Arbeidersgemeenschap der Woodbrookers jubileert GROTE FOTOWEDSTRIJD OP BOEIEND MOTIEF: DE MENS IN ZIJN WERK Noviteiten en reprises van het Ballet van de Markies ÓJb éckfc Tal van aantrekkelijke prijzen in geld en in natura Zwijgzame Margot Fonteyn in New York aangekomen Pleegzuster Bloedwijn 17 Winnaars van Friese litteratuurprijs Amerikaanse kinderen in „Teylingerbosch Veertig jaar „open gesprekszverk" Het „Witte huuske" komt er Huizen in Amsterdam-West gaan scheuren DONDERDAG 23 APRIL 1959 Het Internationale Ballet van de Mar kies de Cuevas brengt behalve het reeds besproken „sterren"-programma deze week in het Amsterdamse theater Carré ook enige noviteiten voor ons land tot ver toning, benevens een paar reprises. Erg belangwekkend zijn deze niet, allerminst uit choreografisch oogpunt. Men kan in waarderende zin ten aanzien van het ar tistieke beleid niet veel verder gaan dan te zeggen, dat de lijn van Diaghilev wordt voortgezet. Inderdaad wordt voornamelijk naar moderne expressiviteit gezocht in de sectoren van muziek en beeldende kunst. Aan de /inscheppende uitdrukkingskracht van de in een structurele orde opgenomen dans als zodanig gelooft men blijkbaar niet, althans niet onvoorwaardelijk. De onderwerpen zijn zo goed als steeds aan andere, reeds gevormde werkelijkheden ontleend. Daar staat dan tegenover, dat men de vorstelijke tradities van het ver edelde vakmanschap bijna onvergelijk baar hooghoudt. Goed, men heeft nu eens niet de avon den met de spoedig in de routine verdor rende suite „Les Sylphides" willen ope nen. In plaats daarvan neemt men „Noir et blanc" van Lifar op melodieuze opera muziek van Lalo of „Constantia" van Wil liam Dollar die zijn schepping een „klas siek ballet" noemt, al wordt de stemming geheel bepaald door de romantische mu ziek van Chopin (het tweede pianoconcert, door Claude Pothier ten gehore gebracht). Het „klassieke" steekt in de traditionele techniek, die men ter voorkoming van der gelijke misverstanden beter als „acade misch" kan aanduiden. Het gebruik van de middelen staat namelijk geheel in dienst van romantische stijlbeginselen. Dollar is nu al meer dan twintig jaar be zig om aan zijn choreografisch denkbeeld een definitieve vorm te geven. Het eerste ontwerp dateert van 1036, toen hij zeer sterk onder de invloed van Balanchine stond. Bij de latere herzieningen is er steeds moer expressionisme in doorge drongen, op de manier vooral van enigs zins gespeelde gevoeligheid. Vrezend blijk baar dat pure dans onvoldoende zinrijk zou zijn, mooidoenerij zonder meer, heeft hij door de bewegingspatronen suggesties verweven van het ondragelijk verlangen, waar Chopin van sprak in zijn brieven over de Poolse zangeres Constantia Gla- dowska, aan wie de componist het andan te heeft toegewijd. Dit „ondragelijke" wordt door een enige keren herhaald sleep- motief herhaaldelijk als het ware naai de letter „voorgesteld". In het eerste ge deelte maestoso speelt het imitatie- ve de hoofdrol, in het larghetto is zonder veel geest gezocht naar een vertolking van PANAMA (Reuter-UPI) De Britse ballerina Margot Fonteyn is «woensdag uit Panama via Miami in New York aangeko men. Zij heeft tot dusver geweigerd enige verklaring af te leggen. Op het vliegveld van Tocumen in Panama werd zij uitge leide gedaan door de Panamese minister van Justitie, Heurtematte. Naar te Pana ma werd vernomen, heeft het verhoor van de danseres zo lang geduurd omdat alle vragen en antwoorden moesten worden ge typt. Dikwijls had zij bezwaar gemaakt te gen de tekst die dan weer moest worden verbeterd. Een Panamese regeringsamb tenaar deelde mee dat Margot Fonteyn maandagavond werd gearresteerd ten huize van haar schoonzuster, Chela Cam- pagnani Arias. Minister Heurtematte heeft meege deeld dat dame Margot niet van plan is naar Panama terug te keren. Op de vraag of zij was uitgewezen of uit vrije wil het land verliet, antwoordde hij: Allebei een beetje. Wij wezen er op dat het voor haar moeilijk zou zijn onder de huidige omstan digheden te blijven ei toen stemde zij er in toe te vertrekken. In Panama verluidt dat tweeduizend leden van de Nationale garde haar man zoeken, die zich in de om geving van Santa Clara zou bevinden. Vol gens de politie heeft een gearresteerde op standeling verklaard dat hij bij Arias was toen deze aan land ging. LONDEN (UPI) De Britse ondermi nister van Buitenlandse Zaken Profumo heeft in het Lagerhuis meegedeeld dat Dame Margot Fonteyn na haar vrijlating uit de gevangenis van Panama stad uit vrije wil het land verlaten heeft. De arres tatie van een Britse onderdaan in Pana ma heeft grote verontrusting gewekt en wordt diep betreurd, aldus de minister. Hij verklaarde ten slotte onder gelach van het. Lagerhuis: „Ik geloof dat ik wel zover kan gaan te verklaren dat harer majes- teits vertegenwoordiger gedurende dit ge hele betreurenswaardige incident blijk heeft gegeven bij de pinken te zijn." De vrijlating van Margot Fonteyn is, volgens de Britse ambassade in Panama, het ge volg geweest van „een voortdurend uitge oefende druk" op de Panamese autoritei ten. Contact met Arias NEW YORK (UPI) —De Panamees Ru- bén Miro, die eens beschuldigd werd van moord op wijlen president Jose A. Remon en later werd vrijgesproken, heeft ver klaard dat hij een „revolutionaire expedi tie" op touw zet tegen de regering van pre sident Ernest de la Guardia en dat: Ro berto Arias, de echtgenoot van Margot Fonteyn, er aan deelneemt. Miro, die dinsdag uit Havana in New York is aan gekomen, verblijft in hetzelfde hotel dat thans de Britse ballerina herbergt. Ge vraagd omtrent de verblijfplaats van dr Arias verklaarde Miro: „Roberto is buiten het bereik van de Panamese autoriteiten Ik onderhoud contact met hem. Roberto wacht, gereed te handelen bij de aankomst van de expeditie in Panama. De jury heeft de prijswinnaars bekend gemaakt van de „Rely Jorritsmaprijs- vraag 1959" voor verhalen en gedichten. Er werden dit jaar vijfentwintig korte verha len en veertien gedichten ingezonden, waarvan vier verhalen en drie gedichten werden bekroond. De prijzen werden gewonnen door me vrouw T. Zuidema-Mulder in Goutum, A. Jousma in Den Haag, P. Akkerman in Marrum en G. Mulder in Leeuwarden, D. van der Ploeg in Stiens, Tsjits Peanstra in Goutum en Jo Smit in Groningen. het ongedefinieerde, een lyrische vulling van door de muziek opengelaten ruimte, in het allegro vivace kan men enig spec taculair tilwerk bewonderen. De eenparig vertraagde bewegingen in het grote duet zijn de meestgeslaagde proeven van Dol lar's associatieve bedoelingen. De rest is nogal saai en vol clichés. Een merkwaardig probeersel bleek „Diagramme" van Janine Charrat te zijn. Deze ook hier haar grote begaafdheid be wijzende choreografe heeft het Zesde Brandenburgse concert van Bach gekozen voor een lineair spel a la Balanchine, waar bij zij zichzelf de handicap bezorgde van vergelijking met het door Gérarcl Mun- schy met mathematische verbeeldings kracht markant beschilderde achterdoek. Zij slaagde ér wel in de gymnastisch aan doende verrichtingen van het vijftal dan sers (van wie Jacqueline Moreau en Wa- sil Tupin vooral bij hun in elkaar overlo pende' „toer"-beurten excelleerden) met kleine versieringen te verlevendigen, maar men miste de gespannen triomfbo gen ter dynamische vereniging van aard se en hemelse elementen, alsook het fees telijke van de barok. Het veel te brokke lige samenstel maakte de indruk vooral gegroeid te zijn ter voldoening aan een op dracht om ook eens iets in de richting van autonome kunst te ondernemen. De schoonheid door noodzakelijkheid van combinaties bereikende denkwijze in dans beelden is echter een tot dusver bij uit stek mannelijke bezigheid. Janine Char rat heeft dit vooroordeel niet kunnen weer leggen. Integendeel, men bleef verlangend uitzien naar het doorbreken van het emo- tieve, helaas vergeefs. Voor een driedelig melodrama het is onzinnig om daar bezwaar tegen te heb ben zorgde Gian-Carlo Menotti als le verancier van muziek en bijbehorend sce nario. Zijn „Sebastian" speelt in het Ve netië van het einde der zeventiende eeuw, waar de liefde van een prins voor een courtisane de afgunst opwekt van diens zusters, die deze lichtzinnige vrouw met, behulp van toverij uit de wg proberen te ruimen door een wassen beeld van haar met pijlen te doorboren. Haar leven wordt gered, doordat een moorse slaaf zich voor haar opoffert. Léonor Fini maakte er een lelijk decor en fraaie kostuums voor. Maai de choreograaf, Eduard Caton, heeft de gedragslijn van de componist overgeno men door met een minimum aan oor spronkelijkheid naar een maximum aan effect te streven. De gewenste sensatie bleef daardoor beperkt tot een paar op zienbarende feiten, zoals een duet mei een bewusteloze vrouw, die op al te goedkope wijze op de mogelijkheid van gevoels- reacties speculeerden. Ter afwisseling (niet zoals in „La Somnambule" ter ver toning van varianten op het thema) pas seerden allerlei figuren uit de Italiaanse commedia dell'arte de revue. Rosella Hightower was als de minnares voortdu- Rosella Hightower met Wasil Tupin in het duet „De zwarte zwaan". rend met haar losse allure een werk van voornamer intrinsiek gehalte waardig, Wasil Tupin en Nicholas Polajenko, res pectievelijk als de prins en de slaaf, be wogen zich eveneens naar e~n niveau, dat door de maker van deze pathetische fri voliteit zelfs niet bij benadering is aange geven. Veel leuker is dan toch altijd een onge geneerd divertissement als „Gaité Pari- sienne" van Leonide Massine op allerlei muziek uit opera en operettes van Jacques Offenbach, verrukkelijk aangekleed, met een paar meeslepende walsen en een wer velende cancan als hoogtepunten van echt plezier, waar de dans naar hartelust deel aan heeft. Dat daarnaast heel wat komi sche pantomime wordt opgevoerd, moge ouderwets zijn, men laat alle bezwaren varen doordat men zich verplaatst voelt naar de sfeer van wufte zorgeloosheid van het fin-de-siècle, waarin deze dingen thuishoorden. Dat neemt niet weg, dat Met ingang van dinsdag zullen geduren de enkele weken in het vakantiecentrum „Teylingerbosch" in Vogelenzang kinderen logeren van Amerikaanse soldaten 'n Duitsland. In totaal komen ongeveer drie honderd kinderen. De eerste groep bestaat uit ruim zestig meisjes en jongens. A dp P tl ortie men ongetwijfeld „De blauwe Donau" van Massine of „Cadettenbal" van Lichine ruimschoots boven deze „uitsmijter" ver kiezen zal. Daniel Seillier is formidabel als de Peruaanse vreemdeling in Parijs, Georges Goviloff toont zijn beste capaci teit als de hertog in dit demimondaine mi lieu en de figuratie laat geen wensen on bevredigd behalve die naar een wat kern achtiger amusement. Een van de kelners, wiens identitiet ik niet heb kunnen vast stellen, verdient een aparte hulde voor zijn chaplineske aandeel in het lachsucces. Voor de teleurstellingen, waarop de Mar kies de Cuevas ons dus kwistig tracteert, wordt men ruimschoots schadeloos ge steld door het samengaan van kunde en vitaliteit van zijn dansend personeel. De pas de deux ,,De zwarte zwaan" van Ro- sell i Hightower en Wasil Tupin, ontdaan van alle pronkzieke maniërismen van vroeger, is reeds voldoende geprezen, al raakte men er niet spoedig op uitgeke ken. De eerstgenoemde treedt thans ook in het ontzagwekkend moeilijke Rozen- adagio uit „De schone slaapster" van Tsjaikofsk.y/Petipa voor het voetlicht. Dit fragment krijgt men zelden te zien, al wa re het slechts omdat weinigen over vol doende superieure virtuositeit beschikken om deze studies in evenwicht door een rolfiguur met de charme der onschuld tot een bevredigend resultaat te brengen. Aanvankelijk mocht men ik zag dezer dagen een voorstelling in Den Haag vre zen dat het ook Rosella Hightower niet helemaal zou gelukken. En niet helemaal betekent in zo'n geval helemaal niet. Maar in de pas seul met die verrassende over gang van ingetogen precisie in steeds snel lere pirouettes hervond zij haar zegevie rend zelfvertrouwen. De solovariatie met ronds de jambe in attitudes op de diago naal hergaf het sprookjesachtige zijn we zenlijke zin: een wonder van schoonheid boven het wonder van de technische pres taties. Alleen al om het sublieme vertoon van dansvaardigheid mag geen balletlief hebber verzuimen een der komende avon den van deze week naar de hoofdstad te gaan. David Koning Advertentie versterkt Uw ZENUWEN, herstelt Uw ENERGIE L!lil;§]13ëEaSj)^ A UITSLUITEND bij apothekers en drogisten 'n Hdco produet Op 25 april bestaat de Arbeidersgemeen schap der Woodbrookers in Nederland veertig jaar. Op die datum in 1919 besloot de Nederlandse Vereniging van Oud Woodbrookers speciale werkzaamheden te gaan ondernemen om de arbeidersbe weging te dienen". In de commissie, die dit werk moest voorbereiden, zaten onder meer de latere prof. dr. W. Banning, ds. J. Jac. Thom-son, ds. M. J. A. Moltzer, H. J. van Genus, Dora de Jong en Hans de Roever. De arbeidersgemeenschap is aldus ontstaan uit het werk, dat de Vereniging van Oud Woodbrookers elf jaar tevoren was begonnen in navolging van het Qua kercentrum „Woodbrooke" te Selly Oak bij Birmingham, waar Quakers en niet- Quakers tezamen kwamen om „zich door studie en onderlinge omgang te sterken voor de dienst van God". De eerste cursus van de Arbeidersge meenschap der Woodbrookers werd van 29 mei tot 1 juni 1920 onder leiding van prof. Banning gehouden in het centrum van de Oud Woodbrookers in Barchem Het was de eerste van een heel lange reeks, die met onderbreking van de oor logsjaren, veertig jaar lang is gegeven voor tal van grote en kleinere groepen Eerst in Barchem; van 2 september 1931 af in het. door de arbeidersgemeenschap verkregen centrum te Bentveld. Later werd een tweede centrum in het noorden van het land geopend: op 25 september 1937 in Kortehemmen in Friesland. Het doel en het streven van deze lange tijd voor Nederland unieke vereniging is niet in één of twee woorden uiteen te zetten. Een te bondige omschrijving zou het gevaar met zich mee brengen, dat het werk van de arbeidersgemeenschap te vaag zou blijven. Of om het met de woor den van de voorzitter, ds. L. H. Ruiten berg, te zeggen: „Men moet om ons werk te leren kennen, er zelf aan deelnemen" Het woord „uniek" is zeker op zijn plaats Lange jaren, tot aan de tweede wereldoorlog, nam de vereniging op het gebied van weekeinde- en weekcursussen in Nederland een monopoliepositie in. Thans is haar methode van werken over genomen door (al van andere organisa ties. Bij een beschouwing van de geschie denis van de arbeidersgemeenschap der Woodbrookers springt één naam in het bij zonder naar voren. Het is die van prof. dr. W. Banning, één der initiatiefnemers en directeur van de vereniging van 1 ok tober 1929 tot 1946, toen dr. A. van Bie- men deze taak van hem overnam, al spoe dig daarbij bijgestaan door mejuffrouw ds. W. H. Buijs en de heer J. J. de Wit. Ds. Sj. Bijleveld is directeur van het een- „IK HOUD VAN WERKEN ik kan er uren naar zitten kijken." Dit bekende Engelse grapje is al heel oud, maar toch wordt het vrijwel dagelijks opnieuw bewaarheid. De werkers in een bouwput zijn altijd verzekerd van toeschouwers. Kabelleggers en stratenmakers hebben nooit te klagen over gebrek aan belangstelling. En wat een heerlijk schouwspel is niet het ophijsen van een piano langs een hoge gevel met altijd de kans, dat het ding halverwege uit de takels zal schieten.... Misschien zijn we in ons hart allemaal liever toekijkers dan zwoegers, alleen: we geven maar zelden aan zulke aanvechtingen toe. Er is immers altijd de kans dat een toevallige kennis ons betrappen zou in dit zalig nietsdoen bij een werk-in-uitvoering. En dan zou onze hele reputatie als plichts getrouw burger naar de haaien zijn. Geheel anders wordt het echter zodra wij een fototoestel ter hand nemen. Dan zal niemand ons er scheef om aankijken als we uren staan te verdoen bij het een of andere werkobject, mits wij maar steeds door het zoekertje op onze camera turen en zo nu en dan ook de le sluiter laten klikken. DE WERKENDE MENS is trouwens een der dankbaarste fotografische motieven. Observeer hem door de zoeker en ge ontdekt dingen, die ge met het blote oog wellicht nooit hebt opgemerkt. De span ning der bewegingen en de intense toe wijding, waarmee uw medemens zijn taak verricht, het ritme van zijn arbeid en het samenspel van zijn handelingen, dat alles is niet slechts fascinerend, het wekt ook respect voor de arbeid van anderen; iets waaraan bij velen in deze tijd van onver schilligheid nog wel wat ontbreekt. DIE WERELD te ontdekken en in karak teristieke beelden vast te leggen, is een opgaaf, waarop iedere geestdriftige ama teur-fotograaf graag zfjn krachten zal pro beren. Om hem daartoe te stimuleren, bie den wfj onze lezers, in samenwerking met de Vereniging Nederlands Fabrikaat en de Stichting ter Bevordering van de Amateur fotografie, de gelegenheid tot deelneming aan een landelijke fotowedstrijd onder het motto „Richt uw lens op de werkende mens", waarbij rjjke fotografische buit en fraaie prijzen te verwerven zijn. Dit fotografische jachtterrein is zo onbe grensd, dat beginneling en gevorderde praktisch gelijke kansen op een „voltreffer" hebben. De jachtige krantenbezorger, de rustig-controlerende huisarts, de stoker achter zijn helse fornuizen, de vrouw in haar keuken, en miljoenen andere motie ven, zij vormen stuk voor stuk prachtige fotografische onderwerpen. Ge kunt ze in huis zoeken of in uw winkel, werkplaats of fabriek. Ook op straat, op het wijde land en aan of op het water liggen de motieven voor het grijpen. Daarbij is er stellig ook een, dat u ligt. Maar zoek het in 't alge meen niet te ver van huis, want in eigen werkkring zult ge veel beter het karakte ristieke kunnen vastleggen dan in een arbeidsmilieu dat u vreemd is. Verder is er niets dat u belet, uw fotografische fantasie de vrije loop te laten. Wij verwachten dan ook een stroom van inzendingen voor deze foto wedstrijd die op .9 mei begint en tot en met. 15 juni zal duren. De beste foto wordt door onze bladen bekroond met een prijs van honderd gulden. De twee de prijs bedraagt 50, de derde 25 en voorts zijn er nog vijf troostprijzen van tien gulden elk. NA DE JURERING door onze bladen zullen alle foto's dus óók de niet door ons bekroonde doorgestuurd worden naar de jury van de nationale wedstrijd „Richt uw lens op de werkende mens", die ze opnieuw beoordelen zal en wel in twee groepen, te weten :groep A voor deel nemers van tien tot zeventien jaar, en groep B voor alle overige foto-amateurs. Ook voor deze landelijke fotowedkamp zijn vele prijzen beschikbaar. In groep A zal ae maker van de beste foto uit iedere provin cie als beloning een vijfdaagse reis langs de Nederlandse industrie mogen maken als gast van de centrale werkgeversorganisa ties. Voorts worden in deze groep een hoofdprijs van 100, een tweede prijs van 75 en een derde van 50 in contanten toegekend. Is de hoofdprijswinnaar of win nares nog leerling van de een of andere school, dan krijgt de gehele school van de Vereniging Nederlands Fabrikaat een gratis filmmiddag-met-tractaties. IN GROEP B van de nationale wedstrijd zijn beschikbaar: een eerste prijs van 1000, een tweede van 500, een derde van 250. alsmede vijf prijzen van 50, vijf prijzen van 25, twintig prijzen van 10 en vijfendertig van 5 elk, alle uit te keren in de vorm van waardebonnen voor foto-apparatuur of -materialen. Voorts is voor deze groep een aantal prijzen in natura ter beschikking. Bovendien is er nog een extra-premie van 500, beschik baar gesteld door de Vereniging Nederlands Fabrikaat, die zal worden toegekend voor de beste foto, betrekking hebbend op de Nederlandse industrie. Voorwaarden De voorwaarden voor deelneming aan de fotowedstrijd van onze bladen zijn geheel gelijk aan die voor de nationale wedstrijd. Alleen moeten de deelnemers er wel aan denken, dat zij achter op elke foto, behalve hun volledige naam en adres en het aantal door hen ingezonden foto's, ook vermelden moeten „Groep A" of „Groep B", daar zij anders niet voor een beoordeling in de lan delijke wedstrijd in aanmerking komen. Voor groep A moet bovendien vermeld worden: de leeftijd van de maker en de school waarvan hij of zij leerling(e) is; dit in verband met de toekenning van de genoemde schoolprijs. De overige voorwaarden zijn: 1. Deelname staat open voor iedereen, met uitzondering van hen die als vak fotografen werkzaam zijn; 2. De wedstrijd omvat „de werkende mens" in de ruimste zin; er is voorts geen enkele beperking betreffende de aard van de opnamen. 3. Het formaat van de foto's moet ten minste 9x9 cm en ten hoogste 18 x 24 zijn. Zij mogen niet op karton geplakt zijn. Ieder mag maximaal 5 foto's inzenden, zowel in zwart-wit als in kleur. 4. Alle inzendingen moeten eigen op namen zijn. Het doen afwerken en/of ver groten is toegestaan. De foto's moeten in 1959 gemaakt zijn en nooit eerder zijn be kroond. De maker of maakster moet be schikken over de volledige reproduktie- rechten van foto en negatief en deze dus niet uit handen gegeven of verkocht heb ben. 5. De inzending sluit op maandag 15 juni 1959 en moet geschieden aan het bureau van onze bladen te Haarlem, Grote Houtstraat 93. 6. Onvoldoende gefrankeerde inzendin gen worden geweigerd. (Wie prijs stelt op de terugzending van zijn foto's dient een gefrankeerde, stevige enveloppe, waarop naam en adres zijn vermeld, bij zijn of haar inzending in te sluiten. Voor bescha digingen van foto's kunnen wij geen ver antwoordelijkheid aanvaarden.) DE BESLISSINGEN van de jury's zijn voor alle partijen bindend. Corresponden tie over de toekenning van prijzen kan niet gevoerd worden. Zowel de jury van onze bladen als de landelijke jury behoudt zich het recht voor, als de kwaliteit van de foto's hiertoe aanleiding geeft, niet alle prijzen toe te kennen. Alle bekroonde foto's worden het eigen dom van de organisatoren van de wedstrijd, die het recht hebben, deze foto's te publi ceren of te doen publiceren, zo nodig zon der bronvermelding en zonder vergoeding van auteursrechten. Op verzoek dient het negatief van een ingezonden foto te hunner beschikking gesteld te worden. Niet-bekroonde foto's zullen alleen ge publiceerd worden na verkregen toestem ming van de maker en tegen vergoeding van auteursrechten. Actie vnn spoorwegpersoneel met succes bekroond De actie ,,'t Witte Huuske" die onder personeel van de Nederlandse Spoorwegen is gevoerd om twee door kinderverlam ming getroffen kinderen te Opheusden aan een licht vrolijk huisje te helpen, heeft succes gehad. Het personeel heeft f 15.000 bijeengebracht, architect Van Asten te Vlaardingen heeft gratis een huisje ont worpen en het aannemingsbedrijf Kege laars te Opheusden zal het huisje op bil lijke wijze bouwen. ,,'t Witte Huuske" komt bij het ouderlijk huis aan de spoorlijn, zodat de kinderen naar het treinpersoneel kunnen blijven zwaaien. Het actiecomité is echter nog niet van alle zorgen af. Het is namelijk de bedoe ling om het huisje op 27 juni, de dag waar op de jongste van de meisjes Rothuis, Alie, 4 jaar zal worden, het gezin aan te bie den. Dit zou kunnen, want de toestemming van B. en W. van Opheusden, van de ge meentearchitect en van de Welstandscom missie is binnen. Maar het wachten is nu op de vergunning van Gedeputeerde Sta ten. „En dat kan wel maanden duren," heeft de burgemeester gezegd.. trum in Kortehemmen. Prof. Banning is de man geweest, die het werk gestuwd heeft en die er voor een belangrijk deel zijn stempel op heeft gedrukt. De arbei dersgemeenschap stelt bij haar werk cen traal zowel de vernieuwing van het reli gieuze leven als de geestelijke vernieuwing van het socialisme. Uit de door de Wood brookers ontwikkelde gedachten is de „doorbraak" in diepere betekenis voortge komen, mede dank zij vele persoonlijke invloeden van tal van socialistische voor mannen, die op Bentveld veelvuldig gast waren. Ook de Nederlands hervormde kerk heeft veel te danken gehad aan het „open gesprekswerk" van de arbeidersgemeen schap. Hieruit is na de oorlog onder meer voortgekomen het instituut „Kerk en We reld" in Driebergen, waarbij men duide lijk gebruik heeft gemaakt van de er varing en de mankracht van de arbeiders gemeenschap. Richtlijnen Reeds voor de oorlog heeft men onder de druk van het nationaal-socialisme richtlijnen voor het werk opgesteld, die na de oorlog zijn aangepast aan de verander de omstandigheden. In deze richtlijnen wordt gesteld, dat men niet naast de be staande kerken of godsdienstige rich tingen en politieke partijen met een eigen geloofsbelijdenis of politiek programma komen wil. De leden worden verbonden door het oprechte verlangen naar God en men streeft naar een socialistische demo cratie, gericht vanuit het Evangelie. Van deze beginselen uit is men veertig jaar geleden begonnen met het geven van vormings- en scholingscursussen voor werklozen. Voorts werden tal van andere cursussen gegeven, eerst in Barchem en Bentveld, later in het gehele land. Na de bevrijding heeft men zich beraden, of men met het werk moest doorgaan. Toen men hiertoe besloot, bleek, dat de taken moes ten worden uitgebreid. De weekeinde- cursussen, gelegenheden van ontmoeting en bezieling, bleven, maar daarnaast kwam in toenemende mate het week- cursussenwerk voor kweekschool- en op leiding nijverheidschoolleerlingen de aan dacht vragen. Zo is de klemtoon vooral komen te vallen op het vormingswerk, dat zoveel tijd en aandacht vraagt, dat daar door het leiden van kernen in verschil lende plaatsen van het land en het organi seren van wetenschappelijke geschriften achterwege moest blijven. Zo bleef voor het werk van de arbei dersgemeenschap over een bonte verschei denheid van taken, waaronder genoemd mogen worden: het bijbrengen en ver diepen van het inzicht in de veranderde structuur van de samenleving, scholing en vorming van mensen, die aan de voet van het maatschappelijk leven leiding geven, politieke scholing, werk met en voor werknemers in bedrijf en op kantoor, be zinning op de geestelijke, sociale en poli tieke problematiek van de moderne tijd en religieuze bezinning en verdieping. Con tacten heeft men onder meer met de Par tij van de Arbeid, de vakbeweging en de hervormde kerk. Het werk wordt als scholingswerk gesubsidieerd door pro vincie en rijk. Tenslotte nog iets over de viering van het jubileum. Deze zal traditioneel voor de arbeidersgemeenschap sober zijn. Zaterdagmiddag is er een receptie tot vier uur, waarna tot zes uur en van zeven tot half negen de jaarvergadering volgt. Des avonds zal Johan Schmitz declameren en zal Nap de Klijn een vioolvoordracht hou den. Zondag zal ds. Ruitenberg spreken over „De toekomst van de kerk" en dr. Van Biemen over „De toekomst van het socialisme", waarna er gelegenheid zal zijn voor een uitvoerige discussie. (Van onze Amsterdamse redacteur) „De nieuwe tuinsteden bedreigen onze huizen". Dat beweren de bewoners aan de rand van de vooroorlogse stadsbebou- wing aan de westkant van Amsterdam. Destijds zagen zij uit over wijde polders met tuinderijen, thans over de tuinsteden Slotermeer en Slotervaart. Hun woningen scheuren. Scheuren in buitenmuren, in binnenmuren en in plafonds. „De zand laag, die op de slappe bodem is aange bracht, is zo zwaar, dat deze niet kan worden gedragen door de slappe veenla gen. Die zoeken een uitweg en oefenen een zijwaartse druk uit op de funderingen van onze huizen", zeggen de bewoners. De Dienst voor Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente Amsterdam onderschrijft de ze mening niet. Men acht het niet waar schijnlijk, dat de zandlaag, welke niet is bedoeld als fundering van de tuinsteden, maar slechts als ondergrond voor de we gen. een druk uitoefent, die dergelijke ge volgen heeft. Men stelt evenwel een diep gaand onderzoek in naar de oorzaak van het scheuren. In vele gevallen zijn de scheuren zo erg, dat de huiseigenaren tot ingrijpende re paraties zijn overgegaan. 1-Iet is echter mogelijk, dat de oorzaak ligt aan de wij ze, waarop deze woningen destijds —on geveer dertig jaar geleden zijn gefun deerd. Bij Bouw- en Woningtoezicht heeft men wat het scheuren van huizen betreft wel enige ervaring. De Amsterdamse bodem bestaat uit vele grondlagen, die het onder ling niet altijd eens zijn. De werking in de grónd bedreigt van tijd tot tijd de fun deringen van de huizen en gebouwen. Meestal zijn eenvoudige maatregelen vol doende om ernstige gevolgen te voorko men. Soms staat men voor een bijzonder lastige puzzel, bij voorbeeld in het geval van de beurs. In hoeverre echter de nieu we tuinsteden de oorzaak zijn van de scheuren in het oude deel van Amster dam-West zal het onderzoek van Bouw- en Woningtoezicht straks uitmaken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 19