Horen en zien
Uitgaan in Haarlem
rond Leonoor
Caballero
K2r
zonder kringen
Agenda voor
Haarlem
Naaimachine
kopen
NAAR SCHAAP LOPEN
DE KONING DIE NIET SLAPEN KON
aankondigingen en
25
radio televisie
NABESCHOUWINGEN
Zware symboliek
Camera s draaiden terug
Driemaal naar Soestdijk
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
Exam ene
LEZEN EN LATEN
LEZEN
Militaire parades op
koninginnedag
Minister Staf beantwoordt
vragen van P.S.P.•Kamerlid
Vergoeding van zoutschade
door inundatie
De vrouw en de veranderde
woonvormen
inwrijven laten drogen afborstelen
door
Daniel Gray
Zoekt U iets beters?
V R IJ D A G 1 MEI 1959
Woensdagavond werd door de V.P.R.O.
een telerecording van de eenakter ,,'s Mid
dags om 5 uur" van Manuel van Loggem
uitgezonden, waarna een nieuwe eenakter
van dezelfde auteur in première ging:
„Een wereld niet op maat gemaakt". De
herhaalde eenakter, gespeeld door Mary
Dresselhuys, boeide wederom sterk en al
was de tekst soms te veel schrijftaal, toch
bleek dat deze eenakter een echt televi
siestuk is, knap gerealiseerd. We waren
dan ook zeer gespannen om te zien hoe de
première van Van Loggems nieuwe stuk
zou zijn, gespeeld door Yoka Berretty. Dit
stuk met de titel „Een wereld niet op maat
gemaakt" bleek onvergelijkbaar met het
eerste. Het was alsof de auteur een psy-
chologieboekje had omgewerkt en het
zwaar op symboliek steunende gegeven
was meer een klinisch-instructief geval
dan een eenakter. Na Mary Dresselhuys
viel bovendien Yoka Berretty's eenzijdige
cabarettalent hinderlijk op, al had ze het
niet makkelijk met de nu helemaal papie
ren tekst. De titel duidt er ook al op hoe
diep dit stuk in de bedoelingen van de
auteur gedompeld is. Regisseur Dixon
bleek in de tweede eenakter veel minder
geïnspireerd dan in de eerste.
Wat samenwerking vermag is donder
dag in het bijzonder gebleken in het
eerste deel van het avondprogramma
dat verzorgd werd door de vier grote
omroepverenigingen met de N.T.S.
„Rond 1909" heette dit programma-on
derdeel waarin de televisiecamera's naar
het begin van deze eeuw gericht wer
den. Boiike Poelstra las nieuwsberichten
uit 1909 en in het bijzonder over de ge
boorte van prinses Juliana, evenals de
feestviering in die dagen. Daarbij wer
den foto's op het scherm gebracht. Pi
Scheffer vertelde welke grammofoonpla
ten Solser en Hesse en de humorist Du
mas gemaakt hebben, waarbij aardige
herinneringen uit het leven van deze ar
tiesten werden opgehaald. Jan Willem
Hofstra en A. van Domburg verzorgden
de toneel- en filmrubrieken en ook zij
hadden interessante dingen te vertellen.
Toneelartiesten die toen in opkomst wa
ren kwamen in het beeld en gememo
reerd werd welke successen andere ac
teurs en actrices hebben geboekt. Voor
een grappige sketch zorgden Mary Dres
selhuys, Connie Stuart, Mien Duymaer
van Twist, Wim Sonneveld en Johan
Kaart en tot besluit volgde een wat rom
melige voorstelling van een kermisgroep-
je. De reclame-televisie werd een halve
eeuw geleden al een goede toekomst
voorspeld en advertenties uit kranten
van 1909 werden vertoond. De samenstel
lers zijn er aardig in geslaagd de sfeer
van vroeger over te schakelen in het
medium televisie van de laatste jaren.
De feestelijkheden op koninginnedag
begonnen op het televisiescherm met een
reportage van het gezellige défilé voor
de jarige Koningin, gevolgd door het spel
door de jeugd. Later zagen de kijkers de
aanbieding van de geschenken namens
de bewoners van het koninkrijk en ten
slotte de militaire taptoe, waaraan de
kqrpsen van de Nederlandse strijdkrach
ten deelnamen. De cameramensen zijn
druk in de weer geweest en hebben er
voor gezorgd, dat de kijkers in de huis
kamer een uitstekende indruk kregen
van de feesten. Alles kwam goed tot zijn
recht, zelfs de poedel van prinses Mar
griet. Dick van Bommel zorgde voor een
rustig commentaar.
Beeldschermer
Advertentie
iEVERWIJK
Kruisstraat 25
HAARLEM
Haarlem
ZAANDAM
Tel. 12921
ÜLVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor
de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg,
kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.55 Hoogmis. 10.45
Gram 10.55 Waterst. 11.00 Voor de zieken. 11.45
Gram 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Gram.
(12.30—12.33 Land- en tuinb.meded.12.50 Act.
13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Amus.muz.
13.45 Voor de jeugd. 14.10 Fanfare-ork. en man
nenkoor. 14.45 Gram. 14.50 Voor de jeugd. 15.20
De schoonheid van het Gregoriaans. 15.50 Voet-
balrep. 17.10 Engelse les. 17.30 Gram. 17.40 Lichte
muziek. 18.00 Journ. weekoverz. 18.10 De spring
plank. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Vragenbeantw.
l'd.OO Nieuws. 19.10 Act. 19.25 Lichtbaken, caus.
19.40 Radio-filh.orkest. 20.20 Gram. 20.35 Gevar.
progr. 21.55 Caus. 22.05 Amus.muz. 22.35 Wij lui
den de zondag in. Aansluitend Avondgebed en
liturg, kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Espe
ranto. 23.22—24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO.
10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00
Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor u en uw gezin, caus.
9.00 Gymn. 9.10 Gram. VPRO: 10.00 Tijdelijk uit
geschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA:
10.20 Voor de vrouw. 10.45 Zigcunerork. 11.15 Ca
baret. 11.45 Clavecimbelrecital. 12.00 Gram. 12.30
Land- en tuinb.meded. 12.33 Hammondorgel en
zang. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte muz. 13.40 Sport
nieuws. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Gram. 14.50
Fries progr. 15.15 Mannenkoor. 15.30 Is de maat
vol, caus. 15.45 Concertgebouwork. 16.25 Boeken
wijsheid. 16.45 Orgelspel. 17.00 Gram. 17.30 Week-
eurn. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Operaconc.
19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Wie a
zegt moet b zeggen, causerie. 19.40 In Bijbelland.
19.55 Deze week, caus. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05
Thuis best?, sketch. 20.13 Gevar. progr. 21.30 Soc.
comm. 21.45 Strijksextet. 22.15 Het hangt aan de
rr.uur en het tikt. 22.40 Gram. 23.15 Nieuws. 23.30
-24.00 Gram.
BRUSSEL. 324 M.
12.00 Gram. 12.30 Weerbericht. 12.43 Gesproken
aperitief. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Radio
almanak. 14.30 Journ. 15.00 Gram. 16.00 Omr.ork.
16.45 Eng. les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en
lit kal. 17.20 Liturgische gezangen. 17.30 Gram.
18.00 Kamerkoor. 18.30 Voor de soldaten. 19.00
Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Cabaret. 21.00 Gevar.
mogr. 22.00 Nieuws. 22.15 Amus.ork. 23.00 Nieuws.
'8.05—24.00 Gram.
VOOR ZATERDAG
NTS: 14.45—16.50 Eurovisie: Voetbalwedstrijd
Luton TownNottingham Forest. 20.00 Journ. en
weeroverz. VARA: 20.20 Filmrep. 20.30 Met ,Een
beetje" Europa rond.. 20.55 Film. 21.20 Je neemt
er wat van mee.
TONEEL
Zaterdag 2 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het Rotterdams Toneel geeft een op
voering van „Niets mee te maken" van
Jeremy Kingston onder regie van Pim
Dikkers, die tevens een van de hoofd
rollen vervult. Voorts werken hieraan
onder anderen mee Lies Franken, Joekie
Broedelet en John Lantinig.
Zondag 3 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het Rotterdams Toneel brengt twee één-
akters ten tonele, namelijk „Circus" van
Michel de Ghelderode en „Woyzeck" van
Georg Büchner met onder andere Bob
de Lange en Henny Orri, beide onder
regie van Ton Lutz.
Woensdag 6 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het Nederlands Ballet geeft een voor
stelling. Het programma omvat „Klein
Van links naar rechts Lies Franken,
Hans Croiset, Pim Dikkers, Marlies van
Alcmaer en Joekie Broedelet in Niets
mee te maken", waarvan Het Rotter
dams Toneel op zaterdag 2 mei een
voorstelling geeft in de Haarlemse
schouwburg.
Avondspel" van Rudi van Dantzig, „De
verloren zoon" van David Lichine,
„Sonate" van Sonja Gaskell en „Les
Sylphides" van Michael Fokine.
Donderdag 7 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
Toneelgroep „Ensemble" geeft een voor
stelling van „De roof van de gordel"
van Benn Levy onder regie van Jan
Retèl in de vertaling van Alfred Pleiter
met onder anderen Rie Gilhuys, Andrea
Domburg, Marion Gobau, Riek Schagen
en Henk van Ulsen. Het decor is van
Johan Greter.
Vrijdag 8 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Nederlandse Comedie brengt het blij
spel „Nina" van André Roussin ten
tonele onder regie van Johan de Mees
ter. De hoofdrollen worden vertolkt
door Mary Dresselhuys, Guus Oster en
Henk Rigters.
Zaterdag 9 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het blijspel „Niet van gisteren" door
Garson Kanin wordt onder regie van
Paul van Steenbergen door de Haagse
Comedie ten tonele gebracht. De hoofd
rollen worden vertolkt door Myra Ward,
Maria de Booy, Coen Flink en Luc Lutz.
Zondag 10 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Haagse Comedie geeft een voorstel
ling van „Brullen als een duif" van Les
ley Storm onder regie van Cees Laseur,
die tevens een hoofdrol vertolkt. Voorts
werken hieraan onder andoren mee
Elisabeth Andersen, Ineke Brinkman,
Gijsbert Tersteeg, Frans van der Lingen
en Jules Croiset. Het decor is van Eline
van Dreght.
MUZIEK
Maandag 4 mei. Grote Kerk, 15.30 uur:
Beiaardbespeling door Arie Peters. Het
programma wordt op de dag van uit
voering bekend gemaakt.
Dinsdag 5 mei, Grote Kerk, 13 uur: Ter
gelegenheid van Bevrijdingsdag een
beiaardbespeling door Arie Peters.
Vrijdag 8 mei, Grote Kerk, 11.3012.30 u.:
Nogmaals een beiaardbespeling door
Arie Peters. Het programma dat hij ten
gehore zal brengen omvat werken van
ondermeer Schubert, Grieg en Schu
mann.
Vrijdag 8 mei, Concertgebouw, 20 uur: Het
Gemengd koor geeft met medewerking
van het Noordhollands Philharmonisch
Orkest, de pianiste Emmy van Eden en
de organist Klaas Bolt een uitvoering
van onder anderen „La Vita nuova" van
Wolff-Ferrari en „Stabat Mater" van
Pergolesi. Solisten zijn Corrie Bijster,
sopraan, Annie Hermes, alt en Hans
Wilbrink, bariton. Het geheel staat on
der leiding van Jan Booda.
AMATEURTONEEL
Dinsdag 5 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Onder auspiciën van de vereniging
„Koninginnedag" geeft de letterlievende
vereniging „J. J. Cremer" een uitvoering
van „Majoor Frans" van Henk Bakker
DIVERSEN
Zaterdag 2 mei, Brinkmann, 20 uur: „Youth
for Christ rally" waaraan ds. D. Ter-
steegen, de violiste mejuffrouw Möh-
ringer en de pianist Ko de Jong hun
medewerking zullen verlenen.
Zondag 3 mei, Brinkmann, 10.30 uur: Voor
het Humanistisch Verbond spreekt dr.
Arnold Saalborn over „Vivos voco mor-
tuos". Miep van Luin speelt inleidende
muziek.
Woensdag 6 mei, St. Bavo, 20 uur: Het
kinderkoor „De kleine stem" geeft haar
jaarlijkse uitvoering.
Vrijdag 8 mei, aula Lourens Costerlyceum,
20 uur: ds. J. van der Werf spreekt voor
de Haarlemse Raad voor de Jeugd over
„De ontwikkeling van het jeugdwerk i.n
de hervormde kring".
Vrijdag 8 mei, Brinkmann, 13 u.: Voor de
Nederlandse Maatschappij voor Nijver
heid en Handel spreekt jhr. W. van An-
dringa de Kempenaer over „Kent de
reclame een „point of no return"."
TENTOONSTELLINGEN
Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol
landse, Italiaanse en Franse school van
de zestiende tot de twiptigste eeuw. Fos
sielen, mineralen, natuurkundige instru
menten 1017 uur.
Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude
religieuze kunst, schilderijen, middel
eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur,
zondagen 1316 uur.
Frans Halsmuseum: Permanente tentoon
stelling van werken uit de Haarlemse
school van de 16de eeuw tot op heden.
Dagelijks geopend tot en met augustus
van 1017 uur. Op zon- en feestdagen
van 1317 uur. Tot 23 mei dagelijks
ook zondags een bijzondere avond
openstelling van 20.3022.30 uur.
Voormalig woonhuis Jacobus van Looy
("KI. Houtweg 103): op donderdagen ge
opend van 1012.30 en van 13.3017 uur.
op zondagen van 1417 uur.
Galerie Fspace: Expositie van werken van
Lea Nikel. Geopend op werkdagen van
11—17 uur, tot 9 mei. Des zondags ge
sloten
„Het Huis Van Looy" ingrng Kamperlaan:
Ere-expositie Jan Visser. Op werkdagen
tot. 19 mei geopend van 1012.30 en
13.3017 uur: on zondagen 1417 uur.
Amsterdam. Gemeente Universiteit. Bevorderd
tot arts: mei. C. E. J. M. Wiggenraad, Alkmaar;
J P. Heemels, Amsterdam. Artsexamen (eerste
ged.): mei. A. A. E. Zimmerman, V. M. Hage
naars, J. A. Slagt. en W. Veltheer. allen te Am
sterdam. De heer F. W. Heineken, assistent aan
het Zeemanlaboratorium voor spectroscopie te
Amsterdam, is gepromoveerd tot doctor in de
wis- cn natuurkunde.
Leiden. Doctoraalexamen geologie: J. R. Wolf,
Den Haag. Doctoraalexamen wiskunde: J. C. Smit,
Leiden 'cum laude). Doctoraalexamen scheikun
de: R. N. W. Mooyman. Leiden en W. v. d. Hoek,
Leiden. Doctoraalexamen wiskunde: J. R. Stroo
ker, Leiden.
Li.jst van nieuwe aanwinsten Stadsbibliotheek.
Romans: van Arkel Zegwaard, Dokter op de
zeven zeeën (trilogie): Carlier, Action station-go;
Green, Moïira (De verzoeking); Kirst. Kultura 5;
Roulin, Cordelia McPherson; Thomas, Als een
jonge hond; Ebner, Die Wildnis früher Sornmer;
Athas, The fourth world: Reid, Young Tom or
very mixed company: Troyat, Le sac et la cendre,
étrangers sur la terre; Pavese, La luna e i faló;
Serantini, L'Osteria del gatto parlante.
Studieboeken: Hansen, The World Almanac 1959
and book of facts (leeszaal); Cramer, Parlement
en pers in verhouding tot de overheid: Groot,
Symptomen van een nieuwe geestesverhouding:
Toynbee, Het christendom tussen de wereld der
godsdiensten; Kruijer, Observeren en redeneren:
van den Bergh, Verzamelde staatsrechtelijke op
stellen (tweede bundel); Levenskunst (Leeszaal);
Kruyt en Overbeek. Inleiding tot de physische
chemie; Warnecke, Onze vlinders; Lenstra, Hon
derd goals: Blöte-Ohbes, Sieraden en versierse
len: van Renssen, Antwoordenboek (leeszaal);
Verburg. Organiseren en organisatie-onderzoek;
van den Berg, Fonetiek van het Nederlands: Som-
maruga, Cronaca Bizantina; Goldini, II Ventagho
(toneelstuk); Schulte Nordholt, Het eenvoudig
gezaaide; Jonckheere. De poëziemuur doorbre
ken; van Thienen (redactie), Algemene kunstge
schiedenis, dl. IV (leeszaal); van Collem Uit de
oude draaidoos; Die Musik in Geschichte und
Gegenwart, band 7 (inlichtingen muziek); Bar-
baud. Haydn; Morton. Vreemdeling in Spanje.
Wallagh, Prinses Gracia; Palmarocchi. Lorenzo
de'Medici; II Vangelo secondo Giovanni: Statis
tiek van het. voorbereidend hoger en middelbaar
onderwijs 1958/'59, De leerlingen.
Brochure: Weber, Drie fasen der industriële
revolutie.
Het Tweede Kamerlid de heer Lank-
horst heeft aan de minister voor defensie
vragen gesteld over de parades, die ter
gelegenheid van de verjaardag van de
Koningin in verschillende plaatsen wer
den gehouden.
Is de minister niet van mening, dat het
in stand houden van land- zee- en lucht
strijdkrachten door de meerderheid van
ons volk wordt gezien als een ons door de
internationale verhoudingen opgedrongen
bittere noodzakelijkheid, zo vraagt de heer
Lankhorst, die voorts de minister verzoekt
zijn mening kenbaar te maken ten aanzien
van de vraag of het paraderen met onder
delen van het militaire apparaat dat
zijns inziens op zichzelf dus een gevolg is
van een tragisch tekort aan internatio
naal vertrouwen dan nog wel het gepas
te middel is om bij te dragen in de feest
vreugde over de verjaardag van een dei-
leden van ons vorstenhuis. Hij vraagt ten
slotte of de minister bereid is de toezeg
ging te doen, dat dergelijke parades bij
feestelijke gelegenheden in het vervolg
niet zullen plaats hebben.
Minister Staf heeft hierop geantwoord,
dat naar zijn mening parades der strijd
krachten bij uitstek passen in het kader
der manifestaties, welke de uitdrukking
vormen van de feestvreugde over de ver
jaardag van de Koningin. De minister er
kent dat het militaire apparaat door het
Nederlandse volk wordt gezien als een
door internationale verhoudingen opge
drongen bittere noodzakelijkheid, maar
verklaart dat het gehele Nederlandse volk
de strijdkrachten ook ziet als de uitdruk
king van de vaste wil zijn vrijheid en zelf
standigheid te bewaren. „Aangezien de
vorstin het symbool is van een vrij en soe
verein Nederland", aldus de minister,
„past een parade der strijdkrachten dus
bij uitstek in het. kader der manifestaties,
welke de uitdrukking vormen varï de feest
vreugde". De minister antwoordt ontken
nend op de vraag of parades bij feestelijk
heden achterwege kunnen worden gela
ten.
Soms meende één van de hofartsen, dat hij een middel gevonden had. Dan brouwde
hij in zijn apotheek een drankje en dat bracht hij hoopvol naar het paleis.
Maar het hielp nooit, en Iconing Didoro kreeg er langzamerhand genoeg van, altijd
maar weer vies smakende drankjes te slikken, die toch niets hielpen.
„Ik wil die nare drankjes niet meer, ik heb er genoeg vanhouden jullie je
rommel maar bij je!", schreeuwde hij woedend.
En hij gooide de dokter zijn flesje naar het hoofd 2021
In de Staatscourant zijn twee regelingen
gepubliceerd voor de vergoeding van zout
schade aan huizen en andere gebouwen,
welke het gevolg is van inundaties in 1944
en 1945 of van de watersnood in 1953. De
regelingen hebben betrekking op panden
die in met name genoemde gebieden zijn
gelegen en waaraan de zoutschade zich
vóór 35 mei 1959 heeft geopenbaard. De
vergoeding is een afkoopsom en staat ge
heel los van reeds verleende rijksbijdragen
voor herstel van oorlogsschade of storm-
vloedschade. De afkoopsom voor de zout
schade, die door de oorlog is ontstaan, is
in beginsel vastgesteld op 7,50 per vier
kante meter aangetaste wandoppervlakte,
die voor zoutschade als gevolg van de
stormvloed is gesteld op 5,75 per vier
kante meter. Bi.i het bepalen van deze be
dragen is in aanmerking genomen, dat de
aantasting bij de gebouwen, die in de oor
logsjaren in het water hebben gestaan, een
grotere schade heeft veroorzaakt dan bij
de panden, die door de stormvloed werden
getroffen. Bij ingrijpende voorzieningen
kan een hogere afkoopsom worden toe
gekend. Onder bepaalde omstandigheden
kan de afkoopsom ook aan de gebruiker
worden uitgekeerd.
In de te Rotterdam gehouden jaarver
gadering van de Nederlandse Vereniging
van Huisvrouwen is een rapport uitge
bracht van een commissie uit het hoofd
bestuur over „de aanpassing van de
vrouw aan de veranderde woonvormen".
Daarin wordt geconcludeerd, dat een
jong gezin in een „ééngezinshuis" moet
wonen. Vooral de hoogbouw zonder lift
werd zeer bezwaarlijk genoemd voor
moeders met kleine kinderen en perso
nen die moeilijk ter been zijn. De jonge
kinderen hebben in de hoogbouw geen
speelruimte in de open lucht en men
moet dus dagelijks wandelen. Hoogbouw
is dus meer geschikt voor werkende
echtparen en mensen met oudere kinde
ren, zo concludeerde men, maar dan
met een algemene verzorgingswinkel,
goede was- en droogruimte, liften en
dergelijke.
Advertentie
Helpt direct tegen etensvlekken, vet,
teer, smeer, olie. vruchten, wijn. gras,
lipstick, parfum, stempelinkt, enz.
verwijdert vlekken
Royal® tube f.1 -'5
LAHNEMANN Laren (N.H.) Postbus 18 Importeur van Polycolor K2r Placentubex Margret Astor Mouson Blendax
44.
„Ik begrijp, dat je in de war bent. geraakt, Jay, maar
nu zie je, hoe eenvoudig 't is. Mag ik gaan? Ik heb
nog enorm veel te doen, dat snap je. Vergeet vooral niet,
dat je om 7 uur in het Leopard Rockhotel verwacht
wordt."
Ze knikte mij lachend toe en even later was ze uit mijn
kamer verdwenen.
Ik kwam te laat in het Leopard Rockhotel. Ik had
eerst nog een bezoek gebracht aan mevrouw Smith in
haar eenvoudige pension in de buurt van het station.
Ze had mij een trouwacte laten zien en de enige foto,
welke ze nog bezat van haar echtgenoot. Bovendien had
ze me allerlei zakelijke stukken getoond, waaruit bleek,
dat John S. Smith haar had geruïneerd, en voorts een
uitvoerige correspondentie met allerlei bureaus, waar
mee ze zich in verbinding had gesteld om haar verdwe
nen echtgenoot terug te vinden. Ik bleef vrij lang bij
haar. Door mijn beroep heb ik veel mensenkennis ge
kregen en heb ik een vrij goede kijk op karakters. Ik twij
felde geen ogenblik aan de volkomen normaliteit van
mevrouw Smith.
Toen ik mevrouw Smith verliet, kwam er plotseling
een gevoel van paniek over mij. Slechts weinige uren
scheiden ons nog van de trouwplechtigheid, waarbij Leo
noor en John Somerset officieel in de echt verbonden
zouden worden. Het antwoord, dat Leonoor mij had ge
geven, was voor mij het bewijs, dat ik met een zeer in
telligente en gevaarlijke tegenstander te maken had.
Deze man zou zijn nederlaag niet zonder meer aanvaar
den
Ik kon John natuurlijk met mevrouw Smith confron
teren, maar als hij 't liet voorkomen, dat hij haar na
al die jaren niet. herkende, of haar niet toerekenings
vatbaar verklaarde, wat dan? Hoe zou ik dan in die
luttele uren het huwelijk kunnen verhinderen? Wan
neer ik weigerde getuige te zijn, zou men terstond
iemand anders kunnen vinden. Hoe kon ik Leonoor red
den van de ellende, waarin zij zich hals over kop ging
storten?
Ik verkleedde me haastig. Mijn moeder kwam in mijn
kamer en sloeg me zwijgend gade. Tenslotte zei ze zacht:
„Wind je toch niet zo op, Jay! Ze zullen heus wel op je
wachten. Rijd vooral niet te hard! 't Is zo'n gevaarlijke
weg!"
Ik' trachtte te lachen en een luchtige opmerking te
maken, maar ik had zelfs geen kind kunnen misleiden
wat mijn gemoedstoestand betreft. Ik kuste mijn moeder
goedendag en kroop weer in mijn oude Buick. Het was
al ruim een uur donker en zeer koel. De lucht was
vochtig een rook naar verdorrende bladeren. Het was
juli, onze koudste maand. In augustus werd het warmer,
daarna, in september, zouden overal de jakarandas weer
gaan bloeien.
De opwinding welke zich van mij meester had ge
maakt verminderde geenszins. Ik werd integendeel hoe
langer hoe zenuwachtiger. Er bleven mij nog slechts
enkele uren over om Leonoor te redden uit handen van
John Somerset. Hoe was deze in hemelsnaam aan een
aanbevelingsbrief van Lord Dalrymple voor Sir Julian
gekomen.2
Had hij zich in die exclusieve Engelse kringen inge
drongen precies zoals hij dat hier, in onze kring, had
gedaan? Met dezelfde ongedwongen gentleman-manie-
ren en uiterlijke charmes? Waarom had Leonoor haar
oorspronkelijk gevoel van onbehagen ten opzichte van
deze man opzij gezet? Haar instinct had haar toch ge
waarschuwd en haar aanvankelijk een gevoel van hui
vering gegeven.
De weg van Umtali naar het Leopard Rock-hotel is vol
scherpe bochten en voert langs diep afgronden. In de
regentijd wanneer de aarde week wordt is deze weg be
paald gevaarlijk. En 's avonds, in het donker, is hij altijd
riskant. Mijn auto had moeite met het klimmen op de
voortdurend stijgende weg. Ik was laat. Men zou stellig
vol ongeduld op mijn komst zitten te wachten, 't Was
werkelijk een vreemde inval van Leonoor geweest om
John Somerset oen man, die slecht chauffeerde en
het vervelend vond om in het donker te rijden te
nopen deze weg te rijden om in het Leopard Rock-hotel
te dineren. Eindelijk doemden de lichten van het hotel
voor mij op. Het ligt als het ware tegen de rotsen aan
gekleefd. Terwijl het aan de ene kant uitkijkt op het
hoge Chimanimani-gebergte, dat Rhodesië van Mozam
bique scheidt, ligt het aan de andere kant tegen de
rotsen aan en daar is het somber en vochtig. In de
zomers is het een geliefd ontspanningsoord voor de Rho-
desiërs.
Het was half acht. toen ik mijn auto parkeerde aan de
oever van het kunstmatig meer, dat het hotel van water
en elektriciteit voorziet. De Buick van John Somerset
stond naast de mijne. Het beloofde een heldere nacht
te worden. Er was volle maan. Voordat ik mij bij het
gezelschap voegde, keek ik nog even onder de motor
kap van mijn wagen naar de motor, die mij bij het stij
gen bijna in de steek had gelaten. Hij moest stellig na
gekeken worden....
Tenslotte ging ik het hotel binnen, terwijl ik mijn met
smeerolie bevlekte handschoenen uittrok. De eigenaar
van het hotel kwam me tegemoet. „Haast u zich, dokter
Jordan", zei hij, „men wacht met ongeduld op uw
komst."
„Waar is men?"
„In de hal."
Toen ik me bij mijn vrienden voegde, viel mij hun
weinig opgewekte stemming op. Vol bijgeloof had John
Somerset voor dit feestmaal vijf vrienden uitgenodigd,
zodat het gezelschap uit zeven personen zou bestaan. Op
nieuw dus het getal zevenDe conversatie was niet
erg geanimeerd. Mary Randall zat naast majoor Sinclair.
De majoor-schrijver was echter niet spraakzaam. Martin
deed zijn best om onderhoudend te zijn tegen mevrouw
Sinclair, die er die avond ziekelijker dan ooit uitzag.
John Somerset stond naast de stoel, waarop Leonoor zat,
en hield zijn hand op de leuning. Hij was in rok, maar
vreemd genoeg deze avondkleding stond hem niet.
Misschien was hij sinds zijn aankomst in Rhodesië ook
dikker geworden, hoe dan ook hij zag er minder
charmant uit dan gewoonlijk. Leonoor daarentegen'
in avondtoilet met een diep decolleté was mooier dan
ooit tevoren. Noch Mary Randall, noch mevrouw Sin
clair kon met haar wedijveren.
„We wachten op jou, Jay", zei John Somerset op ver
wijtende toon. „We dachten al, dat je 't vergeten was.
„Daar je anders altijd zo punctueel bent, vreesden we
een ongeluk," zei Leonoor.
„Gelukkig niet," zei ik, terwijl ik ging zitten. „Mijn
motor deed 't niet goed en ik moest 't dus wel kalm aan
doen op die alsmaar stijgende weg.
,,'t Zou goed zijn, als John dat ook deed", merkte
Leonoor op. „Hij wil altijd alles inhalen. Als hij 't goed
vindt, zal ik op de terugweg rijden."
Advertentie
Rook dan morgen eens
(CONSTANTE KWALITEIT)
SouthendGroningen. De Britse
luchtvaartmaatschappij Tradair Ltd. te
Southend heeft bij de Engelse luchtvaart
autoriteiten een aanvraag ingediend voor
een dienst tussen Southend en Groningen
met Viking-vliegtuigen voor passagiers en
vracht, aanvankelijk met één dienst heen
en terug per week en later met één dienst
heen en terug per dag.
Stadsschouwburg: vrijdag besloten voor
stelling, zaterdag 20 uur: Rotterdams To
neel met „Niets mee te maken".
Concertgebouw: vrijdag besloten voor
stelling; zaterdag 20 uur: Gymnastiek-
demonstratie (Haarlemse Sportraad).
BIOSCOPEN
Cinema Palace: vrijdag tot en met zon
dag, maandag 14, 16.15 en 21 uur, dinsdag
en woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Ri
valen zien niet om", 14 j.; donderdag 7
mei 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Trapeze", a.l.
Frans Halstheater: vrijdag, zaterdag en
woensdag 14.30, 19 en 21.15 uur; maandag
14, 16.30 en 21.15 uur; zondag en donder
dag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur; dinsdag 19
en 21.15 uur: „Betaald nachtlogies", 18 j.;
dinsdag 14 en 16.30 uur: „George verovert
de vloot", a.l.
Lido Theater: tot en met zondag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „De blauwe tirana", 14 j.;
maandag 14, 16.15, en 21.15 uur, dinsdag tot
en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15
uur: „Kassim, de bandiet van Zhoba", 14 j.,
zondag 11 uur: „Het leven van Vincent van
Gogh". 14 j.
Luxor Theater: vrijdag en zaterdag 14,
19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en
21.15 uur, maandag 14 en 21.15 uur, dinsdag
en woensdag 14 en 20 uur: „Aphrodite,
godin der liefde", 14 j.; donderdag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „Annie get your gun", a.l.
Minerva Theater: vrijdag 20.15 uur en
zondag 19 en 21.15 uur: „De drie muske
tiers", 14 j.; zaterdag 14.30 en zondag 14 en
16.15 uur: „Circusvrienden", a.l., maandag
gesloten, dinsdag en woensdag 20.15 uur:
Thérèse Etienne", 18 j.; donderdag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „Rose Marie", a.l.
Rembrandt Theater: vrijdag tot en met
zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag
14, 16.15 en 21.15- uur, dinsdag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Scala
op zijn kop", a.l.,; zondag 11 uur: „Rhap
sody", a.l.
Roxy Theater: vrijdag en zaterdag 14.30,
11' en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15
uur: „Met getrokken pistolen", 14 j.
maandag 14.30 en 21.15 uur, dinsdag en
woensdag 14.30, 19 rn 21.15 uur: „De Sirene
van Bagdad", 14 j.; donderdag 14, 16.15,
19 en 21.15 uur: „Jungle Jim en de tijger
afgod", 14 j.
Studio Theater: vrijdag, zaterdag, dins
dag tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15
uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maan
dag 14.15 en 21.15 uur: „From here to eter
nity", 18 j.; zondag 11 uur: „Bij de kanni
balen van Nieuw-Guinea", a.l.
Theater Monopole (Zandvoort): vrijdag
en zaterdag 20 uur, zondag 14.30 en 20 uur:
„Scampolo", a.l., maandag 21 uur: en dins
dag 20 uur: „Een tijd van leven en een
tijd van sterven", 18 j.; woensdag en don
derdag 20 uur: „Pikant verlof in Parijs",
14 j.; donderdag 14.30 uur: A. en C. als
waaghalzen", a.l.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: tot 23 mei dagelijks
20.30 tot 22.30 uur: avondopenstelling met
kaarsverlichting.
Galerie Espace: tot 9 mei werkdagen
11—17 uur: Expositie Lea Nikel.
Huis Van Looy: tot 19 mei werkdagen
1012.30 en 13.3017 uur; zondags 1417
uur: Expositie Jan Visser.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit-
(Wordt vervolgd) gaan in Haarlem" van vandaag).