Horen en zien
Wereldomroep bezorgd over
financiering uit schatkist
VELPON
Geheim rond Leonoor
Kerkespraak" na de dienst
Agenda voor
Haarlem
DE KONING DIE NIET SLAPEN KON
transpiratie
Trage studiobouzv belemmert
programma-uitbreiding
KERKELIJK LEVEN
ZATERDAG 25 APRIL 1959
4
HHM| /televisie
AANKONDIGINGEN EN
^NABESCHOUWINGEN
Franse beroemdheden
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
7 elevisipfirozmmma
Drie nieuwe produkties
van het Nederlands Ballet
Bezetting van „Troïlus en
Cressida" is compleet
Beiaardconcours in
Hilversum
Examens
Opgebaggerd beeldje naar
rijksmuseum Kam
Een nieuwe senoritas 14 ct.
Lijm en plak alles met
beroemd om zijn vasthoudendheid
Vliegdienst Rotterdam-
NoordEngeland
door
Daniel Gray
de lucht van
in enkele minuten
verdwenen
In het NTS-programma van gisteravond
konden we bijna twee uur kijken naar een
filmreportage van een enige weken ge-'
leden in Parijs gehouden circusvoorstelling
onder de titel „Gala de l'Union des Artis
tes", waaraan een aantal zeer bekende
Franse kunstenaars meewerkten. Het
grapje van deze Gala is, dat het program
ma verzorgd wordt door beroemdheden, die
speciaal voor deze ene keer een circus
nummer hebben ingestudeerd, dat geheel
buiten hun normale activiteit valt. Daar
voor hebben zij soms vele maanden ge
repeteerd en het resultaat is dan ook in de
meeste gevallen verbluffend.
Bovendien gaat het bepaald niet in de
eerste plaats om eigen roem en gewin, want
de gehele opbrengst van deze avond (de
plaatsen kostten van 50 tot 150 en voor
een programmaboekje rekende men 30)
komt ten goede aan oud-artiesten, die een
beetje financiële hulp best kunnen gebrui
ken.
Zo zagen we dus steeds weer andere
artiesten in de circuspiste komen, die alle
maal dodelijk nerveus aan hun nummer
begonnen en die zonder uitzondering allen
ook een groot succes boekten. Naar onze
smaak vormden de Comédie Frangaise met
een parodie op „Het Zwanenmeer", Marcel
Marceau als koorddanser, Raymond Devos
als jongleur en Alain Delon als trapeze
werker de hoogtepunten in het overigens
toch al voortreffelijke programma.
Helaas was de kwaliteit van het beeld
af en toe niet te best, maar commentator
Joop Simons vergoedde alles, want einde
lijk was er op de achtergrond eens iemand,
die onderhoudend vertelde, rake opmerkin
gen maakte en op tijd zijn mond hield. Ook
vooraf en in de pauze slaagde hij erin
onderhoudend te zijn. En dat hebben we
wel eens anders gehoord en gezien.
Beeldschermer
HILVERSUM I. 402 M. 8.00 NCRV. 9.30 KRO.
17.00 IKOR. 19.00 NCRV. 19.45-24.00 KRO.
NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverz. 8.15 Gram.
8.30 Morgenwijding. 9.15 Orgelconcert. KRO: 9.30
Nieuws. 9.45 Gram. 9.55 Plechtige Hoogmis. 11.30
Gram. 11.55 Instr. kwartet. 12.15 Apologie. 12.35
Instr. octet. 12.55 Gram. 13.00 Nieuws. 13.05 De
hand aan de ploeg. caus. 13.10 De Wadders. hoor
spel. 13.30 Lichte muz. 13.45 Boekbespr. 14.00 Voor
de .ieugd. 14.30 Zang en piano. 14.50 Instr. kwart.
15.30 Muz.caus. 16.00 Sport. 16.30 Vespers. IKOR:
17.00 Jeugddienst. 18.00 Het geladen schip, cause
rieën. 18.30 De kerk aan liet werk, causerie. 18.40
Bijbelvertelling. NCRV: 19.00 Kerkelijk nieuws.
19.05 Samenzang. 19.30 Het Evangelie van Johan
nes, caus. KRO: 19.45 Nieuws. 20.00 Het. naadje
van de kous. 20.15 Cabaret. 20.45 PrOmenade-ork.
en solist. 21.30 U bent toch ook van de partij?,
caus. 21.40 Wie gaat er mee naar Engeland varen,
hoorsp. 22.25 Lichte muz. 22.45 Avondgebed en lit.
kal. 23.00 Nieuws. 23.15—24.00 Omr.ork. en soliste.
HILVERSUM II. 298 M. 8.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.30 IKOR. 12.00 AVRO. 17.00 VPRO-
17.30 VARA. 20.00—24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws en postduivenber. 8.18 Weer
of geen weer. 9.45 Geestelijk leven, caus. VPRO:
10.00 Voor de jeugd. IKOR: 10.30 Doopsgez. kerk
dienst. 11.30 Vragenbeant. AVRO: 12.00 Gram.
12.30 Sportspiegel. 12.35 Gram. 13.00 Nieuws en
S.O.S.-ber. 13.07 Buitenl. overz. 13.17 Meded. of
gram. 13.20 Voor de strijdkrachten. 14.00 Boek
bespr. 14.20 Omr.ork. en solist. 15.30 Het Joden
dom in de laatste twee eeuwen, caus. 15.45 Dans-
muz. 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken
met luisteraars. 17.15 Boekbespr. VARA: 17.30
Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitsl. en sport-
jcurn. 18.30 Zigeunerork. 19.00 Op de keper be
schouwd. 19.30 Gram. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05
Gram. 20.15 Gevar. muziek. 21.00 De maansteen,
hoorspel. 21.35 Meded. 21.40 Cabaret. 22.25 Journ.
22.35 Gram. 23.00 Nieuws. 23.15 Sportuitsl. 23.20
Gram. 23.3524.00 Dansmuziek.
BLOEÏÖENDAAL. 245 M.
10.00 ds. G. Toornvliet van Bloemendaal (uitz.
van de dienst voor belangstellenden, gehouden op
22 maart om 7.30 uur). 11.R ds. G. Toornvliet
(uitz. van de dienst voor belangstellenden, gehou
den op 19 april 1959 om 8.30 uur). 2.30 Kinder-
dienst voor kinderen van 511 jaar. 3.45 ds. J. A.
van Arkel van Haarlem-N. (rechtstreekse uitz.).
BRUSSEL. 324 M.
12.15 Amus.muz. 12.30 Weerber. 12.34 Amus.muz.
13.00 Nieuws. 13.15 Voor de sold. 14.00 Opera- en
Belcantoconc. 15.30 Gram. 15.45 Sport. 17.00 Alg.
nieuws. 17.15 Gram. 17.45 Sportuitsl. 17.52 Gram.
18.00 Pianorecital. 18.30 Godsdienstig halfuur. 19.00
Nieuws. 19.30 Accordeonmuziek. 19.50 Gram. 20.00
Omr.ork. en sol. 22.00 Nieuws. 22.15 Lichte muz.
22.45 Gram. 23.00 Nieuws. 23.05 Operettemuz. 23.30
Gram. 23.50—24.00 Idem.
HILVERSUM I. 402 M. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 7.10 Gram.
7.50 Een woord voor de dag. 8.00 Nieuws. 8.15
Sportuitsl. 8.25 Gram. 9.00 Voor de zieken. 9.30
Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Voor dc vrouw. 10.15
Theologische etherleergang. 11.00 Gram. 11.25 Ge
varieerd progr. 12.00 Instr. trio. 12.25 Voor boei
en tuinder. 12.30 Land- en tuinbouwmeded. 12.33
Meisjeskoor en instr. kwintet. 12.53 Gram. en act.
13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Gram. 14.05
Schoolradio. 14.35 Gevar. progr. 15.35 Gram. 16.00
Bijbellezing. 16.30 Kamermuz. 17.00 Voor de kleu
ters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Regeringsuitz.: Rijksdelen Overzee: Su
rinaamse impressies, door Carla Schulz-Schliess-
ler. 18.00 Orgelconcert. 18.30 Gram. 18.37 Zang en
piano. 19.00 Nieuws en weerbericht. 19.10 Nederl.
volksliederen. 19.30 Radiokrant. 19.55 Op de man
af. 20.00 Gram. 20.25 De apokriefe Haydn, hoorsp.
21.40 Lichte muz. 22.00 Volk en Staat, caus. 22.15
Muz.caus. 22.45 Avondoverdenking. 23.00 Nieuws.
23.1524.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. E.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 G.vmn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.15 Tulpenrally. 8.20 Pianospel. 8.35 Gram.
9.10 Voor de vrouw. 9.15 Gram. 9.40 Morgenwij
ding. 10.00 Gram. 11.00 Idem. 11.45 Voordr. 12.00
Dansmuz. 12.30 Land- en tuinb.mèded. 12.33 Voor
het platteland. 12.43 Tipica-orkcst. 13.00 Nieuws.
13.15 Meded. of gram. 13.20 Promenadc-ork. 13.55
Beursber. 14.00 Gemengd koor. 14.30 Vonken in
de schemering, caus. 14.35 Gram. 16.00 Idem. 16.45
Werken aan de samenleving, caus. 17.00 Voor de
padvinders. 17.15 Voor de jeugd. 17.40 Tulpen
rally. 17.50 Mil. comm. 18.00 Nieuws. 18.15 P.S.P.,
pol. caus. 18.25 Amus.muz. 18.50 Openbaar kunst
bezit. 19.00 Pianotrio. 19.30 Muz.caus. 19.45 Voor
de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 De Radioscoop. 23.00
Nieuws. 23.15 Koersen van New York. 23.16 Journ.
23.30—24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Voor de landb.
12.42 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Gram. 14.00 School
radio. 15.45 Kamermuz. 16.00 Koersen. 16.02 Voor
de zieken. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram. 18.00 Franse
les. 18.15 Gram. 18.30 Voor de sold. 19.00 Nieuws.
19.30 Gram. 20.00 Kamerork. en sol. 21.00 Kunst-
knleidoscoop. 21.15 Gram. 21.30 Amus.orkest. 22.00
Nieuws. 22.15 Kamermuz. 22.55 Nieuws. 23.00 Voor
de zeelieden.
VOOR ZONDAG
NTS: 14.25—15.45 Hockeywedstrijd Nederland-
Canada. NCRV: 20.00 TV-spel. 21.35—21.45 Dag
sluiting. NTS: 22.00—22.30 Sportact.
VOOR MAANDAG
VARA: 17.00 17.00—17.30 Voor de kinderen.
(Van een onzer redacteuren)
De voorgenomen financiering van de
Wereldomroep uit de schatkist in plaats
van uit de opbrengst van de luisterbijdra
gen vervult het bestuur van de Wereld
omroep met zorg. Het gevaar Is immers
allerminst denkbeeldig, dat de Wereldom
roep daardoor veel conjunctuurgevoeliger
wordt dan tot dusverre. Ook zou het
bestuur de voorgeschreven samenwer
king met de binnenlandse omroep liever
wat strakker omlijnd hebben gezien, het
geen ook geldt voor de toekomstige deel
neming van de Wereldomroep aan de
n.v. NOZEMA, die het Nederlandse zen
derpark beheert.
Deze opmerkingen worden gemaakt in
een naschrift van het bestuur op het he
den verschenen jaarverslag over 1958 van
de Wereldomroep. Reeds jarenlang zijn de
daarin aan zenderpark en studio-accommo
datie gewijde passages de belangrijkste.
Het ziet er naar uit, dat dit wat het zen
derpark betreft het volgend jaar tot het
verleden zal behoren. Dit voorjaar wordt
de laatste van de driehonderd kilowatt-zen
ders in Lopik in gebruik gesteld en wan
neer in de loop van dit jaar ook het
schakel- en antennecomplex voltooid zal
zijn, is men op het punt der zendtechniek
uit de moeilijkheden. In de ether, zo blijkt
uit het verslag, herovert Nederland gelei
delijk de hem toekomende plaatsen in de
kortegolf-banden. Lopik zal in elk geval
op de in augustus in Genève te houden ra
dioconferentie, waar' een nieuwe poging
zal worden gedaan om enige orde in de
golflengtechaos te scheppen, een krachti
ge troef blijken te zijn.
Trage studiobouw
Intussen kan de Wereldomroep nog niet
het volle profijt van de zendmogelijkhe
den trekken omdat de verb.etering van de
studio-accommodatie even moeizaam gaat
als de bouw van het zendercomplex. Wel
iswaar zijn zes spreekstudio's als eerste
deel van de toekomstige vestiging van de
Wereldomroep door de aannemer opgele
verd, maar de radiotechnische inrichting
daarvan zal geruime tijd in beslag ne
men. De tweede fase van de studiobouw
werd door de investeringsmoeilijkheden
nog niet begonnen en daarmee wordt de
voorgenomen programmasplitsing in een
gelijktijdig uitgezonden programma voor
Nederlanders in het buitenland en een pro
gramma in vreemde talen naar een wazig
verschiet verschoven. Dat geldt evenzeer
voor de in te voeren exportbevorderende
programma's, zoals ze in het jaarverslag
worden genoemd, duidelijker uitgedrukt:
de reclame in de Wereldomroep. De stij
gende belangstelling der luisteraars voor
het wereldnieuws kwam onder meer in
een verlenging van dè nieuwsuitzendingen
in vreemde talen tot uitdrukking. Voor het
overige ontwikkelde het programma zich
langs lijnen van geleidelijkheid naar een
door de ervaringen geijkt patroon. De om
vang van de correspondentie liep. iets...te
rug door de repatriëring van vele luiste
raars in Indonesië, maar bedroeg toch al
tijd nog 35.000 bri'even. De Transcriptie-
dienst vervaardigde wederom ruim vijf-
In komend Holland Festival:
In het Holland Festival-programma van
Het Nederlands Ballet zijn drie nieuwe
choreografieën opgenomen, namelijk „Dc
wonderbaarlijke mandarijn" op muziek
var Bartók en „Vijf etudes voor elf dan
sers" van Conrad van de Weetering, op
muziek van Frank Martin. Dit laatste
ballet is opgedragen aan Sonia Gaskell.
Een derde nieuwe produktle. een cho
reografie van Rudi van Dantzig op elek
tronische muziek van Henk Badings :.s
eveneens in voorbereiding. De première
van dit programma gaat op 16 juni in Rot
terdam. Verdere voorstellingen zijp gepro
jecteerd voor Amsterdam, Den Haag,
Utrecht, Leiden, Eindhoven, Arnhem en
Sittard.
entwintigduizend programma's voor bui
tenlandse omroepstations. Het aantal daar
bij gebruikte talen nam van 29 tot 35 toe.
Bovendien werd een grotere spreiding van
en verscheidenheid in deze voor de ex
port bestemde programma's bereikt. In
de Verenigde Staten werden niet minder
dan 14.556 van deze programma's afgezet,
in Canada 1790, in Spanje, Australië, Bra
zilië elk vierhonderd, in Mexico bijna zes
honderd. De transcriptieprogramma's
hebben het voordeel, dat zij een groot bui
tenlands publiek bereiken door middel van
zijn eigen plaatselijke stations. Bovendien
richt de Wereldomroep zich dan in de taal
van het betrokken gebied tot de luisteraars
terwijl men door de rechtstreekse uitzen
dingen via Lopik slechts zes taalgebieden
bereikt.
De „Cressida"~rol in „Troïlus en Cres-
sida" van Shakespeare door de Neder
landse Toneelmanifestatie in het komende
Holland Festival zal worden vervuld door
Femke Boersma. De volledige bezetting
luidt thans: Coen Flink (Troïlus), Henk
Schaar (Priamus), Johan Schmitz (Hector),
Frans v. d. Lingen (Paris), Tom van Beek
(Deïphobus), Allard v. d. Scheer (Helenus),
Frans 't Hoen (Aeneas), Jan Verkoren
(Antenor), Eli Blom (Calchas), Cees La-
seur (Pandarus), Johan Fiolet (Agamem
non), Leo de Hartogh (Menelaus), Ko van
Dijk (Achilles), Robert de Vries (Ajax),
Bob de Lange (Ulysses), Philippe la Cha-
pelle (Nestor), André v. d. Heuvel (Dio-
medes), Ger Smit (Patroclus), Henk van
Ulsen (Thersites), Elisabeth Andersen
(Helena), Jenny van Maerlant (Andro
mache), Ellen Vogel (Cassandra) en Femke
Boersma (Cressida).
In het Internationale Beiaardconcours,
dat van 29 juni tot 4 juli als onderdeel van
Het Holland Festival in Hilversum wordt
gehouden en dat wordt georganiseerd door
het Cultuurcentrum Koningin Wilhelmina
in samenwerking met de Nederlandse
Klokkenspel Vereniging, zullen de volgen
de beiaardiers deelnemen, Ferd. Timmer
man (Rotterdam), Clifford Ball (Birming
ham), Willem Créman (Zwolle), John Ge-
bruers (Antwerpen) en Sjef Rottiers (Me-
chelen). De mededingenden zullen elk een
programma hebben uit te voeren, omvat
tende een compositie naar keuze uit de
Vlaamse beiaardlitteratuur een fantasie
over volksliederen en een improvisatie
over een door de jury vast te stellen the
ma. De resterende tijd mag worden aan
gevuld met. werk naar geheel' eigen keus.
Ter gelegenheid van dit eerste concours
,heeft de gemeente Hilversum een wissel-
prijs ingesteld, die zal bestaan uit een zil
veren kunstvoorwerp. Aan. de ambachts-
'kuiis'fën'aars Richard Bfauri, Archibald
Dumbar en Chris Steenbergen werd ver
zocht hiervoor ontwerpen in te zenden. De
heren mr. R. de Waard, voorz. Nederland
se Klokkenspel Vereniging, Leen 't Hart,
directeur Nederlandse Beiaardschool te
Amersfoort en Wouter Paap, componist
en criticus hebben de uitnodiging aan
vaard zitting te nemen in de jury.
Amsterdam. Vri.ie Universiteit. Doctoraalexa
men natuurkunde: J. Steketee. Naaldwijk. Doc
toraalexamen scheikunde: C. Mosselman. Rotter
dam; J. A. H. Arwest, Den Haag. Kandidaats
examen wis- en natuurkunde: A. H. A. Oost,
Amsterdam: A. G. Wiegand, Zandvoort: E. L. G.
Markies, Amsterdam.
Het enige tijd geleden uit de Rijn bij de
Nederlands-Duitse grens opgebaggerde
bronzen beeldje van een knaap met een
zogenaamde Phrygische muts, is thans in
het bezit van het rijksmuseum Kam in
Nijmegen, welk museum vooral bekend is
om zijn verzameling Gallisch-Romeinse
kunst. De directeur van dit museum, dr.
H. J. H. van Buchem, heeft het beeldje
„Puer Pileatüs" genoemd, naar hij op een
vergadering van kunsthistorici vertelde.
Dr. Van Buchem heeft het beeldje, dat een
decimeter hoog is. gerangschikt onder de
specimina van hogere Romeinse cultuur,
temeer, waar het beeldje opvalt door een
zekere voorname zwier.
De Rijn heeft in het gebied aan de grens
al eerder een kunstschat prijsgegeven,
deelde dr. Van Buchem mee. Enige jaren
geleden werd uit de Rijn bij Xanten de
bronzen kop van Keizer Ulpius Trajanus,
die in 105 na Christus aan Nijmegen stads
recht verleende, opgegraven1. Ook deze
bronzen kop is in het bezit van museum
Kam.
Het klonk wel wat vreemd, dat fluitspel zo midden in de nacht.
.,Ik wou, dat Zijne Majesteit maar ophield, zo kan niemand slapen!", zuchtten de
lakeien.
En het. hield ook op. De koning kreeg er genoeg van; ongeduldig smeet hg de fluit
tegen de grond. Want met fluitspelen kon hij ook al niet. in slaap komen.
„Is er dan niets, waardoor ik slapen kan?!", bromde koning Didoro wanhopig. 12 13
4 dnertentie
In blikverpakking van 10 en
99
„Kerkespraak" heet de oeroude, maai
in de laatste eeuw uitgestorven gewoonte
om zondagochtend na de preek voorlezing
te doen van het nieuws. De krant is er
voor in.de plaats gekomen. Dr. H. J. Prak-
ke heeft in zijn boekje „Kerkgang en
nieuws" het verdwijnen van de kerke
spraak één der oorzaken van verminder
de kerkgang genoemd. Niet ongestraft
werd er een band tussen „kerk en we
reld" doorgesneden. Op een andere ma
nier dan vroeger is er toch wel aan meer
kerkespraak behoefte, aldus Johan Wink
ler, die hierover in Hervormd Nederland
onder meer het volgende zegt:
„Wat ik bedoel? In hoe langer hoe meer
gemeenten wordt het gewoonte, dat de
kerkgangers na afloop van de dienst in
een bijlokaal van de kerk een kop koffie
aangeboden krijgen. „Ter versterking van
de onderlinge band", wordt er dan bij ge
zegd. Kijk, dat is dan een begin van her
stel van de kerkespraak. In nieuwe vorm.
Behalve dan, dat die nieuwe vorm nog
niet duidelijk is. Het blijft nog te veel in
de sfeer van het vriendelijk en verlegen
en vrijblijvend gekeuvel. En uit die sfeer
moet de nieuwe kerkespraak bevrijd wor
den.
Dat kan. Want er is na afloop van de
preek en „officiële" kerkdienst heel wat
nieuws te vertellen en af te kondigen. Nog
maals: geen nieuws van verkopingen en.
verpachtingen, maar wel niéuws uit do kerk
pn de kerken. Nieuws, dat mgt„de dag
veelvuldiger en belangrijker en voor het
leven van de gemeente ingrijpender wordt.
Voorbeelden? Hier zijn ze.
In Nyborg komen de vertegenwoordi
gers der Europese kerken bijeen. In Ge
nève vergadert het uitvoerend comité van
de Wereldraad van Kerken: het spreekt
zich uit over de atoombom. In Rome wordt
maar liefst zo iets als een wereldconcilie
van kerken aangekondigd. Onze eigen sy
node vergadert en bespreekt de toto, de
sport, de gebedsgenezing. De kerkelijke en
oecumenische hulp aan vluchtelingen en
ontheemden vraagt aandacht. Onze zen
ding ziet nieuwe taken en kansen in Afri
ka. De Interkerkelijke Hulpverlening- doet
een beroep op u en mij. Er moet eens open
Advertentie
en eerlijk iets verteld worden over de fi
nanciële positie van de eigen wijkkerk.
Er moet geestdrift gewekt voor het grote
miljoenenplan voor kerkbouw. Er moet...
Ik laat het bij die paar jongste ontwik
kelingen en feiten. Veel te veel gemeen
teleden horen daar niets, niets, niets van.
En dus zie ik als ideaal een „kerke
spraak" na afloop van de dienst, waarin
de dominee iets over al die dingen vertelt.
Want ze gaan de gemeente aan!"
De vorige week arriveerde in Ouddorp
op Goeree-Overflakkee een groep van der
tien jonge mannen en vrouwen uit Duits
land om daar te helpen bij de opbouw van
een recreatiecentrum. Uit het feit, dat de
ze Duitsers voor geruime tijd, sommigen
zelfs voor een half jaar, hierheen komen,
is af te leiden, dat hun verblijf hier een
zeer serieuze achtergrond heeft. Zij zullen
in ons land dan ook een begin maken met
de uitvoering van de „Aktion Sühnezei-
chen", waarvan de voorzitter der synode
van de Kirche der Union te Berlijn de
centrale figuur is.
Bij vele Duitsers wint de overtuiging
veld, dat men te veel over de gebeurtenis
sen van het verleden heen geleefd heeft.
De jeugd beseft echter veelal, dat zij on
der de volkeren een uitzonderingspositie
inneemt. En tal van jonge mensen zijn tot
de slotsom gekomen, dat het weinig zin
heeft te praten, maar dat er wat gedaan
moet worden.
Zo kwam de Aktion Sühnezeichen op de
Spandauer' Synode van april 1958 tot
stand. Er ging een oproep uit naar jonge
mensen van alle maatschappelijke lagen
en godsdiensten om voor geruime tijd naar
één van de eens door de nazi's bezette
landen te gaan om tegenover de daar dooi
de Duitsers veroozaakte verwoesting een
opbouwwerk aan te pakken.
Niet alleen in de westerse landen maar
ook als men toestemming daarvoor
krijgt in Polen, Tsjechoslowakije en de
Sovjet-Unie zullen die „tekenen van ver
zoening" worden opgericht. De Duitse jon
geren zullen in Ouddorp onderdak vinden
in een huis van de Hervormde Kerk en
met een gering zakgeld, hun door de Duit
se kerk verstrekt, genoegen nemen.
Gratis trouwen
De Johanneskapél te Den Haag is de
enige hervormde kerk der residentie waar
geen' tarief voor huwelijksinzegening be
staat. De regeling is beperkt tot paren
van wie minstens een van beiden in de
wijk woonachtig is. De „Johannesbode",
het orgaan van de betrokken wijkgemeen-
te schrijft over het tot stand komen van
deze nieuwe regeling onder meer:
„Onze kerkvoogden hebben een moedig
Op de luchthaven Rotterdam is het eerste
toestel van de Britse luchtvaartmaatschap
pij B.K.S. aangekomen op de lijn Rotter
damNewcastleBelfastEdinburgh.
40. „Ik heb alleen nog één klein fototje, dat ik in mijn
kamer heb gelaten
Na even zwijgen vervolgde zij: „Toen kwam de oorlog.
Mijn moeder stierf en ik bleef in Spanje wonen. Ik
werkte op het consulaat in Madrid. Ik bleef naar John
zoeken. Zelfs na tien jaar heb ik 't zoals u ziet nog
niet opgegeven. Maar deze hele geschiedenis doet me
thans geen pijn meer. Dat is voorbij. Het was nu eenmaal
mijn noodlot, dat ik van een avonturier ging houden..
Door de oorlog is alles echter veel vager geworden."
Ze leunde thans achterover in haar stoel en deed geen
moeite meer haar houding te bewaren. Ze scheen ener
zijds opgelucht te zijn door het vertellen van haar ver
haal, maar anderzijds was de emotie haar thans te mach
tig. Ik had medelijden met deze vrouw, maar ik had
toch moeite haar verhaal onvoorwaardelijk te geloven.
De tegenstelling tussen haar en de man, met wie ze naar
haar zeggen getrouwd was, tussen haar en het beeld,
dat deze man van haar had gegeven, was te groot
„Ik heb u alles verteld, dokter Jordan. Ik heb zijn
spoor nooit kunnen vinden. Wat heeft hij gedurende de
oorlog gedaan en wat sindsdien? Wat voor bestaan heeft
hij zich opgebouwd? Maar nu is het uw beurt om te
spreken. Kunt u mij zeggen, waarnaar u in Londen hebt
gezocht?"
Ik voelde me enigszins bezorgd. Deze in de steek gela
ten vrouw verkeerde waarschijnlijk in de waan, dat
haar man stappen had gedaan, om haar terug te vinden.
Ze dacht misschien, dat hij diep in zijn hart nooit had
opgehouden aan haar te denkenZe had deze lange
reis niet ondernomen om mij te helpenIk was ten
slotte dokter en als zodanig een vertrouwensman
Ik hoorde haar al zeggen: „Hij is ziek geweest, niet
waar? Heeft hij erg moeten lijden, dokter Jordan? Is
tijdens zijn ziekte de herinnering aan mij weer bij hem
boven gekomen en heeft hij u verzocht naar mij te
zoeken?"
„Ja", atnwoordde ik, „ja, zo is 't".
Ik schaamde mij voor mijn leugen, toen ik in haar
blauwe ogen een vreemde glans zag komen. Thans had
ik valse hoop gewekt in deze arme vrouw. Ik nam haar
hand in de mijne en zei ernstig: „U bent precies op tijd
gekomen om een groot ongeluk te verhoeden, mevrouw
Smith. Ik ben u erg dankbaar, dat u gekomen bent. Dè
voorzienigheid heeft u gestuurd."
Ze schudde haar hoofd. Tot mijn ontsteltenis zag ik,
dat haar ogen vol tranen stonden. „Ik weet 't, ik heb 't
gevoeld, dat John mij riep. O dokter Jordan, ik kan 't- u
wel toevertrouwen: ik ben slechts in leven gebleven voor
het ogenblik, dat wij elkaar weer zouden zien. Ik heb
in al die jaren eigenlijk voortdurend aan hem gedacht.
Hij was zo'n fascinerende man. Ik ben bereid hem alles
te vergeven. Het geluk, dat hij mij kan geven, weegt
op tegen alle armoede, verdriet, twijfel en eenzaamheid,
welke ik heb moeten doormaken." „Hoe zag hij er uit.
Nu u geen foto van uw man bij u hebt, kunt u mij mis
schien een beschrijving geven?"
Ik wilde 't nog niet geloven. Ik hoopte op een vergis
singIk zou het vreselijk vinden, deze arme vrouw
de waarheid te moeten zeggen
„Hij was lang en slank, met brede schouders. Hij had
diepzwart haar en in tegenstelling daarmee merkwaar
dig lichtgrijze ogen. Hij heette John Smith, maar hij had
niets van een gewone Engelse volksjongen. Hij vond
't vreselijk zo'n alledaagse naam te hebben. 1-Iij was dol
op de betere kringen, op adel en dergelijk soort mensen,
en hij deed altijd alsof hij in dat milieu vele relaties had.
Hij was eerzuchtig en schepte graag op. Zijn moeder
was een Russin van aristocratische afkomst; daarvan
heeft hij mij de bewijzen getoond. Na de revolutie waren
er in Shanghai, waar hij geboren werd, vele Wit-Russen.
Vermoedelijk heeft hij zijn charmes en aristocratische
uiterlijk van zijn moeder geërfdHij was niet recht
door-zee en niet gemakkelijk te doorgronden. Ik vond
het moeilijk zijn wezen te begrijpen. O, en ik vergeet
nog ietshij trok een beetje met zijn ene been."
„Trok hij met zijn been? In welk jaar was dat?"
„Toen we trouwden, in 1937. Als kind was hij lelijk
gevallen en de dokters in China hadden hem niet goed
behandeld."
Ik leunde naar voren over mijn schrijftafel. Ergens
sloeg een klok in het ziekenhuis drie uur. De volgende
morgen om 7.30 uur zou John Somerstt met Leonoor ge
trouwd zijn, als deze vrouw niet was gekomen
„Mevrouw Smith, u zei dat uw man John S. Smith
heette. Welke naam gaf die S. aan?"
„Somerset. Mijn man heet John Somerset Smith
Opeens zag ik de initialen op haar handtas.
,.En u heet Caroline, nietwaar?"
Er kwam een glans van vreugde op haar gezicht. „Hoe
weet u dat? Heeft hij u dat verteld? Hij heeft om mij
geroepen nietwaar? Hij heeft om mij geroepenO,
niemand heeft ooit de naam Caroline uitgesproken op de
manier zoals hij dal deed
Mevrouw Smith logeerde niet in het Cecil-hotel, om
dat dat veel te duur was. Ze had haar intrek genomen
in een eenvoudig, door Hindoes geleid, familiepension,
in de buurt van het station. Ik liet haar beloven, dat ze
haar kamer de rest van de dag niet meer zou verlaten.
„Maar waarom?" vroeg ze mij, terwijl we door de
lange gangen van het ziekenhuis naar de uitgang wan
delden. „Waarom, dokter Jordan? Zult u John vandaag
nog bij mij brengen?"
„Ik zal hem opzoeken, mevrouw Smith. Weest u vooral
niet bang, u kunt mij volkomen vertrouwen. Het is be
slist noodzakelijk, dat u in deze stad, waar iedereen
iedereen kent, niet gezien wordt en dat ik u op elk
moment in uw pension kan vinden."
„Ik zal op mijn kamer blijven, dokter Jordan."
„Misschien wordt 't erg laat.zo tegen middernacht.
Zegt u tegen de pensionhouder, dat u misschien nog be
zoek zult krijgen."
„Goed, dal: zal ik doen." antwoordde ze gedwee.
Ik had medelijden met deze arme vrouw. „Hebt u iets
te lezen? En bestelt u zich vooral een lekker diner," zei
ik op hartelijke toon.
Er kwam een glimlach op haar gezicht en opeens zag
ik dat ze vroeger inderdaad aantrekkelijk geweest moest
zijn.
„Ik zou niet kunnen lezen, noch eten, dokter Jordan.
Begrijpt u wat 't voor mij betekent, dat ik John weer
zal zien. Voor dit ogenblik heb ik geleefd. John heeft
mij niet vergeten en ik ben gelukkig, dokterZiet u
't niet aan mij?"
Ik drukte haar enigszins verlegen de hand en nam
haastig afscheid van haar. Toen ze zich verwijderde, be
dacht ik me nog iets. „Hebt u geld genoeg, mevrouw
Smith?" riep ik haar na.
Ze keek glimlachend om. „Maakt u zich niet bezorgd,
dokter Jordan! John zal verder weer voor mij zorgen!"
Ik liep haar achterna en duwde haar een vijf-pond
biljet in de hand. „John zal 't me naderhand wel terug
geven," zei ik.
(Wordt vervolgd)
Advertentie
Mejuffrouw Jo Stael, Brinkjreverwef,
i Deventer, schrijft:
i ..Ik durfde gewoon niet meer uitgain,
want ik transpireer ontzettend en dat is ook voor anderen
erg hinderlijk. Ik heb toen maar eens geprobeerd of
Arrid zou helpen en ja hoor. na enkele minuten hield de
transpiratie op en was de lucht ook weg."
Transpiratie is niet alleen een kwestie van
warmte of lichamelijke inspanning. Véél ster
ker. véél onaangenamer is de lichaamsgeur
door ..emotie" - opwinding, spanning, angst,
zenuwen. Dat kan iedereen overkomen, of het
koud is of warm, op elk uur van de dag.
Noem daarom het krachtigste middel tegen
transpira'.e en lichaamsgeur: ARRID in han
dige rol-top flacon - dubbel aktief door Tran-
st.op. dubbel zacht door lanoline. Arrid ver
dwijnt onmiddellijk in de huid: wég transpira
tie. wég lichaamsgeur, voor méér dan 24 uur!
Geen vlekken in uw kleding: uw huid blijft koel
en droog - altijd, onder alle omstandigheden.
Complete Arrid rol-top f 3.50, vulling f 2.-.
besluit genomen. Zij besloten om princi
piële redenen te breken met de sinds jaar
en dag bestaande regel, dat bruidsparen
voor de inzegening van hun huwelijk in de
kerk een flink bedrag aan geld moeten be
talen. Dit bedrag is niet in alle kerken ge
lijk: het varieert tussen vijfendertig en
vijfenzeventig gulden. Dit werd gemoti
veerd met de redenering, dat zo'n dienst
extra-kosten meebrengt: koster, orga
nist, verwarming en... de trouwbijbel.
Dat het aanbieden van deze trouwbijbel
door de ouderling van dienst „als ge
schenk van de kerkenraad" op deze ma
nier 'n ietwat wonderlijke vertoning werd
heeft blijkbaar zelden iemand gehin
derd. Het is eenmaal altijd zo geweest...
De toestand was dus zo. Twee jonge
mensen houden van elkaar. Ze kunnen ein
delijk gaan trouwen. Ze komen bij de do
minee en vragen: wij weten, dat wij God
nodig zullen hebben bij dit grote avontuur
w:'t u op die dag met de gemeente voor
ons bidden om Zijn zegen. De dominee
zegt: zeker, zeker, lieve vrienden, maar
dat kost je vijfenveertig piek. Bruidspaar
'zet op de begroting: Gods zegen 45.-".
Aldus de Johannesbode.
Stadsschouwburg: zaterdag 20 uur: Ne
derlandse Comedie met „Anatole"; zondag
20 uur: Nederlandse Comedie met „Nina".
Concertgebouw: zaterdag besloten en
zondag geen voorstelling.
Minerva Theater: maandag 20.15 uur:
Toneelgezelschap Johan Kaart met „Nacht
dienst:".
Grote Kerk: maandag 15.30 uur: Beiaard
concert door Arie Peters.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: tot en met woensdag
14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De gebroeders
Karamazov", 18 j.; donderdag 14, 16.15, 19
en 21.15 uur: „Niets dan pech".
Frans Halstheater: zaterdag 19 en 21.15
uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur,
maandag en woensdag 14.30, 19 en 21.15
uur, dinsdag 14.30 en 20 uur: „Eiland dei-
liefde", 18 j.; donderdag 14 en 16.30 uur:
„Door 't dolle heen", a.l.
Lido Theater: tot en met donderdag 14,
16.15, 19 en 21.15 uur: „Wildernis der sa
menleving", 18 j.; zaterdag 23.30 uur: „De
kleine hut", 18 j.; zondag 11 uur: „Het
leven van Vincent van Gogh", 14 jaar.
Luxor Theater: zaterdag 19 en 21.15 uur,
zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag
tot en met woensdag 14 en 20 uur: „Grafin
Mariza", a.l.; donderdag 14 en 20 uur:
„Mrs. Miniver", 14 jaar.
Minerva Theater: zaterdag en zondag 19
en 21.15 uur: „Marguerite Gautier", 18 j.;
zondag 14 en 16.15 uur: „Lilli", a.l.; woens
dag en donderdag 14.30 uur: „Zeebonken",
a.l.; woensdag en donderdag 20.15 uur:
j,Singin' in the rain", alle leeftijden.
Rembrandt Theater: tot en met; donder
dag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Meisjes in
uniform", 14 j.; zondag 11 uur: „Rhapsody"
alle leeftijden.
Roxy Theater: zaterdag 19 en 21.15 uur,
zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Goud-
roof', 18 jmaandag tot en met donderdag
14.30, 19 en 21.15 uur: „Onderwatercom
mando", alle leeftijden.
Studio Theater: zaterdag en maandag tot
en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur,
zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Die ver
duivelde waarheid", 14 jaar; zondag 11 uur:
„Zar und Zimmerman", a.l.
Theater Monopole (Zandvoort): tot en
met zondag 20 uur: „Hercules", 14 jaar;
zondag 14.30 uur: „De zoon van Lassie",
a.l.; woensdag 20 uur: „De imitatie-gene
raal", 14 j.; donderdag 14.30 uur: „Pech
vogel Co", a.l., 20 uur: „Song of India",
14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Bloemenheuvel (Bloemendaal): tot 2 mei
werkdagen 10—17 uur, zondag 14—17 uur:
Expositie Elswout.
Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks
20.30 tot 22.30 uur: avondopenstelling met
kaarsverlichting.
Galerie Espace: tot 9 mei werkdagen
11—17 uur: Expositie Lea Nikel.
Huis Van Looy: tot 19 mei werkdagen
1012.30 en 13.3017 uur; zondags 14—17
uur: Expositie Jan Visser.
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1):
tot 1 mei dagelijks 10 tot 22 uur: Expositie
Arie Kater.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van 24 april).