Horen en zien
De inan aan de top
IMUMüiiliï
Fameuze uitvoering van Strawinsky's
„Sacre du Printemps" onder Haitink
Holland
Festival
Demonstratie van amateur
orkesten in Scheveningen
Holland
Festival
„TSJIK, TUKIE EN TOKA"
Agenda voor
Haarlem
Kort en bondig
De negen Muzen
WOENSDAG 24 JUNI 1959
7
radio televisie
AANKONDIGINGEN EN
.Kind vermist
De radio geeft donderdag
T elevisief)rogramma
Radio Filharmonisch Orkest in Amsterdam
Socialistische voorman
dr. Wibaut herdacht
Nieuwe behuizing voor
artistiek arsenaal
Kind gestikt in ijskèst
door
Cameroo Hawley
De aan film gewijde dinsdagavond
hetgeen nog niet een gewijde dinsdagavond
betekent draaide ditmaal om de Engel
se thriller „Kind vermist", waarin een
knaapje in het gezelschap raakt van een
gangster. Voor de goede afloop verzekerd
is met het woordje Einde op het scherm
zullen vooral heel wat moeders hebben
gegriezeld om langzaam aan een gevoel
van immense vertedering deelachtig te
worden. In het voorprogramma zagen wij
de ondergrondse van Londen in werking
en wel des nachts, wanneer alles voor de
volgende dag wordt opgefrist en hersteiq.
Ook sprongen er vrolijke kangeroes ons
gezichtsveld binnen. Veelzijdig dus en in
teressant
HILVERSUM I. 402 m. M 7.00 KRO 10.00 NCRV.
11.00 KRO. 14.00—24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.15 Gram. 7.30 Voor de jeugd.
7.40 Gram. 7.45 Morgengebed en liturg, kal. 8.00
Nieuws. 8.15 Gram. 8.50 Voor de vrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Gram. NCRV: 10.00 Gram. 10.30
Morgendienst. KRO: 11.00 Voor de zieken. 11.45
Gewijde muz. 12.00 Middagklok - noodklok. 12.03
Dansmuz. 12.25 Voor het platetland. 12.35 Land
en tuinbouwmeded. 12.38 Gram. 12.50 Act. 13.00
Nieuws. 13.15 Zonnewijzer. 13.20 Amus.muz. 13.40
Gram. NCRV: 14.00 Bondsdag Chr. Geref. Vrou
wenverenigingen. 14.45 Gram. 15.00 Lichte muz.
15.30 Vocaal ens. 16.00 Bijbellezing. 16.30 Gewijde
muz. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Gram. 17.40 Beurs-
ber. 17.45 Gram. 18.00 Lichte muz. 18.30 Idem. 18.50
Sociaal perspectief, caus. 19.00 Nieuws en weer
bericht. 19.10 Negro-spirituals. 19.30 Radiokrant.
19.50 C.H.U., pol, causerie. 20.00 Lichte muz. 20.15
Gram. 20.30 Gelijk oversteken, radio-verkeersspel.
21.30 Lichte muz. 22.00 Tijdschriftenkroniek. 22.10
Orgelconc. 22.40 Gram. 22.45 Avondoverdenking.
23.00 Nieuws en S.O.S.-ber. 23.15 Sportuitslagen.
23.20-24.00 Gram.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO.
8.00—24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Gymnastiek. 7.20 Gram.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15
Gram. 9.00 Gymn. 9.10 De groenteman. 9.15 Gram.
9.40 Morgenwijding. 10.00 Gram. 10.50 Voor de
kleuters. 11.00 Kookpraatje. 11.15 Sopr. en piano.
11.40 Gram. 12.00 Lichte muz. 12.30 Land- en tuin
bouwmeded. 12.33 Lichte muz. 12.50 Uit het be
drijfsleven, caus. 13.00 Nieuws. 13.15 Meded. of
grma. 13.20 Dansmuz. 13.55 Beursber. 14.00 Piano
recital. 14.30 Porgy and Bess, opera (verkorte
uitv.l. 15.15 Logboek 1935, klankb. 15.45 Tour de
Franse en gram. 17.15 Voor de jeugd. 17.45 Lichte
muz. 18.00 Nieuws. 18.15 Regeringsuitz.Kies een
loopbaan bij het onderwijs (5), door Joh. Eering,
penningmeester van. het genootschap tot oplei
ding van leerkrachten bij het nijverheidsonder
wijs: U met uw technische kennis. 18.25 Tour de
France. 18.40 Lichte muz. 19.00 Gevar. muz. 19.45
Voor de jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Gram. 20.15
Holl. Festival 1959: Het Concertgebouw Orkest en
sol. (Om plm. 21.20—21.45 Act. en gram.). 22.30
Gram. 22.45 Sportnet. 23.00 Beursber. van New
York. 23.2524.00 Discotaria.
BRUSSEL. 324 m.
12.00 Amus.ork. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. (Om
12.55 Koersen). 13.00 Nieuws. 13.15 Gram. 14.00
Engelse les. 14.15 Gram. 14.30 Franse les. 14.45
Gram. 15.00 en 15.30 Gram. 15.45 Duitse les. 16.00
Koersen. 16.02 Gram. 17.00 Nieuws. 17.10 Gram.
17.15 Voor de kinderen. 18.15 Volksliederen. 18.30
Voor de soldaten. 19.00 Nieuws. 19.40 Gram. 19.50
Voordr. 20.00 Gram. 20.10 Missieklankbeeld. 20.40
Academie der discofielen. 21.30 Jazzmuziek. 22.00
Nieuws. 22.15 Int. Radio-Universiteit. 22.30 Ka
mermuziek. 22.5523.00 Nieuws.
TELEVISIEPROGRAMMA
VOOR DONDERDAG
NTS: 20.00 Journ. en weeroverzicht. KRO: 20.20
Vademecum, gesprekken. 20.50 De dubbelganger,
T.V.-spel.
HET RADIO PHILHARMONISCH OR
KEST, dat vorige jaar in het festival een
concert gaf dat geen gelukkige indruk
maakte door een gebrek aan omschake
ling van studio- naar zaalakoestiek, heeft
ditmaal een muziekavond bijgedragen die
op alle aanwezigen veel indruk gemaakt
heeft. In het bijzonder is dit concert, dat
in de grote zaal van het Amsterdamse
Concertgebouw plaats had, opnieuw een
bewijs geweest van de grote capaciteiten
van de jonge Bernard Haitink, wiens toe-
noemende ervaring als dirigent men kon
aflezen aan de krachtige wijze waarop hij
het orkest leidde en het elan waarmee hij
de muziek op de zaal wist over te brengen.
Zo was al direct de opening met de
Italiaanse Symfonie van Mendelssohn ge
kenmerkt door een spitsheid en lichtvoe
tigheid waaruit het werk als uit een ver
frissend bad te voorschijn kwam. De aca
demische lyriek kreeg kleur en glans en
in het uitbundige laatste deel wierpen de
verschillende instrumentengroepen elkaar
de rappe zes-achtsten met sprankelende
virtuositeit toe. Een uitvoering waarvan
zó een grammofoon-opname gemaakt had
kunnen worden.
QUA PROGRAMMASAMENSTELLING
enigszins merkwaardig volgde hierna de
eerste uitvoering in Nederland van Bar-
tóks Cantate Profana voor koor, solisten
en orkest. Het in 1930 geschreven werk is
gebaseerd op de Roemeense volksballade,
„De negen herten", die door de componist
vrij in het Hongaars vertaald werd. De
tekst behelst de geschiedenis van de negen
zonen van een oude vader; op jacht uit
getrokken komen zij oog in oog met een
wonderhert welks spoor zij gevolgd heb
ben. Betoverd worden zij zelf tot herten.
De vader trekt uit om zijn zonen te zoe
ken, zijn jachtinstinct ontwaakt als hij
de herten ziet, maar uit een mond van één
van hen, de oudste, klinkt de vraag hen
te laten waar zij zijn: „Onze mond zal
nooit meer drinken uit een beker, alleen
uit klare bron". Dit eenvoudige gegeven
heeft Bartók tot klank gebracht in een
muziektaal waarin uit melodische oerpa-
tronen een rijk stemmenweefsel ontstaat
dat door zijn ingenieuze en vloeiende ver
strengeling doet denken aan gedeelten van
de „Muziek voor snaarinstrumenten, slag
werk en celesta" uit dezelfde periode. Het
fugatische element speelt trouwens een
grote rol in de gehele opbouw met name
in de scène van de zoons die op jacht
gaan en in het tweede deel, daar waar de
vader uittrekt, op zoek naar zijn zonen.
HET WERK HEEFT op mij niet die in
druk gemaakt die ik er, afgaand op mede
delingen van anderen onder meer H.
Geraedts in zijn biografie van Bartók
van verwachtte. Wellicht is dit toe te
schrijven aan de uitvoering die, leek mij,
nog in het stadium van een voorzichtig
aftasten was blijven verkeren. Men moet
de uitvoerenden hierover maar niet te zeer
lastig vallen: speciaal het koorgedeelte
stelt namelijk bijzonder hoge eisen daar
de componist bij negenvoudige onderver
deling van het koor zich de vrijheid van
zijn sterk chromatische stemvoering vol
ledig voorbehoudt. Men zong de tekst in
het Hongaars, hetgeen uiteraard juist is
met het oog op de authenticiteit van toon-
en woord-versmelting. Maar anderzijds
veroorzaakte de onbekendheid van, de
zangers met de taal de indruk van een
wat moeizame expressie, als gevolg van
een onvoldoende lading van de klank met
de akoestische energie van het woord. Het
is te hopen dat het
Omroepkoor en de so
listen Lode Devos (te
nor) en Robert Titze
(bariton) in samenwer
king met' het orkest
onder Haitink, gele
genheid zullen vinden
tot herhaalde uitvoeringen van deze can
tate teneinde de luisteraars en zichzelf
steeds meer vertrouwd te maken met een
werk dat volgeqs velen een hoogtepunt is
in het oeuvre van Bartók.
DE MOGELIJKHEID van een langdu
rige herinnering aan deze avond waarover
ik in het begin van mijn verslag sprak,
werd echter vooral gegeven door een
fameuze uitvoering van Strawinsky's
„Sacre Printemps", die het tweede ge
deelte van het concert vormde. Met soe
vereine bezetenheid heeft Haitink het or
kest hierin meegekregen totdat de zaal
schokte, loeide en trilde onder de stuip
trekkingen waarmee moeder natuur haar
schepsels baart. Prachtig wist hij de ty
pische bleke klank van sommige onher
bergzame fragmenten aan te houden, tot
dat opeens een eruptie de ostinate mono
tonie doorsneed, gevolgd door de inge
houden expansie van naderend geweld,
schelle kreten, de pijn en de vreugde van
de vrucht die op breken staat. Meege
nomen door de kracht van het bijna een
halve eeuw oude. en nog steeds verbluf
fend oorspronkelijke werk, heeft het pu
bliek Haitink en het orkest langdurig toe
gejuicht voor hun grote prestatie.
Sas Bunge
In de aula van de gemeente-universiteit
te Amsterdam heeft het gemeentebestuur
van de hoofdstad dinsdagmiddag een zijner
bekendste oud-wethouders herdacht: dr.
F. M. Wibaut, die op 23 juni 1859, dus pre
cies honderd jaar geleden, in Vlissingen
werd geboren. Onder aanwezigen bevon
den zich kinderen en kleinkinderen van
deze idealistische socialist, die in 1914, zij
het na lang aarzelen een wethoüderszetel
in het „kapitalistische gemeentebestuur"
accepteerde, zeer grote activiteit ontplooi
de en pas in 1931, op 72-jarige leeftijd,
zijn functie neerlegde.
Als voorzitter van het ere-comité, maar
tevens als president-curator van de uni
versiteit ,die de heer Wibaut destijds een
doctoraat honoris causa aanbood, opende
de burgemeester van Amsterdam, mr. G.
van Hall, de bijeenkomst, waarna twee
oud-wethouders, die dr. Wibaut goed ge
kend hebben, het woord voerden: de heer
E. Polak en mr. G. C. J. D. Kropman.
In 1897 sloot dr. Wibaut zich samen met
zijn vrouw bij de toen 3 jaar oude SDAP
aan. Op 45-jarige leeftijd verhuisde hij
van Middelburg naar Amsterdam. Drie
jaar later werd hij tot lid van de gemeente
raad gekozen en onder zijn leiding groeide
de socialistische raadfractie snel uit: in
1913 kreeg de SDAP in het „rode" Amster
dam 42 procent van alle stemmen, zo rele
veerde de heer Polak.
„Rode Grand Seigneur"
Oud-wethouder Kropman noemde zijn
vroegere collega „een grand seigneur, die
met realistisch idealisme enorm veel voor
de hoofdstad heeft gedaan." Hij herinnerde
er aan, dat de toenmalige anti-revolutio
naire burgemeester De Vlugt groot res
pect voor zijn socialistische wethouder
koesterde. Wibaut zelf werd door zijn
partijgenoten verafgood.
De partij van de Arbeid "heeft 's avonds
in Krasnapolsky een herdenkingsbijeen
komst belegd.
DE KURZAAL TE SCHEVENINGEN was dinsdagavond het trefpunt van de vier
landelijke fedex-aties van harmonie- en fanfarekorpsen: de Koninklijke Nederlandse,
de Christelijke, de Rooms-Katholiek en de „Unie", die ieder een prominente vereni
ging van de vaandel- of superieure afdeling afvaardigden om gezamenlijk een con
cert te geven. Dat dit kon gebeuren in het kader van het Holland Festival was een
niet te onderschatten resultaat van de „Commissie van Samenwerking", een organi
satie die ontstaan is uit de bemoeiingen van het ministerie van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen ter gezondmaking van deze belangrijke tak van vrijetijdbeste-
ding. Het zou al heel wat betekend hebben indien de vier federaties een dergelijke
manifestatie op eigen gelegenheid hadden ondernomen, waartoe uiteraard altijd ge
legenheid bestaat; maar ik geloof dat er een machtige hefboom nodig was om het tot
een feit te maken, en deze werd hier geboden door het Holland-Festival, dat hier- 0
mee een eerste stap deed op het gebied der volksmuziek. Twee fanfarekorpsen en
twee harmonieverenigingen kwamen dus hun beste beentje voorzetten om, niet tegen
maar met elkaar, te tonen hoe de stand is van het muzikaal amateurisme in
Nederland.
De spits werd afgebeten door het fan
farekorps „Heyenoord' uit Arnhem, dat
met de „Foster-ouverture" van Boedijn en
„The Moor of Venice" van Alwyn de in
druk gaf door zijn dirigent J. Woubroek
goed geïnstrueerd te zijn. Bovendien kon
men respect hebben voor de sonoriteit en
de goede klankverhoudingen. Overigens
verliep de vertolking, vooral die van het
eerste stuk, nog al bedachtzaam.
„Waterlands Fanfarekorps" uit Nieu-
wendam, gaf onder leiding van H. Fenijn
een uitvoering van de tweede Rhapsodie
op Negrospirituals" van
Eric Ball, waarvan men
de vlotte stuwing en de
expressiviteit kon
waarderen. Met de
ouverture voor „La
muette de Portici" van
Aubert werd het optre
den technisch zeer bevredigend besloten.
De verwachtingen waren hooggespannen
op de prestaties van de Koninklijke Har
monie van Thorn, die aan de beurt kwam
met „Epaminondas" van Gust de Roeck
en met „Les Préludes" van Liszt. Bij het
beluisteren van dit muziekgezelschap uit
het Limburgse dorp van amper 2000 zielen,
waar nog zo'n tweede korps (de Kerkelijke
Harmonie) bestaat dat op dezelfde hoogte
kan worden getaxeerd, kan men zich ver
wonderd afvragen of dit nu nog amateurs-
werk is. De technische beheersing van
deze muzikanten toont ''een hiaten, hun
toonvorming heeft ideale facetten en er is
in hun samenspel een evenwicht dat ken
nelijk uit een natuurlijk aanvoelen ont
staat. Verder reageren zij volmaakt, op de
secure maar temperamentrijke directie
van hun leider Jef Pijpers. Het is musi
ceren met volle overgave, met geestdrift,
maar ook met rustige beheersing.
Werkt hierheen traditie door op hoog
niveau? Hoe het zij, „Thron" is een be
grip geworden voor de muziekliefde van
de Limburgers en voor het peil van de
muzikale vrije-tijdssbesteding in Neder
land.
Tenslotte hoorde men de Christelijke
Muziekvereniging „Honsels Harmonie" uit
Honselersdijk. Men begon met „La chambre
des Enfants" van Albert Thiry, welk werk
na de Préludes van Liszt een wat magere
indruk maakte. De dirigent B. Boerman
wist echter daarna met zijn korps een ver
rassend goede uitvoering tot stand te bren
gen van de „Carmina Burana" van Carl
Orff, in een verkorte bewerking van Moe
renhout. Wat hierbij aan ritmische accura
tesse bereikt werd waarbij het slag
werk zich effectrijk weerde was lang
niet mis.
Belangstellenden voor deze manifestatie
waren blijkbaar uit alle delen van het land
samengekomen.
Jos. de Klerk
Terwijl ze in de tuin waren naderde een keurig net heertje. Hij bleef bij het hek
staan en groette beleefd.
„Goede middag, juffrouw Amelida! Goede middag juffrouw en meneer!", zei hij, met
een grote sigao.r tussen de vingers.
„Goede middag, meneer Bonifas!", zei het dametje. „Ik heb visite, ziet u wel?"
Het heertje boog. Toen nam hij een sigarenkoker uit zijn zak en hield Tsjik die voor.
,,'n Sigaar, jongeman?", bood hij aan.
„Dank u wel!" lachte Tsjik. „Ik rook nog niet, weet u. Ik ben nog te jong!" 41-42
Schouwburg op Curasao. De plannen
om te komen tot een luchtgekoelde schouw
burg op Curagao nemen, dank zij het
initiatief van het eilandbestuur, langza
merhand vaste vormen aan. Er is een com
missie benoemd die de mogelijkheden zal
bestuderen. Hoewel nog niets vaststaat,
wordt gedacht in de richting van een com
binatie schouwburg-bioscoop, hetgeen de
exploitatierekening ten goede zou komen.
Antiek circus. Italiaanse oudheidkun
digen hebben te Rome een circus uit de
derde eeuw na Christus ontdekt dat mis
schien even groots zal blijken te zijn als
het Colosseum. Het bouwwerk is waar
schijnlijk ongeveer 150 meter lang en 40
meter breed. Tot dusver zijn zeven meter
zitplaatsen en trappen voor het publiek
uitgegraven. De gevonden gewelven en
gangen zijn in bijna ongeschonden staat.
De vondst werd gedaan onder leiding van
prof. Iacopi op het terrein van een oude
kazerne die in een militair museum zal
worden veranderd. Prof. Iacopi zei in het
terrein ook overblijfselen te hebben ge
vonden van het paleis van keizer Con-
stantinus.
Braziliaanse kunst. In München is
thans een tentoonstelling van moderne
Braziliaanse Kunst. De expositie omvat
tweehonderdtwaalf schilderijen, tekenin
gen en plastieken en is samengesteld door
het museum voor Moderne Kunst in Rio
de Janeiro. De collectie blijft tot 12 augus
tus in München, en gaat dan naar Oosten
rijk, Nederland, Frankrijk, Engeland en
Italië.
Toneel in Griekenland. Het jaarlijkse
festival van het klassieke treurspel in het
beroemde antieke openluchttheater van
Epidauros in Griekenland is dit weekeind
geopend met een voorstelling door het
Griekse Nationale Theater uit Athene van
Aischulos' Oresteia-trilogie. Onder de vijf
tienduizend toeschouwers bevonden zich
ook premier Karamanlis en vele kabinets
leden.
Monumentenzorg in Kazernestraat
(Van onze Haagse redacteur
Het hoofd van de afdeling Monumenten
zorg van het ministerie van Onderwijs,
Kunsten en Wetenschappen, mr. F. P. Th.
Rohling, heeft dinsdagmiddag de in een
weinig indrukwekkend gebouw aan de ver
scholen Kazernestraat in Den Haag de
nieuwe kantoren van de rijksinspecteur
voor roerende monumenten geopend.
De bureaus van deze functionaris dra
gen veeleer het sobere karakter van een
werkplaats en een magazijn. Hier immers
worden de 26.000 kunstwerken beheerd, ge
ïnventariseerd, beschreven, gerestau
reerd, gefotografeerd en tot tentoonstel
lingen geformeerd, welke niet in de rijks
musea een plaats hebben gevonden of in
een permanent bruikleen zijn afgestaan
aan provinciale, gemeentelijke of particu
liere musea, aan ministeries, ambassades
en andere instellingen, waar ze de wan
den sieren die anders hetzij kaal zouden
zijn gebleven hetzij voorzien van een wei
nig waardevolle muurvulling.
Tot de voorraad van deze „Dienst van
's rijks verspreide voorwerpen", waarvan
de heer D. F. Lunsingh Scheurleer de
chef is, behoren onder meer de collectie-
Mannheimer, en de uit portretten bestaan
de verzameling-Van Lier, de door het mi
nisterie van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen aangekochte moderne kunst
werken en de door de sociale contrapres
tatieregeling in rijksbezit geraakte schil
derijen, alsmede de kunstwerken welke na
de oorlog uit Duitsland zijn gerecupereerd.
Het uiterlijk zo karakterloze gebouw aan
de Kazernestraat, waarin de sporen zijn te
rug te vinden van het klooster, de kanon-
nengieterij en de stadhouderlijke manege
welke eertijds op die plaats stonden, is
nu dus een arsenaal van de beeldende
kunst, waar vijfhonderd vierkante meter
wandvlakte beschikbaar is op uitschuifba-
re stalen rekken waaraan de portretten, de
stillevens en de landschappen uit alle tij
den en alle stijlen zich bont aaneenrijen.
Intussen staat de kunst daar niet te ver
stoffen: men stelt er exposities mee sa
men voor schoolgebruik of ten dienste van
de kleinere musea. Zo zagen wi.i er een aan
de romantiek gewijde instructieve collec
tie met toelichting via een bandopname
apparaat door dx-a. Petra Clai-ijs, een te
geltentoonstelling, welke in september
Noordholland ingaat, terwijl in de Gevan
genpoort, óók een rijksmuseum, de ten
toonstelling „Wat de zee verborg en prijs
gaf" te zien is, welke eveneens door deze
rijksdienst werd samengesteld. Men poogt
er tevens de publieke aandacht in de
zomer duizend bezoekers per dag! wat
minder op de gruwelkamer van de gebroe
ders De Wit te richten en wat meer op za
ken van substantiëler aard.
BEDFORD (UFI) Het vijfjarig zoon
tje van de in Engeland gestationeerde
Amerikaanse sergeant Richard Cox is
gistei-en gestikt in een draagbare ijskast,
die in de tuin stond. De jongen was erin
gekropen en toen viel de deur in het slot.
Veel heitjes voor karweitjes. De in
april gehouden padvindersactie „Een heitje
voor een karweitje" heeft dit jaar een re
cordopbrengst van 330.000 opgelevex-d,
17.000 meer dan het vorig jaar. De op
brengst is bestemd voor versterking van
de fondsen van het Nederlandse Padvind-
stersgilde, de Vereniging de Nederlandse
Padvinders, de Nederlandse Gidsenbewe-
ging en de Verkennei-s van de Katholieke
Jeugdbeweging.
Duitse smokkelaar. De politiei-echter
te Amsterdam heeft een 43-jarige Duitser
vei-oordeeld tot 5 maanden gevangenisstraf
met aftrek van 2 maanden voorarrest en
verbeurdverklai-ing van 42 inbeslaggeno-
men t.v.-toestellen. De man had talrijke
toestellen ons land binnengesmokkeld in
een vrachtauto, waarvan de laadruimte ge
opend kon worden zonder de douanever
zegeling te verbreken.
Steekvlam. Terwijl een chef-monteur,
een technisch ambtenaar en een schilder in
een onderstation van het elektriciteitsbe
drijf te Rottei-dam aan het werk waren,
ontstond een steekvlam, waardoor de chef
monteur en de schilder zware brandwon
den opliepen.
Drank. De rechtbank te Arnhem heeft
een 24-jarige chauffeur uit Velddriel ver
oordeeld tot een gevangenisstraf van 6
maanden, inhouding van zijn rijbewijs voor
drie jaar en 100 boete. Hij had op 16 fe
bruari onder invloed van sterke dx-ank op
levensgevaarlijke wijze met zijn vrachtauto
van Zaltbommel naar Kerkewijk gereden,
ondanks waarschuwingen van cafébezoe
kers die hem grote hoeveelheden cognac en
bier hadden zien drinken: Een bromfietser
werd zijn slachtoffer. De chauffeur reed na
dit ongeluk zonder te stoppen dooi-.
Van Noort-penning. Het bestuur van
het Nederlandse Emigratiefonds heeft de
zilveren Olivier van Noort-penning toege
kend aan het scheidende hoofd van de Ca
nadese immigratiedienst hier te lande, de
heer Eric J. Forbes. De heer Forbes nam
deel aan de bevrijding van ons land en
keerde in 1949 terug. Hij had efen groot
aandeel in de emigi-atie van meer dan
130.000 Nedei-landers, die na de oorlog naar
Canada verti-okken.
Nederlandse? Aan de voet van de gro
te Scheidegg bij Grindelwald hebben va-
kantiegangei-s het lichaam van een vrouw
gevonden. Op het lichaam trof men een
Nederlandse krant van oktober 1958 en
Nederlands kleingeld aan. Men vermoedt
dat het een verongelukte skister is. De
identiteit is nog niet vastgesteld.
W. A. van der Colk. Ter gelegenheid
van de zeventigste verjaai-dag van de kun
stenaar W. A. van der Colk wordt in de
ere-zaal van „Het Huis Van Looy" waar
van 27 juni tot 13 juli een groepenexposi-
tie wordt gehouden zijn werk tentoon
gesteld.
36. In het begin, toen ze nog maar pas geti-ouwd
waren en Alex ï'eiziger was voor het kantoor
in St. Louis, hadden ze alles samen gedaan. Als hij
van een tocht thuis kwam, zat hij soms tot diep in
de nacht te praten; dan vertelde hij haar alles wat
er gebeurd was, elke bijzonderheid van elk bezoek.
Haar intex-esse, nog verschei-pt door zijn enthousias
me, had gemaakt, dat zij de namen van al zijn klan
ten uit het hoofd kende, alsook het nummer van elk
meubelstuk in de Tredway-catalogus. Maar met het
vex-loop der jaren, terwijl Alex hogei-op geklommen
was, was haar deelname aan het zakenleven geleide
lijk minder en minder geworden. Zij wist, dat hij
nooit het bewuste verlangen had gehad om haar bui
ten te sluiten, maar het was voor hem steeds moei
lijker geworden, begreep zij, om eens een paar uur
te vinden, waai-in hij aan de zaken kon ontsnappen.
Er waren nu momenten, waarop Marian Oldham
voelde, dat haar man er meer aan zou hebben te pra
ten dan neer te zitten in een bx-oeiend stilzwijgen,
maar ze durfde het op die momenten toch niet wagen
weer te praten als vroeger. Een enkele keer hoe
wel tegenwoordig heel zeldzaam vertelde hij haar
wel eens iets, dat op het kantoor gebeurd was. Zelfs
dan was er een gevaar. Als zij om zijnentwille hem
trachtte af te leiden en van onderwerp te veranderen,
was er de kans, dat hij zou denken, dat ze geen in
teresse had. Als haar belangstelling echter te duide
lijk was, was er altijd het onvermijdelijke slot, waar
in hij haar de pas afsneed en haar liet zitten met het
gevoel, dat ze hem op de een of andere manier be
zeerd had door toe te laten, dat zijn moeilijkheden
doordrongen in zijn toevluchtshaven.
Alex had gelijk., er waren teveel moeilijke dagen
er waren teveel avonden, dat hij thuiskwam zoals
vanavond., nee, toch niet zó als vanavond., de da
gen, waarop Mr. Bullard in New York was, waren
altijd de ergste.
Hij kwam de eetkamer binnen; hij knipperde met
z'n ogen alsof ze hem pijn deden.
„Ik hoop, dat je trek hebt in geleisoep, lieve?" vroeg
ze.
Hij knikte, ging zitten en begon te eten; zwijgend
staarde hij over de rand van zijn soepkop.
Ze wilde de stilte verbx-eken, maar het duurde en
duurde, alvorens ze eindelijk iets bedacht had, dat ze
kon zeggen en dat geen verband niexa met de zaKen.
„Ik heb vandaag een brief van Margie gekregen."
„O ja?"
„Zij en Jeff komen in de stad in de eerste week
van augustus als ze naar Maine gaan. Ze brengen
daar hun vakantie door
„Hm."
„Ik heb haar teruggeschreven en gezegd, dat we
hen graag zouden ontvangen, maar dat we dan waar
schijnlijk zelf met vakantie weg zijn."
Hij knikte zwijgend.
„Heb je er al eens over gedacht, waar we heen zul
len gaan, Alex?"
„Niet erg".
Zijn kop was nog niet voor de heltt leeg, maar ze
zag, dat hij niet meer at. „Is er iets niet goéd met de
soep, lieveling?"
„Nee, het is lekker. Ik heb geen honger, dat is al
les. Ik denk, dat het te warm is".
Hilda kwam' binnen en ze zaten zwijgend tot ze de
lamscoteletten en de groenten had opgediend. Er
waren altijd lamscoteletten op de avonden, dat Mr
Bullard in de stad was geweest, maar het was een
van die dingen, die ze nooit onder zijn aandacht
bracht.
Plotseling, alsof hij een gesprek voortzette, dat zij
niet gehoord had, zei Alex: „Ik heb er eigenlijk nog
nooit aan gedacht om de vakantie door te brengen
met iemand van de maatschappij, maar met iemand
als Shaw is het misschien zo gek nog niet. Zijn
vrouws familie heeft een landhuis in Cape Cod".
„De Loren Shaws?"
Hij keek op, alsof hij haar ervan beschuldigde, dat
ze niet geluisterd had naar hetgeen hij tevoren had
gezegd.
„Hebben ze ons uitgenodigd om daar te komen?"
„Heb ik je dat dan niet verteld?"
Ze had geen andere keuze dan te zeggen: „Ik geloof
het niet, lieve".
„Ik dacht, dat ik het toch gedaan had. Hij zei zo Iets,
toen hij vorige week hier was. Niets definitiefs - hij
heeft ons niet rechtstreeks uitgenodigd maar ik
denk wel, dat het ervan komt".
„Zou je het leuk vinden, Alex".
„Waarom niet?"
„Je doet het toch niet, omdat je denkt, dat het no
dig isomdat ie de nieuwe plaatsvex-vangend di
recteur wordt?"
Een ogenblik dacht ze, dat ze iets verkeerds had ge
zegd, dat hij in woede zou uitbarsten of in stilzwijgen
zou terugzinken. Gelukkig deed hij geen van beide.
„Nee, daai-om zou ik het zeker niet doen. Het leven
is te kort. Er is ook niets zeker over zijn aanstelling
als nieuwe plaatsvervangend directeur. Ik vermoed
het alleen maar".
Ze glimlachte opgelucht „Je mag hem wel, is het
niet?"
„O, ik weet het niet. Hij heeft tenminste enig ge
voel voor de wijze, waarop andere mensen denken
jé ideeën betekenen tenminste iets voor hem hij is
niet zoals de ouwe man".
Bijna had Marian een vraag gesteld over Avery
Bullard's bezoek, maar snel besloot ze het niet te
doen. „Zei je, dat de Shaws een buitenplaats
Het rinkelen van de telefoon onderbx-ak haar. Ze
stond op om te luisteren.
„Spreek ik met het huis van Mr Oldham?", vroeg
een ruwe mannenstem.
„Ja".
„Is hij verbonden aan de Tredway-maatschappij?"
„Ja, hij is de leider van...."
„U spreekt met het politiebureau. We zouden hem
graag even spreken. Is hij thuis?"
Alex keek naar haar en ontelbare wilde gedachten
dwarrelden door haar hoofd gedurende de paar se
conden die hij nodig had om naast haar te komen. Ze
gaf hem de hoorn, fluisterend: „Het is de politie".
Ze deed een stap terug en sloeg haar echtgenoots
gelaat gade, zoekend naar een aanwijzing in zijn kor
te, lakonieke antwoorden.
„Jaja, dat is juistja.... ja, begrijp ik
jawat!!"
Het laatste woord was een verbaasde uitroep en ze
zag de dunne onderlaag van kleur uit zijn gèzicht
wegtrekken.
(Wordt vervolgd)
Stadsschouwburg: Tot vrijdag geen voor
stellingen.
Concertgebouw: Tot donderdag geen uit
voeringen. Donderdag 20.15 uur: Zomer-
concert N.Ph.O.
Grote Kerk: Donderdag 15 uur: Orgel
concert door Albert de Klerk.
BIOSCOPEN
Cinema Palace: Vandaag 14, 16.15, 19 en
21.15 uur en donderdag 14 en 16.15 uur:
„St. Louis Blues", alle leeftijden. Donder
dag 19 en 21.15 uur: „De hofnar", alle leef
tijden.
Frans Halstheater: Vandaag en donder
dag 14.30, 19 en 21.15 uur: „Voor het vuur
peloton", 18 jaar.
Lindo Theater: Vandaag en donderdag
14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Casablanca", 18
jaar.
Luxor Theater: Vandaag 14 en 20 uur:
„The old man and the sea", alle leeftijden.
Donderdag 14 en 20 uur: „De man met de
wassen beelden", 18 jaar.
Minerva Theater. Vandaag en donderdag
20.15 uur: „Hellzapoppin", alle leeftijden.
Rembrandt Theater: Vandaag tot en met
donderdag 14, 16.15, 19 en 21.15 uur: „Vrou
wen zonder mannen", 18 jaar.
Roxy Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14.30, 19 en 21.15 uur: „De scalpen
jager", 14 jaar.
Studio Theater: Vandaag tot en met don
derdag 14.15, 19 en 21.15 uur: „Een huis vol
heksen", 14 jaar.
Theater Monopole (Zandvoort): Vandaag
tot en met donderdag 20 uur: „Meisjes in
uniform", 14 jaar.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: Tot 30 juli op werk
dagen van 10-17 uur en zondags van 13-17
uur: Expositie „Haarlems Zilver".
In 't Goede Uur (Korte Houtstraat 1:
Tot 1 juli dagelijks van 10 tot 22 uur: Ex
positie Ploos van Amstel.
Badhoevedorp (Burg. van Amersfoordt-
laan): Tot 1 juli werken van hedendaagse
beeldhouwers.
(Verder raadplege men de rubriek „Uit
gaan in Haarlem" van vrijdag 19 juni).