Uitgaan in Haarlem ZONDER RENTE Geheim rond Leonoor lams, zó voordelig! r Agenda voor Haarlem FOTOGRAFIE (de koning die niet slapen kon KLEDING TERMIJN WEEK van de S HAARLEMSE KLEDING CENTRALE 5 De veroordeelde Drink als 't „jonge1 moet zijn! De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Zwaardemaker's Neemt vaker Zwaardemaker... LEZEN EN LATEN LEZEN Televisiedistributie commercieel niet mogelijk Toonder studio's verwier ven belangrijk contract in V.S. U HOORT ER MEER VAN Drs. D. C. Monté tot rector benoemd JANSSTRAAT 63 door Daniel Gray VRIJDAG 8 MEI 1959 Het televisiespel „De veroordeelde", dat woensdagavond in een goed klinkende vertaling van Alfred Pleiter door zes ac teurs werd opgevoerd, muntte uit door een knappe cameraregie. Het spel, dat twee jaar geleden met succes door de B.B.C. werd uitgezonden, heeft als thema de ze kerheden en weifelingen van een ter dood veroordeelde vrijheidsstrijder. Ko van Dijk speelde deze rol, ondanks een soms falende tekstkennis, overtuigend op zijn Ko van Dijks. John Leddy was als mede- Een scène uit het televisiespel „De veroordeelde" met van links naar rechts Willy Ruys (als gevangenisbe waarder), Ko van Dijk (als gevangere John Leddy (als de medegevangene), en Max Croiset (als de gevangenis directeur). gevangene wat monotoon, Max Croiset als gevangenisdirecteur te aardig. De bij rollen werden goed vertolkt door Gijsbert Tersteeg, Willy Ruijs en Fred Oster. Kenneth Woollards „S 14 vermist", een stuk, dat in 1956 al eens door de NCRV-te- levisie werd uitgezonden werd donder dagavond door dezelfde omroep in een ge heel nieuwe enscenering onder regie van Max Douwes opnieuw vertoond. De trage die van de door een mijn onklaar geraak te en op een wrak vastzittende duikboot, waarin hoop op redding in dezelfde mate afneemt als de voorradige zuurstof en de vergeefse strijd tegen de ambtelijke aar zeling en nonchalance aan de wal, die het reddingswerk remmen, zijn opnieuw op beklemmende wijze in beeld gebracht. De reacties der verschillende beman ningstypen zijn in dit stuk scherp weer gegeven en bij deze bezetting vrij goed uit de verf gekomen al moeten we een voorbehoud maken voor Bert van der Lin den, wiens angstpsychose weinig aan vaardbaar was. Maar vooral Maxim Ha mel als duikbootcommandant en Herbert Joeks als steward gaven knap spel te zien. Het stuk werd voorafgegaan door een aardige film over het sprookjesach tige „Disneyland" en door een journaal dat een aardige reportage van de grote trek op deze Hemelvaartsdag bevatte. Beeldschermer Advertentie HILVERSUM I. 402 M. 7.00—24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gewijde muz. 7.30 Voor de jeugd. 7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00 Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. (0.35-9.40 Waterst.). 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Gram. 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken. 11.45 Gram. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03 Promenade-orkest en sol. 12.50 Act. 13.00 Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Lichte muziek. 13.45 Voor de kinderen. 14.00 Voor de jeugd. 14.10 Amus.muz. 14.45 Kron. van letteren en kunssten. 15.20 Piano spel. 15.40 Boekbespr. 15.50 De1 schoonheid van het Gregoriaans. 16.20 Voor de jeugd. 16.50 Gram. 17.00 Engelse les. 17.20 Lichte muz. 17.40 Amus. muz. 18.00 Journ. weekoverzicht. 18.10 Strijkork. 18.30 Voor de jeugd. 18.45 Van klanten en wanten weten, caus. 19.00 Nieuws. 19.10 Act. 19.30 Licht baken, caus. 19.45 Philh.ork. 20.35 Gevar. progr. 21.55 Caus. 22.05 Amus.muziek. 22.35 Wij luiden de zondag in. Aansluitend: Avondgebed en lit. kal. 23.00 Nieuws. 23.15 Nieuws in Esperanto. 23.22— 24.00 Gram. HILVERSUM II. 298 M. 7.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 19.30 VPRO. 20.00—24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymn. 7.20 Gram. 8.00 Nieuws. 8.18 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.00 Gymn. voor de vrouw. 9.10 Gram. VPRO: Tijdelijk uit geschakeld, caus. 10.05 Morgenwijding. VARA: 10.20 Voor de huisvrouw. 10.45 Lichte muz. 11.15 Buitenl. weekoverz. 11.30 Pianorecital. 12.00 Lich te muz. 12.30 Land- en tuinb.meded. 12.33 Gram. 13.00 Nieuws. 13.15 Jazzmuziek. 13.40 Sportnieuws. 14.05 Voor de jeugd. 14.40 Harmonie-orkest. 15.05 Van de wieg tot. het graf. caus. 15.20 Kamerork. en sol. 16.10 Sportfeest. 16.20 Boekenwijsheid. 16.40 Meisjeskoor. 17.00 Nieuwe gram. 17.30 Act. 18.00 Nieuws en comm. 18.20 Jazzmuziek. 18.35 Muziek- kiosk. 19.00 Artistieke staalkaart. VPRO: 19.30 Passepartout, caus. 19.40 In Bijbelland, caus. 19.55 Deze week. causerie. VARA: 20.00 Nieuws. 20.05 Thuis best?, schets. 20.13 Gevar. progr. 21.30 So cialistisch comm. 21.45 Nieuwe gram. 22.00 Dans- muz. 22.35 Opsporing verzocht. 23.15 Nieuws. 23.30 —24.00 Gram. BRUSSEL. 324 M. 12.00 Gram. 12.30 Weerber. 12.35 Causerie. 12.45 Gram. 13.00 Nieuws. 13.11 Muz.kaleidoscoop. 14.30 Journ. 15.00 Accordeonmuz. 15.15 Gram. 15.30 Va derlandse liederen. 15.45 Accordeonmuziek. 16.00 Gram. 16.35 Zang en piano. 16.45 Engelse les. 17.00 Nieuws. 17.10 Dagklapper en lit. kal. 17.20 Liturg, gezangen. 17.30 Gram. 18.00 Orgelconc. 18.30 Gram. 19.00 Nieuws. 19.30 Gram. 20.00 Idem. 21.15 Amus. muz. 22.00 Nieuws. 22.15 Verz.progr. 23.00 Nieuws. 23.05—24.00 Gram. VOOR ZATERDAG NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. KRO: 20.20 Beelden uit de jaren 19121913. 20.35 Zo zijn ze. 21.10 Dansorkest. 21.45 Filmprogr. 22.10 Epiloog. TONEEL Zaterdag 9 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Het blijspel „Niet van gisteren" van Gar- son Kanin wordt onder regie van Paul van Steenbergen door de Haagse Co- medie ten tonele gebracht. De hoofdrol len worden vertolkt door Myra Ward, Maria de Booy, Coen Flink en Luc Lutz. Zondag 10 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De Haagse Comedie geeft een voorstel ling van „Brullen als een duif" van Les ley Storm onder regie van Cees Laseur, die tevens een hoofdrol vertolkt. Voorts werken hieraan mee, Elisabeth Ander sen, Ineke Brinkman, Gijsbert Tersteeg, Frans van der Lingen en Jules Croiset. Het decor is van Eline van Dreght. Dinsdag 12 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: „Oscar", een blijspel van Claude Mag- nier wordt door de Nederlandse Comedie onder regie van Henk Rigters ten tonele gebracht met Mimi Boesnach, Rita Maré- chal, Ko van Dijk en Ramses Shaffy in de voornaamste rollen. Woensdag 13 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De Spaanse dansgroep „Coros y Danzas", een gezelschap van ruim tach tig dansers, zangers en musici, brengt een zeer gevarieerd programma van kleurige folklore ten tonele. Zaterdag 16 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelgroep Puck geeft een première van „Zeven tegen Nippon" van Willis Hall onder regie van Eric van Ingen. Medewerkenden aan dit stuk zijn onder anderen Bob Verstraete, Eric van dei- Donk, Wim van den Heuvel, Piet Römer, Leen Jongewaard en Jan Hundling. Zondag 17 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Nogmaals geeft Toneelgroep Puck een voorstelling van „Zeven tegen Nippon" van Willis Hall onder regie van Eric van Ingen. MUZIEK Maandag 18 mei, Grote Kerk, 15.30 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Het programma wordt op de dag van uit voering bekendgemaakt. Dinsdag 12 mei, Concertgebouw, 20 uur: Het Noordhollands Philharmonisch Or kest geeft een Beethovencyclus met Theo Bruins als solist. Dinsdag 12 mei, aula Lourens Coster- lyceum, 19.45 uur: Onder auspiciën van de Discoclub wordt een klassiek gram- mofoonplatenconcert gegeven waarbij composities van Beethoven, Mozart en Strauss ten gehore worden gebracht. Donderdag 14 mei. Stadsschouwburg, 20 uur: Het koor Katholiek Haarlem geeft met medewerking van het Noordhollands Philharmonisch Orkest een uitvoering. Solisten zijn de sopraan Annette de la Bije en de tenor Tom Brand. Aat Broer- sen bespeelt het orgel. Vrijdag 15 mei, Concertgebouw, 20 uur: Beiaardbespeling door Arie Peters. Het programma omvat werken van Chopin, César Franck, Schubert, Beethoven en Vivaldi. DIVERSEN Maandag 11 mei, Brinkmann, 20 uur: Eer ste contactavond van de Politiereservis- ten. De auteur Willem van Iependaal houdt een lezing over „De luitjes uit de lijmkit". Maandag 11 mei, Minerva theater, 14 uur: Sluitingsmiddag van de Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen, waarbij Vera Bondam drie schetsen zal voor dragen. Dinsdag 12 mei, Brinkman (Houtplein), 20 uur: Onder auspiciën van de Nederland se Genealogische Vereniging houdt de heer H. L. Kruimel een lezing over „Genealogie als hulpwetenschap". Woensdag 13 mei, Hotel De Leeuwerik, 19.30 uur: Het kinderzang- en operette koor „Jong Haerlem" geeft een uitvoe ring van de operette „De witte wolf" van J. T. H. van der Wal. Het geheel staat onder leiding van mejuffrouw Eldik. AMATEURTONEEL Maandag 11 mei, gebouw Domi, 20.15 uur: Toneelvereniging „De Ramplaanspelers" geeft een uitvoering van „Een kalme bruiloft". Maandag 11 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: Toneelvereniging „Postaal Genoegen" geeft een uitvoering van „Op hoop van zegen" van Herman Heyérmans. Vrjjdag 15 mei, Stadsschouwburg, 20 uur: De r.k. Toneelvereniging „Ludamus" met „Goud en antiek". VOLKSUNIVERSITEIT Dinsdag 12 mei, Concertgebouw, 19.30 uur De toonkunstenaar Paul Chr. van Weste ring geeft een inleiding tot het N.Ph.O.- concert. TENTOONSTELLINGEN Teylermuseum. Tekeningen uit de Hol landse, Italiaanse en Franse school van de zestiende tot de twintigste eeuw. Fos sielen, mineralen, natuurkundige instru menten 1017 uur. Bisschoppelijk Museum Jansstraat. Oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, 1017 uur, zondagen 1316 uur. Frans Halsmuseum: Permanente tentoon stelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de eeuw tot op heden. Dagelijks geopend tot en met augustus van 1017 uur. Op zon- en feestdagen van 1317 uur. Tot 23 mei dagelijks ook zondags een bijzondere avond openstelling van 20.3022.30 uur. Voormalig woonhuis Jacobus van Looy (KI. Houtweg 103): op donderdagen ge opend van 1012.30 en van 13.3017 uur. op zondagen van 1417 uur. Galerie Espace: Expositie van werken van Lea Nikel. Geopend op werkdagen van 1117 uur, tot 9 mei. Des zondags ge sloten. „Het Huis Van Looy" ingang Kamperlaan: Ere-expositie Jan Visser. Op werkdagen tot 19 mei geopend van 10—12.30 en 13.3017 uur; op zondagen 1417 uur. Stadhuis: Expositie van maquettes van le den van de kring Haarlem van de Bond van Nederlandse Architecten. Dagelijks tot 17 uur geopend van 14—17 en van 2022 uur. Zondag 10 mei gesloten. In 't Goede Uur: Expositie prof. Otto de Kat. Dagelijks tot 1 juni 10—22 uur. Advertentie 70 ct 93 ct 122 ct zuiver zon en vruchten Lij1-* van aanwinsten der Stadsbibliotheek: Romans en novellen: van den Broek, Opont houd in Rome; Harsóni, Dit was leven (roman over Rubens); van Hoogenbcmt, De opdracht van Zygmunt Sablinsky; de Jong-Keesing, Wennen aan de wereld; Tsjechow, Verzamelde werken, dl. III; Vleugelhof, Met lood in de schoenen; Kirst, Null-acht fünfzehn im Krieg. dl. II; Risse, Die Stadt ohne Wurzeln; Daniels, Caleb, my son; Goudge, The white witch; Simcnon, Pedigree; Soldati, Le lettere da Capri. Studieboeken: Howells, The Mormon story: Martin. The Deep South says „never'' (het rassen probleem in Amerika); Unter der Lupe, Proble- me des deutschen Wirtschaftslebens; Dam. Schets dei beginselen van het privaatrecht; Asimov, Wonderwereld der atomen; van de Werken, Ar- tis. dieren-encyclopedie, dl. 1, zoogdieren; Fox, Sailing, seamanship and yacht construction; Stfem-, pels. Keukens; Gilzin, Naar verre werelden (r jim- tevaart); Neuhaus, Melk; Shute, Slide rule/the autobiography of an engineer; Green, Le bel aujourd'hui, journal 1955-1958; D'Annunzio, Eletf tra; Vandaag 6, waarin opgenomen Litterair.■Ak'- koord; van Geel, Spinroe en andere verzen1; Goetz, Indien, fünf Jahrtausende Indischer Kunst; van Ammers-Küller, Diana, de levensgeschiede nis van de beroemde beeldhouwster Elizabeth Ney: Bibby, Opgegraven verleden; Geyl, Studi en strijdschriften (over geschiedenis); Grazioli, Scipione l'Africano; Vare, II Diplomatico Sorrj- dente: Mauriac, Vita di Gesü (Italiaanse verta ling van „Vie de Jésus"); Benelux jeugdherberg- gids 1959 (inl. A). Ofschoon er technisch geen moeilijkhe den zouden zijn om vier televisieprogram ma's via een distributienetkanaal in f de Nederlandse woonkamers te brengen, stuit televisiedistributie tot dusverre af op gebrek aan commerciële mogelijkheden, zo wordt van de zijde der P.T.T. mede gedeeld. Met een kleine ingreep zou ieder, televi sietoestel op een t.v.-distributienet kun nen worden aangesloten, waardóór, het vraagstuk van de antenne's en de -gestoor de ontvangst geheel of goeddeels zou kun nen worden opgelost. Bij een t.v. distri butienet zou het kostenvraagstuk .in ver band met het doorgeven van buitenland se programma's en grote rol gaarj spelen. De vraag of de animo voor aansluiting zelfs bij vrij hoge kosten groot of gering zou zijn, acht men in P.T.T.-kringen niet moeilijk te beantwoorden. Het zelf verhu ren van ontvangers voor een t.v.-distribu tienet is alleen al vanwege de daartoe ver eiste enorme investeringen niet doenlijk en stuit bovendien af op grote bezwaren bij de handel. Ook is er een puzzel in ver band met auteursrechten en dergelijke. Men heeft daarom in ons land de gedach te aan een t.v.-distributienet voorshands moeten laten varen. Leidende P.T.T.-krin gen zien er geen commerciële mogelijk heden in, zelfs niet om de kosten te dek ken. Tom Poes gaat naar Amerika. ,De be kende stripfiguur die reeds via jionderden kranten in en buiten Europa talrijke vrien den heeft gemaakt, zal zich aan het Ameri kaanse publiek komen voorstellen op het beeldscherm van de televisie. ,Dit is het resultaat van een der grootste 'orders, die Marten Toonder's studio ooit kreteg. Voor einde 1960 zal Toonder voor een Ameri kaanse opdrachtgever tweeënvijftig Tom Poesfilms moeten leveren, die ieder 5!/2 mi nuut duren. De films zullen voor Commer ciële doeleinden worden gebruikt. Zij wor den uitgezonden in programma's die door grote firma's worden gesteund. Advertentie 9 tot en met 16 mei: waarin uw fotohandelaar voor tal van verrassingen zorgt 1 Ach, achwat werd koning Didoro moe van al dat gedoe! De hele dag door kreeg hij geen minuut rust. Steeds maar weer liet dokter Hubanus hem de lastigste oefe ningen maken. Buigen, knielen, springen, zwaaien, ronddraven „Dat is nodig!", sprak de wonderdokter deftig. „Uw spieren moeten moe worden.... dan zult u weer kunnen slapen!" Drie dagen lang duurde dat zo. Aan het eind van de dag viel koning Didoro uitgeput on een stoel neer; hij kon dan geen pap meer zeggen. Maar als hij dan in bed lagdan was hij weer de hele nacht slapeloos! 30—31 Lorentzlyceum De Haarlemse gemeenteraad heeft in zijn vergadering van woensdag besloten met ingang van 1 september 1959 drs. D. C. Monté te benoemen tot rector van het Lorentzlyceum aan het Santpoorter plein in Haarlem. De heer Monté is de opvolger van dr. J. Thie, die wegens het hereiken van de pensioengerechtigde leeftijd eervol ontslag is verleend. Sinds 1 september 1948 was hij reeds als leraar Duits aan de school verbonden. Advertentie zonder prijsverhoging op RUIME KEUZE: Leuke modellen Japonnen - Mantelcostuums Zomer-Regenmantels Costuums in moderne dessins Sportcoiberts en Pantalons enz. enz. Drs. Monté is op 3 februari 1915 in Dordrecht geboren. Daar bezocht hij de hbs b en behaalde het diploma. Eerst was hij van plan in Delft bouwkunde te gaan studeren, doch hij ging een heel andere kant uit. Hij volgde het onderwijs aan de school voor taal- en letterkunde in Den Haag en slaagde in 1939. In het begin van de oorlog werd de heer Monté benoemd tot leraar Duits aan de Rijks hbs in Gor kum. In 1941 kreeg hij dezelfde functie aan het Rotterdams lyceum in Rotterdam. Op 1 januari 1944 ging de heer Monté doceren aan drie scholen in zijn geboorte plaats Dordrecht: de hbs. het gymnasium en de toenmalige Rijksmiddelbare land bouwschool (tegenwoordig de hogere land bouwschool). Zoals vermeld is, werd de nieuwe rector in september 1948 leraar Duits aan het Lorentzlyceum in Haarlem. In 1949 ging hij studeren in de faculteit letteren en wijs begeerte aan de Gemeente-universiteit in Amsterdam en in 1953 legde hij met goed gevolg het doctoraal examen Duitse taal 49. Wie wist voldoende van auto's, om bijvoorbeeld aan de stuurinrichting te knoeienMartin zou 't hebben kunnen doen, maar dat geloofde ik niet. Mary eveneens, die handig was en uitstekend chauffeerde. En mevrouw Sinclair, die er nooit een geheim van had ge maakt, dat ze het amusant vond oude auto's te repare ren. Ze waren beide wel eens even weg geweest, zoals vrouwen zich terugtrekken, om hun neus te poederen en zich wat op te frissen. Ook majoor Sinclair, die naast mij stond, zou 't hebben kunnen doen. En natuurlijk ook Tobias, die lange tijd chauffeur bij de Randalls was ge weest. Zelfs Leonoor was niet uitgesloten. Ze had zich die hele avond merkwaardig gedragen. Bij het bericht van de dood van haar bruidegom had ze geen traan ge laten.... Iedereen van ons gezelschap had 't kunnen doenMaar toch wist ik, dat géén van hèn John's oude Buick had aangeraakt.... Want in werkelijkheid was ik 't geweest, die de stuurinrichting onklaar had ge maakt Mijn biecht is ten einde, de laatste woorden staan op papier, en niets is er veranderd. Ik vóel me niet opge lucht, ik bevind me in dezelfde situatie, als toen ik met het schrijven begon. Het is thans augustus, de nachten in de bergen zijn nog koud en 's avonds zijn er nevel sluiers. Ik zit in mijn werkkamer in het ziekenhuis. Leonoor is vertrokken en ik zal haar nooit weerzien. Ze maakt een reis door Europa. Waar ze zich ook bevinden mag zelfs al was ze nog hier in het ziekenhuis met mijn dromen en verlangens heeft ze niets meer te maken. Ze is weggegaan en daarmee is alles afgelopen. Ik mag Leonoor Malherbe niet meer benaderen, sinds ik haar bruidegom doodde. Soms zoek ik naar 'n recht vaardiging van mijn daad, ik houd me dan voor, dat ik niet schuldig ben. Ik wilde twee mensen redden twee vrouwenen deze arme slachtoffers van een gewetenloze avontm-ier daarbij niet van hun illusies be roven. Op het ogenblik, dat ik me bezig hield met John Somerset's Buick, welke naast de mijne geparkeerd stond aan de oever van het kunstmatige meer bij het Leopard Rock-hotel, wist ik, dat ik Leonoor niet meer zou kunnen overhalen van haar huwelijk af te zien. Ik boog me in het donker over John's wagen, voordat ik het hotel binnen ging en me voegde bij de andere gasten. Er was geen tijd te verliezen. Over enkele uren zou het huwelijk gesloten zijn. Daarna zou John Somerset zijn jonge vrouw meenemen naar de Victoria-watervallen. Wat zou zich daar afspelen? Wat waren zijn bedoelin gen? Ik was ervan overtuigd, Leonoor uit een groot gevaar te redden. Maar stond het mij vrij het recht in eigen handen te nemen en een man te doden, een mis dadiger, enkel en alleen om zijn slechtoffer te redden? Ik had het recht in eigen hand genomen. Welk gerech't, welke politie-autoriteit had ik in de korte tijd, wellfe er nog restte, immers kunnen overtuigen? Voor mijn ge weten had ik juist gehandeld, maar ik kan nu niet meer met Leonoor trouwenDat is de boete, die ik moet doen. 1 De zon schijnt op de binnenplaats van het ziekenhuis. Het is vier uur. Straks zal ik met Martin een partijtje; golf gaan spelen. Het gewone leven herneemt zijn gapg. j Leonoor is vertrokken en ik behoef niet meer te vech- 1 ten om haar liefde.Ik voel me rustig en kalm. Be rust ik in de gang van zaken? Men komt mijn kamer binnen en ik geef verschillende orders. Ik ga naar m'n spreekuur en ik verricht operaties. Er is niets veran derd. alleen kan ik niet nalaten diep in mijn hart te ver langen naar het verschijnen van zuster Malherbe, die mij altijd intelligent en ernstig terzijde stond, 't Is alsof ik nog steeds hoop dat ze opeens mijn kamer weer bin nen zal komen Ze had er na het ongeval op aangedrongen John's verr minkte lichaam te zien. Hij was onherkenbaar geweest. En niet zij alleen had John's lichaam gezien. De wettige echtgenote, die op raadselachtige wijze van 't ongeval op de hoogte was gekomen, had zich ook naar de plaats des onheils laten brengen. Ik had er heel 'wat voor gegeven, als de ontmoeting der twee vrouwen voorkomen had kunnen worden, maar 't was te l'aaf. Caroline Smith wist reeds, dat haar man de volgendp morgen met 'n andere vrouw in het huwelijk wilde tre den en dat hij er niet over gedacht had haar te zoskep en weer bij zich te nemen. Bij John's onherkenbaar Ver minkte lichaam ontmoetten Leonoor en Caroline elkaar. Tezamen stortten zij tranen om de man, die zowel de een als de ander bedrogen had. „U was zijn verloofde, nietwaar", zei Caroline. „We zouden morgen trouwen", antwoordde Leonoor. Mevrouw Smith beroerde even haar arm. „M'n arm kind, je had nooit zijn vrouw kunnen worden, zo lang ik in leven was Leonoor scheen haar niet te horen, haar woorden drongen niet tot haar door. „Ik heb de bewijzen, lieve kind, voor het geval je nog mocht twijfelen. Je hebt hem vertrouwd, maar stellig niet zózeer als ik, die door hem geruïneerd werd, be lachelijk werd gemaakt en in de steek gelaten. De man, om wie wij thans huilen, heeft nooit bestaan. De échte John was niet de man, van wie wij hielden Mevrouw Smith bood met haar behuilde gezicht en af gedragen, slordige kleren geen aantrekkelijke aanblik. „Dank de hemel, lieve kind", voegde ze er aan toe, „het is goed, dat hij gestorven is, nog voordat je met hem kon trouwen. Zie wat hij van mij heeft gemaakt. Jij bent mooi en jong. Je zult met iemand anders trou wen. Ik ben vol hoop in het hart hierheen gereisd, mij blijft niets anders over dan terug te keren. Ik heb thans niets meer van het leven te verwachten...." Ik weet, dat Leonoor haar nog heeft opgezocht in haar pension. Eindelijk was zij dan overtuigd van de waar heidMaat wat mij betreft, kwam 't allemaal té laat. Ik waagde het niet haar te vragen om van de plek des onheils met mij terug naar Umtali te rijden. Ik reed alleen naar het ziekenhuis en had onderweg met aller lei moeilijkheden te kampen. Mijn auto weigerde zo nu en dan te reageren, zoals ik dat wenste, en met de groot ste moeite en voorzichtigheid reed ik de steile berg weg af. De volgende morgen meldde Leonoor zich bij mij. Ze was in het grijs gekleed en 't was haar aan te zien, dat ze veel gehuild had. „Ga zitten", zei ik. Ze schudde haar hoofd. „Vanavond vertrek ik naar Salisbury, Jay", zei ze. „Vandaar neem ik het vliegtuig naar Johannesburg en de Kaap. Ik kan hier niet blijven". „Kom je terug?" „Ik denk 't niet". Ik zei niets en er heerste even een doodse stilte in mijn kamer. Ze kwam naar mij toe. Met een matte glim lach zei ze: „Ik wil je om vergeving vragen, Jay! Je hebt me behoed yoor een groot gevaar." (Wordt vervolgd) en letterkunde af. Drs. Monté hoopt te zijner tijd te promoveren. Behalve aan het Lorentzlyceum doceerde de heer Monté Duits aan de school van taal- en letterkunde in Den Haag. Deze school leidt de leraren voor het middelbaar onderwijs op. Ook nu hij tot rector be noemd is blijft drs. Monté zijn taak aan de school in Den Haag vervullen. Verder heeft hij zitting in vele commissies, onder an dere de staatsexamen'commissie middelbaar onderwijs. Van zijn hand verschenen ver scheidene grammatica- en vertaalboekjes, die onder meer op zijn eigen school worden gebruikt. De nieuwbenoemde rector doet verder aan sport en vooral roeien en ten nissen beoefent hij graag. Stadsschouwburg: vrijdag 20 uur: Neder landse Comedie met „Nina"; zaterdag 20 uur: Haagse Comedie met „Niet van gis teren". Concertgebouw: vrijdag 20 uur: Concert Haarlem Gemengd Koor: zaterdag be sloten voorstelling. BIOSCOPEN Cinema Palace: vrijdag tot en met woensdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur en don derdag 14 en 16.15 uur: „Ontembare hartstochten", 18 jaar; donderdag 19 en 21.15 uur: „Op naar Hollywood", 18 jaar. Frans Halstheater: vrijdag 19 en 21.15 uur, zaterdag, maandag, woensdag en don derdag 14.30, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.30, 19 en 21.15 uur, dinsda| 14 30 en 20 uur: „Een vreemde in mijn armen'14 j. Lido Theater: tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „De gorilla is ont snapt", 18 jaar; zaterdag 23.30 uur- „Het mysterie der twee vrouwen", 18 jaar: zon dag 11 uur: „Het leven van Vincent van Gogh", 14 jaar. Luxor Theater vrijdag en zaterdag 14, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur, maandag tot en met woensdag 14 en 20 uur: „Vuur over Azië", 14 jaar; donder dag 14 en 20 uur „Carmen Jones", 18 jaar. Minerva Theater: zaterdag en zondag 19 en 21.15 uur: „Een nacht om nooit te vergeten", 14 jaar; zondag 14 en 16.15 uur: „Rin Tin Tin, de dappere wolfshond"; woensdag en donderdag 20.15 uuv: „Ik be schuldig", 14 jaar. Rembrandt Theater: vrijdag tot en met donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur „Ciske de rat", 14 jaar. In het voorprogramma kleurenreportage feestelijkheden Soest- dijk; zondag 11 uur: „De verovering van de Mount Everest", alle leeftijden. Roxy Theater: vrijdag en zaterdag 14.30, 19 en 21.15 uur en zondag 14, 16 1.5, 19 en 21.15 uur: „Geen genade voor bandieten". 14 jaar; maandag tot en met donderdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Zijn laatste kraak" 14 jaar. Studio Theater: vrijdag, zaterdag, maan dag, tot en met donderdag 14.15, 19 en 21.15 uur, zondag 14, 16.15, 19 en 21 15 uur: „From here to eternity", 18 jaar; zondag 11 uur: „Bij de kannibalen van Nieuw- Guinea", alle leeftijden. Theater Monopole (Zandvoort): zaterdag tot en met maandag 20 uur: „Spaanse driften", 18 jaar; zondag 14.30 uur' „De ijzeren handschoen", alle leeftijden, dins dag en woensdag 20 uur: „De wanhoop van inspecteur Gideon", 14 jaar; donder dag 20 uur: „Levensmelodie", 14 jaar. TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: tot 22 mei dagelijks 20.30 tot 22.30 uur: avondopenstelling met kaarsverlichting. Huis Van Looy: tot 19 mei werkdagen 1012.30 en 13.3017 uur; zondags 1417 uur: Expositie Jan Visser. In 't Goede Uur: tot 1 juni dagelijks 10— 22 uur: Expositie prof. Otto de Kat. (Verder raadplege men de rubriek „Uit gaan in Haarlem" van vandaag).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1959 | | pagina 9