifestatie van het genie van de kunstenaar in een overvloed van muzi kale schoonheid in vocale en instrumentale klank. Eminente solisten werkten aan de uitvoering, die onder leiding stond van Jack. P. Loorij, mede. De prachtige tenor George Maran was Serse, de expressieve alt Eugenia Zareska zijn verloofde Amastre, de voortreffelijke bariton Scipio Colombo was Arsamene en de bekende bas Guus Hoekman de veldheer Ariodate. Glanzende zang hoorde men van de so praan Jeanette van Dijck als Romilda en de lichte sopraan van Lucy Tilly paste bij haar rol van Atalanta voortreffelijk. De partij van Elviro werd door de beroemde bas Kim Borg ten gehore gebracht. Het koor van de Nederlandse Handelvereniging zong zijn bescheiden aandeel met fraaie klank en ook de claveciniste Janny van Wering droeg met het omroepkamerorkest er toe bij deze uitzending tot een bijzon dere gebeurtenis te maken. P. Zwaanswijk Op initiatief van enkele ingezetenen die ook financiële steun ontvingen van het hoofdbestuur van het Nederlands Toneel verbond in de afdeling Zutphen van dit verbond is in het pand Nieuwstad 34 in Zutphen een gedenksteen geplaatst ter na gedachtenis van Theo Mann-Bouwmeester die in deze woning werd geboren. Zaterdag is het twintig 'jaar geleden dat mevrouw Mann-Bouwmeester overleed. is overgesprongen? Anne Frank moet door de Voorzienigheid zijn aangewezen, zo concludeerde hij. Onder de genodigden bevonden zich tal van bekende figuren uit het voormalig verzet, benevens minister prof. dr. J. Zijlstra, burgemeester mr. J. C. A. de Ra- nitz van Utrecht en de danseres, die des tijds kandidate was voor de hoofdrol, Marianne Sarstadt uit Den Haag. Ter gelegenheid van deze filmpremière had in de vooravond bij het Anne Frank huis een kranslegging plaats. Tijdens de pauze onderhield Koningin Juliana zich enige tijd met de dames, die de in het „achterhuis" ondergedoken Joodse gezin nen hulp hebben geboden en die voor de onderduikers de enige verbinding met de buitenwereld vormden: mevrouw E. van Wijk-Voskuil, uit het dagboek bekend als Els, die werkzaam was op het kantoor van Otto Frank, mevrouw H. Gies-Santrou- schitz, die in het boek Miep wordt ge noemd en mevrouw J. C. Kleiman-Reu man, weduwe van de onlangs overleden heer J. Kleiman, die als Kraler een be langrijker rol in de thans verfilmde werkelijkheid heeft gespeeld. Twentieth Century Fox presenteert met trots de produktie door George Ste vens van „Het Dagboek van Anne Frank" in zwart-wit cinemascope. Dat staat te lezen als eerste regels in het programma, dat gisteravond ten bate van de Anne Frankstichting werd verkocht. Die trots is, hoe vreemd men het ook kan vinden dat iemand zich uitdrukkelijk op integri teit beroemt, stellig gerechtvaardigd. De Deze foto van Milly Perkins als Anne Frank werd in een pauze tussen de opnamen gemaakt. 'schrijvers van het gelijknamige op „Het Achterhuis" gebaseerde toneelstuk, Frances Goodrich en Albert Hackett, heb ben ook het draaiboek geschreven. Zij hebben uit het door Anne Frank nagela ten materiaal dezelfde keuze van gebeur tenissen gedaan. Deze zijn met minutieu ze gedetailleerdheid weergegeven. Die laatste term kan men vrijwel letterlijk ne men: er is een optimale suggestie van her haling der werkelijkheid bereikt. De bui tengewone lengte van de film twee uui- en vijftig minuten draagt ertoe bij dat de „verdichting" aan spanning wint in een realistische sfeer. Het lijkt mij niet uitgesloten, dat bij meer selectie het me lodramatische aanzienlijk versterkt zou zijn, daarmee de documentaire waarde verzwakkend. Het is moeilijk deze film naar artistie ke normen te beoordelen. Men zou bij voorbeeld bezwaren kunnen aanvoeren te gen het kweken van een voor velen bijna ondragelijke spanning a la Hitchcock tij dens de huiszoeking door de Feldgendar- merie na de vlucht van een inbreker. Maar dan moet men toch bedenken, dat de film in de eerste plaats is gemaakt voor een Amerikaans publiek, dat de bezetting door een de menselijke waardigheid ont- erend vijand niet aan den lijve heeft mee gemaakt. Men moet, dunkt me, regisseur Stevens danook veeleer complimenteren met deze beklemmend uitgesponnen scè ne: hierdoor immers is voor iedereen de bijna onduldbare bedreiging door van bui ten binnendringend gevaar voelbaar ge maakt, zodat de daaropvolgende reacties het nodige menselijke reliëf krijgen. Er is verder bij het oproepen van de schrikba rende „achtergrond" een prijzenswaardi ge soberheid betracht: een paar stadsbeel den, marcherende soldaten, een overval wagen, zoeklichten en voor de rest gelui den van afweergeschut en sirenes. In over eenstemming met cle trant van het dag boek is het zwart-wit nergens tot een goed kope tegenstelling van twee partijen ver tekend, integendeel. Voor een Nederlandse toeschouwer is de beoordeling aldus bijster gecompliceerd. Het verst in waarderende zin kan men gaan door te zeggen, dat vrijwel nergens de meespelende herinneringsemotie ge weld wordt aangedaan. Dat de ontroering minder sterk is dan bij het zien van het toneelstuk en veel minder genuanceerd dan bij lectuur van de oorspronkelijke no tities, mocht men verwachten. Alle hulde intussen voor de vindingrijke zorgvuldig heid, waarmee de technische middelen zijn ingeschakeld om zoveel mogelijk van de geest van het dagboek op te roepen. Voor al in het tweede deel is dit ook wel ge lukt. De snelle wisselingen tussen hoop en misère, tussen blijdschap en opstandig heid zijn volledig geslaagd. Tot de beste passages behoren die, waarin het myste rie van het rijpen van meisje tot jonge vrouw werkelijk zeer poëtisch is uitge beeld. Dan krijgt men ook volledig vrede met de wijze, waarop Milly Perkins de rol van Anne Frank (met een enigszins storend Amerikaans accent) vertolkt heeft. Een onvergetelijke creatie leverde Jo seph Schildkraut als de vader. De verdere figuren Shelley Winters, Gusti Huber, Diane Baker, Dody Heath, Lou Jacobi, Richard Beymer, Douglas Spencer en Ed Wynn zijn stuk voor stuk zo voorbeel dig beheerst, ook in de momenten van on beheerstheid, als men zich maar wensen kan. Aldus de eerste indruk van een be langrijk filmdocument, waarover ook door ondergetekende het laatste woord nog niet is geschreven. D. K. (Van onze correspondent in Bonn) Van de zijde van het Westduitse ministerie van Buitenlandse Zaken werd gisteren te Bonn meegedeeld, dat er een principiële overeenstemming tussen West-Duitsland en Nederland is bereikt over de kwestie van de schadeloosstelling van Nederlandse nazislachtoffers. De realisering van dit principiële akkoord hangt evenwel af van een overeenstemming over de oplossing van de andere tussen Bonn en Den Haag nog zwevende kwesties, zo werd eraan toegevoegd. West-Duitsland is thans bereid aan Nederland voor de 25.000 Nederlandse nazi-slachtoffers een bedrag van 100 miljoen mark te geven. De Nederlandse eis zou 125 miljoen mark zjjn geweest. De Duitsers zouden bereid zijn het verschil 25 miljoen mark op indirecte wijze aan ons land ten goede te doen komen. Zoals van Nederlandse zijde steeds is ge zegd, dat de oplossing van de overige pro blemen bij Nederlands-Duitse onderhande lingen zal afhangen van de oplossing van de schadevergoedingskwestie, zo stel len de Duitsers thans de eis, dat slechts tot betaling van de schadeloos stelling kan worden overgegaan, indien er voor de overige kwesties een oplossing wordt gevonden. Het gaat hier om vraag stukken als het Eems-Dollart-probleem, de Auslandsbonds, Ellen en de Zelfkant; de tractaatlanderijen en de Rijnvaartkwestie. Daarbij komen andere Nederlandse finan ciële eisen ter sprake, die totaal een bedrag van 150 miljoen mark zouden uitmaken. Bonn zou zich in de loop van de onderhan delingen reeds bereid hebben verklaard ook aan deze financiële eisen te voldoen. Het is nog te vroeg om te spreken van een spoedige beslissing inzake de Duits-Neder landse onderhandelingen. Wel zijn er de laatste tijd zowel van Nederlandse als van Duitse zijde positieve verklaringen over het verloop van het overleg afgelegd ondermeer door minister Luns maar het „kleinere" commissiewerk bijvoorbeeld over de Eems-Dollart-kwestie zou nog Koningin Juliana en Prinses Beatrix hebben gisteravond in Amsterdam de Europese première van de Ameri kaanse film „Het Dagboek van Anne Frank" bijgewoond. Ter begroeting was in de hal van het City-Theater onder anderen burgemeester mr. G. van Hall aanwezig. Ed Wynn als landarts Dussel in de verfilming van „Het Dagboek van Anne Frank". In juni zulen alle zingende torens van Amsterdam hun stem weer terug hebben. Thans is men bezig het carillon van de Zuiderkerkstoren weer aan te brengen, na dat het bij de klokkengieterij Van Bergen in Heiligerlee is „gemoderniseerd" en van een vierde octaaf voorzien. Volgende maand krijgt de Munttoren zijn klokken spel terug en in juni komt de Westertoren aan de beurt. Het besluit om de beroemde Hemonycarillons grondig onder handen te nemen, is na jarenlange studie gevallen. Het bleek niet alleen noodzakelijk tal van ontstemde klokken door nieuwe te ver vangen maar men zat bovendien met de moeilijkheid, dat de Hemony's destijds hun klokken in drie octaven goten, omdat zij niet konden weten, dat de componisten van de twintigste eeuw vier octaven zou den verlangen. PARIJS (UPI) De vierenzestigjarige schrijver Jean Rostand is verkozen tot opneming bij de „Veertig onsterfelijken" van de Académie Frangaise. Eenendertig académiciens namen aan de stemming deel, 17 van hen gaven Rostand hun stem. Rostand heeft een groot deel van zijn leven aan medisch onderzoek gewijd, meest in de biologische sector, en talrijke in lekentaal gestelde boeken geschreven over wetenschappelijke en filosofische onderwerpen. Advertentie EVEN KIJKEN BIJ Anegang138 /;40, Drie Delftse studenten, leden van de r.k. studentenvereniging „Sanctus Virgi- lius" hebben voor de Haagse rechtbank terecht gestaan wegens de ontvoering en de vrijheidsberoving van de 25-jarige Am sterdamse student H. A. H. L., redacteur van het Amsterdamse studententijdschrift „Propria Cures", op 24 oktober van het vorige jaar. Het betrof een wraakneming van de katholieke studenten voor het feit dat de Amsterdammer in „Propria Cures" een artikel had geschreven dat beledigend geweest zou zijn voor de overleden paus Pius XII. Een achttal leden var „Sanc tus Virgilius" was met een klein autobus je naar Amsterdam getogen. De student journalist werd uit zijn huis gelokt, in het busje gesleurd en tegen zijn wil naar Delft gereden. Onderweg trok men hem zijn schoenen uit. In Delft aangekomen werd hij naar de kelder van het sociëteitsge bouw van „Sanctus Virgilius" gebracht. Delftse studenten zetten hier hun Amster damse collega met zijn hoofd en zijn pol sen in een middeleeuws „schandblok". Te vens schoren zij hemeentonsuurin het haar. Ter zitting verklaarde de initiatiefnemer van de ontvoering, de 26-jarige A. C. A. M. P., dat hij en zijn vrienden het artikel in „Propria Cures" zeer beledigend had den gevonden. Hij was voorts van oordeel dat de represailles tegen de schrijver ge zien moesten worden als een studentikoze maatregel, die niet mag worden beoor deeld volgens de normen van de gewone maatschappij. De officier van Justitie, mr. G. J. de Lint, achtte het juist de schuld van de verdachten zelf, dat zij met de jus titie in aanraking komen. Zij hebben de kwestie niet binnen de studentengemeen schap kunnen houden, hoewel het slacht offer hun na het gebeuren nog verschei dene keren de kans daartoe geboden heeft. De eis tegen elk van de drie verdachten luidde: drie dagen voorwaardelijke ge vangenisstraf met een jaar proeftijd en honderd gulden boete. Eén van de twee verdedigers, mr. A. Mout uit Den Haag, legde er de nadruk op, dat het omstreden artikel de bedoeling had het katholieke geloof aan te vallen en af te breken en dat uit het artikel geen spoor van eerbied blijkt voor andermans overtuiging. Plei ter zei, dat de schrijver zou moeten leren de giftspuit thuis te laten. De katholieke studenten, aldus mr. Mout, waren tot in het diepst van hun ziel gewond. Het is be grijpelijk dat zij reageerden. Het slacht offer werd als student door studenten be handeld, zoals duizenden studenten jaar lijks worden behandeld in de groentijd. Mr. Mout vroeg een symbolische straf voor zijn cliënten. Hierna werd nog gepleit door mr. W. M. J. Russel uit Amsterdam, die fel van leer trok tegen de schrijver van het artikel, dat hij „pornografisch en anti papistisch" noemde. Op 28 april zal de rechtbank uitspraak doen. Zaterdag wordt de actrice Magda Jans sens vijfenzeventig jaar. Zij werd op de 18de april van het jaar 1884 in Antwer pen geboren, waar zij de lagere school en de h.b.s. bezocht. Reeds als kind bleek haar bijzondere talent, toen zij enige prij zen behaalde met de voordracht van Vlaamse gedichten. Op 15-jarige leeftijd trad zij voor het eerst in de openbaarheid met een klein rolletje in „De mare van Antwerpen" en langzaam maar zeker ont- Zwart geblakerde muren en rokende puinhopen- wijzen-nog de plaats aan, waar in Houten 52 jaar lang de fabriek van de coöperatieve landbouwvereniging „Hou ten" stond. Een enorme brand heeft hedennacht de grote loods met enorme voorraden voedergranen, grondstoffen en bestrijdingsmiddelen, de maalderij en een groot deel van de silo in de as gelegd. Vrijwel zeker is blikseminslag in het elek triciteitshuisje van de P.E.U.M., dat in de fabriek ingebouwd is, de oorzaak. Om tien over een vannacht ontdekte een seinhuis wachter, die dienst deed op het station Houten, de brand. De vlammen sloegen toen al aan alle kanten it het gebouw. De seinhuiswachter waarschuwde via de N.S.-telefoon het station Culemborg, dat onmiddellijk de Houtense brandweer alar meerde. Later werd ook de Utrechtse brandweer gewaarschuwd. De spuitgasten stonden echter nagenoeg machteloos. Uit de grote loods en de maalderij kolkten van alle kanten metershoge vlammen. De bluswerkzaamheden werden belemmerd door te lage druk op de waterleiding. De grote loods, met alle voorraden, de maal derij met alle machines gingen verloren en de silo voor het grootste deel. Be houden bleven een kleine loods achter de silo, het kantoor en een woonhuis. De schade wordt op drie ton geraamd. Wikkelde zij zich tot jeune première van het Vlaamse toneel, waarbij zij veel steun ondervond van haar leermeester, de later ook in ons land gevierde Hubert de la Roche en aan haar andere kunstzusters Marie Verstraete en Mina Beersmans. Vele triomfen vierde zij in de Koninklij ke Vlaamse Schouwburg, in „Charlotte Corday" van Auguste Monet, in „Car men" van De Latin, in „Mevrouw War ren's bedrijf" van Shaw en in „Kaatje" van Paul Spaak, welke laatste rol zij ook in het Esperanto speelde. Van 1925 tot 1927 werkte zij samen met Verkade en Verbeek, daarna weer bij de herboren K.V. „Het Nederlandscb Toneel" vervolgens met Louis Saalborn en tenslot te voor de oorlog nog bij „Het Masker" van Ko Arnoldi en bij het Gemeentelijk Theaterbedrijf onder Cor van der Lugt Melsert, waar zij onder meer optrad als Moeder Aase in „Peer Gynt" van Ibsen, in „l'Arlésienne" en als Badeloch in „Gys- brecht van Aemstel". Van 1928 tot 1931 fungeerde zij als lera res aan de Toneelschool. Zij schreef ook zelf een stuk: „Een jongen of een meisje". Na de oorlog zag men Magda Janssens voor het eerst terug in „Thérèse Raquin" van Emile Zola. Al spoedig kwam zij bij Comedia, waar zij zich onder meer onder scheidde in „De held van het Westen" en als mevrouw Loman in „De dood van een handelsreziger". Magda Janssens werd door de Belgische regering verheven tot Ridder in de Leo poldsorde. Verder is zij draagster van de medaille der stad Antwerpen. veel tijd kunnen vergen. In elk geval is de deur geopend, die leidt naar akkoorden over kwesties, die niet zoveel principiële weerstanden zullen oproepen als de scha deloosstelling van de nazi-slachtoffers. Bij de Duitsers ging het hierbij om moeilijk heden met het eigen ministerie van Finan ciën, dat repercussies vreesde in verband met de eisen van andere landen. De Eems- Dollart-kwestie bijvoorbeeld zal vooral na de landdag-verkiezingen in Nedersaksen, komende zondag, minder principieel wor den gesteld dan de afgelopen maanden steeds het geval was. Inmiddels had gisteren te Bonn ook het eerste overleg plaats tussen West-Duits land en Noorwegen over de Noorse schade- vergoedingseisen. Binnenkort volgen be sprekingen over de Deense eisen. 'Totaal hebben elf Europese staten verzoeken om schadeloosstelling voor nazi- slachtoffers ingediend. In een steeds groeiend aantal gemeen ten zal dit jaar een nacht-hulpdienst-gara ge geopend zijn. Op initiatief van de BOVAG wordt deze hulpdienst zodanig ge organiseerd, dat politie en vreemdelin genverkeer steeds op de hoogte zullen zijn in welke garage in de avondlijke en nachturen hulp voor kleine ongemakken, lekke banden en dergelijke kan worden geboden. In Alkmaar en Apeldoorn wordt deze toerbeurt-huln reeds enkele jaren gege ven. Thans zijn regelingen in Groningen, Haarlem, Uitgeest, Zandvoort, Bloemen- daal, Overveen, Tilburg en Zwolle getrof fen terwijl de voorbereidingen voor de nachthulpdiensten in Amsterdam, Deven ter, Dordrecht en Zutfen bijna gereed zijn. Het ligt in de lijn der verwachtingen, dat in de loop van voorjaar en zomer in nog een groot aantal gemeenten de nacht hulpdienst voor de automobilist zal wor den ingesteld. Ofschoon het eenvoudig lijkt een derge lijke dienst in elkaar te zetten, komen er toch veel grotere moeilijkheden bij te pas, dan bij het instellen van bijvoorbeeld een nachtdienst voor apotheken. In steeds sterker mate immers zijn garages gebon den aan een of enige merken, zelfs de voornaamste onderdelen in voorraad te hebben. Nu wordt doorgaans nachtelijke hulp voor de automobilist alleen gezocht voor betrekkelijk kleine reparaties. Om nu aan de kant van de automobilisten de mede werking aan de nachtdienst „rond" te ma ken wordt aangeraden altijd een pakketje met kleine onderdelen als daar zijn onder en boven-waterslang, bougie, condensa tor, zekering, diverse lampjes, een venti- latorriem, een stofdop, een rotor en een verdeelkap van het eigen merk mee op reis te nemen. Dan zal de nachtdienst ze ker in het overgrote deel van de avondlij ke en nachtelijke pechgevallen de noodza kelijke reparaties kunnen verrichten. Dit „eerste-hulp"-pakket is samenge steld in overleg met verkeers- en ver voersorganisaties als de ANWB, de KNAC en voorts met de wegenwacht. De Dutch Swing College Band is uitge nodigd op te treden op een groot interna tionaal jazzfestival, dat op zaterdag 18 en zondag 19 april in de Grugahalle in Essen wordt gehouden. Het programma vermeldt de namen van Ella Fitzgerald, Roy Eldridge, Oscar Peterson trio, Stan Getz, Buck Clayton, Humphrey Lyttelton, Alex Welsh, Bruce Turner, Bud Powell, Kenny Clarke, Oscar Pettiford en Nelson Wil liams. De D.S.C.-band geeft hier een eigen concert en verzorgt voorts de begeleiding van ex-Duke Ellington-trompettist Nelson Williams, met wie de band reeds eerder in Nederland heeft gespeeld. Advertentie Complete werken op 45 t. extended play. Franck- Variations Symphoniques Snietana-Moldau o.l.v. Ku- lielik - Ravel-Concert voor linkerhand (Robert Casade- sus) - Bach-Vioolconcert in F. (Oistrach). Prijs per stuk 8 HELSINKI (UPI) De oud-directeur van de staatsmunt in Helsinki is ge arresteerd, beschuldigd van het maken van valse munten. De man, Peippo Uolevi Helle, van 1948 tot 1958 directeur van de staatsmunt, wordt beschuldigd van het slaan van 260 koperen eenmark-stukken, zonder daartoe gemachtigd te zijn en daarvan 250 in omloop te hebben gebracht via handelaars in oude munten. Het slaan van 20 tot 30 zilveren 75 pennie-stukken in 1953 en van het in handen spelen van die munten aan handelaars in munten in Finland zelf of in het buitenland en het verkopen van munten, die naar de munt werden gebracht om gesmolten te worden of die bestemd waren voor de munten- collectie van de staatsarchieven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 13