Horen en zien Exposities in het Stedelijk Museum Amsterdam Geheim rond Leonoor DE KONING DIE NIET SLAPEN KON 3p»VITELLA Agenda voor Haarlem Goede nachtrust 38 ct voordeel I Expositie van Franse schilderkunst van omstreeks 1920 bij M. L. de Boer DONDERDAG 23 APRIL 195 9 13 radio /televisie AAN^^INGEN. -ÉN NABESCHOUWINGEN Lommerd op het scherm Filmpjes over mythologie De radio geeft vrijdag 7 el evisie programma door Zenuwrust Mijnhardt's Zenuwtabletten Kring van Beeldhouwers Kring van Tekenaars Duitse kunst van nu vanTM.cf voor 76 cent Examens door Daniel Gray ;%l S<Y' j „Een engeltje in de lommerd" leek wel een listig tot televisiespel aaneengeschre ven Prisma citatenboek. De acteurs en ac trices stonden mondenvol onverteerbare tekstregels af te staan, die er in de slech te vertaling door herkauwer Van Hemert vast niet korter op waren geworden. Wat het visuele betreft had Willy van Hemert door een speelse regie voor een maximum Maria de Booy en Luc Lutz in het televisiespel Een engeltje in de lommerd". aan wisselingen gezorgd, die aanvankelijk boeiden maar daarna vermoeiden. Alle mogelijkheden van het rommelige pand jeshuis werden in de letterlijke zin uitput tend gebruikt. Het was een melodrama, waar een licht ironisch tonicum brijdik in was vastgeroerd, zodat het geheel er nog taaier door werd. De acteurs en actrices deden hun best. Willy van Hemert vierde zijn kundigste i-egietalenten bot. Het was als zodanig een spannend gevecht tussen de regisseur met zijn troep aan de ene kant en het stuk aan de andere kant. Maa» de einduitslag stond helaas te spoedig vast. Het stuk won de strijd. De grootste ver liezers waren de kijkers, die om elf uur pas het moede televisieoog konden sluiten. Beeld-schermer Ter introductJe van een aantal filmpjes over de Griekse mythologie, speciaal voor de televisie, hebben de cineasten Wim Nieuwenhuis en Jaap S. Bijmoer van middag in hun studio in Bussum hun eer ste produkt „Daybreak of Europe" ver toond. Het is de bedoeling zes a tien filmpjes over onderwerpen uit de Griekse mythologie te vervaardigen. Het vertoon de filmpje heeft een lengte van dertien mi nuten. Jaap Bijmoer maakte hiervoor honderdvijftig tekeningen met oost- indische inkt en rood, zwart en wit krijt, waarna Nieuwenhuis er een nieuwe di mensie aan gaf. De oud-rector van het gymnasium in Velsen, dr. Brommer, heeft voor authen tieke Griekse muziek zorg gedragen. De tekst is van Max Dendermonde. De beide cineasten willen met de t.v.-vertoning in de komende herfst beginnen. Advertentie Van Nelle bestellen 1 HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en C.O.S.-ber. 7.10 Gram. 7.40 Idem. 7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muz. 9.00 Voor de zieken. 9.30 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor de vrouw. 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gram. 11.15 In 't zilver, progr. voor oudere luisteraars. 12.00 Clavecimbelrecital. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Musettemuziek. 12.53 Gram. en act. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram. 14.05 Schoolradio. 14.25 Gram. 14.40 Metropole-ork. 15.15 Voordr. 15.35 Lichte muziek. 16.00 Het verpoten van kamerplanten, caus. 16.15 Sopraan en piano. 16.35 Gram. 17.00 Voordr. 17.20 Meisjeskoor en instr. kwint. 17.40 Beursber. 17.45 Gram. 18.00 Chr. muziekver. 18.20 De hangmat. 18.50 Regeringsuitz.: Kies een loopbaan bij het onderwijs IV. Meer dan meester, door Joh. Tig- chelaar, voorzitter van het mulo-verband Den Haag. 19.00 Nieuws en weerber. 19.10 Kamermuz. 19.30 Radiokrant. 19.55 The Messiah, oratorium (gram.). 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws. 23.15 Volksmuziek met comm. 23.45—24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.00 AVRO. 16.00 VARA. 19.30 VPRO. 21.00 VARA. 22.40 VPRO. 23.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 De Ontbijtclub. 9.00 Gymn. 9.10 Gram. 9.40 Schoolradio. VPRO: 10.00 Avonturen met kin deren. caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de vrouw. 11.00 Alt en piano. 11.20 Voor de kleuters. 11.35 Gevar. muz. AVRO: 12.00 Dansmuz. 12.20 Regeringsuitz.: Landb.rubr. Heden en ver leden in het land van Heusden en Altena (2). 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Sport en prog nose. 12.50 Pianospel. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. en gram. 13.25 Dansmuziek. 13.55 Beursber. 14.00 Pianorecital. 14.30 Voordr. 17.25 Report, van het tweejaarlijksbondscongres van de Vrouwenbond an de P.v.d.A. 17.35 Dansmuz. 18.00 Nieuws. 18.15 P.v.d.A., pol. caus. 18.25 Amus.muz. 18.50 De punt jes op de i. caus. 19.00 Voor de jeugd. 19.10 Voor de jeugd. 19.10 Jazzmuz. VPRO: 19.30 Caus. over Charles Darwin's invloed op de hedendaagse levensbeschouwing. 19.15 VPRO-nieuws. 20.00 Nieuws. 20.05 Vrouwenleven nu en in de toe komst, caus. 20.20 Pianorecital. 20.25 Boekbespr. 20.30 Uitzend, over Internat. Technische Bijstand. 20.40 Pianorecital. VARA: 21.00 Villa Sidonia, hoorsp. 21.20 Lichte muz. 21.45 Post scriptum van de Vrede, klankb. 22.10 Musettemuz. 22.25 Buitenl. overzicht. VPRO: 22.40 Zorg om de mens. VARA. 23.00 Nieuws. 23.15-24.00 Muziekcauserie. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.34 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Orgelconc. 15.00 Schoolradio. 15.45 Omr.koor en sol. 16.00 Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 17.30 Idem. 17.45 Duitse les. 13.00 Gram. 18.10 Voordr. 18.20 Gram. 18.30 Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Symf.- ork. en solist. 21.10 Kunstkaleidoscoop. 21.25 Symi- orkest en solist. 21.30 Gram. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek. 22.45 Gram. 22.55 23.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG NTS: 20.00 Weekoverz. 20.30—22.15 Artisten- circus, filmreportage. Advertentie Van Nelle bestellen 1 IN DE KUNSTHANDEL M. L. de Boer te Amsterdam is tot 1 mei een belangrijke tentoonstelling te zien van werk van een aantal Franse schilders, wier werk wij hier vrijwel nooit tegenkwamen. „Autour de 1920" (rond 1920) werd deze expositie ge noemd. Belangrijke richtingen in de beel dende kunst waren toen de revue al gepas seerd. De expositie „Autour de 1920" is ten dele bedoeld als een vermaning of een vingerwijzing. De er vertegenwoordigde schilders gingen met het onderzoek van nieuwe expressiemiddelen niet zover dat deze middelen een doel werden. Zij aan vaardden nieuwe uitdrukkingsvormen als gevolg van eigentijds denken en voelen. Het nieuwe diende in een traditie te passen. Zekere uitdrukkingsvormen in hun werk moeten we bovendien ook zien als ver sterkte traditionele elementen, die in de ontwikkeling van de Franse kunst golden. Cézanne zei al eens dat hij Poussins naar de natuur wilde maken. Bij enkelen der hier vertegenwoordigden is een dergelijk streven aanwezig. Voorzover abstracte kunst naast andere richtingen als fauvisme en vooral kubisme nog van invloed heeft kunnen zijn op hun werk, kwam dat alleen door de erkenning van het bestaan van abstracte waarden in een figuratief schil derij, waarden die samen echter nog niet het volledige schilderij maakten. „AUTOUR DE 1920" geeft ons dan ook in de eerste plaats een indruk van dege lijkheid en rust, terwijl het werk, al is het rond 1920 ontstaan, niet verouderd aandoet. Enigszins vergelijkbaar met de ze figuren rond 1920 zou kunnen zijn Ba- zaine, wiens werk nog kort geleden in het Stedelijk Museum te zien was, door zijn ernst, zijn intelligentie, zijn verwerken van vóór hem gevonden uitdrukkingsvormen, en zijn echte schilderschap. Van rust was echter weinig sprake op de tentoonstelling van werken van de man van een andere na-oorlogse tijd, de tijd van vandaag. En enigszins ongerust vraagt men zich af of er ooit een werkelijk belangrijke herha ling van dit gebeuren rond 1920 kan op treden. Misschien, maar dan zal veel als waardeloos, als ficties overboord gezet moeten worden. De vrijheid is te groot geworden en het begrip discipline te vaak vergeten. En het kan juist de natuur zijn die tot discipline dwingt. Het schilderen van ook voor anderen zichtbare zaken maakt dat men bij het herordenen van waargenomen kleuren en vormen niet al le kanten maar op kan. En zo ontstaat een spanning, die het werk indrukwekkend maken kan: sterk, niet door zwaar ge wicht of brute kracht, maar door een uit gewogen gebruik van een beperkte hoe veelheid middelen. STERK IS HET WOORD, dat men direct gebruikt voor een stilleven van Yves Alix, een schilder die bewonderd werd door zijn ons hier meer bekende jongere Fran se collega Chambrin. Wij denken ook even aan een Charly Toorop, maar dan blijkt meteen hoe Alix vrijblecf van krampach tigheid. Sterk en tot het uiterste toe door werkt zijn de breedgehouden schilderijen van een Dunoyer de Ségonzac, van wie we hier een klein liggend naakt ontmoe ten. Het wordt toch werkelijk tijd dat aan deze in Frankrijk toch als groot erkende figuur hier eens een expositie wordt ge wijd. Dan zou men hem ook als knap en levendig tekenaar en aquarellist kunnen leren kennen. J. L, Boussingault (1883- 1943) was een vriend van hem. In zijn rea lisme staat Boussingault wel dicht bij Ségonzac. Hij is iets meer een aristocra tische boulevardier met vaak ook de char mante kant daarvan. Henry de Waroquier was beider vriend. Zijn bezinning leidde tot lichtelijk decoratieve composities, waaraan ten onzent wel werd hierinnerd door Lodewijk Schelfhout, die wel veel minder sterk was. De opmerking in de catalogus dat J. Thevenet de laatste tijd opvallend naar voren komt als schilder is het gevolg van te grote onbekendheid met wat in Frankrijk gebeurt. Slechts en kele schilders hier wisten, al voor de oor log, van het bestaan van deze vooral te Marseille werkende figuur. Zo komt de heer De Boer dan tenminste het compli ment toe deze aardige schilder voor zich zelf ontdekt te hebben. Thevenets meis jesportret is bovendien een voor deze schilder verrassend stevig schilderijtje. Vergelijkend met Ségonzacs schilderijen begrijpen we ook wel dat Thevenet niet in een adem met de bekende groten van de Ecole de Paris genoemd werd. Dat is ook het geval met een René Du- reay, wiens Seinegezicht men al eerder bij De Boer kon bewonderen. Durey zette het impressionisme voort. Lotiron, ook na bij de Seine werkende, verwerkte iets van het kubisme. Cézannes bedoelingen wer den door Gromaire nog eens onderstreept in een kleine aquarel. Zijn sterk gebouw de schilderijen zijn hier niet onbekend. Hij was het die van abstracte kunst wel kon begrijpen dat er zekere gevoelsspannin gen te lezen zouden zijn uit het samenspel van vorm, kleur en lijn, maar het kwam hem toch ook wel aantrekkelijk voor als een horizontale lijn de horizon, een vier kant een huis en een cirkel de zon ver beeldde. Roger de la Fresnaye (1885-1925) leefde te kort. Hij vervulde een belangrij ke rol in de ontwikkeling van het kubisme. Maar hij was een figuur die kon veran deren; hij was geen dogmaticus. Werk van Le Fauconnier (1881-1946) werd nog pas door mij besproken naar aanleiding van de tentoonstelling in het Stedelijke Mu seum. Laboureur heeft met zijn grafisch werk voor de oorlog nog wel invloed ge had op Nederlandse grafici. Een aqua relletje als het hier vertoonde was mij onbekend. Van de schilder Coubine komt men ook in Parijs niet zoveel tegen. Zijn enkele ets hier zegt natuurlijk te weinig over zijn sterke vormen. Derain heeft bij zijn zoeken naar traditionele waarden een groter vlak van de kunstgeschiedenis be streken dan de meesten. We ontmoeten hier enkele gelithograveerde vrouwenkop pen uit een reeks van twaalf, die ik me Advertentie nog herinner van een nu ongeveer dertig jaar geleden in een Amsterdamse kunst handel gehouden tentoonstelling. Ook Van Dongen bracht enige aantrekkelijke we zentjes op steen. Naar formaat een van de grootste schilderijen hier is het naar kwaliteit niet te onderschatten landschap van Anders Osterlind, zoon van een be kend Zweeds schilder. De collectie is bescheiden en mag niet als die van een echte groep gezien wor den. Het is echter moeilijk in deze tijd nog zo'n collectie te verwerven en zij werd gekozen volgens een bepaalde lijn, voor al die der bezinning. Misschien veroor zaakt de heer De Boer een nog belangrij ker vervolg bij de musea, die over gun stiger middelen tot het maken van expo sities beschikken. Bob Buys Advertentie Van Nelle bestellen I Koning Didoro had al driemaal, water gedronken. Driemaal was op zijn schellen een slaperige lakei gekomen, die de beker bracht. In zijn nachthemd, maar zijn pruikje had hij op! En de koning kon niet in slaap komen. Och, wat duurde die nacht weer verschrikke lijk lang! Hij had weer van alles geprobeerd; geteld tot een hoog getal, toen was hij de tel kwijtgeraakt. Een erg vervelend boek gelezen, maar ook dat hielp niet. En ieder half uur hoorde de koning de klok slaan van de paleistoren. Uit woede en wanhoop trok Zijne Majesteit de slaapmuts over zijn gezicht. 8—9 In de nieuwe vleugel van het Stedelijk Museum exposeren tot 4 mei de Neder landse Kring van Tekenaars en de Neder landse Kring van Beeldhouwers. Beide verenigingen garanderen meestal een be hoorlijke kwaliteit door strenge ballotage of door streng jureren van het voor de exposities ingezonden werk. Omdat het laatste dit keer voor de beeldhouwers niet gebeurde valt hun tentoonstelling lelijk tegen na de manifestatie in Rotterdam. Zat men thans met het probleem de toen mogelijk afgewezenen nu ook eens een kans te geven? Verscheidene indertijd niet vertegenwoordigden kunnen nu hun kwa liteiten eens meten aan die van voor ons land als belangrijk erkende figuren. Wel iswaar deden enige vooraanstaande beeld houwers wegens de afwezigheid van een jury nu niet mee. Het verschil in kwaliteit van deze expositie en de Rotterdamse springt echter zo in het oog dat het vele inzenders toch duidelijk moet zijn dat er nog een en ander aan hun werk ontbreekt. Al wettigt deze tentoonstelling dan geen uitvoerige beschouwing, toch moet een en ander genoemd worden, in de eerste plaats kleine plastieken van Andriessen en een voorstudie van diens dokwerker. Kleine plastieken van Bolhuis konden het wel uithouden naast die van Andriessen. On der de belangrijke figuren reken ik ook Reicher, Fri Heil, Van Lith en jongere fi guren als Th. van der Pant, Rozenburg, D'Hont en Schalier. Ook enkele beeldhou wers van de groep A'dam, die onlangs bij Galerie Espace als groep debuteerde, zijn vertegenwoordigd. Kneulman, nu eigenlijk meer schilderend in de klei, leek me dui delijker in zijn bedoelingen dan op de Haarlemse tentoonstelling. Met zijn kin derkopje en telefonerend vrouwtje moet Stauthamer toch ook tot de belangrijkste inzenders gerekend worden. Het meer anekdotische onderwerp werd charmant behandeld door Van Riemsdijk. Een boeiende eendengroep van Killaars is een van de meest verrassende zaken hier. Damsté's altijd ernstige werk won aan ex pressiviteit. Wertheim en Schrikker zon den goede portretten in. De Kring van Tekenaars handhaafde het gebruikelijke peil. Ruth Fisher, die zich er wel eens over beklaagde, dat men haar te zeer als specialiste in dieren zag, munt toch wel uit in dit onderwerp. Een goede diertekenaar is ook Guus Inckel. De hard werkende beeldhouwer, beneden vertegen woordigd met enige gemodelleerde por tretten, toont hier tekeningen van enke len van dezelfde modellen. Verder zijn er ook van Paul Citroen natuurlijk weer poi-tretten. Steeds verrast de kring me met werk van mij voorheen onbekende figuren. Ruth Brouwers volkstypes behoren tot het beste van deze tentoonstelling. Nieuw is ook Advertentie Van Nelle bestellen 1 voor mij het werk van Helga Schussheim en Jan Sanders. Plezierig zijn de scènes van Broer, Löb, Stork, Heyting en de fi guren van Hazeveld en Wegner. Mooi zijn de landscnappen van Rood, Pauline Zwaai, Agnes van de Brandeler, Ploos van Am- stel en Heynes, ontroerend de tekeningen van baby's door Dinie Hendrix. W. J. v. d. Kerke handhaaft zich als een der belang rijkste figuren. Smaak vertoont W. G. J. Kouwer Boomkens. Boeiend als altijd is het merkwaardige werk van Langeweg. Het tekenen naar de natuur van Kooistra is een winst. En hoe meer dan alleen maar knap is het aandachtige werk van me vrouw E. Reitsma-Valenga. Deze tentoonstellingen werden dan sa mengesteld buiten verantwoordelijkheid van het Stedelijk Museum, dat ons weer eens vergast op Duitse kunst van vandaag. Veel minder echter dan een vorige keer valt aan het vertoonde iets typisch Duits op. Het had overal elders vandaan kun nen komen en het is alleen maar verve lend. Ook zijn verscheidene der vertegen woordigden nogal beperkt in hun uitingen; net zo erg als iemand die steeds maar ge raniums schildert. De betiteling „beeld houwerstekeningen" bij het werk van en kele figuren, die ook plastisch werken, doet belachelijk aan. Ik zie tenminste geen wezenlijk verschil tussen het tachisme van de verver Pollock uit Amerika of de beeld houwer Hermanns uit Duitsland, die plas tieken vervaardigde als slakken uit een kachel. Veelal is het natuurlijk weer het materiaal, dat het moet doen. Grieshaber, met zijn enorme houtsneden, valt er hier even uit. Een en ander van hem is zeker wel fraai te noemen. Het pakt me echter weinig aan. Wat kan de zin van een onderwerp als „Nonnen in Spookhuis" zijn? Tot 4 mei ook is dit werk te zien. Tot 26 mei toont het prentenkabinet van het Stedelijk Museum tekeningen en gouaches van Lucebert. Ook hij werkt wel met spatjes en andere effecten van het toeval. Maar direct voelt men dat deze man iets te vertellen heeft. Wij ontmoetten zijn werk al bij Galerie Espace. Het nu geëxposeerde is weer nieuw. Misschien dat thans iets meer de nadruk ligt op humor en ironie. Vertrouwenwekkend is de on miskenbare achtergrond van kundig te kenen. Bob Buys Advertentie Ter kennismaking de bétere instant pudding vanille - frambozen - caramel chocolade Advertentie Van Nelle bestellen I Amsterdam. Gemeente Universiteit. De heer L J. G. C. E. Schermerhorn, die als geoloog een functie vervult bij een Portugese ertsmaatschap- pij in Angola, is gepromoveerd tot doctor in de wis- en natuurkunde op een proefschrift over de resultaten van een geologisch-petrologisch-mine- ralogische kartering van een gebied in Noord- Portugal. Amsterdam. Gemeente Universiteit. Bevorderd tot arts: mej. W. van der Wal: C. J. M. Vlootman, J. van der Zee, J. W. Swaan, allen te Amsterdam en M. Middelbeek. Zaandam. Doctoraalexamen economie: Ph. L. Ferwerda, Haarlem en B. M. Mohrmann, Amsterdam. Advertentie Van Nelle bestellen 1 Expositie. In de expositiezaal van de Rotterdamse Kunststichting aan de Korte Lijnbaan zal de Hollandse aquarellisten- kring van 26 april tot 19 mei werken van leden exposeren. 38. Verder zag ze er weinig aantrekkelijk uit, voorna melijk doordat ze veel te dik was. Ze hield haar handen om een kleine handtas geklemd en was kennelijk voor de reis gekleed: ze droeg een tweedmantel, die zijn beste jaren achter de rug had. Op een van de revers was een onechte broche gestoken. Toen ze begon te spre ken, wist ik meteen in welke categorie ik haar moest plaatsen: een eenvoudig soort vrouw, zonder ontwikke ling of cultuur, doch goedhartig en rechtschapen en in haar eenvoud bepaald sympathiek. „Ik ben blij, dat ik zit en dat ik u gevonden heb, dok ter Jordan. Ik kom van ver weg." „Vanwaar komt u?" „Ik woonde de laatste jaren in Londen". Haar Engels was verre van onberispelijk, zoals het in de volksklassen van Londen gesproken wordt. „En bent u van zo verweg hierheen gekomen om mij te spreken?" Ik was even nieuwsgierig als ongelovig. Mijn roem als dokter was stellig niet van dien aard, dat men een der gelijke reis voor mijn consult zou over hebben. „Ja, dokter Jordan, ja", antwoordde ze met nadruk. Ik nam een receptformulier en schroefde mijn vulpen open. Heb ik u al eens ontmoet? Ik herinner me uw naam niet Ze lachte. Haar tanden waren weinig aantrekkelijk en ze liet veel tandvlees zien. „Mijn naam zal u niet veel zeggen. Het is een alle daagse naam. Miljoenen mensen heten zo." „Uw naam is?" „Mevrouw John Smith." Ze keek mij onbevangen aan. Ik voelde instinctief, dat ze de waarheid sprak, dat ze werkelijk zo heette. Waar om had deze mevrouw John Smith zo'n lange en kost bare reis ondernomen om mij te spreken? „Wel, mevrouw Smith, wat is de reden van uw be zoek?" De vrouw hield de handen nog steeds om haar tas geklemd, terwijl ze aarzelend antwoordde: „Ueh.. bent in Londen geweest, 'nietwaarom enkele inlich tingen te verkrijgen, welke u interesseerden?" „Bent u soms in staat mij die inlichtingen te verschaf fen?" Ik keek haar thans vol belangstelling aan. „Diezelfde vraag zou ik u willen stellen," antwoord de ze. Er volgde een zwijgen. Ik keek naar de kleinburger lijke verschijning tegenover mij en begreep er niets van. „Wie heeft u mijn adres gegeven en u naar mij toe gestuurd?" vroek ik tenslotte enigszins ongeduldig. „Het bureau Argus. De directeur, meneer Aram, zei tegen mij: Gaat u er heen, mevrouw Smithhet is mogelijk, dat dokter Jordan en u een gemeenschappelijk belang bij deze zaak hebben." „Gemeenschappelijk belang? Wat betekent dat Wilt u geld?" „O nee, dokter Jordan! Ik wil alleen mijn man!" „Uw man? Wat heb ik daarmee te maken?" „U begrijpt er niets van, dat zie ik", zei mevrouw Smith. „Hoe zou u t ook kunnen begrijpen. Ik zal u niet mijn levensgeschiedenis gaan vertellen. Maar volgens de mededelingen van het informatiebureau Argus, was u, dokter Jordan, uit Rhodesië naar Londen gekomen om een dode vrouw te zoeken. Welnuik kom uit Londen naar Rhodesië om te zoeken naar een verdwenen echt genoot". Ik werd nu echt boos. „Die mensen van het bureau Argus moeten stapelgek zijn! Denken ze soms dat ik hier een soortgelijk infor matiebureau houd? M'n beste mevrouw Smith, het spijt mij heel erg, maar ik weet niets van uw man. Ik kan u dus niet behulpzaam zijn. Mijn tijd is kostbaar, ik heb 't druk, zou ik u dus mogen vragen Ik stond op om haar uit te laten, maar mijn heftige uitval had mijn bezoekster geenszins van haar stuk gebracht. „Of u wilt of niet, ik ben niet van zó ver hierheeen gekomen, om weggestuurd te worden, vóórdat ik heb kunnen zeggen wat ik op het hart heb. Heus, mijn ver haal is de moeite waard om aan te horen". Ik overlegde; natuurlijk zou ik kunnen bellen om haar buiten de deur te laten zettenmaar een zekere nieuwsgierigheid in mij won 't en ik besloot de tijd te nemen om haar verhaal aan te horen. „Goed, spreekt u dan maar, doch één verzoek: maakt u 't kort!" „Als u mijn verhaal hoort, zult u mij niet meer als een vervelende lastpost, die zich bij u binnendringt, be schouwen! Welnu: tien jaar geleden, vlak voor de oor log trouwde ik met een zekere John A. Smith. Hij was juist terug uit Ceylon en hij was in het Verre Oosten geboren. Ik was erg verliefd op hem en hij ook op mij tenminste dat nam ik aan. Ik zag er toen heel anders uit dan nu. Bovendien moet u niet afgaan op mijn ma nier van spreken: mijn moeder was een vrouw uit het volk, maar mijn vader had grote zaken in Spanje. Mijn vader was namelijk de grootste leverancier van 'de sherry, die Engeland toendertijd dronk. Ik was rijk ep ik was jong. Ik was ook aantrekkelijk, al kunt u zich dat nu misschien niet meer voorstellen. Er waren ook an dere mannen, die naar mijn hand dongen. Mijn vader waarschuwde mij voor John Smith. Hij zei: Hij houdt helemaal niet van jehij wil alleen je geld, deze man, van wie we niets weten, die niet eens een baan heeft en die niets bezit. Met zijn mooie manieren van'de'volmaakte gentleman heeft hij je ingepalmd. Maar diep in zijn hart veracht hij ons waarschijnlijk. Een avonturier is die John Smith van jou, meer niet. Waarom trouw je niet met een van die andere mannen, die je ten huwelijk vroegen?" Natuurlijk wil ik daar niets van weten. Mijn moeder was, evenals ik, volkomen door Johns charmes inge palmd. Ik geloof zelfs, dokter Jordan, dat ik hem, wan neer ik hem op dit ogenblik weer zou zien, alles zou vergeven. Er was een nerveuze trilling in haar stem. Ze haalde een zakdoekje uit haar tas te voorschijn en veegde langs haar gezicht. Zoals zij mij had voorspeld, was ik thans één en al belangstelling voor haar verhaal. „En u bent dus met hem getrouwd?" zei ik. „Hoe had ik hem kunnen weerstaan? Er ging zo'n on weerstaanbare charme van hem uit. Hij betekende voor mij dé grote liefde in mijn leven, dokter Jordan! De enige grote liefde. Ik blijf altijd dankbaar, dat ik hem op mijn levensweg ben tegengekomen. Bij hem verge leken lijken alle andere mannen middelmatig en onaan trekkelijk". Ze zuchtte. Het scheen haar goed te doen zo openhartig met mij te spreken. „Waar bent u met hem getrouwd?" „In Toledo, in september 1937. Voor het geval u mij niet. gelooft, ik heb mijn trouwakte bij mij". (Wordt vervolgd) Stadsschouwburg: donderdag besloten en vrijdag geen voorstelling. Concertgebouw: donderdag geen uitvoe ring; vrijdag 20.15 uur: concert N.Ph.O. Grote Kerk: vrijdag 11.30 uur: Beiaard concert door Arie Peters. BIOSCOPEN Cinema Palace: donderdag 19 en 21.15 uur: „Du Rififi chez les hommes", 18 jaar; vrijdag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De gebroeders Karamazov", 18 j.; donderdag 30 april 14, 16.15, 19 en 21.15: „Niets dan pech". Frans Halstheater: donderdag 19 en 21.15 uur: „Oog in oog met de dood", 18 jaar; vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30 en 19 en 21.15 uur, maan dag en woensdag 14.30, 19 en 21.15 uur, dinsdag 14.30 en 20 uur: „Eiland der lief de", 18 j.; donderdag 30 april 14 en 16.30 uur: „Door 't dolle heen", alle leeftijden. Lido Theater: donderdag 19 en 21.15 uur: „Jacht op ontvoerde vrouwen", 14 jaar; vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur „Wildernis der samenleving", 18 j.; zaterdag 23.30 uur: „De kleine hut", 13 j.; zondag 11 uur: „Het leven van Vin cent van Gogh", 14 jaar. Luxor Theater donderdag 20 uur: „Viva Villa", 18 j.; vrijdag en zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur: ,,Grafin Mariza", a.l., donderdag 30 april 14 en 20 uur: „Mrs. Miniver", 14 jaar. 'MIrterva Theater: vrijdag besloten voor stelling, zaterdag en zondag 19 en 21.15 uur: „Marguérite Gautier", 18 j.; zondag 14 en 16.15 uur: „Lili", a.l., woensdag en donderdag 20.15 uur: „Singin' in the rain", alle leeftijden. Rembrandt Theater: donderdag 19 en 21.15 uur: „Kat op een heet zinken dak", 13 j.; vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Meisjes in uniform", 14 j.; zondag 11 uur: „Rhapsody", a.l. Roxy Theater: donderdag 19 en 21.15 uur: „De jacht op het geheim van de Sooetnik", 14 j.; vrijdag en zaterdag 14.30. 19 en 21.15 uur. zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Goudroof", 18 j.; maandag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Onder watercommando", alle leeftijden. Studio Theater: donderdag 19 en 21.15 uur: „Thérèse Etienne", 18 j.; vrijdag, za terdag en maandag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Die verduivelde waarheid", 14 j.; zondag 11 uur „Zar und Zimmer man", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): donder dag 20 uur: „Opoffering", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN Bloemenheuvel (Bloemendaal): tot 2 mei werkdagen 1017 uur, zondag 1417 uur: Expositie Elswout. Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks 20.30 tot 22.30 uur: avondopenstelling met kaarsverlichting. Galerie Espace: tot 9 mei werkdagen 1117 uur: Expositie Lea Nikel. In 't Goede Uur (Kortg Houtstraat 1): tot 1 mei- dagelijks 10 tot 22 uur: Expositie Arie Kater. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van 17 april).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 15